„Mevrouw, dit leven is niet vol te houden Blik in ie weekMadei HP deTijd Marokkanen schrijven koningin i/n EISEVIERS DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1978 PAGINA 11 AMSTERDAM (GPD) - De actie van de zogenoemde Kerkma- rokkanen heeft diepe sporen achtergelaten in de Neder landse politiek. Niet alleen omdat het protest rond de ille gale buitenlanders na de actie ,JStop de neutronenbom" de tweede succesvolle buiten parlementaire actie van dit jaar is, maar ook omdat het aanleiding was tot een poli tiek gevecht binnen de PvdA en het CDA. Terwijl Aantjes vakantie hield in Zwitserland en Den Uyl in Italië kampeer de, woedde in beide partijen het gevecht om het officieuze leiderschap. In het CDA is de actie van de Marokkanen door het ARP- kamerlid drs. J. N. Scholten aangegrepen om uit de scha duw van de dissident Van Houwelingen te komen. Ter wijl hij op zondag 6 augustus voor de IKON-radio voorzich tig afstand nam van het be sluit van CDA-staatssecreta- ris Haars, zaten drie andere CD A-kamerleden, Van der Broek, De Korte en Mommer- steeg demonstratief in de voorste kerkbank tijdens een oecumenische dienst in De Duif. In de daarop volgende week spitste de wedstrijd in pro gressief gedrag bij het CDA zich Verder toe. Onder druk van de groeiende actie voor de Marokkanen werd een werk groep ingesteld onder leiding van Steenkamp. In het Am sterdamse Mariotthotel ont moette hij vertegenwoordi gers van de illegale Marokka nen en tijdens dit gesprek bel de Steenkamp verschillende keren met mevrouw Haars in Den Haag. De CDA-fractie Amsterdam stuurde op 8 au gustus een brief aan mevrouw Haars met het verzoek haar beslissing op humanitaire gronden te heroverwegen. De discipline in de partij werd er niet beter op, toen medewer kers op het CDA-bureau in verweer kwamen tegen de uit spraak van de staatssecreta- De heer Van der Broek, die zich had opgeworpen als officieu ze woordvoerder van het CDA, begon zijn positie te verliezen. Op 9 augustus liet hij journalisten weten, dat er een spreekverbod gold voor CDA-kamerleden in de kwes tie van de Marokkanen. Een halve dag later gaven echter de CDA-parlementariërs J. N. Schotten, dr. S. Faber en Mommersteeg uitvoerig com mentaar op de zaak. Op de dag dat het ultimatum voor de uitzetting van de ille gale Marokkanen afliep, de den de fractievoorzitters van CDA en VVD het voorstel (met een positief advies van me vrouw Haars) aan de* minis terraad om de uitzetting uit te stellen tot na de beslissing van de Raad van State over de eerstvolgende groep Marok kanen. PvdA Binnen de PvdA heeft men zich steeds verzet tegen een „alge meen pardon" voor de laatste slachtoffers van de regulari- satiemaatregelen. Met name het socialistische kamerlid Aad Kosto heeft zich een paar keer heel boos gemaakt op verdedigers van de 182, mr Willem van Bennekom en mr Frits Koerts. Mevrouw Haas- Berger en mr. H. Roethof ver klaarden regelmatig namens de PvdA-kamerfractiedat de regularisatie uitgevoerd moest worden. De PvdA ver zette zich ook tegen voorstellen van de PSP en de PPR om de illegalen een verblijfsvergun ning te geven. Net terug van vakantie in Ma rokko zei Roethof op 6 augus tus in een radio-interview: „ffet besluit moet worden uit gevoerd". Een week later ver klaarde het partijbestuur van de PvdA in Amsterdam zich solidair met de illegalen en de hongerstakers. De politieke ommezwadi van de PvdA was voor velen moeilijk te volgen. Binnenskamers heeft mevrouw Haars, voor dat zij haar besluit bekend maakte, voortdurend overleg gevoerd met kamerleden van PvdA, D'66 en CDA. Het enige waar de PvdA zich toen niet op heeft willen vastleggen, was de