Televisiefilm over kindermishandeling toegelicht programma1 Jaques Hamelink en het avantgardisme Geengêi-. ingetvakwerk! DONDERDAG 18 MEI 1978 RADIO TV - KUNST PAGINA 5 'Het komt in de beste families voor HILVERSUM Baby's zijn „wolkjes". Zacht en roze. De troeteldieren van stralende reclame-moeders. TV-spots en folders laten het overduidelijk zien. hulp voor het hele gezin. De meeste ouders die het doen heb ben in hun eigen jeugd geen en kel houvast gehad. Vaak zijn ze als kind ook mishandeld, leven emotioneel geisoleerd en hebben weinig mogelijkheden om hun spanningen af te reageren. Als een kind al niet gemakkelijk is (misschien het gevolg van de spanningen in het gezin) dan is een klap snel gegeven. Zij kun nen hun kind(eren) niet aan, heb ben hard hulp nodig, maar dur ven niet toe te geven dat ze falen in de opvoeding. De gevolgen zijn ontzettend: Per jaar worden in Nederland zo'n twaalfhonderd kinderen zo ernstig mishandeld, dat ze er blijvend letsel aan over houden (doofheid, blindheid, blijvende invaliditeit). Ongeveer honderdtwintig kinderen sterven per jaar aan de gevolgen van mis handeling. In een kwart van alle gevallen gaat het om kinderen onder de driejaar. In een brochure van de Vereni ging tegen Kindermishandeling staat dat jaarlijks duizenden kin deren door hun ouders worden mishandeld. De vereniging, die deze week met de Stichting Ideele Reclame een campagne begint om het probleem „open te breken", zegt ook dat mishan delde kinderen tegenover de bui tenwereld ongelukjes verzinnen als verklaring voor hun verwon dingen. Het is moeilijk om kinde ren te vinden die iets over hun problemen kwijt willen. Het is Marga Kerklaan gelukt om zulke kinderen te laten praten. Daarbij werd ze geholpen door genoemde vereniging. In de film zijn vier meisjes tussen de twaalf en zes tien jaar aan het woord. Niet dat jongens niet worden mishandeld Maar het enige tehuis dat bereid was om voogden, ouders en kin derrechters te benaderen voor toestemming om mee te doen aan de documentaire was een tehuis voor meisies. Menig beeld van moeder (of vader) met kind is je reinste fondant. En net als de snoepreclame mislei dend. Gezinnetjes worden voor gesteld als eilandjes van geluk. Wie tegensputtert houdt vast niet van kinderen. Nergens blijkt uit de reclame dat een kind ook ver moeiend kan zijn; op iemands zenuwen kan werken. Dat op voeden een vak apart is en dat lang niet iedereen het kan. Wie zou denken dat heel wat „stra lende" ouders (later) in staat zijn om hun schattige „wolkjes" een ongeluk te slaan? Ze lichamelijk of geestelijk te mishandelen, te verwaarlozen of sexueel te mis bruiken? Wie wist dat vertrou wensartsen voor kindermishan deling vaak wanhopige ouders aan de telefoon krijgen: „Mijn kind haalt het bloed onder m'n nagels uit. Ik ben bang dat ik he- mijhaar iets zal aandoen. Wat moet ik in vredesnaam begin- Kindermishandeling. Een probleem in taboe-sfeer waar vele kanten aan zitten. Misplaat ste vooroordelen liggen voortdu rend op de loer. Open en zinnig praten over kindermishandeling schijnt erg moeilijk te zijn. Daar om is het goed dat Marga Kerk laan voor de KRO-televisie een documentaire heeft gemaakt, waarin het schrijnende probleem zonder spoortje van sensatie wordt behandeld. De film „Het komt in de beste families voor" wordt morgenavond uitgezon den via Nederland 1 om 22.20 uun Noodsignaal Marga Kerklaan gaf haar film de ze titel mee omdat kindermis handeling in alle lagen van de be volking