Ballet van Cana da: naam klassii gemaakt i ek repertoi net ire f/MÏ\RÏQgmmma i (YV) vandaag... toegeljcht - DINSDAG 30 MEI 1978 RADIO - TV KUNST Topsolisten in Holland Festival Karin Kain en Frank Augustyn van het Nationale Ballet van Canada Het Nationale Ballet van Canada zal het spits af bijten van het vrij uitgebreide dansaanbod in het komende Holland Festival. Het gezelschap brengt vier voorstellingen; het staat op 1 juni met drie balletten in Utrecht, de volgende dag met evenzovele in het Haagse Congresgebouw, waar het op 3 juni de avondvullende "Schone Slaapster" brengt, en op 4 juni in het Amster damse Carré met "La fille mal gardée". Twee solisten van de groep, Karin Kain en Frank Augustyn. ver toefden vorige week al enige da gen in Amsterdam. Beiden af komstig uit Hamilton (Ontario), kwam Karin in 1969 bij het NBC, waar zij een jaar later al soliste was, en begon Frank met ballet training om zijn acrobatische techniek te verbeteren. Het be viel hem zo goed, dat hij danser werd en in 1970 in het NBC werd opgenomen. Ook hij werd een jaar na zijn debuut al solist. De twee dansen vaak samen, won nen in 1973 met een pas de deux de eerste prijs op een internatio naal dansconcours in Moskou en maakten vorig jaar een gasttour- nee door de Sovjet-Unie. Door Conrad v. d. Weetering Het NBC telt 63 dansers, van wie alleen de solisten een jaarcon tract hebben, de anderen worden tenminste één maand per jaar ontslagen en leven dan van de steun. Een paar jaar geleden was die ontslagperiode nog langer, maar nu kan de groep voor 48 weken per jaar werk vinden. Dat bestaat hoofdzakelijk uit het klassieke repertoire, aangevuld met een aantal moderne choreo grafieën. Hiervan behoren de bij dragen van Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Hans van Manen tot de meest vooruitstre vende. Dit sterke accent op het ijzeren repertoire komt vooral doordat de groep voor zijn in komsten sterk afhankelijk is van de gunst van het publiek. En dat staat in Canada niet bekend om zijn grote verlangen naar expe rimenten. Hebben de dansers invloed op de keuze van het programma Karin Kain: "Daar hebben we niets mee te maken, dat is het werk van de artistieke leiding. De rolbezet tingen komen op het bord en dat nemen we voor kennisgeving Frank Augustyn: "Ik geloof dat het heel belangrijk voor ons zou zijn om meer eigentijds werk te doen. Tot nu toe heeft het NBC vooral naam gemaakt met het klassieke repertoire en dat moeten we ook blijven doen. We voeren het ta melijk goed uit, goed genoeg om internationaal met anderen ver geleken te worden, maar als een groep alleen klassieke werken uitvoert, wordt ze een museum dat niets toevoegt aan de ontwik keling van de dans. Je moet je kop uitsteken, risico's nemen en nieuwe wegen zoeken. Je moet muziek gebruiken en gedichten, die te maken hebben met alles om ons heen en dat dan naast het zo goed mogelijk uitvoeren van historisch repertoire". Karin: "Die hoogtepunten uit de geschiedenis vormen nog altijd uitdaging". Frank: "Dat is waar en daarom mag je nooit het werken aan deze bal letten opgeven. Ze zijn ook moei lijker dan dingen uit onze eigen wereld, je kunt je er altijd mee blijven ontwikkelen, maar je kunt je altijd ook tegelijkertijd bezig houden met "wat is er op dit moment met ons aan de hand" en ik vind, dat dans daar duidelijk een afspiegeling van moet zijn. "De schone slaapster" was een afspiegeling van de tijd waarin het gemaakt is (1890)". Karin: "We proberen ons bij het uitvoeren van die oude balletten zoveel mogelijk op de hoogte te stellen van de culturele en sociale situaties uit die tijd, maar dat is erg moeilijk, daar zou je hulp bij moeten hebben. Ik weet natuur lijk niet instinctief hoe je "Gisel le" moet uitvoeren, dus dat moet ik leren van kijken, luisteren, le zen en hulp van anderen". Zware eisen Frank: "Ofschoon ik er erg voor ben om modern werk te doen, zijn de balletten die ik het liefste dans. toch "Romeo" en "Giselle". Ze stellen alle twee zowel zware technische als dramatische eisen en daar hou ik van. Dat is ook voor het publiek het interes santst. Zelfs als iemand niets van ballet weet, dan kan hij die din gen toch begrijpen en waarderen. Het duo Kain/Augustyn in het ballet La Bayadere In alle balletten die ik dans heb ik eerder lievelingsmomenten