Deur van „zware" kerken dicht voor de overheid Nieuwe gemeenschap ÖSBBlBa Geen gesprekspartner over inenting tegen polio Met ds. Bronsgeest op rondreis door Israël KERKDIENSTEN ZATERDAG 8 JULI 1978 )Van onze redactie geestelijk leven Nu de golf van kinderverlamming nog steeds niet wegebt, doen de gezondheidsorganisaties alle mogelijke moeite om vooral in de vatbare streken de inentingsgraad op te voeren. Daarbij gaat de zorg in de eerste plaats uit naar die kerkelijke groeperingen waar vaccinatie nog altijd, zij het lang niet door iedereen, wordt beschouwd als een daad tegen de Goddelijke voorzienigheid. De fractie voorzitter van de Staatkundig Gereformeerde Partij in de Tweede Kamer, dominee Abma, schetste de situatie onlangs haarscherp toen hij zei: inenting is een daad, niet-inenting evenzeer. Nadat staatssecretaris mevrouw E. Veder-Smit vorige week in een open brief op "de ouders in Ne derland en de jongeren en vol wassenen tot 27 jr. een dringend beroep had gedaan om hun ver antwoordelijkheid in deze te kennen en daarnaar te handelen, ging er nog een speciaal schrijven naar de desbetreffende kerken en kerkeraden. Met kracht van argumenten pro beerde de staatssecretaris daarin aan te tonen dat niemand zijn geweten of geloof geweld aan doet wanneer hij gebruik maakt van de middelen om zichzelf, zijn kinderen en ook andere te be schermen tegen het poliogevaar. Plaatselijk Van de uitwerking van dit schrifte lijk appèl moet men geen hoge verwachtingen hebben. Niet dat men in deze streng-gereformeer- de kringen ongevoelig zou zijn voor wat de overheid wenst en vraagt, integendeel zelfs, maar hun kerkelijke organisatie laat eenvoudig niet toe dat van hun kant ook maar enige toezegging wordt gedaan. Hun "gelijkvloer se" kerkinrichting maakt het vrijwel onmogelijk, gespreks partner voor de overheid te zijn. De kerken waarom het hier gaat, te weten de Gereformeerde Ge meenten in Nederland en Noord-Amerika (ontstaan in de vorige eeuw), de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (een vrij recente afsplitsing van de eerste) en de Oud-Gereformeer de Gemeenten, kennen geen permanent landelijk bestuur. Hun algemene synodes komen eens per jaar of eens in de drie jaar in besloten zitting bijeen. Als RK bisschoppen contra Vorster De rooms-katholieke bisschop penconferentie in Zuid-Afrika eist in een deze week in Johan nesburg gepubliceerde brief dat premier Vorster zijn rassenpoli tiek opgeeft. De bisschoppen ka rakteriseren het beleid van de Zuidafrikaanse regering als een politiek die geen compromissen kent. Zij protesteren ook tegen het feit dat sinds mei van dit jaar negen tien zwarte katholieke werkers in hechtenis zijn genomen. Hun enige misdaad zou zijn geweest dat zij negers wezen op de mini male rechten die zij op grond van de wet nog hebben. zo'n synodezitting is afgelopen, bestaat de synode ook niet meer. Dat hangt samen met de opvat ting dat de kerk niet allereerst een nationale gemeenschap is, maar dat de plaatselijke gemeen ten de kerk vormen en dat daar de beslissingen vallen. Nu kunnen die locale gemeenten of kerken voor bepaalde doeleinden in regionaal of landelijk verband samenwerken, zoals voor de zen ding, voor diakonale voorzienin gen, voor de evangelisatie en voor de opleiding tot predikant, maar dat doet niets af aan de zelfstan digheid van de plaatselijke kerk. Men kan dan ook niet van "kerk leiding" spreken. Het "gezag" over de kerkleden be rust bij