manier waarop het be sluit uitgevoerd moest wor den. AMSTERDAM - Het afgelopen weekend is Mohammed Baddaoui, 28-jarige boerenzoon uit Noord-Marokko een ambulance met loeiende sirene naar het ziekenhu gebracht. De volgende dag keerde hij terug in het rooms- katholieke kerkgebouw De Duif. Naast zyn bed in de hoge, ouder wets betimmerde pastoorskamer staan nu buisjes met tranquilli zers. want de artsen hebben op de foto's geen maagzweer kunnen vinden. Baddaoui is bang. Bang voor de toekomst, bang voor zijrt familie in Makko. Hij telt zijn problemen in de slapeloze nach ten en voelt zich uitgeput na drie jaar actievoeren voor een ver blijfsvergunning. Baddaoui is eén van de 182 Marok kaanse arbeiders die in 1975 in hongerstaking gingen in kerkge bouwen in Amsterdam. Den Haag en Utrecht. De meesten van hen woonden al een paar jaar in Nederland, waar ze onder slechte arbeidsvoorwaarden door kop pelbazen en economisch zwakke bedrijfjes werden uitgebuit. De 182 hongerstakers beëindigden na drie maanden hun actie, om dat zij alsnog de mogelijkheid kregen in beroep te gaan tegen de afwijzing van hun aanvrage voor een verblijfsvergunning. Ze meenden dat het ministerie van justitie de „182" snel zou legalise ren. Drie jaar later behoren zij nog steeds tot de illegalen die elk moment opgepakt en uitgewezen kunnen worden. Bovendien kunnen zij na hun acties in Ne derland moeilijkheden verwach ten bij terugkeer in hun eigen land, omdat Marokko hen nu als politieke activisten ziet. De Raad van State behandelt de be roepszaken van de 182 en nog duizend ander illegaal in Ne derland wonende Marokkanen in kleine groepjes. Op 20 april 1978 hoorde een tiental Marokkanen dat ze niet voor een verblijfsver gunning in aanmerking kwamen Ondanks een uitgebreid rapport van Amnesty International over de risico's die de 182 by terugkeer lopen, besloot staatssecretaris Haars van justitie dat de illegalen zouden worden uitgewezen. Dat was het begin van een nieuwe hongerstaking op 16 juli. Twee groepen, in totaal 50 van de 182 Marokkanen, gingen elk op nieuw een week in hongerstaking in het kerkgebouw De Duif. Op 4 augustus namen solidaire Ne derlanders uit kerkelijke organi saties, politieke partijen en ook individueel de hongerstaking in De Duif over. Op 1 september vroeg mevrouw Haars de kabinetsleden of zij toch niet ten gunste van de 182 over een verblijfsvergunning konden beslissen, omdat er grote maat schappelijke en kerkelijke pres sie werd uitgeoefend in die rich ting. Maar minister-president Van Agt verklaarde die avond voor de televisie, dat het kabinet pas zou beslissen over een even tuele uitwijzing na de volgende uitspraak van de Raad van State over illegaal in Nederland wo nende Marokkanen. Hij noemde daarbij een termijn van 15 sep tember, maar de advocaten van de 182 geloven dat pas in de tweede helft van oktober een uit spraak van de Raad verwacht kan worden. Marteling „Het 'is een psychologische marte ling om de beslissing over uitwij zing steeds op te schorten. De mensen die zoiets besluiten, hebben hier nog nooit gezeten Zij weten niet hoe het is, om week na week in zo'n kerk te slapen, zonder dat je naar buiten durft te gaan". Dat zegt Emmie van Noord, één van de Nederlandse hongerstakers. „Wij worden hier gegijzeld dooreen regeringsbesluit", zegt een jonge Marokkaan in De Duif, „is dat minder erg dan een gijzeling waarbij geweld wordt ge bruikt?" De spanning heeft de actievoer ders, die de katholieke kerk De Duif aan de Prinsengracht in Amsterdam sedert 16 juli in bruikleen hebben, uitgemergeld. Bijna alle Marokkanen vertonen ziekteverschijnselen, zoals sla peloosheid, constante