GROF GEWELD OP SLOTCONCERT RO HET RODE OOG Adembenemend oordeel ra Goed toneelspel in Molières 'Parvenu' OPPERBEST KAMERKOOR MAANDAG 1 MEI 1978 DOOD GEBOREN "Ik werd dood geboren. Mijn moeder was bij haar ouders op bezoek, opa en oma Berryen ik was een maand te laat. Toen ik dan kwam, bleek mijn moeders lichaam op de een of andere manier vergiftigd te zijn, waardoor ik helemaal zwart en blauw zag en niet ademde. Mijn grootvader was nog geen chris ten, hij pakte de dokter beet en zei: "Jij driedubbéloverge- haalde zoon van een je-weet- xoei, of je redt nu mijn dochter en mijn kleindochter, of ik sla je dood". De dokter moest dus wel aan de slag,en hij zei tegen oma Berry „o.k., zorg voor een pan met ij- swater op whisky en zet een pot hele dikke koffie zo zwart als het maar kan". Daarna stopte hij mijn hoofd in het ijswater waardoor ik naar adem begon te happen, oma kwam met de whisky en die goot hij in mijn keel, waardoor ik moest over geven en een grote pan volb- raakte met zwartgroen vergif. Ik verschrompelde van een kind van negen pond tot een heel dun ding - en zo kwam ik dus ter wereld". ANITA Aan het woord was Anita Bryant, in een interview met Ken Kelley in Playboy van mei 1978, vorige week boekte zij weer een aardig succesje in Amerika, toen als gevolg van haar "kruistocht" (maar zo wil ze het niet ge noemd hebben) in een stadje de een of andere maatregel werd teruggedraaid, die homosek suelen ongeveer dezelfde rech ten had gegeven als heterosek suelen. De homo's in Amerika zou veel ellende bespaard zijn als oma Berry, 38 jaar geleden niet zo verbazend snel voor ij swater, whisky en sterke koffie had kunnen zorgen... MISS TERRIFIC Wie is Anita Bryant, of beter ge zegd: wie was zij. voordat zij zo wereldberucht werd dat de zangeres zonder naam een aandoenlijk lied tegen haar schreeP Ik kende haar alleen als "die sinaasappeltrut", die in Amerika als ex-schoonheids koningin bekendheid geniet doordat zij als "Sunshine girl" voor de Florida Citris Commis sion regelmatig televisiespots maakt, en navraag in mijn om geving leerde me, dat eigenlijk niemand meer weet dan dat A.nita Bryant dat mens van de sinaasappelreclame is dat met de bijbel als richtsnoer de ho moseksuelen verkettert. Maar zo'n onbeschreven blad blijkt ze nu ook weer niet te zijn. Ze zong grammofoonplaten vol, en van een daarvan, Till there was you", werden er meer dan een miljoen verkocht toen ze zestien jaar was. Toen ze twaalf was had ze, als little miss Terrific, iedere vrijdagavond haar ei gen 15-minuten show op de tele visie, en ze schreef ook nog ne gen boeken (waaronder een kookboekdie alle negen via de religieuze boekhandels een op lage van een miljoen exempla ren bereikten. NAÏEF Je kan er natuurlijk over discus siëren of dit bijzondere ver diensten zijn die een mens meer "gewicht" en waardigheid ge ven, feit is dat de acties van Anita Bryant tegen de homo seksuelen er niet gerechtvaar- digder door worden. Blijkens het Playboy-interview is ze een soort naief, die volgens haar in terviewer ongetwijfeld oprecht is in haar opvattingenmaar die zich nogal eens tegen spreekt, de bijbel al dan niet gebruikt naar het haar uit komt, en trouwens toegeeft hem nooit van begin tot het eind ge lezen te hebbenMaar ze gelooft dus oprecht dat Joden, Mos lems, Pygmeeën, Eskimo's en Atheïsten die haar bijbelse ge loof niet aanhangen naar de hel gaan, en ze vindt oprecht dat het goed is dat twee op ontucht betrapte homofielen voor 20 jaar de gevangenis in gaan, - die modelboerderij van de ho mofilie. Haar eigen sexleven met haar man Bob laat niets te wensen over, ze ziet het als een eenwording van haarzelf haar man en God en vergelijkt het klaarkomen met de kerk die op stijgt om Christus in de hemel te ontmoeten. Maar toen ze op een meting door een militante homo een slagroomtaart in haar ge zicht geduwd kreeg en de Playboy-interviewer haar later meldde dat op de doos van de taart gestaan had dat deze 69 cent