de kerkeraad ter plaatse De enige beperkingen voor dat gezag zijn de heerschappij van de bijbel - die in de genoemde ker ken van a tot z letterlijk als "Gods Woord" wordt beschouwd, on veranderlijk en bindend voor alle tijden - en het persoonlijke gewe ten. Commissies Om in de perioden tussen synode zittingen toch bepaalde taken te kunnen uitoefenen, kennen deze kerken de zogenoemde "ae- putaatschappen" ofte wel kom missies. Zo is er ook een depu- taatschap "voor de correspon dentie met de hoge overheid" (waarmee de regering in Den Haag wordt bedoeld). Dat is aan gewezen om de betrekkingen met de overheid te onderhouden De regering beleeft daar weinig last aan, want op zaken van prakti sche politiek gaat de commissie nooit in. Wel laat ze een enkele keer van zich horen als de zon dagsheiliging in het geding is of het misbruik van Gods Naam dan wel het gebruik van godslaster lijke taal aan de kaak moet wor den gesteld. Wil nu de igering met deze kerken praten over de inentingskwestie, dan moet zij dat met zo,n depu- taatschap doen. Maar deze com missie is geen officiële gespreks partner, want zij kan niet veel meer doen dan welwillend naar de regering luisteren en beloven dat ze te zijner tijd aan de volgen de synode een rapport daarover zal uitbrengen. Een deputaat- schap is niet gemachtigd uit spraken te doen of besluiten te Bovendien zou het in dit geval ook geen uitspraak willen doen om dat alle drie de kerken zowel voor-als tegenstranders van vac cinatie onder hun leden hebben. Een van de kerken liet zelfs op een verzoek van de staatssecreta ris om een gesprek kortweg we ten, daaraan geen behoefte te hebben. Op het ministerie in Den Haag is men nogal teleurgesteld over het uitblijven van positieve reacties op het schrijven van de staatsse cretaris. Die reacties zullen niet komen. Geen plaatselijke kerke raad zal de leden uitdrukkelijk kunnen en willen adviseren van de gelegenheid tot inenting ge bruik te maken. Niet de omstan digheden zijn bepalend, maar het principe dat ieder in zijn eigen gemoed "ten volle verzekerd" moet zijn. Met andere woorden, het is een persoonlijke beslissing Vrijheid Binnen de gereformeerde Gemeen ten in Nederland en Noord-Ame rika (met in onze omgeving plaat selijke gemeenten in Leiden, Benthuizen, Boskoop, Katwijk en Lisse) begint zich voorzichtig een ontwikkeling naar wèl-inen- ting af te tekenen. Van medische en van pastorale zijde wordt daar sinds kort - zij het onder strikt- persoonlijke verantwoordelijk heid - beklemtoond dat de leden vrij zijn om zelf te beslissen. Ech ter niet zonder ernstig "bij de Heere" te rade te gaan. Hoewel zo'n "vrijbrief' niet zonder gevolgen zal blijven, moet men er geen massaal effect van verwach ten. De kerkleden zijn in feite al tijd vrij geweest. De synodes hebben geen uitspraken gedaan op grond waarvan leden die zich (of hun kinderen) lieten inenten onder de kerkelijke tucht zouden komen. Van die kant hebben in- geënte kerkleden nooit moei lijkheden ondervonden. Maar plaatselijk kan dat heel an ders liggen. Daar wordt de vrij heid ingeperkt door de controle op elkaar. Als de dominee van de Gereformeerde Gemeente in Ne derland te Opheusden (Betuwe) beweert dat inenting gelijk staat met buigen voor een afgod, dan zal dat de vrijmoedigheid van zijn mensen niet bevorderen. Voor tegenstanders en twijfelenden is zo'n uitspraak zonder meer wét. Alleen wie in de gegeven situatie niet kan berusten of de prik