Imperium stoeit met versdrama w DE SPREKENDE EZEL OVATIES VOOR ANTAL DORATI Miel Cools zingt weer zijn lied (aW/ SV- MAANDAG 27 FEBRUARI 1978 VARIA Oud-hoofdredac teur Hulskorte van De Lim burger en hoofdredacteur L. Leyendekker van De Stem moeten van de rechter-com- missaris in Amsterdam vertel len van wie zij gehoord hebben dat het ex-PSP-tweede-ka- merlid Bram van der Lek voor de Russische geheime dienst KGB zou werken, of anders ieder honderd gulden per dag aan Van der Lek betalen. De hoofdredacteuren hadden zich op het verschoningsrecht beroepen. De Nederlandse Vereniging voor Journalisten vindt dat de rechter de journa listieke ethiek heeft genegeerd. Het ziet er naar uit dat de beide hoofdredacteuren liever een jaar lang (dat is het maximum) honderd gulden per dag aan Van der Lek betalen (die dat bedrag dan zal schenken aan het project .journalisten in ge vangenschap" van Amnesty International), dan dat zij hun bron onthullen. In een hoofd redactioneel commentaar zegt de Telegraaf dat er in de prak tijk een erecode bestaat, waarbij geldt dat journalisten hun bronnen niet vrij geven, indien de betrokkenen daarvan schade kunnen ondervinden. „Zonder deze erecode is het voor een journalist onmogelijk zijn beroep goed uit te oefenen. Hij dient nu eenmaal een ze kere ruimte te hebben om zijn beroep in vrijheid uit te oefe- Betrokkene Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig (erecode, ethiek, beroep in vrijheid uitoefenen), maar ik moet toch wel even schamper lachen als ik lees dat die ere code het niet toelaat de tip gevers (bronnen) vrij te geven, „indien de betrokkenen daar van schade kunnen ondervin den". En hoe zit het in dit geval dan met de „betrokkene" die nog heel wat „betrokkener" bij deze zaak betrokken is dan de genoemde „betrokkenen?". Te weten Bram van der Lek? Het is me nogal niet een beschuldi ging aan het adres van een tweede-kamerlid: medewerker van de KGB, een terreuror ganisatie die in de wereld haar weerga niet kent. En dat dan als volksvertegenwoordiger van een democratisch land. Ik ge loof dat ik nog liever van moord op mijn moeder zou worden beschuldigd. Je kan je natuur lijk, zoals Han Lammers deed, hooghartig en schouderop halend afwenden van zo'n be schuldiging zwart-op-wit, maar niet iedereen heeft daar toe de „machtsmiddelen", dat wil zeggen dat hij voldoende invloed heeft, en een reputatie die tegen een stootje kan, om de kwalijke effecten van zo'n zware aantijging te neutralise ren. De discrepantie tussen de schade die de bron (tipgever) bij bekendmaking van zijn per soon zou oplopen, dat een be roep op erecodes en journalis tieke ethiek bijna onsmakelijk is. Het lijkt wel of Van der Lek zelf de enige is die aanvoelt dat de beschuldiging een KGB- medewerker te zijn in wezen niet verschilt van de be schuldiging in de oorlog me dewerker te zijn geweest van de Sicherheitpolizei of zoiets. Als het van mij gezegd werd zou ik geloof ik ook net zo lang door- drammen tot ik wist wie me die streek (verscholen achter het kamerscherm van erecodes en journalistieke ethiek) had gele verd. Verschoningsrecht is een mooi ding, maar als het een fa cade is waarachter een McCarthyistische vorm van journalistiek kan worden be dreven waartegen geen enkel verweer bestaat voor de be schuldigde, is het een onding. Koolemoff Uit IJmuiden (de heer Visman), Meerssen (de heer Mulder), Leiden (de heer Huisman), Haarlem (een lezeres) en uit Amsterdam (de heer Schaper) heb ik reacties gekregen op de vraag van de schrijver Frits Hotz, wat de titel „Koolemoff' op een oude jazz-plaat van Is- ham Jones zou kunnen bete kenen. Alle vijf komen ze tot de conclusie dat het een (typisch Amerikaanse) samentrekking moet zijn van „cool 'em off' of tewel „cool them off'. En dat zou dan weer zoiets als „koel ze af' betekenen, of eventueel „maak ze af', want „to cool off' kan volgens de Dictionary of American Slang ook nog „to kill" (is: doden), betekenen. Deze betekenis wordt volgens de dictionary sinds circa 1920 gebruikt, hetzelfde jaar dat de plaat „Koolemoff' uitkwam (weet Reinier Schaper te mel den). NICO SCHEEPMAKER Een vrouw mag niet