NOS-tv gaat uit geldgebrek op herhaling Stommegrap van Wilhelmina Hoedeman toegefjcht [[WAf^9Carnma\ 'Boedelie Doetie': Nog geen nieuwe huisvesting Imperium stopt voorstellingen Grandioos spel van Jacques Commandeur Drie opdrachten voor televisie-balletten Kunstgebitten Amro Privérekening IQj DINSDAG 11 APRIL 1978 RADIO - TV KUNST HILVERSUM - De NOS-televi- zie zal zowel in de komende zomer als gedurende de win ter 1978-1979 uit geldgebrek "op herhaling" gaan. Het betekent dat tal van prog ramma's van de beeldbuis zullen verdwijnen en goedko pere produkties zullen wor den herhaald. Dat blijkt uit de door de programmaraad goedgekeurde schema's, die de programmacommissaris televisie. Jan de Troye, don derdag ter goedkeuring zal voorleggen aan het algemeen bestuur van de NOS. In een toelichting zegt De Troye dat vooral het zomerschema in sterke mate wordt beïnv loed door de uitzendingen van het wereldkampioenschap voetbal en dat beide schema's mede bepaald zijn door de moeilijke financiële situatie, waarin de zendgemachtigden momenteel verkeren. Volgens Troye zijn vooral voor de dienst televisieprog ramma's de omstandigheden bijzonder zorgwekkend. In 1978 en 1979 zal een achter stand van ongeveer twee ëneenhalf miljoen gulden dienen te worden ingelopen. Naar aanleiding daarvan is ook de programmaraad tele visie van de NOS al tot de con clusie gekomen dat de condi ties waaronder het NOS- programma momenteel moet werken, niet aanvaardbaar zijn. Verdwenen programma's zijn straks "Frontaal", "Cinevi- sie" en "Sprekershoek"Ten aanzien van de laatste twee programma's heeft de prog ramma-raad echter bepaald dat er in het winterseizoen alsnog een filmrubriek zal moeten komen maar dat hoeft geen voortzetting van Cinevisie te impliceren) ter wijl men nadrukkelijk als vervanging van "Sprekers- hoek" ruimte heeft gevraagd voor minderheden in andere NOS-rubrieken. Terug komen deze winter onder meer de se rie "De Christenen"die het afgelopen winterseizoen op de zondagmiddag werd uitge zonden en nu naar de dins dagavond gaat, de serie over vaderlandse geschiedenis "58 miljoen Nederlanders en de als in 1974 uitgezonden Britse reeks "De mens in wording" van Bronowski. Nieuw aangekocht is een cul tuur-antropologische Ja panse serie onder de werktitel "landen en volken" waarin per aflevering een niet of nauwelijks bekende volks stam wordt belicht. Deze serie komt op de zondagavond en de NOS beoogt ermee "Voor het hele gezin leerzame infor matie te brengen in een aan trekkelijke vorm." Op 1 januari wordt deze serie gevolgd door twintig uitzen dingen van de nieuwe serie "Spelen met kinderen" die door de NOS wordt be schouwd "als een activerend programma voor opvoeding en expressie." Ook zullen spe ciale programma's worden voorbereid met het oog op de Europese verkiezingen in 1979. Zowel Jan de Troye als Carel Enkelaar, hoofd televi sieprogramma van de NOS, zijn overigens van mening, nog een redelijk aantrekkelijk schema te hebben ontworpen, waarin het jeugdprogramma Sesamstraatvanaf oktober dagelijks niet gedurende vijf minuten maar een kwartier lang te zien zal zijn. Tot voor kort was de regisseuse Wilhelmina Hoedeman nog in vaste dienst van de afdeling culturele zaken van de NOS-televisie. Ze is nu weer free-lance en siaat op het punt te vertrekken naar het land waar ze als tv-regisseuze haar eerste kansen kreeg: Engeland. Sinds haar NOS-debuut in 1972 be zorgde ze het Nederlands kijker spubliek een aantal programma's rond klassieke en „serieuze" eigentijdse muziek, zoals de pro- duktie van Bruno Maderna's „Sa- tyricon", een muzikaal portret van de Amerikaan Philips Glass en werkstukjes samen met het Nederlands Blazersensemble. Door Frans Happel Wilhelmina bezorgde zichzelf door haar muziek-specialiteit een apart plekje in het bestand van vaderlandse programmamakers, al liet ze steeds de twijfel of ze eigenlijk alleen maar een