Eerste verfilming in nieuwe Hamsun-hausse Tarzan contra Tarzoon DE FRANJE VAN MOOIE MYSTERIES Mysteries onder regie van Paul Lussanet Blijvers "Midnight Express" - Het re laas van een Amerikaanse jon gen die in Turkije met hasj wordt gepakt, Luxor, Leiden. "Saturday night fever" - Suc cesvolle discotheek-film die z'n twaalfde week ingaat, Camera, Leiden. "Convoy" - Vrachtwagens ja gen door Amerika, Lido 1, Lei den, Euro 1 en 2, Alphen. "The grey lady down" - Atoomonderzeeër in nood, spectaculaire reddingsactie, Lido 2, Leiden. "La vie devant soi" - Met Si- mone Signoret als de oudere prostituée die een kleine jongen onder haar hoede neemt, Lido 3, Leiden. Nieuw in Alphen "Annie Hall" - Met Woody Al len en Diana Keaton, Euro 3, Alphen. Kinder voorstellingen "Donald Duck" - Lido 3, Lei den. "Pinkeltje" - Studio, Leiden. "Alice in Wonderland" - Rex. Leiden. "Pippi zet de boel op stelten" - Euro 2, Alphen. Nacht voorstellingen "Torn Curtain" - Camera, Lei den. "Some like it sexy" - Rex, Lei den. "Convoy" - Euro 1, Alphen. "Decamarone" - Euro 2, Al phen. "De wraak van King Kong" - Euro 3, Alphen. "Meisjes die alles slikken" - Euro 4, Alphen. Sexfilms "Het heetste hoertje aller tij den" - Rex, Leiden. "De Tiroler sexexpress" - Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Midnight Ex press", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur; zo. 1.30,7.00 en 9.30 uur, 16 jr- APOLLO 2: "My name is No body", dag. 7.30 en 9.45 uur; do vr. ma. en di. ook 2.00 uur, 12 jr ASTA: "High Anxiety", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur; zo. 1.30 4.00, 7.15 en 9.30 uur, a l. BIJOU: "Pretty Baby", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur; zo. 2.00, 4.15. 7.30 en 9.45 uur, 16 jr. CALYPSO: "Ludwig", dag 2.00 en 8.00 uur, 16 jr. CAMERA: "The Betsy", dag 2.15, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. CINEAC: "Carrie", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur; za. zo. en wo. 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. CORSO: "The Greek tycoon" dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur; zo 2.00,4.15,7.00 en 9.15 uur, 12 jr. DU MIDI: "Annie Hall", dag. 8.15 uur; vr. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur, zo. ook om 4.00 uur, 16 jr. EURO: "Een brug te ver", dag 1.45 en 7.45 uur. za. zo. en wo 3.45 en 7.45 uur, 12 jr. METROPOLE 1: "The swarm* dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 12 jr METROPOLE 2: "Mysteries" dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr METROPOLE 3: "Saturday night fever", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 12 jr. METROPOLE 4: "Equus", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. METROPOLE 5: "The big sleep", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 1: "Convoy**, dag. 1.45 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.30, 4.15. 6.45 en 9.30 uur; 16 jr. ODEON 2: "Het verloren para dijs", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur,- zo. 2.00,4.30.6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 3: "Meisjes die taboes inslikken"', dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 4: "Bilitis", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 2.00, 4.30. 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. PASSAGE: "S O S Atoomon derzeeër gezonken", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur; za. en zo. 1.30 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 12 jr. STUDIO 2000: "Midnight Ex press", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. DE UITKIJK: "Coma", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur; zo. 1.00. 