voorkomt. In de zogehe ten volkswijk, maar ook in het villapark. Om te mishandelen hoef je niet a-sociaal te zijn. In principe is iedereen ertoe in staat. Maar niet iedereen heeft proble men in het gezin. Kindermishan deling is in de meeste gevallen een noodsignaal: een vraag om fers van mishandeling zelf a woord komen. Deskundigen en ouders komen in deze film op de tweede plaats. Marga Kerklaan laat kort een moeder horen die op het punt heeft gestaan haar baby te mishandelen. Een kinderarts (ver trouwensarts), kleuterleidster, een staflid uit een tehuis voor meisjes en de directeur van het bureau te gen kindermishandeling geven aanvullende informatie: „Mensen nemen vaak kinderen, hoewel ze niet geschikt zijn om op te voeden" „Moeders die geestelijk niet aan een kind toe zijn herken je". „Tij dens de gymnastiekles ontdek je soms verwondingen bij kinderen. In de klas valt het je op als een kind bijvoorbeeld snel schrikt." Aangrijpend zijn de verhalen van de kinderen zelf. Op de mishande lingten) zelf gaan ze niet of nauwe lijks in. Geen klaagzang noch stoer verhaal. Het zijn de gevoelens die ze in de loop van de tijd hebben ont wikkeld die ontroeren. Opvallend daarbij is dat geen van de meisjes rancuneus is jegens de ouders. In zekere zin verdedigen ze hun mis handelaars nog. Allemaal verlan gen ze ernaar in een gezin te leven waar ze zich thuis kunnen voelen. (Een kind werd later in een pleeg gezin opnieuw mishandeld). Het liefst zouden ze opnieuw willen be ginnen met hun eigen ouders. Maar tegelijk zien ze in dat er een kloof is ontstaan. Soms niet alleen tussen ouders en kind, maar tussen kind en de rest van de wereld. Een meisje heeft zich haast afgewend van de mensen. Zij leeft met haar dieren in een ander wereldje. Aan de muur een kleurentekening van een kind met een mes in de hals. Eronder een doodskist met een kind erin. Die maakte ze op het moment dat ze liever dood wilde- z«n. "Van de trap qevalle<*egt Menno. 01 is hij misschien hef slocntotfer var kindermishandeling? - „Het komt in de beste families voor" is in die zin een bijzondere documentaire omdat de slachtof- Voordracht in LAK-theater LEIDEN - Toen Seth Gaaikema vorige week moest optreden in het "Waldorf Astoria" in New York gierden de zenuwen door zijn keel. Bassist Dub Dubois simplificeerde alles met de op merking, dat het allemaal veel op "Krasnapolsky" in Amsterdam leek. Onmiddellijk had Seth zijn zelfverzekerdheid hervonden. Een tweede voorbeeld van sim plificatie. Wanneer een recensie spreekt 'van "mannelijke be voogding" i.p.v. "paternalisme" wordt de toegankelijkheid ver groot. Neologismen, barbaris men en bombastische stijlfiguren werken vaak vervreemdend. Dit zou de auteur Jacques Hemelink, die voor hetzelfde geld door Ine ke van Sar van de Literaire Work shop van het LAK als "levensfi losoof' aangekondigd had kun nen worden, zich eigenlijk ter harte moeten nemen. Hamelink houdt een uitermate boeiend be toog over de betrekkelijkheid Jacques Hamelink. van de poëzie, welke hij onder de titel "De Droom van de Poëzie" gisteravond vooreen redelijk be zet LAK-theater van historische voorbeelden voorzag. Maar Hamelink verzandt te fre quent in een wat "verstarde beeldspraak'*, waardoor een te theoretisch beeld lijkt te ont staan. Volgens Hamelink zijn sublieme ideeën niet sneller aan "vertaaiing" onderhevig dan in het verleden het geval was. In een streven te komen tot een definitie van het "avantgardisme" formu leert hij: "Een representatieve