V rouwenrelaties zijn nog taboe FILMS DEZE WEEK The Last Waltz einde tijdperk mmm George Sluizer verf ilmt Twee vrouwen van Mulisch PAGINA 6 VRIJDAG 28 JULI 1978 Blijvers Nachtfilms „Saturday night fever" - Waardoor de Bee Gees weer be kendheid kregen, Luxor, Lei den, Euro 1 en 2, Alphen. "The man with the golden gun" - James Bond, Lido 1, Leiden. "Una giornata particolare" - Een bijzondere dag verfilmd met in de hoofdrollen een uit stekend acterende Sofia Loren en Marcello Mastroianni, Lido 3, Leiden. "The turning point" - Lief en leed in de wereld van het ballet, Studio, Leiden. "Onkruid vergaat niet" - Louis de Funès en Annie Girardot kibbelen om van alles, Trianon, Leiden, Euro 4, Alphen. Kindermatinee "De kleine zeemeermin" - Ca mera, Leiden. "Pinkeltje" - Lido 1, Leiden, Euro 3, Alphen. "Tom en Jerry" - Lido 3, Lei den. "Sjors en Sjimmie" - Rex, Lei den. "Dog day afternoon" - Camera, Leiden. "Girls are for loving" - Rex, Leiden. "The scarlet buccanneer" - Eu ro 1, Alphen. "Bring me the head of Alfredo Garcia" - Euro 2, Alphen. "Vergeten continent" - Ook in avondvoorstelling, Euro 3, Al phen. "Stevige borsten, hete dijen" Euro 4, Alphen. "De liefdesbrief van een non" Van enige religeuze tendens is in deze film dan ook geenszins sprake. Terug in Leiden Jacob Bijl hoeft geen film meer te maken over twee vrouwen, dat heeft hij al ge daan met Scrim (met Geraldine Chaplin en Jessamin Bijl-Starcke), een tv-film die in de meeste Europese landen is uitge zonden en bovendien een verrassend suc ces is geweest in de bioscopen van Parijs. Tiro mag 12 miljoen gulden kosten en wordt gefotografeerd door Anton van Munster. Matthias Maat zal er anderhalf uur lang voor op het doek blijven. Jacob Bijl: "Het gaat over een jongen uit een zeer beschermd, conventioneel soort gezin. Hij maakt zich los van thuis. Dat is eigenlijk alles. Maar neem maar van mij aan, dat een film moeilijk Nederlandser kan zijn dan deze zal worden. Geen tv- film dit keer, maar voor de bioscoop be doeld .Hij zal er heel anders uit gaan zien dan mijn vorige speelfilmsZwartziek en Scrim. Maar het zal ook nu weer op de eerste plaats gaan om het analyseren van verhoudingen tussen mensen. Ik denk ook wel dat je er aan zult kunnen zien dat het een film van mij is... Nee, Jessamin speelt deze keer niet mee!" Jacob Bijl rechtsregiseert de film Tiro waarin Matthias Maat (links) de hoofdrol vervult "The graduate" Dustin Hoff man (foto) heeft in deze film een verhouding" met Anne Bancroft, maar wordt verliefd op haar dochter, Camera, Leiden. Haagse bioscopen Apollo I: "Thank God it's fri- day", dag. 2.30,7 en 9.15 uur, zo. I.30, 7 en 9.15 uur. AL. APOLLO 2: "My name is nobo dy", dag. 7.30 en 9.45 uur. 12 jaar. ASTA: "Coma", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7 en 9.30 uur 16 jaar. BIJOU: "The one and only", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uu. AL. CALYPSO: „Zondige begeer ten", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.15 en 9.30 uur. 16 jaar. CAMERA: "Saturday night fe ver", dag. 1.45,4.15, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. CINEAC: "Pinkeltje", dag. II.30, 1.30 en 3.30 uur. AL. "The man with the golden gun", dag. 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. CORSO: "De klauwen van de tijger", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. DU MIDI: "Annie Hall", dag. 8.15 uur, vr., za. en zo. 7 en 9.30 uur, zo. ook 4 uur. 16 jaar. "De fluit met de 6 smurfen", dag. 2 uur, zo. 1.30 uur. AL. EURO: "Die knotsgekke kerels in hun'vliegende kratten", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. METROPOLE 1: „Stuntrock", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "The last waltz", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: „Saturday night fever", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL METROPOLE 4: "Capricorne one", dag. 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. "Pinkeltje", dag. 1.30 en 3.30 uur. AL METROPOLE 5: 'THotel de la plage", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. ODEON 1: "Fantomas slaat weer toe", dag. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. ODEON 2: "Nachtmerrie anno 2000", dag. 2,6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15,6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. ODEON 3: "Donald is niet in z'n een(d)tje", dag. 2 uur, zo. ook 4.30 uu. uur. "Yeti, de ver schrikkelijke sneeuwman", dag. 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. ODEON 4: "The turning point", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. Tegen subsidie "kunstzinnige filmprodukten" niet afwijzend tegenover, maar heeft ondermeer bedongen dat een dergelijk garantiefond ook voor niet-NBB-lden toegankelijk moet zijn. Verder wil de raad een vertegenwoordiger van de ge meente opgenomen zien in de beoordelingscommissie die de toewijzing regelt. De NBB heeft tegen deze voor waarden bezwaar gemaakt. Zij wijst erop dat een soortgelijk voorstel door het gemeentebe stuur van Den Haag is ingewil ligd. AMSTERDAM (GPD) - De plan nen voor twee nieuwe Neder landse speelfilms werden maan dag in het Amsterdamse Film museum uiteengezet aan de pers. De eerste film, waarvoor deze week de opnamen al meteen ge start werden, betreft een verfil ming door George Sluizer van Harry Mulisch' Twee Vrouwen, waarvan de voorlopige filmtitel is Sweet Mistake, maar het zal waarschijnlijk Second Touch worden. De hoofdrollen in Slui- zers film worden gespeeld door de Nederlandse Sandra Dumas, de Zweedse Bibi Andersson en de Amerikaan Anthony Perkins. De andere film gaat Tiro heten, en wordt gebaseerd op een eigen scenario van regisseur Jacob Bijl. Matthias Maat speelt er de hoofd rol in. Ten behoeve van Sweet Mistake, waarvoor anderhalf miljoen gul den is uitgetrokken, zal een keur van Nederlandse actrices en ac teurs in bijrollen voor Mat van Hensbergens camera verschij nen: Kitty Courbois, Jules Ha mel, Tilly Perin-Bouwmeester, Annet Nieuwenhuysen, Chris Lomme, Joop Admiraal, Siem Vroom, Arnold Gelderman, en Adrian Brine. De scenariobe werking werd tot stand gebracht door George Sluizer zelf, in sa menwerking met Jurriën Rood. Ze kregen de vrije hand van Mu lisch. Sluizen „Harry heeft zich nooit bemoeid met het script. Toen ik de rechten overnam, zei hij: „Ga je gang!! Ik heb een boek geschreven en dat is af. Jij maakt nu een film, je hebt de vrijheid om ermee te doen wat je goed dunkt!". Toen het scipt klaar was, heb ik het hem nog laten lezen, maar tijdens een bijeenkomst daarna, hebben we eigenlijk al leen nog maar over andere din gen gesproken dan Twee Vrou- Relatie Het filmverhaal gaat in het kort over een gescheiden museumdi rectrice, die op een goede dag tot haar eigen verbazing, gefasci neerd raakt door een meisje. Tus sen die twee ontstaat een bijzon dere relatie. De ex-man komt daartussen en begint een affaire met dat meisje, om zichzelf een nieuwe functie te geven en zijn ex-vrouw te beroven van wat haar het dierbaarst is geworden. Als dan het meisje, de vrouw een kind wil geven en weggaat van de man, die zij dus in zekere zin mis bruikt had, wordt hij tenslotte daarover dermate gebelgd, dat hij haar - zwanger en wel - ver moordt. „Een film dus over vrouwen onderling, en heel spe ciaal een moeder-dochter-ver houding", legt George Sluizer uit. „De gebeurtenissen zijn, moet ik zeggen, vrij gelijkwaardig geble ven, maar de karakters zijn be hoorlijk veranderd, vooral de fi guur van de man tussen de twee vrouwen in. Mulisch gebruikte die man te zeer als tussenper soon. Niet erg concreet, niet inte ressant genoeg. Ik vind dat ieder personage dat in de film van mij verschijnt, een volledige waarde en betekenis moet hebben. In een film kun je je geen halve perso nages veroorloven. Als ik een film maak, dan mogen daar ei genlijk alleen personages in 'voorkomen, al is hun aandeel nog Sandra Dumas (links) en Bibi Andersson (rechts) zullen de hoofdrollen vertolken in de nieuwe film van George Sluizer (midden) "Twee vrouwen", naar het boek van Harry Mulisch. Maar sindsdien heeft Sluizer uit sluitend documentaires (De Pa- lestijnen en De Eilanders) afgele verd, al was hij wel producent van Herbert