Een bijzondere film
Saturdy night fever": je kunt er niet omheen
Ryan O'Neal
in vervolg op
'Love Story'
Sisters, het slagerswerk van De Palma
Sofia Loren en Marcello Mastroianni in Een bijzondere dag
Films
deze week
Willemstad
décor voor
speelfilm
VRIJDAG 16 JUNI 1978
Sofia Loren en Marcello Mastroianni in "Een bijzondere dag".
Hf Rome, het decor voor de histori
sche ontmoeting tussen Hitier en
Mussolini. Rome, het decor ook
voor een ontmoeting tussen twee
mensen met een grote dosis on
verwerkt verdriet. Terwijl de stad
zich opmaakt voor de grote para
de ter ere van de führer, speelt
zich in de grauwe Aalwijk, waar
zoveel gezinnen zijn opgepakt
zonder ooit de blauwe lucht te
zien, een ontmoeting af die in al
zijn menselijkheid danig afsteekt
bij de legendarische samenkomst
van de twee fascistische leiders.
Zij is getrouwd met een fascist,
moeder van zes kinderen. Ze
wordt beschouwd als goedkope
huishoudster en leverancier van
de hoeveelheid koters die nodig
is om de uitgeloofde premie te
ontvangen. Sinds haar huwelijk
heeft zij nooit meer gelachen met
de die haar slechts nog beveelt,
overdag en in bed.
Hij was radio-omroeper, lid van de
partij, maar om zijn homosexuele
geaardheid ontslagen en uit de
partij gestoten. Zijn vriend is
naar Sardinië verbannen.
„Een bijzondere dag"; regie: Et-
tore Scola; hoofdrollen: Sofia Lo
ren en Marcello Mastroianni; Li-
do 2, 16 jr.
Beiden hebben hun eenzaamheid
en onbegrepen zijn gemeen. Door
een toeval ontmoeten zij elkaar in
hun Aatgebouw. Zij, niet wetend
dat hij homosexueel is, wordt
verliefd op hem en uit dat op een
voor hem wat al te openhartige
manier. Hij verwijt haar, dat zij er
goedkope gevoelens op nahoudt
en drukt haar keihard met haar
neus op de feiten. Hij schreeuwt
het uit aan de buitenwereld dat
hij een „nicht" is, maar die
schreeuw wordt overstemd door
de lallende radio die in superla
tieven verslag geeft van de para
de te^ ere van de führer.
Toch komen zij heel na tot elkaar te
staan, maar dat duurt slechts
even op die bijzondere dag.
Daarna scheiden hun wegen zich
voorgoed en gaat het naargeesti
ge leven vol oorlogsdreiging weer
even uitzichtloos verder.
Een heel bijzondere Alm van de
Italiaan Ettore Scola, waarin So
fia Loren en Marcello Mastroian
ni de twee trieste personen per
fect gestalte geven. Meeslepend
geacteerd, zodat wat een verve
lende film zou kunnen zijn, een
zeer boeiend relaas werd.
Scola begint zijn film met authen
tieke, vergrijsde beelden van de
aankomst van Hitler in Italië. In
eens richt hij dan de camera op de
grauwe Romeinse wijk, waar
„Een bijzondere dag" zich zal af
spelen. De kleuren die hij ge
bruikt zijn even vaag en grijs als
de authentieke filmbeelden.
Daarmee bereikt hij een drie
dubbel effect: ten eerste bena
drukt hij de echtheid van de kort
stondige geschiedenis. Het is niet
moeilijk voor te stellen dat zich
iets dergelijks indertijd werkelijk
heeft afgespeeld.
Ten tweede tekenen die bijna
kleurloze beelden nog eens ster
ker de grauwheid van het leven in
die Aatwijk. En ten derde geeft
het de film iets vaags en onwer
kelijks, waardoor men het geheel
als een boze droom gaat zien.
Al met al een knappe filmprestatie,
waarnaar men met plezier kan
kijken. Als je in dit geval tenmin
ste van plezier kunt spreken,
aangezien de situatie van deze
twee mensen alleen maar intriest
is te noemen. Zeker in het licht
gezien van wat zich na die bijzon
dere dag in Europa allemaal heeft
afgespeeld.
ANNEMIEK RUYGROK
Gebruik'm goed.
Blijvers
"Once upon a time in the West"
- Western, vooral bekend door
de muziek, Camera, Leiden.
"Driver" - veel achtervolgin
gen, Lido 2, Leiden, Euro 2, Al-
phen.
"Fritz the cat" - volwassen te
kenfilm, Lido 3, Leiden.
"Julia" - sereen en subtiel, Stu
dio, Leiden.