vernieuwingsvorm in o.a. de poë zie, welke geen aanwijsbare rela tie onderhoudt met het verleden of de achterban. Avant-gardisten zijn in het verlengde daarvan "ongrijpbare, opmerkelijk crea tieve, met een vernieuwings drang worstelende geesten". Een sterk wisselende, heterogene groep, voortkomend uit een on duidelijk krachtveld. Joyce en Mondriaan worden door Hame link als een soort "avant-gardis ten pur sang" gezien. De avant- garde zou de uitzichtloosheid van de moderne kunst tot norm ver heven hebben. Het hierdoor ont stane isolement van de kunste naar zou door het "publiciteits- wezen" verder geaccentueerd worden. Hamelink ziet de publi citeit als een "lege huls" en er vaart als consequentie daarvan commercie en pecunia (geldmid delen) als onontkoombare inci denten in de eeuwigheid. Mani pulerend en gemanipuleerd zou de avant-gardist, door middel van experimentele, moderne, weg- werp-poezie de geest van deze eeuw bepalen. Avant-gardisti- sche poëzie zou een reflectie zijn van de werkelijkheid. Let wel: volgens Hamelink! Hij aanvaardt daarbij actualiteit en realiteit als de twee basis-principes van het huidige denken en geeft stand punten van filosofen weer om die stelling te ondersteunen. Hame link is voorts van mening, dat de moderne poeet er naar moet stre ven, dat het "tijdsbesef tot zijn poëtische intuïtie" moet gaan behoren. In mijn argeloosheid meende ik een ogenblik, dat Hamelink hiermee bedoelde, dat de dichter een literair en dramatisch dogma (plaats, tijd en handeling) niet mocht gaan ver waarlozen. Later bleek de auteur hiermee aan te willen geven, dat een zelfstandig-denkend poeet in tuïtief zijn geesteskinderen de juis te plaats in de eeuwigheid moet ge ven. Waaraan de logische conclusie verbonden kan worden, dat de "eenheid tijd" in de futurologische poëzie geheel zal verdwijnen. Door taalpuristen, na verdwijning van rijm, ritme en regelmaat, waar schijnlijk in hoge mate bejubeld Perk-Achterberg-Roland Holst- en Gorter-fanatici zullen deze loskop peling echter genadeloos aan de kaak stellen. Temeer wanneer men zich realiseert, dat Hamelink "iden tificatie met traditionele versvor men uitlegt als een soort poëtische agressie, welke derhalve op geen enkele wijze getolereerd kan wor den". Met dit soort uitspraken, wars van elke neiging tot simplifi catie, deelt hij zichzelf onontkoom baar in bij de ongrijpbare, ondefi nieerbare groep "avant-gardisten" Waarmee de vicieuze cirkel geslo ten is. BERT KOEKEBAKKER Uw Keukenpartner in Valkenburg (ZH) C. Slegtenhorst BV, Voorschoterweg 45. tel 071-763185 J+ n 09.0018 00 uur. Donderdag koopavond Home Centre 109.00-17.00 uur Maandag gesloten. II B haagse SctlOUW Bij de Keukenpartners vindt u kwaiiteitskeukens te kust en te keur. Geloof maar: de keuken zoals zich die voorstelt is er bij. (Jitgekiende klasse-keukens in even zovele uitvoeringen als er smaken zijn. Kom naar de showroom! O ja, neemt u dan gelijk de maten van uw eigen mo keuken mee? Afgesproken. tielsa NEDERLAND 1 18.20 - Biologie (15) (OS-TELEAC) 18.35 - Geschiedenis (15) (OS-TELEAC) 18.50 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Die wonderlijke dieren (TROS) 19.25 - Simonskoop (TROS) 19.50 - Baretta, misdaadserie (TROS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - TROS Sport (TROS) 23.02 - Internationaal Country Festival 1978 (TROS) 23.