vonne Keeley: „Ik mis de loemkool in Rotterdam... toegelicht Nederlandse literatuur zit in diep dal A. VAN OORSCHOT IN LEIDEN >ruk leven in de Engelse hoofdstad Punk bij Catena 'n Ei hoort erbij C/H\mgmmma] IARI OENSDAG 15 FEBRUARI 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 9? ^■E/DEN - 'Jonge talentvolle rijvers van nu. ik zie ze niet. ^■Voor mij zitten we de laatste tien ^Hjoar met de Nederlandse litera- WM tuur in een dal, in een dieptepunt. HHEr is weinig talent, weinig origi- en weinig dat opvalt. We in een periode dat er I vrijwel niets gebeurt en het weinige dat gebeurt door de lite ratuurkritiek ontzettend in de hoogte wordt getild", •ze opmerkelijke opvatting was gisteravond in Leiden te horen uit de mond van uitgever/schrijver G. A. van Oorschot. Hij gaf deze Is gast in de schrijverscyclus van de studentensociëteit Augustinus. Van Oorschot verloochende zich zelf daarbij niet. Zijn vierkante uitspraken en eigenwijze opvattingen maken hem tot een boeiende persoonlijk heid. Weggezakt in een fauteuil onder gedempt licht en omringd door kaarsen ("het is hier alle maal wel erg rooms deed hij zijn verhaal of liever beanl- woorddè hij vragen, scherp en boeiend, maar soms ook verhul lend en ontwijkend. Scherp als het ging om zijn kritiek over de uitgeverswereld, de lite ratuurkritiek en de schrijverswe reld. Boeiend als het ging om zijn werk als uitgever. Maar afstan delijk en ontwijkend als hel ging om zijn eigen werk. Over de uit gever Van Oorschot werd het pu bliek veel duidelijk, over de schrijver R. J. Peskens bitter weinig. Van Oorschot groeide op met Mul- tatuli en Heijermans ("ik ken geen kinderboekenwaaruit zijn vader hem voorlas. Die auteurs vormden hem. Die maakten mij koppig, die gaven mij weerstand"zei hij het zelf. Dat werkte ook door. Auteurs die hij in zijn fonds toelaat, moeten hem ook nastaan: "Ik geef niet uit, wat ik zelf met mooi vind". Zijn oordeel is bondigheid en hel derheid: "Ik heb behoefte aan hel derheid, geen opsmuk en mooie woorden, een schrijver moet kaal schrijven, zuinig zijn met woor den". Van Oorschot is daarmee een scherp en kieskeurig uitgever. Veel schrijvers vallen af, wat overblijft is veelal opvallend van kwaliteit. "Ik geef niet uit wat verkoopt", zegt hij uitdagend. "Dat doen ande ren wel, die geven alles uit wat ze binnenkrijgen. De meeste uitge verijen snakken naar nieuwe boeken, dat verdient. Ik geef graag boeken uit waar ik niks aan verdien", pocht Van Oor schot. Zijn eigenwijze ideeën en koppig doorzetten leverde de befaamde Russische bibliotheek, de com plete uitgaven van de grote 19e- eeuwse Russen, en het verzameld werk van Nederlandse groten als Du Perron, Ter Braak en Mul- tatuli op. Van Oorschot gaat voorlopig door, heeft nog am bitieuze plannen, maar vindt wel, "uitgeven dat is van de ge kke" KEES VAN DER MALEN ONDEN - „Ik dacht: mor gen ben ik toevallig toch vrij... Ik kom dat liedje wel effe zingen". Opmer kelijke tekst van Yvonne Keeley, oftewel Yvonne Paay, Rotterdamse, 25 jaar, de jongere zus van Patricja Paay, die al langer bekend is omdat ze ook wel eens een liedje zingt. Dat „effe" van Yvonne leidde tenslotte tot een hit die nu al drie weken alle nummer een in Nederland link staat en nu ook in Enge- wa 'anc' driftig op weg is- jonc naar die toppositie. ,If I had words": onverwacht suc- ces voor Yvonne, voor haar partner voor een opname, Scott Fitzgerald... en voor de Engelse producer Jonathan