Verfilming van 'Doctor Vlimmen' kort en bondig De Doorzetter: onderhoudend ,La Dentellière:'adembenemende ervaring Hitchcock-cyclos in Filmhuis Films deze week VRIJDAG 24 FEBRUARI 1978 Het is bijna onbegrijpelijk dat de geschiedenis van doctor Vlimmen indertijd zo'n op schudding heeft veroorzaakt in de katholieke wereld. Het boek stond op de zwarte lijst en o wee als mijnheer pastoor het bij één van zijn parochianen per ongeluk toch in de boekenkast zag staan. Het is echter wel tekenend voor de sfeer van het rijke roomse leven van het begin van deze eeuw. Roothaert, die het boek indertijd schreef, heeft heel wat pagina's nodig gehad om die beknepen sfeer weer te geven. 'Doctor Vlimmen", regie: Guido Pieters; hoofdrollen: Peter Fa- ber, Roger van Hooi en Chris Lomme, Trianon, 12 jaar. Des te knapper is het van Guido Pieters om de hele langdradige geschiedenis zo kort en bondig, móar vooral boeiend weer te ge ven. Het lezen van het boek heeft me indertijd heel wat geeuwwerk bezorgd, bij het zien van de film hoef je je als toeschouwer geen ogenblik te vervelen. Waar ligt dat nu eigenlijk aan, vraag je je dan af. Immers het verhaal is niet sprekender dan de honder den streekromans die al geschre ven en nauwelijks interessant voor een verfilming zijn. En het camerawerk is best goed, maar bepaald niet uitblinkend. Wat maakt "Doctor Vlimmen" dan wèl zo boeiend om naar te kijken. In de eerste plaats ligt dat ver moedelijk toch weer aan de ver tolking van Peter Faber. Een ac teur die zowel op toneel als op het witte doek zijn sporen zo langza merhand ruimschoots heeft ver diend. Hij zet een karakter neer zoals het moet. Of hij nu Max Ha- velaar uitbeeldt of een kwajon gensachtige verzetsman (in "Sol daat van Oranje"), hij maakt iets van een rol, wat een ander er niet van kan maken. Ook als Vlimmen is hij overtuigend: een hard werkende, openhartige, wat stugge man die het bepaald niet meezit in het leven. De bekrompen dorpsgemeenschap heeft het maar wat moeilijk met deze veearts die bij z'n zuster woont. Z'n vrouw is er vandoor met een ander en dat feit krijgt hij op z'n brood. Wat hij ook doet, hij krijgt het aan de stok met de rechtlijnige dorpelingen. En als hij misstanden bij de slacht aan de kaak wil stellen, deinst men er niet voor terug hem in elkaar te slaan. Wanneer bovendien het dienstmeisje in verwachting is en Vlimmen als de vader aanwijst, is de beer los. Het wordt langza merhand een onhoudbare toe stand, waar zelfs zijn vriend Dacka zo snel geen oplossing voor weet. Gelukkig komt Dacka door een toeval achter de ware vader. Als Vlimmen bovendien een zware operatie bij een koe onder de argwanende blikken van mijnheer pastoor tot een goed einde brengt, lijkt het tij voor hem ten goed te keren. Al met al een sober verhaaltje. Maar nogmaals: goed uitgewerkt. Niet goed uit de verf komt, waarom de titelrol in het begin beelden uit een circus laat zien. Dat schept eigenlijk alleen maar verwarring bij de toeschouwer, omdat daar van in de film zelf helemaal niets terugkomt. Het wordt niet slechts weinig afbreuk doen. Guido Pieters hoeft zich voor zijn speelfilm beslist niet te schamen. Mede dankzij Peter Faber en de Belg Rober van Hooi als Dacka is er een behoorlijk stuk werk uit de bus gekomen. Een typisch Hol landse film eigenlijk, die in het rijtje goede Nederlandse speel films beslist thuishoort ANNEMIEK RUYGROK duidelijk waarom dit zo werd ge toond. Men krijgt zuiver de lot gevallen van een dierenarts te zien en wat dat circus daar mee te maken heeft blijft in het duister verborgen. Maar dat is dan een typisch geval van jammer, dat bij de beste re gisseurs kan voorkomen. Tens lotte zijn ook die plaatjes best leuk om naar te kijken. Een aan de totaal-produktie kan het Vlimmen krijgt het aan de stok met zijn mededorpelingen. Isabelle