"Turks Fruit" - naar Jan Wol
kers, Euro 3, Alphen.
"De gebochelde van de Notre
Dame" - treurige geschiedenis,
Euro 1, Alphen, ook in nacht-
voorstelling.
"Emmanuelle 2" - de anti-
maagd Kristel, Euro 4, Alphen.
Kindermatinee
"Laurel en Hardy: houten kop
pen" - Camera, Leiden.
"Tom Jerry" - Ldio 3, Leiden.
"Walt Disney's tekenfilmfesti-
val" - Rex, Leiden.
"Asteric verovert Rome" - Eu
ro 4, Alphen.
Nachtfilms
"Alice doesn't live here any
more" - Camera, Leiden.
"Meisjes die om de liefde gil
len" - Rex, Leiden.
"Monty Python en de heilige
graal" - Euro 2, Alphen.
"De hel van Napels" - Europ 3,
Alphen.
"Sexroute Bangkok" - Euro 4,
Alphen.
Het naakrestaurants" - Diner a
la carte. Eet smakelijk.
Film Voorschoten
„Are you being served?" - do.,
woe. 8 uur, a.l., Greenway.
"The dirty dozen" - do., vrij. en
zat. 9.00 uur, zo. 8.30 uur, 16jaar,
Greenway.
"Tom en Jerry, tekenfilms" -
zat., zo. en woe. 2.30 uur, a.l.,
Greenway.
Haagse bioscopen
Apollo 1 - "The bridge ont he
river Kwai", dag. 2 en 8 uur, zo. 1
en 8 uur, 12 jaar.
Apollo 2 - "De twee missiona
rissen", dag. 7.30 en 9.45 uur,
do., vrij., ma. en di. 2 uur, 12 jaar.
Asta - "Dr. Zhivago", dag. 2 en 8
uur, 12 jaar.
Bijou - "Oh, God"!, dag. 2, 7.30
en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. a.l.
Calypso - "Violette Nozière",
dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.45,
4.15, 7 en 9.30 uur. 16 jaar.
Camera - "The goodbye girl",
dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo.
ook 4.30 uur, a.l.
Cineac - "Saturday night fe
ver", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur,
zat., zo. en woe. 7 en 9.30 uur, 12
jaar.
Corso - "The manitou", dag. 2,7
en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16
jaar.
Du Midi - "Annie Hall", dag.
8.15 uur. vrij. en zat. 7 en 9.30
uur. zo. 4. 7 en 9.30 uur, 16 jaar.
Euro - "The sound of music",
dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en
woe. 3.45 en 7.45 uur. a.l
Metropole - "Saturdav night fe
ver". dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar
Metropole 2 - "Pastorale 1943",
dag. 2. 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15,
4. 6.45 en 9.30 uur. a.l
METROPOLE 3 - "The medusa
touch", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16
jaar.
Metropole 4 - "L'Animal", dag.
2.6.45 en 9,30 uur. zo. 1.15,4.6.45
en 9.30 uur. a.l.
Metropole 5 - "L'Homme qui
amait les femmes", dag. 2, 6.45
en 9.30 uur. zo. 1.15, 4. 6.45 en
9.30 uur, 16 jaar.
Odeon 1 - "Driver", dag. 1.45,
6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur.
Odeon 2 - "Cinderella", dag. 2,
6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur,
16 jaar.
Odeon 3 - "Poseidon adventu
re". dag. 2. 6.46 9.16 uur. zo.
ook 4.30 uur, 12 jaar.
Odeon 4 - "The turning point",
dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook
4.30 uur, 16 jaar.
Olympia - "Soldaat van Oran
je". dag. 8 uur, zat. en zo. 2 en 8
uur, 12 jaar.
Passage - "The man with the
golden gun", dag. 2, 6.45 en 9.30
uur. zat. en zo. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur, 12 jaar.
Studio 2000 - "Close encoun
ters". dag. 2 en 8 uur, zo. 1 en 8
uur. a.l.
De Uitkijk - "Julia", dag 7 en
9.30 uur, do., vrij., ma. en di. ook
2 uur, 16 jaar.
HONG KONG <SP>-
Hong Kong is de beste plek ter
wereld om te filmen, omdat
buitenstaanders je rustig je
gang laten gaan", aldus acteur
Ryan O.Neal. Hij is in het Ver
re Oosten om samen met
Candice Bergen te werken
aan zijn nieuwste film "Oli
ver's Story". Een vervolg op
het kassucces uit 1970 waarin
O'Neal ook een hoofdrol had"
Love Story", de film die mil
joenen opbracht en evenveel
met tranen doordrenkte zak
doekjes.