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.50 - Paspoort, voor Joegoslaven (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 19.25 - Dieren onder elkaar, d ierenprogram ma (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De dame met de camelias, TV-film (NCRV) 22.10 - Moe, we blijven altijd bij je, filmreportage (NCRV) 22.45 - Hier en nu (NCRV) 23.05 - Vernieuwd geloven, meditatie (NCRV) 23.25 - Journaal (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 18 MEI DUITSLAND I 18.00 Eurovisie: W K. boksen voor amateurs. 18.50-19 00 Journ. WDR: 19.00 Progr.inf. Aansl.. Die Rookles - neu im Einsatz, tv-serie. 20.15 Act.magaz. 20.45 Inform, progr.). 21.00 Journ. 21.15 Report. 22.00 Muz. en gesprekken. 23.30 Act. 24.00 Eurovisie: W K. boksen voor amateurs. 1.00-1.05 Journ. DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 Act en muz. 19.20 Der Anwalt, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30 Spelp- rogr. 22.00 Act 22.20 Inform, progr. 23.05 Tod eines Vaters, tv-film. 23.55 DUITSLAND III WDR 18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30 Bildungstribunal. 19.00 Kleuterp- rogr. 19 30 TV-cursus bedrijfscomp- tabiliteit. 20.00 Journal 3. 20.15 Re port. 21.00 Journ. 21.15 Wir werden nicht zusammen alt (Nous ne vieilli- rons pas ensemble), speelfilm. 23.00 Cult, progr. 23.30 Document, ca. 0.30 BELGISCHE TV DONDERDAG 18 MEI BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterprogr. 18.05 Jeugdprogr. 18.30 De verloren eilanden, jeugdserie. 18.55 Teken film. 19.00 Sportprogr. 19.30 Ver- keerstips. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Poppenshow. 20.35 Panorama. 21.00 Standpunten. 21.20 Filmrubr. 22.10-22.20 De rampenfilm is een genre dat eigenlijk, zij het aanvankelijk op kleine schaal, al zo oud is als de film zelf, maar sinds de invoering van gigantische schermen en speciale geluidstechnieken zijn de rampen op het witte doek uitgegroeid tot huiveringwekkende ge beurtenissen Simon van Collem wijdt vanavond (Ned.l. 1925-19.50) aandacht aan het fenomeen van de rampenfilms, waarbij hij ook "The Medu sa Touch" introduceert. Hierin figureert Richard Burton als voor speller en zelfs veroorzaker van de afgrijselijkste evenementen. Op soortgelijke toer gaat daarna (Ned.l20.40-2130) Henk van der Meyden in zijn "TV Privé". Hij treedt dan op bovennatuurlijke padenna Peter Hurkos, nu met het Amerikaanse echtpaar George en Kathij Lutz. Dit zou in een door demonen bezeten woning hebben vertoefd, een soort spookhuis in Long Island, waar duivelse stem men de boel op stelten zetten, de nachtrust wordt verstoord doordat men plotseling boven zijn bed komt te zweven en men in de spiegel wordt geconfronteerd met een stokoude vrouw, wanneer MENZELF amper de dertig is gepasseerd. De TROS brengt vanavond (Ned. 1. 23.02-23.55) een reportage van het country festival, dat onlangs in het Sportpaleis Ahoy' is gehouden. Hierin treden op Saskia en Serge, en de Amerikanen Jody Miller, Joe Ely. Kenny Rogers en Don Williams. Dit program- ma wordt tegelijkertijd op de radio (Hilversum 3) in stereo uitge zonden. Een tweede deel komt donderdag 15 juni op de beeldbuis. De NCRV zendt vanavond (Ned 2, 2027-22.10) een nieuwe En gelse) bewerking van Alexandre Dumas' "La Dame aux Camelia's uit. Het bekende verhaal van Dumas dat ook is verwerkt in Verdi's opera "La Traviata",werd geschreven in 1848 en is sindsdien vaak verfilmd,onder meer met Greta Carbo. De versie van Robert Knight staat zeer dicht bij het origineel. Zo zijn de hoofdrolvertolkers Kate Nelligan en Peter Firth even oud als de hoofdfiguren bij Dumas