Machtspolitiek
of samenwerking.
S P
Evangelist Biemond
nu predikant
in Noord-Holland
CSSBSQDS19
Ds. Bovenberg was waar
de mensen hem nodig hadden
Getekend door het verleden
Kies échte samenwerking.
Stem
UW
EIGEN
DAGBLAD
00K IN DE VAKANTIE?
Pastor P. Koster over oecumenische diensten
DINSDAG 30 MEI 1978
De evangelist-hulpprediker Francois Biemond
(57), afkomstig uit De Kaag, is zondag in het
hervormde kerkje van het Noordhollandse
West-Graftdijk bevestigd tot predikant.
LEIDEN - Omdat dominee J. Bo
venberg binnenkort toetreedt tot
de dienst Geestelijke Verzorging
van het Academisch Ziekenhuis
in Leiden, nam hij zondag af
scheid als gereformeerd predi
kant van Leiden-Zuidwest (Be
vrijdingskerk). Een afscheids-
dienst in de eigenlijke zin was het
niet, ds. Bovenberg blijft hier
wonen en zal nog wel eens in zijn
vroegere wijkkerk voorgaan. Bo
vendien was de dienst meer ge
richt op de belijdenis die enige
jongeren op een heel persoonlij
ke manier van hun geloof afleg
den, dan op zijn vertrek.
Ds. M. H. Boogert, in een korte sa
menkomst na afloop sprekend
namens de hervormde wijkge-
meente, typeerde zijn collega als
een "alternatieve figuur", die met
veel originaliteit en bezieling het
geloof had uitgedragen. Veertien
jaar is Zuidwest, met een uitloper
naar Zoeterwoude, de wijk van
ds. Bovenberg geweest. "Je was
een pionier en hebt er iets heel
fijns van gemaakt", zei ds. Boog
ert. "Op allerlei manieren is je oe-
Geen grenzen
Een gemeentelid dat de hele perio
de van ds. Bovenberg in dit
stadsdeel had meegémaakt,
dankte de scheidende pastor
voor zijn sterke aandacht juist
voor het kleine werk en voor zijn
persoonlijke benadering van
mensen en situaties. "Hij heeft al
tijd zijn uiterste best gedaan om
mensen in nood te helpen. In en
buiten de wijk, de stad en ook de
kerk".
Ds. H. Hortensius, die de kerkeraad
algemene zaken vertegenwoor
digde, zei, dat voor ds. Bovenberg
zijn wijk uitdrukkelijk nummer
één was. Zaken in groter verband
konden die band niet doen ver
slappen. Alleen als het om men
sen ging, vooral in zorg en moeite,
was hij overal. Pastoraal waren er
voor hem geen grenzen.
Een instelling die ds. Bovenberg
temidden van een zo gemengde
bevolking als in het Academisch
Ziekenhuis goed van pas komt.
Enkele maanden geleden besloot
de hervormde synode, de dienst
doende hulppredikers alle rech
ten van de bevoegde predikant te
verlenen. Hulppredikers hebben
niet de officiële predikantsoplei
ding gevolgd en konden dan ook
niet in het register van predikan
ten worden ingeschreven. Ze de
den al jaren precies hetzelfde
werk - preken huis- en ziekenbe
zoek, onderricht, evangelisatie en
wat dies meer zij-, maar sacra
menten bedienen was er niet bij.
De synodale beslissing maakte
een eind aan wat velen als een
onderwaardering van hun plaats
in de kerk hebben aangevoeld.
Met hun "verheffing" tot predikant
zijn de hulppredikers nu uit de
kerk verdwenen. Tegelijkertijd is
namelijk ook de opleiding tot de
ze functie beëindigd.
Wijd en zijd
ADVERTENTIE
Spreiden van macht. Dat zeggen ze
wel. Maar dat doen ze niet.
Krijgt de PvdA ergens de meerderheid
dan grijpt ze de macht, met beide vuisten. En
sluit anderen uit.
Maar echte democratie is méér dan de
helft plus één.
De WD staat voor samenwerking.
