en' herzien houding; tegenover inentin Lezers schrijven "De Here danken voor de. middelen' MARXISME VRIJDAG 16 JUNI 1978 LINKS -De kerkeraad van de hervormde gemeente te Rijnsburg doet niet mee in het plaatselijke Interkerke lijk Vredesberaad. Een ver zoek daartoe was bij de ker keraad binnengekomen. Na enige discussie, waarbij vol gens het Rijnsburgse kerk blad duidelijk bleek hoe de zaak van de vrede één ieder ter harte gaat, werd toch be sloten, op dit vlak afzijdig te blijven wegens de uitgespro ken voorkeur van het Vre desberaad voor "links" (stemadvies) en het "horizon talisme". Wat de kerkeraad onder dat laatste verstaat, blijft in de mist. Er zal wel die stroming in het huidige theologisch denken mee be doeld zijn, die het heil, zoals dat in de bijbel wordt ge proclameerd, direct betrekt op de aardse samenleving. Vesper. In de eerste van een serie vespers van de Willi- brordcantorij te Oegstgeest wordt zondagavond om half 9 in de Groene Kerk aldaar mu ziek ten gehore gebracht van Purcell, Schütz, Bach, Böhm en Soler. Een strijkersen semble en de claveciniste Thérèse de Goede verlenen medewerking. Het geheel staat onder leiding van Theo Goedhart.# Koffiebar. Van avond (vrijdag) om 8 uur wordt in de nieuwe koffiebar van Youth for Christ Mors- weg 114 Leiden informatie over deze jeugdbeweging verstrekt. Ook Klaas Bos- scher, de nieuwe regioleider, zal aanwezig zijn. Omgangstaal Stelling. Th. Booij, vandaag aan de Vrije Universiteit te Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de godgeleerd heid, in één van zijn stellin gen: "Het veelvuldig ver schijnen van bijbelvertalin gen in de hedendaagse om gangstaal kan leiden tot de misvatting dat de gedach ten wereld van de bijbel dicht bij de onze zou staan". Beroepingswerk. Hervorm de Kerk: beroepen te Twello H. Faas Appelscha, te Almelo S. de Vries Peize, te Wagenin- gen J. den Hoed Sliedrecht, aangenomen naar Veenen- daal P. Vermaat Vlaardingen, naar Laren (Geld.) P. Berg- kotte Zoutelande, naar Em- men C. J. Baart Vaassen, be dankt voor Utrecht J. Riet berg Ommen, voor Ridder kerk A. van Brummelen Hui zen, voor Harderwijk en voor Bleskensgraaf I. Kok Zoe- termeer, voor Maasdam B. van der Lelie Raamsdonk (gaat naar Hoogeveen), voor Oudewater H. Koudstaal Ridderkerk, voor Harskamp A. Vlietstra Doornspijk, voor Rotterdam-Zuid W. A. Vlasblom De Bilt. Gerefor meerde Kerken: beroepen te Waarder P. Kuizenga Delden, te Schoonhoven B. Braam Vlaardingen, te Haarlem mermeer D. W. Dondorp Dronten, aangenomen naar 't Harde W. van der Kooij Sint Jansklooster, de benoeming tot godsdienstleraar te Spij- kenisse A. E. van der Woude Delft. Geref. Kerken Vrijge maakt: bedankt voor Albany (Australië) M. Blok Waard huizen. Lefebvre. De geschorste Franse aartsbisschop Marcel Lefebvre is van plan, eind de ze maand in zijn eigen semi narie in Econe (Zwitserland) weer zestien nieuwe priesters te wijden. Het lijkt erop dat de rechts-orthodoxe Gereformeerde Ge meenten in ons land - wel te onderscheiden van de "ge wone" Gereformeerde Kerken - zich vrijer gaan opstellen tegenover inentingen. Een artikel van de Gorkumse arts P. A. Dieleman in het laatste nummer van "De Saambin der", het weekblad van de Gereformeerde Gemeenten, wijst in die richting. Hij schrijft: "Wanneer men mee- Zijn zegen deze ziekte te bestry- maakt hoe een gezond kind door den". polio levensgevaarlijk ziek wordt Oe Gorkumse dokter kan dat vrij en blijvend invalide, dan kan moedig en helder geargumen teerd in dit landelijke kerkblad schrijven, zonder van redactie- wege te worden tegengesproken. Dat kan moeilijk anders dan als een koerswijziging worden uit gelegd. Ds. A. F. Honkoop te Rotterdam heeft op een vraag van de pers wel geantwoord dat op de leden geen