Hodge, die precies anderhalf jaar geleden een deel uit Camille Saint Saens' Derde Symfonie van een reggae-ritme voorzag, er wat rijmende zinnetjes bijfrom- melde en Yvonne Keeley vroeg hem met haar stem te helpen bij de vervaardiging van een de monstratiebandje voor gram mofoonplatenmaatschappijen. Deze Jonathan kon echter bedelen wat hij wilde, maar geen enkele vaa platenmaatschappij had trek in en zijn „If I had words", hoe hij ook i's maandenlang steeds weer op- net nieuw sleutelde aan het demo- ?nb; bandje. Totdat deze Jonathan a genoeg kreeg van het leuren met zijn handeltje en besloot een ei gen platenmaatschappijtje op te richten onder het label Pepper Records. „If I had words" zou een van de eerste produkties worden j en de sessie-zangeres Yvonne ik Keeley moest dan ook maar de on' officiële versie zingen, samen met ene Scott Fitzgerald, ook toevallig beschikbaar. Yvonne Keeley: druk lev Yvonne: „Echt waar, het was voor mij een tussendoortje. Sinds ik in Engeland woon, drieeneenhalf jaar geleden reisde ik mijn vriend Steve Harley achterna, ben ik werkzaam als sessie-zangeres. Commercials voor Omo of voor olie, een achtergrondstemmetje voor platen, dat soort werk. Ik vond - en vind dat nog steeds - allemaal prima en ik had totaal geen behoefte om me als solo zangeres naar de voorgrond te trappelen. Oke, ik ben het zusje van Patricia, die zingt wel sinds jaar en dag solo, maar dat maakt me niks. Ik zing ook, ders. Ik ben nog steeds tevreden als ze maar vragen een reclames potje voor kauwgummi in te zin gen en eerlijk gezegd heeft het succes van „If I had words" het voor mij allemaal niet gemak kelijker gemaakt. Weliswaar heb ik nu met Pepper Records een contract afgesloten voor enkele singles, maar ik weet nog steeds niet zeker of ik als Yvonne Keeley carriere wil maken. Om populair te blijven moet je keihard wer ken. Voor dat werk ben ik niet bang, alleen niemand beseft be ter dan ik, dat een toevallige hit nog niet garandeert dat ik ook een eigen geluid heb, een eigen- personality". Anderzijds laat Yvonne de plot selinge publiciteit zich minzaam welgevallen. Zo vertelt ze: „Vol gende week ga ik naar Nederland op uitnodiging van een weekblad. Er moeten zonodig foto's worden gemaakt van Pa tricia en mij samen. Nou, best. Als de vliegreis heen en terug wordt betaald heb ik daar geen moeite mee". Fanclub „If I had words": „Jonathan Hodge had contact met de muzieklera res van de Thomas Moore-school, een school voor particulier on derwijs hier in Londen, in de wijk Chelsea. Jonathan wilde een aan tal leerlingen van die school ge bruiken als enthousiaste fanclub voor de promotiefilm van „If I had words". Als tegenprestatie zou de school een percentage van de royalties ontvangen. Dat kwam ook alweer toevallig heel goed uit, want voor de muziekaf deling van die school was geen geld meer beschikbaar. De leer lingen van Thomas Moore heb ben voor dat filmpje geweldig veel gedaan. Wat er nu in Neder land wordt vertoond is samen gesteld uit tien complete opna men. Maar, hoe lang het ook al lemaal duurde, die kinderen ble ven maar enthousiast. Drie maanden na uitkomst van „If I had words" blijkt dat ze dat niet voor niets hebben gedaan. Een paar dagen geleden konden we namelijk op de school een cheque ter waarde van 2800 pond uitrei ken, dat is ongeveer 12.500 gul den, niet misselijk- zou ik zeggen". Er komt pas een beetje warmte in haar mededelingen als ze het over thuis