Amsterdams Volksorkest' is niet te stuiten c/ii fubbelLum toegeljcht ...e/g gfetëfëh l Emancipatie in Beethovencyclus Kwart eeuw pionieren met Huckriede en Kersjes Leidse cabaretgroep wint kleinkunst- festival I i Kunstgebitten DINSDAG 14 FEBRUARI 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 Het Concertgebouworkest en het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest organiseren in april en mei gezamenlijk een Beethoven-cyclus in het Con certgebouw. Om te begrijpen wat er achter deze zakelijke mededeling schuilgaat moet men de verhouding tussen die twee orkesten en beider geschiedenis kennen: ener zijds ons oude, gerenom meerde „nationale" orkest, anderzijds het relatief jonge orkest voor „Jan met de pet", om met Jan Huckriede, direc teur van het APhO te spreken. Het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest organiseert al ja renlang in het vooijaar een Beethoven-cyclus, nadat, het Concertgebouworkest jaren geleden een punt achter z'n eigen Beethoven-cyclus had gezet. Nu gaat het Concertge bouworkest in mei naar de Verenigde Staten om daar onder leiding van Haitink in enkele grote steden Beetho- vens symfonieën uit te voe ren. Mede ter voorbereiding van dit belangrijke toernee wilde het Concertgebouwor kest voordien enkele Beetho ven-concerten in Amsterdam geven. Maar twee vrijwel gelijktijdig georganiseerde Beethoven- cycli in Amsterdam, dat kon natuurlijk niet. De enige op lossing was dus samen werking. Bernard Haitink di rigeert nu drie Beethoven- concerten van het Con certgebouworkest en Anton Kersjes vier van het Am sterdams Philharmonisch Orkest. Een door de omstan digheden min of meer ge dwongen samenwerking, maar toch... Jan Huckriede noemt dit gezamenlijke pro ject voor het APhO „een tac tisch en artistiek interessante zaak". Het Concertge bouworkest en het Am sterdams Philharmonisch Orkest hebben van oudsher elk een eigep publiek. Nu zal men gaan vergelijken. Jan Huckriede en Anton Kers jes durven die confrontatie best aan. Weer een stap verder op de weg naar de emancipa tie van Amsterdams „tweede" orkest, waaronder Huckriede en Kersjes gedu rende 25 jaar hun schou ders hebben gezet. Aflevering van 'Seniorenshow' naar Hollywood De organisatoren van het Inter nationaal Televisiefestival in het Amerikaanse Hollywood, dat op 1, 2 en 3 maart a.s. zal worden ge houden, hebben de VARA ver zocht een aflevering uit de Se niorenshow "Dat ik dit nog mag meemaken" te mogen vertonen. Het gaat met name om de afleve ring "Dood en begraven", die tij dens het concours om de Gouden Roos in het Zwitserse Montreux vorig jaar werd onderscheiden met de internationale persprijs. 'Een vertegenwoordiger van een Amerikaanse televisiemaat schappij zag de aflevering in Montreux en vertelde in Hol lywood óver "een ongelooflijk gedurfd Nederlands televisie programma". Vandaar de inte resse", aldus Han van Essen, hoofd amusement van de VARA-televisie. De gevraagde aflevering is inmid dels door de VARA ingezonden. Niemand kan overigens beweren dat het APhO geen aandacht aan de Nederlandse muziek heeft ge schonken, maar wie het pro gramma-overzicht bekijkt con stateert dat het in vrijwel alle ge vallen om behoudende com ponisten als Heppener. Van Del den, Henkemans en Van Hemel gaat, componisten overigens die - dat mag wel gezegd worden - el ders nauwelijks aan bod komen: Binnen het Nederlandse con- certbedrijf staat het APhO be kend als een nogal autocratisch geleid