hoofdpijn, maagkramp. Ze zijn zienderogen mager geworden. In de kille kèrkruimte zijn ze extra gevoelig voor verkoudheden. Het kost de meesten meer moeite om Neder lands te spreken of ziph op een gesprek te concentreren dan een maand geleden. Ook de twintig Nederlanders* die tot de vaste kern van het steuncomité-182 behoren, reageren nu met de vriendelijke, maar vage kalmte van mensen die bijna aan het eind van hun Latijn zijn. In een brief aan de koningin heb ben de 182 op 3 september ge schreven dat ze tot nu toe geleefd hebben tussen hoop en vrees. „Mevrouw, dit leven is niet vol te houden. Het wachten valt ons te zwaar". Drie dagen later liet de koningin de actievoerders weten dat zij hen weliswaar niet kon ontvangen, maar dat zij het kabi net en staatssecretaris Haars „bijzondere aandacht" voor hen zou vragen, een term die, volgens de Rijksvoorlichtingsdienst een standaard antwoord is, dat elke Nederlander krijgt die een brief schrijft aan de koningin. Hongerstaker Piet Kersten zegt „Niemand begrijpt hoe je hier zit. Niemand beseft hoe hard het uit stel van Van Agt fs aangekomen. We hoorden 's morgens dat staatssecretaris Haars positiever stond tegenover legalisering van de 182. 's Avonds stonden we op gewonden onder de preekstoel met een transistorradio om het nieuws op te vangen. Toen pro beerden we het televisienieuws van acht uur. Een paar minuten voor acht kregen we een telefoon tje van een journalist, die zei dat het kabinet er niet op in zou gaan. We hebben de televisie afgezet, om het de mensen zelf uit te leg gen. Het was een ontzettende klap. Ze waren niet boos of agres sief, maar verslagen. Iedereen droop af, huilend". Voor de actievoerders in de kerk is de hele wereld teruggebracht tot de 'wereld-van-De-Duif. Kersten zegt: „Alleen als je naar buiten gaat, merk je dat er veel onbegrip over deze zaak is in het land. Toen we in Utrecht met het plaatselijk steuncomité de grote manifesta tie op 16 september bespraken, zei iemand oprecht verheugd: „Wat fijn hé, alweer veertien da gen uitstel voor de Marokka- Schaak In de kerk komt het leven 's mor gens langzaam op gang. De twaalf hongerstakers die op matrasjes tegen de 'rechtermuür van de kerk slapen, drinken kleumend koffie. Deze week bestaat de groep uit scholieren en studen ten, een paar oudere dames en onder anderen de missiesecreta ris van het bisdom Den Bosch. De hongerstakers variëren in leèftijd van 18 tot ruim 60 jaar. Huishou delijke karweitjes, een spelletje schaak en urenlange gesprekken vullen de dag. De Marokkanen slapen boven op de „armengalerij" en in een paar zijvertrekken van de kerk. Voor de in totaal 40 mensen is er één badkamer beschikbaar ip het pa rochiehuis. Elke zondagochtend om vijf uur wordt de hele kerk ontruimd en schoon geschrobd voor de parochianen, die om elf uur de mis komen bijwonen. Bui ten kalkt een meisje het cijfer 38 op het bord, dat de duur van de hongerstaking aangeeft. Mevrouw Van Noord is ook na haar hongerstaking, die op 27 augus tus eindigde, nog dagelijks in de kerk te vinden. Ze zegt „Je be- v gint er aan, omdat het een rechtvaardige actie is, die niet mag doodbloeden. Als je er een maal zit, laat het je niet meer los Ik vraag me af wat er zal gebeuren als de mensen hier nog eens zes of acht weken moeten zitten. Zal hun weerstand breken? In zo'n spanningstoestand kan van alles gebeuren, hoe goed iedereen ook zijn best doet om botsingen te voorkomen. Als er nu een hevige ruzie zou losbarsten, zou dat mis schien de uitspraak beïnvloeden den". .,Het wordt de komende weken ook kouder. De verwarming draait wel, maar je moet je afvragen of de .parochie dat kan volhouden We dragen