NOS-tv gaat uit geldgebrek op herhaling
Stommegrap van
Wilhelmina Hoedeman
toegefjcht
[[WAf^9Carnma\
'Boedelie Doetie':
Nog geen nieuwe
huisvesting
Imperium stopt
voorstellingen
Grandioos spel van
Jacques Commandeur
Drie opdrachten voor
televisie-balletten
Kunstgebitten
Amro Privérekening IQj
DINSDAG 11 APRIL 1978
RADIO - TV KUNST
HILVERSUM - De NOS-televi-
zie zal zowel in de komende
zomer als gedurende de win
ter 1978-1979 uit geldgebrek
"op herhaling" gaan.
Het betekent dat tal van prog
ramma's van de beeldbuis
zullen verdwijnen en goedko
pere produkties zullen wor
den herhaald. Dat blijkt uit de
door de programmaraad
goedgekeurde schema's, die
de programmacommissaris
televisie. Jan de Troye, don
derdag ter goedkeuring zal
voorleggen aan het algemeen
bestuur van de NOS.
In een toelichting zegt De Troye
dat vooral het zomerschema
in sterke mate wordt beïnv
loed door de uitzendingen van
het wereldkampioenschap
voetbal en dat beide schema's
mede bepaald zijn door de
moeilijke financiële situatie,
waarin de zendgemachtigden
momenteel verkeren.
Volgens Troye zijn vooral voor
de dienst televisieprog
ramma's de omstandigheden
bijzonder zorgwekkend. In
1978 en 1979 zal een achter
stand van ongeveer twee
ëneenhalf miljoen gulden
dienen te worden ingelopen.
Naar aanleiding daarvan is
ook de programmaraad tele
visie van de NOS al tot de con
clusie gekomen dat de condi
ties waaronder het NOS-
programma momenteel moet
werken, niet aanvaardbaar
zijn.
Verdwenen programma's zijn
straks "Frontaal", "Cinevi-
sie" en "Sprekershoek"Ten
aanzien van de laatste twee
programma's heeft de prog
ramma-raad echter bepaald
dat er in het winterseizoen
alsnog een filmrubriek zal
moeten komen maar dat
hoeft geen voortzetting van
Cinevisie te impliceren) ter
wijl men nadrukkelijk als
vervanging van "Sprekers-
hoek" ruimte heeft gevraagd
voor minderheden in andere
NOS-rubrieken. Terug komen
deze winter onder meer de se
rie "De Christenen"die het
afgelopen winterseizoen op de
zondagmiddag werd uitge
zonden en nu naar de dins
dagavond gaat, de serie over
vaderlandse geschiedenis "58
miljoen Nederlanders en de
als in 1974 uitgezonden Britse
reeks "De mens in wording"
van Bronowski.
Nieuw aangekocht is een cul
tuur-antropologische Ja
panse serie onder de werktitel
"landen en volken" waarin
per aflevering een niet of
nauwelijks bekende volks
stam wordt belicht. Deze serie
komt op de zondagavond en
de NOS beoogt ermee "Voor
het hele gezin leerzame infor
matie te brengen in een aan
trekkelijke vorm."
Op 1 januari wordt deze serie
gevolgd door twintig uitzen
dingen van de nieuwe serie
"Spelen met kinderen" die
door de NOS wordt be
schouwd "als een activerend
programma voor opvoeding
en expressie." Ook zullen spe
ciale programma's worden
voorbereid met het oog op de
Europese verkiezingen in
1979. Zowel Jan de Troye als
Carel Enkelaar, hoofd televi
sieprogramma van de NOS,
zijn overigens van mening,
nog een redelijk aantrekkelijk
schema te hebben ontworpen,
waarin het jeugdprogramma
Sesamstraatvanaf oktober
dagelijks niet gedurende vijf
minuten maar een kwartier
lang te zien zal zijn.