branden' LEIDEN - "Dit is Grieks voor me, hoewel ik Grieks versta", merkte zaterdagavond Monique van der Gugten als de kapelaan op bij de première van "Een vrouw mag niet branden" van Christopher Fry. Een uitspraak die veel waar heid bevatte: Imperium kan thea ter maken maar zat nu toch op een dwaalspoor. "Een vrouw mag niet branden" is een versdrama dat speelt in de Middeleeuwen dat duidelijk Re- ADVERTENTIE Fleurop voor..... wie er geen gat in ziet. Doet 'n mens goed: een bioemengroet. Maak keus uit het Fleurop ideeënboek bij uw Koninginnegracht 135, Den Haag^i^J^ Overtuigende scenes LEIDEN - Dan maakt een mach teloze woede zich van je meester. Een blanke bewaker heeft twee elektriciteitsdraden aan de ge slachtsdelen van zijn zwarte ge vangene bevestigd en jaagt daar een aantal stroomstoten door heen, zodat de zwarte over de grond kronkelt van de pijn. Ver volgens bevestigt hij de elektrici teitsdraden aan de oren van de neger en herhaalt de procedure. Daarna tracht hij de neger met een natgemaakte doek te ver stikken. Er werd zaterdagavond door Nigel Gregory en Rufus Collins geacteerd in het LAK- theater, maar toch... Het wordt allemaal zo overtuigend ge speeld, dat je een moment ge neigd bent te vergeten, dat de pijn gefingeerd is en de verstik king niet werkelijk plaatsvindt. Dat is bovendien volstrekt on belangrijk, omdat tweeduizend km. van het LAK-theater negers soms hetzelfde moeten onder gaan. En dan zonder publiek. Stukken als "Scenes from So- weto", opgevoerd door Group 3, geregisseerd door Brian Croucher en geschreven door Steve Wilmer kunnen daarom niet vaak genoeg opgevoerd worden. De lijdensweg van de zwarte ingenieur Nelson Malu- bane wordt zo trefzeker ge schetst, dat de inleving door het publiek maximaal kan zijn. Dan ontstaat ongebreidelde woede over de machteloosheid van het individu. BERT KOEKEBAKKER naissancistische kenmerken heeft en dertig jaar geleden in een tijdperk dat men nog voorname lijk audio was ingesteld is ge schreven. "Late zeventigers", zoals wij, die meer zijn ingesteld op visuele indrukken, krijgen door al deze "nieuwe" elementen moeite uit het stuk te halen wat er in zit. De tekst die letterlijk sterft van de beeldspraak, terug- en vooruitwijzingen, wordt dan door onze eigen instelling op de achtergrond gedrongen door onze overmatige aandacht voor het spel. Het enige actuele aan dit lentestuk is de probleemstelling. Een vrouw die zich niet aan de normen van de gemeenschap heeft gestoord, wordt in het huis van de burgemeester binnenge voerd met de bedoeling terecht gesteld te worden als heks op de brandstapel. Haar wil om te leven contrasteert t.o.v. de soldaat die terugkeert uit de oorlog en zo ge desillusioneerd is dat hij als enige uitkomst de galg ziet. Daardoor heen spelen andere motieven. Het generatie-conflict, de onmo gelijke liefde en een onuitge werkt broedermotief. Het is duidelijk lente. Het hoofd is op hol, de gedachten zijn verward, wat een betrekkelijk banaal "happy end" niet in de weg staat. Jan Chr. Bartelsman heeft de sfeer van het stuk uitstekend we ten over te brengen op zijn spe lers. Gerard Jonk speelde de rol van Thomas, de "zelfmoor denaar", met de vloeiende stijl die hem eigen is. Klasse was bui ten kijf de rolbeleving van Kath leen Ferrier, die als de "heks" verreweg de moeilijkste karak terontwikkeling voor haar reke ning nam. Kees Visser was als de burgemeester één van de meest komische figuren. Wim van der Wal, de schrijver, Liesbeth Jonk, het "bruidje", Richard de Cas- seres, de rechter en de broers Ro nald Schenk en Pieter Hoogen- doorn waren goede onder steunende krachten. Ans Alting wist ondanks haar beperkte in breng een geheel eigen stempel te drukken op haar rol van rege lende moeder, hoewel haar ge goochel met de tong- en de rol lende R wel wat irriteerde. Een laatste opmerking over het niet dekken van twee grootheden kan tot slot worden gemaakt. Im perium heeft onderkend dat het hier gaat om een luisterspel. Het spel is ondergeschikt en dient slechts gehanteerd te worden als accentuering van de tekst. Dat Imperium wil „stoeien" met to neelvormen is zeer te waarderen. Nobel