goede produktieleidster was of toch ook echt een regisseuze. Stom Vorig jaar april leverde ze de NOS „Boedelie Doetie", een 55 minu ten durende produktie die ze zelf verklaart met „Het is een prog ramma dat ontstaan is uit mijn verlangen om eens aandacht te besteden aan de muziek van de jaren twintig. Een gedachte die al snel leidde tot het re-creeren van dit tijdsbeeld op alle niveaus. Het gevolg is een muzikale klucht, een „stomme" film, een amuse mentsprogramma, een mu ziekprogramma. Het is een prog- LEIDEN - De Leidse ama teurtoneelvereniging "Im perium" is genoodzaakt haar serie voorstellingen van "Deze vrouw mag niet bran den" van Chr. Fry te stoppen. Oorzaak van het staken van de serie is de sloop van het oude fabriekscomplex van Van Wijk aan de Vestestraat. Hoewel de afbraak van dit complex zeer spoedig zal be ginnen beschikt "Imperium" nog steeds niet over ver vangende ruimte. Aan de to neelvereniging is enige tijd geleden het pand van de Reinwardt Akademie aan de Oude Vest aangeboden, maar aangezien dit instituut er vermoedelijk nog geruime tijd in gehuisvest zal moeten blijven zijn ook deze plannen op losse schroeven komen te staan. "Imperium" is verplicht om het gebouw aan de Veste straat in mei te verlaten. De toneelgroep wil de komende weken alle tijd besteden om zich op de toekomst te bezin nen. Zij meent in de afgelo pen twintig jaar in een cul turele behoefte te hebben voorzien en wil niets liever dan op de ingeslagen weg verder te gaan. Niettemin is de groep tot het besluit ge komen om in verband met de tijdnood de laatste zes voor stellingen van Fry's stuk af te gelasten. De allerlaatste voorstellingen in het Micro-theater aan de Vestestraat zullen vrijdag en zaterdagavond a.s. wor den gegeven. Er zijn voor deze voorstellingen nog kaarten verkrijgbaar. „Boedelie Doetie" wordt nu - van avond, Ned. 1,22.10-23.05-uitge zonden, „omdat het toch zonde is om zo'n dure produktie op de plank te laten liggen". Die me ning wordt niet uitgesproken bij de afdeling culturele zaken van de NOS en ook wordt niet precies gezegd hoeveel „Boedelie Doe tie" gekost heeft. Maan „Voor het geld van deze produktie zou ik vier Beeldspraak-programma's kunnen maken", vertelde ons Jan Venema, plaatsvervangend hoofd van de afdeling, met spijt in zijn stem. „Boedelie Doetie" biedt het verhaal over ene Olivier van Wensbroèck, een rijke, van een butler voor ziene jongeman, die overtuigd vrijgezel is totdat hij verliefd wordt op een zangeres. Echter, die zangeres ziet alleen toekomst in mannen die ook fraai kunnen zingen. Dat kan Olivier niet en welke trucs hij ook uithaalt, hij wordt uiteindelijk toch ontmas kerd als een vals gestemde be drieger. Allure Een grap-gegeven dat Wilhelmina met brede allure heeft gepro beerd uit te werken. De hele produktie werd op locatie opgenomen (in de stad Utrecht, in de bossen bij Lage Vuursche en in en om het kasteel Amerongen dat eens - na zijn vlucht uit Duitsland - onder dak bood aan keizer Wilhelm II). Iedereen en alles in authentieke costuums en decoratie, inclusief oude automobielen en ander op merkelijk antiek. Het enige waarop Wilhelmina „bespaarde" was op de gages van de mede werkers. Ze werkte met Engelse auteurs en zangers omdat die goedkoper zouden zijn dan hun Nederlandse collega's. Maar an derzijds lag die Engelse inbreng voor de hand, gezien het feit dat het script voor „Boedelie Doetie" gemaakt werd door Andrew Wil son en omdat Wilhelmina nu eenmaal van mening is met En gelsen beter „cultuur te kunnen bedrijven". Kadertjes In 'Boedelie Doetie' wordt niet ge sproken. De tekst die bij de beel den nodig is wordt in de bekende ouderwetse kadertjes geprojek- teerd, als de spelers niet zingen of muziekmaken, klinken hun stemmen enkel in woordloze ge luiden. Er is verder nog allerlei ander feite lijks over deze produktie te ver tellen, maar belangrijker is dat - hoe mooi het