gekost had, moest hij haar via een tekeningetje uitleggen hoe pikant dat getal was. IMAGO Enfin, ik zou natuurlijk heel wat uit dit interview kunnen cite ren, maar wat me frappeerde was dat er met geen woord ge rept werd over de Europese anti-Anita-advertentie (op Ne derlands initiatief) in Time, hoewel het interview toch ruim dertig trijfels besloeg, en nog frappanter vond ik eigenlijk dat haar belang in deze pers steeds is ingedamd tot een ster spot-presentatrice voor sinaas appels, terwijl ze, met haar boeken en tophits, voor de Ame rikanen toch een heel andere image moet hebben. Hoe kan dat eigenlijk? NICO SCHEEPMAKER. Tak IS buna POOR6ÊZAA6R P£ VAU...PË KLUN&EL-, VAU IS KUA. HIH/U/I wee, we Moeréw naar Bcnen KUAWEN. Heeu eeNvoupio! Her-r&ow HAMóT VOOR CMS KLAAR. LEIDEN - Het. laatste concert za- terdagavohd van het Residen tie-Orkest is niet de apotheose van zijn seizoen geworden. Dit geldt in de eerste plaats de, op zijn zachtst gezegd, wonderlijke opvatting van Ferdinand Leitner over Bach's Cantate 129 "Gelobet sei der Herr, mein Gott", waarvan Spitta exact het jaar van ontstaan noemt: 1724, en ook de tweede lige bestemming, kerkcantate en gelegenheidswerk. Geen be spiegelingen over de beperkte middelen waarmee Bach zijn composities in zijn Leipziger tijd kon realiseren, maar wel over de aard en artistieke inhoud van deze cantate, die op geen enkele wijze de veel te grote koor- en or kestbezetting naar Leitner's op vatting rechtvaardigt. Twee grote overigens mooi Scheveningse koren, dezelfde als die voor Beet hoven's "negende" hier in te zet ten was onvoorstelbaar. De uit voering was dan ook grof. Het enige goede was de solo van de bariton Roland Hermann, wiens mooie licht getrimbeerde stem in zijn technisch moeilijke partij met de vele Fiorituren prachtig tot LEIDEN - In de Tweede Wereld oorlog lieten de Duitsers een aan tal Russische officieren achter in de kelder van een klooster in Po len. Het oprukkende Rode Leger vond twee van hen na zestig da gen. Zij hadden zich in leven ge houden door hun kameraden op te eten. De overlevenden waren krankzinnig geworden en wer den na een goede maaltijd gefu silleerd: "Opdat de soldaten niet zouden zien tot welke diepten hun officieren gezonken waren" (Volgens Steiner, die dit be schrijft in "The death of Tra gedy") op dit drama baseerde Barry Collins zijn monoloog "Oordeel" dat zaterdagavond in het LAK-theater door Siem Vroom werd voorgedragen. In deze herinterpretatie van de fei ten is een van de overlevenden krankzinnig geworden en de an der, kapitein Andrei Vukhov niet. Op hem rust de hachelijke taak verantwoording af te leggen aan de buitenwereld, de recht bank, het publiek. Tot in detail vertelt hij over de loting wie op gegeten zal worden, de zelfmoor den, de twijfel of zij wel bevrijd zullen worden, hun ontwikkeling naar vereenzaming en krank zinnigheid, de hele gang van za ken herbeleeft hij. Een oordeel wordt gevraagd over hun kani- balisme. Hij twijfelt er echter aan of de buitenwereld hun daden wel kan beoordelen. Hun wereld was de kelder. Hun bevrijding was dan ook een wrede versto ring van hun lot. De éen wordt krankzinnig en wordt beklaagd, de ander, Vukov. wordt aange klaagd in het pak van een verple ger en niet in zijn uniform. Het enige wat Vukhov wil is zijn ka meraad verzorgen, omdat hij vindt dat hij hem verraden heeft. Een weg terug is er met meer en vooruit is ook onmogelijk. Over blijft een oordeel dat niet te vel len is. Het Zuidelijk Toneel Globe liet in de persoon van Siem Vroom dit adembenemende gruwelverhaal op een sobere, aannemelijke ma nier zien. Siem Vroom verdient een lovende kritiek. Niet alleen omdat hij speltechnisch perfect opereerde maar ook voor zijn ge voelige, bijna koesterende ver bondenheid met zijn rol. LOUIS CORNELISSE zijn recht kwam. Een mooie stem ook heeft de alt Carol Smith, die zich lichtelijk "opgelaten" zal hebben gevoeld met de hoekige, weinig muzikale begeleiding. Het