Streekmuziekschool Leiden: record aantal leerlingen 'Messe Solennelle' meer bedoeld voor concertzaal L v toegelicht C? RAPID \prggramma I MOORDSPEL I Marinero II Sherry 501 Sweet D'Buster Als ze graag kip met hun vingers eten, komen ze best uit de voeten met kuikenpootjes. DINSDAG 18 APRIL 1978 Meer dan drieduizend LEIDEN - Met trots vermeldt de Streekmuziekschool Lei den e.o. een mijlpaal in haar bestaan: 3050 leerlingen, een aantal dat nog niet eerder werd bereikt. Reden om meer openheid te geven aan streven en werkwijze. Het grote aantal leerlingen weer spreekt de veronderstelling als zou de muziekschool een "eli taire" instelling zijn. In de loop van de jaren heeft het muziekon derwijs, dankzij een subsidie regeling waaraan het rijk, de provincie en de gemeenten bij dragen, zijn weg gevonden in alle lagen van de bevolking. Want muziek is een levensbehoefte van iedereen. In het algemeen geldt dat een leer ling slechts 309c van het totale lesgeld betaalt. Voor de rest is voor hem of haar de subsidiere geling van toepassing. Dit laatste is echter gebonden aan inko mensgroepen. Hoe hoger het in komen, hoe meer men zelf betaalt aan eigen lesgeld. In tegenstelling tot de andere aan gesloten gemeenten, subsidieert Leiden ook leerlingen boven de achttien jaar, waarvan vooral werkende jongeren en studenten profiteren. Dit is van dwingend belang omdat juist in deze leef tijdsgroep de behoefte tot musi ceren zeer groot is. Wat doet ook oudere leerlingen de lessen aan de muziekschool vaak prefereren boven privé-les, afge zien van subsidieregelingen? In de eerste plaats doet de muziek school méér dan een leerling be kwamen in het bespelen van een instrument. Het contact met an deren, dat de school met nadruk bevordert, leidt tot ensembles- pel, dat men vaak opvangt in groepslessen. Dit prikkelt tot verhoogde prestaties en het ge beurt vrij vaak dat men leerlin gen van de muziekschool uitno digt tot het geven van concerten in ziekenhuizen, in bejaarden centra, of ook wel bij speciale ge beurtenissen, als een opening van een tentoonstelling. School feestjes zijn ook een dankbare aanleiding om zich in groepsver band te laten horen. Maar grotere leerlingen zijn heel vaak aange sloten bij jeugdorkesten in en buiten de muziekschool. En het is genoegzaam bekend tot welk hoog niveau sommige daarvan zich hebben ontwikkeld. Men zou kunnen zeggen dat de voor delen die de muziekschool te bieden heeft, buiten de zekerheid van deskundig muziekonderwijs, ook gelegen zijn in de vele con tacten zoals met K. en O., met het Leids Academisch Kunstcen trum (LAK) of liever gezegd met een sectie daarvan: het Leidse Universitair Muziekcentrum, met de Kommissie voor Kre- atieve en Kunstzinnige Vorming van de Schooljeugd (KKKVS) van de gemeente Leiden, het ste delijk museum "De Lakenhal", het Rijksmuseum voor Volken kunde en de Contactgroep Leidse Koren (CLK). Nauwe banden ook onderhoudt de mu ziekschool met de Vereniging voor Huismuziek. In al deze contacten vervult de school een niet te verwaarlozen steunfunctie. Studenten uan de .Christelijke Pedagogische Aca demie in Oegstgeest, die een mu ziekopleiding hebben gekozen, hospiteren op de muziekschool. Jaarlijks hebben zo'n vijftig eve nementen plaats, zoals lezingen, i concerten. Dependances De muziekschool, die om goed te functioneren, de beschikking heeft over tien dependances, richt zich naar een zo breed mo gelijke basis. Niet alleen het in strument is van belang, maar de totale vorming, waarin begrepen muzikaal inzicht en stijlkennis. De leerlingen van nu worden de concertbezoekers van later. Jaarlijks komt het voor dat ver scheidene uitblinkers besluiten, na overleg mot docent en ouders, te kiezen voor een beroepsoplei ding aan het conservatorium. Hun vooropleiding tot het toela tingsexamen behoort mede tot de vele taken van de Streekmuziek school. BEP RIJNDERS Directeur en stafleden van de Streekmuziekschool die gezamenlijk het beleid bepalen: Van rechts naar links: de heren H. van Bijnen,H.C.Timm( directeur), J.M. van