Peter Hurkos en de nodige scepsis
Rory Gallagher: „Ik ben
een type dat wil zweten"
(jy) weekeinde...
toegelicht
ZATERDAG 1 APRIL 1978
RADIO TV KUNST
Ik ben een scepticus op vrijwel
alle gebieden, behalve op dat
van „close encounters". Dat
komt waarschijnlijk omdat ik
zelf mediamiek begaafd ben,
want hoe vaak is het niet ge
beurd dat mijn vrouw en ik
(mijn vrouw is dus ook me
diamiek begaafd) op hetzelfde
moment hetzelfde begonnen te
zeggen, of hetzelfde dachten,
zonder dat daar een directe
aanleiding toe was.
Mijn beste prestatie op dit gebied
dateert overigens van een jaar
of dertig geleden, toen de naam
van een juniorenscheids-
rechter, die in Amsterdam
noord woonachtig moest zijn en
over wie ik enkele dagen tevo
ren met een voetbalvriendje ge
sproken had zonder mij zijn
naam te kunnen herinneren,
mij opeens zonder enige voor-
afgaande reden te binnen
schoot toen ik mij in mijn
ouderlijk huis nog binnen be
vond., achter de gesloten deur.
Ik deed de buitendeur open (het
was in het centrum van Am
sterdam), pakte mijn fiets op,
stapte naar buiten en zag de
bewuste scheidsrechter opeens
voorbij lopen.
Mijn mediamieke begaafdheid
staat intussen tot die van Peter
Hurkos als mijn voetbalcapaci
teiten tot die van Johan Cruijff,
maar dat doet er niet toe. De
meeste mensen hebben wel eens
zulke frappante en onver
klaarbare „toevalligheden",
helderziendheden" of hoe je ze
noemen wilt gehad, en daarom
zal het geloof erin bij de meeste
mensen ook wel aanwezig zijn.
Evenals het geloof in de moge
lijkheid, dat zulke gaven bij
sommige mensen beter ontwik-
keld zijn dan bij de meeste. Ik
ben er dan ook van overtuigd,
dat de meeste kijkers dinsdag
avond met minder skepsis naar
de autorit van Hurkos, Ca-
ransa en Van der Meyden heb
ben zitten kijken dan waarmee
Maup Caransa er, blijkens zijn
gelaatsuitdrukking in de eerste
minuten, aan begon, en dat zij
na afloop van de rit even over
tuigd waren van de authentici
teit van deze speurtocht als Ca
ransa, die zat te trillen op zijn
stoel.
Kaartenhuis
Als ik nu even mijn scepsis in
schakel die ik altijd paraat heb
als het om politieke en derge
lijke zaken gaat, dan kost het
me natuurlijk weinig moeite
om de hele seance als een kaar
tenhuis in elkaar te laten stor
ten. Wat dacht u bijvoorbeeld
hiervan? Voordat Piet van der
Hurk op het aanbod inging dat
Caransa hem in Tv-Privé op
donderdagavond deed, had hij
nog minstens de vrijdag en de
zaterdag (en misschien wel
meer dagen, als TV-Prive tevo
ren was opgenomen) om Am
sterdam te verkennen, en met
name dan de route tussen het
prof. Tulpplein bij het Amstel
hotel, waar Caransa gekidnapt
was, en de omgeving van de
Slotervaart, die Hurkos tijdens
de uitzending (god zegene de
greep) had aangegeven als de
plaats waar Caransa gevan
gen was gehouden.
Als je een paar uurtjes in een
huurauto rond rijdt, kom je al
licht zoiets wonderlijks tegen
als een opgezette duikboot in
het gras, en een paar opval
lende gebouwen die je passeert.