Tot voor kort was de regisseuse Wilhelmina Hoedeman nog
in vaste dienst van de afdeling culturele zaken van de
NOS-televisie. Ze is nu weer free-lance en siaat op het
punt te vertrekken naar het land waar ze als tv-regisseuze
haar eerste kansen kreeg: Engeland.
Sinds haar NOS-debuut in 1972 be
zorgde ze het Nederlands kijker
spubliek een aantal programma's
rond klassieke en „serieuze"
eigentijdse muziek, zoals de pro-
duktie van Bruno Maderna's „Sa-
tyricon", een muzikaal portret
van de Amerikaan Philips Glass
en werkstukjes samen met het
Nederlands Blazersensemble.
Door
Frans Happel
Wilhelmina bezorgde zichzelf door
haar muziek-specialiteit een
apart plekje in het bestand van
vaderlandse programmamakers,
al liet ze steeds de twijfel of ze
eigenlijk alleen maar een goede
produktieleidster was of toch ook
echt een regisseuze.
Stom
Vorig jaar april leverde ze de NOS
„Boedelie Doetie", een 55 minu
ten durende produktie die ze zelf
verklaart met „Het is een prog
ramma dat ontstaan is uit mijn
verlangen om eens aandacht te
besteden aan de muziek van de
jaren twintig. Een gedachte die al
snel leidde tot het re-creeren van
dit tijdsbeeld op alle niveaus. Het
gevolg is een muzikale klucht,
een „stomme" film, een amuse
mentsprogramma, een mu
ziekprogramma. Het is een prog-
LEIDEN - De Leidse ama
teurtoneelvereniging "Im
perium" is genoodzaakt haar
serie voorstellingen van
"Deze vrouw mag niet bran
den" van Chr. Fry te stoppen.
Oorzaak van het staken van de
serie is de sloop van het oude
fabriekscomplex van Van
Wijk aan de Vestestraat.
Hoewel de afbraak van dit
complex zeer spoedig zal be
ginnen beschikt "Imperium"
nog steeds niet over ver
vangende ruimte. Aan de to
neelvereniging is enige tijd
geleden het pand van de
Reinwardt Akademie aan de
Oude Vest aangeboden, maar
aangezien dit instituut er
vermoedelijk nog geruime
tijd in gehuisvest zal moeten
blijven zijn ook deze plannen
op losse schroeven komen te
staan.
"Imperium" is verplicht om
het gebouw aan de Veste
straat in mei te verlaten. De
toneelgroep wil de komende
weken alle tijd besteden om
zich op de toekomst te bezin
nen. Zij meent in de afgelo
pen twintig jaar in een cul
turele behoefte te hebben
voorzien en wil niets liever
dan op de ingeslagen weg
verder te gaan. Niettemin is
de groep tot het besluit ge
komen om in verband met de
tijdnood de laatste zes voor
stellingen van Fry's stuk af
te gelasten.
De allerlaatste voorstellingen
in het Micro-theater aan de
Vestestraat zullen vrijdag
en zaterdagavond a.s. wor
den gegeven. Er zijn voor
deze voorstellingen nog
kaarten verkrijgbaar.
„Boedelie Doetie" wordt nu - van
avond, Ned. 1,22.10-23.05-uitge
zonden, „omdat het toch zonde is
om zo'n dure produktie op de
plank te laten liggen". Die me
ning wordt niet uitgesproken bij
de afdeling culturele zaken van
de NOS en ook wordt niet precies
gezegd hoeveel „Boedelie Doe
tie" gekost heeft. Maan „Voor het
geld van deze produktie zou ik
vier Beeldspraak-programma's
kunnen maken", vertelde ons
Jan Venema, plaatsvervangend
hoofd van de afdeling, met
spijt in zijn stem.
„Boedelie Doetie" biedt het verhaal
over ene Olivier van Wensbroèck,
een rijke, van een butler voor
ziene jongeman, die overtuigd
vrijgezel is totdat hij verliefd
wordt op een zangeres. Echter,
die zangeres ziet alleen toekomst
in mannen die ook fraai kunnen
zingen. Dat kan Olivier niet en
welke trucs hij ook uithaalt, hij
wordt uiteindelijk toch ontmas
kerd als een vals gestemde be
drieger.