der Poll. A.C .Lagendijk .PKunst P. C. Zondag. We hebben van het toneelstuk "Moordspel" bijzonder genoten. Uw verslaggever Ruud Paauw kennelijk niet zo. Het ergste is nog dat hij een derde persoon in dit stuk laat opdraven, die er he lemaal niet is. Weet Paauw dan niet dat Jeroen Krabbé een dub belrol speelde? A. van 't Ho ff Lammenschansplein 7, Leiden Met verbazing Ruud Paauws re censie van "Moordspel" gelezen. Hoe kan Jeroen Krabbé nu van zichzelf iets opsteken, wanneer hij een dubbelrol speelt? Had Paauw soms een vrije avond? W. M. de Blocq van Scheltinga- Film Miening 31, Zoeterwoude (Zo zie je maar wat een recensent aanricht als hij poogt een grapje te maken. Uiteraard heb ook ik gezien dat Krabbé met de perso nages Tindie en inspecteur Dop- pler een dubbelrol vervulde. Ik kon en mocht dat niet schrijven, want daarmee zou ik één van de aardigste en meest verrassende gedeelten van "Moordspel" ver klappen aan degenen die een dag later naar de Schouwburg zou den gaan. Omdat ik Krabbé ver momd als inspecteur Dopplerwat markanter vond dan als herken bare Twindle schreef ik: "Krabbé zou van hem (Doppler) nog wat kunnen opsteken", in de mening verkerend dat het publiek dat het stuk al had gezien het grapje wel zou begrijpen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn geweest. Ik zal het nóóit meer doen. Ruud Paauw Gounod bij Alma Materkoor ADVERTENTIE £vp Uit de'bodega van De Terry n Echte klassiekeFino. Karakteristiek sn verfijnd, elegant. ij beendroog en l Spaanse bottel; dus metgaranti zegel Voor verrassend lage te koop bij 600 ..DELCAVE slijters en wijn handelaren LEIDEN - De bekendheid van Charles Gounod ligt in ons land in een rechte lijn, waarvan "het" Ave Maria het begin-, en de opera Faust het eindpunt is. Daarbij zou het zijn gebleven als koren niet hadden geput uit zijn overi gens vrij omvangrijk kerkelijk Rechtlijnigheid kan Gounod niet verweten worden. Daarvoor was hij als romanticus teveel een man van uitersten. Het priesterschap lokte hem tijdens een verblijf in Italië, toen hij met de cantate "Fernand" de Prix de Rome had behaald. Zijn diepgaande studie van de Palestrinastijl deed hem hiertoe bijna besluiten. Maar het kan verkeren, want vrouwelijk schoon liet Gounod ook niet on beroerd. Maar deze kant van zijn .leven, hoe boeiend ook, willen we niet aan de vergetelheid onttrek ken, ofschoon zonder Pauline Vi- ardot de opera Faust nooit zou zijn geschreven. Op 31-jarige leeftijd, in 1850 begon Gounod aan de Messe Solennelle de Sainte Cécile. Londen kreeg in 1851 de primeur, althans gedeel telijk, want het werk was pas in 1855 voltooid. Wel was daarmee in Londen de aandacht op hem gevestigd. Twintig jaar later zou deze stad de componist als burger verwelko men, toen hij door de oorlog van 1870/'71 uit Parijs werd verdre ven. Tijdens zijn vijfjarig verblijf heeft hij het Gounod-Choir ge sticht, waaruit later het Royal Choral Society is ontstaan. De Messe Solennelle, die het Alma Materkoor morgenavond in de Hooglandse Kerk zal uitvoeren, is als zovele andere geen uitge sproken kerkelijk werk, althans niet voor de eredienst in de rooms-katholieke kerk, maar meer bedoeld voor de concert zaal. Het heeft onmiskenbare in vloeden van de opera vooral in de orkestpartij, hetgeen geen bij zonderheid is gezien Gounod's verblijf in Italië, waar een derge lijke verstrengeling van kerk- en wereldlijke muziek al eeuwen aan de gang was. De thematiek is zeer eenvoudig, maar wel melo dieus, en goed in het gehoor lig gend. Maar van een ontroerende gedrevenheid is geen sprake. Het koor, veelal afwisselend samen gaande met de solisten, kent mooie momenten. Het meest omvangrijke deel, het Credo, is gebouwd op een voudige drie klank-motieven. Het orkest geeft de kleurrijke achtergrond. Het werk eindigt met "trois prières", samengebracht onder "Domine salvam fac", en verdeeld over "Prière de l'église", "prière de l'armée" en "prière de la nation". Zij hebben alle dezelfde tekst: "Domine salvam fac reginam