is het zelfs om een minder populaire vorm als het versdrama van stal te halen, maar bij een stuk als "Een vrouw" moet men een duidelijke keuze maken. Of je brengt het zoals het bedoeld is, óf je herziet het rigoreus. De laco nieke interpretatie die Imperium FRED BASSET De avonturen van Jommeke hier van "stoeien" geeft wisselt van "aaien" tot "wurgen". Voor wie toch eens kennis wil maken met deze vergeten vorm van thea ter speelt Imperium nog in het Micro-theater in de Vestestraat vrijdag en zaterdag t/m 6 mei. LOUIS CORNELISSE LEIDEN - Het moet je genre muziek zijn. Miel Cools re quiem in de Leidse Schouw burg. Zonder programma boekje, maar met twee nieuwe begeleiders: de cor pulente, zeer vriendelijke Jan Theelen op toetsen en Mitch Caanen op slagwerk. Caanen heeft in Cools' programma nauwelijks iets te doen. Slechts in de marge bepaalt hij het ritme. Cools' praatjes tussen de nummers door zijn inderdaad, zoals hij zelf zegt "niet z'n sterkste kant". De Belgische troubadour doet dat bewust, omdat hij het vo cale niet door het verbale wil laten overheersen. Cools is een zeer vriendelijke Belg, die toch wel hinderlijk regelma tig op de "Hollanders" af geeft. Dit ondanks het feit, dat hij de laatste acht jaar bij diezelfde "Hollanders" zijn brood verdient. "Hollander" Van Dam liet hem zaterdag avond o.m. "Er wacht zo veel", "Anti-Biotica", "Hou den van" en "De ballade van de vrouwenjager" (M. Beer- ten) in een redelijk gevulde schouwburg zingen. Cools' liedjes doen mij eigenlijk niets. Je luistert, verwerkt en vergeet. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Een ovationeel applaus als zaterdagavond Antal Dorati en het Residentie-Orkest ten deel viel, behoort tot de zeldzaamhe den. Terecht, want een dirigent van zijn generatie en van zijn formaat vindt men nauwelijks Dorati is even spaarzaam in zijn ge baren als in zijn taalgebruik. Maar hij heeft een overwicht, een gevoelsoverdracht en een inner lijke macht waarmee hij het or kest tot een bijna extatische ge drevenheid dwingt. Zijn par tituur-analyses zijn natuurlijk tijdens de repetities in afspraken vastgelegd, maar hij deed veel meer dat voor het orkest onmid dellijk aanspreekbaar moet zijn geweest. Een lijnenspel als in Fo- dors 4e Symphonie was zo leven dig, dat dit structureel zwakke werk, boeiend werd en betekenis kreeg. In Schumanns Pianoconcert in a op. 54 kreeg elk accoord, dat in orkest en solopartij samenviel, dezelfde intensie. Niets werd aan het orkest zelf overgelaten. De solist Misha Dichter bleef slechts dichterlijk in het eerste deel bij de verstilde inzet van het hoofdthema. Daarin was hij wer kelijk groot. Maar geleidelijk aan speelde hij meer op effect en vooral in het laktste deel, het Rondo, ging wel het een en ander verloren door zijn ruige aanpak. Overigens doet Misha Dichter er goed aan het dirigeren aan de di rigent over te laten. Zijn hinder lijk gedraai kan storend zijn voor het orkest. Met Brahms' eerste Symphonie werd dit unieke con cert besloten. BEP RIJNDERS Leidse bioscopen CAMERA: "Bobby Deerfield", da. 7.00 en 9.30 uur, 12 jaar Kindervoorstelling: "Tarzan in New York", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "De verloren eer van Katharina Blum", vr. en za. 12.00 uur, 16 jaar. LIDO 1: "Star wars", da. 2.30,7.00 en 9.15 "SCHUEBLING WEGGE" UIT SCHAFFHAUSEN "Schue- blingwegge' zijn een soort saucij zenbroodjes uit Schaffhausen, een plaats die be roemd is doorzijn watervallen, maar waar men ook heel degelijk en lekker kookt. U kunt er diepvries blader deeg voor gebrui ken. Laat dit slechts zo ver ontdooien dat het net handelbaar is. Snijd saucijsjes of braadworst open en schep het worstvlees eruit. Desgewenst kunt u dit - reeds ge kruide - vlees nog wat pikanter ma ken door er een gefruit uitje door tueel wat Wor- cestersaus, pap rikapoeder of mosterd. Rol het deeg uit en ver deel het in lang werpige lappen. Leg op elk een flinke lepel worstvlees. U kunt de deeglap pen nu tot een worstvorm op rollen maar ook in de lengte dub- belslaan. Plak de uiteinden van het deeg met los geklopt ei goed op elkaar. Als u het deeg dubbelslaat kunt u de