Rob de Nijs:
„Ik heb nu twee
generaties bij
elkaar gezongen"
tgegejjcht
O. E. Hasse
overleden
WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1978
HILVERSUM-, Als ik je
je nooit genomen bent
als ik je
bundig,
als ik je n<
als ik je r
overtref
als ik je neem 01
van elk besef
als ik je neem".
schaamteloos uit-
igetemd
je stoutste dromen
de grenzen heen
Zware woorden. Woorden
die niet door iedereen in
dank zullen worden afge
nomen. Maar als ze in een
andere taal klinken, is het
plots mooi. In boven
staand geval gaat het om
„Je vais t'aimer", een be-
tonhard maar o zo eerlijk
chanson van de Fransman
Michel Sardou. Een enfant
terrible onder zijn colle
ga's. Het was Joost Nuissl,
die het aandurfde die tekst
te vertalen, en het is een
formidabele vertaling ge
worden. Een vertaling
maak je niet zomaar voor
de lol. Iemand moet het
ook zingen. En Rob de
Nijs, 35 jaar oud en met
recht van spreken, heeft
dit nummer „Als ik je
neem" getiteld, op zijn pas
uitgekomen elpee staan.
Nog negen andere teksten
sieren deze nieuwe De
Nijs-plaat. Een zeer gede
gen produktie van Will
Hoebes, gestoken in een
tot aanschaffen opwek
kende hoes.
Rob de Nijs, groter gegroeid, wijzer
geworden. Rustiger ook? Nou
nee, niet bepaald. Geen seconde
zit-ie stil. Lacht veel en graag, is
dan weer heel erg stil en ernstig.
Door de donkere zonnebril kijkt
hij je voortdurend aan. Is dood
moe en bekaf. De nacht ervoor
trad hij in België op en was pas
om half vijf thuis. Om acht uur
liep de wekker weer af.
„Iemand zei laatst tegen me: „Jij
wordt nog steeds niet serieus ge
nomen, hé Rob?" Dat hoor ik va
ker. Ze denken dat ik maar zozo
lala ben. Ik zal je vertellen dat je
op flut geen vijftien jaar blijft
doordraaien. O nee, zeker niet.
Ook Rob de Nijs niet"
Diezelfde Rob blijkt dus geen een
dagsvlieg te zijn. Zijn vorig jaar
uitgekomen dubbelelpee „15 jaar
Rob de Nijs" is een zeer goed
overzicht van 's mans kunnen.
„Ritme van de regen", eigenlijk
begon het daarmee. De roem, de
glans van het dure leven, alles
wat er omheen hing, hij maakte
het mee. En hij viel naar beneden,
plat op de bek. Weg succes en be
kendheid. Zeg maar dag met je
handje tegen die dure auto's en
die vette inkomsten. Dat leek zo.
Het bekende verhaal: eventjes
aan de top en dan terug in de ver
getelheid. Weer naar de kantoor
kruk van de bankinstelling of
achter de toonbank van een
sportzaak, als je slim had be
legd.
- Geen eigen teksten op je nieuwe
plaat. Eigenlijk nooit eigen tek
sten.
De Nijs echter was anders. Hij
kreeg de dreun ook, maar stond
op en dreunde terug. Zeer hevig.
