Veel humor bij het Werkcentrum Dans HET RODE 006 Blij familiefeest St. Matthias MAANDAG ITJ MEI 1978 Een Amerikaans meisje van acht jaar reisde met haar ouders per trein door Europa. Bij een van de grensovergangen betrad de douane de trein om alle bagage van onder tot boven te onder zoeken. Een van de douanebe ambten zag toen de teddybeer die het meisje bij zich had, pak te hem van haar af, sneed de buik van het beertje open en rukte de kop eraf, op zoek naar contrabande. Het meisje gilde de hele trein bij elkaar, en heeft haar verdere leven nooit meer een teddybeer willen hebben. Mascotte Met deze horror-story begint het voorwoord, van "The teddy bear book", foto's en verhalen over het lievelingsdier van de kinde ren, samengesteld door Peter Buil, uitgegeven in 1970. Ik heb het weer eens te voorschijn ge haald toen Mirja de Vries mij vertelde dat ze bezig was een boek over knuffeldieren samen te stellen, een project dat een paar jaar heeft stilgelegen, diouitzending en een artikel in de Libelle in december 1974 al enkele tientallen brieven had gekregen waarin volwassenen en kinderen over hun ervarin gen met hun knuffeldieren ver telden. Of ik het onderwerp nog eens wilde aanzwengelen in mijn rubriek, want er was nog niet voldoende bruikbaar ma teriaal om er een boek mee te vullen. Ik zei ja, want het on derwerp is te aardig en te me demenselijk om al die ongetwij feld bestaande verhalen onver- teld te laten. Neem bijvoorbeeld het verhaal over Loeloe, het door oma gemaakte roze beest dat op geen enkel ander gang baar dier leek, maar de troost en toeverlaat was van Pieter die zonder zijn Loeloe geen stap verzette. Toen kwam de dag dat Pieter als welp op kamp moest, en voor het eerst van zijn leven van huis ging: "Hij voelde wel aan z'n klompen dat een knuffelbeest in bed geen haalbare kaart is op een wel penkamp. Maar ik had een goed idee. Ik stelde voor om Loeloe als welp aan te kleden en als mascotte mee naar het kamp te laten gaan, nadat ik hem goed had uitgelegd wat een mascotte eigenlijk was. Ik heb zo nauwkeurig mogelijk een welpenpakje gebreid, pet op van vilt, leren riempje en blauwe sjaal, plus geborduurde insignes. De kop, die inmiddels van Brabants bont was, bleef ongemoeid, dit vooral vanwege dat oortje, waar hij nog steeds aan tuttert. Loeloe was gewel dig geworden en toen heb ik te gen Pieter gezegd: "We binden Loeloe voor op je fiets en als iemand iets vraag tzeg je gewoon dat hij de mascotte van het kamp is". De akela was er tevoren over ingelicht. Enfin, iedereen zag direct die Loeloe en die knullen vonden het prachtig dat ik voor een mascotte in het kamp had ge zorgd. Toen kwam de akela er bij en die vroeg: "Wat is dat nu Pieter?". En met zijn zalige gro te kijkers, een beetje angstig, dreunde hij mijn verhaaltje op "Hij is de mascotte van het kamp", en daar kwam wat zachter, vragend achteraan: '"maar hij moet wel bij mij in bed". Razzia Of dit verhaal over een oorlogs- beer, die altijd met de 3-jarige Rudi naar bed ging: "Er waren in die jaren veel raz zia's, waarbij mijn man en ik en ook Rudi moesten onderdui ken. Onze buren ontfermden zich dan altijd over het kindwe mochten hem over de heg van de tuin aangeven, en wij holden dan naar ons onderduikadres. Op een dag zaten we in de tuin en opeens liep iemand de tuin in, al schreeuwend: razzia! Ik wil de onmiddellijk proberen Rudi weer over de heg aan de buren te geven, maar, terwijl hij een minuut tevoren nog lief naast mij aan het spelen was, was hij nu nergens te vinden. In m'n radeloosheid rende ik naar bo ven - we bewoonden de zolder van een groot huis, daar er in die tijd nergens woonruimte En daar zag ik, toen ik vlak bij de zolder was gekomen, Rudi op de trap op handen en voeten pro berend zo vlug hij kon naar bo ven te komen. Eindelijk