Allure
Een grap-gegeven dat Wilhelmina
met brede allure heeft gepro
beerd uit te werken.
De hele produktie
werd op locatie opgenomen (in de
stad Utrecht, in de bossen bij
Lage Vuursche en in en om het
kasteel Amerongen dat eens - na
zijn vlucht uit Duitsland - onder
dak bood aan keizer Wilhelm II).
Iedereen en alles in authentieke
costuums en decoratie, inclusief
oude automobielen en ander op
merkelijk antiek. Het enige
waarop Wilhelmina „bespaarde"
was op de gages van de mede
werkers. Ze werkte met Engelse
auteurs en zangers omdat die
goedkoper zouden zijn dan hun
Nederlandse collega's. Maar an
derzijds lag die Engelse inbreng
voor de hand, gezien het feit dat
het script voor „Boedelie Doetie"
gemaakt werd door Andrew Wil
son en omdat Wilhelmina nu
eenmaal van mening is met En
gelsen beter „cultuur te kunnen
bedrijven".
Kadertjes
In 'Boedelie Doetie' wordt niet ge
sproken. De tekst die bij de beel
den nodig is wordt in de bekende
ouderwetse kadertjes geprojek-
teerd, als de spelers niet zingen of
muziekmaken, klinken hun
stemmen enkel in woordloze ge
luiden.
Er is verder nog allerlei ander feite
lijks over deze produktie te ver
tellen, maar belangrijker is dat -
hoe mooi het beeld soms ook is,
hoe merkwaardig ook de sfeer -
Wilhelmina Hoedeman, noch een
muzikale klucht maakte, noch
een „stomme" film, noch een
amusements-programma, noch
een muziekprogramma, noch een
programma dat onder al deze ca-
tegorien onder te brengen zou
zijn. „Boedelie Doetie" is een loos
speeltje van Wilhelmina gewor
den, dat met name door een regie
die nergens spanning heeft of
verrassend is als een winkeldoch
ter van de NOS beschouwd moet
worden. Maar met de zomer in
aantocht en de bezuinigingen van
de NOS op de achter
grond... toch maar op de buis.
In 'Een nagelaten bekentenis'
In het Tuschinski-theater in Amsterdam is gisterochtend een voorverto
ning gegeven vanWim Verstappens film "Pastorale 1943" naar de roman
van Simon Vestdijk.Op de foto een scène uit deze film met Sylvia Kristel als
de lerares Engels en haar verzetsvriend Giistav van den Heuvel. De film
komt volgende week in roulatie.
LEIDEN - Lang niet iedereen is op
de hoogte van het feit, dat de
auteur en toneelschrijver Mar
cellus Emants, die in 1848 in
Voorburg werd geboren in Lei
den rechten heeft gestudeerd.
Hiertoe moest hij een eerder be
gonnen studie aan de Hogeschool
in Delft beëindigen.
Door de vroegtijdige dood van z'n
vader in 1871 werd hij in staat ge
steld zich volledig aan de litera
tuur te wijden. In 1901 schreef hij
de romans "Inwijding" en de gis
teravond door de toneelgroep
"Centrum" in een beschamend
lege Leidse Schouwburg ge
speelde "Een nagelaten beken
tenis".
Aan z'n gedichten "Lilith" en "Go
denschemering", resp. in 1879 en
1883 verschenen, gaan we ge
makshalve maar voorbij. Ook de
zesentwintig toneelstukken, die
hij tussen 1901 en 1907 schreef,
hebben nooit het niveau gehaald
van "Domheidsmacht" en het
eerder genoemde "Een nagelaten
bekentenis". De keuze van to
neelgroep "Centrum" was der
halve beslist verantwoord. Ook
de casting van Jacques Com
mandeur als de (t)wijfelende
Willem Termeer, die al in het be
gin van het stuk vertelt zijn
vrouw vermoord te hebben, is
zeer trefzeker gekozen. De eerder
met "Keefman" in het LAK-thea-
ter overtuigende Commandeur
weet het juiste nuanceverschil
aan te geven tussen dialogen met
andere acteurs en actrices en de
verbale gedeelten, waarin hij min
of meer "hardop zit te denken".