beeld soms ook is, hoe merkwaardig ook de sfeer - Wilhelmina Hoedeman, noch een muzikale klucht maakte, noch een „stomme" film, noch een amusements-programma, noch een muziekprogramma, noch een programma dat onder al deze ca- tegorien onder te brengen zou zijn. „Boedelie Doetie" is een loos speeltje van Wilhelmina gewor den, dat met name door een regie die nergens spanning heeft of verrassend is als een winkeldoch ter van de NOS beschouwd moet worden. Maar met de zomer in aantocht en de bezuinigingen van de NOS op de achter grond... toch maar op de buis. In 'Een nagelaten bekentenis' In het Tuschinski-theater in Amsterdam is gisterochtend een voorverto ning gegeven vanWim Verstappens film "Pastorale 1943" naar de roman van Simon Vestdijk.Op de foto een scène uit deze film met Sylvia Kristel als de lerares Engels en haar verzetsvriend Giistav van den Heuvel. De film komt volgende week in roulatie. LEIDEN - Lang niet iedereen is op de hoogte van het feit, dat de auteur en toneelschrijver Mar cellus Emants, die in 1848 in Voorburg werd geboren in Lei den rechten heeft gestudeerd. Hiertoe moest hij een eerder be gonnen studie aan de Hogeschool in Delft beëindigen. Door de vroegtijdige dood van z'n vader in 1871 werd hij in staat ge steld zich volledig aan de litera tuur te wijden. In 1901 schreef hij de romans "Inwijding" en de gis teravond door de toneelgroep "Centrum" in een beschamend lege Leidse Schouwburg ge speelde "Een nagelaten beken tenis". Aan z'n gedichten "Lilith" en "Go denschemering", resp. in 1879 en 1883 verschenen, gaan we ge makshalve maar voorbij. Ook de zesentwintig toneelstukken, die hij tussen 1901 en 1907 schreef, hebben nooit het niveau gehaald van "Domheidsmacht" en het eerder genoemde "Een nagelaten bekentenis". De keuze van to neelgroep "Centrum" was der halve beslist verantwoord. Ook de casting van Jacques Com mandeur als de (t)wijfelende Willem Termeer, die al in het be gin van het stuk vertelt zijn vrouw vermoord te hebben, is zeer trefzeker gekozen. De eerder met "Keefman" in het LAK-thea- ter overtuigende Commandeur weet het juiste nuanceverschil aan te geven tussen dialogen met andere acteurs en actrices en de verbale gedeelten, waarin hij min of meer "hardop zit te denken". Toch mochten de andere spelers me nauwelijks boeien. Coby Stunnenberg als zijn vrouw Anna, die een uiterst onoverzich telijke relatie aangaat met domi nee De Kantere (Ben Hulsman) heeft toch niet die gedrevenheid en geëngageerdheid van Com mandeur, terwijl ook Lou Steen bergen als de>.dokter en Onno Molenkamp als "Bloemendael, Anna's vader" enigszins teleur stellen. Veel bewondering voor het decor (STA) en de uitvoering van de kostuums door Yvonne Fleury-Eekman en C. Luybé. Ook een woord van waardering voor de tekstbewerker/herschrijver Ton Vorstenbosch, die al sinds 1947 op deze aarde verblijft, maar sinds twee jaar vast aan to neelgroep "Centrum" is verbon den. Met "Scheiden" maakte hij enige maanden geleden in Lei den veel indruk, terwijl ook de tekstbewerkingen van "Van de koele meren des doods" en "De stok" de nodige pennen in beroe ring heeft gebracht. Jammer, dat "Centrum" toch nog te veel laat liggen. De ont luikende relatie tussen Anna en De Kantere kent nauwelijks emo ties, terwijl ook de moord op z'n vrouw Willem Termeer kennelijk onvoldoende beroert. Het enige wat Termeer rest is het regelma tig herhalen van de zin "Ik heb Anna vermoord, ik heb Anna vermoord". Juist omdat dit gege ven al tijdens de eerste vijf minu ten van het stuk blijkt, komt die herhaling uitermate hinderlijk over. Commandeur overigens speelde grandioos. BERT KOEKEBAKKER ADVERTENTIE Gehoord bij de Amro Bank. (11) HILVERSUM - De NOS-tv zal aan de drie belangrijkste Neder landse choreografen - Hans van ADVERTENTIE Dentofix houdt ze stevig op hun plaats! Uw gebit raakt niet -meer los, wanneer U 's morgens een weinig Dentofix