Is er trots op dat er nu twee gene
raties zijn, die hem kennen en van
hem houden. „Het is inderdaad
een come-back geweest. En dan
meteen pats aan de top. Dat komt
vrij weinig voor. Ik ben, wat de
grammofoonplaten betreft, er vijf
jaar tussenuit geweest. En, laten
we eerlijk zijn, je publiek houdt
van je, maar als ze je zien vallen,
vinden ze niets leukers je een
ferme trap na te geven. Dan ben je
vrij snel vertrokken. Maar ik heb
niet stil gezeten in die jaren. Ik
heb in een musical voor scholie
ren meegedaan. „Science fiction"
was dat, geschreven door Harry
Geelen, ik heb meegespeeld in
Salvation, heb met Sieto Hovink
gewerkt, twee seizoenen. De
KRO-serie Hameien zat er ook
bij. En via Salvation zijn alle dra
den weer zo'n beetje bij elkaar
gekomen. En nu? Oh ja, ik zing Mnpiliik
nu dat materiaal waar ik vroeger ivioemjK
zo jaloers op was. Dat ik doldraag - KinderenLuid en duidelijk heb je
wilde zingen, maar niet kon. Of eens gezegd dat jullie er geen wil-
mocht, hoe je het wilt noe- den hebben. Waarom? Is dat nog
ADVERTENTIE
„Dat is juist. Was het r
bijna zeggen. Ik heb onderwer
pen genoeg om teksten over te
schrijven. Al was het alleen maar
autobiografisch, hé? Misschien
dat ik het wel zou kunnen, maar
ik vind dat ik dan niet eerlijk ben
tegenover Elly, mijn vrouw. Want
ik zou dan alleen maar mijn kant
van de zaak belichten en de hare
vergeten. Sommige mensen heb
ben daar geen problemen mee,
die kunnen dat heel goed. Maar ik
ben daarvoor kennelijk te emo
tioneel. En mijn emotionaliteit
gaat gepaard met het extroverte
in mij. Ik zing dus maar over din
gen die niet van mezelf zijn. Maar
ja, dan doe je dat op zo'n manier
dat de mensen denken dat het
wél over mezelf gaat. Bij kinde
ren heb ik dat gevoel heel sterk.
Die geloven je dan"
.,Ja. Maar we blijven erover naden
ken. Soms hebben we het er toch
over. Maar weet je, dit vak is een
moeilijk vak. En dan kinderen
opvoeden? Ik ben heus niet zo'n
figuur die zegt ,iHier heb ik geen
bemoeienis mee, het is jouw taak
om op te voeden". Als ik een kind
zou hebben, bemoeide ik me net
zo goed met de opvoeding. Een
kind heeft recht op een opvoe
ding zonder kindermeisje. En als
je de hele dag op pad bent... Maar
we denken er wél over"
Radio
'Ie romantische imago, sfeerlied
jes, een beetje Conny Vandenbos-
achtig, valse schijn en zo.
Bang ervoor? „Ik laat je vrij", dat
'"k twee jaar terug op de plaat zet
te, is een heel m.
de tekstschrijve-
nj.
S MORGENAVOND OP DE
LEIDATO
in het
Do. 14 sept. Imca Marina
21.00-21.30 uur
Tevens de Leidatokwis en de
brievenbussenrace o.l.v. Hans Versnel
mede mogelijk gemaakt door: Metro
Vliegreizen Rotterdam in samenwerking
5 met reisburo Cebuto - Doezastraat
Leiden
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a
,Ach, het dringt wel, af en toe, maar
ik durf niet zo. Het is erg moeilijk,
een vak apart. Eigenlijk is het
vreemd dat ik het niet probeerde
te doen, bij deze plaat. Misschien
komt het nog wel eens. Wachten
.,Over deze plaat ben ik heel tevre
den. Ik zing wat grote nummers.
Love Story van Randy Newman
bijvoorbeeld. Dat is een schitte
rend nummer, dat nauwelijks
iemand kent. Er staat ook een
nummer op van Steve Wonder, I
believe. Ach, de mensen zullen
het vaak niet eens horen dat het
een oud nummer is. Ik ben wel
van plan om dat soort nummers
te blijven zingen. Ja, en dan kan
ik natuurlijk wel zeggen dat het
mooi is, maar ik ben overgeleverd
aan jullie".