truien en vesten, maar het blijft kil en de nachten op de kale vloer, met alleen een dun dekentje, worden steeds moeilij ker. Je wordt zo moede loos.. De vrouw Niemand praat in De Duif over de kleine strubbelingen die er al zijn geweest. Over de wanhopige Ma rokkaan die de radioberichten niet langer kon verdragen en mét het toestel naar buiten rende om het in de Prinsengracht te smij ten. Niemand zal een kwaad woord tegenover buitenstaan Eén van de vele protestacties tegen het uitblijven van een verblijfsvergunning voor de 182 kerk-Marokkanen vond plaats op het Haagse Binnenhof waar demonstranten zich onlangs in een gefingeerde gevangenis lieten opsluiten ders laten vallen over de bizarre figuren die een dergelijke actie ook aantrekt. De behulpzame jongen, die zijn eigen problemen heeft omdat hij aan het afkicken is, wordt door elke groep honger stakers vriendelijk opgevangen De priesters die boven de kerk wonen en tijdens de Ramadan, de 'vastenmaand van de Marokka nen, geen oog dicht konden doen t omdat er 's nachts soep en vijgen en ander voedsel werd gegeten, hebben hun boosheid ingeslikt. De Marokkanen hadden het al moeilijk genoeg om zich aan de régels van de Ramadan te hou den, terwijl ze in De Duif verble- In de kerk gaat om twaalf uur 's nachts het licht uit: de honger stakers willen slapen. De Marok kanen trekken zich fluisterend terug. In het kantoortje van het actiecomité worden uitnodigin gen voor de landelijke manifesta tie op 16 september in Utrecht verstuurd. In de vergaderruimte tekenen Marokkanen en Neder landers affiches in twee talen Andere Marokkanen kijken in de pastoorskamer naar een engels- talige film over het leven van de vrouw in Marokko. Mohammed Baddaoui lacht schamper en zegt: „Marokkaanse vrouwen hebben geen leven. Ze zyn altijd bang voor de man. Ze mogen niets, ze kunnen niets" In het donker van de kerk stoot ie mand tegen een kerkbank. Het geluid wordt als een harde knal tienvoudig weerkaatst in de holle ruimte en de hongerstakers'pro testeren met dunne stem- Eenzaam Tweeduizend gulden aan steek penningen heeft de 26-jarige Mo hammed in Tanger betaald om een paspoort te krijgen. Het geld was hem geleend door een vriend in Holland. Hij zegt: „Mijn vrien den kwamen met vakantie als rij ke heren terug uit Europa. Ze droegen elke dag een ander over hemd en andere schoenen. Ze gaven je niet één sigaret, maar een heel pakje. Ik was ziek van verlangen om ook weg te gaan naar dat paradijs in Europa" In 197*1 was hij voor het eerst in Ne- derlan'd, maar hij werd opgepakt en na veertien dagen cel als ille gaal over de grens gezet. In 1974 kwam hij opnieuw naar Neder land om werk te zoeken. Hij werkte voor koppelbazen, nam in 1975 deel aan de hongerstaking van de 182 en kreeg daarna in af wachting van een definitieve be slissing over zijn verblijfsver gunning door bemiddeling van de advocaten van de 182 een vaste baan bij Werkspoor in Amster dam. Bijna alle hongerstakers hebben na hun actie in 1975 een vaste aanstelling gehad. Dertig van de vijftig actievoerende Ma rokkanen in De Duif zijn ontsla gen toen ze met hun hongersta king begonnen. Mohammed raakte zijn baan al eerder kwijt, toen Werkspoor moest slui ten. Ondanks de ingehouden premies wilde het arbeidsbureau hem niet als werkzoekende inschrijven en de sociale dienst wilde hem evenmin een uitkering, geven, omdat hy officieel nog steeds il legaal was. „Niemand helpt je aan werk, aan een bed of aan wat geld om te kunnen eten, terwijl je an der werk zoekt. Je bent helemaal alleen en je kunt niemand ver trouwen" Stom „Mijn vader is nu oud en werkt niet meer in de sigarenfabriek. Pen sioen bestaat niet