op de plaat strooit. U heeft dan de gehele dag een heerlijk gevoel van zekerheid en welbehagen, want Dentofix doet zijn plicht! Dit moderne poeder werkt als een beschermend kussen tussen tand vlees en prothese. Bij apotheken en dro gisterijen. Maanen, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk - opdrachten geven tot het maken van een bal let speciaal voor televisie. De balletten zouden in het win terseizoen van 1979/1980 uitge zonden moeten worden in het kader van het NOS-programma "Beeldspraak", dat met ingang dat for mule zal krijgen. Het is de bedoe ling dat "Beeldspraak" dan korte series zal maken over steeds één onderwerp of thema. In het seizoen 1978/1979 zal "Beeld spraak" al een beetje op deze nieuwe formule preludiëren, zo zullen er onder meer prog ramma's worden gemaakt rond en met de dne bovengenoemde choreografen. NEDERLAND 1 18.20 - Leren, hoe doe je dat? (OPEN SCHOOL/TELEAC) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.50 - Kleuters (EO) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kommer met je brommer (EO) 19.05 - EO-kinderkrant (EO) 19.30 - Het kleine huis. tv-serie (EO) 20.15 - Koorzangprogramma (EO) 20.35 - Op zoek naar het hogere, gesprek (EO) 20.55 - Brazilië's oerwoud geveld, documentaire (EO) 21.24 - Tenslotte (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Boedelie Doeti, muzikale klucht (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.50 - Paspoort (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Matchpoint, spelprogramma (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De verpleegsters (TROS) 21.18 - TV-Privé-extra (TROS) 22.05 - Aktua-tv (TROS) 23.05 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND I 15.00 - Media in de school (11) (TELEAC) 15.30 - Berebios (AVRO) 17.15 - Gitaar spelenderwijs (AVRO) DUITSE TV DIN"SAG 11 APRIL TV-cursus literatuurgeschiedenis. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus wiskunde. 20.00 Journal 3. 20.15 Re portage. 21.00 Journ. 21.14 Media- kritiek. 22.00 Momente. 22.15 Con cert. 23.00 Informatieve serie. 23.30 Documentaire serie, ca. 24.00 B.). 21.00 Journ. 21.15 Amusementsprogr. 22.00 Actuali- teitenmagaz. 22.45 Superstar, mis daadserie. 23.30 Actual. 24.00 Die Powenzbande, feuilleton. 0.55 Actual, en muz. 19.20 Tekenfilm. 19.40 Tekenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Meines Sohnes Vater, tv-spel. 22.00 Heute-Jornal. 22.20 Documentaire. 23.00 Der Stoff. aus dem die Traume sind, speelfilm. 1.15 Journ. BELGISCHE TV DINSDAG 11 APRIL BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuterprogr. 18.30 Open School. 19.00 Tienerklanken. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Slisse en Cesar, feuilleton. 20.40 Inform, progr. 21.30 Symfonie-orkest met solist. 22.05 In het TROS-spelletje Matchpoint wordt vanavond (Ned.2,18.59) beslist welke van de winnaars van de publieksvragen uit de afgelo pen programma's de drieweekse reis naar de WK-voetbal in Ar gentinië gaat maken. In deze Matchpoint zal het panel een andere rol spelen dan in voorgaande uitzendingen. Peter Knegjes, Truus van Hanegem, Henk MolenbergPierre Huyskens en Frans Derks (als gast) vormen ditmaal een jury die over verschillende onderde len van het spel een oordeel moeten uitspreken. De twee kandidaten die de finale halen mogen gaan fietsen op een homè-trainer, pe nalty-schieten pijltjes gooien, midgetgolfen en op een kop van Jut slaan. Ivo Niehe is weer de spelbaas. De opnamen voor TV-Privé die eind maart gemaakt werden met de Nederlands/Amerikaans helderziende Peter Hurkos, bleken - aldus de TROS - zoveel meer interessant materiaal te bevatten dan in één uitzending verwerkt kon worden dat besloten werd een tweede TV-Privé uit dit materiaal samen te stellen. Vanavond op Ned. 2, vanaf 21.18 uur een hernieuwde confrontatie met Peter Hurkos (Piet v.d. Hurk), die het deze keer zal hebben over de