no- stram" (Heer, behoedt onze ko ningin), een tekst die bij ver schillende gelegenheden nogal eens veranderd werd. De ene keer was het koningin Victoria, die met name genoemd werd, de andere keer Napoleon. In Leiden geldt dit gebed de naderende verjaardag van koningin Juliana. Zoals reeds opgemerkt, een veel zijdige bekendheid heeft Gounod in ons land niet. Toch heeft hij opera's, kerkelijke werken, en veel liederen gecomponeerd. Hij is leraar geweest aan het Conser vatorium in Parijs, waar hij o.a. Debussy tot leerling heeft gehad. Het Alma Materkoor, dat er goed aan doet dit werk weer eens uit te voeren, staat onder leiding van Louis van Wijngaarden. Solisti sche medewerking verlenen Es ther Hillinga (sopraan), Chris van Woerkom (tenor) en Bernard Kruysen (bariton). Het Residen- tie-Bach Orkest verzorgt het in strumentale gedeelte. BEP RIJNDERS De Amerikaanse zangeres Bette Midler zal in de herfst van dit jaar een tournee door Groot-Brittan- nië maken. Ze wordt daarvoor betaald in ongemunt goud. Het heeft niets met publiciteit te maken, aldus haar woordvoer der. Ze treedt over zes maanden op en als nu al een bedrag in geld was vastgesteld dan zou de koers daarvan wie weet hoeveel kun nen zijn gekelderd tegen die tijd. Goud is veel veiliger. TENNIS - Gisteren is in Kopenha gen vier-manstoernooi begon nen. Gerulaitis won met 6-2, 6-1 van Guillermo Vilas en Borg met ADVERTENTIE ADVERTENTIE Woensdag 19 april, 20.15 uur - Stadsgehoorzaal Leiden NEDERLAND1 18.20 - Waarom werk je eigenlijk (TELEAC) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Windkracht 16. Jongerenmagazine (EO) 19.30 - De Bijbel van A tot Z (EO) 20.00 - De kust van Norfolk. Documentaire (EO) 20.30 - Van U wil ik zingen, koorzangprogramma (EO) 21.00 - Nader bekeken (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Ot, Ot, en hoe zit het nou met Sien? (NOS) 22.45 - Onderdak. (There's bo place) tv-spel (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.50 - Paspoort (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Calimero (TROS) 19.12 - De Panda. Documentaire (TROS) 19.32 - In een groen, groen, discoland (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Days of Wine and Roses, speelfilm (TROS) 22.20 - Aktua-tv (TROS) 23.15 - Sesjun. Jazz (TROS) 23.45 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND 1 15.00 - Media in de school (TELEAC) 15.30 - Tussen bergen en moeras, natuurfilm (TROS) 16.15 - Ren je rot, spelprogramma (TROS) 16.50 - De Mickey Mouse Club (TROS) DUITSE TV DINSDAG 18 APRIL DUITSLAND I WDR: 19.00 Progr.inform. Aansl.: Oh, dieser Va- ter, tv-serie. 19.40 Oh, dieser Vater, tv-serie. 20.15 Aktual.magaz. 20.45 Tipum4telvor 8). 21.00 Joum. 21.15 Circusprogr. 22 00 Report. 22.45 Einsatz in Manhattan, misdaadserie. 23.30 Tagesthemen. 24.00 Die Po- wenzbande, tv-serie. 1.00-1.05 DUITSLAND II 18.0U Journ. 18.10 Inform, serie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Teken film. 19.40 Tekenfilmserie. 20.00 Journ. 20.30 Judy erobert Hol lywood, Amer. speelfilm. Aansl.: Filmkritiek. 22.00 Heute-Joumal. 22.20 Report. 23.00 Filmnieuws. 23.45 Jazzprogr. 0.50 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30 Tv-kursus literatuurgeschiedenis. 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Tv-kursus wiskunde. 20.00 Journal 3. 20.15 Do- cum. serie. 21.00 Joum. 21.15 Re port 22.00 Momente. 22.15 Ken- BELGISCHE TV DINSDAG 18 APRIL BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Sesam straat. 18.30 Docum. 19.05 Humanis tisch Verbond. 19.35 Meded. 19.45 Joum. 20.10 Amus.progr. 20.55 In form. progr. 21.45 Showprogr. 