Samenwerking met andere partijen.
Omdat niemand de wijsheid alleen in
pacht heeft.
We moeten daarom samen de
problemen oplossen. Ook in uw gemeente.
Want als we dat al niet eens kunnen,
waar blijven we dan.
Word lid van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, Antwoordnummer 1877,
2500 WB Den Haag, tel. 070-614121.
Frangois Biemond.
ons land. Hij vertelde dan de kin
deren een verhaal en ging daarna
alle wagens langs. Zijn blauwe
busje, herkenbaar aan de tekst
"God heeft ook u lief - Lees de
bijbel - S.O.S. - In Jezus Christus
is redding", is wijd en zijd be
kend. Over de grenzen hadden
vooral de zigeuners zijn aan
dacht. Kort vóór zijn bevestiging
tot predikant keerde Biemond te
rug van een evangelisatiebezoek
aan Japan.
Fanfare
In 1966 deed de Hervormde Kerk
een beroep op hem om te gaan
werken in de Noordhollandse
dorpen Graft-De Rijp-Oost- en
West-Graftdijk, waar hij eon
nogal ingezonken kerkelijk leven
aantrof. Naast het gewone ker-
kewerk heeft hij hier nu een
bloeiende jeugdfanfare, die tot
ver in de omtrek meewerkt aan
jeugddiensten.
De bevestiging van evangelist
Biemond tot predikant gebeurde
zondag door ds. P.J. de Geeter te
Castricum, die sinds 1964 in
dienst is bij de kerkprovincie
Noord-Holland.
ADVERTENTIE
Dat kan, doch uitsluitend met deze bon. Graag 3 weken voor
u vertrekt opzenden naar: Alphens Dagblad, Julianastraat 19,
Alphen aan den Rijn.
Leidsch Dagblad, Witte Singel 1Leiden.
Plakt u dan wel een postzegel? (55 cent).
Huls sdrss: S.v.p. In bJokiettcrs invullen!
i leder vakje s.v.p.
Vakantieadres:
NIET INVULLEN
NIET INVULLEN
NIET INVULLEN
Opzending is gratis in Nederland en België. Overige landen 1.90 per dag.
De praktijk heeft geleerd dat ondanks al onze goede
zorgen de bezorging in sommige landen te wensen v
overlaat.
Wij kunnen dus helaas geen verantwoording nemen
voor het niet tijdig arriveren van kranten op uw va-
kantieadres.
Francois Biemond, die vóór de
oorlog nog een aantal jaren cor
respondent van deze krant in De
Kaag is geweest, had als evange
list-hulpprediker meer dan plaat
selijke bekendheid. Hij was jon
gensleider in de Martha-Stich-
ting te Alphen aan den Rijn en
evangelist in een deel van
Oost-Groningen, waar nog nooit
een man in volledige dienst had
gewerkt, en van 1950 tot 1966 op
Terschelling, zowel binnen de
kerk als onder de toeristen.
Lange tijd bezocht Biemond elk
jaar alle woonwagenkampen in
Struisvogelpolitiek. "Oecume
ne zal niet meer zozeer worden
bevorderd door het oplossen van
theologische problemen als wel
door het oplossen van theologi
sche problemen als wel doo het
groeiende aantal gemengd-ge
huwden. Dat zei prof. dr. H.
Berkhof (Oegstgeest) op een
schooldag van het Nederlands
Bijbelinstituut te Zeist in een re
feraat over perspectieven en
weerstanden in de oecumenische
beweging.
Volgens hem is het vooral de struc
tuur van de rooms-katholieke
kerk die de ontwikkelingen te
genhoudt. De paus en de polari
satie zijn de grootste remmen.
Hoe groter stappen worden gezet,
des te meer oppositie komt er.
