Festival of Fools HET RODE OOG B O/v/c Avondje folklore met Csardas en Achalay ZUIVERE KOORZANG MAANDAG 29 MEI 1978 Vorige week kreeg ik een kaart toegestuurd waarop gedrukt stond dat er voor mij een plaa ts was gereserveerd voor het lite rair diner in de koepelzaal van het Amsterdamse Soneslahotel: "Uw tafelnummer is 11: waar bij we geprobeerd hebben met uw persoonlijke voorkeur zo goed mogelijk rekening te hou den." Ik wist, om de waarheid te zeg gen, niets van dat literair diner (georganiseerd door de uitge ver van Penguin-books, impor teur Nilsson Lamm en Vrij Ne derland) af, maar ik was zo ge troffen door de mededeling dat bij het toewijzen van de tafel geprobeerd was met mijn per soonlijk voorkeur rekening te houden zonder dat iemand mij gevraagd had wat die voorkeur was, dat ik geen moment aar zelde te gaan. Al was het maar uit nieuwsgierigheid om te zien of ze inderdaad mijn persoon lijke voorkeur (aubergine ge vuld mei Hollandse garnaal tjes: cote d'agneau met haricots verts en gepofte aardappel in zilverfolie plus kruidenboter: creme de vanille: espresso) juist hadden en ingeschat. Ontmoeting Ik had het natuurlijk weer eens verkeerd begrepen, het ging niet om het eten Ardenner ham met meloen, gegrilde entrecote met boontjes en een aardappel, coupe romanoff, koffie), maar om "de ontmoeting tussen lezers en hun favoriete schrijvers". In de koepelzaal was een tiental ronde tafels met steeds tien lite raire fijnproevers opgesteld en aan vier van die tafels zat een Engelse literaire eregast: Edna O'Brien, Patricia Highsmith, Nicolas Freeling en Kay Webb, de laatste als vervangster van Roald Dahl, die met rugklach ten in het ziekenhuis lag. Kay Webb zat aan mijn tafel, nr. 11 Een kordate,ongeveer 55-jarige dame, ex-echtgenote van de te kenaar Ronald Searle en direc trice van de Puffin-reeks.de be faamde kinderboekenserie van Penguin reden waarom zij ge karakteriseerd werd als "de machtigste vrouw van Enge land", omdat zij als geen ander de Engelse kinderen tot lezen, en tot plezier in het lezen heeft aangespoord. We zaten nog niet of ze begon aan een rondvraag langs haar ta felgenoten: wie we waren, wat we deden? Rechts naast me ble ken een leraar, een lerares en een leraar te zitten, dus toen ik aan de beurt was, vroeg ze of ik ook "a teacher" was? Met die onuitroeibare en verderfelijke drang om overal een geestig maar onrechtstreeks antwoord op te geven zei ik: "No, but I have been teached", waarop ie dereen in een hartelijk gelach uitbarstte en om strijd "taught" riep. Dat waren dus mijn "fa mous first words" aan dit lite raire diner. Koeien De gang van zaken bij het diner week af van wat ik me er tevo ren van had voorgesteld. Ik had gedacht dat ik tussen Roald Dahl en Edna O'Brien in zou zitten, en dat ik dan nog we kenlang nachtmerries zou heb ben waarin ik "teached" in plaats van "taught" en "drea med" in plaats van "dreamt" zei. Of anders dat er elke vijf minuten een gong zou worden geluid, waarna iedereen be halve de eregasten op zou staan en een plaats zou opschuiven, om zo steeds dichter bij de ene schrijfster, en steeds verder af van de andere schrijver te ge raken, maar in de praktijk kwam het er op neer dat alleen de eregasten om de beurt even opstonden, om iets zinnigs te zeggen nadat Kees Buddingh' hen even had ingeleid. Bud dingh' vertelde de Penguin- anekdote van het jongetje dat een Penguin-book naar de bibliotheek terugbracht en op de vraag of hij er van genoten had in het wilde weg ant woordde: "Ja nou, ik weet nu meer van pinguins af dan ik ooit had willen weten." Nicolas Freeling, de detective schrijver die met een Zand- voortse is getrouwd en zijn boe ken in Amsterdam situeerde, werd door Buddingh' in zijn inleiding gekapitteld omdat hij, Freeling, geschreven had dat "Nederlands een taal was om de koeien