dan dat ik één ballet als mijn favoriet zou willen noemen. Zo'n moment is het afscheid in de balkonscène van Romeo, waar hij en Julia zo danig in vervoering raken, dat ze elkaar moeten kussen". £arin: "Frank is een erg lyrische En jij? Karin: "Ik hou het meest van ballet ten waarin het niet alleen maar op virtuositeit aankomt. Ik heb lie ver rollen, waarin het gaat om de uitdrukking van bepaalde karak ters, van gevoelens. Speelrollen trekken me meer aan dan alleen maar moeilijke passencombina- ties. Ik werkte met Roland Petit en zijn Ballet van Marseille en hij maakte speciaal voor mij het ballet "Nana" (naar de roman van Zola). Ik genoot er echt van dat dit speciaal op mijn lijf werd ge schreven. Dat gaf me het gevoel iets bij te dragen tot de dansge- schiedenis. Ik vond het heerlijk, ADVERTENTIE Oude school- en studieboeken zijn geld waard; nieuwe hoeven niet duur te zijn. Bij de Slegte verkoop je de studieboeken die je r meer nodig hebt (indien niet ouder dan zo'n 2 jaar) en koop je wat je 't volgend studiejaar hebben moet (v voorradig). Afrekenen gaat kontant en wat je koopt r meteen mee. Dóén, nog voor je met vakantie Dat bespaard je tijd én geld. De Slegte is een goeie voor studieboeken. dat het helemaal aangepast was aan mijn typische eigenschappen en dat ik nu eens niet hoefde na te doen wat iemand anders ooit goed kon, maar de kans kreeg te doen wat mezelf erg goed afgaat". Romantisch Wat dansen jullie hier? Frank: "La Bayadère. Dat ziet er simpel uit, maar is één van de moeilijkste balletten om goed te doen. We doen ook één van de twee voorstellingen van "Kelten Tanz", door de Amerikaan Ge rald Arpino voor ons gemaakt op muziek van Strauss. Het geeft alle solisten een kans om te schit teren, maar blijft nogal op pervlakkig. Er zitten een paar erg mooie momenten in, het is erg licht en vrolijk en vooral tech nisch nogal moeilijk" Karin: "En het is romantisch. Het volgende ballet is "Midzomer- nachtsdroom" van Frederick Ashton. Dat hebben we pas inge studeerd na het Nationale Ballet van Nederland. De rol van Obe- ron is met al dat snelle voeten werk vrijwel onmogelijk voor een danser om uit te voeren. Ik heb altijd medelijden als ik onze dan sers daarmee zie worstelen". Frank: "Ik dans het niet, nog niet en daar ben ik blij om. Ik zou zoveel aandacht moeten besteden aan het overwinnen van al die techni sche moeilijkheden, dat ik niet aan de rol zelf toe zou komen. Maar over twee of drie jaar kan ik het misschien wel aan. Het is door Ashton gemaakt voor An thony Dowell van The Royal Ballet en die kan dat, maar toen hij die rol voor het eerst moest doen, dacht hij er ook over om zijn danscarrière maar op te ge- Karin: "Om Ashton goed te beoor delen, is het toch beter om "La fille mal gardée" te bekijken. Dat is echt éen van zijn meesterwer ken" Frank: "Maar daarmee loop je wel vooruit op het programma. Eerst doen we nog "Mad Shadows" van Ann Ditchburn". Karin: "Eventueel te beschouwen als een modern ballet. Het is ten minste in onze tijd gemaakt, door een van onze danseressen, maar het speelt wel in 1920 en heeft te maken met allerlei verwrongen menselijke relegies. Het is geïn spireerd op de roman "La belle bete" van de Frans-Canadese schrijfster Marie-Claire Blée" Noerajew Frank: "In onze tweede voorstel ling in Den Haag doen we Noe- rajes produktie van "De schone slaapster". Hij heeft de mannen rol in dat ballet veel belangrijker gemaakt dan in de oorspronke lijke versie. Er zitten nu vijf man- nensoli in. Ik heb erg veel geleerd door Noerajew aan het werk te zien. Als hij dingen voordoet, is alles volkomen helder, maar als hij iets zegt is het vaak moeilijk hem te begrijpen. Niet om zijn manier van uitdrukken, want hij spreekt uitstekend Engels, maar om wat hij bedoelt" Wat is jullie liefste weris? Karin: "Een ballet dat in onze tijd speelt en speciaal voor mij met mijn eigen mogelijkheden wordt gemaakt". Frank: "Ja, dat zou ik ook wel wil len en later, tegen het einde van mijn loopbaan als danser, zou ik zelf een ballet willen maken. Als ik dat zou kunnen natuurlijk..." Bezettin g 'Symbiose' opgeheven AMSTERDAM - De medewer kers van Symbiose hebben hun bezetting van het bureau van de omroep in Amsterdam beëindigd. Zij waren op 18 april tot bezetting overgegaan uit protest