Het gekke is dat de muzikanten en
de artiesten vaak totaal anders
denken over muziek van de men
sen die erover schrijven, terwijl
het publiek de mening van de ar
tiest deelt. Jullie zitten niet rustig
te luisteren of jullie ontleden te
veel. Nou geef ik toe dat het een
moeilijke klus is, hoor, om al die
platen allemaal van het begin tot
het einde af te spelen en af te luis
teren en dan liefst drie keer ach
ter elkaar. En als je dan een plaat
hebt van Boney M. ja, dan kan ik
het me voorstellen. Dat is laakba
re muziek, oneindig vercommer-
cialiseerd. Ik breng mijn num
mers bij een bepaald publiek, dat
uit eigener beweging niet zomaar
naar Rob de Nijs zou gaan zitten
luisteren. En die vertalingen zing
ik in de wetenschap dat de com
ponisten als Sardou, Wonder en
zo die nummers ook hebben ge
schreven voor anderen. Ja?".
Echt. Vooral in Vlaanderen heb
ik daar zeer veel succes mee. Al
gen, ik zing het nu totaal anders
dan toen. Je neemt zo'n stuk in de
studio op en die sfeer daar is dan
:epalend. Maar romantisch? Ach
'^ee, uiteindelijk zijn die teksten
niet voor niets op Rob de Nijs ge
schreven. Anders zou ik ze ook
jiet zingen"
Weetje, en dat valt me telkens op,
.ih België weten ze de dingen te
waarderen. Ik hoor daar op de ra
dio, als ik in de auto heen of terug
rijd, de mooiste dingen. Die hoor
je hier niet. Jammer hoor, want
hier in Nederland is het alleen
maar hitsingle voor en hitsingle
na. En dan kom je mensen tegen
die zeggen: „Goh, we horen zo
weinig van je". Tja, dat is de ra
dio. Ik vind dat ze best wel wat
meer aan vaderlandse artiesten
mogen gaan doen en minder mo
gen gaan letten op de hitgevoe-
igheid. Waar hoor je oud werk
van Ramses of van Boudëwijn de
Groot? Robert Long, ook zo'n
jongen. Je hoort ze niet meer.
Misschien af en toe, 's nachts, als
er nauwelijks iemand luistert. De
radiojongens onderschatten het
publiek niet; ze beoordelen het
verkeerd. Dat is het".
«JTEST-BERLIJ N - De Duitse
acteur O.E. Hasse is na een
langdurige ziekte op 75-jarige
leeftijd in een ziekenhuis in
West-Berlijn overleden. Otto
Eduard Hasse speelde behal
ve op het toneel in ongeveer
50 films, waaronder in de rol
van admiraal Wilhelm Cana-
ris, het hoofd van de Duitse
contra-spionage in de tijd van
Hitier.
(Meldt trots dat hij vijf maanden
nummer èèn stond in België. Bo
ney M. braaf op de tweede plaats
latend. Gniffelt als-ie er nog aan
denkt).
„Ik ben nu 35. Ja. En over vijfjaar
ben ik 40. Ja. Vroeger stierven de
mensen op jonge leeftijd. Tegen
woordig blijven ze langer jong.
Haha. Ik blijf dus de jonge jon
gen. Tja, zo'n beeld groeit nu
eenmaal. Daar doe je zelf niks
aan. De mensen vinden het
prachtig. Vooral de kinderen, die
vaak de ballen snappen van wat
ik zing. Maar ze genieten ervan.
Ik heb een breed publiek gehad.
Altijd al. Ik heb me nooit op èèn
bepaalde groep gericht. Hé, de
mensen kennen me bijvoorbeeld
van Hameien. In de geest van
„toen heb ik mijn eerste meisje
ontmoet", dat soort dingen. Rob
als zanger zei ze toen niets. Ja, ik
heb twee generaties bij elkaar ge
zongen, zou je kunnen zeggen.
Ha, gek idee, hoor. Klopt, als ik
Jan Klaassen zing, komen er
mensen naar me toe die een
handtekening vragen voor hun
dochter. Ja, daar ben ik erg trots
op".