in Marokko. Ik hoop dat mijn vader heeft ge spaard, want ik kan hem nu niets sturen. Toen ik bij Werkspoor zat, kon ik elke zes weken f800 naar huis overmaken. Ik maak me zorgen. Mijn jongere broertje verdient niet genoeg om een fa milie van zes personen te onder houden. De man van mijn zusje bemoeit zich alleen met zijn eigen familie. Als oudste zoon is het mijn plicht om voor mijn'ouders te zorgen" Mohammed heeft heimwee. Niet naar Marokko, maar naar de fa milie. Hij zegt: j,Ik weet dat mijn moeder nooit meer lacht. Als er een familiefeest is, met alle kleinkinderen, zegt ze: „Hoe kan ik blij zijn als Mohammed ver weg is". Ze is mijn tweede moe der, maar wij kennen daar geen ander woord voor, zoals jullie stiefmoeder. Een moeder is éen moeder. Ze draagt een kind ne gen maanden in haar buik en achttien maanden op haar rug en ze kan er nooit meer afstand van doen. Mijn moeder zit altijd met de linkerhand voor haar ogen om haar tranen te verbergen". Mohammed,' die op de Spaanse meelfabriek in Tanger 200 drachmen (f50 per week) ver diende, zegt „Niemand van jullie Hollanders weet hoe gastarbei ders leven. We komen hier stom en onmondig naar toe. We heb ben nog nooit gehoord van vakantie, snipperdag, ziektewet of pensioen. We werken zes da gen lang van vijf uur 's morgens tot zes uur 's avonds voor een zwart loon van f 200 per week. We klagen niet en houden onze mond, zoals we in Marokko ge wend zijn. Maar langzamerhand beginnen we te denken. Waarom is hier werk en bij ons niet? Waarom zijn in dit land sociale wetten en waarom kunnen Ne derlanders zeggen wat ze willen, terwijl bij ons de rijken het alleen voor het zeggen hebben?" Dreiging „Ik loop nooit gewoon over straat", zegt Mohammed. „Ik kijk steeds om of ik gevolgd word. Ik slaap onrustig met vier anderen op één kamer. De politie komt altijd 's nachts. Je krijgt er een instinct voor. Je blijft nooit langer dan een paar maanden op een adres en dan verhuis je weer naar een ander pension. Je durft niemand te vertrouwen. Marokkanen pra ten graag, snel en vrolijk, net als Surinamers: papapapa. Maar als je een woord zegt over het leven in Marokko, wordt de ander bang. Hi j wuift je woorden weg: praat niet, praat niet". Illegale Marokkanen zijn niet al leen bevreesd voor de Neder landse vreemdelingenpolitie. Hun angst geldt in sterke mate de lange arm van het Marokkaanse regime. Zij voelen zich systema tisch gecontroleerd door de Ami- cales, de „Vrienden van Marok kaanse arbeiders en midden standers in Europa". Deze „vriendenverenigingen" zijn in 1973 opgericht en zijn actief in Frankrijk. Nederland, Duitsland. België en Zweden, waar ze min of meer openlijk andersdenkende Marokkanen intimideren. Eind augustus zyn twee Marok kaanse arbeiders, van wie er een illegaal was, om het leven geko men. De een hing zich op in een politiecel, de ander pleegde zelf moord door zich op straat een ko gel door het hoofd te schieten. Onder de Marokkanen in De Duif is de onrust en de angst door deze sterfgevallen toegenomen. Men is ervan overtuigd dat Ravi, die lid is geweest van het progressie ve Komitee Marokkaanse Arbei ders in Nederland, KMAN, door Amicales is doodgeschoten. Vooral het feit dat hij de dag voor zijn dood was ontboden op het Marokkaanse consulaat wordt als verdacht ervaren. Maar volgens de politie in Amsterdam is de dood van Ravi wel degelijk Het gevolg van zelfmoord. Hij woon de al lang in Nederland, onder meer in Groningen en had met Marokko gebroken. Zijn familie had hem in 1977 symbolisch be graven. Hy was de laatste tijd niet meer actief voor het KMANmaar hield zich volgens advocaat Wil lem van Bennekom veel indivi dueler