De gruwelijke avonturen van een gegrepen hasjsmokkelaar FILMS DEZE WEEK Midnight Express: dubieus beeld van Turkije Simone Signoret groots in rol van madame Rosa Onderzeeër vast op de zeebodem Alan Parker wil de film Midnight Express een waarschuwing laten zijn. Of hij daarin is geslaagd valt sterk te betwijfelen. Want de aan eenschakeling van gruwelijke beelden, die Midnight Express is heeft eigenlijk niets meer te ma ken met de „OQ-boodschap" van Parker. Midnight Express geeft een beeld van de lotgevallen van een hasj-smokkelaar in Turkije) die wordt gemarteld, die het slachtoffer wordt van gerechte lijke willekeur en langzaam af glijdt naar een vorm van krank zinnigheid met de dood als enige uitkomst en die uiteindelijk als door een wonder weet te ont snappen. Midnight Express; regie: Alan Parker; voornaamste rollen: Brad Davis. Luxor; 16 jaar. Dat Alan Parker een bekwaam filmregisseur is bewijst de film zeker. Midnight Express is een adembenemende registratie van een gevangenissysteem, waarin elk verweer op de meest schofte rige wijze wordt lam geranseld. Een systeem dat zijn slachtoffers, in dit geval Hayes en zijn vrien den, het laatste restje waardig heid ontneemt en ze langzaam maar zeker het krankzinnigenge sticht in drijft. Technisch klopt het allemaal en acteren kan Brad Davis (Billy Hayes) wel degelijk. Maar bij een pretentieuze film als Midnight Express gaat het om meer. Niet alleen omdat de sug gestie wordt gewekt dat het een getrouwe weergave is van de rea liteit, die van smokkelaar Billy Hayes. Maar ook omdat de film genadeloos een systeem aan de kaak stelt, dat, en daarvoor moe ten we Hayes en Parker op hun woord geloven, er in werkelijk heid ook niet anders uitziet. Op de eerste plaats heeft Parker zich niet 100% aan het boek v^n Hayes gehouden, wat hij ook toe geeft. En op de tweede plaats is het systeem een Turks systeem en (wat Alan Parker echter ont kent) is de aanklacht tegen dat systeem een aanklacht tegen Turkije. In zo'n geval zou je wat zorgvuldi ger met de feitelijkheden moeten omspringen... Halverwege de filmvoorstelling in Luxor zei een meisje: "Mij zien ze niet in dat land". Waarmee voldoende is ge zegd. WIM SCHEURER Blijvers „Saturday night fever" - De ze discofilm trekt nog steeds volle aaien, Camera, Leiden en Euro 3, Alphen. "Convoy" - Vrachtreuzen op de weg, Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen. "The turning point" - De we reld van het ballet, Lido 3, Leiden. "Roller Coaster" - Er gebeuren ongelukken op de kermis, Euro 4, Alphen. Kinder voorstellingen "Donald Duck" - Lido 3, Lei den. "Pinkeltje" - Studio, Leiden en Euro 2, Alphen. "Alice in Wonderland" - Rex, Leiden. Nacht voorstellingen "Sleeper" - Camera, Leiden. "Porno in het Midden Oosten" - Rex, Leiden. "Convoy" - Euro 1, Alphen. "Dwars door de vuurlinie" - Euro 2, Alphen. "Network" - Euro 3, Alphen. "De wellustige gezusters - Eu ro 4, Alphen. AMSTERDAM (GPD) - Nog maar twee speelfilms heeft de Britse cineast Alan Parker tot stand ge bracht, maar met beide films (Bugsy Malon in 1967 en Mid night Express in 1978) klasseerde hij zich voor de competitie van Cannes. Een hoogst opmerkelijke prestatie Vooral dit jaar werd Parkers bij drage niet over het hoofd gezien, want het Franse festival had nooit eerder een dergelijk ge welddadig opus gepresenteerd. Maar de gruwelijke scènes dien den een wel overwogen taak in deze film die 31 augustus meer voudig in Nederlandse première wordt gebracht en die een lang item zal vormen in VARA-Visie van 25 september. Met regisseur Parker als gast, samen met Billy Hayes op wiens treurige ervarin gen de film is gebaseerd. Betrapt Deze Billy Hayes heeft in 1970 iets doms gedaan. Als Amerikaans student op vakantie in Turkije, probeerde hij 2,5 kilogram hasj het land uit te smokkelen. Hij