boven, griste hij z'n beer uit z'n bedje en samen renden we weer naar beneden, alle trappen af. En wat deed Rudi, eenmaal in de tuin gekomen? Hij gooide, zo hard hij kon, "beer" over de heg Hij moet gedacht hebben: Als ik weer weg moet van pappa en mamma, dan heb ik m'n beer tenmiste bij me" Mocht u ook zo'n (of een geheel ander) verhaal over uw troetel dier of knuffelbeest of onaf scheidelijke lap hebben, dan is Mirja de Vries 1000 BE postbus 1235 Amsterdam, u daar heel dankbaar voor Fragment uit hel ballet 'Jumble' LEIDEN - Het is een betrekkelijk klein groepje, dat Werkcentrum Dans uit Rotterdam. Maar het doet verduveld leuke dingen. Dat bleek althans zaterdagavond weer in het jammer genoeg niet uitverkochte LAK-theater, waar het uit jonge, beginnende dan sers en danseressen bestaande gezelschap voor de tweede keer optrad. De kracht van dit werk centrum ligt waarschijnlijk voor een belangrijk deel in het feit dat de leden weliswaar erg enthou siast en sterk gemotiveerd zijn, maar aan de andere kant zich zelf de nodige beperkingen weten op te leggen. Dat laatste geldt ook voor de choreografen die er over het algemeen genomen redelijk goed in slagen om simpele zaken uit het dagelijks leven in gemak kelijk herkenbare danstaal om te zetten. Ze doen dat veelal op hu moristische wijze, geheel pas send in het streven van het Werk centrum om in zo breed mogelij ke kring belangstelling voor de balletdans te kweken. Het reper toire van het Werkcentrum is van deze tijd, duidelijk geènt echter op de adacemische techniek. Pu re klassieke bewegingen bij voorbeeld in 'Drie Liefdes' van de getalenteerde choreograaf Hans Tuerlings, een mooi gecon strueerd ballet met het nodige spring- en liftwerk en veel vioeiende lijnen. Van de vier op deze avond tot uitvoering -ge brachte balletten was het eigen lijk het enige, waarop de drie dansers en danseressen zich in technisch opzicht wat hebben vertild. Heel wat beter ging het in elk geval met Ton Simons 'Jumble', een bont spektakel n het klein vol slapstickachtige elementen strak chaotisch verlo pend en uitgevoerd op een ge luidscollage, waartoe ook de menselijke stem moest dienen. Boeiend om te zien was overigens ook de sterk onderkoelde, in ver traagd tempo en in rechte lijnen uitgevoerde dansbewegingen op het driftige ritme van de boogie- woogie. Grote contrastuitwer king dus in Hans Tuerlings 'Trein', waarbij echter veel van de pret verloren ging door de slechte geluidsweergave. Grappige vondsten overigens ook in het geestige ballet 'Tofuba in scherzo grossi' van Niels Chnste, dat met veel gevoel voor expressie op de planken werd gezet. De dansers en danseressen, van wie er overi gens één een opvallend klassieke uitstraling heeft, kregen er te recht extra applaus voor. PIE TER C. ROSIER. - 'St. Matthias Warmondse harmonie, was naar de Dahlia-hal van Fred, de Meulder in Sassenheim uitgeweken. Die hal laat toe om grootscheeps feest te vie ren, om vier doorééngemengde orkesten tegelijk op een podium te zetten. Mat thias bestaat nu 60 jaar en daar doe je dan wat aan. De dertien kwartieren, die ik er bij kon blijven, heb ik niets dan blijheid en onvermoeide tevredenheid gemerkt van rustige genieters. Hoevelen weet ik niet, maar het was een menigte. Matthias heeft Jan Mey als dirigent, maar dat hebben ook St. Jan van Zoe- familie. En van familie komt familie feest. Kinderen erbij. Is de boekhouder van een korps goed bij kas, de wethou der bij de pinken en zit er pit in de ge meenschap, dan komt er eerst een Drumband bij, dan een peloton Majoret tes; loopt dit op wieltjes, dan een groep Matthias bezit dat allemaal. En drie van de drie dozijn programmanummers van vóór middernacht deden ze ook met me kaar. Daarbij een Floral Dance-ballètje in een snoezige verende volksdanstoon. Een deel van