bij' nader inzien toch een aanvaard baar middel acht, kan dan nog tot inenting besluiten. Harde prijs Hoe binnen de drie kerken de ver houding tussen wel- en niet-in- geënten is, is moeilijk te zeggen Aangenomen wordt dat in de Ge reformeerde Gemeenten (de grootste van de drie: rond 80.000 leden) de voor- en tegenstanders elkaar in evenwicht houden. Er zijn daar ook predikanten die hun kinderen hebben laten inenten Bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en bij de oud-gere formeerden zijn meer tegenstan ders dan voorstanders. Ook aan de uiterste rechterflank van de Hervormde Kerk bevinden zich nog wel gewetensbezwaarden, maar hier zou het om een klein aantal gaan. Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk zegt duide lijk: vaccinatie is verantwoord en zelfs geboden, al is elke vorm van dwang uit den boze. In totaal wordt de bevolkingsgroep waai de vraag van wel of niet inenten de gemoederen nog steeds be roert geschat op 300.000 tot 350.000 Er is geen twijfel mogelijk aan de hevigheid van die beroering Niemand laat wat er nu met- meer dan 70 poliogevallen - gebeurt gelaten over zich heen gaan. Als de dominee van een Ge-, reformeerde Gemeente vanuit zijn eigen pastorale praktijk ver telt dat in bepaalde gezinnen de ene ouder voor en de ander tegen vaccinatie is, dan kan men zich de dramatische sfeer waarin de gesprekken hierover verlopen wel voorstellen Angst, verwijten en verwijdering zijn niet zelden de harde prijs die mensen voor hun principe moeten betalen. •kin verband met de polio-epide mie heeft de hervormde kerkvoogdij van Oosterend op Texel haar kerk' (waarvan hier een foto) dit seizoen niet ter beschikking gesteld van de Gereformeerde Gemeenten. Deze Gemeenten hebben op het eiland een eigen vakantiecentrum. Hun kerk is te klein om alle gasten te herber gen en daarom doet de kerkeraad al jaren een beroep op de hervormden Die zijn echter bang dat er poliovi rus in de kerk blijft hangen omdat veel vakantiegasten komen uit ge bieden waar de ziekte heerst. De kerkeraad van de Gereformeerde Gemeente heeft daarvoor alle be grip getoond en houdt nu vier dien sten per zondag in het eigen kerkje NIEUWKOOP- HetNieuwkoopse domineesechtpaar Bronsgeest vertrekt volgende week zaterdag met een groep van 32 mensen, onder wie verscheidene plaats genoten, naar Israël. Een tijdje geleden wierp de predikant in de regionale kerkbode de vraag op of er belangstelling was voor een Israël-reis. Na die vraag een paar keer te hebben herhaald, bleek er zoveel animo voor te zijn dat het plan doorgang kon vinden. Het is niet voor de eerste keer dat het echtpaar Bronsgeest deze reis maakt. Vlak na de zesdaagse oorlog waren zij een hele maand in Israël. Via lezingen over dit land kwam het idee op om parti culier mensen enthousiast voor Israël (en eventueel een reis daarheen) te maken. De reis van nu is een vervolg op enkele eerdere reizen die werden ondernomen vanuit Den Helder, Er wordt door veel mensen geëxperimenteerd met nieu we vormen van gemeenschap. Sommige houden het een tijd je, andere vallen zomaar weer uiteen. Samenleven van men sen is niet gemakkelijk. Wie dat dacht, moet de opmer kingen in het Mattheus-evan- gelie (19 vers 1 en verder) maar eens lezen. Gemeen schap staat daar bij Jezus in het verband van het worden als kinderen en het afstand doen van het "hebben", om je zelf te kunnen geven. Jezus reikt nieuwe mogelijkheden aan om een broederschap te zijn. Het