„Rampen plan Is dat strand wel zo vrij...? tegen de huizenspeculanten HM3 de weekbladen VAN WELKE SCHRIJVER IS DIT VERHAAL? HP deTijd Bouwfonds: 99 L/n EISEVIERS DONDERDAG 15 JUNI 197: Bouwfonds-directeur H .Bas: "De speculant is uit op snel doorverkopen Meningen op deae pagina üjn voor BDoor Martin de Bruin rekening van de auteurs. HOEVELAKEN - „Publikaties, vra gen in de gemeenteraad en Tweede Kamer, spandoeken, protestvergade ringen dat kan allemaal heel behoor lijk helpen tegen huizenspeculan ten". Dat is althans de visie van direc teur H. Bas van het Bouwfonds Ne derlandse Gemeenten. Het Bouwfonds lanceert hiermee een „ram penplan" voor huurders, die in handen vallen van beroepsspeculanten. Steeds meer worden woningcomplexen - vaak flatgebouwen - on der de neus van de huurder verkocht. De nieu we eigenaar biedt de woningen dan apart aan de huurder te koop aan. Tegen een winst van vele tienduizenden guldens. „Ontoelaatbare praktijken, die vooral de mensen uit de lagere inkomenssfeer treffen", vindt het BNG, dat er tot tweemaal toe in geslaagd is na keiharde on derhandelingen dergelijke transacties in En schede en Apeldoorn ongedaan te maken. Overal duiken de speculanten echter op. In Gouda willen bewoners aan de Vrijheidslaan zelf het complex kopen. Ze boden echter te weinig. In Vlaardingen verkocht de eigenaar de flats aan de Holysingel aan een ander. Deze biedt de flats nu apart ter verkoop aan. Nog een aardig voorbeeldje van speculatie: in Ede stootte een belegger de flats voor gemiddeld 22.000,- af. Een aantal werd aan een stroman verkocht voor 65.000,-. Particuliere kopers moesten meer dan een ton neerleggen. Risico Wp zien geen kans om telkens bij te springen", zegt de heer Bas. „Dan zou het financiële risico te groot worden. Wij zijn tot de conclusie ge komen, dat voor dit soort projecten een woon- stichting moet worden gekozen. Wij zijn bereid om leningen te verstrekken". Volgens het Bouwfonds moet de huurder het huis tegen aankoopprijs kunnen verwerven. Maar ook moet de huurder, die wil blijven hu ren, daartoe in de gelegenheid worden gesteld. Deze verliespost wordt goedgemaakt, indien de woning na het vertrek van de huurder kan worden verkocht tegen marktwaarde. De heer Bas over het "rampenplan"- „De spe culant is uit op snel doorverkopen. Als hij daarin wordt gedwarsboomd, kan dat positief werken. Mensen in moeilijkheden vinden el kaar. Makers van speculatiewinst zijn harde jongens, maar van herrie en vervelende publi citeit houden ze echt niet. Ook de oorspronke lijke eigenaar houdt niet van anti-reclame". Hij zou het verstandig vinden, als de mensen via een op te richten huurdersvereniging zich aan een zouden sluiten. „Als de belegger ziet dat hij met een gesloten front te doen heeft, zal hij eerder geneigd zijn eens na te denken of hij toch maar niet eerst aan de huurders zal denken als er verkocht moet worden", zo gelooft de directeur. Niettemin vindt het Bouwfonds dat slechts een oplossing de juiste is: een wettelijke regeling, die specu latie onmogelijk zal maken. Wij leven in een zeer dicht bevolkt land, vooral in de randstad zit ten de Nederlanders min of meer op elkaar gestapeld. We wonen in flats, hebben lang niet alle maal een tuin en zijn voor onze recreatie voor een groot deel aangewezen op natuurgebieden, waarvan het strand, zeker in de zomer, het belangrijkste deel uitmaakt. Het strand is eigendom van het Rijk en is in het algemeen open gesteld voor publiek gebruik. Recreatie is immers in ons jach tige leven iets heel belangrijks. Het niet voor een ieder openstel len van gebieden die zich voor recreatie lenen zal en mag alleen voorkomen wanneer zich zwaarwegende belangen tegen deze opstelling verzetten. Bij zwaarwegende belangen denk