orkest. Het APhO heeft geen artistieke commissie - vrijwel alle andere Nederlandse orkesten wel - waarin orkestmu sici mede het artistieke beleid bepalen. Hoe komen de pro gramma's dan tot stand? Huck riede: ..Anton en ik doen dat sa- Is een dialoog tussen leiding en or kestleden in deze zaken dan niet nuttig? Kersjes wil daarover wel iets zeggen: „Als zo'n dialoog er moet zijn, dan zo kort mogelijk. Ik heb de indruk dat onze or kestmusici aan een dergelijke in spraakprocedure geen behoefte hebben. Ze willen spelen meer niet. Ik wil wel een voorbeeld ge ven hoe het op een andere manier kan gaan. Over een programma dat ik met het Omroeporkest in het Festival van Vlaanderen ga uitvoeren wordt al anderhalve maand overleg gepleegd. Ieder een heeft, iets anders te zeggen. Zo'n programma had ik m een week samengesteld. Dat is het soort inspraak dat de zaken al leen maar blokkeert" Jan Huckriede neemt volgend jaar afscheid van zijn orkest. Hij vindt het dan welletjes. En Anton Kersjes? „Ik heb nog geei. be hoefte om te stoppen", zegt de goedlachse dirigent, „maar er kan een tijd komen dat het orkest het genoeg vindt. Dan leg ik me daar bij neer. Dat hoort nu een maal bij het vak. Menige muziekliefhebber zal herinneringen bewaren aan de televisieconcerten van het Kunstmaand Orkest in de jaren zestig, met diri gent Anton Kersjes en toelichter Wouter Paap, die in zijn ruim gesneden dubbel-rij-knoopskos- tuum gewoonlijk ter linker zijde van de groep eerste violen was geposteerd. Het Kunstmaand Orkest heet sinds het verdwijnen van de Kunst maand (een Amsterdamse kunstmanifestatie die van 1951 tot 1968 jaa rlijks werd georgani seerd) Amsterdams Philharmo nisch Orkest en het bestaat 25 jaar. Morgen is het precies een kwart eeuw geleden dat in de koffieka mer van de al lang niet meer be staande Cinema Royal aan de Nieuwendijk in Amsterdam een twintigtal pas afgestudeerde jonge musici voor hun eerste or kestrepetitie bij elkaar kwam. Voorhetdoor Jan Huckriede,een van de mensen achter de Am sterdamse Kunstmaand, in het leven geroepen Kunstmaand Kamerorkest stond Anton Kers jes,, tóen nog dirigent van het Tu- schinski Theaterorkest. het Kunstmaand Kamerorkest werd Kunstmaand Orkest, het Kunstmaand Orkest werd Am sterdams Philharmonisch Orkest en z'n artistieke ontv/ikkeling was niet meer te stuiten. De agenda is al jaren overvol, de be zoekcijfers behoren tot de hoogste van het Nederlandse or kestenbestand en er komen steeds meer belangrijke dirigen ten en solisten naar Amsterdam om met het APhO op te treden. „We worden nu voor vol aange zien", zegt Jan Huckriede, zelf lang practiserend musicus en in de beginjaren wel eens pianoso list bij zijn orkest. Formule De succesformule van het Am sterdams Philharmonisch Orkest is een combinatie van eigen schappen van het koppel Huck- riede-Kersjes. Enerzijds een di recteur die op de juiste momen ten de juiste beslissingen heeft genomen als het om het uitbou wen van de functie van het orkest ging, anderzijds een dirigent die het vormende karakter van zijn taak - vormend in twee beteke nissen: jegens het jonge, relatief onervaren orkest en jegens zijn dito publiek - heeft onderkend en constant vervuld. Orkest en diri gent zijn wat je noemt „een voudig" gebleven. "Waar we ook zitten zegt Anton' Kers jes, „in een concertzaal, een kerk of een wijkcentrum, we generen ons er niet voor". Het orkest repeteert in een sober maar goed geoutilleerd bijgebouw van de Jaap