heeft, over pa Paay en over moeder Paay in Rotterdam. „Soms verlang ik er wel eens naar om gewoon even bij ze aan te wippen. Vooral als ik 's avonds geen zin heb om te koken, of weer met vrienden en kennissen zono dig uit eten moet. Dan zou ik best in Rotterdam willen zijn, als moeder bloemkool heeft klaar gemaakt. om een vorkje mee- te prikken". Voor joker Dat kan niet. Want morgen moet ze weer in een Engelse studio zijn. Om te vocaliseren dat koperpoets XIJZ het beste poetst van alle koperpoetsen is; of daaromtrent. Yvonne: „If I had words" geeft namelijk verder geen werk aan de winkel. Promotie van de plaat op radio, televisie, of in het theater is er hier in Londen niet bij, ook al omdat Scott Fitzgerald - of zijn manager, daar wil ik van af zijn - nogal een vreemd type is. Nadat de plaat is uitgekomen heeft Scott - of zijn manager dus - op geen enkele manier medewer king willen verlenen aan de pro motie. Ik begrijp er nog steeds niets van. Scott is negentien jaar bezig om als zanger bekend te worden. Krijgt hij eindelijk de kans, dan laat hij het afweten. Als we gevraagd werden te komen zingen, zei hij Ja", maar komen... ho maar! Hoe vaak ik niet voor joker heb gestaan! Als er wordt geschreven dat ik met Scott een geweldige ruzie heb, dan is dat onzin. Het is best een aardige jongen. Alleen zakelijk hebben we duidelijk verschillende ideeen. En daarom is het onge twijfeld de eerste en de laatste keer dat we samen hebben ge werkt". Er gaan in Nederland geruchten dat ze binnenkort met zus Patricia een plaat wil opnemen. Yvonne: „Welnee. Hoe komt men erbij! We hebben dat vroeger wel eens ge daan, maar dat was zo maar voor de lol. Dat was een single voor onze moeder, om haar een plezier te doen". Willen we op dit moment toch we ten hoe ze aan de naam Yvonne Keeley is gekomen en waarom ze als achternaam niet simpel Paay heeft aangehouden. Yvonne glimlacht voorzichtig: „Natuur lijk heb ik niets tegen mijn ach ternaam, maar in Engeland geeft Paay allerlei problemen. Ten eerste kunnen ze het hier niet goed uitspreken, laat staan goed opschrijven en ten tweede den ken ze steeds dat Paay „pie" is en dat ik feite opgegeten zou moeten worden". Steve Harley (ter in formatie: voormalig leider van de popgroep Cockney Rebel en nu actief als solist en muziekon- dernemer) bedacht voor haar de artiestennaam Keeley. Yvonne: „Steve is van mening dat een „k" en een „e" sterke letters zijn in een naam. En Steve is vroeger journalist geweest. Vandaar". LEIDEN - The Softies, een punk- groep van Engelse origine, geven morgenavond een concert in Ca- tena-societeit aan de Koif- makerssteeg. De groep werd in september van het vorige jaar ge formeerd door Big Mick, die af komstig is uit de punkgroep 'The Damned* De andere leden van de groep luisteren naar de namen Pedro Marx (gitaar). Baron Vito (drums) en Frank Stein (basgitaar). The Softies brachten onlangs hun eerste single in Nederland uit. Het bestuur van Catena stelt er overigens prijs op dat men zich voorzien van veiligheidsspelden, gescheurde kleren en bizarre make-up naar het concert be geeft. ADVERTENTIE NEDERLAND I- 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.45 - Toeristische tips (NOS) 19.50 - Uitzending van de BP (Pol. Partijen) 20.00 - "Driesprong", Engels tv-spel (NOS) 21.00 - Het programma met de MAP (NOS) 21.85 - journaal (NOS) 21.