Ik kan zelfs bewijzen, of beter
gezegd: aanwijzingen opvoe
ren, om deze snode veronder
stelling te staven. Toen de
chauffeur, mede onder invloed
Door
Nico Scheepmaker
van Caransa die als een eigen
wijze wegwijzer het, althans in
den beginne, beter dacht te we
ten, de verkeerde kant op reed,
,zag" Peter Hurkos dingen die
er helemaal niet waren: een af
slag naar links of naar rechts
terwijl je Caransa zag denken:
er is hier helemaal geen afslag),
een museum (er was op dat
punt nog geen museum), een
splitsing (Stadhouderskade-
Overtoom) die er ook nog lang
niet was.
Terwijl Hurkos in een later sta
dium juist zo frappant het
IBM-gebouw, de bushalte, het
„politiebureau" en de garage
aan het eind van de Overtoom
kon aangeven op het moment
dat hij die passeerde. Toen hij
dus in de beginfase merkte dat
hij fout zat, dat de weg niet ge
kozen was die hij had aangege
ven. ,jzag" hij, en dat was de
eerste en ook de enige keer dat
hij de naam vaneen straat zag,
opeens „Overtoom", want hij
dacht natuurlijk: dit is mijn
route niet die ik gisteren heb
uitgedokterd, ze moeten naar
de Overtoom, laat ik die in 's
hemelsnaam dan maar even
noemen, ook al ken ik Am
sterdam in het geheel niet. Er
werd dus gekeerd, en opnieuw
begonnen, en toen kwamen de
drie musketiers gelukkig toch
op de Overtoom terecht.
Daar kwam bij dat Henk van der
Meyden er alle belang bij had
dat het optreden van Peter
Hurkos een succes zou worden,
want hij zat er in al zijn heilige
drievuldigheid in: als be
stierder van de Privé-pagina
inde Telegraaf, als hoofd redac
teur van het weekblad Privé,en
als bezieler van de televisierub
riek TV-Privé. Dan haal je niet
graag een rachel, en zo goed als
David Berglas wonderen ver
richt die geen wonderen zijn (en
die hij ook nooit als wonderen
annonceert), zo goed is het zeer
wel denkbaar dat Van der
Meyden, terwille van het grote
gezamenlijke doel: de show,
zijn gabber Peter Hurkos tevo
ren voldoende heeft ingelicht
om de show te doen slagen.
Ziehier mijn sceptische tegen
werpingen, pour besoin de la
cause. Ik zou er nog aan toe
kunnen voegen, dat Peter Hur
kos een paar keer meldde dat
hij Joegoslavisch hoorde pra
ten, waarna hij het enige Ser-
vokroatische woord produ
ceerde dat ik niet ken: mamtsja
of zoiets, als ik het vanonder de
handdoek goed verstond moest
u ook zo denken aan die Ier on
der de deken in Tros-Aktua bij
de ontvoering van Herrema?).
Er is heel in het begin van de
zaak-Caransa even sprake ge
weest van Joegoslavenmede in
verband met Caransa's
Joegoslavische schoonzoon.
Speelde Hurkos daarop in?
Authenthiek
Ik denk eigenlijk van niet. Om u
de waarheid te zeggen, geloof ik
nog steeds in de authenticiteit
van Hurkos' buitenzintuige-
lijke waarnemingen, alsook in
de autorit. Het blijft voor mij,
als leek, alleen wel een raadsel
waarom iemand met zijn ga
ven wel rechtstreeks naar Slo
tervaart gestuurd kan worden
voor die gezochte schuilplaats,
maar waarom hij dan niet, hoe
dichterbij hoe makkelijker, zou
je denken, want des te groter
wordt de „uitstraling". Zie
Soldaat van Oranje", in de
scène waar de Duitsers de ge
heime zender lokaliseren. Maar
misschien ligt dit anders, weet
ik veel. In ieder geval kwam het
kinderlijke enthousiasme van
Peter Hurkos over de duikboot
heel authentiek op mij over:
voor iemand in zijn „vak" moet
zo'n onverwachte duikboot op
het droge een huzarenstukje
van jewelste zijn. En geheel los
van welles of nietes was het be
langrijkste voor ons, televi
siekijkers, dat het een span
nend en ongekend curieus tele
visieprogramma was, en mis
schien is dat wel het enige dat
ons dient te interesseren...