Eden Hal (schaatsparadijs voor Amsterdam en omgeving). De meeste concerten worden in het Concertgebouw gegeven, maar er zijn ook series in het wijkcentrum van het Westelijke Osdorp, in de Westerkerk en in Amstelveen, incidenteel treedt het orkest elders in het land op en dan zijn er verder de operabege leidingen en de buitenlandse tournees, waarvan die in 1972 naar de Sowjet-Unie (de eerste Russische tournee van een Ne derlands orkest) de meest ge ruchtmakende was. Door goede contacten van Huck riede met het Russische staats- impresariaat zijn in de laatste vijftien jaar ook heel wat Russi sche dirigenten en instrumen talisten bij het APhO opgetreden. Ook is altijd relatief veel Russi sche muziek gespeeld (al zeven symfonieën van Sjostakowitsj onder meer). Al met al een reden voor menige Nederlander om honend over „het enige Russische orkest bui ten Rusland" te spreken. Huckriede lacht er een beetje om: „Ik heb er mee bereikt dat ons orkest er door in de publiciteit is gekomen en dat was een van de dingen die ik wilde. Door Aad v.d. Ven Subsidie Kleine ensembles van APhO-mu- sici treden geregeld op ver schillende plaatsen in Am sterdam op. Voor dat project verleent de gemeente een aparte subsidie. Over de steun van ge meentelijke zijde zijn Huckriede en Kersjes vol lof, maarzij klagen over gebrek aan begrip voor hun situatie bij de rijksoverheid. Wel zegt Huckriede: „Ik ben er echt niet op tegen dat het Concertge bouworkest financieel in een uit zonderingspositie wordt ge plaatst. Als men een represen tatief nationaal orkest wil hebben moet daar geld voor zijn. Maar de nadelige positie waarin wij nu verkeren door de verhogingen in Rotterdam en Den Haag is een onrechtvaardige zaak. Onze mu sici hebben even veel recht op die tien procent meer. Wij kunnen het toch niet helpen dat er in Am sterdam zoveel muziekliefheb bers zijn dat twee symfonie-or kesten er hun handen vol aan hebben. Het Concertgebouwor kest en het Amsterdams Phil harmonisch Orkest bijten elkaar niet. Het Concertgebouworkest heeft z'n eigen publiek en wij hebben ons publiek" Aldus Jan Huckriede. Anton Kersjes Hoe is het APhO aan dat „eigen" publiek gekomen? We moeten te rug naar het jaar 1965. De oprich ting van het Nederlands Bal letorkest betekent in feite een stuk broodroof voor het Kunst maand Orkest dat op dit terrein veel werk verzette. Hoe moeien Huckriede en Kersjes deze bres in de activiteit van hun orkest dichten? Huckriede komt dan in contact met de Premie van de Maand Club (PMC) van Albert Heijn. Het APhO gaat speciale concerten geven voor de AH- klanten die voor gespaarde bon nen een toegangsbewijs krijgen. Opwinding in het Nederlandse muziekleven. De combinatie symfonie-orkest-supermarkt wordt gehoond, maar Huckriede lacht weer in zijn vuistje. Zijn publiek is geweldig gegroeid en hij gelooft heilig in zijn taak om een nieuw publiek naar de con certzaal te brengen. „Drem pelvrees?", zegt hij, "daar lach ik om. En die muzieksociologen maar zeggen dat zo'n Concertge bouw te eerbiedwaardig is. Het ligt er maar aan hoe je zo iets aan pakt. Ons eerste PMC-concert was het populairste dat ooit door een symfonieorkest is gegeven: Beethovens Egmont-ouverture, Bachs dubbelvioolconcert en stukken van Johann Strauss. Nu spelen we voor dezelfde mensen symfonieën van Brucker en Mahler. Ik vind dat ik in dat op zicht iets heb bereikt. Behoudend Wie een abonnement op het Am sterdams Philharmonisch Orkest neemt weet