7.00 en 9.15 uur. 16 jr. NEW YORK (Reuter) - Twee Euro pese producers van de porno-te kenfilmserie 'Tarzoon', zijn aan geklaagd wegens "het omlaag halen van de eer van de jungle- held Tarzan". De klacht is ingediend door ver wanten van Edgar Rice Bur roughs, de Amerikaanse schrijver die de held Tarzan schiep. Zij ei sen een bedrag aan smartegeld van 3 miljoen dollar. De nabestaanden van Burroughs zeggen dat Tarzoon wordt afge schilderd als een zwak, dom, li chamelijk onaantrekkelijk en laf, ontuchtig en sexueel onder de maat'. Daarentegen schilderde Burroughs Tarzan als een knappe, sterke en intelligente man. Zijn verwanten zeggen dat zij gedurende 65 jaar zijn goede, geestelijke en licha melijk gezonde en aantrekkelijke persoon hebben hooggehouden De klacht is gericht aan het adres van 'Societé valisa films' in Brus sel en 'societé sound' in Saint Ouen in Frankrijk, die volgens de eisers een 'groteske, wansmake lijke en -vulgaire film' hebben ge maakt Zij willen dat de winst die op de Tarzoonfilms is gemaakt wordt verbeurd verklaard en geen nieuwe afleveringen word gemaakt. Volgens Chinese pers Kijkers naar sf-films zijn ontevreden met levenspeil HONGKONG (AP) - De populari teit in de westelijke landen van Amerikaanse films 'Star wars' en 'Close encounters of the third kind', duidden erop, aldus het of ficiële Chinese volksdagblad, dat de bevolking van deze landen niet tevreden is over zijn huidige -levensomstandigheden en de werkelijkheid wenst te ontsnap pen. Het succes van science fiction- films betekent ook dat het publiek genoeg gaat krijgen, maar hoe lang zal moeten worden afgewacht, van wat Hollywood aan erotiek en geweld te berde brengt. De Amerikaanse filmindustrie ver keert, aldus het dagblad, 'in een dilemma'. Paul de Lussanet wist voor zijn film Mysteries een uitgelezen groep acteurs te engageren. Andrea Fer- reol (foto links boven) hier samen met Rutger Hauer, Rita Tushing- ham (foto boven) en Kees B-russe, Lisbeth List (foto links onder) en om voorol niet te vergeten Sylvia Kristel. De wraak van de „Zwarte Piraat" Een bloedige vete in de achttiende eeuw met een heel mooi meisje ertussendoor waarmee de film toch een romantisch tintje krijgt, is te zien in de al oudere film 'De Zwarte Piraat', welke deze week draait in Trianon. De aanvoerder van de piraten ben de wordt gespeeld door Kabbir Bedi. Hij heeft al eerder naam gemaakt in spannende films. Sylvia Kristel én Rutger Hauer als Dagney Kielland en Johan Nagel Het zou schromélij k overdreven zijn te zeggen dat Mysteries van Paul de Lussanet een grootse film is. Je moet wel van zeer goede huize komen wil je als filmer je tanden niet stuk bijten op een literair zwaargewicht als Knud Hamsun. En zeker op het boek Mystries dat tot één van de "moeilijker" wer ken wordt gerekend. De Lussanet heeft dat niet gedaan, zijn tanden stuk gebeten. Hij te kent haarscherp in trage sombere beelden Nagel (Rutger Hauer) zoals Hamsun hem heeft neerge zet, een man die zichzelf in een Mysteries; regie: Paul de Lussa net; voornaamste rollen: Rutger Hauer, Sylvia Kristel, David Rappaport; Studio; 16 jaar psychologisch isolement wringt en in voortdurende conflict leeft met de maatschappij. Zo ook Mi nuut, de kolen sjouwende dwerg (David Rappaport) die als enige tot Nagel doordringt. En niet te vergeten La Kristel, de valse wondermooie domineesdochter Dagny Kielland. Trouwens, op merkelijke acteurprestaties leve ren ook Rita Tushingham en Kees B-russe. Als Mysteries een succes wordt, en alles wijst in die richting, dan is dat niet in de laatste plaats te danken aan Robbie Muller, een cameraman, die in het ruige land van het eiland Man (jammer ge noeg is het niet het eigen Noorwe gen geworden) prachtige plaatjes schiet, die je zo tussen de bladzij den van Hamsuns boek kunt leg gen. Tot zover is alles zoals het moet zijn. In de franje echter dreigt De Lussa net zich af en toe te verliezen. Na tuurlijk heeft iedere regisseur het volste recht zijn handtekening te zetten onder zijn eigen filmisch produkt. Maar je kunt je afvra gen of De Lussanet dat niet al