mee naar binnen te roepen". In zijn speechje haakte Freeling daar op in, met de correctie dat hij geschreven had: "Dutch is a language for calling the chicken in", maar Buddingh riposteerde dat hij het net een paar dagen tevoren gelezen had en dat er wel dege lijk "koeien" stond en niet "kippen". (Buddingh' leest Freeling natuurlijk ook alleen maar als hij hem introduceren moet.) Overigens hebben beiden op hun manier gelijk, als we al thans oud-minister Joseph Luns als taalexpert accepteren. Vier jaar geleden zei Luns, bij de ondertekening van de Atlan tische verklaring in Brussel, te gen de naast hem zittende Nixon: "Van alle diergeluiden lijkt het Nederlands nog het meest op een taal, en dan nog vind ik dat niet aardig tegenover de die ren". Het zijn trouwens niet al leen onze schraperige g's die buitenlanders en Lunzen aan dieren doen denken (gak-gak), maar ok onze toonloze letter grepen. Prof. Krul heeft eens gezegd, dat alleen de Neder landse rijkaard over een taal beschikt waarin hij kan zeg gen: "Na m'n dood balseme ze LEIDEN - Begon het vierde "Festival of Fools" in Leiden afgelopen donderdagmiddag uiterst gebrekkig en ama teuristisch met een koud en rommelig optreden van het "Titi Circus" uit Frankrijk, ook 's avonds in het LAK- theater, waar "Kaboodle" uit Engeland een optreden ver zorgde, was er nauwelijks sprake van enige artistieke mo tivatie. De avonturen van Jommeke Een aap, die pornografische lectuur bekijkt is op zoek naar de "Tem ple of Silence" en tracht dat doel te bereiken door herhaaldelijk en uiterst hinderlijk het publiek in de dramatische handeling te be trekken. Als hij uiteindelijk de tempel bereikt heeft, stoot hij wat onzinnige kreten uit, die na veel moeite herleid kunnen worden tot "I came here to study mortali ty" (Ik kwam hier om sterfelijk heid te bestuderen). De verder ontwikkeling van dit stuk doet juist vermoeden, dat hij op zoek was naar z'n onsterfelijkheid, zo dat de toeschouwer onmiddellijk voor problemen wordt gesteld, waarop natuurlijk weer geen antwoorden worden gegeven. "Kaboodle" sprong opvallend vrijblijvend met de symbolieken binnen dit theatergebeuren om, zodat een onpersoonlijke inter pretatie het resultaat was. De tweede dag, vrijdag dus, was er 's middags een optreden van het Amerikaanse "Pigeon Drop" op het Stadhuisplein. De "Frisdran kenmachine" was wel erg origi neel, maar "When I'm on top" werd dermate (niet bedoeld) vals gezongen, dat de zon, die zich de ze middag eindelijk weer eens liet zien, van schrik achter de wolken verdween. Daarnaast zorgde het carillonspel van de stadhuisklok voor een even onverwacht als hinderlijk intermezzo, hetgeen de acteurs van "Pigeon Drop" op die momenten volstrekt onver staanbaar maakte. De "Mechani cal Man" was weer wel erg góed. Nadat "Peggy Sue" bestellingen van het publiek heeft opgenomen ("Red, White 'n Blue-Special) spoedde deze voorstelling zich naar een einde. Na deze derde voorstelling moest dit "Festival of Fools" voor mij zijn bestaans recht nog volledig bewijzen. 's Avonds de zoveelste "People Show" uit Engeland in het LAK- theater. De show kwam neer op een aantal niet eens zo erg muzi kale acteurs, die hun spel om zoomd hadden met allerlei bur- lesken. Artistieke, meest verbale, interrupties moesten de over gangen tussen de verschillende muzikale acts verzekeren. Al weer een teleurstellende verto ning dus. Zaterdagmiddag was er in het v. d Werfpark een optreden van de uit Z.O.