staan in de vrijheid - het vrij zijn voor de ander - is ech ter een bedreigd bestaan. Daarom houdt Jezus zijn leerlingen drie vragen voor die altijd de broederschap van mensen ondergraven. Zo'n vraag is wie onder ons "de grootste" is. Hoe reageer je als iemand uit de kring een derde bezeert? Hoe herstel je de re latie met iemand die jou be zeert? Jezus geeft modellen (Mattheüs 18) om te voorko men dat deze problemen de gemeenschap kapot maken. De vraag wie de grootste is wordt omgedraaid. In de ge meenschap met de Messias, waar het geheim van de mens in de Ander en daarom ook in de ander ligt die jou tot broe der maakt, heeft die vraag te maken met de bereidheid om vanuit de liefde, dus dienst baar, te leven. In het spoor van Jezus investeert de mens zich in de naaste. Graadmeter voor de kwaliteit van de ge meenschap is niet het wel en wee van de machtige, die meent zichzelf te kunnen red den, maar van de kleinen die zijn aangewezen op broeder schap. Gesprek De tweede vraag wordt beant woord vanuit de wil elkaar vast te houden en niet buiten spel te zetten. De vermaning maakt de gemeenschap heel. Het woord heeft de voorrang omdat het gesprek de vorm is waarin de broederschap bij een blijft. De vreugde als de dreiging van het kapotgaan van de gemeenschap voorbij is, is de vreugde over die éne die gered is. waar ds. Bronsgeest toen predi kant was. Een week lang worden met Jeruzalem als vertrekpunt excursies gemaakt naar plaatsen als Bethlehem, Jericho, de Dode Zee, Samaria, Galilea en het Meer van Tiberias. De tweede week brengt de groep door in een plaats aan de Middellandse Zee, vanwaaruit ook tochten worden ondernomen Thuis Uit ervaring weet ds. Bronsgeest, die in zijn kerk (hervormd) deel uitmaakt van de Raad voor Kerk en Israël, dat wie eenmaal in Is raël is geweest daar nog eens heen wil. "Dit land is nog iets anders dan ge woon naar het buitenland gaan. Men voelt zich daar op een won derlijke manier thuis. Nederland is altijd sterk bij de bijbel betrok ken geweest. Ook hebben Joden De derde vraag betreft 'de ver-, gevingZolang er tussen men sen "gerekend" wordt,gaat de gemeenschap kapot, omdat er nog altijd in termen van "ik" in plaats van "wij" wordt ge dacht. In een illustrerende gelijkenis wordt verteld, hoe Gods vergeving aan mensen mag doorwerken in een stuk dagelijkse levenspraktijk. Als Gods initiatief door ons wordt geblokkeerd en wij de ander de levensadem en ruim te ontnemen, komen wij bui ten spel te staan. Voor een ge sloten hart blijft ook de hemel dicht. Het centrum van elke samenle vingsvorm is het gesprek. Waar dat stokt, vervreemdt de mens van zijn naaste. Het ge sprek met en tussen ons is van Godswege geopend, en waar wij verder samenspreken ont staat altijd opnieuw die ge meenschap met de Toekomst. WIM KUIPERS. "Kleine" Bijbelweek. Ondanks de grote belangstelling voor de eerste nationale interkerkelijke Bijbelweek vorig najaar komt er dit jaar geen herhaling. Wel zal de organisator van deze week, de in terkerkelijke Raad voor contact en overleg betreffende de Bijbel, in samenwerking met het Ne derlands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting zo veel mogelijk initiatieven steu nen van gemeenten, kerken en geloofsgemeenschappen die zelf een week willen houden. Als pe riode voor zo'n "kleine" Bijbel week is de week van 8 tot 14 ok tober gekozen. De reden dat de nationale week nu niet wordt herhaald - er is veel aandrang geweest om dat wèl