te nadrukkelijk doet als hij aan einde van de film Minuut vitriool laat gooien in het gezicht van Dagny. Hij doet daarmee Ham sun geen recht. Af en toe krijg je het gevoel dat De Lussanet door een schilderijlijst filmt. In een van de vele inter views die de afgelopen dagen zijn gepubliceerd zegt hij dat ook. Er loopt een meisje over het strand die twee dode meeuwen torst en i één van de dromen van Nagel laat hij deze rond Dagny ballet achtige pasjes doen. De eerste scène lijkt volgens De Lussanet op een schilderij van Courbet, de tweede op een kitscherige ver beelding van Amor en Psyche. Het zijn scènes die een beetje bui ten het kader van de film lijken te vallen. Mysteries, de eerste grote film van De Lussanet, kosten IV2 miljoen. Een film met wat weerhaakjes, maar wel een film om te gaan zien, Paul de Lussanet, u zult meer van hem horen. WIM SCHEURER AMSTERDAM (GPD) - Zoals het eerder gebeurd is met Herman Hesse, zo is op het ogenblik de Noorse auteur Knut Hamsun aan een tweede literair leven toe. Zijn werk leek reeds vóór de oorlog - toen hij zich heeft geblameerd als volgeling van de Noorse verrader Quisling - definitief bijgezet in het mausoleum voor niet meer gelezen Nobelprijs-winaars, maar overal ter wereld verschij nen thans weer nieuwe vertalin gen van vooral zijn nog in de vo rige eeuw geschreven romans. „Mysteries" is er daar èèn van en is tevens het eerste werkstuk dat in de herwaarderings-hausse een verfilming waard werd bevon den. Het is zelfs een geslaagde film geworden, gemaakt door Paul de Lussanet en met hoofd rollen van Rutger Hauer en Syl via Kristel, naast onder meer de Engelse actrice Rita Tusingham en de Franse actrice Andrèa Fer- rèol. Verteller Een makkelijk aanspreekbare film is „Mysteries" echter geenszins Zelfs als bewonderaar van Ham sun (van de jonge Hamsum dan niet van de stokdove seniele man, die op 84-jarige leeftijd in 1943 naar Berlijn is gereisd om Hitier de hand te schudden) moet je vooral in het begin van De Lus- sanets eerste, programma vul lende speelfilm echt wel enige ir ritaties wegslikken. Want wat is het geval? Hamsun is een litera tor geweest die niet zozeer ge nietbaar is gebleven vanwege lumineuze denkbeelden, altijdi- ge wijsheden, of zijn tijd ver vooruit zijnde boodschappen. Nee, hij was een begenadigd ver teller, een fabuleus stilist. Een vent die kon schrijven! En dat was tevens het grote probleem voor De Lussanet, want door Hamsun beschreven zaken ver filmen, hoeft daarom niet nood zakelijk te leiden tot een adequa te Hamsun-film. Het gaat over een uithoek in Noor wegen (in de op het eiland Man opgenomen film is de plaats van handeling geneutraliseerd), waarin een kustdorp waar ieder een iedereen kent, op zekere dag een zonderlinge meneer Nagel uit de postkoets stapt (in het boek komt hij per boot), om zich voor onbepaalde tijd in de negorij te vestigen. Nagel is een man zon der verleden, opgedoken uit het niets. Aan het eind van het ver haal duikt hij zonder toekomst weer onder in een vermoedelijke zelfmoord: vanaf een wandelpier, met kleren aan de zee in, na kort tevoren te hebben meegedeeld dat hij uitstekend kan zwem- Eigen wetten Het boek loopt ietwat anders af, maar dat doet er eigenlijk niet zo veel toe. Hoofdzaak is dat deze Nagel een raadselachtig persoon is, een vat vol tegenstrijdigheden. Enerzijds een Dannunziaans of Nietzscheaans Uebërmensch-ty- pe, vol walging voor burgerlijk heid en gewend zijn eigen wetten te stellen. Anderzijds geneigd niet alleen zichzelf maar ook an deren te kwetsen. Een intrigant, een poseur, een fantast, iemand die alleen al door zijn aanwezig heid reacties uitlokt bij de dorpe lingen, aan wie hij zich cultureel en intellectueel superieur weet. Onder die dorpelingen zijn er drie die Nagels speciale aandacht hebben. Een beeldschone domi neesdochter voor wie al een hulppredikant