Huppert De Doorzetter (The Gauntlet); hoofdrollen: Clint Eastwood en Sandra Locke; regisseur: Clint Eastwood; theater: Luxor; 16 jaar. Als je je niet stoort aan de onwaar schijnlijkheden waar "De Door zetter" mee is volgestouwd dan is deze film best te verteren. Dat is dan in de eerste plaats de ver dienste van de hoofdrolspelers Clint Eastwood en Sandra Locke die beiden een sympathie uit stralen waardoor je je betrokken gaat voelen bij hun pogingen om zich steeds weer uit allerhande benarde situaties te redden. Vooral Sandra Locke, ondanks haar spichtigheid een aantrek kelijke verschijning, levert een boeiende acteerprestatie af. Het verhaal zelf heeft niet zo bar veel om het lijf. Clint Eastwood speelt de rol van politie-agent die ten behoeve van een rechtzaak een belangrijke getuige moet gaan halen. Die getuige,een pros tituee (gespeeld door Sandra Locke) moet aanvankelijk met geweld worden meegetroond. Zij wil namelijk niet mee omdat zij allerlei aanslagen op haar leven vreest. En niet ten onrechte zoals in het verloop van de film blijkt. De ene aanslag na de andere heeft plaats omdat diverse figuren er belang bij hebben dat het tweetal de rechtszaal niet haalt. Zo wor den beide hoofdrolspelers, rij dend op een motor, belaagd door een schutter vanuit een helikop ter. En hoewel het motorrijdende tweetal in de open vlakte een prachtig doelwit vormt en de he likopter soms slechts drie meter boven hun hoofd zweeft slaagt de schutter er toch nog in vorstelijk mis te schieten. Meer van dit soort onwaarschijnlijkheden zijn te aanschouwen. Ik neem ten minste niet aan dat het bij de Amerikaanse politie gebruik is met vele honderden manschap pen uit te rukken om twee men sen in een bus te arresteren, waarbij bovendien niemand op het idee komt de rijdende bus af te stoppen door de banden lek te schieten. Daar staan echter vol doende aantrekkelijke scènes te genover om de film toch het pre dikaat "onderhoudend" mee te geven. BERT PAAUW LEIDEN - In de maand maart or ganiseert het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum een cy clus van een aantal oude Alfred Hitchcockfilms. Het programma omvat drie films die nooit eerder in Leiden zijn vertoond. Hitchcock kreeg bij het grote pu bliek bekendheid door films als „North by Nort-west", "Spell bound", "Rebecca", "The Byrds" en "Frenzy". Op het programma in het Filmhuis (Breestraat 66) staan: "Blackmail", Hitchcocks eerste geluidsfilm uit 1929 op donderdag 2 maart om negen uur. Het verhaal gaat over een meisje, Alice White, dat een schilder, die haar wil verkrachten, met een broodmes doodsteekt. Haar ver loofde, een detective van Scot land Yard, wordt met het onder zoek naar de moord belast. Op donderdag 9 maart, eveneens om negen uur, wordt de thrillerko- medie "The thirty nine steps" uit 1935 vertoond. Een Canadees helpt een door boeven achter volgd meisje. Zij wordt toch ver moord, maar in de flat van de be hulpzame Canadees. Deze moet zijn onschuld zien te bewijzen door de boeven te vangen. "Sus picion is de derde en laatste Hitchcock in deze cyclus. De film, die uit 1941 stamt, wordt op donderdag 16 maart om negen uur vertoond. Een arme so- ciety-jongen (Gary Grant) trouwt met een rijke juffrouw (Joan Fon taine) en sluit vervolgens een overlijdensverzekering op haar af. Het boek "Before the fact" van Francis lies vormt de grondslag voor deze film. Clint Eastwood, gehavend maar niet geslagen, met de juffrouw die hij begeleiden moet. Anders dan in voorgaande jaren liet Maurice Bessy, directeur van het "Festival International Du Film" dat afgelopen zomer traditiege trouw in Cannes werd gehouden, zich daags voor de aanvang te genover wie het maar wilde ho ren pessimistisch uit over het ni veau van de te tonen produkties. Belangrijke regisseurs zouden met een