stemtype van Grit van Juten, uit stekend in Beethoven, was voor Bach minder geschikt omdat zij de. fijne nuancering en ook de glans mist, die hier nodig is. De Stadsgehoorzaal is bijkans be zweken onder het geweld van Beethoven's negende Symp- honie met slotkoor. Wij hebben er al meer op gewezen: met de aan gebrachte betimmeringen - res tauratie is hiervoor een te groot woord - is de akoestiek, eens de trots van de Stadsgehoorzaal, ernstig aangetast. Misschien mede daardoor konden we niet onder de indruk komen van al het verhevene dat de componist heeft bedoeld. Slordigheden hier en daar in de uitvoering waren mede schuldig. Het koor heeft in deze instrumentaal geschreven koorpartij een bijna constant onmogelijk hoge ligging, een weinig dankbare taak. Dat het niettemin stand hield, pleit voor de grote kwaliteiten van beide koren, hier tot een eenheid ge formeerd. Rest ons nog de fraaie tenorstem te noemen van Her mann Winkler, die hier uitste kend paste. BEP RIJNDERS I4Raicxc> CjE-e^-r ANTINOORP OP RE" eeutuiAe I/RA^EAJ 'AOAVOCP ,ZAO t>E Imerecp ooit op- HoUP&V, TE "T l<> TE. HOPEaI IK ZIE AajPE^S C,EÊAJ r-rArdiee. on oo it i/aaj ccnooo te ico/iea) FRED BASSET De avonturen van Jommeke Bloemkoolschotel Verdeel ee bloemkool in kleine roosjes en verwijdei alle harde stronken Kook ze tot ze nèt zacht beginnen te worden, vooral niet langer. Schep de goed uitgelekte stukjes bloemkool in beboterde vuurvaste schaal. Klop 3 eieren los met 100 g geraspte kaas. liefst versgeraspte Gruyère en voeg zout peper naar smaak toe, niet meer dan klein snufje nootmuskaat, 4 eet lepels room en daarna geleidelijk 3 eetlepels bloem. Klop dit alles door elkaar en voeg dan 4 /arme melk toe. Roer weer krachtig door en giet het mengsel over de stukjes bloemkool. Strooi er nog wat ge raspte kaas over en zet de schaal 20 mi nuten in een voor verwarmde, hete oven. WINA BORN LEIDEN - Het Leids Kamerkoor van Ton Beckers, dat zaterdag avond in de Lokhorstkerk con certeerde, bestaat nu in een vast verbond met diens Leids (in strumentaal) Barokensemble. De opkomst op het podium laat nog altijd een tenorengebrek merken De ook weinige bassen volbren gen hun taak bewonderenswaar dig. De verrichtingen van dit koor benaderen het ongeloof lijke, zeker wanneer Bach motet 'Jesu meine Freude' ten gehore komt. Het is indertijd ook al eens gezongen, o.a. bij de Doden herdenking. Dat was een juiste bestemming, Bach schreef het voor een rouwdienst. In zijn standaardwerk over alle Bach's zegt Geiringen dit werk kan slechts beheerst worden door uitvoerenden van de hoogste muzikaliteit, begaafd met een enorme stemomvang en met het vermogen de talloze nuances van Bach's gevoelswereld te interp reteren. Beckers doet met dit verbluffend buigzame materiaal wat hij maar wenst en geen tenor- noch basnoot raakt verdrongen. In het motet diende het En semble, - slechts 3 violen, 1 cel liste, 1 cembaliste-, alleen om de gezongen stemmen (vijfstem migheid) gelijklopend verdub beld te kleuren. Over dat kleine Ensemble (de uiterste economie steld, toen het Bach's d moll Con certo voor cembalo en strijkers, BWV1052, terhand nam, waarbij Beckers als violist één van het vijftal verving. Naamlozen, ver moedelijk amateurs, niet te ón derscheiden van professionelen. Het Adagio van dit Concerto is en werd onzegbaar schoon. Bij deze dubbel-Bach kon zich voor de pauze alleen Monteverdi gelijkwaardig meten: Beatus Vir (zesstemmig!), de hymne Ave Maris (die achtstemmig aan vangt), Confitebor (vierstemmig plus als vijfde een solo-Mezzo). Alles met het Ensemble. Dit en semble ondernam een suite van acht theaterbijdragen van Henry Purcell tot 'The virtuous Wife or good Luck at last' van 1694 met als merkwaardigste drie zeem ansdansjes onder de betiteling Hornpipe en een gezellig eindmenuet. Deze suite werd ge volgd door een andere voorkoor, geput uit Purcell's muziek bij Shakespeare's 'Tempest'. In de aria 'Dry those Eyes' geeft het koor de eer aan