Dinsdagavond in Haags Congresgebouw
"Een popartiest moet géén God-complex krijgen. Dat heeft
zelfs de loyaalste fan gauw genoeg door. In zo'n geval is
het met de popartiest snel afgelopen."
In kamer 811 van het Sonesta-ho-
tel in Amsterdam drukte de Ierse
gitaarheld Rory Gallagher op een
belletje voor een volgende ronde
sterke koffie. Buiten heerst een
chagrijnig makende maartse bui.
Rory is met geen stok naar buiten
te krijgen. "Ik had plannen om
alle platenzaken in Amsterdam af
te gaan omdat je hier elpees vindt
die nergens ter wereld te krijgen
zijn. Maar ik heb geen zin om aan
de vooravond van mijn toernee
een kou op te lopen".
Door
Peter v. d. Hoest.
Een typische Gallagher-instel-
ling. Ziek worden, z'n enorme
schare fans teleurstellen, is er bij
hem niet bij. "Het publiek is er
niet voor mij, ik ben er voor het
publiek", zegt hij. Een opvatting,
die deze hardst werkende muzi
kant in de popbusiness de bij
naam van "the people's gitaris
opleverde. Dus kunnen we er ze
ker van zijn dat Rory's concert
aanstaande dinsdag in het
Haagse Congresgebouw door
gaat.
Rory Gallagher (28) werd gebo
ren in de Ierse plaats Ballyshan-
non. Zijn eerste activiteiten ont
plooit hij in The Fontana Show
band, later genoemd The Inpact
Rond 1968 formeert hij met
drummer John Wilson en met
bassist Charlie MacCracken de
legendarische formatie Taste. Hij
neemt met die groep vijf elpees
op. Ernstige meningsverschillen
met het menagement leidden in
'70 tot liquidatie van Taste. Gal
lagher gaat dan op de solotoer. Al
snel voegt hij zich in de rij van
consistente rockgitaristen. Hij
wordt één van de meest ge
vraagde muzikanten op grote fes
tival-acts in Europa en Amerika.
Zijn krachtige, virtuoze gitaal-
ioks in Europa dwingen respect
af. Bovendien is zijn inzet op het
toneel formidabel. Zijn muziek
vertoont veel blues-invloeden (B.
B. King en Muddy Waters) maar
hij blijkt ongevoelig voor trends.
Tot vandaag is hij zichzelf geble
ven en zijn persoonlijke, oor
spronkelijke muzikale visie
wordt gedeeld door miljoenen
fans. Simpel gezegd: Rory Gal
lagher's muziek boeit nog steeds.
Wat is het geheim?
Hobby
Gallagher "Toen ik van school
kwam had ik maar één hobby:
muziekmaken. Dat was een
hobby en dat is het nog steeds. Ik
heb er waanzinnig veel plezier in.
Veel collega's begonnen net zo,
maar ze gingen na verloop van
tijd veel te vakmatig denken. Zo
van: Als ik naar Nederland ga om
te spelen, wat levert me dat op?
Zitten daar wel fans genoeg?
Heeft het promotioneel gezien
wel zin? Dat is een modetrekje in
ons vak en daar komt de punk
beweging terecht tegen in op
stand".
Punk. Het magische woord is ge
vallen. Hoe denkt Rory over deze
stroming, die in alle opzichten te
gengesteld is aan zijn muziek.
"Ik begrijpnniet hoe het mogelijk
is dat punk als iets nieuws wordt
gepresenteerd. Jaren geleden
maakten The Stooges al punk. En
Jim Morrison, dat is een intel
lectuele punker. Gene Vincent
was óók punk. Het verschil met
toen en nu is dat het toen geen
punk heette. De naam is verzon
nen en groot gemaakt door de
pers. Niet door een Malcolm
McLaren van The Sex Pistols.