aandrang zal worden uit geoefend om hun kinderen te la ten inenten, maar het zwijgen is nu in positieve zin verbroken, en dat reeds zal twijfelmoedigen over de drempel helpen. Zo zal ook de feitelijke mededeling bin nen de scholengemeenschappen "Guido de Bres" te Rotterdam en "De Driestar" te Gouda, gericht aan leerlingen en ouders, dat er ook in Rotterdam gelegenheid tot inenting bestaat, haar uitwerking niet missen. De Gereformeerde Gemeenten hebben in deze scholengemeenschappen een dikke vinger in de pap. Afgod tegen polio geen ander middel dan Hoewel individuele leden die an ders beslisten, geen tuchtmaat regelen hoefden te vrezen, heeft deze groep gemeenten - in de vo rige eeuw ontstaan rond de Bent- huizer hervormde predikant Le- deboer- toch altijd afwijzend ge staan tegenover inenting ter voorkoming van besmettelijke ziekten. In plaatsen waar nog steeds velen zich om godsdien stige redenen aan vaccinatie ont trekken, heeft ze een vrij grote aanhang en invloed. Vaak wordt de anti-houding bin nen deze lokale gemeenschappen nog aanzienlijk versterkt door de aanwezigheid van nog andere streng-orthodoxe aroeperinaen, zoals de Gereformeerde Gemeen ten in Nederland (volgelingen van dr. C. Steenbloken de oud gereformeerden. Nog deze week luaarschuwde de voorzitter van de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederlandds. M. van Beek uit Opheusden, tijdens een bidstond in Gouda ter inlei ding van een synodezitting voor "het geloof in de vaccinatie-af god". "Het vreesachtige volk van God wordt toegeroepen niet te vrezen, daar het staat van eeu wigheid", zo betoogde hij. "Im mers, hun is het Koninkrijk des vredes bereid. In die wetenschap is alle verdrukking toch slechts een verdrukking van tien dagen". De in deze kringen aangehangen theologie, met name over "Gods voorzienigheid", brengt mee, dat mensen elk medisch ingrijpen- vooraf verwerpen. Wie gezond is, moet niet op ziekte - die mogelijk niet eens komt - vooruitlopen, en wie door ziekte wordt geslagen, moet dat berustend aanvaarden als komend van God. Dat maakt het leed dat men moet dragen als eigen kinderen wor den getroffen door - wat men er vaart als - "gevolgen van de zon de" dubbel zwaar. In de soms grove beschuldigingen die een poliogolf telkens weer losmaakt aan het adres van deze mensen zit dan ook iets zeer onbarmhartigs. Hoe verderfelijk men hun ge loofsbezwaren ook vindt, de sug gestie dat hun afwijzing voort komt uit een ontkenning van ver antwoordelijkheid voor hun kin deren mist elke grond. Juist van uit die verantwoordelijkheid komen zij, hoe onbegrijpelijk dat voor anderen ook is, tot deze houding. Niet-inenting is bij hen net zo'n daad als inenting bij an deren. Dwang De arts Dieleman geeft in "De Saambinder" blijk van een heel andere benadering. Hij zegt dat ouders, toen er nog geen mogelijkheid van vaccinatie was, bij een epedimie zeker heb ben uitgezien naar middelen om te ontkomen aan de dood en ver derf zaaiende ziekte. Mogelijk zijn ze tijdelijk naar een ander gebied gegaan, waar de kans op besmetting door betere hygiëne minder was. Als aan het eind van de 18de eeuw de mogelijkheid van pokken- vaccinatie wordt ontdekt, blijkt dat inenting een grote zegen voor de mensheid is. Ziekten, aldus dokter Dieleman, die de mens heid teisterden en waardoor alles werd ontwricht werden onbe langrijk. Betere hygiënische om standigheden (huisvesting, wa terleiding, riolering) en de vacci naties hebben het optreden van epidemieën in onze tijd beperkt tot de influenza. In minder ont wikkelde landen moet men ook nu nog, bijvoorbeeld bij de medi sche zending, proberen om via hygiëne en inentingen epide mieën te bestrijden. Pokken, po lio en de minder ernstige influen za kunnen, zo schrijft Dieleman, niet