Toch mochten de andere spelers
me nauwelijks boeien. Coby
Stunnenberg als zijn vrouw
Anna, die een uiterst onoverzich
telijke relatie aangaat met domi
nee De Kantere (Ben Hulsman)
heeft toch niet die gedrevenheid
en geëngageerdheid van Com
mandeur, terwijl ook Lou Steen
bergen als de>.dokter en Onno
Molenkamp als "Bloemendael,
Anna's vader" enigszins teleur
stellen. Veel bewondering voor
het decor (STA) en de uitvoering
van de kostuums door Yvonne
Fleury-Eekman en C. Luybé. Ook
een woord van waardering voor
de tekstbewerker/herschrijver
Ton Vorstenbosch, die al sinds
1947 op deze aarde verblijft, maar
sinds twee jaar vast aan to
neelgroep "Centrum" is verbon
den. Met "Scheiden" maakte hij
enige maanden geleden in Lei
den veel indruk, terwijl ook de
tekstbewerkingen van "Van de
koele meren des doods" en "De
stok" de nodige pennen in beroe
ring heeft gebracht.
Jammer, dat "Centrum" toch nog
te veel laat liggen. De ont
luikende relatie tussen Anna en
De Kantere kent nauwelijks emo
ties, terwijl ook de moord op z'n
vrouw Willem Termeer kennelijk
onvoldoende beroert. Het enige
wat Termeer rest is het regelma
tig herhalen van de zin "Ik heb
Anna vermoord, ik heb Anna
vermoord". Juist omdat dit gege
ven al tijdens de eerste vijf minu
ten van het stuk blijkt, komt die
herhaling uitermate hinderlijk
over. Commandeur overigens
speelde grandioos.
BERT KOEKEBAKKER
ADVERTENTIE
Gehoord bij de Amro Bank. (11)
HILVERSUM - De NOS-tv zal aan
de drie belangrijkste Neder
landse choreografen - Hans van
ADVERTENTIE
Dentofix houdt ze stevig
op hun plaats!
Uw gebit raakt niet -meer los, wanneer
U 's morgens een weinig Dentofix op
de plaat strooit. U heeft dan de gehele
dag een heerlijk gevoel van zekerheid
en welbehagen, want Dentofix doet zijn
plicht! Dit moderne poeder werkt als
een beschermend kussen tussen tand
vlees en prothese. Bij apotheken en dro
gisterijen.
Maanen, Rudi van Dantzig en
Toer van Schayk - opdrachten
geven tot het maken van een bal
let speciaal voor televisie. De
balletten zouden in het win
terseizoen van 1979/1980 uitge
zonden moeten worden in het
kader van het NOS-programma
"Beeldspraak", dat met ingang
dat
for
mule zal krijgen. Het is de bedoe
ling dat "Beeldspraak" dan korte
series zal maken over steeds één
onderwerp of thema.
In het seizoen 1978/1979 zal "Beeld
spraak" al een beetje op deze
nieuwe formule preludiëren, zo
zullen er onder meer prog
ramma's worden gemaakt rond
en met de dne bovengenoemde
choreografen.