uitein den beter met de tanden van een vork dichtdruk ken. Bestrijk de buitenzijde met losgeklopt ei en leg de "Schue- blingwegge" op een met water be vochtigde bak plaat. Zet deze ruim 20 minuten U'ltlVd 27 FEBRUARI 1978 - De grootmeester der Johanniter Orde, prins Karei van Pruisen, heeft 3000 mark uit de kas der orde aan den Duitschen ambas sadeur te Konstantinopel ge zonden ten behoeve der nood- lijdenden aldaar, zonder on derscheid van geloof of natio naliteit. - Blijkens een rapport van den chirurgijn-majoor Baker, uit Timowa te Bucharest terugge keerd, had hij de Russische hos pitalen tusschen Simnitza en het Balkan-gebergte bezocht en bevonden dat in die streek meer dan 22.000 zieke en gewonde Russische soldaten aanwezig zijn. De meeslen zijn door thyp- hus aangetast. Ook de pleegzus ters lijden verschrikkelijk aan deze ziekte, twee van haar zijn er aan overleden. In één hos pitaal te Simnitza lagen twin tig Russische pleegzusters zich De heer Baker spreekt met groo- ten lof over den moed, de geestkracht en de toewijding der Russische zusters van liefdadirheid. Vijftig jaar geleden: -De "Petit Parisienmaakt mel ding van een ongewoon buiten kansje, dat een eenvoudige vrouw op jaren te Parijs, doch ter van boeren in het depar tement Yonne, is te beurt ge vallen. Zij heeft van een verren neef, ditmaal inderdaad uit Amerika, meer dan tien mil- lioen dollar geërfd, en voorts looierijen en boerderijen in Arizona en California. - In en om Chicago is een misda- digersbende van 25 personen, hech tenis genomen. Onder de ar restanten bevinden zicho.a.een bekend politicus en een crimi noloog nan naamDe arrestatie vond plaats naar aanleiding van een overval in een voorstad van Chicago op een trein. Zes bandieten losten meer dan vijftig schoten om de treinbeambten en reizigers schrik aan te jagen en maakten zich meester van een bedrag, overeenkomend met 720.000 gulden. In wachtende auto's namen de bandieten na den overval de vlucht, na eerst den postwagen met dynamiet in de lucht te hebben laten vliegen. Politie en burgers zetten de bandieten terstond in auto's achterna. Er ontstond een schietpartij tusschen de ban dieten en de politie doch lens- lot f e wisten de bandieten in hun snellere auto te ontkomen. In den postwagen werd nog een bedrag van 200.000 dollar te ruggevonden, dat dus door de roovers vergeten was. ook 4 LIDO 2: "The spy who loved me", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 12 jr. Kindeiwoorstelling: "De reddertjes", za. en woe. 2.30, zo. 2.00 en 4.15 uur. LIDO 3: "La dentellière", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jaar. STUDIO: "Nous irons tous au paradis", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4 30 uur, 16 jaar. REX: "Het stampcafé", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook om 2.30 uur, 16 jaar. Kindervoorstelling: "De fluit met de zes Nachtvoorstelling Euro 1: "Satyricon", za. 12.15 uur. 16 jaar. Nachtvoorstelling Euro 2: "Hang ze hoog", za. 12.15 uur, 16 jaar. EURO 3: "Verdwenen in de Bermudad riehoek", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Venus zonder vij geblad", derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Kindervoorstelling Euro 4: "Pietje Bell", TRIANON: "Doctor Vlimmen", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jaar. Alphense bioscopen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kin- 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.Kraamafdeling: dag van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Laatste kwartier van middag- en avond bezoek babyshow. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 2e Klasse: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de piematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag tlm vrijdag 18J0-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag. 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen apn den Rijn Kijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.20-19.30 uur 3e klas 13.30- i 18 30-19.30 uur Kraamafdeling Geluidshinder Schiphol Klachten over geluid r Schiphol kun Geluidshinde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23