ik bijvoorbeeld aan gedeelten van het duingebied die be schermd moeten worden in ver band met de drinkwatervoor ziening of aan gedeelten van ons land waar militaire bases of oe fenterreinen zijn gelegen. Het is van groot belang dat er in Ne derland voldoende ruimte is waar de mensen zich vrij kun nen ontspannen. Hoe is de situatie aan het strand? Van echt vrij recreëren is geen sprake meer. De stranden bij de grote badplaatsen zijn in het al gemeen verpacht aan particu liere exploitanten die meestal goed geld verdienen. Het Rijk is eigenaar van het strand. De gemeente pacht het strand van het Rijk, splitst het in kleine kavels en verpacht die kavels dan weer aan particulie ren die op deze stukken hun be drijf vestigen. Zo'n exploitant heeft dan een zogenaamd exclu sief recht op dat stuk grond en kan binnen de door de gemeente gestelde grenzen daar handelen zoals het hem goeddunkt. Zo heeft de exploitant het recht om op zijn terrein stoelen en windschermen te verhuren, maar ook om mensen die met hun eigen stoel of windscherm op het strand zitten voor het ge bruik van het strand te laten be talen (of te verwijderen!). Door Mr. C. A. Schwarz maken van de faciliteiten die zo'n exploitatiebedrijf biedt, en het is natuurlijk ook raar dat je een toch flink bedrag moet beta len om je in eigen stoel op het strand te mogen zitten. De vrije recreatie is dan ver te zoeken. Desgevraagd vertelde een ambte naar van de "afdeling strandza- ken" van de gemeente Katwijk mij dat er rekening wordt ge houden met de badgasten die niet willen betalen aan het strand. Voor deze mensen zijn er de zogeheten vrije stranden, dus stranden die niet aan exploitan ten verpacht of verhuurd wor den. In Katwijk is de zaak goed gere geld, dit in tegenstelling tot een aantal andere badplaatsen. De gemeente verpacht de stukken strand zelf aan particuliere ex ploitanten en houdt zodoende een stevige vinger in de pap. Ook de verkoop van een exploitatie bedrijf gaat via de gemeente. Het beleid van de gemeente Katwijk is niet primair com mercieel gericht. De pachtprij zen zijn relatief laag, in ruil daarvoor moet de pachter in het bezit zijn van een eerste-hulp diploma en onder meer ook toe zicht houden op de zwemmers. Desgevraagd vertelde de ambte naar van de gemeente Katwijk, dat er voor wordt gezorgd dat er voldoende vrij strand blijft. Echter, als de gemeente dat zou willen zou zij morgen het besluit kunnen nemen het gehele Kat- wijkse strand te verhuren aan mensen die daar munt uit willen slaan. Toch wel een eng idee. In de gemeente Noordwi jk is de si tuatie ongeveer gelijk. Daar echter is niet de gemeente de enige verpachter. De gemeente verpacht het strand namelijk aan vier exploitatiemaatschap pijen, waarvan er één, de maat schappij Zeebad, weer onder- verpacht aan ongeveer negen andere exploitanten. De ge meente Noordwijk houdt ook hier toezicht op de gang van za ken, zo moet jaarlijks de pacht prijs aan B W van Noordwijk gemeld worden. Grote stukken van het strand worden verpacht, maar tussen deze stukken verpachtstrand liggen steeds reepjes vrij strand. Ook in Noordwijk is het niet de bedoeling dat de badgast op de verpachte strandgedeelten zijn stoel of windscherm neerzet, echter wanneer de badgast niet ingaat op het verzoek van de ex ploitant om met zijn strandstoel op te krassen, kan hij niet ver wijderd worden, ook niet met behulp van de politie, zoals dit in Katwijk wel mogelijk is. In Katwijk en Noordwijk is de strand exploitatie nog niet zover gekomen als in sommige andere badplaatsen, waar bij het verpachten meer de wet van vraag en aanbod geldt. Daar mag de exploitant die het meest kan en wil betalen, het stukje strand pachten. Hierdoor wor den de pachtprijzen opgedreven en de exploitant