waar hij -aan toe is: geen avant-garde op de pro gramma's. "Je kunt er over den ken zoals je wilt", zegt Huck riede, „we zijn op dat punt duide lijk. We hebben er, dat weet ik uit ervaring, geen publiek voor" Kersjes knikt instemmend. LEIDEN - Het Leidse cabaret "Met Zonder Met" is winnaar geworden van het kleinkunstfestival, dat het afgelopen weekeinde voor de tweede maal werd georganiseerd in het Brabantse Schijndel. De groep wist zowel de jury als de persprijs in de wacht te slepen. "Met Zonder Met", dat in de huidige driemansformatie bestaat sinds 1975, heeft door optredens in diverse café's en studentenverenigingen en op het laatste Iris-festival al enige bekendheid in Leiden en omstreken verworven. Ook traden zij dit jaar op in de voorronden van het bekende Camaretten-festival, waar zij de zevende plaats behaalden, één te laag om tot de finale door te dringen. In Schijndel had men meer succes. Het jury-rapport prees de als laatste optredende groep om de professionele opzet van het programma en de vaart waarmee het werd gebracht. Voor zowel de teksten als voor het muzikale gedeelte had de jury veel waardering. Tweede werd de groep Toost van de Belg Ronald van Rillaer. Het cabaret Met Zonder Met v.l.n.r.: Marie v.d. Velden, Jan Middendorp en Arnoud van Buuren. ADVERTENTIE E is Het Nederlands Blazersensem ble is gisteren van Schiphol ver trokken voor een 14-daagse tournee door Italië. Op het prog ramma staan acht concerten die onder meer worden uitgevoerd in Napels, Rome, Siena, Venetie en Turijn. Het Nederlands Dans-Theater gaat in mei naar Israel. Van 12 tot 23 mei worden tien bal letvoorstellingen gegeven in o.a. Tel Aviv, de kibboetsen Ifat en Ein Hashofet, Haifa, Jeruzalem en Kfar-Saba. ADVERTENTIE Geen losraken of verschuiven meer van Niemand, die een kunstgebit heeft, be hoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn kunst gebit losschiet of verschuift, Maak een einde aan dit steeds dreigende onge mak. Een weinig Dentofix-poeder houdt het gebit de gehele dag onwrikbaar op zijn plaats Dentofix geeft U een gevoel van zekerheid. Probeer het nog vandaag Bijapotheken en drogisterijen. NEDERLAND I - 18.15 - Leren, hoe doe je dat? (3) (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 Henkie's droomboom (EO) 19.10 - EO-Kinderkrant (EO) 19.30 - Het kleine huis, tv-serie (EO) 20.20 - Hoe zouden we dan leven? documentaire serie (EO) 20.50 - Hebt uw vijanden lief, reportage (EO) 21.00 - Christenen vandaag, gesprek (EO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.05 - Beeldspraak (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.45 - Paspoort voor Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Matchpoint (TROS) 20.00 - Journaal (NOS; 20.25 - De Mounties Show (TROS) 21.20 - De verpleegsters, tv-serie (TROS) 22.10 - Aktua TV (TROS) 23.05 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND I - 15.30 -' Bolke de Beer, kinderserie (NCRV) 15.40 - Zolder, kinderprogramma (NCRV) 17.05 - Salty, jeugdserie (NCRV) DUITSE TV DINSDAG 14 FEBRUARI DUITSLAND I 16.10 Journ. 16.15 Licht muziekprogr. 17.00 Kin- Landstrasse, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterprogr 18.55 Abenteuer der Landstrasse. 19.25 Region, ma- gaz. 19.59 Trogr.overz. WDR: 18.00 Progr.inform., aansl.: Die Un- ternehmungen des Herrn Hans. 18.40 Orson Welles vertelt, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Filmreportagc). 20.00 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.00 Aktualiteitenrubriek. 