te doen - is dat dit veel tijd en man kracht vraagt..En daarover be schikt de raad onvoldoende. Daarom eens in de twee jaar. Hervormde Kerk: bedankt voor Hierden J. Smit Hilversum. Ge reformeerde Gemeenten: be dankt voor Borssele J. Kareis Werkendam. Baptistengemeen ten: bedankt voor Lemmer G eeuwenlang temidden van ons geleefd" Ds. Bronsgeest ziet een duidelijke lijn lopen tussen Israël en de kerk. "De eerste christengemeente in Je ruzalem was een gemeente van Joden. De eerste boodschappers van het evangelie, de apostelen, waren Joden. Kortom, de kerk heeft haar wortels in Israël. De rondreis duurt veertien dagen Op zaterdag 29 juli keert het ge zelschap op Schiphol terug. LEIDEN - Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Ruitenberg Den Haag, 11.45 oec. stud, dienst, Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. PosSt Baarn.Mar. kerk L. Morsw. 10 ds. v. Achterberg, Merenwijk 9.30 en 11 pastor v. Vliet, Bethlehemkerk Driftstr. 10 dhr. Huigen, Bevrijd, kerk ZW, 9 drs. Korte- weg, Vredeskerk 30dr. Lamping, Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Ziekenh. 10.15 ds. Bovenberg, Diac. huis 10.30 ds. Van 't Hof, Endegeest 9.30 pastor Boshouwers, gez. dienst met eucharistieviering, Ge- ref. Kerk Zuiderkerk 10.30 ds. Horten- sius, Petrakerk 9 ds. Hortensius, Oude Vest 9 ds. Sijtsma, 7 ds. Hortensius, Mar. kerk, L. Morsw. 10 ds. v. Achterberg, Bevr. kerk ZW 9 drs. Korteweg, Groenh. 10.30 ds. Sijtsma, Merenwijk 9.30 en 11 pastor v. Wiet, Dolerende Noodgem. Groot Leiden (Pieterskerkstr. 1) 8.30 en 5 dhr. Oosting Leersum, Geref. Kerk Vrijg. (Herengr. 70) 10 en 5 ds. Gootjes, Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9) 10 en 5 ds. Quist Rijswijk, Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard, Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht) 10.15 ds. Happee, Remonstr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr. 1) 10 ds. Kuipers, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10, Evang. Chr. gemeenschap (Middelstegracht 3) 10 dhr. Dikkes, Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21) 5 nam. dhr. De Leeuw, Evang centrum Zijlsin gel 2, zo. 10 en di. 8 dhr. Zijlstra, Pink- stergem. (O. Rijn 3)3 dhr. Eikerbout, Le ger des Heils (Hooigracht) 10 en 7.30, Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8, Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30, Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6) 10.15, Ze vendedagadventisten (Lokhorstk.) elke zaterdag 9.45 gesprek, 11 prediking, Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel) 10. Vrij Kath Kerk (Vreewijksr.) 10.30, RK Ker ken Merenwijk zat. 7, zo. 9.30 en 11, Haagweg zat. 7, zo. 9. 10.45, 12 en 6.30, Steenschuur zat. 10 en 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7, Lammenschansweg zat. 7, zo. 9, 10.30, 12 en 6, Haarl. str. zat. 7, zo. 9.30,10.45,12.15 en 6.30, Rijndijk 281 zat. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerlaan zat. 7, zo. 9.30, 11 en 12.15, Herensingel zat. 7, zo. 8 30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 ds. Kool te Woerden. AARLANDERVEEN - Herv. Gem. 10 ds. Vree, 6.30 ds. Booy (in geref. kerk), Geref. Kerk zie herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.30 ds. Beekhuis Noorde loos, RK Kerk zat. 7, zo 7 30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventskerk 9.30 ds. Hanemaayer, 6.30 kand. De Jager Sliedrecht, Kruiskerk 9.30 ds. Bogers, Opst. kerk 9.30 ds. v.d. Heiden, Salv. kerk, 6.30 ds. Hanemaayer, G. H. Kerk 10.30 dr. v. Santen, De Bron 9 dr. v. Santen, 6.30 ds. Hoogendijk, Drie- hoorne 7 nam., Ashramcollege 9.30 ds Verheul, av.