een solo-mez zosopraan: een emotionele aria van hoge kwaliteit met kleine coloratuurtjes en zonder de con currerende violen, die wel in eerste instantie door een hof dame of prinses zal zijn ver klankt. De hofdame hier was Lu cia Kerstens. Ze beschikt over een technisch hooggeschoolde stem, die gaaf getimbreerd is. Tussen de bedrijven door werd ook nog de 'Sonate 8 a 4 voci' (vier orkest-stemmen) vertolkt van Heinrich Biber. WtjTTDT'T* LEIDEN - Bernard Droog is een machtig acteur. Een ieder, die zijn rol als NSB-er Poerstamper heeft gezien in de door Wim Ver stappen geregisseerde film "Pas torale 1943", die ontstond naar het desbetreffende boek van Si mon Vestdijk, zal dit zonder enige twijfel beamen. Droog wil zich helemaal inleven in de per soon, die hij "neer moet zetten" Van die professionele inleving was oök zaterdagavond sprake in de Leidse Schouwburg, toen hij de rol van "Monsieur Jourdain" speelde in Molière's "De Parvenu of de Burger Edelman". In een prachtig door Leo van Houten en Nico Zirkzee uitgelicht décor was hij degene, die als hoofdrolspeler wel het meeste indruk maakte. Dat was ook hard nodig, want de door Molière aangereikte tekst noodt beslist niet tot het gebruik van superlatieven. Integendeel, daar waar Jean-Bapliste Poque- lin (zoals Molière's werkelijke naam was) geestig trachtte te zijn. mislukte dat volkomen. Mis schien dat Lodewijk XIV, de Zonnekoning, die hem destijds op handen droeg, onder de in druk was van zijn komedies, epigrammen, drama's en imp romptu's; tegenwoordig heeft de blijspelauteur uit Frankrijk weinig meer te melden. Dat hij naast toneelauteur ook nog ac teur was en theaterdirecteur lijkt in deze tijd een haast onvoorstel bare combinatie. Hierdoor is waarschijnlijk een indringende versnippering van talent opge treden, waardoor "De Parvenu" kon ontstaan. Waardering overi gens voorde prachtige kostuums en het vaak zeer gedegen spel. Want behalve Droog, die waar schijnlijk zelfs beter speelde dan zijn grote voorganger bij de "Co- médie Fran^aise" Louis Segnier, waren er gelukkig nog enige ac teurs en actrices, die deze de- matigheid enigszins naar niveau tilden. Dat waren in de eerste plaats de acteurs Paul van Gor- cum (Graaf Dorante) en Jan van Eijndhoven (als Covielle, de knecht van Cléonthe), maar ook Anny de Lange (als Madame Jourdain)en Nettie Blanken (hun dochter Lucille) vielen nadruk kelijk op. Leuke dramatische vondsten waren de pruik met het schip en de "mannelijke paar den". Jan Verhoeven als de filo sofieleraar overtuigt vooral in de scène, waarin hij voor zijn oppo nenten moet vluchten. Maar nogmaals, Molière zelf blijkt ach terhaald. BERT KOEKEBAKKER Agenda ($tudCYLieu,ws. 1 mei 1978 Honderd jaar geleden stond ih de krant: - Vrij onverwacht komen uit Rumelië berichten over een op stand, die aldaar, ten zuiden van den Balkan, is uitgebroken onder drie bataljons van het vroegere Turksche garnizoen van Nisch. Op hun terugtocht hebben zij zich vereenigd met verstrooide deelen van Soli- mans leger, dat door de Russen tot een overhaaste vlucht over het Rhodope-gebergte werd ge dwongen. Bij deze militairen hebben zich de bewoners der Turksche dorpen aangesloten die van den overmoed der Bul garen te lijden hebben gehad. De Russen erkennen, dat de Bulgaren alleen door de aanwe zigheid der Russische troepen in bedwang gehouden kunnen worden. De opstand heeft zich snel uitgebreid en in verband daarmede zijn Russische troe pen in beweging gebracht om de orde te herstellen, tot nu toe met weinig resultaat. Want in een gevecht van den 18den bij De- motika zouden de Russen 500 man aan dooden en gewonden hebben verloren. De Russische grootvorst Nicolaas heeft de Turksche regeering voorgesteld eene gemengde commissie van Russische en Turksche officie ren naar het tooneel van den op stand te zenden. Vijftig jaar geleden. - De politie te Weenen heeft Bela Kun gearresteerd, den vroege- ren communistischen dictator van Hongarije. Volgens