zelfmoord heeft gepleegd, een doodarm vrouwtje dat eieren verzamelt en verkoopt, en een dwerg die zich door de goegemeente de rol van dorpsgek laat opdringen. Het is een zon derlinge vierhoek van liefde en haat. Nagel kwetst de twee vrou wen en maakt ze tevens het hof. De dwerg koestert een heimelijke liefde voor de ene vrouw en ver foeit de andere, hij is dienstbaar aan Nagel, die hem uit een verne derende situatie gered heeft. Of Nagel's liefdesverklaringen al dan niet mèèr zijn dan pogingen tot manipulatie wot in elk geval in de film niet duidelijk. Op de momenten dat ze voor hem val len, trekt hij terug, om zich later te beklagen over gebrek aan toe schietelijkheid. Tussentijds heeft de innerlijk verscheurde man dan alle gelegenheid om langs barre stranden, ruige wouden en woeste hoogten te rennen, zijn vertwijfeling uitschreeuwend, waarvan de oorzaak mogelijker wijs reeds voor het begin van het verhaal gelegen is. En wat zijn de diepe achtergronden in zijn vi sioenen, waarin telkens dezelfde motieven terugkeren? Zelfgesprek Hamsun is indertijd revolutionair geweest door zijn gebruik van het „innerlijke zelfgesprek" waarvan hij min of meer als de uitvinder beschouwd wordt. Maar wel weer iets dat een filmer voor extra problemen zet. De Lussanet heeft (vermoedelijk voor de aardig heid) flarden daaruit overge bracht naar een borreltafelge sprek en weet zo weer een paar pittige meningen over Tolstoi, Christus en Kant in veiligheid te brengen. De eigenzinnige me ningen over De Musset, Victor Hugo en Ibsen vallen echter tus sen wal en schip. De Lussanet als scènarioschrijver heeft zich èèn vrijheid veroor loofd die heel eigenaardig terecht is gekomen. Getrouw aan het boek laat hij Nagel een zelf moordpoging ondernemen, niet wetend dat het blauwzuur, dat hij voor dit eventuele doel altijd bij zich draagt in een gifflesje, door de goedhartige dwerg vervangen werd door water. Nagel komt dan bij uit bewusteloosheid, stelt verbaasd vast dat hij nog leeft en schreeuwt verontwaardigd uit over de heide: „Wie heeft er aan mijn flesje gezeten!". Die tek stregel mis je bij Hamsun, maar het is een verrijking en komt mooi terecht als het enige koddi ge "tegen-accent in de verder loodzware film. ritussen moet onderhand eens gemeld worden dat Rutger Hauer zich op fantastische wijze gekwe ten heeft van de erg lastig te spe len hoofdrol. Als vreemde eend in de bijt, charmeur en met alle uit zinnige karaktertrekken van Na gel is hij zo aannemelijk als de rol maar toestaat. En beter dan wie ook komt hij weg met de overbe schaafde volzinnen uit de stijve dialogen. Ook Kees Brusse als dorpsdokter (de grootvader van Dr. Pulder?) weet zijn teksten nog een zekere natuurlijkheid mee te geven. Doelwit Kristel als de domineesdochter klinkt erg geaffecteerd, maar dat heeft ze van zichzelf. Of ze nu echt kan acteren wordt in deze film ei genlijk nog steeds niet duidelijk, omdat haar rol te zeer is gebruikt als doelwit van hartstocht, zon der als eigen persoonlijkheid te worden gevormd. Maar ongun stige dingen zijn er over Kristel's optreden evenmin te melden, al was ze dan zo lastig tijdens de op- De bijrollen zijn verder vrij kleur- loos, wat gezien het script geen aanmerking inhoudt. Het gaat tenslotte allemaal alleen maar om Nagel. Wel zou je wensen - als je Adrian Brine, Lex van Delden of Siem Vroom hoort, maar daar ligt het dus niet aan - dat Nederland eens een andere taal aanschafte, want waar we ons nu mee behel pen is niet geschikt voor stijlvolle dialoogfilms. Het beste klinkt nog wel de stem van Cees Linne- bank - al is hij in de film nergens te zien - maar hij praat voor de Engelsman David Rappaport die als de dwerg overigens voortref felijk spel te zien geeft. Iet camerawerk van Robby Muller heeft het eindresultaat buiten gewoon goed gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 17