werd betrapt en veroordeeld tot vier jaar gevangenis. En een Turkse gevangenis is geen Ne derlandse gevangenis. Alsof die straf al niet voldoende buiten proportioneel was, maakte men er alsnog levenslang van op een moment dat zijn persoon een pion was geworden in een diplo matiek conflict tussen Turkije en de Verenigde Staten. Dat gebeurde op een moment dat de aanvankelijke straf op 53 da gen na, was uitgezeten. Oktober '75 wist Hayes te ontsnappen en via Griekenland uit te wijken naar Amsterdam. Deze stad wordt sedertdien door hem be schouwd als een persoonlijk symbool van vrijheid en toleran tie. En daar spraken we met hem en met Alan Parker, die de auto biografie van de Amerikaanse student heeft verfilmd. Midnight Express is een uiterst in drukwekkende film geworden, waarvoor op het eiland Malta de citadel van St. Elmo kon functio neren als de beruchte gevangenis van Sagamilcar in Istanboel. Het onderwerp van de film is heel zinnig. Parker heeft ook vak technisch gezien een uitstekende prestatie geleverd. Maar er zitten een paar kantjes aan de film wel ke minder plezierig aandoen. Het veerhaal is sensationeler gewor den dan het geweest is. Het ge weld had minder buitensporig gemogen en de Turken worden wel erg over een kam geschoren als „sadistische en onbetrouwba- re varkens". Brad. Davis als Billy Hayes, betrapt met hasj. Beledigen Regisseur Alan Parker: Alleen cipiers beledigen Alan Parker. „Wat de treft waarop de Turken er in mijn film afkomenLaat ik begin nen met te zeggen dat ik niet de Turken heb willen beledigen. Hooguit de Turkse cipiers. Als het al een vertekening van de realiteit is geweest dat verhou dingsgewijs zoveel Turken in mijn film er vet uitzien en als var kens worden betiteld, terwijl ze ook nog een hoogst onbetrouw baar karakter hebben, zoals jij zegt. Dan moet je niet vergeten dat er in de hele film geen Turkse doorsnee-burgers optreden, al leen maar cipiers en veronder stelde misdadigers. Dat ik on aangename karakters er onaan genaam laat uitzien, ja, zo werk ik nu eenmaal, Fellini doet het óók!" "Maar toch, als ik reële vermoedens van racisme zou veroorzaken dan beschouw ik deze film als ernstig mislukt. Van alle dingen die ik verfoei, verfoei ik racisme mis schien nog wel het meest. Maar dat gesteld hebbende, dien ik wel de moed te hebben er meteen aan toe te voegen dat ik heftig gekant ben tegen erg veel van wat Tur kije is: een land dat historisch en cultureel altijd uiterst repressief en wreed is geweest. Nog altijd. Bijna barbaars." „Dit oordeel noemen sommigen ra cistisch van mijMaar ik wil er dan nog wel even op wijzen dat erg veel mensen in Europa, voor al ook in Nederland en Engeland in de dertiger jaren hebben ver zuimd hun mond open te trekken als Duitsland moest worden ge kritiseerd. En dat is een ernstig verzuim geweest. Degenen die nu mijn visie racistisch noemen, moesten daar nog maar eens aan denken" Angst Billy Hayes: "Ik ben bijzonder ge lukkig met de manier, waarop Brad Davis mijn persoon uit beeldt. Dezelfde panische angst, die mij overviel, toen ik op dat vliegveld werd gearresteerd met m'n hasj weet Davis in zijn spel te leggen. In die tijd was er net een Palestijnse kaping achter de rug en de Turkse Veiligheidspolitie was uiterst argwanend. Dat werd mijn ongeluk. Toen ze de hasj, die ik in grote plakken op mijn lichaam met tape had beves tigd, vonden, dachten ze aanvan kelijk met een terrorist te maken te hebben. Onmiddelijk zaten ze in een kring rondom me, met de pistolen in aanslag. Toen bleek, dat ik „slechts" hasj by me droeg, lachten ze luid. Dat hadden ze niet verwacht. Bij het aanwijzen van de taxichauffeur, die mij de hasj verkocht had, heb ik nog getracht te ontsnappen. Maar ik werd weer gepakt. En toen begon mijn hel op aarde in die verdoemde Turkse gevange- Het