ziet zich.ge- noodzaakt zoveel mogelijk geld uit zijn gepachte stukje strand te trekken. Het is te hopen dat de gemeenten de belangen van de gemiddelde badgast goed in het oog houden, zodat het verpachten van stuk ken strand op de wijze die nu ge bruikelijk is, beperkt blijft. Een paar goede vrienden kwa men me enige tijd geleden op zoeken. Eén van hen vroeg of ik in een hiernamaals geloof de. Ik antwoordde dat ik daar vanuit mijn geloof vast op hoopte. Hij zei: Ben je daar dan niet een beetje bang voor?" "Nee", zei ik en toen vertelde ik een verhaal, een soort parafrase van een pa rabel uit het evangelie van Mattheus, een fantasie zou je kunnen zeggen, maar vanuit een m.i, zuiver evangelische gedachtengang Toen ik klaar was zei ik, dat ik niet meer wist waar ik dit ooit gelézen had, maar dat ik ver moedde dat het van Dosto- jewski was. Ik dacht aan "De gebroeders Karamazov"Dat werd ontkend. Toen zijn we gaan zoeken en vragen. Nie mand van de onzes inziens vakkundigen die wij onder vroegen wist het. Een van mijn vrienden zei dat ik het verhaal zelf verzonnen had. Dat lijkt me werkelijk uitge sloten. Kan iemand van U mij helpen? Geen vaag vermoe den maar: "liet verhaal staat - zij het in veel fraaiere taai- in dat boek van dié schrijver "U doet er mij een groot ple zier mee. Hier is het verhaal. Het laatste oordeel. Jezus van Nazareth staat voor de gesloten deuren van een groot, imposant gebouw, een gebouw als een fraaie Goti sche kathedraal, maar dan van nog veel grotere afmetin gen. Aan zijn rechterhand staan de uitverkorenen. Duidelijk vrome mensen Klooster vrouwen, hun handen dee moedig gevouwen. Belijder6 martelaren kerkvaders en kerkleraren; alle heiligen door de officiële kerk heilig verklaard. Talloze mensen van wie de gelukzaligheid en de vroomheid duidelijk op hun gezichten te lezen staan Allen die in geur van heilig heid of tenminste rustig en vredig, voorzien van de laat ste sacramenten in de Heer waren overleden Aan de linkerhand daartegen bevindt zich het meest gruwe lijke uitvaagsel van wat de maatschappij in zoveel eeu wen te voorschijn gebracht heeft. Smerige dieven, rovers moordenaars die voor geen geweld teruggeschrokken wa ren, afzetters en gierige woe keraars, gewetenloze pooiers en publieke vrouwen. Vooral ook de tallozen die door eigen schuld en ijdelheid hopeloos mislukt waren. In één woord: het rapalje dat door hen die aan de rechterhand van de Heer staan geen blik waardig wordt gekeurd. Ze groepen bijeen angstig, ze voelen zich diep schuldig en Door Piet Wesseling staan daar handenwringend in hun volstrekte, door henzelf veroorzaakte machteloosheid. Ook voor hen is nu dit allesbe- slissende uur aangebroken. Tijdens hun leven hadden ze de gedachte aan dit moment met minachting van zich af gezet. Ook voor hen is het uur aange broken, dat ze tijdens hun goede leventje maar altijd weggeschoven hadden. De dood had hen overvallen en ze waren er niet op voorbereid geweest. En daar staat nu die Jezus van Nazareth die ze tij dens hun leven verworpen hadden of wiens naam zij hadden misbruikt om zichzelf alsmaar te verrijken of ande re mensen in gevangenissen een gruwelijke dood te laten sterven. Jezus van Nazareth doet een paar stappen naar voren. Hij wendt ziek tot de grote massa uitverkorenen aan zijn rech terhand en nodigt hen uit binnen te treden in het grote Rijk dat voor hen bestemd is. De grote, brede deuren gaan open en een golf van licht straalt naar buiten. Trom petgeschal komt hen tegemoet als die tallozen feestel ijk dan send en toch vol zelfbewuste waardigheid de drempels van het eeuwige geluk overschrij den. Als allen binnen zijn worden de deuren weer gesloten. Jezus blijft buiten staan met de gro te groep zondaren. Hij zegt: "Denkt iemand van jullie soms ook dat hij of zij hier binnen mag gaan? 