Aanvankelijk voelde Ryan niets
voor een rol in "Oliver's Sto
ry". Hij had het verhaal gele
zen van schrijver Erich Segal
en vond de figuur die hij
moest spelen té zoetsappig.
Koortsachtig herschreef re
gisseur John Korty het script
en haalde opgelucht adem
toen Ryan vier dagen voor de
opnamen van start ging toch"
ja" zei..
O'Neal is tevreden over het
werk van regisseur Korty, die
de rol van Oliver voor hem
aannemelijk maakte. Hij
vindt het nieuwe verhaal
sterker en veel minder senti
menteel dan dat van de vorige
film, die de geschiedenis ver
telt van een jong echtpaar. De
vrouw hoort al vrij snel na
haar huwelijk dat zij leuke
mie heeft en sterft aan het slot
van de film.
"Oliver's Story" begint met de
begrafenis van Ali McGraw.
Door die opname, op een lo
catie die ook voor "Love Sto
ry" is gebruikt, raakte film
held O'Neal over zijn toeren.
Hij zegt:"' Er kwamen zoveel
herinneringen boven. Ik was
oprecht ontroerd.
WILLEMSTAD (ANP) - In
Willemstad, de hoofdstad van
Curasao, worden opnamen
gemaakt voor de Amerikaan
se speelfilm "Firepower". In
de hoofdrollen spelen onder
anderen Sofia Loren en Ja
mes Coburn.
De film, naar een verhaal van
Bill Kirby, gaat over een ille
gale poging van de Ameri
kaanse regering om een cri
minele multi-miljonair te
pakken te krijgen.
Ten behoeve van de rolprent
moest het verkeer in Willem
stad omgeleid worden. Een
oud landhuis is tot filmstudio
omgebouwd. De hoofdrol
spelers in Firepower trekken
bij de opnames veel publiek.
Zij, die nog nooit van de film
„Saturday Night Fever" heb
ben gehoord, kunnen eerder
tot de uitzonderingen dan tot
de regel worden gerekend,
want hij loopt als een trein en
de verkoop van de gelijkna
mige langspeelplaat van de
Bee Gees heeft de 12 mifjoen
al overschreden. Vijf singles
van de elpee prijken om beur
ten bovenaan de hitlijsten in
de hele wereld, maar vooral in
de Verenigde Staten. Een
slim idee om liedjes van pre
cies twee- en eenhalve mi
nuut bij een film te maken,
dan vang je als het goed is drie
vliegen in één klap: de op
brengsten van de film, die van
de vijf singles en die van de
elpee. De singletjes maken
reclame voor de elpee, de el
pee voor de film en de film
voor de single en de elpee en
zovoorts.
In de toekomst kunnen we dan
ook meer van deze „koort
sen" verwachten. Behalve de
beïnvloeding moeten er nog
meer redenen zijn waarom
zoveel mensen en vooral jon
geren, weg zijn van „Saturday
Night Fever". Die liggen voor
het opscheppen. Ten eerste
heeft de film een verhaal,
waarin veel jongeren zichzelf
zullen herkennen. Weliswaar
is de hoofdpersoon Tony
(John Travolta) een Italiaan,
die in New York woont, maar
hij is negentien, hij heeft een
saai baantje en hij woont nog
bij zijn ouders thuis, alles net
zoals het grootste deel van de
negentienjarigen. Hij wordt
gek van het burgerlijke, door
en door katholieke gezin. De
Saturday Night Fever; regie:
John Badham; voornaamste
rollen: John Travolta en Ka
ren Gorney; muziek: The Bee
Gees; Luxor 12 jr.
zaterdagavond in zijn vaste
discotheek is zijn enige uit
laatklep. Vooral voor dege
nen die zelf vaak gaan dansen
is het leuk om het disco
theekleven door de ogen van
de camera te zien, maar ook
nieuwsgierigen kunnen zien
wat anderen aan die dansho-
len vinden. Goed, tot hier is
Tony nog een gewone jongen,
maar dan zullen velen hem
gaan benijden. Hij kan ge
weldig dansen. Waar hij met
zijn vrienden, de Faces, ver
schijnt, gaat iedereen een
stapje opzij. Met Stephanie
(Karen Gorney) oefent hij
voor een danswedstrijd,
waarmee ze 500 dollar kun
nen verdienen. Stephanie zit
vol ambities en met pijn en
moeite lukt het haar ook wel
om die waar te maken. Door
haar en doorzijn oudere broer
Frank, een priester die uit de
kerk is getreden, begint Tony
de beperktheid van zijn voor
uitzichten in te zien. Na een
lange zelfstrijd komt hij als
winnaar boven met een beter
uitzicht op de toekomst.