-Brabant (de Peel) afkomsti ge formatie "The Fool's Band" Een heerlijk zonnetje zorgde voor een soort "Vondelpark-atmo sfeer", waarin de optredenden moeiteloos een bontgekleurd programma konden maken. Ein delijk een goed optreden, hoewel ook de "Fooisband" veel "pu- bliekparticipatie" in haar voor stelling doet. Wellicht wordt dit een nieuwe tendens in het mo derne theater. Met nummers als "Kom wat dichterbij", "Laat me met rust", "Hondepoep" en "O Zonneschijn" vormde de groep een synthese van "Het'T'Ronnie the Ronnies" en Bob Marley Leon Russell, want de "Fools- band" bracht opvallend swin gende muziek. Anouk Strijbosch en Truus de Groot vielen in de overdracht van de nummers erg op, terwijl twee ex-Slumber- landleden voor een goed ritme zorgden. 's Avonds, na het optreden van Mi chael Gimpel in het LAK, ver zorgde de F.B. nog een optreden, dat tot twee uur 's nachts uitliep. Bardot, Krokus, Fenomena, Anouk en Bill van Boeffelen zorgden voor een zeer swingende avond, nadat Gimpel wat teleur stellend pas om negen uur was begonnen, terwijl hij om kwart over acht stond aangekondigd. "Michael Gimpel and the Hand langers" brengen een Engelse RockSatire Show, die vrijwel ge heel wegviel in vergelijking met het enthousiaste optreden van de "Fools Band". Tegelijkertijd ver zorgden de "Loose Ends" uit Amerika een optreden in het "Leids Vrijetijdscentrum". Gistermiddag vond, wederom op het Stadhuisplein, een optreden plaats van de uit Nederland af komstige Berry Nooy. Na een half uur wachten kwam on half vier de "Amsterdamse Vuilhar- monie". Met veel lawaai kwam de groep gistermiddag bij het Stad huisplein aan, waar zich al een aantal belangstellenden verza meld had. Hun "afvalsound" zonder "wedstrijdelement" be stond o.a. uit "Cocaine", "Ik heb het bekeken, ik doe wat ik wil" en het "Lied van de Grote Neder landse Frustratie". Berry Nooy was niet echt goed, maar wel zeer grappig om naar te kijken. Gisteravond was er de afsluiting (voor Leiden tenminste) van dit vierde "Festival of Fools" met op tredens van het "Living Poem Theatre" uit Amerika en de "Great Salt-Lake Mime Troup". De "Great Salt-Lake Band" zorg de voor een swingende afsluiting van dit festival. In het LAK-thea- ter viel in het bijzonder het "Li ving Poem Theatre" op, dat het festival nog enigszins naar niveau speelde. Resumerend: een boeiend initiatief, wat slordig in de organisatie met sterk wisse lende voorstellingen. Dat dit "Festival of Fools" gehouden werd voordat het in Amsterdam wordt gespeeld, is zeer toe te jui chen. BERT KOEKEBAKKER tartaartjes, doosje magere kwark, Va eetlepel peterselie, Va eetlepel bieslook, Va paprika, 1 ei, peper, zout, aromazout, paprika poeder, nootmus kaat, paneermeel, 20 g. boter. Vermeng de tartaar tjes met de kwark, de gehakte peterselie, fijngeknipte bieslook, de halve van zaad en zaadlij sten ontdane er kleine stukjes sneden paprika, het en de kruiderij .ar smaak. Vorm er platte koekjes van en i tel deze door iets ach ter gehouden losge klopt ei en daarna door paneermeel. Verhit de boter in d pan tot deze bruin bak de koekjes snel bruin en gaar (aan elke kant 4 i nuten). OEGSTGEEST- In de geheel bezette Groene Kerk gaf het Chr. Jongeren Koor van Theo Tobé een concert. De programma-opstelling gaf al bij voorbaat waarborgen voor smaak en fijn begrip. En in de medewerking van zeven ervaren strijkers (overwegend uit het Toonkunst Orkest), twee trompetten en paukenist was eveneens waarborg ingebouwd. Voor het orgel was Hans van Nieuwkoop uitgenodigd, functioneel in koor- nummers en verder als solist. Solist in Walther's koraalpartita (varia tie-suite) over 'Meinen Jesum lass ich nicht', in twee Voluntaries van Handel en een Fantasie en Fuga in c van Emanuel Bach. Met die Volun taries heb ik moeite, er is veel uitgeversbedrog gepleegd destijds. En aangaande die Fantasie: de handboeken vertellen mij, dat Emanuel voor orgel in totaal zes sonates schreef. Er komen wel eens nieuwste ontdek kingen boven. van Nieuwkoop is een volleerde bespeler en zijn instinct voor registraties werkt weldadig. Maar hij had meer te doen: het kleine vijfstemmige Metzler-koororgel te bedienen, waar nodig. Zo in 'Motet