'Nee, nee, natuurlijk niet" wordt er geroepen of gefluis terd. En zij bedekken met bei de handen hun gezicht. Een van hennog op aarde een zeer bekend politicus en staats man zegt: "Wij zijn maar ver derfelijk zondaars, wij deu gen niet, onder onze handen mislukt alles door onze eigen schuld. Wij hebben onze me demensen verraden, geplun derd, bestolen, vermoord. Het ging ons alleen om geld, rijk dom, kapitaal. Maar nu zien we te laat in hoe misdadig wij ons gedragen hebben. Straf ons. Heer, wij verdienen niet anders. Jezus doet een paar stappen naar hen toe. Ze wijken ang stig terug. Dan zegt hij: "Dus niemand van jullie heeft ooit gedacht de hemel verdiend te hebben?" "O nee, Heer", bar sten ze los. Dan begeeft Jezus zich tussen hen, zodat zij zijn kleren kunnen aanraken en hij zegt onder doodse stilte: "Luistert, omdat niemand van jullie zichzelf waardig keurt, nodig ik jullie uit voor de beste plaatsen in mijn Rijk. Vallend, strompelend, hui lend en totaal verbouwereerd over deze onverwachte wen ding komen ze naar voren. Ook voor hen zwaaien de deu ren open en klinken feestelijke trompetten Dit is het verhaal. Een fantasie over het eindoordeel van Je zus van Nazareth, wiens schuilnaam Barmhartigheid is. Voor wie Hem ooit hebben leren kennen is wanhoop een onbestaanbaar woord. PJS. Op mijn vorig artikel over "ver huizen" waarin ik een ont boezeming van een bezoeker met eigen woorden samenvat te, heb ik twee reacties gekre gen. Voor mij weegt hier met de kwantiteit maar de kwali teit van de reacties. Enkele mensen hebben zich zeer gegriefd gevoeld en beledigd. Dat was allerminst mijn be doeling. Een lelijke vergissing mijnerzijds, waarvoor ik hierbij mijn verontschuldi gingen aanbied. Overigens was de bedoeling van het ar tikel alléén om hen die enthou siast een nieuw huis betrek ken eraan te herinneren dat er al mensen wonen, hun buren. Nieuwe bewoners bezorgen hen, onbedoeld, soms veel overlast. VRU NEDER LAND Het meest belangwekkende in VN van deze week staat in de kleurbijlage: het is de reconstructie van het proces tegen de Rosenbergs, waaraan men thans in retrospectief gerust de kwalificatie van "politieke moord" kan geven. Het was de koudste periode in de koude oorlog, de Sovjet-Unie had nog maar kort tevoren - in 1949 - even eens een atoombom beproefd, de hegemonie van de Verenigde Staten op dat gebied was verke ken. De sombere parade van mannen uit een nachtmerrie diende zich aan: de krankzinnige heksenjager McCarthy, de ijzer houdende Foster Dulles met het politiek concept van simpel mans: er zijn goodies en baddies in de wereld en wij zijn de good- Er waren slachtoffers nodig: in het oosten de afgrijselijke zelfbeken tenissen van gevallen partijlei ders,, in Amerika de vertoningen als met de Rosenbergs, verdacht van spionage en vervolgens de ri tuele moord op de electrische stoel, juist voor de sabbath be gon, welk een fijn gevoel toch: de Rosenbergs waren joden. VN beschrijft ook het gave CDA- milieu, waarin boerenleen-ban- kiers plegen rond te gaan en waar nu Duisenberg voor goede raad, maar - naar mag worden veron dersteld - voor goed geld, is bin nengehaald. VN meldt voor een kwart miljoen per jaar. Het is al lemaal een bietsje Limburgs en een bietsje zachte 'g'. Let maar op. straks doet Friese Willem ook zijn zeilboot nog weg. HP doet veel aan eigen hobbies en het hangt van de kwaliteit van de beoefening van die hobbies af, of de lezer er rooie oortjes van be wondering van krijgt. Het grote verhaal deze week gaat over "Het Ziekenhuis", de betutteling, de de-humanisering, de rechteloos heid van de patient. Maartje van Putten lag zelf verleden jaar drie maanden in het gasthuis, waar dokter