-maal, Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sionskerk, 9.30 kand. Veldhuijzen Veenendaal, 6.30 kand. Kammeraad Niekerk-Oldekerk, Geref. Kerk, Mar kerk 9.30 dhr. Bijl, 6.30 ds. Vree, Salv kerk 10.15 ds. Vree, 6.30 ds. Hanemaayer, G. H. Kerk 9 ds. Hoogendijk, 6.30 ds. Verheul, De Bron 10.30 en 6.30 ds. Hoo gendijk, Ashramcollege 9.30 ds. Ver heul, av.-maal, Driehoorne 7 ds. Koers, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 9.30 dhr. Kleingeld, 4 ds. Bouma, Geref. Kerk Vrijg. 8.45 leesd., 6.30 ds. Borgdorff, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Hamstra, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, di. 11 juli 7.15 ds. Schinkelshoek, Baptistengem. 10 en 6.30, Noord (Sportlaan; 10 dhr. Gerrit sen, Volle Evang. Gem. (school Prelu- deweg) 10 dhr. De Jong, Leger des Heils 10 en 6.30, Corn, de Vlamingstr., RK Kerken Bon. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Piuskerk zat. 7, zo. 9.10.30en 11.45, De Bron zat. 7, zo. 9 en 11.30 BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Vos Nijkerk, Geref. Gem. 9.30 leesd., 2.30 ds. Honkoop R.dam, woe. 12 juli 7.30 ds. Verwey H.I. Ambacht. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Droogers, 6.30 ds. Richter, Salv. kerk 9.30 ds. Richter, 6.30 dhr. De Haan, Bethl. kerk 9.30 kand. Schuurman Putten, 6.30 ds. Droogers, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. 't Hart. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Stel wagen, 6.30 ds. Heymans (in geref. kerk), De Stek 9.30 ds. Dijkstra, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. van Langevelde, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (Con cordia) 9.30, Verg. v. Gelovigen (Nieuw^ straat) 9.30 en 5, RK Kerken kerk zat. 7 zo. 9.30 en 11, De Stek zat. 5.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Geertsema, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Versluys, RK Kerk Anker zat. 7, zo 8.45 en 11.15, Bern. zo. 10, dorp zat. 7, zo 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 en 7 ds. v. Bruggen, Geref. Kerk 10 ds. Vrolijk Katwijk, zie ook herv., Chr. Geref. Kerk 10 en 5 stud. Vrijhof, RK Kerk Mart. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10,11.30 en 12.45, Jozefk. zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 ds. Bot te Wijk bij Duurstede, RK Kerk zat. 7, zo 10. DE KAAG - Herv. Gem. 9.30 ds. Car- stens, av.-maal, RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Schuurman Katwijk aan Zee, 6 ds. Overgaauw, Ontm. kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 dhr. Bakker, jeugdd., Geref. Kerk 9.30 ds. v. Halsema, 6.30 ds. De Vries, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Arkeraats, 6 ds. Schuurman, O. Kerk 8.30 ds. Vink, 10 ds. Vink, 6 ds. Hovius, Ichtusk. 10 ds. v. Roon, 4.30 ds. Hovius, Pniëlkerk 9.30 ds. Hovius, 6 ds. Hemmes Leiden, Gr. v. Pr. school, 10 ds. Boer, Hoeksteen, 10 ds. Koch Mann heim, Duitse dienst, Overduin 2, ds. Baas, Geref. Kerk, Vr. kerk 9.30 ds. v.d. Horst, 5 ds. v. Halsema, Tr. kerk 9.30 ds. De Vries, Chr. Geref Kerk 10 en 5 ds. Beekhuis Noordeloos. Geref. Kerk Vrijg. buiten verband 8.45 ds. KDe Jong, 7 ds. Roukema. De Ger. Kerk Vrijg.: 10.15 en 3.30 ds. Hoff. Geref. Gein. 10 en 5, do. 13 juli 7.30 ds. Boogaard Leidén, Volle Evang. Gem. Rijnland, openbare school Voorstraat 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Heiv. Gem. 10 ds. v.d. Linden, 7 ds. Stelwagen Boskoop (in geref. k.), Geref. Kerk 9.30 ds. Nierop, 7 ds. Stelwagen Boskoop, gem. dienst in geref. kerk). LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk, 10 mevr. ds. Van Ever- dingen, Hoofdstr. 