Marquérite Gautier (25) en Armand Duval (23); Garbo was al 31 toen zij in "Camille" speelde In het NCRV-programma "Moe. we blijven altijd bij je" (Ned2 22.10-22.45) maakt men vanavond kennis met mevrAnnie Jonkers (65). moeder van elf kinderen, die daarnaast nog eens 23 voorna melijk geestelijk gehandicapte jongens en mannen in haar huis heeft opgenomenZij gaat ervan uit, dat deze gehandicapten zoveel mogelijk als gewone mensen in deze samenleving moeten functione ren en worden benaderd DONDERDAG 18 MEI HILVERSUM I 18.00 (S) De kerk vandaag, inform progr. P.P.: 18.19 Uitz. D'66. NCRV- 18.30 Nws. 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof, gewijde muz. 19.35 (S) Le ger des Heilskwartier. 19.50 (S) NCRV-Leerhuis. 20.00 (S) Draai schijf, muz.progr. 21.20 Een, twee. uit de maat, inform, progr 21.40 Ferme jongens, stoere knapen, mannenprogr. 22.00 Rondom het Woord. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 (S) Politiek week- overz. 22.50 (S) Van onze correspon denten. 23.00 (S) Klanksnoer, klass. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. IKON: 18.30 Kleur inf. over kerk en samenleving. AVRO: 19.00 Aspec ten; kunstrubr. 20.00 Nws. 20.05 Fa cetten van een universeel mens: Constantijn Huygens (1596-1787). 22.25 Orkest met zangsolisten, mo derne muz. NOS: 23 00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Pos ter. 20.02 (S) Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23 02 (S) Ahoy-Country Fes tival 1978 23.50 (S) Lichte gram.muz. 0 02 (S) De Hugo van Gelderen show. 1.02-7.00 (S) De Nachtwacht. VRIJDAG 19 MEI HILVERSUM I KRO. 7 00 Nws. 7 02 Het levende woord 7.08 (S) Gevar. progr. (7.30 Nws. 7.41 Echo). 8.30 Nws ö.jo Gymn. voor de huisvrouw. 8 45 (S) Gevar. progr. (10 30 Nws.). 11.00 (S) Gesprekken. 12.00 (S) Gevar. progr. <12.30 Nws. 12 41 Echo). 14 00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Souvenirs, muz progr. 17.30 Nws. 17.32 Echo magaz. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20TeDeum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu. 8.25 Vandaag vrijdag 9 00 Po litiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstan den. 9.40 Waar Amsterdam zyn eten haalt. 10.00 De Taaishow 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Rech- toprecht OVERHEIDSVOOR LICHTING 12.49 Uitz. voor de landbouw. NOS: 13 00 Nws NCRV 13 11 Hier en nu NOS: 13 30 Vonken onder de as. 13 45 Onder de groene linde. 14.00 Repertorium NOS-ko- ren en -orkesten: Radio Kamer Or kest en Omroep Kamerkoor - klass. en moderne muz. 15.00 Verhaal. 15.30 Ingesloten uitgesloten, in form. serie. 15 45 Zoeklicht op Ne derland. VPRO: 17 00 Welingelichte kringen. 17 45 SYMBIOSE VPRO. 17.55 Meded. HILVERSUM III EO 7.02 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De mu zikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 1.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek 12.03 (S) Neder landstalige top 10 en kwiswijs. NCRV: 13.30 (S) Pop-contact. 15 03 (S) Elpee-pop NOS: 16.03 (S) Natio nale Hitparade. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klas siek: nieuwe grammofoonplaten. 9 00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.00 (S) Vrijdagmorgenconcert. 12.00 (S) Van het Nederlands Con certpodium: pianomuz. EO 13.00(S) Klankspiegel. 14 00 Nws. 14 02 (S) Klankbord. 14.20 (S) Nederlandse organisten spelen koraalbewerkin gen. 14 45 (S) Woord der Waarheid. VPRO: 15.00-17.00 Muziek-op-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5