bezig. Noch van Benne kom noch de afdeling vluchtelin gen van Amnesty International, waar de Marokkaan cliënt was, twijfelen aan de conclusie van het politieonderzoek dat hij zelf moord heeft gepleegd. Sahara Baddaoui en zyn vriend Mo hammed vrezen de toekomst. „Als we worden teruggestuurd, zullen ze ons oppakken en onze ouders, broers en zusters ook. Het minste wat ons te wachten staat is. dat we geen werk krijgen en worden opgeroepen voor mili taire dienst. Marokko voert oor log op twee fronten en wie onder de dertig is, wordt ingezet tegen de bevrijdingsorganisatie Polisa- rio in het zuiden of hij verdwijnt naar de Sahara". Wat voor soort leven wacht de 182 wanneer hen wel een verblijfs vergunning voor Nederland wordt verstrekt? Er wordt door. Nederland, dat in 1976 een wer vingsovereenkomst sloot met Marokko, geen moeite meer ge daan om arbeidskrachten aan te trekken. Toch groeit het aantal Marokkanen in Nederland, dat-in 1977 volgens het CBS 47.000 be droeg, jaarlijks met 5000 mensen. Het betreft hier vooral vrouwen en kinderen, die met de in Ne derland werkende vader worden herenigd. De regularisatiemaatregel, die bedoeld was om het aantal ille gale vreemdelingen een halt toe te roepen nu de hoogconjunctuur afneemt, is in feite mislukt. Er zijn op het ogenblik meer illega len dan vroeger in ons land. De schatting loopt uiteen van 15.000 tot 30.000 man. Als de 182 Marokkanen een ver blijfsvergunning wordt gegund, zijn ze daarmee niet in het para dijs van hun dromen. Zij krijgen ook dan waarschijnlijk de sme rigste en meest gevaarlijke baan tjes voor weinig meer dan het mi nimumloon toegeschoven. Hun gevoel voor familieverplichtin gen zal hen financieel kortwie ken. En het is niet uitgesloten dat zij hun land nooit meer terugzien. Een hele generatie van Marok kaanse gastarbeiders zal het ge voel hebben de boot te hebben gemist. In het kerkgebouw De Duif zegt hongerstaakster Emmie van Noord: „Moeten we niet meteen verder praten over een betere huisvesting en beloning van deze- Marokkanen als ze mogen bly- VRIJ NEDERLAND MACAZ1NE Elsevier richt de blik op de grootste linkse partij in Nederland en vraagt zich af: "Wie redt de PvdA?" Ien van den Heuvel treedt af als voorzitter en dus moet er een opvolger worden ge vonden. Daarbij laait de oude strijd binnen de partij weer op: "radicalen" en "gematigden", al dus Elsevier, staan weer recht te genover elkaar. Vice-voorzitter Jaap van der Doef vindt dat je daar niet teveel over moet discussiëren. "Dat leidt te veel af van waar het om gaat: het alternatieve beleid van de PvdA". Onder de actuele zaken in Elseviers Magazine onder andere de Am sterdamse scheepswerven (een gesprek met de directies), de vrije vrijdagmiddag van Arie Groene- veld en de sjah. Verder een reportage over de mili taire oefenterreinen op de Velu- w° en -wethouders die na de in stallatie van de niéüwe college's van B en W zonder werk komen: "Afgedankte wethouders staan op straat. Wie heeft eigenlijk nog zin in zo'n baantje?" Bovendien een verhaal over een nieuwe golf oorlogsfilms met Vietnam als plaats van hande ling. Die wordt ook door de Tijd gesignaleerd: "Hoe Hollywood Vietnam omzeilt" De gulle gaven van het Nederland se volk ten spijt: het Dorp bij Arnhem, woonplaats voor 400 gehandicapten en met meer dan 500 medewerkers, is als "ideale leefgemeenschap" gedoemd te mislukken. De oorzaken zijn moeilijk te vinden, maar de Tijd doet een poging. Wim Kok, voorzitter van het FNV, trekt een lang gezicht in de Tyd en zegt: "De bal ligt nu op de speelhelft van het CDA". FNV en CNV geven keiharde kritiek op de bezuinigingsnota "Bestek '81". Maar waarom? Waarom geen