Veel muzikale delicatessen in snelbuffet -Dinsdag-Hoensdatj-iloordeel: rama CRICKETTEAM AJAX OP KOP NORTHSEA JAZZFESTIVAL: /4,98 ƒ4,98 1 kilo varkensrollade populair 6,50 10 heerlijke roomschnitzels 4,98 10 hamburgers pikant 4,98 v Groente cTbrb BOODSCHAPPENMARKT LEIDSCH DAGBLAD BEZORGERS (STERS) Kindermishandeling bestaat. Hoe lang nog. PAGINA 6 VARIA MAANDAG 17 JULI 1978 DEN HAAG - De vreugde in de stem van Stan Getz klinkt echt. „Dizzy Gilles- piel", kondigt hij aan. De Carrouselzaal, die toch al een nauwelijks voor mo gelijk gehouden gedaan teverwisseling had door staan, juicht en joelt zoals het een sfeervolle en roke rige jazzclub betaamt. Het derde North Sea Jazz Fes tival, dat het afgelopen weekeinde plaats had in het Nederlands Congres gebouw in Den Haag, kwam zaterdagavond werkelijk op gang. De wa re festivalsfeer bezwan gert de lucht als blijkt dat de groten bij elkaar het podium opkomen. Dan zien Getz en het publiek op eens dat Gillespie zijn trompet niet 'bij zich heeft. Voordat de verwondering kan omslaan in teleurstelling, geeft Dizzy echter de enig logische verklaring: „Nu je ziet dat ik mijn toeter niet bij me heb, denk je dat ik niet meer van je hou", voegt hij de verbaas de Getz toe. „Dat is dus niet zo. Ik ben alleen bek af. Vanmorgen om zeven uur op, nadat ik op het fes tival in Nice had gespeeld. Vlieg tuig, overstappen, wachten, vliegtuig, en vervolgens niet rus ten. Evengoed heb ik vanavond anderhalf uur gespeeld. Ik heb de mensen waar voor hun geld ge geven. Daarom heb ik mijn toeter niet bij me. Maar ik zal voor jou en voor het publiek zingen. Zet maar een blues in, geeft niet wat!" Dizzy zou Dizzy niet zijn, als hij vervolgens Getz en het publiek niet met een schitterend staaltje vocaliseren in zijn zak zou steken. Maar het bovenstaande incident illustreert haarfijn wat de scha duwzijde is van een gebeurtenis als het North Sea Jazz Festival. Dit evenement, inmiddels het grootste in zijn soort aan deze kant van de Atlantische Oceaan, neemt zo langzamerhand mon strueuze afmetingen aan. De rond 20.000 jazzliefhebbers uit binnen- en buitenland, die vrij dag, zaterdag en zondag naar de Residentie kwamen, konden zwelgen in 35 uur live jazz, 118 concerten, ongeveer 500 musici uit de meest uiteenlopende stijl richtingen, jamsessions, video shows, een voortdurende jazzci- nema en een winkelcentrum waar vrijwel alles op muzikaal en consumptief gebied voorhanden was. Alle records, ook wat de be langstelling betrof, werden dus gebroken. Massaliteit, spontaniteit en soepel heid gaan zelden zonder strube- lingen samen. Toch liep alles, met inbegrip van de zich in een acht tal zalen gelijktijdig afspelende programmering, redelijk op rol letjes. North Sea 1978 zal dan ook de geschiedenis in gaan als het meest succesvolle jazzfestival dat Nederland tot nog toe zag. In de praktijk bleek het daarnaast ook nog het meest evenwichtige te zijn, zodat erkentelijkheid voor de verdienste van de ongeveer 500 mensen die namens het orga nisatiebureau Paul Acket, de stichting North Sea Festivals en het Congresgebouw in touw zijn geweest, zeker op zijn plaats Alleen, we zijn er niet met de sim pele constatering dat het er in Den Haag weer druk, gezellig, sfeervol en muzikaal toeging. Net zozeer als het wat hypocriet aan doet om dit festival nu maar hei lig te verklaren, omdat de for mule bij een groot en breed publiek aanslaat, of omdat elke stijl dit