met geneesmiddelen worden bestreden, zodat vaccinatie en strenge hygiëne de enige moge lijkheden zijn. SJ. de Groot Bij de pokkenbestrijding leidde dat tot vaccinatiedwang. Zonder inenting mocht men niet naar school. (Er gaan nu stemmen op om ook de polio-inenting dwin gend voor te schrijven - redactie). Reacties van christelijke en ook van niet-christelijke kant bleven echter niet uit, omdat na pokken- vaccinatie bij een zeer beperkt aantal kinderen blijvende nade lige gevolgen optraden, met na me wanneer zich bij het kind of de familie afwijkingen voorde den. De Staatkundig Gereformeerde partij - waarop vele leden van de Gereformeerde Gemeenten en aanverwante groeperingen zich politiek oriënteren - was de be langrijkste tegenstander van vaccinatiedwang, zo vervolgt dokter Dieleman. Daarmee werd het gehele inentingsprobleem in een politiek-godsdienstig kader geplaatst en de vaccinatie als in strijd met de "goddelijke voor zienigheid" afgewezen. Nood Dieleman constateert dat waar niet-vaccineren wordt gezien als een uiting van vertrouwen in God en als een kenmerk van geloof, velen onzeker worden. Zij vrezen, als zij tot inenting besluiten, Gods eer tekort te doen De gewetensnood spitst zich toe op de verantwoordelijkheid voor de kinderen en het gebruik van door God gegeven middelen enerzijds met daartegenover het verwijt en zelfverwijt over gebrek aan Gods vertrouwen. Medemensen kunnen die nood niet oplossen, meent dokter Diele man. "In de persoonlijke relatie tot God kan hier, onafhankelijk van menselijke redeneringen, de weg geopend worden waarop we met een oprecht geweten voor God kunnen wandelen. De van God gegeven middelen, die, be houdens in enkele gevallen bij de pokkenvaccinatie, geen blijven de nadelige gevolgen hebben, zouden moeten uitdrijven tot de gever van dit goed. Bij nadere be schouwing blijkt het normaal, middelen te gebruiken die de weerstand kunnen verhogen en daardoor ziekten kunnen voor komen". Mede door het stuk van Dieleman, maar uiteraard ook naar aanlei ding van de nieuwe poliogolf zal de discussie over deze zaak in de rechtse sectoren van de gerefor meerde gezindte ongetwijfeld opnieuw op gang komen. De Gorkumse arts zou zijn stuk niet hebben gelanceerd en "De Saambinder" zou het waar schijnlijk niet hebben opgeno men als het niet de hoogste tijd was voor een nadere bezinning. Men kan toch niet lijdelijk toe zien als regelmatig zoveel kinde ren (nu alweer 33) tot slachtoffer worden veroordeeld. Draad Het Reformatorisch Dagblad (SGP), dat tot dinsdagavond jl. over de huidige poliogevallen zo veel mogelijk heeft gezwegen, meent, dat de raad van de apostel Paulus om het eigen gedrag niet tot maatstaf voor anderen te stellen als een gulden draad door deze discussie geweven moet zijn. "Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". Het is volgens het blad te lichtvaar dig om met een beroep op de leer der vaderen tot afwijzing te ko men. "Daar is meer voor nodig" Overigens is de krant het met SGP-voorzitter dominee Abma eens dat ook niet-inenting een beslissing is. Als de "leer der vaderen" niet meer strikt als enige richtlijn geldt, on tstaat er ruimte voor een ander inzicht. Of om met dokter Diele man te spreken: "voor nadere be schouwing". De mensen in de gezondheidszorg, die alles proberen om in de kwetsbare gebieden de vaccina tiegraad op te schroeven, niet door dwang maar door geduldige overreding, zullen deze ontwik keling toejuichen als een stap in de goede richting. Zolang er geen inentingsplicht te gen polio bestaat, zal een positief woord van één eigen arts meer uitwerken dan alle verwijten bij elkaar. Als de hervormde raad "Kerk en Theologie" respectabele redenen aanwezig acht voor een dialoog binnen de kerken over