no. 8, BWV 231 Sei Lob und Preis mit Ehren' van J.S. Bach. Een heel fraai werk, maar daar heb ik moeite met de toekenning aan Bach. Moest Bach met motet ten werken, dan deed hij dit met die van anderen en daarvan kunnen er in het handschrift van Bach bewaard zijn. De zes super-meesterlijke, moeilijke motetten BWV 224-229, wel van Bach, waren betaalde 'Schanbbels' (rouwdiensten en dergelijke). In het gezongen motet bleek hoe juist Tobé de capaciteiten van zijn grote sympathieën wekkende koor weet te tasten. Dit zingt heel zuiver, met duidelijke discipline, begrip en overgave. Men hoort wel eens stemmen individueel, bijv. alten en niet 'de alt'. Het orkest, pauk mee, was bijzon der nuttig en dankbaarheid wekkend in de opgewekte Missa Brevis K. V. 259 van de 20-jarige Mozart. Het nog ongenoemde van het programma was Engels. Purcell's Te Deum en twee Anthems (onbegeleid) van Tallis en van Blow, naast een onberijmde Psalm 84 van Parry, die me angli caans aandoet (koor en orgel). KEES VERHOEF LEIDEN - Een enthousiaste groep jonge musici vormen al sinds jaar en dag het Leids zigeunerorkest Csardas. Ook bestaat er al gerui me tijd in deze stad een volks dansensemble, dat luistert naar de naam Achalay. Tussen deze twee gezelschappen is een sa menwerking ontstaan, die zo nu en dan uitmondt in een avondje folklore. In het afgelopen week einde bijvoorbeeld was er weer zo'n gezamenlijk optreden naar buiten. Muziek, zang en dans, voornamelijk uit de Balkan, op de zaterdagavond. De Leidse Schouwburg was terecht goed gevuld, toen "Csardas" en "Achalay" zich op het podium presenteerden. Want de twee en sembles zijn uitgegroeid tot i vrij hechte eenheid, die elk op hun terrein over redelijke techni sche vaardigheden beschikken, althans wanneer men in aanmer king neemt dat het hier om ama teurs gaat. Bovendien was voor deze muzikale avond de Hon gaarse violist Laslo Tóth geënga geerd. En die speelde uiteraard met vuur. "Achalay" voerde niet alleen dansen uit de Balkanlan- den uit, maar ook uit Israël. De moderne Israëlische dansen bij voorbeeld, waarmee het deel voor de pauze werd besloten, vormde een van de hoogtepunten van deze folkloristische avond'. Veel succes had "Achalay" ook met de dansen uit eigen land, die het gezelschap eind juli tijdens een internationaal volksdansfeslival in het Joegoslavië uit zal bren gen. Voor een prettige verrassing zorgden ook het meisjeszang- groepje. dat uit het dansen semble was gevormd. Een muzi kaal hoogtepunt! Wat "Csardas" betreft, ook dit ensemble weet de sfeer van de Balkan met die ty pisch aanzwellende muziek raak te typeren. Alleen de theaterpre sentatie is nog wat aan de stroeve kant, ze komt in elk geval te schuchter en te statisch over om een hele avond lang te kunnen boeien. Er mag, nee, er moet op een avond als deze met meer "effect" wor den gewerkt, wil de aandacht van de welwillende toehoorder niet verslappen. Een beetje meer zwier, lef ook, en dat gevaar kan er de volgende keer ongetwijfeld mee worden bezworen. Voor het overige, alle lof voor dit geslaag de avondje folklore. PIETER C. ROSIER Leidse bioscopen LUXOR "Bedreiging" met Yves Mon- tand, 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. CAMARA "Aardbeving", da. 8.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Tarzan in New York", za. en woe. 2.30, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "Murder by death", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "De telefoon", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Smokey and the bandit", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a 1 LIDO 3: Annie Hall", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tom en Jerry", woe. en za. 2.30 uur, zo. 2.30 en 4 45 uur STUDIO: „Julia", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. TRIANON: "De Tiroler sexexpres", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr REX: "Het plezier om je te laten gaan", da. behalve woe. en za. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", woe. en za. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: "Een goede haan is niet vet", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. lud^Lieuius. - Een arbeider te Kuilenburg zag dezer dagen aan de egge, waarmede hij een stuk land be werkte, een voorwerp hangen, dat na onderzoek een gouden ring bleek te zijn. Uit de naam-, letters, die er op gegraveerd stonden, was de verliezer spoe dig gevonden: het gevondene bleek 's mans eigen trouwring te zijn, die hij dertig jaar geleden verloren had - De magazijnen van de "Prin- temps" in Parijs hebben hun be gunstigers een alleraardigste herinnering aan de wereldten- toonstelling aangeboden, be staande in een plaat met den plattegrond van het terrein, uitgevoerd in kleurendruk. Aan de achterzijde vindt men de af beeldingen van de kerken St.-Augustin, de Madeleine en de Saint-Chapelleverder het Panthéon, de Notre Dame, het Hotel des Invalides en de Beurs, met de noodige inlichtingen tot het bezichtigen daarvan. Ook het sierlijk bandje, waarin het geheel is vervat, draagt den goeden stempel van echt Fran- schen smaak. Vijftig jaar geleden: - Van de "Italia" is nog altijd geen enkel bericht ontvangen. Toch houdt men nog rekening met de mogelijkheid, dat het luchtschip ergens in het Noor den van Spitsbergen een nood landing heeft gemaakt. Een kot ter, die nabij het eiland Am sterdam op zeehondenvangst was, zou zwakke signalen heb ben ontvangen, die van het klei ne radiostation van de "Italia" afkomstig zouden zijn. De hevi ge sneeuwval en de storm ma ken het intusschen onmogelijk in het Noorden naar het lucht schip te gaan zoeken. Op Spits bergen zijn velen van meening, dat de "Italia" verongelukt is. De ijskorst, waarmede het luchtschip geleidelijk werd om huld, zou het door haar gewicht omlaag hebben gedrukt. Men acht het overigens waarschijn lijk, dat de bemanning zich op het ijs heeft kunnen reddenAan het geophysisch instituut in Tromsö verkeert men tn de mee ning, dat de Italia door een storm verongelukt is. Op dat oogenblik moet het luchtschip 180 tot 200 KM. van Konings baai verwijderd zijn geweest. uur, zo. ook 4.00 uur, za. ook 12.15 uur, al. Euro2: "TheChoirboys",da. 1.45,6.45en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Grizzly", za. 12.15 uur, 12 jr. Euro 3: "Smokey and the bandit", da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Je t'aime moi non plus", Euro 3, 16 jr. Euro 4: "Madame Claude", da. 2.15,7.15 en 9.45 uur, zo. 4 45. 7.15 en 9.45 uur, za. en woe 7 15 en 9.45 uur 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmfestival nr. 2.",za zo. en woe. 2.15 uur. Nachtvoorstelling: "Butterfly", za. 12.15 derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur ,alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 Kinderafdeling: dag. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kin- 2e Klasse: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12 OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18 30-19 30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- fllaandag tim vnjaag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag 14 45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patienten:\ voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek: Dageljjks: 15.00-15.45 uur 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: Ie en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14 15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling 13 30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 - 18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (020-17500C,.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21