was daar bijvoorbeeld heel normaal als iemand je met een mes stak. Je moest daar steeds op je hoede zijn. Op een gegeven ogenblik leerde ik welke bewa kers omkoopbaar waren en hoe ik aan mijn eten moest komen. Maar het bleef een keiharde strijd om het bestaan. Een eerste vluchtpoging via de muur mis lukte en een vriend van mij, die de schuld kreeg, werd door een zeer sadistische bewaker meege nomen en gemarteld. Dat was de gebruikelijke straf voor een ont vluchtingspoging". Een latere vluchtpoging lukte wel Het is tekenend voor de geschiede nis van de Franse filmindustrie dat veel beroemde filmactrices een ster geworden zijn door in hun eerste film een hoer te spe len. Dat gaat ook op voor één van de bekendste en meest interes sante Franse filmactrices, Simo ne Signoret. In de filmcyclus die de VARA-tv momenteel aan haar wijdt is zij al te zien geweest als beoefenaar van het oudste beroep. Andere films in de cyclus geven een goe de doorsnee van de filmcariëre van Simone Signoret en de plaats die zij inneemt in de ontwikke ling van de Franse film. Wie vorige maand "Dédée d'An- vers", uit 1948, op tv zag zal daar om des te meer genieten van de acteerprestaties van Simone Sig noret in de rol van madame Rosa in "La vie devant soi". In "Dédée d'Anvers" speelde zij de rol van hoer, was ze jong, mooi en on- Titel: "La vie devant soi"; regie: Moshe Mizrahi; hoofdrol: Simo ne Signoret; theater; Studio; leeftijd: 16 jaar. schuldig. Op 57-jarige leeftijd speelt zij opnieuw de hoer in "La vie devant soi", nu is ze oud, een zaam en vermoeid. Het beeld van madame Kosa, moeilijk voortschuifelend, door het leverrgetekend, heeft een uit straling die iedere scène van de film beheerst. De kwaliteit van de film die al een half jaar draait in Nederland, is niet denkbaar zon der haar creatie. De film wordt geheel gedragen door de uitste kende en meeslepende aanwe zigheid van Simone Signoret. Madame Rosa heeft, sinds ze zelf uit "het leven" is, een pension voor hoerenkinderen. Wanneer haar gezondheid haar in de steek laat blijft ze alleen achter met het Arabische jongentje Mohammed die geen ouders meer heeft. Tus sen de joodse madame Rosa en het Arabische kind onstaat een hechte band die een diepe indruk maakt. Het alleenstaande kind en de oude vrouw zijn eikaars enige steun in de Parijse hoeren wereld. •Als de vader van het kind komt op dagen speelt madame Rosa geraffineerd spel door hem i te houden dat het Mohamme daanse kind een joodse opvoe ding heeft gehad. In een ontroe rende slotscène klemt het kind zich verward vast aan de vrouw die in evengrote verwarring en vervolgingswaanzin door haar joodse afkomst het leven laat. Een boeiende film, terecht met een Amerikaanse oscar bekroond als beste buitenlandse film. JAN RIJSDAM an die het allemaal maakte: Billy Hayes. Vriendelijkheid "het was levensgevaarlijk. Dat ik het toch heb aangedurfd verbaast me nu nog. Had ik het niet ge daan, dan zat ik nog steeds in die gevangenis. Ik ben eerst per vliegtuig van Athene naar Am sterdam gevlogen. Ik was over rompeld door de vriendelijkheid, waarmee de douane op Schiphol me tegemoet trad. Dat was ik in jaren niet meer gewend. Later ben ik doorgereist naar Ame rika. Daar was inmiddels bekend geworden dat ik de Turkse ge vangenis was ontvlucht en toen ik daar aankwam stond het zwart van de belangstellenden, fotogra fen en journalisten. Nadat ik wat op verhaal was gekomen heb ik mijn belevenissen op papier ge zet en een uitgever gezocht. Het boek werd vrijwel onmiddellijk een bestseller en later besloot re gisseur Alan Parker het boek te verfilmen. Ik vond dat een prachtig idee, want het bleek dat zowel Parker als ik zelf van de film een waarschu wende werking wilden laten uit gaan. Vele jongeren realiseren zich niet welke risico's ze lopen. Pas is een jong