NEDERLAND 1
18.20 - Leren, hoe doe je dat? (OPEN SCHOOL/TELEAC)
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.50 - Kleuters (EO)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Kommer met je brommer (EO)
19.05 - EO-kinderkrant (EO)
19.30 - Het kleine huis. tv-serie (EO)
20.15 - Koorzangprogramma (EO)
20.35 - Op zoek naar het hogere, gesprek (EO)
20.55 - Brazilië's oerwoud geveld, documentaire (EO)
21.24 - Tenslotte (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Boedelie Doeti, muzikale klucht (NOS)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.50 - Paspoort (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Matchpoint, spelprogramma (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De verpleegsters (TROS)
21.18 - TV-Privé-extra (TROS)
22.05 - Aktua-tv (TROS)
23.05 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND I
15.00 - Media in de school (11) (TELEAC)
15.30 - Berebios (AVRO)
17.15 - Gitaar spelenderwijs (AVRO)
DUITSE TV
DIN"SAG 11 APRIL
TV-cursus literatuurgeschiedenis.
19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus
wiskunde. 20.00 Journal 3. 20.15 Re
portage. 21.00 Journ. 21.14 Media-
kritiek. 22.00 Momente. 22.15 Con
cert. 23.00 Informatieve serie. 23.30
Documentaire serie, ca. 24.00
B.). 21.00 Journ. 21.15
Amusementsprogr. 22.00 Actuali-
teitenmagaz. 22.45 Superstar, mis
daadserie. 23.30 Actual. 24.00 Die
Powenzbande, feuilleton. 0.55
Actual, en muz. 19.20 Tekenfilm.
19.40 Tekenfilm. 20.00 Journ. 20.30
Meines Sohnes Vater, tv-spel. 22.00
Heute-Jornal. 22.20 Documentaire.
23.00 Der Stoff. aus dem die Traume
sind, speelfilm. 1.15 Journ.
BELGISCHE TV
DINSDAG 11 APRIL
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
Kleuterprogr. 18.30 Open School.
19.00 Tienerklanken. 19.40 Morgen.
19.45 Journ. 20.10 Slisse en Cesar,
feuilleton. 20.40 Inform, progr. 21.30
Symfonie-orkest met solist. 22.05
In het TROS-spelletje Matchpoint wordt vanavond (Ned.2,18.59)
beslist welke van de winnaars van de publieksvragen uit de afgelo
pen programma's de drieweekse reis naar de WK-voetbal in Ar
gentinië gaat maken. In deze Matchpoint zal het panel een andere
rol spelen dan in voorgaande uitzendingen. Peter Knegjes, Truus
van Hanegem, Henk MolenbergPierre Huyskens en Frans Derks
(als gast) vormen ditmaal een jury die over verschillende onderde
len van het spel een oordeel moeten uitspreken. De twee kandidaten
die de finale halen mogen gaan fietsen op een homè-trainer, pe
nalty-schieten pijltjes gooien, midgetgolfen en op een kop van Jut
slaan. Ivo Niehe is weer de spelbaas.
De opnamen voor TV-Privé die eind maart gemaakt werden met
de Nederlands/Amerikaans helderziende Peter Hurkos, bleken -
aldus de TROS - zoveel meer interessant materiaal te bevatten dan
in één uitzending verwerkt kon worden dat besloten werd een
tweede TV-Privé uit dit materiaal samen te stellen. Vanavond op
Ned. 2, vanaf 21.18 uur een hernieuwde confrontatie met Peter
Hurkos (Piet v.d. Hurk), die het deze keer zal hebben over de dood
van Mathilde Willink en over de raadselachtige verdwijning van
een jong meisje, twee jaar geleden in Zwitserland.
Aktua-TV, de actualiteitenrubriek van de TROS-televisiebrengt
vanavond opnieuw een reportage over het Nederlands Leprafonds.
Daarin wordt volgens de redactie aangetoond dat het fonds ook
ingezamelde gelden voor een ander projekt niet volledig heeft afge
dragen. Daarnaast komt Aktua terug op de uitzending van vorige
week over het projekt Agua de Dios in Colombia.
De EO zendt vanavond (20.55 uur, Nederland 1) een documen
taire uit over de aanleg van de trans-Amazoneweg ,die de kolonisa
tie inluidt van de grote oerwoudstreken in het Amazonegebied.