Ontwikkeling
„Zolang je voelt dat je je ontwik
kelt, betekent dat dat je er nog
steeds niet bent. Ik voel die ont
wikkeling nog steeds. Deze plaat
bijvoorbeeld, we hebben er een
half jaar aan gewerkt. Het heeft
vreselijk veel geld gekost. Als die
niet gaat lopen, zou er best wel
eens een discussie kunnen ko
men bij Phonogram of er über
haupt wel een volgende plaat
gaat verschijnen. Maar ja, de
vakjongens hebben opmerkin
gen gemaakt als „muziek die niet
van deze wereld is" en zo. Als je
ook nagaat wat voor liefde er van
de muzikanten in deze plaat zit.
De drummer van de Rainbow-
train, Shell Schellekens, moest
de tekst van mijn liedjes hebben,
dan kon hij weten hoe hij moest
spelen. Dat zie je niet vaak hoor.
Maar ach, we zien wel. Ik hoorde
straks dat er bij de voorinteke
ning 12.000 elpees zijn verkocht.
Daar deed ik vroeger een paar
jaar over"
,Mijn enige zorg is te proberen er
steeds enorm scherp op toe te
zien datje niet achterop raakt met
de dingen. Want het gaat allemaal
harder en sneller dan je denkt.
Veel harder en veel sneller. Ik
koop ook enorm veel platen, al
leen al om te weten wat er omgaat
in de muziek. Ook al is het vaak
afschuwelijke muziek; ik luister
er heel goed naar. Ik ben er echt
mee bezig. Je kunt dat ook van je
afzetten, ik weet het. Maar dan
moetje een enorme Einzelganger
zijn, als een Boudëwijn de Groot
of een Bob Dylan. Die kunnen
dat, die trekken zich nergens wat
Een naam
,Mijn ideeën voor later?. Goh, ik
heb mezelf steeds meer als een
entertainer gezien dan als een
platenartiest. Mijn optreden
hangt van mijn platen af. Maar ik
heb tóch een naam opgebouwd
die niet afhankelijk is van de pla
ten. Wat me het meest aan
spreekt, zijn concerten die bij
voorbeeld èen man als Neil Dia
mond doet. Twee uur lang en een
heel groot orkest erachter. Maar
dat kost wel eventjes centen. In
België sta ik nu al tegen de an
derhalf uur op het podium. Daar
ben ik heel populair. Maar doe
zoiets in Nederland eens. Wacht
jij als artiest dan maar eens af of
er wel mensen komen. Vandaar
dat ik ook al een halfjaar niet op
de tv ben geweest. Dat heb ik
consequent afgewimpeld. En
voor het geld hoeft het ook niet,
hoor. Ik heb gezegd dat ik pas op
de tv wil als er reden voor is. Ik
ben dan dus zó arrogant dat ik zeg
dat de elpee moet verkopen zon
der die televisie. Ik heb er niet
zoveel trek in om in Toppop te
gaan staan. Het is ook achter
haald als je zegt dat je plaat ver
koopt dank zij die televisie".
Op de nieuwste elpee staat ook de
volgende tekst:
„Amsterdam op vrijdagavond
Rosalie loopt over straat
l'air du temps achter d'r oren
als ze naar haar afspraak gaat
Rosalie met slanke heupen
preuts verpakt in Schotse ruit
gaat vanavond voor het eerst
met de man van inkoop uit.
Eerst een pilsje bij De Piepel
en wat sterkers op het plein
morgenochtend vroeg
zal Rosalie niet jong meer zijn"
Geen wonder dat Toppop kan
wachten. In Rob de Nijs zit een
special. Misschien wel twee.
ADVERTENTIE
NEDERLAND I-
18.40 - Trekking van de Staatsloterij (NOS)
18.45 - Toeristische tips (NOS)
18.50 - Dé Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 - PP Uitzending van het CDA.