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.05 - Panoramiek (NOS) 22.35 - Studio Sport (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) 23.05 - Europees Titelgevecht Boksen te Rotterdam (AVRO) NEDERLAND II - 18.15 - Natuurkunde is overal (11) (TELEAC) 18.45 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - De kathedralen, documentaire serie (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Film van de Stuurgroep Sociaal-Kulturele Aktiviteiten t.b.v. Werkloze Jongeren (NOS) 20.30 - Topshowconcours, muziekprogramma (NCRV) 21.10 - Kleurig als de lente, filmreportage (NCRV) 21.30 - Willem de Merode, filmportret (NCRV) 22.20 - Von Karajan dirigeert Beethoven (NCRV) 22.45 - Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 15 FEBRUARI DUITSLAND I tReg. progr. NDR: 18.00 Film- report. 18.30 Act. 18 45 Kleuterprogr. 18.55 Licht muz.progr. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Progr.inf. Aansl.: Natuurserie. 18.40 Wie das Leben so spielt, tv-se- ne. 19.15 Act. 19 45 Blauer Dunst, tv-serie.) 20.00 Journ. 20.15 In Treue fest, tv-spel. 22.00 Mut zur Mart- lucke, tv-film. 22.30-23.00 Act. DUITSLAND II 18.20 Licht progr. 19.00 Journ. 19.30 Sport. 20.15 Act.rubr. 21.00 Journ. 21.20 Die Strassen von San Francisco, tv-serie 22.05 Relig. uitz. 22.35 Die Schwiegertochter, tv-spel. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cur sus Engels. 19.00 Journ. 19.15 Na tuurfilm. 20.00 Journ. 20.15 Inform, progr. 21.00 Momente. 21.15 Film- reort. 22.00 Inform, progr. 22.05 Heisses Eisen, Amer. speelfilm. 22.30 Journ. BELGISCHE TV WOENSDAG 15 FEBRUARI BELGIË VLAAMS 18.15 Kleuterprogr. 18.20 Showprogr. 18.50 Space 1999, tv-se rie. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Trekking Nationale Loterij. 20.20 Happy Days, tv-serie. 20.45 Washington behind closed doors, tv-serie. 22.20-22.35 Journ. en Wetstraat. ■kin "Van gewest tot gewest" vanavond (Ned. 1. 19.04-19.40) aandacht voor een tentoonstelling over een ruilverkaveling in Borculo, een kijkdag van carnavalwagens in Bergen op Zoom, het provinciekantoor in Utrechten het verkeerscircidatieplein in Groningen. k Tom Conti, de Britse acteur, die schitterde in de BBC-serie "The glittering Prizes", waarvan binnenkort een herhaling is te verwachtenen nu in de bioscoop te zien als Mia Farrows vriend in "Full Circle speelt vanavond met John Hurst (bekend uit "The naked civil servant") en Kate Nelligan in het tv-spel "Treats", dat hier "Driesprong" is gedoopt (Ned. 1, 20-21). De intrige van Christopher Hampton behelst een driehoeksverhou ding met wisselende relaties tussen de drie hoofdpersonages, door John Frankau in boeiende banen geleid. k Een grotere betrokkenheid ran de ouders bij de school is een belangrijk uitgangspunt van het huidige onderwijsbeleid. Voor een zo goed mogelijke ontplooiing van het kind is het noodzake lijk,dat er thuis aandacht en waardering bestaat voor wat erop school gebeurt. Maar de school dient ook aan te reële bij de ervaringen van het kind thuis en in de buurt. Er is nu een groei ende belangstelling voor het contact tussen ouders en school. Het programma met de MAP, vanavond op het eerste net <20.55- 2130) geeft een voorbeeld van de betrokkenheid van ouders bij veranderingen in het onderwijs op een kleuter- en lagere school in Hilversum. k De jonge staat Suriname is zich er pijnlijk van bewust, dat nationale onafhankelijkheid" veel meer inhoudt dan hel bezit ten van een eigen vlag en een eigen volkslied. De mate waarin een land economisch