potjes-Latijn babbelt, als hij bang is om de patiënt met de werkelijkheid te confronteren en waar de professor ongeveer wordt behandeld als de paus in cognito. Ziekenhuis en vernede ring, het is onderling inwissel baar. Diezelfde HP via het weekboek van Ischa Meijer nog weer eens over die heibel bij de radio-amateurs van de VARA. Het is langzamer hand om er een rooie haan van te krijgen. Ene Eikerbout schijnt er veel in de melk te brokkelen te hebben. Dat afgebeelde hoofd van de man belooft weinig goeds. Let eens op dat mondje, zouden Koot en Bie zeggen. Kom HP-he- ren, graag iets anders. Tussen lo ket 12 en loket 15 op het postkan toor is ook wel eens gelazer. MAGAZINE Majoor Bosshardt. een beetje laat wel. Maar we weten nu dat zij bij de Zeeuwse watersnood een scheurtje in haar slem banden opliep. Vandaar die nog hesere stem dan ze toch al hadDat was - volgens Elsevier - in 1957. En wij maar denken dat het daar in 1953 blank stond, maar het zou intus sen allemaal best kunnen: het Leger des Heils is er immers al tijd al met pannen hete soep. nog voor het onheil zich voltrokken heeft. Verder nogal wat koopwerk. Een "Elsevier-verslag uit Amerika' over Carters vuist naar het Kremlin. Niet ondertekend, maar het oorspronkelijke Engels is nog te proeven uit erbarmelijk ver taalwerk als "tijdens een overleg bijeenkomst merkte een deelne mer op, dat Carters voorgestelde kritiek beledigend voor de Rus sen zou kunnen zijn." Kom Ferry, Newsweek kopen is uit de kunst, maar gooi er ook nog eens een paar knaken tegenaan voor een woordenboekje. Elsevier vervolgt een serie over de meest uitgemolken misdaad van dit zonnestelsel: de grote trein- roof uit 1963, toen 16 mannen de postexpress Glasgow-Londen lieten stoppen en er met 22 mil joen gulden aan toen nog redelijk harde ponden vandoor gingen. Er schijnt veel liefhebberij voor dat soort verhalen te wezen, een ver langen naar het boze dat de kassa rinkelen doet. Verder een matig interview met Simenon, politicus zonder partij kennelijk. Over ontwikkelings hulp: "waarom denkt u dat er zo ijverig wapens geleverd worden om de strijd in Afrika levend te houden? Om die landen te hel pen? Dat gelooft u toch niet? Het zou wel eens voor dat dure ura nium kunnen zijn." Hé, daar ho ren we van op. Frans Boelen komt in De Tijd weer met een aflevering in de serie de "self kicking" t.v.-makers. Dit maal is Koos Postema de geluk kige; de bekende woordenbrij, waarin de lepel stijf omhoog blijft staan Boelen met de bijna inces tueuze vraag van de program mamakers onder mekaar "waar gaan we met het medium naar toe?" Het antwoord zou kort kunnen zijn; naar de TROS, zie hei kijkcijfersreglement van het eerste kwartaal. Maar Koos ziet het anders: "er moeten onher roepelijk nieuwe mensen ko men". Een goed idee. Misschien zou Koos eens een flintertje van zijn "Uur U" VARA), zijn "Haag- sche Kringen" (VARA), zijn "Langs de Lijn" (NOS), zijn "Met het oog op morgen" (NOS) kun nen laten vallen? Er zijn vast wel een paar jongeren die ook met twee woorden kunnen praten. Dan kan hijzelf verder met zijn toneelstuk ("ik ben wel tevreden over het resultaat"). Voorts een interessant portret van staatssecretaris Haars (in CDA- kringen wordt ze "Haars van bo ven" genoemd, hoorden we on langs van een geestverwante oud- minister). Uit de collage door Rob Vermaas komt mevrouw Haars ("Bert") niet te voorschijn als een toonbeeld van warmte en schur kende behagelijkheid, maar de kille vreemdelingenhaatster, voor wie de oppositie haar houdt, is ze ook weer niet. Teveel literatoren schrijven over sport. Nu Martin Ros weer over de Tour de France. Wacht maar eens, als René van de Kerkhof zijn jeugdsonnetten gaat publice-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 14