Die maakte alleen maar dankbaar
gebruik van het door muziekbla
den uitgevonden woord.
Duf
Het feit, dat punkmuziek wede-
ADVERTENTIE
BRINK Luchtverwarming
Uw installateur:
LUCOTHERM B.V.-ALPHEN a/d RIJN
Postbus 337, Kalkovenweg 58,Telefoon (01720) 2 0 3 00
Galloper
rom iets losmaakt onder de jon
geren (We zijn wel erg duf gewor
den") staat Rory wel aan. Al boeit
de muziekvorm hem totaal niet.
"Punk, is jonge, blanke rock
muziek. Daar geef ik niet om. Ik
hou dan zwarte muziek. Van Soul
en blues. Zwarte muziek is
trouwens blijvend. Kijk maar
naar Muddy Waters. Hij is al zes
tig jaar maar hij swingt nog als
een gek. Zo wil ik oud worden.
Doorgaan met mijn muziek tot ik
niet meer kan. Desnoods zonder
publiek. Ik hou van lange solo's,
van individuele prestaties.
Grafschennis
Toen Taste werd opgeheven
schreef de Engelse muziekpers
dat Rory de schuldige was. Hij
zou binnen de groep te veel
praatjes hebben gehad.
Rory: "Dat is me inderdaad vaak
verweten, maar laat me dat
praatje nou eens uit de wereld
helpen. Ik had toendertijd niks
tegen McCracker en Wilson, dat
waren uitstekende muzikanten.
Het management beviel me niet.
We hadden totaal geen inspraak.
Niet bij het ontwerp van de pla
tenhoezen, niet als het om toer-
nees ging. We waren overgele
verd aan zeer commercieel den
kende i
slisten. Toen we nota bene beslo
ten hadden om uit elkaar te gaan
werd er nog een Live-album uit
gebracht ("Live at the Isle of
Wight" - red.) zonder onze toe
stemming. Ik vond dat een soort
grafschennis".
Na Taste werd Gallagher pas echt
actief. Omdat, zo zegt hij zelf, hij
het toen pas goed naar zijn zin
had. Vergeleken met andere ar
tiesten maakte hij ontzettend
veel toernees. Eén van die toer-
nees voerde naar Polen, waaraan
hij goede herinneringenbewaart.
"We mochten pas komen nadat
de autoriteiten elpees van ons
hadden ontvangen en beluisterd.
We waren uitgenodigd door een
jazzclub en de autoriteiten keur
den onze muziek goed. Goeie jazz
maken jullie, zeiden ze. De sfeer
tijdens onze optredens was heel
apart. Heel anders dan we ge
wend waren. Het publiek be
schouwde ons echt als wezens
van een andere planeet".
Na een derde kop koffie zegt
Rory tot slot "Ik ben een type dat
wil zweten. Een figuur die na af
loop van achter het podium de
zaal in gluurt om te kijken hoe de
reactie is. Die reactie blijf ik
maatgevend vinden. Ik hou niet
van artiesten die zich na hun op
treden omdraaien, hun geld beu
ren en verdwijnen. Dat noem ik
vervlakking, dat is geldmakerij".
ZATERDAG 1 APRIL
HILVERSUM I
VARA 18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflo
kaal. gesprekkenen reportages. 19.30
(S) Zing zomaar simpel een melodie.
20.00 (S) De VARA feliciteert. 21.00
(S) Voor wie niet kyken wü. (22.30
Nws.). 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. TROS: 18.11 Ak-
tua-magaz. 19.00 (S) Tross-country.
20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la
carte. 21.20 (S) Woorden in de avond,
voordracht. EO: 21.45 (S) Reflector.
22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden.
22.45 (S) Voor ieder een, gesprek.
23.45 (S) Goed nws. progr.
de
Turkse taal. 23.55 Nw
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De rock and roll me
thode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers.