Nederlands meisje tot 30jaarverooordeeld en in Bangkok zitten twee Neder landers, die levenslang hebben gekregen. En dat in de meest go re, vieze verwaarloosde gevange nissen, die je je kunt voorstellen" Herkenbaar Billy Hayes: „Ik zou liegen als ik beweerde dat ik geen gelegen heid voorbij laat gaan om de film terug te zien. Want hij raakt mij en de omstandigheden waarin ik vijfjaar heb moeten leven, tot op het bot. Het is afgrijselijk her kenbaar voor me. Ik ben tijdens de opnamen op Malta gaan kijken en ik ben me wild ge schrokken. De lokaties en ge beurtenissen waren zo reëel na gebootst dat ik bijna in paniek raakte, omdat ik dacht terug te zijn in Turkije. Het is een trauma waar ik het erg moeilijk Sex in Rex APOLLO 1: "Midnight Ex- press", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur; zo. 1.30,7.00 en 9.30 uur, 16 APOLLO 2: "My name is nobo dy", dag. 7.30 en 9.45 uur; <lo. vr. ma. en di. ook 2.00 uur, 12 jr. ASTA: "Ludwig", dag. 2.00 en 8.00 uur, 16 jr. BIJOU: "Pretty baby", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur; zo. 2.00, 4.15, 7.30 en 9.45 uur, 16 jr. CALYPSO: "Coma", dag. 2.125, 7.15 en 9.30 uur; zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur, 16 jr. CAMERA: "The Betsy", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. CINEAC: "The last waltz", dag. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur; za. zo. en wo. alleen 7.00 en 9.30 uur, a.l CORSO: "Onkruid vergaat niet", dag. 2.00,7.00 en 9.15 uur; zo. 2.00,4.15,7.00 en 9.15 uur, a.l. DU MIDI: "Annie Hall", dag. 7.00 en 9.30 uur; zo. ook 4.00 uur, 16 jr. EURO: "Een brug te ver", za. zo. en wo. 3.45 en 7.45 uur; ov. da gen 1.45 en 7.45 uur, 12 jr. METROPOLE 1: "The Greek TVcoon", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 12 jr. METROPOLE 2: "The big sleep", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 16 jr. METROPOLE 3: "Saturday night fever", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.,30 uur, 12 jr. METROPOLE 4: "Capricorn 1"," dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, aX METROPOLE 5: "Les petits calins", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.15, 4 00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 1: "Convoy", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur; zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 2: "Het verloren para dijs", dag. 2.00,6.45 en 9.15 uur; zo. 2.00,4.30,6.45 en 9.30 uur, 16 ODEON 3: "Zoltan, de hond van Dracula", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. ODEON 4: "Bilitis", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur; zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. PASSAGE: "S.O.S. atoomon- derzeeèr gezonken", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 12 jr. STUDIO 2000: "Midnight Ex press", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. DE UITKIJK: "The one and only", dag. 2.00,7.00 en 9.15; zo. 1.00, 7.00 en 9.15 uur, a.l. Sneeuwman veroorzaakt sensatie Spanning en sensatie, te vergelij ken met de films van King Kong, is te vinden in "Yetti", de ver schrikkelijke sneeuwman". Deze film draait in Trianon, Leiden. Het is een niet veel om het lijf hebbende rampenfilm. The grey lady down: "The grey lady down", de film wel ke nu draait in het Leidse Lido-2, handelt over een atoomonder zeeër die na een aanvaring zinkt en op een halve kilometer diepte vast komt te liggen op de bodem van de zee. Het lukt niet om het schip los te krijgen en pas na veel pogingen slagen reddingsploe gen erin de bemanning te bevrij den. Deze gedeelten vormen de meest mooie en spectaculaire scènes uit deze spannende avonturenfilm. De regie is in handen van David Greene. De hoofdrollen worden vervuld door Charlton Heston en David Carradine.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 17