De grensvervaging tussen de ker
ken is een belangrijke oorzaak
van de toeneming van het aantal
gemengd-gehuwden. De kerken
laten deze groep echter in de kou
staan en bedrijven struisvogel
politiek. Het gaat, zo zei Berkhof,
niet om de vraag tot welke kerk ze
moeten behoren maar om de zorg
dat z- 5
Daarom moeten plaatselijke initia
tieven worden voortgezet. "Er
niet te veel over paten. Gewoon
doen". Plaatselijke gemeenten
kunnen de kerk dwingen tot oe
cumenisch handelen.
Grotere kerk
Verbouwing. Het kerkgebouw
van de gereformeerde kerk vrij
gemaakt aan de Katwijkerweg in
Rijnsburg wordt ingrijpend ver
bouwd. Er komt een vleugel met
150 zitplaatsen bij plus een zaal
en een grotere ontmoetingsruim
te. Exclusief BTW, schilderwerk,
stoffering en verwarming kost
een en ander 391.000. Het werk
duurt tot eind dit jaar. De vrij ge
maakt-gereformeerden, die in
Rijnsburg 593 leden tellen, heb-
Protest. Het Interkerkelijk Vre
desberaad en de werkgroep
"Stop de N-bom" protesteren in
een gezamenlijk telegram aan de
Tweede Kamer tegen het rege
ringsbesluit om de Lance-raket
van een atoomkop te voorzien.
Dit besluit is, aldus het telegram,
in stijd met het regeringspro
gramma dat de atoombewape
ning juist zou willen terugdrin
gen, en met de groeiende afkeer
onder het Nederlandse volk van
kernbewapening.
Samenleven. Op een "familie
dag" van de Evamgelische Om
roep in Utrecht, die niet minder
dan 28.000 mensen trok, onder
wie 6000 kinderen, kwam voorzit
ter dominee W. Glashouwer tot
een duidelijke afwijzing van alle
zogenaamde "alternatieve vor
men van samenleving". "Als één
ding in deze tijd wordt bedreigd
dan is dat het gezin", zei hij. "Wij
moeten die andere vormen afwij
zen, omdat de Schrift ze afwijst"
Bij dat gezin horen, aldus ds. Glas
houwer, ook de mensen die niet
tot een huwelijk kwamen: de al
leenstaanden, "die binnen de
gemeente van Christus niet een
zaam hoeven te zijn, als die ge
meente maar werkelijk op haar
plaats is"
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Maasdam B.
van der Lelie Raamsdonk, te Nij-
kerkerveen J. Vroegindewey
Katwijk aan Zee, te Emmen C.J
Baart Vaassen, te Harskamp A
Vlietstra Doornspijk, te Rotter
dam-zuid W.A. Vlasblom De Bilt
aangenomen naar Den Briel L.J.
de Leeuw Sint Anna Parochie,
naar Heemstede (Diakonessen-
huis) J.C. de Bruine Schevenin-
gen; bedankt voor Ermelo W.L.
van der Geer Heukelem.
Geref. Kerken: aangenomen naar
Eindhoven G.P. van Dam (we
tenschappelijk medewerker
Vrije Universiteit) Alphen aan
den Rijn. Afscheid. Ds. A.J.
Snaayer, die van 1944 tot 1954
predikant in Leiden was, heeft
afscheid genomen van de doops
gezinde gemeente te Haarlem,
om gezondheidsredenen een jaar
eerder dan de bedoeling was.
Intrede. Op 2 juli wordt ds. H.B.
van 't Hof (Honselersdijk) in de
ziekenhuiskapel bevestigd tot
predikant van het Diakonessen-
huis te Leiden. Hij wordt de op
volger van ds. H.W. Hemmes. Ds.
Van 't Hof, die van 1969 tot 1973
predikant was in De Kaag, hoopt
op 18 juni afscheid te r
Honselersdijk.
ADVERTENTIE
Een der beste. De unie van Pool
se drukkers heeft de bijbel uitge
roepen tot één van de beste vier
boeken van het jaar. De bijbel in
modern Pools kreeg deze onder
scheiding onder meer omdat er
geen enkele zetfout in de tekst
kon worden ontdekt. Eeuwen
hebben de Poolse protestanten
gebruik gemaakt van een verta
ling uit de zeventiende eeuw. In
1975 kwam de nieuwe bijbel ge
reed. Er wordt nu nog gewerkt
aan een bijbel in de omgangstaal.