10 ds. Doesburg, 6.30 ds. v. Loenen, Schepp. kerk, 9 ds. Geur- sen, Baptistengem. 10 br. Lourens, RK Kerk zat 7. zo. 9. 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. De Vree, camping 10.30 ds. De Haan O.geest, Geref. Kerk 9.30 ds. Los, 7 ds. De Raadt Valkenburg, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. „LISSE - Herv. Gem. dorpskerk 9 ds. 't Hooft, Pauluskerk 10.30 en 7 ds. 't Hooft, Geref. Kerk 10 en 7 ds. De Wit. Geref. Kerk Vrijg. 8.45 en 4.30 ds. Simpelaar, Geref. Kerk Vrijg. Buiten verband 9 ds. Schuurman. 5 leesd., Chr. Geref. Kerk 10.30 en 4.30 ds. v. Dijken, Geref. Gem. 10 en 4, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3, Marién- burcht, ma. 8 uur evang. dienst, ds. Gra vendeel, RK Kerken Agathak. zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Mariak. zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Engelbew. zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Le- feber te Alphen, 6.30 ds. Boer, Katwijk, Geref. Kerk 9.30 ds. Houtman Amstel veen, 6.30 ds. Haspels A.dam, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. Klomp Zwaagwesteinde, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Molenaar, 6.30 ds. Lefeber te Alphen, Geref. Kerk 9.30 ds. Koers te Alphen, zie verder herv., RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUWVENNEP - Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts, 7 ds. Den Harder, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Rang, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 ds. Visser, RK Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Ver boom Waddinxveen, 7 ds. Zoutendijk, Geref. Kerk (Woerdense Verlaat) 10 ds. v.d. Hoorn Soest, 7 dhr. Schoenmaker O. Wetering, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Voorstraat 10 mevr. ds. De Mey, Leiden, 7 dr. Jansen zangd., Hoofdstr. 9 dr. Jansen, 10.30 ds. Elgersma (geref.), 7 ds. Bosman (geref.), De Rank 8.30 ds. Arkeraats, 3.30 ds. v.d. Bergh R.dam. 8 nam. ds. Koch Mann heim, Duitse dienst, Geref. Kerk, Hoofd str. (herv.) 10.30 ds. Elgersma, 7 ds. Bos man, Vinkenl. 9.30 ds. Bouma, 7 ds. El gersma, st. kerk 11 ds. Bosman, Sole Mio 9 dhr. v. Duin, Ned. Prot. Bond (aula O. Zeeweg) 10.30 dienst, RK Kerken Bin nen zat. 7, zo. 8,10 en 11.30, Zee zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT- Herv. Gem. 10 ds. Kalkman, RK Kerk Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30 en 10, Viktorkerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Groene kerk 9.30 ds. Bons, Pauluskerk 10 ds. Sasse, Gem. centrum 10.30 ds. v. Leeu wen te Lochem, van Wyckerslooth 4.30 dr. Enklaar, Geref. Kerk 10 en 7 ds. Heemskerk, Geref. Kerk Vrijg. 10.30 ds. Simpelaar, 4.30 leesd., Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 br. Moleveld, 3 ds. Bakker, RK Kerk Will, kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Bon. kapel zat. 6.30, zo. 9 en 11, Volle Evang. gem. (gem. centr.) 