het publiek stond recht op de stoelen om niets te missen. Die ma jor-, minor-uniformpjes zijn geraffi neerd appetijtelijk. En als dat aan "t werk is! De drumband begeleiden maar, stok stijf ergens tegen de muur, maar had z'n zelfstandige aandeel ook gegeven, heel redelijk in de slag en de ritmiek. Al de resultaten van de instudering te danken aan Yvonne de Haas en Mej. Duynhoven voor de mini's, aan Mej. Heemskerk voor de major-groep, aan de ervaren instruc teur en tambour-maitre K. Boeffvoorde drumband. De harmonie Matthias gaf afzonderlijk vijf nummers, waaronder de Tancredi- ouverture van Rossini om de klassieken te vertegenwoordigen. Dat het koper overwicht kreeg over de klarinetten was hier te verwachten. Niet spoorslags rea geren op de slag van de dirigent kwam plaatselijk voor, maar het meeste is puur en gaaf verlopen. Indrukwekkend is Sibdius' Finlandia, waar zulke explosie ve climaxen inzitten, samen met "Cres cendo" uitgevoerd. De Kalief van Bag dad, die deze twee korpsen ook samen hadden, is niet Th. Rottier, maar van Boieldieu. Als concertfinale en evenement tenslot te de vier verenigde orkesten. Elf num mers. Een qua instrumentatie sterk nummer van een landgenoot is Ted Huygens' Choraland Rock-out: een ver- rock-te aanpak van Bach's Air uit diens 3de orkest-suite! Daarop een onbetaal bare potpourri, waarbij bijv. de Sabel- dans van Chatsjatoerian, die verleden maand overleed. Laat ik nog noemen een Paso Doble met vier staande solo trombonisten, Stars and Stripes, El Do rado, Rimbalzello. Voor het nachtelijk dansen waren de New Orleans Syncopa- KEES VERHOEF IK -HEB EtsM C,fZOTE ZA< SaiOEP I Mir 2VA) KOE»etEAj 2I/AJ WE- /A/ PE. KiflS V rrcr i za&C T DA/) ZAC IK A1A4& BVITEAI </AAAI. IK -zou 3££AJ fyAP PE KEEU «Z^EAJ ACS CfZ IU HON2,Eej<^ STZVWI tOEKUKEAl De avonturen van Jommeke Expositie 'Ars' LEIDEN - De 'tweede ronde' van de cursistententoonstelling bij 'Ars' is zaterdagmiddag geopend. Er is werk te zien van de cursus sen grafische technieken o. 1. v. Ernst Bergmans, portrettekenin gen o. 1. v. Arnold Smith, schilde ren o. 1. v. Leny Noyen, boetseren o. 1. v. Lo. Molenaar, tekenen o.l. -vLucia Steinbach, tiener-teken cursus o. 1. v. Lucia Steinbach en schilderen o. 1. v. Fredy Wolff. De expositie aan de Pieterskerk gracht duur tot en met 27 mei en is geopend maandag t/m vrijdag van 14 tot 16.30 uur en zaterdag van 12 tot 16.30 uur. De Leidse kunstenaresse Bet tien Scherft-Van Lookeren Campagne exposeert op het ogenblik bij de Haagse Kunst kring. Haar tekeningen zijn tot en met 10 juni aan de Denneweg te bewonderen. Men kan bij de Kunstkring terecht dagelijks van 10-16 uur, behalve op zon dag. (^udCïlieuius Honderd jaar geleden stond in de krant: -De Nieuw-Yorksche bladen behelzen het volgende aan doenlijke verhaal: de heer De morest aldaar had een klein meisje, lijdende aan eene hart- kwal. Verleden week gaf het kind geene teekenen van leven meer en de geneesheeren ver klaarden, dat zij dood was. Het lichaampje werd afgelegd en in het kistje geplaatst, waarbij de vader drie nachten achtereen de wacht hield. Den dag na den laatsten nacht begaf hij zich,ten eenenmale uitgeput, naar zijne kamer om daar wat rust te ne men, toen hij, in zijn armstoel liggende, door het gerucht van een bekenden stap werd gewekt. Daar stond zijn kind voor hem, wit als haar lijkkleed, klauterde op zijne knieën en sloeg de ar men om zijnen hals. Voordat de vader er zich echter goed reken schap van kon geven of hij on der den invloed eener zinsbe goocheling was, vlijde het meis je het hoofd op zijnen schouder en gaf, ditmaal in werkelijk heid, den geest. Vijftig jaar geleden: -In de Chineesche stad Tsinan- foe is een conferentie gehouden tusschen den Japanschen bevel hebber en de Chineesche over heid, waarvan het resultaat is, dat