jaar aan bod komt, of om dat het naast Stan Getz en Dizzy Gillespie nog vele tientallen an dere groten te bieden heeft. Het rijtje namen is bijna niet te bevat ten: Clark Terrty, Freddie Hub bard, Art Blakey, Max Roach, Bill Evans, Archie Shepp, Sonny Rollins, McCoy Tyner, Ella Fitz gerald, Carla Bley, Elton Dean, Count Basie, het Chicago Blues Festival, Ester Phillips, enzo voort, etcetera. Inderdaad, de jazzliefhebber komt op de delicatessen van de impro viserende muziek af, de „haute cuisine", als hij het festival be zoekt. De vraag is alleen in hoe veel gevallen hij of zij zal beseffen dat de „haute cuisine" wordt op gediend in een snelbuffet, waar je zelf moet zorgen de gerechten op je plateautje te krijgen. Waar je bovendien, door te smullen van de ene heerlijkheid te laat be merkt dat een ander zalig maaltje is afgekoeld of simpelweg niet meer te verkrijgen is. Tweeslachtig Conclusie? We kunnen niet anders dan tweeslachtige gevoelens hebben ten aanzien van een der gelijk evenement als het North Sea Jazz Festival. Enerzijds is het mogelijk kennis te nemen van ar tiesten die je anders in geen jaren te zien zou krijgen; anderzijds is het goed reserves te houden ten opzichte van dit internationale evenement, gedachtig ook de woorden van Dizzy Gillespie aan het begin van dit verhaal. Niemand kan helaas kennis nemen van alle concerten, zodat het moeilijk zal zijn al terugblikken de uitschieters te vermelden, als je gedwongen door de tijd publiektrekkers als Ella Fitzge- De Buddy Rich Big Band tijdens het Northsea Jazzfestival in Den Haag. raid, Oscar Peterson en Buddy Rich en vertrouwde namen als Archie Shepp, Art Blakey, Elvin Jones en Max Roach in hemels naam maar hebt laten schieten. Toch leek het er op alsof dit festi val vrijdag wat stroefjes op gang kwam. Vroeg in de avond konden noch de plichtmatige figuren van het seudo-oude-stijl-orkest The World's Greatest Jazz Band, noch het slecht uitgebalanceerde spel van het trio van slagwerker Paul Motian boeien. Scherp in contrast daarmee waren de glasheldere pianoklanken van Bill Evans, het zeer potente bla- zen van trompettist Freddie Hubbard en de verrichtingen van de All-Star Big Band van vibra- fonist Lionel Hampton, die niets naliet om zijn gouden jubileum als rasartiest luister bij te zet ten. Hubbard, die de laatste tijd zijn hart kan ophalen in de gelegenheids formatie VSOP, maakte ook met zijn eigen kwintet duidelijk dat niets hem nog bindt aan de rock- jazz. Zijn nieuwe richting wordt bepaald door een gedeeltelijke terugkeer naar de neo-bop en in vloeden vanuit de modieuze cross-over-jazz. Freddie maakte in elk geval een zeer vitale indruk en leverde een van de hoogtepun ten van de eerste dag af. Arnett Cobb Tenorsaxofonist Arnett Cobb - ja renlang schandalig miskend -, pianist Ray Bryant en stuntblazer Cat Andersen voegden vervol gens flair toe aan de redelijk ge slaagde arrangementen van klas sieke nummertjes, waarvan Lio nel Hampton's Big Band zich be diende. Vooral Cobb scheurde zich los van de altijd op de loer liggende gezapigheid, zodat zijn naam net zoals vorig jaar, toen hij stuntte in Joe Williams's All Stars, op ieders lippen lag. Dat tenorist Sonny Rollins, slag werken Elvin Jones en het sextet van McCoy Tyner ieder afzon derlijk niets voor hun reputaties onderdeden, zal menigeen meer hebben gedaan dan de op zichzelf uitgekookte en lekkere soul van Esther Phillips en de haast