20.02 (Si Peter Blom. 21.02 (S) Sport-
show. 23.02 (S) Strictly country style.
23.30 (S) Jazztime. 0.02 (S) Late date.
3.02 (S) Nachtexpress. 6.45 (S) Zon
dagmorgen.
ZONDAG 2 APRIL
zinde kerkdienst; informatie e
ziek; Wilde Ganzen. AVRO: 12.00
Muzikaal onthaal, showprogr. 13.00
KRO: 14.00 Kruispunt, magazine
over kerk en samenleving. 14.30 (S)
De hutsgeklutste kinderspelen. 15.00
(S) Wat krijgen we nou? 16.45 Hoe
gaat het? progr. voor zieken. IKON:
17.00 Kerkdienst van de Baptisten
Gemeente te Dordrecht. 17.58 Wilde
Ganzen 18.00 Onze hulp, religieus
progr. 18.15 Mensen, causerie.
NCRV. 18.30 Nws. 18.40 (S) Zon
dagavondzang. 19.10 Een hemel op
aarde? lezing. 19.25 (S) Tien jaar
Doelenorgel Rotterdam. AVRO:
20.30 (S) In de kaart gespeeld, klass.
verzoeken. 22.30 Nws. 22.40 Ra-
diojourn. 22.50 Weg van Wenen,
hoorspel. 23.25 P.M., kanttekeningen
bij de actualiteit. 23.55 Nws.
8 15 Badincri
Nws. 9.10 WatersL 9.15 Laudale.
10.00 Euchar.viering. 11.00 Da Capo,
klass. pianomuziek. 11.50 Buit.
komm. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS:
12.20 Zorg en hoop, progr. voor Suri
naamse Nederlanders. 13.20 Progr.
voor buit werknemers. VARA 17.00
(S) VARA-klassiek. 17.55 Meded.
SOS- en politieber. 18.00 Nws. 18.15
Dingen van de dag. Aansl.
Gramm.muziek. 18.30 Boemerang.
19.05 (S) Amus.muziek. IKON: 19.30
Brood en spelen. Theologie. NOS:
20 00 Journalistenforum. 20.30 Kyk
op buitenland. 21.30 NOS-Cultuur.
22.30 Gamma van Alpha en Beta.
23.00 (S) Met het oog op morgen.
23.05 Aktual.overz. Radio-TV. 23.10
De krant van morgen. 23.52 Even op
adem komen, yoga. 23.55 Nws.
HILVERSUM m
AVRO: 7.02 (S) De boswachtershow.
8.02 (S) Postbus 1966.9.02 (S) Juist op
zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaïek.
11.02 (S) Sportpanorama. VARA
11.30 (S) Tony van Verre ontmoet
12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 S) Muziek
uit Studio I. NOS. 14.02 (S) Langs de
fijn. sport en muziek. 18.02 (S) NOS-
Jazz. KRO: 18.30 (S) Gort en water
gruwel. 20.02 (S) Tombola. 23.02 (S)
De Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio
3.02 (S) De week in met... 6.02 (S) Drie
op je boterham.
HILVERSUM IV
VOO: 8.00 Nws. 8.02 (S) Populaire
klassieken en verzoekplaten. NOS:
9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Mu-
sica Religiosa. 11.00 (S) Fuer Elise.
13.00 (S) Opera-Matinee. 14.00 Nws.
14.02 (S) Concerten op de zondag
middag: Limburgs Symfonie Orkes
en viool. (ca. 15.00 Praten over mi
ziek.) 16.00 Musica Nova.
MAANDAG 3 APRIL
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och-
tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor
de vtouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bu: gesprek en klass. muz 10.00 (S)
Een oude hit in nieuwe snit. 10.30
Nws. 10.33 (S) Kleutertijd. 10.45 (S)
Week inweek uit, inform, progr.