uitgewerkt alterna tief? Het gaat om de macht van de vakbond op de (aarzelende) CDA- fractie, aldus de Tijd. De Tijd vraagt zich dan ook terecht af welk alternatief de vakbond heeft wanneer de christen-democraten geen krimp geven. Ria Beckers (voorzitter PPR-fractie in de Tweede Kamer) zegt: "De Molukkers hebben op hun eigen wijze gelijk". Een heel voorzich tig positief antwoord op de vraag of de Molukkers geen eigen visie mogen hebben". Want een eigen identiteit kan best voor de PPR, de RMS mag niet aan de Neder landse regering worden "opge drongen". 'In de dooie haan" heet het om slagartikel. Het gaat over de VA RA, want als men stof wil hebben voor een verhaal over ruzies en complotten, dan moet je die in omroepland zoeken. Het i§ alle maal één stuk ellende, een nieu we kijk op het verzorgen van ra dio- en tv-programma's komt er niet uit. Dat is niet alleen zo in HP, ook Vrij Nederland signa leert: sabotage, ontslag, clan vorming en vijandschap. Interessanter is het artikel over de "Ballast-Nedam-affaire", een zaak in Amsterdam waarbij vijf buurtgroepen het gemeentebe stuur op zijn- falie gaven. Hoe neem je zo'n strijd op en hoe houd je het vol? Een terugblik, een praktijkvoorbeeld. Wat bezielt de vakbeweging, vraagt de Haagse Post zich af. Waarom weigert het FNV cijfers te noe men in haar commentaar op Be- stek'81? Dat komt volgens HP omdat er een heel nieuw soort in zet komt van de zijde van de vak beweging. De apo's, arbeids plaatsen overeenkomsten, waren een eerste stap. Dat moet nog uit groeien en onder die omstandig heden is de FNV niet in staat een strak gecoördineerd arbeids voorwaardenbeleid te voeren, al dus de slotconclusie. In "De boer en de Rabo" schrijft Brugsma over de bio-industrie naar aanleiding van de proble men bij de Drents-Overijsselse zuivelfabriek. Zoals gezegd in Vrij Nederland een kleurrijke reportage over de VA RA. Ook over de NOS trouwens. Maar ook: Nicaragua door de ogen van de beroemde Latijnsa- merikaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez ("Honderd jaar eenzaamheid"). En twee biogra fieën: één van Cornélie Huygens, een vrouw die in haar boeken de rol van de vrouw in het huwelijk onder de loupe nam, en Boecha- rin, lieveling van Lenin, gevaar lijkste vijand van Stalin. Anti-semitisme vanuit Rome, ofwel "Het Vaticaan is als de wind, te- rugblazen heeft geen zin". Een verhaal over 2000 jaar joden in Rome. hervormd nederland Het grote dilemma van de vredelie vende opvoeder op de omslag van Hervormd Nederland: de wapenwedloop in de kinderka mer. Plastic copieën van het meest moordlustige oorlogstuig is alom te koop. HN kijkt waar het probleem ligt. 22 september begint de Vredes- week. In Hervormd Nederland wordt hierover gediscussieerd. En verder, komt er nu wel of geen werkgelegenheid voort uit om- buigingsplannen zoals dit kabi net ze in "Bestek'81" vorm geeft? De discussie gaat door, ditmaal met de stelling: "Remedie van werkgevers vergroot de proble- "Het zou naïef zijn om te veronder stellen dat de oorzaak van de be togingen tegen de sjah van Iran ligt in het feit dat behoudende moslims de hervormingsplannen van hun machthebber niet wen sen te slikken". Hervormd Ne derland gaat in op de "verborgen krachten achter de Iraanse op stand". Rode lijn in het verhaal is een scheiding binnen de Islam, zoiets als tussen protestanten en katholieken in het christendom. Tenslotte een reportage over Otrag, de Westduitse rakettenfirma die een complete provincie opkocht in het land van Moboetoe: Zaïre. Die raketten stammen recht streeks uit de stal van Hitler, zo leest men in de kop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 11