Marxis me, wil ik U graag enkele aante keningen weergeven van een re de, die ik van Prof. dr. A. Troost hoogleraar aan de Vrije Universi teit te Amsterdam begin dit jaar heb gehoord. In ons land en in het Westen van Europa kennen wij het zgn: democratische vrij- heidssocialisme. Het is sterk verwant aan het marxisme, maar kenmerkt zich als een gematigde stroming. Wat staat het communisme voor ogen? De totale overheersing van de gehele wereld. Maar helaas is het zover nog niet. Nu heeft het communisme nog zijn medewerkers nodig. Welnu via het tussenstation van het so cialisme, zal het communisme zijn veroveringstocht voortzet ten. De gematigden van het so cialisme hebben bijna al 100 jaar een geweldige invloed kunnen uitoefenen op de christenheid. De Barthiaanse theologie ging openlijk de weg bereiden voor een geestelijke en militaire ont wapening tegenover het marxisme en communisme. Wij hebben de zgn. doorbraak mee gemaakt, toen een aantal her vormde theologen zich aansloot bij de PvdA. Die doorbraak scheen mislukt te zijn. Maar er kwam een tweede doorbraak een doorbraak in omgekeerde rich ting. De christenen braken nu niet uit hun christelijke partijen, neen, zij braken met hun socialis tische ideeën in in de christelijke partijen. Het eerst in de K.V.P., later ook in de A.R. en de CHU. Met deze nieuwe inspiratie ging men al spoedig praten over een fusie. Er werd zelfs gedacht aan vermenging van de namen: anti- historisch en christelijk revolu tionair. De sociaal-economische belangstelling was zeer centraal komen te staan in de politiek. Al spoedig kwam het tot een sa mengaan van de drie genoemde partijen, nl. het C.D.A. Maar terug naar het communisme? Hoe is het mogelijk "samen op weg te zijn met het communis me?" Het communisme, zo U wilt het marxisme, zit niet stil. Ge staag gaat de infiltratie door en het maakt gebruik van een zich snel doorzettende uitholling, verzwakking en verwereldlij king van het christendom. "De Dit wordt niet zozeer veroor zaakt door de moderne theolo gie, maar veeleer omgekeerd: moderne theologie is evenzeer als de moderne socialistische politiek van christenen een vrucht van ontspoord, uitgehold en verschraald geloofsleven." Vandaar ook dat binnen de ker ken geconstateerd moet worden een slappe weerloosheid en naïe ve volgzaamheid, waarmee men ontvankelijk wordt voor socialis tische leuzen en programmapun ten. Een dialoog met het Marxisme? Hoe het Marxisme zich ook pre senteert: het is en blijft een Gods vijandige, macht. In plaats van de totale heerschappij van Christus predikt de marxistische heilsleer de totale heerschappij van de mens die onder leiding van een profetische elite met de socialis tische heilsleer en door middel van een totale staatsmacht on derweg moet zijn, naar een toe komst, die de christenen dan wel het Koninkrijk Gods mogen noemen. Er is een geest van verblinding ge varen onder vele christenen. Vele kerkmensen zijn zo zeer in de greep van materialistische heb zucht en genotzucht van de grote massa gekomen, dat zij blind ge worden zijn voor de geestelijke strijd, waarmee Christus op weg is naar Zijn toekomst. In die strijd mogen wij niet blind zijn voor de vele fouten, die het christendom in het verleden heeft gemaakt en nog steeds maakt. Alle mensen in deze wereld lijden onder de breuk met God. Daarom begeren alle mensen naar hetzelfde: vre de, vreugde, gerechtigheid, wel vaart en welzijn. De mens, die met God niet rekent - het Marxisme doet dat niet - meent deze heilsstaat zelf te moeten op bouwen. De christen, die.luistert naar de Bijbel, is op weg naar het grote Rijk van Jezus Christus. De grote dwaling van de steeds so- cialistischer wordende christen heid is dat de idealen van het Marxisme en het komende