RVU: Het hartinfarct als cultuur
ziekte (1). VPRO: 12.00 (S) Het
VPRO-Forum. 12.26 Medcd. voor
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S)
Antwoord. 13.00 (S) D. Collete, progr.
voor de vrouw. 14.00 (S) Embargo,
inform, themaprogr 15.00 (S) Radio
Vrij Belgie. 15.29 Nws. 15.33 (S) Fan-
Vertellingen, kinderprogr.
kinderprogr. 17.20 OVERHEIDS
VOORLICHTING: Tekst en uitleg,
rubr. van het Min. van O. en W. EO:
17.30 Nws. 17.32 (S) Klankbord.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgy
7.20 NCRV-licd. 7.24 Het 1.
Woord. 7.29 Te Deuni Laudamu:
gewijde muz. 7.54 Op de man a
evang. komment. 8.00 Nws. 8.11 Hie
en nu 8.25 Vandaag. maandag, ge
var. progr. 9.00 Plein Publiek, the
ide
ichoolradio. 11.13 Muz. in uw
straatje. 12.00 Het nuttigen van eten
swaren is toegestaan, lunchprogr.
13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. Aansl.:
Kunst- en vliegwerk, mf. over akt.
tentoonstellingen. 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14 30 Open school.
NCRV: 15.15 Allegro con spirito,
muz. en meditatie. 16.00 Nws. 16.03
Rozegeur en prikkeldraad, repor
tages. 17.55 Meded.
AVRO: 9.03 (S) De Beukersshow.
10.03 Arbeidsvitaminn. 11.03 Ra
diojournaal. 11.06 (S) Postbus 700.
12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03
Radiojournaal 14.06 (S) Pop-Kon-
taktl. 15.03 (S) Pop-Kontakt II. 16 03
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) De vroege
Mozart. 9.00 Nws. 9.02 Kinderen een
kwartje? inform, progr. 9.30 (S) Wo
nen, verschil tussen huis en thuis.
10 00 (S) Kamermuz. 1110 (S) Muziek
van formaat. 13.10 (S) Hoogtepunten
uit Studio I, 14.00 Nws. 14.02 Keuren
:en, inform, progr. 14.30 (S)
Nederland I
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Het tehuis van de fregatvogel, natuurfilm (TROS)
16.15 - Speelplaats Verhaal voor en door kinderen (TROS)
16.45 - Ren je rot (TROS)
17.20 - TROS penalty bokaal (TROS)
18.20 - Wetenschap in beweging (TELEAC)
18.50 - Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Charlie Crowfoot en de Coati Mundi, natuurfilm (TROS)
19.50 - Lin Chung, tv-serie (TROS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Wordt u al geholpen? (TROS)
22.25 - Gast-vrij, showprogramma (TROS)
23.25 - Sportaktualiteiten (TROS)
23.50 - Journaal (NOS)
Nederland II
18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.00 - Bereboot (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Telecross, spelprogramma (AVRO)
21.00 - De man aan de top, tv-serie (AVRO)
21.50 - Televizier Magazine (AVRO)
22.40 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
23.10 - Journaal (NOS)
ZÓNDAG
NEDERLAND I
11.00
15.30
16.00
16.15
16.30
17.00
17.30
18.15
18.50
19.00
19.05
19.15
20.05
20.30
22.35
23.05
23.15
Eucharistieviering in Amersfoort (KRO-RKK)
Toneel (9 herh.) (TELEAC)
introductieprogramma nakaar najaar (TELEAC)
Introductieprogramma Doe het zelf koken (TELEAC)
Les Gammas (29) (TELEAC)
't Is maar een vraag, informatief religieus programma
(IKON)
Wilde Ganzen (IKON)
Geologie (2 herh) (TELEAC)
Paspoort informatie voor Turken (NOS)
Journaal (NOS)
Tom en Jerry (KRO)
All You need (KRO)
Verbeter de wereld, reportage (KRO)
'n Vuile egoïst, toneelstuk (KRO)
Heel de mens (KRO)
Zingenderwijs (KRO)
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
16.00 - Journaal (NOS)
16.02 - Paradijs der dieren, natuurserie (NOS)
16.30 - Waar hoor ik Thuis? Documentaire (NOS)
16.55 - Sprekershoek (NOS)
17.10 - Studio Sport (NOS)
17.55 - Van gewest tot gewest (NOS)
18.10 - Kijken naar kinderen (NOS)
18.25 - Sesamstraat (NOS)
18.50 - Artsenij (NOS)
19.20 - Studio Sport II (ca. 20.00 Trekking van de lottogetallen)
(NOS)
20.30 - Journaal (NOS)
20.35 - Het is weer zo laat, tv-serie (VPRO)
21.05 - De platte jungle, filmreportage (VPRO)
22.35 - Mary Hartman. Mary Hartman, tv-serie (VPRO)
23.05 - Journaal (VPRO)