Steeds meer kolonisten vestigen zich daar, waardoor het na
tuurlijke evenwicht van voorheen wordt verstoordEen situatie,die
niet alleen drastische gevolgen voor Brazilië zelf kan hebben,maar
ook voor de rest van de wereld,omdat het Amazonebekken de groot
ste zuurstofleverancier is.
DINSDAG 11 APRIL
i de WD.
AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo.
19.00 Zevende-Dagsadventisten.
NOS: 19.15(S)Accoord. AVRO: 20.00
(S) AVRO Totaal Theater (22.30 Nws.
22.40 Radiojourn.). 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18 00 Nws. KRO: 18.11 (S)
Echo. 18.30 (S) Op vleugels, piano-
muz. 18.50 Verkenning, 19.00 De
Jood Jezus. 19.30 (S) Zin xn muz.
20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15
(S) Ensemble M. 2130 Spektakel
1977-1978. NOS 23 00 (S) Met het oog
op morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) NOS-maal. 19.02 (S) Poprekon-
struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S)
Popdonder 23.02 (S) Wachten op
middernacht. 0 02 (S) Nacht drie-
draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00
(S) Truck.
Kernpunt, gesprekken.
OVERH.VOORL.: 17.20 Mens en
samenleving. TROS: 17.30 Nws.
17.32 Aktua-magazine.
7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.)
8.50 Ombudsman. 9.00 Jan Gorissen
met zijn elektronisch accordeonor
gel. NOS: 9.20 Je moet wat worden.
9.35 Waterst. VARA 9 40 School
radio. 10.00 Radioweekblad. (11 00
Nws.) 11.30 De Franse opera 1910-
1915. 12.00 Petten - Centraal. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13 30
WOENSDAG 12 APRIL
komen. 7.30 Nws 7.41 Aktua-Och-
tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gvm voor
de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bij- gesprek en klass. muziek. 10.00
(S) Hoogtepunten uit musicals. 10.30
N ws. 10.33 S) T oerja-toernee, region,
progr. 11.45 (S) Cafe-ChantanL 12.26
Meded. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II.
13.00 (S) Raad een lied of niet. muz.
telefoonspel. 13.30 (S) Sport na sport,
jeugdprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a
la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen,
verzoekpl. (15.30 Nws.) 16.30 (S)
muziek 17.00 (S) Uit het n
ziekalbum van Paul Godwin. RVU
17.35 Volksontwikkelingswerk in
ontwikkeling. VARA: 17.55 Meded.,
SOS- en politieber.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie
draait op verzoek. 12 03 (S) Drie tus
sen de middag. 14.03 (S) De Theo
Stokkink-show. 16.03 (S) Hitmees-
HILVERSUM IV
7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord.
7 08 iS) Te Dcum Laudamus 7 80<Si
Preludium. 9 00 Nws. 9.02 (S)
Schoolradio. 10.00 (S) Het Gelders
Orkest. 11.18 (S) Platennieuws. 12.00
(S) Pianowcrken uit de romantiek.
12.30 (S) Themaprogr. 13.30 (S) Mid
dagsymfonie. 14.00 Nws. 14.02 Ver
halen uit de wereldliteratuur. 14.30
(S) Laterna Magica. 15.00 (S) In de
schaduw van de meesters 16.00 (S)
In kleine bezetting: viool en piano.
16.30 (S) Muziek van eigen tyd
M n daim voor die autoschade is
goedgekeurd. Kan ik 't bedrag nu
op m 'n Amro Privérekaiing laten
stortai?
Maar natuurlijk meneer. Als u
even uw rekeningnummer
opgeeft komt 't dik in orde.
Kan ik de premie voor m
en diefstalverzckering ook
automatisch van m 'n Amro Privt
rekening laten overschrijven?
Dat spreekt. Ik zal er even een
opdrachtjc van maken.
i^bij de Amro Bank staan ze altijd voor u klaar