20.00 - Toestanden. Documentaire speelfilm (NOS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Panoramiek (NOS)
22.40 - Studio Sport (NOS)
23.25 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.25 - Voorlichting Micro-processors I (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Met pijn en móeite. Documentaire serie (IKON)
20.00 - Journaal (NOS)
20.32 - Film van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers (SO-
CUTERA)
20.32 - De opgaande zon, Toneelstuk (NCRV)
23.05 - Tot besluit (NCRV)
23.15 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
18.00 Kinderprogr. 18.20 Geheimtip
form, progr. 19.30 Akt. 19.45 Kleu-
terprogr. 19.55 Alles schon da gewe-
sen, tv-sene. 20.25 Reg. magaz. 20.59
Progr.overz. WDR: 19.00 Progr.inf.
Aansl.: Inform, serie. 19.30 Tip um
half 7. 19.40 Inform, serie. 20.15 Akt.
20.45 Trick um 4tel vor 8 21.00
Joum. 21.15 Schwarz und weiss wie
Tage und Nachte, tv-film. 23.00 We-
tensrh. nrogr. 23.30-24.00 Akt
DUITSLAND II
18.00 Joum. 18.10 Flugboot 121 SP,
DUITSLAND III WDR
18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00
Kleuterprogr. 19.30 Inform, serie.
20.00 Report. 20.45 Journal 3. 21.00
Joum. 21.15 Gevar. progr. 23.00 Der
7 Sinn. 23.05 Einsam sind dieTapfe-
ren, Amer. speelfilm, ca. 0.45
Joum.
Verhalen. 21.15 Akt. 22.00 Heute-
joumal. 22.20 Starsky Hutch, mis
daadserie. 23.05 Dokument. 23.25
Die volkommene Liebe, speelfilm.
0.45 Joum.
DUITSLAND NDR
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Voor ou
dere kijkers. 18.50 De man van At
lantis, Engelse jeugdserie. 19.35
Kleuterprogr. 19.40 Meded. 19.45
Joum. 20.10 Weerber 20.15 Happy
Days, tv-serie. 20.40 Holocast (Bran
doffer), tv-feuilleton. 23.00-23.15
NET 2
18.00-20.15 zie NET 1.20.15-22.45 Un
ballo in maschera, opera van Ver-
De Ikon vult het scherm de komende drie weken met het verschijn
sel ..armoede", zoals dat in het welvarende West-Europa te vinden
is. Aan de hand van een Engels, een Italiaans en een Nederlands
gezin is op 13.20 en 27 september te zien welke vormen armoede in
het rijkste deel van de wereld aanneemt (Ned. 2,18.59 uur).
De drie uitzendingen, die de verzamelnaam „Met pijn en moeite"
dragen, zijn voortgekomen uit een plan van de Kenmerk-redactie
om de toenemende armoede in Engeland te belichten. In de inlei
dende besprekingen viel het besluit het onderwerp niet tot Kenmerk
(de Ikon-informatierubriek) te beperken, maar ook het eerste half
uur van de Ikon-woensdagavond eraan te besteden. Bovendien
werd besloten niet alleen Engeland bij de kop te nemen. Italië was
een tweede keuze en Nederland werd toegevoegd om te laten zien dat
de misère niet uitsluitend buiten onze landsgrenzen wordt aange
troffen.
Het zijn uitzendingen van 50 minuten gewordenwaarvan de eerste
helft een portret van een gezin te zien geeft. De dagelijkse routine,
hoe elk dubbeltje moet worden omgedraaid, en hoe de kinderen dat
ervaren. In de eigenlijke Kenmerk-tijd wordt daarna ingegaan op
de achtergrondenmet de onvermijdelijke kopstukken en deskundi
gen.
"De opgaande zon" noemde Herman Heijermans in 1908 het
toneelstuk, waarin hij de ongelijke strijd beschrijft tussen een kleine
middenstander en een zich ten koste van kleine winkeliers uitbrei
dend warenhuis. De NCRV-televisie brengt dit spel vanavond t
2032 uur via Nederland II op het scherm i
Publiekstheater, dat dit toneelstuk in het
repertoire had.
De hoofdrollen in "De opgaande zon" worder
Lutz als de winkelier Matthijs de Sterke, die mi
ren strijd vecht, en Josée Ruiter als zijn dochter Sonja. Ander
belangrijke rollen worden vertolkt door Jan Retél, Sigried Koetse,
Johan Ooms en Steye van Brandenberg.