boog om Cannes heenlo pen, deze plaats niet als tus senstation op weg naar de vakan- tiezon verkiezen en bovendien zouden de langverwachte pre mières van "New York, New York" van Taxidriver-regisseur Martin Scorsese en die van Ken Russel's "Valentino" wegens technische moeilijkheden niet doorgaan. Het dreigde een grauw festival te worden en Bessy had zich juist in verband met het der tigjarig bestaan voorstellingen gemaakt van iets ongeëvenaards. De praktijk leerde dat het allemaal wel meeviel. De entourage zou inderdaad te wensen overlaten, maar de bezoekers (45.000) en journalisten (2.000) kwamen en nog belangrijken het niveau van de premières was zelfs dusdanig, dat de film die door vele be zoekers tot de "ontdekking van het festival" werd gebom bardeerd door de jury nog onvol doende werd geoordeeld om in aanmerking te komen voor de festivalprijs, "De Gouden Palm" Die ging naar "padre Padrone" en de bedoelde regie van Claude Girette, "La Dentellière", naar het gelijknamige boek van Pascal Laine (In een "livres de poche" uitgave uitgebracht bij Gal- limard) werd ondanks alle waar dering niet beloond. Tijdens de Arnhemse film week kon iedereen zich daar bij de Ne derlandse première nog eens over verbazen, hoewel de film in de tussentijd wel andere prijzen binnensleepte, dus in elk geval voor complete miskenning be hoed bleef. Het Amsterdamse concern "The Movies", dat zich de afgelopen tijd een respecta bele naam als distributiekantoor heeft verworven, bracht "La Dentellière" in roulatie en deze is nu na grote successen in de grote steden ook in Het Leidse Lido 3 te 'Waarom in vredesnaam een hu welijk? Het begint met wijnd- rinken uit hetzelfde glas, maar eindigt met watjes in de oren om eikaars gesnurk niet te horen. En dat alleen om met elkaar naar bed te gaan", zegt Marylène, eigena resse van een kapsalon tijdens een etentje tegen haar jongste as sistente Pomme en haar eerste vriend Francois. De camera zoemt over haar schouder in op de gezichten van het jonge stel, dat zwijgt, maar haar opvatting met geen mogelijkheid op zich- 'La Dentellière" (De Kantwerk ster), regie: Claude Girette, hoofdrollen: Isabelle Huppert, Yves Beneyton en Florence Giorgetti, Lido 3, 16 jaar. zelf wenst te betrekken. Een ontluikende liefde kent zo'n in valshoek immers niet. Het is één van de talrijke ont roerende scènes uit de film van deze 48-jarige Zwitserse regis seur, die na twintig jaar de televi sie de televisie liet en nu zijn vierde bioscoopfilm heeft ge maakt (na o.a. "l'Invitation en Pas si méchante que ca.) Opnieuw rond hetzelfde thema- het on vermogen van sommige mensen om zich anders dan in zwijgen te uiten en het onvermogen van hun omgeving om daar goed op te reageren. Wederom op adem benemende wijze verfilmd. Het is in "La Dentellière" het meisje Béatrice, in de wandeling Pomme genaamd, wiens een voud als overrompelend uit de verf komt in confrontatie met de na vele liefdes te zijn afgeknapt, door-de-wolgeverl'de Marylène, die slechts na keuze van een uit gebreide garderobe en intensief gebruik van dag- en nachtcrèmes de andere sexe tot opmerkzaam heid kan nopen en dan in haar veroveringen nog niet verder komt dan een barbaars ogende Amerikaanse toerist met levens grote camera op buikhoogte. Tijdens een gezamenlijke vakantie ontmoet Pomme de student Francois, die als voorbijganger, geplaagd door verveling in een Normandisch kustplaatsje, aan getrokken wordt door haar een voud. Er ontstaat een verhou ding, voor haar de eerste, die eindigt in samenwonen en haar confrontatie met zijn milieu: dat van de progressieve studen tenbeweging die zich zonder Marx' theorie geen bestaansrecht weet te geven. Frangois' geboeid zijn gaat rap over in een poging Pomme tot ontwikkeling te brengen en als dat niet lukt en hij niet in staat is greep