fla grante trucages van de Carla Bley Band. Laatstgenoemde en semble werkte zich via doorge- componeerde rondovormen en langdradige soli naar een niveau, dat in elk geval niets meer had uit te staan met het begrip avant- garde. Degene, die met zijn kwartet bij uitstek wel voor zo'n kwalificatie in aanmerking kwam, was de de beste van de Newyorkse loftjazz tenorist David Murray. In de kleine uurtjes trok hij trompettist Butch Morris, slagwerker Bobo Shaw en bassist Charles Smith zeer zelfbewust naar momenten van grote, verbeeldingskracht, die sterk introvert bepaald is. De zaterdag gaf een constanter beeld te zien, al was dat niet te danken aan Theo Loevendie, die zichzelf in de weg zat, of aan flui tist Chris Hinze, die overigens een uitstekende zangeres (Yvette Cason) in zijn nieuwe Combina tion heeft opgenomen. Prima vakwerk werd afgeleverd door gitarist Kenny Burrell, het leven dige en jonge kwintet van Stan Getz, Elton Dean's Ninesense (ondanks het gemis van een trombonist) en Buddy Guy en Junior Wells van het Chicago Blues Festival. Dizzy Gillespie mocht dan later vertellen hoe moe hij was, tijdens zijn eigen optreden was dat geen reden om niet alles te geven. Zijn soli hadden weliswaar niet de lengte en de zeggingskracht als in zijn bloeijaren, maar daar stond precisie en een uiterst geinige presentatie tegenover. Verder presteerde hij het om vol vuur een blues voor te dragen, quasi ruzie te schoppen met de belich ter en de zaal te verleiden tot je reinste communitysinging. Koudvuur Gil Evans bracht later op de zater dagavond koudvuur. Zijn nieuwe octet schuwde lange gedragen soli, gevat in een vaak stevige en soms elektronische ondergrond, bepaald niet. Interessant van structuur. Veel meer reactie kreeg terzelfder tijd de spette rende Rhythm and Blues Band van oude trouwe Bill Doggett, die dank zij de bijdragen van gitarist Pete Mays en zangeres Tony Wil liams de Carrouselzaal volledig platspeelde. Een late erkenning dus, voor deze man achter de Ink Spots. Voor de sterksten in de uitput tingsslag wachtte zaterdagnacht op een gevorderd uur nog een verrassing. De corpulente ma dam Etta James, ooit een ster op het Chess-label, zette alle zeilen bij om haar stevig rockende band de baas te blijven en de Carrou selzaal in navolging van Bill Doggett opnieuw te plezieren. Dat lukte met een stem die even rauw en aangetast leek als die van wijlen Janis Joplin en met be hulp van een postuur, dat op woog tegen dat van oudestijlzan- geres Beryl Bryden. Zondagavond plezierden free- jazzmusicus Ornette Coleman met een sextet, dat onder andere twee drummers en twee gitaris ten omvatte, en het orkest van Count Basie aanhangers van wel heel verschillende stijlrichtin gen. Basie heeft zich de laatste tijd nauwelijks nog aangepast. Coleman wel. De klankstructu ren die de laatste opriep, sloegen wel geen huizehoge ovaties los, maar maakten wel duidelijk dat Ornette nog lang geen geschie denis is. John Oomkes DEN HAAG - Alweer tegen Quick (Hg) II moest de beslissing vallen. Twee jaar geleden, toen Ajax met de reserves van het Haagse Quick de strijd aan moest binden om een plaats in de overgangsklasse, kwamen de Leidse cricketer rou tine te kort om een beslissing in hun voordeel af te dwingen. Dit seizoen komen beide teams in de overgangsklasse uit, en afgelo pen weekeinde was de bovenste plaats inzet van het duel. Quick produceerde met pijn en moeite 116 