de ,Neue Freie Presse" was Kun's „kantoor" gevestigd in een dro gisterij. Toen Bela Kun daar Donderdagmiddag binnen kwam, werd hij gearresteerd. Een andere Hongaarsche com munist. die te Weenen in een vreemdelingenpension woont maar wiens ware identiteit nog niet is vastgesteld - ook hij was met een valschen pas naar Wee nen gekomen - werd eveneens aangehouden. In het kantoor werd een zeer omvangrijke hoe veelheid politiek materiaal aangetroffen. Het staat vast, dat Kun in opdracht van de Moskousche Internationale naar Weenen was gekomen om daar een communitische bewe ging op touw te zetten, naar het voorbeeld van de Hongaarsche in 1919 (Bela Kun was leider van de Hongaarsche Radenre publiek, 21 maart 1919 - eind juli 1919. Red.). Kun zal ver volgd worden als aanstichter van een samenzwering. Er zijn nog tien anderen gearresteerd, allen verdacht van medeplich tigheid. Leidse bioscopen Luxor - "Hard core", dag. 2.30, 7.00 c 9.15u 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur. 16 Camera - "Rosemary's baby", dag. 7.00 en 9.30 uur, 16 jaar. Kindermatinee: "Dehofnar", zat., ma. en di. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur Nachtvoorstelling: "Blazing Saddles", vrij. en zat. 12.00 uur, 16 jaar. Lido 1 - "Pastorale '43", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. Lido 2 - "Smokie and the bandit", dag 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. Lido 3 - "Bilitis", dag. 7.00 en 9.15 uur, do. en vrij. ook 2.30 uur, 16 jaar. Kindermatinee: "Walt Disney festival", ma, di.. woe. en zat. 2.30 uur, zo. 2.30 en 4.45 uur. Trianon - "Sexerella", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jaar. Rex - "Vrouwen die er van houden", dag., beh. woe. en zat. 2.30. 7.00 cn 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jaar. Kindermatinee: "De fluit met de zes smurfen", woe. en zat. 2.30 uur. Nacht voorstelling: "Potente jongen op J 11.30,16 jaar. Nacht voorstelling: "For a few dollars more", zat. 2.15 uur, 12 jaar. Euro 2 - "Pastorale "43", dag. 1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Repulsion", zat. 12.15 uur, 16 jaar. Euro 3 - "The caT", dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur, zat. ook 12.15 Euro 4 - "My name is nobody", dag. 2.15, 7.15 en 9 45 uur, zat. 7.15 en 9.45 uur, zo. 4 45. 7 15 en 9.45 uur, ma. 2.15, 4.45, 7 15 en 9.45 uur, 12 jaar. Kindermatinee: "Pippi Langkous", zat. en zo. 2.15 uur. Nachtvoorstelling: "Een nummertje op de motorkap", zat. 12.15 uur, 16 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) de pornotoer", vrij. Alphense bioscopen Euro 1 - "Abba, de film", dag. 1.30,6.30 Bezoekuren ziekenhuizen derafdeling dagelijks van 14.00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: e Klasse: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Kraam afdeling: dag. van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18 30-19.30 uur. Laatste kwartier van middag- en avond bezoek babyshow. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 van 18.30-19 30 Kraamafdeling: dag. van 11 15-12 00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15 00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten 'behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Vopr de prematurenafdeüng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t m vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag 14 45-15.00 uur Bezoek aan ernstige patiei voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kmderkhniek: Dagebjks 15.00-15.45 uui 18 30-1900 uur Bezoektijden kinderafdehnq. Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Kijnoord: leen 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30 14.15 en 18.30-19 30 uur Kraamafdeling 13.30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur Kinderafdeling voor ouders 18.- 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld by het informatiecentrum Geluidshinder

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23