Die komt in het begin van de ja
ren tachtig van de pers.
Nadere studie
Avondmaal. Het bestuur van de
sunode van de Gereformeerde
Kerken is tot de conclusie geko
men dat het synodebesluit over
toelating van jongeren tot het
avondmaal nog wel enige nadere
studie behoeft omdat dit besluit
onvoldoende in overeenstem
ming is gebracht met de kerkor
de. Men wil nu nagaan of er in
deze besluitvorming elementen
zijn die eerst de goedkeuring be
hoeven van de "lagere" vergade
ringen. Met name wordt gedacht
aan de mogelijke gevolgen van
het besluit voor de openbare be
lijdenis en de avondmaalsformu-
lieren.
SOCIALISTIESE PARTIJ
elke dag aktief
De SP zit in Leiden nog niet in de gemeenteraad. Toch was dat voor ons geen
reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Integendeel! Enkele voorbeel
den:
De SP heeft als enige partij (jammergenoeg) aktie gevoerd tegen de
milieubelasting.
Door de akties tegen onterechte huurverhoging en vóór degelijk onder
houd heeft de SP de stoot gegeven aan de renovatie en het opknappen
van de buurt vooral in Leiden Noord en de Kooi.
Mede naar aanleiding van de akties van de SP tegen -de onbetaalbare
huren in de Merenwijk, is er een huursubsidieregeling gekomen.
Door akties van "Voorkomen Is Beter" (VIB) met steun van de SP is er een
eind gekomen aan de lozingen van kankerverwekkend asbeststof bij Gebr.
Kruyt NV.
Uit deze voorbeelden blijkt het belang van akties van de mensen zelf. Pas
dan komt de gemeenteraad in bewegingVindt u ook niet dat het tijd wordt dat
onze stem ook in de gemeenteraad gehoord wordt?
SP lijst 8
Oproep aan de lezers van DE TRIBUNE
Als alle Tribune-lezers morgen de SP kiezen hebben we al minstens
1 zetel.
OEGSTGEEST - De maande
lijkse oecumenische dienst
van Schrift en Tafel (bijbel
verklaring en eucharistie-
avondmaal) in de Groene
Kerk te Oegstgeest, waarvoor
rooms-katholieken en protes
tanten nauw samenwerken, is
een duidelijk symptoom van
een naar elkaar toegroeien
van de christenen in deze
plaats. Toch is er nog steeds
geen vorm voor gevonden die
door iedereen wordt aan
vaard.
Pastor D. Koster (RK) in het
laatste nummer van het
Oegstgeest Kerkblad.
"De onderlinge contacten zijn
hartelijk en bereidvaardig. Er
wordt van alles ondernomen.
We moeten dit proces behoe
den en hebben de plicht er
voor te zorgen dat deze oecu
mene niet ernstig verstoord
wordt. Want we zijn er nog
lang niet. Het verschil in leef
sfeer is groot tussen de ker
ken. We zijn getekend door
het verleden, vergroeid met
allerlei kerkelijke verwor
venheden. Ook weten we nog
weinig af van eikaars struc
tuur en hebben er zelfs vaak
achterhaalde ideeën over. We
hebben nog een heel lange
weg af te leggen.
Dat blijkt ook wel uit de moei
zaamheid waarmee we op
zoek zijn naar een liturgische
expressie van gemeenschap
pelijk bidden en vieren. Elke
vorm die gekozen wordt roept
weerstanden en complicaties
op. De maandelijkse dienst is
er een voorbeeld van.
Wat nu te doen? Elkaar niet
loslaten en blijven zoeken
naar een oprechte wijze van
bidden en vieren. En als we
vinden dat we een nieuwe
keus moeten maken, dan
zullen we dat samen moeten
besluiten. Het zou onjuist
zijn, als één kerk zoiets af
dwong. We zijn er samen ver
antwoordelijk voor".