tegen het finan ciële wanbeleid dat volgens hen door het bestuur van Symbiose werd gevoerd. Nu de officier van justitie in Den Haag de zaak in behandeling heeft, is voortzetten van de bezetting volgens hen over bodig. Amerikaans filmmuseum in vlammen ROCHESTER - Ongeveer 100.000 oude foto's en ver scheidene stomme films zijn gisteren in vlammen opge gaan, bij een brand in het in ternationale museum George Eastman in Rochester, in de staat New York. De schade wordt gescchat op 2 miljoen dollar. Enkele Bus- ter-Keaton-films zijn ook verloren gegaan. ADVERTENTIE De eerste werkelijk erotische speelfilm sinds BB het witte doek verliet. Zo wordt de Nederlandse speelfilm '"Meneer Klomp", waarvoor de opnamen binnenkort onder regie van Otto Jongerius zullen beginnen, aangekondigd. Eén van de belangrijkste rollen zal worden vertolkt door het fotomodeel Myriam van Loon, op de foto juichend naast de regisseur. De overige spelers en speelsters zijnvl.n.r. Henny Alma, Leo Hartogh (Meneer Klomp) en Riek Schagen. ER IS NOG VEEL TE DOEN IN Z0ETERW0UDE STEM P.Z. (nu 3 zetels) Omdat: - grotere openbaarheid van bestuur nodig is; - onzorgvuldigheid in de relatie tot bouwondernemingen best verme den kan worden; - een evenwichtig welzijnsbeleid nodig is; - de dorpskern het hart van ons dorp moet worden. dus, laten we WEL wezen STEM lijst 2, PROGRESSIEF Z0ETERW0UDE met als lijsttrekker; KEES STRAVER. De acteur Jeroen Krabbé heeft zich gister middag onsterfelijkge maakt door zijn handte kening te plaatsen op een van de fusten in een hoofdstedelijke bodega. Krabbé bevindt zich hiermee in het gezelschap van Paul van VlietWim lbo, Mies Bouwman, Al- bert Mol, Conny Stuart, Ko van Dijk, Mary Dres- selhuys, Theo Olof, Louis van Dijk en Rogier van Otterloo, die hem allen voorgingen in de onster felijkheid. NEDERLAND I 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kinderprogramma, EO-Familiedag (EO) 19.30 - EO-Landdag-EO-Familiedag (EO) 21.00 - Nader Bekeken (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek special: Argentinië, wat is dat voor een land? (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.50 - Paspoort, voor Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Orang Oetan-oerwoudmens, natuurfilm (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De verpleegsters (TROS) 21.18 - Oranjevrouwen (TROS) 22.10 - Aktua TV (TROS) 23.05 - De Vrije Gedachte (TROS) 23.25 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND I 15.30 - Bolke de beer, kinderserie (NCRV) 15.4C - Zolder, kinderprogramma (NCRV) 17.05 - Salty, kinderfilmserie (NCRV) DUITSE TV DINSDAG 30 MEI DUITSLAND I 18.00 Kinderprogr. 18.10 Poppen- show. 18.40 Tekenfilm. 18.50 Journ, WDR: 19.00 Progr.-inform. Aansl.: Die Zwei von der Tankstelle, tv-serie. 19.40 Oh dieser Vater, tv-se- rie. 20.15 Aktual. 20.45 Inform, progr.) 21.00 Journ. 21.15 Spelprogr. 22.00 Inform, progr. 22.45 Einsatz i 0 45-0.50 Journ. DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Inform, serie. 18 40 Aktual. en muz. 19.20 Teken film. 19.40 Tekenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Flammender Stern (Flaming Star), speelfilm. 22.00 Akutal. 22.20 DUITSLAND III WDR 18.00 Schooltelevisie. 19.00 Kleuter- progr. 19.3Gl W-cursus algebra. 00 Journal 3. 20.15 Docum. serie. 21.00 Journ. 21.15 Inform, progr. 22.00 Momente. 22.15 Muz.progr. 23.00 Vort Ort. 23.30 Docum. film. 0.15 BELGISCHE TV DINSDAG 30 MEI BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterprogr. 18.05 Jeugd- progr. 18.55 Jeugdprogr. 19.35 Mor gen en meded. 19.45 Joum. 20.10 Amus.progr. 20.50 Wetensch. progr. 21.40 Gastprogr. 22.10 Pianorecital. Aansl.: Journ. De NOS-televisie zal in de komende weken rond het wereldkam pioenschap voetbal in Argentinië een aantal programma's uitzen den,waarin aandacht wordt besteed aan de politieke.economische en culturele situatie in Latijns-Amerika en in het bijzonder in Ar gentinië. De televisierubriek 'Panoramiek' zendt op 30 mei (vanavond dus) en 7 juni specials uit over Argentinië waarin wordt bekeken hoe het staat met de economie, met het militaire bewind, met de mensen rechten en met verdwenen Argentijnen. In de tweede uitzending gaat men ook in op de verhoudingen tussen Nederland en Argenti- Willem van Hanegem is dus tenslotte toch maar niet