weerbaar kan worden gemaakt, draagt zeer veel bij aan de rele inhoud van dat begrip onafliankelij'k- heid. In Nederlandse politieke kringen wordt de laatste tijd de kritiek gehoord, dat Suriname te weinig doet om die economi sche weerbaarheid te vergroten. Over deze kritiek en de Suri naamse reacties daarop gaal vanavond de reportage in Pano ramiek "Nederland-Suriname, met opstaan en vallen" (Ned 1 22.05-2235). k In 'Kenmerk" van de IKON wordt vanavond aandacht be steed aan de afwijzing door de kerk van de invoering van de neutronenbom. Aan het woord komen de voorzitter van de Ne derlandse bisschoppenconferentie, kardinaal Willebrands,en de secretaris-generaal van de Nederlands Hervormde Kerk, dr. Van den Heuvel. Kenmerk heeft voorts een bijdrage over Nami bië, (Ned. 2, 1929 uur). HILVERSUM I WOENSDAG 15 FEBRUARI P.P.: Uitz. PVDA. TROS 18 30 Nws. 18.41 De verhalen van Vir- gilius. 18.45 (S) Michel en Louis, amusem.progr. 19.05 (S) Hartje Am sterdam, amusem.progr. 22.00 (S) idje Frans. 22.30 Nws. 22.40 23.0 rsp. 23 23.55-24.00 Nw HILVERSUM II 18 00 Nws. VARA: 18.11 Din gen van de dag. 18.25 (S) Tussen start en finish. 19.30 Vrije tijd, blije tijd, muz.protret. 20.00 Nws. 20.05 Radio Filharmonisch Orkest en solist: klass. muz. 21.30 Jugendstil, hoorsp. 21.55 (S) New Art String Quartet. NOS: 22.15 Open School. 23 00 (S) Met het oog op morgep. 23.55-24.00 HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muz. 23.02 <S) NOS- Jazz 0.02 (S) Metros Midnight Mu sic. 1.02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4-02-7.00 (S) De achternacht. DONDERDAG 16 FEBRUARI HILVERSUM I NCRV: 7.Qfl Nws. 7.02 Het levende WoorcW7.(re(S) Te Deum Laudamus, gewijde muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 Vandaag, donderdag, geva rieerd progr. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? vragen van luisteraars. 9.45 (S) Onder de hoogtezon, pastoraal- Meded. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedient. 13.15 (S) Een uur natuur. 14.15 NCRV- Globaal (15.30 Nws). 17.30 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym 7 20 AVRO-klok, üchte muz. <8.00 Nws. 8.11-8.25 Radiojourn.). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Ik neem hem lekker mee naar bed, dokum. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio lawaaipa- pegaai, kleuterprogr 10.10 Arbeids vitaminen, populair verzoekpla- tenprogr. (11.00 Nws. 11.03-11 05 Radiojourn.). 11.30 Rondom twaalf, een uur allerlei voor iedereen. 12.15 Sportpanorama. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.25 Beursplein 5 13.30 'n Middagje AVRO, gevarieerd progr. (16.00 Nws. 16.03 Ra diojourn.). 17.00 13-Speciaal, jon- gerenprogr. OVERHEIDSVOORL.: 17.40 Den Haag aan de lijn. NOS: 17.55 Meded. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Met Peter gaat het beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen Show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 14.03 (S) Pol- derpopparade. 16.03 (S) Europa- HILVERSUM IV KRO. 7 00 Nws. 7 02 (S) Badincne. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij. 9.10 (S) Solo. 10.00 (S) Rot terdams Philharmonisch Orkest. 11.10 (S) Jarmila Kozderkova, piano. 11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S) Rondom Bartok. 14.00 Nws. 14 02 Spektakel. 14 30 (S) Kollage van al ledaags en zeldzaam. 15.30 (S) Voor God en Goden. (XVI). 16.00-17 00 (S) Bu voorkeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5