dood van Mathilde Willink en over de raadselachtige verdwijning van een jong meisje, twee jaar geleden in Zwitserland. Aktua-TV, de actualiteitenrubriek van de TROS-televisiebrengt vanavond opnieuw een reportage over het Nederlands Leprafonds. Daarin wordt volgens de redactie aangetoond dat het fonds ook ingezamelde gelden voor een ander projekt niet volledig heeft afge dragen. Daarnaast komt Aktua terug op de uitzending van vorige week over het projekt Agua de Dios in Colombia. De EO zendt vanavond (20.55 uur, Nederland 1) een documen taire uit over de aanleg van de trans-Amazoneweg ,die de kolonisa tie inluidt van de grote oerwoudstreken in het Amazonegebied. Steeds meer kolonisten vestigen zich daar, waardoor het na tuurlijke evenwicht van voorheen wordt verstoordEen situatie,die niet alleen drastische gevolgen voor Brazilië zelf kan hebben,maar ook voor de rest van de wereld,omdat het Amazonebekken de groot ste zuurstofleverancier is. DINSDAG 11 APRIL i de WD. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Zevende-Dagsadventisten. NOS: 19.15(S)Accoord. AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal Theater (22.30 Nws. 22.40 Radiojourn.). 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18 00 Nws. KRO: 18.11 (S) Echo. 18.30 (S) Op vleugels, piano- muz. 18.50 Verkenning, 19.00 De Jood Jezus. 19.30 (S) Zin xn muz. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Ensemble M. 2130 Spektakel 1977-1978. NOS 23 00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.02 (S) Poprekon- struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0 02 (S) Nacht drie- draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. Kernpunt, gesprekken. OVERH.VOORL.: 17.20 Mens en samenleving. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazine. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Jan Gorissen met zijn elektronisch accordeonor gel. NOS: 9.20 Je moet wat worden. 9.35 Waterst. VARA 9 40 School radio. 10.00 Radioweekblad. (11 00 Nws.) 11.30 De Franse opera 1910- 1915. 12.00 Petten - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13 30 WOENSDAG 12 APRIL komen. 7.30 Nws 7.41 Aktua-Och- tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gvm voor de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij- gesprek en klass. muziek. 10.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 10.30 N ws. 10.33 S) T oerja-toernee, region, progr. 11.45 (S) Cafe-ChantanL 12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raad een lied of niet. muz. telefoonspel. 13.30 (S) Sport na sport, jeugdprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekpl. (15.30 Nws.) 16.30 (S) muziek 17.00 (S) Uit het n ziekalbum van Paul Godwin. RVU 17.35 Volksontwikkelingswerk in ontwikkeling. VARA: 17.55 Meded., SOS- en politieber. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12 03 (S) Drie tus sen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink-show. 16.03 (S) Hitmees- HILVERSUM IV 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7 08 iS) Te Dcum Laudamus 7 80<Si Preludium. 9 00 Nws. 9.02 (S) Schoolradio. 10.00 (S) Het Gelders Orkest. 11.18 (S) Platennieuws. 12.00 (S) Pianowcrken uit de romantiek. 12.30 (S) Themaprogr. 13.30 (S) Mid dagsymfonie. 14.00 Nws. 14.02 Ver halen uit de wereldliteratuur. 14.30 (S) Laterna Magica. 15.00 (S) In de schaduw van de meesters 16.00 (S) In kleine bezetting: viool en piano. 16.30 (S) Muziek van eigen tyd M n daim voor die autoschade is goedgekeurd. Kan ik 't bedrag nu op m 'n Amro Privérekaiing laten stortai? Maar natuurlijk meneer. Als u even uw rekeningnummer opgeeft komt 't dik in orde. Kan ik de premie voor m en diefstalverzckering ook automatisch van m 'n Amro Privt rekening laten overschrijven? Dat spreekt. Ik zal er even een opdrachtjc van maken. i^bij de Amro Bank staan ze altijd voor u klaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5