Gods rijk samenvallen en door beide kunnen nagestreefd worden. J. Boelema Smaragdlaan 35, Leiden. Grofsmederij (1) gen ontladen. Wij, bezetters heb ben één grote fout begaan. De heer Schut hadden we al twee jaar geleden naar huis moeten sturen. Dan had de ,,Grof' nog gedraaid en was een boottocht inderdaad niet nodig geweest. F. Flippo Talmastraat 55, Katwijk aan Zee Gaarne wil ik even inhaken op uw voorpagina-artikel betreffende de boottocht van de ex-bezetters van de Grofsmederij. Hoofdre dacteur Han Mulder heeft school gemaakt. Had hij het op 8 april jl. over een middagje Duinrell, de heer Schut heeft het over de speeltuin. Natuurlijk begrijp ik, dat de uitlatingen van de heer Schut bedoeld zijn om een wig te drijven tussen de bezetters en de Leidse bevolking. Dat zal hem niet lukken. De Leidenaars weten namelijk dat het heer Schut mede verant woordelijk is voor het werkloos zijn van een paar honderd werk nemers. Dat zij dat weten bewijst de geweldige opbrengst van de collecte. Van het geld kon o.a. een Marokkaanse werknemer naar zijn land terug. Kosten 3500.-. De directie heeft hem zijn rech tens toekomende salaris niet uit betaald, dus deed de Leidse be volking het wel even. Ja, het actiecomité een feestcomité. Zelf maakte ik geen deel uit van het comité. Wel heb ik deze men sen kritisch gevolgd. Met mijn hand op mijn hart kan ik verkla ren, dat deze knapen dagen en nacht gewerkt hebben voor het behoud van onze Grofsmederij. Het heeft niet mogen baten om dat de ex-directeur en de raad van commissarissen de zaak al naar de knoppen geholpen hadden, ja dan de boottocht. De heer Schut beseft nog steeds niet wat hij "zijn" werknemers heeft aange daan. Een bezetting begin je niet een, twee, drie. Heus, dan moet zich in het verleden al heel veel afgespeeld hebben. Vele lijden dan ook nog onder de geweldige dreun, die ze van hun directeur ontvangen heb ben.Zo'n boottochtje is goed be steed. Kunnen de mensen napra ten, elkaar opvangen, spannin Grofsmederij (2) In een artikel op de voorpagina van het Leidsch Dagblad (12 juni) spuwde ex-KNG-directeur Schut zijn gal. Hij vroeg zich af of "de ondersteuningsgelden niet beter besteed kunnen worden en of de Leidse bevolking wel zo royaal zou hebben gegeven, als ze van tevoren had geweten waarvoor het geld wordt uitgegeven." De bezettingsactie was géén feestelijk opzetje, maar bittere noodzaak: een strijdbare reactie op een jarenlang gevoerd wan beleid van de directie. We kennen de manier waarop ex-directeur Schut gelden "beter" wil beste den. In elk geval niet in het be lang van de werknemers. De be langen van de werknemers wer den geschaad door manoeuvres van het kapitaal: de surseance van betaling en het geforceerde faillissement. De vroegere werk nemers van de Grofsmederij moeten nu door toedoen van ex- directeur Schut hun loon via een loonvordering opeisen. Nee, de heer Schut heeft geen recht van spreken. Tevergeefs probeert hij een wig te drijven tussen vroegere werk nemers van de Grofsmederij en de Leidse bevolking. Tijdens de bezetting is de strijd van de werknemers onvoorwaardelijk gesteund: vele daadwerkelijke steunbetuigingen, adhesie-ver- klaringen en financiële solidari teit. De collecte-gelden werden aangewend voor de geldelijke ondersteuning van individuele werknemers en om verdere im pulsen aan de strijd voor behoud van werkgelegenheid te geven. Die strijd is niet opgehouden na de bezetting. Het gaat er nu om dat er druk wordt uitgeoefend op het overnamebe- leid en dat er door een actief werkgelegenheidsbeleid van het gemeentebestuur arbeidsplaat sen behouden blijven, arneids- plaatsen. In het belang van de Leidse bevolking en het belang van de vroegere Grofsmederij medewerkers. (door redactie bekort) L. Ouwerkerk