DUITSE TV
ZATERDAG 1 APRIL
DUITSLAND I
17.45 Joum 17.48 Die Sportschau.
WDR: 18.30 Progr.-informatie,
aansl.: Docum. 19.15 Hierund Heute.
19.45 Der 7. Sinn. 19.50 Amusement
met een tekenfilm). 20.00 Journ.
20.15 Spelprogr. 21.45 Lotto-uitslag,
aansl.: Joun
22.05 Die A
23.55 Journ.
DUITSLAND II
18.00 Paul Temple. 19.00 Journ. 19.30
Popmuz. 20.15 Lichter der Gross-
stadt, speelfilm. 21.40 Journ. 21.45
Sportprogr. 23.00 Der Marshal von
Cimmarron. 0.15 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Documentaire-serie. 18.30
Progr. voor doe-het-zelvers. 19.00
Journ. 3. 19.05 Inform, progr 19.20
Sportprogr. 20.00 Joum. 20.15 Ich
bin ein Sohn Amerikas und diesem
Land verpflichtet, documentaire
film. 22.20-23.20 Klassieke muz.
ZONDAG 2 APRIL
DUITSLAND I
10.30 Progr.overz. 11.00 Docum. se
rie. 11.45 Kinderprogr. 12.15 Repor
tage. 13.00 Journalistenforum. 13.45
Joum. en weekoverz. 14.15 Repor
tage. 14.45 Region, overz. 15.50 Re
portage. 15.55 Kinderprogr. 16.25
Schwarze Emte, tv-film. 17.55 Task
Force Police, politiese?ie. 18.45 Re
portage. 19.30 Joum. 19.33 Sport-
DUITSLAND n
11.00 Progr.overz. 11.30 CuJt. progr.
13.00 Operamuziek. 13.50 Wetensch.
progr. 14.00 Joum. 14.02 Actual, en
muziek. 14.25 Weekjoum 14 45
Kleuterprogr. 15.15 Tekenfilmseri?.
15.40 Filmreportage. 16.00 Joum.
16.15 Reportage. 16.20 Reportage.
16.40 Meine Frau Teresa, speelfilm.
18.00 Joum. 18.02 Sportreportage
19.00 Religieus progr. 19.15
Rauchende Colts, tv-serie. 20.00
Joum. 20.10 Politiek progr. 20.30 Do
cum. serie. 21.00 Ein Mann will nach
oben, tv-serie. 22.00 Joum. en sport.
22.15 Niemandsland, toneelstuk.
23.50 Sport. 1.15 Joum.
DUITSLAND UI WDR
9.30 Docum. serie. 10.00 Inform,
progr. 10.15 TV-cursus Engels.
10.45TV-cursus Duits. 11.15 TV-cur-
sus chemie. 17.00 Progr. voor buit.
werkn. 18.00 Weekmagazme voor
slechthorenden. 18.30 Postfach 10 19
50. 19.00 Kinderprogr. 19.30 Inform,
serie. 20.00 Journal 3. 20.05 Moderne
muziek. 20.50 Sportprogr. 21.00
Joum. 21.15 Docum. serie. 22.00 In
form. serie. 22.45 Umsthuling, tv-
spel. 0.15 Filmreportage.