22.25-22.40 Joum. De EO zendt vanavond (Nederland I, 20 uur) een kleurrijke documentaire uit over de kust van Norfolk een schilderachtige landstreek aan de Engelse oostkust. De welvaart van het Victo riaanse tijdperk heeft hier zijn sporen achtergelaten, vooral in het aan de Noordzee gelegen stadje Cromer. In Dheringham rijdt nog een stoomlocomotief, ongerept natuurschoon is te bewonde ren in de kwelders van Salthouse en Clay en het kasteel van de graaf van Leicester vormt een fraaie stoffering van deze North Norfolk Coast Line. In het programma 'Oten hoe zit het nou met Sien'?, dat de NOS vanavond- op het eerste net (22.10-22.45) uitzendt, wordt meer nieuws over de vrouwenafdeling van de zogenaamde Bijl mer Bajes gebracht en reacties op de vorige uitzending gebracht. Verder reportages over het Internationale Vrouwenarchief en Vrouwen in de beeldende kunst. Uit de TV-serie 'Premiere' van de BBC brengt de NOS van avond (Ned. 122.45-2320) 'There's no place oftewel 'Onder dak'. het verhaal van twee tieners, een van huis weggelopen meisje en haar vriendje, die in een oude spoorwegbarak een tijdelijk onderkomen vinden. De BBC beschouivt de Premiere'- reeks als een soort workshop, waarin nog onbekend talent een kans krijgt en ook met nieuwe vormen van televisietheater kan worden geëxperimenteerd. In de televisie-actualiteitenrubriek NaderBekeken van de EO wordt vanavond een reportage uitgezonden over euthanasie in Nederland. Men heeft gesprekken met de verpleeghuisarts dr. J. Michels, de oprichtster van de Vereniging voor Vrijwillige Eu thanasie, mevrouw K. Sybrandy en dr. I. van der Sluis, weten schappelijk medewerker in de sociale geneeskunde aan de uni versiteit van Amsterdam. Nader bekeken heeft voorts een interview met Percy Qoboza. de hoofdredacteur van het zwarte dagblad 'The World' in Zuxd- Afrika, die in oktober 1977 werd aangehouden maar korte tijd geleden op vrije Voeten is gesteld. (Nederland 1 om 21.00 uur) DINSDAG 18 APRIL AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Trefpunt, inform, progr. NOS: 19.15 (S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) AVRO-Totaal Theater (22.30 Nws. 22.40-22.55 Radiojournaal). 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels, pianomuziek. 18.50 Verkenning. 19 00 De Jood Jesus. (3). 19.30 (S) Zin in muziek. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Orgelmuziek. 20.55 (S) Het En semble Amsterdam met solist; liederen. 21.30 Spektakel 1977-1978. NOS: 23.00 Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)NOS-maal. VARA: 19.02(S)Pop- rekonstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder Muz. en in form. voor jongeren. 23.02 (S) Wach ten op middernacht. 0.02 (S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. WOENSDAG 19 APRIL komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och- tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. gesprek en klass muziek. 10 00 G) Cafe-Chantant. 12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raad een lied of niet muz tele- konspel. 13.30 (S) Sport na sport, Idooderprogr. 14.00 (S) Specialiteiten F. la carte, klass. verzoeken. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekprogr. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt, ge sprekken. OVERH.VOORL.: 17.20 Een uitz. van het Min. van Volks huisvesting en R.O. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua-n" 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek (gr.pl.) NOS: 9.20 Je moet wat wor den. 9.35 WatersL VARA: 9.40 Schoolradio. 10 00 Radioweekblad (11.00 Nws.) 11.30 De Franse opera 1910-1915 (29). 12.00 Aardenburg - Centraal; gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag 13 30 ziek. RVU: 17.35 Volksontwik kelingswerk in ontwikkeling (3). VARA: 17.55 (S) Meded. SOS- en politieber. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. Sociaal inform, progr 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Dne draait op v Show. 16.03 (S) Hitmecsters. HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S)Te Deum Laudamus, klass. en moderne muziek. 9.00 Nws. 9.02 Schoolradio. 10.00 (S) Or- kestpalet. Radio Filh. Orkest. 11.05 (S) Platennicuws. 12.00 (S) Tafel- muziek. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Lunch concert. 13.30 (S) Klass. orkestmu ziek. 14.00 Nws. 14.02 Verhalen uit de wereldliteratuur. 14.20 (S) Herin neringen aan Toscanini.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5