Curiëls Jaar van de Kreeft. Wat bracht hem ertoe juist nu zelf weer een speelfilm te regisseren? George Sluizer „Sinds Joao ben ik eigenlijk voortdurend met speel films bezig gebleven. Ik heb twee jaar aan een film gewerkt, die niet van de grond kwam. Die zou gaan over corruptie in medische krin gen en zich afspelen in een Derde Wereld-land. Ik hoop wel dat ik die film ooit kan maken, want voor mijn gevoel zit er geen twee jaar maar 20 jaar van mezelf in. Maar het is heel moeilijk op te zet- Sinds "Woodstock' de kassabei flink heeft laten rinkelen hebben filmmakers zich als aasgieren op de muziekfilm gestort. Momen teel beleven we weer hoogtijda gen. Na 'Saturday Night Fever' kunnen we binnenkort in de bio scopen verwachten: 'Thank God It's Friday' (met Donna Summer en The Commodores), 'Grease' (met John Travolta en Olivia Titel: "The Last Waltz"; regie: Martin Scorsese; hoofdrollen: The Band; theater: Lido 2; a.l. Newton John), 'Stuntrock' (met Monique van de Ven en de rock groep 'Sorcery') en deze week draait in de Leidse Lido 2 'The Last Waltz'. Deze film van de beroemde regi- seur Martin Scorsese (Taxi Dri ver) is een registratie van het de finitief laatste concert van de formatie The Band, dat op 23 no vember plaats vond in de Win terland Arena in San Fransisco. Robbie Robertson, leider van The Band, zegt in de film: "Het was niet zomaar een concert, we wilden iets vieren en de mensen een cadeau geven". Het afscheid van de groep, die zestien jaar sa menspeelde maar die overigens zeker niet tot de grootste in de ten, want het is heel groot met mensen en kinderen en honden en militairen en noem maar op. Een vrij politieke film. Eigenlijk het verhaal van een vrouw in cri sis, waarbij privé, het sociale en het politieke met elkaar in conflict komen. En er zitten drie generaties in. Een soort Novecen- to eigenlijk..." ,Twee Vrouwen" bleek op dit mo ment even wat makkelijker te or ganiseren. Ik las het boek en zag daar meteen een film in. Met be paalde boeken heb ik dat, af en toe. Met La Dentelliere was ik ook een uur te laat. Twee vrou wen was ook weg, dat scheelde anderhalf uur, geloof ik. Matthijs van Heijninge had het al en ik heb alleen gezegd: „Als je er nog van pophistorie gerekend mag wor den, werd bijgewoond door een aantal wél zeer groten uit de mu ziekwereld. De gastartiesten wa ren onder andere: Neil Young, Joni Mitchel, Eric Clapton, Neil Diamond, Emmylou Harris en niet te vergeten het zeer meesle pende en melo-dramatische op treden van Muddy Waters. Hoewel 'The Last Waltz' past in het rijtje muziekfilms waarmee we nu overvoerd worden zijn er ook duidelijke verschillen met de an dere in de reeks. In tegenstelling tot 'Saturday Night Fever' enz. is 'The Last Waltz' een film die dui delijk het einde van een tijdperk inhoudt. Het is een film met de groten van de jaren zestig, be stemd voor de midden-twinti gers maar waaraan overwegend de jonge fans van John Travolta maar weinig plezier zullen bele ven. Een hoogtepunt in de film is het optreden van Bob Dylan die min of meer de ondekker is van The Band. Aan het eind van de film zingt hij met alle gastartiesten het bekende 'I shall be released'. Het is niet alleen een hoogtepunt in de film maar vooral ook het eind van de zestiger jaren stroming in de muziek. The Last Waltz is ei genlijk het in memoriam van een muziektijdperk. JAN RIJSDAM afziet, laat het me dan weten". En het moment is gekomen... Eigen lijk is dat ook wel een politieke, of laat ik zeggen een sociale film. Het gaat over een minderheid ten slotte, ja niet omdat het over vrouwen gaat, maar omdat het over vrouwen met een onderlinge verhouding gaat. We denken wel dat het geen taboe meer is, maar het is wel degelijk zo. In Neder land zijn we zo gewend aan, zeg maar homofiele verhoudingen,1 datje alles wel als een feit accep teert en er gewoon over praat. Maar toen ik in het buitenland was heb ik heel duidelijk gevoeld dat er nog steeds heel sterke weerstanden bestaan. Met name in Amerika, waar vrouwelijke, democratische senatoren zeggen: „We praten er wel over in Miami op het