voorz. Comité Behoud werkgelegenheid Grofsmederij G. Doustraat 95, LEIDEN WKL Naar aanleiding van het artikel: 'Ouders te veel op peuterspeel zalen aangewezen', dat vrijdag 2 juni in deze krant verscheen, wil ik enige opmerkingen maken. Hierin zijn helaas enkele storende fouten geslopen. Allereerst echter wil ik nogmaals zeggen dat de Werkgemeenschap Kindercentra Leiden (deWKL) een overkoepelend orgaan is van alle kindercentra (een verzamel naam voor alle vormen van kin deropvang) in Leiden. De functie van deze stichting is het ondersteunen en adviseren de Leidse kindercentra en het geven van informatie aan ouders die vragen hebben op het gebied van de kinderopvang. Daarnaast beheert de WKL speelotheek en een bibliotheek, waar de kindercentra gebruik van kunnen maken. Zals het artikel ook vermeldt, zijn er in Leiden maar twee kinder dagverblijven, waar inderen voor hele dagen opgevangen worden. Ouders die, doordat zij bijvoor beeld werken, opvang voor hele dagen zoeken, kunnen met hun kind dan ook dikwijls niet terecht bij de kinderdagverblijven en zijn daardoor veel aangewezen op de peuterspeelzalen. niet aan zijn doel, een bijdrage leveren aan de algehele ontwik keling van het kind, voorbij. Bovendien moet opgemerkt wor den, dat de kinderdagverblijven wel onder een rijksbijdrage-re geling vallen, maar dat er binnen deze regeling weinig tot geen mogelijkheden zijn voor een eventuele uitbreiding van het aantal kinderdagverblijven. Gezien de grote behoefte aan op vang voor hele dagen is dit een droevige zaak. Vertegenwoordigers van de WKL hebben verder zitting in twee gemeentelijke werkgroepen. Een daarvan gaat over de bovenge noemde rijksbijdrage-regeling, waarvoor onder meer een inven tarisatie is gemaakt van de mo gelijkheden aan kinderopvang in Leiden. De andere werkgroep heeft een voorstel gemaakt voor de verde ling van de subsidie voor de peu terspeelzalen.. Namens de WKL Ad Prince. Hoogl.Kerkgracht 4 Leiden LEIDEN - Voor het mavo-diploma slaagden aan de Leidse school voor meao, Lammenschanspark 4, Leiden: A. J. Arbouw, Leiden, J. P. Augustinus, Voorhout, J. A. M. Berg, Noordwijker- hout, M. d. Bode, Wassenaar, E. Bredow, Leiderdorp, C. S. F. Chang, Ter Aar, R. v Diest, Sassenheim, E. M. v. Dorp, Lei den, N. J. v. Dijk, Katwijk aan Zee, B. v Egmond, Wassenaar, W. E. M. v.d. Eshof, Nieuw Vennep, J. A. Gordijn, Wasse naar, J. M. Grimbergen, Lisse, N. P. M. Groenewegen, Hazerswoude, J. d. Groot, Leiden, P. Groot, Hazerswoude, C. Y. H. Heemskerk, Valkenburg (ZH), R. H. d. Heiden, Voorhout, T W. M Herr, Aarlanderveen, M. A. Heyboer, Noord- wijk, J. G. A. V. Heyningen, Zoetermeer, P. J. J. Hoogerwerf, Hazerswoude, G. H. J. v.d. Hoorn, Ter Aar, L. N. G. Hoorn, Ter Aar, N. v. Hulzen, Katwijk aan Zee, J H. Janszen, Voorschoten, I. Kemp, Nieuwkoop, L. D. Kipuw, Alphen a d. Rijn, F. O. S. v.d. Klei, Alphen a d. Rijn, H. G. C. Koeleman, Ter Aar, G. L. Kuijl, Leiden, K. J. Land waart, Wassenaar, T. H. Langerhorst, Oegstgeest, U. Lut, Lei den, C Marei, Katwijk aan Zee, M. A M. Meyer, Sassenheim, J. C. K. R. d. Mildt, Driebergen, H. Muys, Leimuiden, G. F M. Peil, Hazerswoude-Rijndijk, M. C. H. Rutgerink, Lisse, M. H. Rutgrink, Lisse, J. A. Smit, Leiden, E. J. A. Snelder- waard, Voorschoten, P. J. G. Stokman, Zevenhoven, M. C. T Termeulen, Roelo- farendsveen, J. J. Thijssen, Noordwijk, A. J. M. v. Veen, Boskoop, J. A. v. Velzen, Sassenheim, K. Verboom, Alphen a d Rijn, M. C. Verloop, Noordwijk, J. S. G. Vernooij, Leimuiden, C. Wassenaar, Katwijk. A. F. J Wesselman, Roelofa- rendsveen, J. P. Westerbeek, Waddinx- veen, R. d. Zwart, Alphen a.d. Rijn, C. J. v.d. Zwet, Roelofarendsveen. fWAT TE DOEN TEGEN WAGENZIEKTE ?N/ -Vv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19