runs. Zonder veel moeite bleek Ajax dit totaal aanvanke lijk te kunnen passeren. Toen echter op 110 het negende wicket voor de Leidenaars viel, was de nood aan de man. Ernst Ouds hoorn 29 n.o. hield het hoofd ech ter koel en even later was de kostbare overwinning een feit. Quick mocht zich in de ochtendu ren gelukkig prijzen dat ope- ningsbatsman Henk Mol (35) on der de 15 maar liefst vijf keer ge mist werd. Wel was hij schuldig aan de run-out van Jeroen Coster 16), die het hardslaande Ajax een ogenblik in moeilijkheden bracht. Na een voortreffelijke in gooi van Rens de Graaf werd de run-out tot stand gebracht. De Haagse captain Joop de Groot (38) wist op kundige wijze de Quick score tot 116 runs op te vij zelen. Johan Langerhorst had 20 overs lang alles uit de kast ge haald en bowlde 5 v 44. Pieter Jan Kuiper (17) opende redelijk voor de Ajaxieden doch toen op 22 al 3 wickets down waren was Leiden in last. Het partnership van Eric Spruyt (31) en Frans Woortman (14) deed het vierde wicket pas op 68 vallen. Ajax moest nog 50 runs maken met nog 6 wickets in han den. Dit bleek al spoedig een zeer zware opgave. Nr. 7 Ernst Ouds hoorn zag de stand van 71 v 5, via 102 v 8 naar 110 v 9 escaleren. In samenwerking met Langerhorst sleepte hij een zwaarbevochte overwinning voor de Leidse elf binnen De stand in de overgangsklasse is 1. Ajax 10 47 4.70 2. Quick (Hg) II 8 33 4.13 3. VUC 8 31 3.88 4. Hilversum 10 35 3.50 5. HBS II 8 27 3.37 6. HCC III 8 22 2.75 7. VOC II 7 18 2.56 8. Hippo 9 19 2.11 Ajax II behaalde een gemakkelijke zege op Excelsior III. Door zeer goed batten van Jaap van Dorp (81), Frank Snieder (34), Ton Kan tebeen (12) n.o. en Bob Linsley (25) bereikte de tweede keus van Ajax zonder veel moeite 159 runs Het bleek al spoedig dat de zeer goed bowlende Hans de Jongh 6 v 18 en Herman Harteveld 3 v 9 onbereikbaar maakten voor de Schiedammers. Dat Ajax in de breedte tot zeer goe de prestaties komt blijkt wel uit het feit dat Ajax III van de 7 wed strijden er slechts 1 verloor en de overigen won. Met grote voor sprong op nummer twee bezet zij zodoende de eerste plaats in de derde klasse B. 11 kilo verse braadworst fijn gekruid I 1 kilo gehakt rund/varkens 500 gram barbecueworstjes 3,90 500 gram barbecueschijven 3,90 fijn boterhambeleg QQ 200 gram corned beefl,9o 5 kilo hollandse dorrees botermalse snijbonen heel kilo 2 kilo golden delicious Hollandse bloemkool 2 voor Haarlemmerweg 41a, Leiden. üu gevraagd voor Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest. Boven de 15 jaar. Hoge beloning. Aanmelden bureau Leidsch Dagblad, Witte Singel 1 te Leiden of tel. 071-144941 tst. 141 en vragen naar Dhr. J. Werk. GEVRAAGD 65+-er voor onderhoudswerkzaamheden In woonverblijven in Leiden zoeken wij op korte termijn een handige werkman voor alle voorkomende werk zaamheden. Werktijd in overleg te regelen. Reacties te richten aan Groot Poelgeest b.v. Koudekerk aan den Rijn. Telefonische informatie: 071-143645. Kindermishandeling,daar praten we liever niet over in Nederland. Dat is jammer. Want met dood zwijgen help je geen enkel probleem uit de wereld. Aan het probleem van kindermishandeling kan een hoop gedaan worden. Ook door u. Hoe, dat staat te lezen in een speciale folder. Die kunt u aanvragen bij de Nederlandse Vereniging tegen Kindermishandeling, Koningsplein 27 in Den Haag, telefoon: 070-621923. SIRE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 6