Het verhaal is én zinvol én aan
genaam om naar te kijken.
Producent Robert Stigwood
weet zowel ouders en oude
ren als jongeren voor zich in
te nemen. Zij die zich nu nog
niet gewonnen geven voor
„Saturday Night Fever" zul
len moeten bekennen dat
John Travolta een mooie jon
gen is die op een natuurlijke,
innemende manier toneel
speelt. Ook de andere rollen
worden zeer geloofwaardig
neergezet. Verveling is uitge
sloten: de camera Aitst van de
ene spannende of boeiende
scène naar de andere.
ANNERIEK DE JONG
John Travolta in verschillende swingende standjes in "Saturday night fever".
Schizofrenie, bloedspetters en gruwelen in Trianon
Griezel, slagersmessen, dokters laten griezelen in "Sisters". Een
die tweelingzusjes platspuiten. Al- film, ivaarin schizofrenie een he
lemaal effecten, waarmee Brian de langrijke rol speelt.
Palma de toeschouwer probeert te
Brian de Palma heeft eens gezegd, dat hij graag tot de
soberheid van Hitchcock zou willen komen, maar dat hij
daar nog niet aan toe was. Die opmerking stamt uit 1977,
de film Sisters echter uit 1972 en dat is maar goed ook.
Want je zou de neiging krijgen om, bij het zien van dit
zustersdrama, heel hard te roepen dat Brian die soberheid
nooit in zijn vingers krijgt.
Hitchcock heeft een grote invloed
op De Palma gehad en dat is ook
duidelijk zichtbaar. Zozeer zelfs
dat critici hem van plagiaat heb
ben beticht. In Sisters is dat
Hitchcpckachtige sfeertje soms
terug te vinden, maar van pla
giaat is geen sprake. Daarvoor
mist De Palma (nog) teveel kwali
teit en zijn de schokkende en
bloederige scènes te voorspel
baar.
Sisters is het verhaal van een Sia
mese tweeling, Danielle en Do-
Sisters; regie Brian de Palma;
voornaamste rollen Jennifer
Salt en Margot Kidder; Trianon;
16 jaar
raakt in verwachting, dit tot grote
woede van Dominique die met
een stuk tuingereedschap het
ongeboren kind dood slaat. De
operatieve ingreep die de zusters
moet scheiden wordt de kwade
Dominique noodlottig en zij
sterft.
Maar die ingreep wordt Danielle
minstens zo noodlottig, want zij
wordt schizofreen en verandert
bij tijd en wijle in Dominique,
ook als zij met haar vriend haar
verjaardag wil vieren. De vriend^
wordt op een afschuwelijke ma
nier aan het mes geregen (twee
steken in de buik, een in het ge
zicht en drie in de rug) en sterft
onder de ogen van de buurvrouw,
een journaliste van de Staten Is
land Panorama.
teratuur staat immers bol van de
problemen rond de dubbelgan
ger, het eeuwige confiict tussen
goed en kwaad, leven en dood.
Dominique de slechte, Danielle
de goede die leven voortbrengt.
Maar dat idee smoort De Palma in
een golf bloed, als Danielle (Do
minique) met enkele welgemikte
halen met een lancet het kruis
van de psychiater opensnijdt. En
daar heeft zelfs Stevenson met
z'n dr. Jekyll en mr. Hyde niet
van terug.
Wat ons betreft mag De Palma zijn
messen in het vervolg wat sub
tieler hanteren.
WIM SCHEURER
minique, die de eerste twintig
jaar heup aan heup door het leven
gaan. Danielle is de zachtaardige,
de lieve, Dominique de kwaad
aardige zuster. De eerste heeft
een verhouding met een psychia
ter, daarbij voortdurend en let
terlijk door Dominique op de
vingers gekeken. Om de verhou
ding totaal te laten zijn krijgt
Dominique van de psychiater een
spuitje, zodat hij ongestoord haar
zuster in het ziekenhuisbed
zwanger kan maken. Danielle
De film gaat over de speurtocht,
die de journaliste onderneemt,
omdat de politie haar niet gelooft.
Het is een goed verhaal gewor
den, op z'n tijd zelfs spannend.
En De Palma bewijst, ondanks
zijn botte slagerswerk, wel dege
lijk een bekwaam regisseur te
zijn, wat bijvoorbeeld blijkt uit de
scènes in het psychiatrisch zie
kenhuis en de fiash-backes.
Söms bezorgt hij de toeschouwer
zelfs de indruk iets meer te willen
zeggen, waartoe het gegeven zich
natuurlijk uitstekend leent De li
f