BELGISCHE TV
ZATERDAG 1 APRIL
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Onder
weg naar Atlantis, jeugdfilm. 19.30
Lottotrekking, meded. en morgen.
19.45 Joum. 20.10 Gevar progr. 21.40
Babe, weekendfilm. 23.10 Joum.
ZONDAG 2 APRIL
9.00 Open School. 9.30 Inform, serie.
10.00 Wetensch. progr. 11.00 Con
frontatie. 12.00 Nieuwsoverz voor
gehoorgestoorden. 14.30 Open
School. 15.00 Kleuterprogr. 15.30
Wielrennen. 16.45 Fidelio, opera van
Wagner (2). 18.00 Sportuitslagen.
18.30 Tekenfilmserie. 18.35 Toeristi
sche kwis. 19.40 Meded. 19.45 Joum.
20.00 Sportweekend. 20.30 Dorps-
feestzaal. Britse tv-serie. 21.20 Dis-
kussie. 22.10 Joum. en Sportweek-
end (2).
In de laatste aflevering van "Gast-Vrij"(zaterdag. TROS,Ned. I,
22 25) dit winterseizoen aandacht voor Jean "Toots" Thielemans,
virtuoos op de mondharmonica en getalenteerd bespeler van nog
een aantal andere instrumenten. Thielemans, Belg van geboorte,
heeft nooit een conservatoriumopleiding genoten, maar is niette
min uitgegroeid tot een allround musicus. Als gasten in Gast-Vrij
o.a. Louis van Dijk. Liesbeth List .Marcel Thielemans. Bonn y Tyler.
Op zaterdag 2 april 1938 richtte pater Herin de Greece "De Bond
zonder Naam" op. Hij deed dat in het "Lichtbaken", zijn wekelijks
praatje voor de KRO-radio. Naar aanleiding van het 40-jarig
bestaan van de Bond, brengt de KRO-tv zondagavond (20.05 uur.
Ned. I) een programma onder de titel "Verbeter de wereld"....
"Een vuile egoist" is de titel van het toneelstuk dat de KRO zondag
avond (2030 uur. Ned I) uitzendt. In dit hedendaagse stuk van de
hand van Frangoise Dorin staat de vrijgezel van middelbare leef
tijd, Lionel (Guus Hermus) centraal. Hij heeft het goed getroffen,
bewoont een mooi huis, heeft bedienden die hem met alle zorg om
ringen en ook zijn werk in de wereld van de kunsthandel bevalt hem
goedZijn rust wordt echter voortdurend verstoord door aanvallen
van "de anderen",zoals hij ze noemt. "De anderen" zijn die mensen
die, overigens met de beste bedoelingen, hem willen helpen en ver
anderen. Behalve Guus Hermus werken aan dit stuk mee: Ko van
Dijk, Georgette HagedoornBep Dekker, Leontien Ceulemans. Paul
van Gorcum en Ad Hoeymans.
•k Meer dan een jaar werkte cineast Johan van der Keulen aan "De
platte jungle" (zondagavond. Ned.it. II. uur>. een film dié Mj
maakte voor de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Wadden
zee. "De platte jungle" gaat over mensen in een fantastisch rand
gebied Vrijbuiters, pierenstekers, boeren, vissers, allen levend en
werkend binnen de innerlijke tegen spraken die voortkomen uit de
scheefgegroeide verhoudingen met moeder natuur willen groeien
en moeten groeien, terwijl groeien al niet meer kan.
In "Heel de mens"(zondagavond, KRO. Ned 1,2235 uur) spreekt
Han Peekei met de tekstschrijver Hans Dorrestein over de manier
waarop hij zijn moeilijke jeugd, verpest door de geestelijke terreur
van zijn stiefvader, heeft verwerkt.