meegegaan naar Mendoza en eega Truus mag daarom dan ook niet bedroefd doen over eenzaamheid en onrust, waar de andere Oranje-vrouwen wel eens te kampen zouden kunnen krijgen. Maar een TROS-team was al op de boerderij van de Van Hanegems in leerbroek vóórdat Willem op de valreep het besluit nam maar liever thuis te blijven. Hier hadden zich ook tal van echtgenotes van Nederlands Elftal spelers verzameld en omdat de TROS al een aantal artiesten (de keuze van de Oranje-vrouwen) had geëngageerd en van hen ook al opnamen had gemaakt, besloot deze omroep in verband met de hoge kosten ondanks Willems besluit het programma toch maar uit te zenden. Wel met een korte inleiding, waarin een en ander wordt toegelicht. Vanavond op het tweede net (21.18-22.10) In de televisie-informatierubriek 'Nader bekeken' van de Evangeli sche omroep wordt vanavond een reportage uitgezonden oversport- training in Oost-Duitsland. Commentaar hierbij wordt gegeven door de Oost-Europaspecialist Martin van den Heuvel van de uni versiteit van Amsterdam. "Nader Bekeken heeft het voorts over de informatieprogramma 's op scholen met betrekking tot de gemeenteraadsverkiezingen. (Ne derland 1 - 21.00). DINSDAG 30 MEI HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitz. CDA. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per saldo, zakelijke be spiegelingen. 19.00 Trefpunt. NOS: 19.15 (S) Accoord, amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 Met de Koninkljjke Nederlandse Luchtmachtkapel in Nijmegen. 20.30 (S) Hoogtepunten uit operet tes. 21.10 Horen, zien en....zeggen, inform, progr. 21.40 De Ie-Show. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO: 18.00 Nws. 18 11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels. 18.50 Verkenning, sociaal maatschappelijke inform. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in muziek. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Bel Canto. 21.00 (S) Spektakel-Theater. 22.15 (S) Komponist en radio: John Cage (1). 23.00 (S) Met het oog op morgen.' 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VARA 19.02 (S) Po- prekonstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wach ten op middernacht. 00.02 (S) Nacht drie-draai. 01.02 (S) Nacht drie draai - en nog zo het een en ander. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. WOENSDAG 31 MEI HILVERSUM I TROS: 7 00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt Soos, lichte- en populair kass. muz. (7.30 Nws. 7.41 Akuta. 8.30 Nws. 8 36 Gym. v d. vrouw) 10.00 (S) Ramblers a go go. 10.30 Nws. 10.33 (S) Kom langs in^Scheveningen, gevar. Nws. 12.41 Akuta 2. 13.00 (S) Raad een lied...of niet, muzikaal telfoon- spel. 13.30 (S) Sport na sport, kin derprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte, muz. wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekplaten- progr. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kern punt. gepsrekken. OVERHEIDS- VOORL17.20 Nederland en de derde wereld. 17.30 Nws. 17.32 Ak- 7.20 In de Roode cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek. NOS: 9.20 Je moet wat worden, in form. progr. 9.35 Waterst. VARA 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio weekblad. (11.00 Nws.) 11.30 De Franse opera. 12.00 Oirschot-Cen- traal, gesprekken. 13.00 Nws. 13 11 Dingen van de dag. 13.30 Stoomra dio. 16.00 Nws. 16.03 Nathalie, hoor spelserie. 16.50 Lichte grammo- foonmuz. 17.00 (S) Tussen sport en politiek. R.V.U.: 17.35 Gemeente raadsverkiezingen 1978. 17.55 Me ded. 03 (S) Pep op di ie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12 03 (S) Drie tus sen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink-Show. 16.03 (S) De Hit- meesters. HILVERSUM IV NCRV 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord 7.08 (S)Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium, klass. en moder ne kamer- en orkestmuz. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet 11.30 (S) Platennieuws. 12.00 <S) Tafelmuziek. 12.00 Piano- werken uit de Romantiek. 12 30 Middagconcert 13.30 Opera aria's. 14.00 Nws. 14.02 (S) Orgelconcert 14.30 (S) Ensemble Musica Antiqua Amsterdam Oude muziek. 15.00 (S) Vertolkers beluisterd 16 00 (S) In kleine bezetting. 16.43 (S) Muz. van eigen tijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5