vrouwencongres, maar ik wil zo'n verhouding niet zien dichtbij mijn huis". Heb ik zelf gehoord: „Op de kansel ben ik voor abortus en weet ik veel, maar in mijn huis moet ik het niet hebben". Zelfs in Zweden dan toch, had ik een contact over ver huur met Svensk Film Industry, waar ze Bergman-films uitbren gen. En daar zeiden ze: prima project, voortreffelijk script, maar wij willen geen films met een lesbische toets! Dat is dan Zweden. Kun je nagaan wat er gebeurt als je zo'n film kwijt wil in zeg Spanje of Venezuela. Ik heb het ook gemerkt bij het zoe ken naar actrices, jong en oud, in Nederland. Ze zeggen: nee hoor, liever een hoer of een moordena res, maar dat niet! Het script is daardoor dan ook iets veranderd. Ik ben agressiever gewor den!" AMSTERDAM (ANP) - De Neder landse Bioscoopbond (NBB) en de Amsterdamse raad voor de kunst kunnen het niet eens wor den overeen subsidieregeling die de vertoning van "kunstzinnige films" in de hoofdstedelijke bio scopen moet vergemakkelijken. Deze week heeft de kunstraad - het advieslichaam op dit gebied voor het gemeentebestuur - laten we ten slechts iets voor een dergelij ke steunregeling te voelen onder een aantal strikte voorwaarden. Met een aantal van deze voor waarden kan de NBB zich niet verenigen, zo blijkt uit een rap port van de kunstraad. De Bioscoopbond had voorgesteld een subsidie in het leven te roe pen, waaruiteen vertoningsfonds voor kunstzinnige films kan worden gefinancierd. Dit omdat de weinig florissante situatie van de meeste bioscopen de verto ning van het genre te riskant maakt. De Kunstraad staat daar zo klein, van wie ik denk dat ik om hen heen weer nieuwe films zou kunnen bedenken". Bibi Andersson: „George trof me in New York, waar hij het er^voor over gehad had om me te zoeken via allerlei vrienden en kennis sen, omdat hij mijn agent niet kende. Ik kreeg een erg gunstige indruk van hem, hoewel ik nooit films van hem gezien had. Het was de manier waarop hij over zijn project sprak, die me over tuigde. Want ik was een beetje benauwd voor het onderwerp: vriendschap tussen vrouwen. Het is een erg goed, sensitief ge schreven script. Met mogelijkhe den een heleboel tussen de regels door te vertellen. Wat me fasci neerde, is dat het gaat over iets waar ik zelf helemaal niets van afweet en dat ik graag zou willen leren ontdekken op deze ma- Sandra Dumas speelt de andere vrouwelijke hoofdrol. Een debu tante, als we het mislukte Boe kenweek-filmpje even willen vergeten, en dat is sowieso ver standig. Eerder trok ze de aan dacht als miljoenste bezoeker van Soldaat van Oranje, hetgeen achteraf een doorgestoken kaart blijkt te zijn geweest. Lot George Sluizer: „Ik had gehoord dat er in dat verschrikkelijke Boekenweek-filmpje een leuk meisje zat. Ik ging kijken en vond haar ook wel leuk. Toen kwam ik een keer in Frascati - waar ik normaal nooit heen ga - en toen zat ze naast me. Toen dacht ik, als het lot het nou zo wil, dan moet ik daar niet tegenin gaan. Drie uur heb ik om haar heen gedraaid voor ik haar vroeg om een paar testjes te maken. Die waren goed, maar ik ging toch verder kijken, veel verder weg. Twintig Hol landse meisjes, vijf Engelse actri ces, waarvan er drie al hoofdrol len achter de rug hadden, twee Amerikaanse, vijf Francaises, twee Israëlische... noem maar op. En die vond ik eigenlijk allemaal minder. Maar ik doe nooit veel aan casting, ik doe het allemaal op m'n neus... Het is een belang rijke rol. Het is een verhaal dat zich in een intellectueel milieu afspeelt, met alle kwalen van dien. En zij heeft die kwalen in mindere mate. Als het een schaakspel zou zijn met houten pionnetjes, dan is zij het pion netje van vlees". George Sluizer die weer een speel film gaat regisseren, dat is wel iets bijzonders. Het is alweer zes jaar geleden dat zijn, geheel in Brazilië opgenomen, Joao, in de Nederlandse bioscopen flopte. Dat was heel treurig, want Joao behoort nog altijd tot de vijf beste films, ooit door Nederlanders gemaakt. Bob Dylan zette het afscheidsconcert van "The Band" luister bij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 6