de Japansche generaal er in heeft toegestemd het burgerlijk GROENTESOEP 1 prei, 200 g wortel tjes, 1 paprika (80 g), 200 g bloemkool, 1 li ter bouillon van 2 ta bletten, 1 teentje knoflook, 50 g maca roni, tijm, 4 tomaten, 100 g komkommer, 150 g 20+ Leidse kaas, peterselie. Maak de groenten schoon, snijd prei, worteltjes, paprika en bloemkool in kleine stukjes en was ze goed. Breng de bouillon aan de kook maak hierin de groenten met het uitgeknepen teentje knoflook en de ma li in ca 20 minu ten gaar. Trek de tijm mee. Ontvel de toma ten, snijd ze in stuk jes, evenals de ge schilde kom kommer. Laat beide enkele minuten meekoken. Voeg tenslotte de fijn gesneden peterselie toe. Snijd de kaas in blokjes. Leg enkele blokjes in een soepkom en schenk de hete soep hierop, zodat de kaas iets smelt. bestuur van de Chineezenstad weer aan de bevoegde Chinee sche autoriteiten over te dragen Gevangen genomen Chineezen zullen vrijgelaten worden en de veroverde munitie zal worden teruggegeven. Intusschen heeft de Japansche premier Tanaka in een gesprek met den Ameri- kaanschen ambassadeur in To kio verklaard, dat Japan niet kan afzien van zijn maatrege len in Noord-Mandsjoerije. Wanneer daar onlusten voor komen, zal Japan Noord- Mandsjoerije onmiddelijk laten bezetten. Van Chineesche zijde bestaat weinig bereidheid de Chineesche troepen terug te trekken ondanks het Japansche dreigement, dat de Japanners die troepen zullen ontwapenen. ters al. CAMERA: "Looking for mr. Goodbar", da. 7.00 en 9.30 uur. 16 jaar. Kindermati nee: "Laurel en Hardy zet je zorgen op zij", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "De laatste vrouw", vr. en za. 12.00 uur, 16 jaar. LIDO I: "Pastorale 1943", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. al. LIDO II: "Smokev and the bandit", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. al. LIDO III: "Annie Hall", da. 7 00 en 9.15 uur. 16 jaar. Kindermatinee: "Tom en Jerry", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4 45 TRIANON: "The choirboys", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jaar. REX: "Het pornoparadijs", da., beh. woe. en za. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", woe. en za. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: "Mooi en beregoed in bed", vr. en za. 11.30 uur. 16 jaar. Alphense bioscopen EURO I: "Close encounters of the third kind", da. 1.30, 6.30 en 9.30 uur. al. Nachtvoorstelling: "Dirty Mary, crazy Larry", za. 12.15 uur. 16 jaar. EURO II: "Pastorale 1943", da. 1.45.6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. al. Nacht voorstelling: "Shout at the devill", za. 12.15 uur. 12 jaar. EURO III: "Smpkey and the bandit", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, za. ook 12.15 uur. Al. EURO IV: "Carrie", do., vr., ma., en di. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, za. en woe. 7.15 en 9.45 uur, zo. 4.45,7.15 en 9.45 uur. 16 jaar. Kindermatinee: "Winnetou keert terug", za., zo. en woe. 2.15 uur. Nachtvoorstel ling: "Een Tirolerchalet vol liefdespret". 12.15 l 16 j. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch .Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diaconcs- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur. 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Laatste kwar tier van avondbezoek babyshow. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 2e Klasse: Volwassenen dagelijks van 11.15-12 00 uur en van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18 30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- itlaandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten, wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dageljjks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 - 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21