In de televisie-in formatierubriek Pan
vanavond een reportage uitgezonden oi
leg in Camp David. Men heeft voorts eet
in Kenia na de dood van Kenijatta
Nederland 1 - 22.10 uur.
'ra rniek van de NOS wordt
c-rde buitenlandse politiek
n het Midden-Oosten-over-
reportage over de situatie
WOENSDAG 13 SEPT.
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitz. CDA. TROS: 18.30
Nws. 18.41 (S) T.R.O.S. Big-Band
Festival. 19.00 (S) Zomaar midden in
de week. 22.00 (S) Een mondje
Frans. 22.30 Nws. 22.40 (S) Aktua IV.
23.00 (S) Slachtoffer gezocht,
hoorsp. 23.41 (S) Lichte gram.muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 (S) VARA's Zomer
kwartaal: Dingen van de dag, sport
en muz. 19.30 (S) Hafa-magazine.
20.00 Nws. 20.05 (S) Symfonieorkest
van de Oostenrijkse Omroep mei
zangsolisten: moderne miiz
(21.00-21.25 (S) Het zout in de pap:
poezie.) NOS: 22.15 Open School
23.00 (S) Met het oog op morgen
18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
Avondspits. 19.30 (S) Langs de lijn,
sport en muz. (19.52 NOS-Visrubr.
19.38 Paardekoersen). 23.02 (S) NOS-
Jazz. 0 02 (S) Take it easy. 1.02 (S)
nacht.
DONDERDAG 14 SEPTEMBER
HILVERSUM I
NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende
woord 7.08 (S) Te Deum Laudamus
7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S)
Vandaag...donderdag: gevar. progr.
8.24 tegen machteloosheid. 8.30
Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw. 8.45
(S) Wie weet waar Willem Wever
woont? 9.45 (S) Onder de hoogtezon.
1030 Nws. 10.33 (S) In t Zilver
progr. voor bejaarden. 12.00 (S) De
Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer
en tuinder. 12.26 meded. tbv land-en
tuinbouw 12 30 Nws. 12.41 (S) Hier
en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst.
13.15 (S) Een uur natuur. 14.15 (S)
NCRV-Globaal. (15.30 Nws.) 17.30
Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Muz. en verkeersinform. 8.00
Nws. 8.11 Radiojourn. 8.25 Muz. en
verkeersinform. (vervolg). 8.45 De
Groenteman. 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 50 uur in een isoleercel,
docum. (herh.) 9.35 Waterst. AVRO
9.40 Schoolrabio. 10.00 Radio La-
waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (gr.) <11.00 Nws. 11.03 Radio
jour.) 11.30 Rondom twaalf. 12.15
Sportpanorama. 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.25 Beursplein 5.
13.30 n Middagje AVRO (16.00 Nws.
16.03 Radiojourn.) 17.00 13-Speciaal.
kinderprogr OVERHEIDS-
VOORL. 17.40 Den Haag aan de lijn
17.55 Mebed.
HILVERSUM III
TROS: 7.02(S)Vaak sochtends.9.03
(S) De Hugo van Gelderenshow.
11.03 (S) Gerard de Vries. 12.03 (S)
Boter, Klaas en Prijzen. 14.03 (S)
Adjes Gouden van Dagen Club.
15.03 (S) Tros Tod 50.
HILVERSUM IV
NCRV: 7 00 Nws. 7 02 (S) Badinerie.
9 00 Nws. 9 02 (S) Aan woorden
voorbij9.10 (S) Klass. kamermuz.
10.00 (S) Berlijns Phxlharmonisch
Orkest met solist klass. muz. 11.50
(S) Klass. muz. 12.00 <S) Rond
om ..Percy Grainger (II). 14.00 Nws.
14.02 (S) Kollage van alledaags en
zeldzaam. 15.00-17.00 (S) Bij voor-