4 dhr. v.d. Brugge. OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 dhr. Schoenmaker, 6.30 kand. Maas, RK Kerk zat. 7, zo. 8,9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P Banden zat. 7. zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, M. Pres. zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUbE - Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. De Kruijf, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem. Grote kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Gebraad Katwijk, Bethelkerk 9 kand. Sol. Groningen, 5 ds. v. Niel, camping 10 ds. v.d. Bogerd, Ge ref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. v. Egmond Ommen, 5 ds. v. Wijk A.dam, Imm. kerk 9.30 ds. v. Wijk, 5 dhr. Brouwer Katwijk, Mar. kerk 9.30 dhr. Brouwer, 5 ds. v. Eg- mond, camping 10 ds. v.d. Bogerd, Ge ref. Kerk Vrijg. 10.45 en 7 ds. Zomer in Bethelkerk, Chr. Geref. Kerk geen op gave ontvangen, Evang. Chr. gem. (aula mavo) 10 dienst, RK gemeenschap (aula tuinbouw school) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 ds. Bro kerhof Voorhout, 10.30 en 6.30 ds. v.d. Meer, Geref. Kerk 9.30 dhr. Stam, 6.30 ds. v.d. Meer, in herv. kerk, Chr. Geref. Kerk 9 ds. v. Dijken Lisse, 5 ds. Visser Nieuw- Vennep, RK Kerk zat. 7, zo. 8,9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 9.30 dhr. De Vries Heemstede, 6.30 ds. v.d. Berg Den Haan, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Beze- mer, RK Kerk dorp zo. 9 en 12, Langeraar zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 ds. Overgaauw, 6.30 dhr. Hoffenaar Voor hout, Geref, Kerk 9.30 ds. Bouma te Noordwijk, 6.30 ds. De Raadt, Geref. Kerk Vrijg. 9.30 en 2.45 ds. Joosse. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. dorps kerk 10 mevr. dr. Flesseman Amstel veen, 7 ds. Meijering, aula NH 9.30 vic. Bijl, Geref. Kerk 9.30 ds. De Zwart, 7 zie herv., Geref. Kerk Vrijg. 8.30 stud. Wil schut, 3 ds. Geelhoed, RK Kerken Laur kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30, aula NH 11M. Godskerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WADDINXVEEN - Herv. Gem. Bethel kerk 10.30 ds. Roetman, 6.30 ds. Baan, 8.45 ds. Roetman, 5 ds. Verboom, Hoekst. 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. De Jong Moerkapelle, Imm. kerk 9.30 en 7 ds. Hulst, Geref. Kerk Kr. kerk 9 ds. v.d. Berg, 5 ds. v.d. Veen, Ontm. kerk 10.15 ds. v.d. Berg, 5 geen dienst, Chr. Af- gesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop, Volle Evang. Gem. (Lindengaarde 17a) 9.30, Remonstr. Gem. 10 ds. Hooijkaas, RK Kerk Viktork. 10, Ontm. kerk 8.30 en 11.45 WARMOND - Herv. Gem. 10 ds. Den Tonkelaar, RK Kerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Tukker, 7 ds Wiersma, Kievietkerk 10 ds. Wiersma, Messiaskerk 10 ds. v. Zanten, Dorpscen trum 9.30 ds. Tukker, Geref. Kerk 10 en 7 ds. v.d. Bom Den Haag, Zuid 10 en 7 ds. v.d. Kamp, Ned. Prot. Bond 10.30 prof. dr. Faber Maarn. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9 30 en 6.30 ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 en 6.30, RK Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9 30 ds. Nicolai, Geref. Kerk 9.30 en 7 dhr. v.d. Kraan R.dam, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds. Hemmes. RK Kerken Janskerk zat. 7.30, zo. 9.30, Chr. dienaar kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Meerburgkerk, Rijndijk, zat. 7, zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv Gem. 9.30 dhr Goedhart, Nieuwkoop, 6.30 dhr. Christ, Leiden, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 dhr. Schreuder, Oudewater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 4