op haar veel zeggende zwijgen te brengen, leidt dat tot de definitieve breuk. Het onbegrip wordt noodlottig, Pomme belandt in een inrichting. Francois komt na maanden op bezoek, ziet wat hij heeft fout ge daan, maar kan er niets meer mee doen. De film eindigt met een eindeloos shot op Pomme, die recht de camera inkijkt met een verwijtende blik, naar Frangois en eigenlijk naar iedereen die aangetrokken door eenvoud en natuurlijkheid, deze later altijd in "cultuur" moet brengen, om zelf staande te blijven. Woorden schieten te kort, een zeld zame brok in de keel blijft over. Met haar formidabele acteren heeft Pomme het publiek tot zwijgen weten te brengen. TON VAN BRUSSEL Blijvers „Bobby Deerfield", geschiede nis van een nogal gesloten auto coureur die een ongeneeslijk ziek meisje ontmoet. Het onge compliceerde in haar karakter maakt hem los. Camera, Lei den. „Star Wars" knappe science fiction. Lido 1, Leiden. „The spy who loved me", Ja mes Bond in een nieuw avon tuur. Lido 2, Leiden. „Nous irons tous au paradis", vier mannen met hun eigen problemen. Lido 3, Leiden. „Verdwenen in de Bermuda driehoek", een vliegtuig in moeilijkheden, Euro 3, Alphen. Kindermatinee „Tarzan in New York", Ca mera, Leiden. „De reddertjes", Lido 2, Lei den. „De fluit met de zes smurfen", Rex Leiden. „Pietje Bell", Euro 4, Alphen. N achtvoorstelling „De verloren eer van Katha- rina Blum", Camera. Leiden. „Butterfly op de Zweedse toer", Rex, Leiden. „Satyricon", Euro 1, Alphen. „Hang ze hoog", Euro 2, Alp hen. Venus zonder vijgeblad", Euro 3, Alphen. „Cannonball", Euro 4, Alphen (ook in avondvoorstelling). Rex „Het stampcafé", rustig gaat het er beslist niet toe in dit eta blissement. Op alle gebied valt er aardig wat te beleven. Films deze week Apollo 1: „Ben Hur", dag. 2 en 8 uur. AL. Apollo 2: „A fistfull of dollars", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. ook 4.45 uur. 16.iaar. Asta: „Julia", dag. 2.30.7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. Bijou: „3 women", dag. 2, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. Calypso: „Het slangeëi", dag. 2.15,7 en 9.30 uur. zo. 1.45,4.15.7 en 9.30 uur. 16 jaar. Camera: „De mantel der liefde", dag. 2. 7 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 Cineac: „Dirty Harry", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur, za„ zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. Corso: „Doctor Vlimmen", dag. 2, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. Du midi: „Een brug te ver", dag. 8 uur, zo. ook 4 uur. 16 jaar Euro: „Soldaat van Oranje", dag 2 en 8 uur, za„ zo. en woe. 4 en 8 uur. 12 jaar. Metropole 1: „Smokey and the bandit", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. Metropole 2: „The spy who li ved ne"l dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. Metropole 3: „De mantel der liefde", dag. 2. 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. Metropole 4: Annie Hall', dag. 2,6 45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. Metropole 5: „Elisa vida mia", dag. 2. 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. Odeon 1: „Star wars", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15. 6.45 en 9.30 uur. AL. Odeon 2: „Kringloop van de angst", dag. 2 (behalve za., zo. en woe.) 6.,45 en 9.15 uur. 16 jaar. Odeon 3: ..Moving violation", dag. 2.15 (behalve za., zo. en woe.), 7.15 en 9.45 uur. 16 jaar. Odeon 4: „The maltese falcon", dag. 2.15 (behalve za., zo. en woe.), 7.15 en 9.45 uur. 12 jaar. Passage: „Doctor Vlimmen", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. Studio 2000: „2001: a space odyssey", dag. 8 uur, do., vr., ma. en di. ook 2 uur. 12 jaar. De Uitkijk: ..Nous irons tous au paradis", dag. 2. 7 en 9.30 uur, zo. 1, 7 en 9.30 uur. 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21