21.45 Super star, misdaadfilm. 22.30 Aktual. 23.00 Showprogr. 23.45 Journ. DUITSLAND II 16.30 Voor oudere kijkers. 17.00 Journ. 17.10 Reportages. 17.40 Ak tual. en muz. 18.20 Tekenfilm. 19.00 Journ. 19,30 Gute Geschafte, blijspel. 21.00 DUITSLAND UI WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus wiskunde. 19.00 Journ. 1P.15 Do- cum. film. 20.00 Journ. 20.15 TV-por- tret. 21.00 Momente. 21.15 Qulz. 22.00 Filmreportage. 22.30 Wenn die BELGISCHE TV DINSDAG 14 FEBRUARI BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Kleuterprogr. 18.05 Sesam straat. 18.30 Open School. 19.00 Popmuz. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Slisse en Cesar, tv-serie. 20.50 Informatief progr. 21.40 Testimony of two men, tv-serie. 22.30 Journ. NET 2 20.10 The McLean Stevenson Show tv-serie. 20.35 Panorama. 21.00 Blow Up. thriller. TROS-Aktua zal vanavond aandacht besteden aan de pogin gen van Nederlandse bergers om een gestrand booreiland van de rotsen bij Guernsey los te trekken. Verder in de rubriek het voor en tegen van sportsponsoringhet bezoek van Ernst Happel aan Joh an Cruyff, het hardnekkig opduiken van geruchten over een elfstedentocht als het licht begint te vriezen .kinder-sterretje Jody Foster in gesprek met Simon van Collem en de bedrijfsautoten toonstelling in Amsterdam. "Een Van Gogh aan de muur" heet de aflevering van Beeld spraak, die vanavond op het eerste net (22.05-22.55) door de NOS wordt uitgezonden. Het betreft de reproduktie van "Het caféter ras bij nacht", die bij tienduizenden thuis aan de muur hangt zonder dat men zich ervan bewust is dat het een Van Gogh is. Onder de wat goedkope kop 'NV Terreur Internationaal" toonde de AVRO gisteravond een produkt van Britse tv- journalistiek om de vingers bij af te likken. Dat het Volks front voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) de spil vormt van de 'terroristische internationale' is inmiddels een publiek geheim. Maar de bewijzen aan te dragen door behalve in archieven te dui ken ook de belangrijkste be trokkenen overal in de wereld aan het woord te laten, is een hele uitdaging. Die hebben de makers van NV Terreur glansrijk gewonnen, vooral omdat de BBC, de AVRO en tv-filmmaatschappij Polytel duidelijk niet op een paar stuivers hadden gekeken. £o werd het een spannende re portage. die best nog langer had mogen duren. Dc nieuwsgierigheid van de Britse interviewer in zijn vraaggesprekken met Pales tijnse commando's in Zuid- Libanon, Irak en Zuid Jemen was die van elke kijker Na tuurlijk kreeg hij van de Pa- lestijnen geen rechtstreeks antwoord op al zijn vragen naar de werkelijke aard en het leiderschap van de PFLP Maar dan kon nog de mening worden gevraagd van des kundigen van de Israëlische militaire inlichtingendienst, die dan opheldering gaven als ze dat tenminste konden of wilden. HILVERSUM I DINSDAG 14 FEBRUARI P P 18.19 Uitzending van de VVD AVRO 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Progr. van de Zevende Dags Adventisten De Stem der Hoop. NOS: 19 15 (S) Accoord, kroniek van amateuristische muziekbeoefening. HILVERSUM II NOS: Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels. 18.50 Verkenning. Sociaal, maatschappelijke rubriek. 19.00 Leven op aarde, docum. 19.30 Lijdensmeditatie 20.00 Nws. 20.05 (S) Zin in muz. 20.30 Klassieke en moderne kamermuz 21.30 Spek- HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA 19 02(S)Pop- rekonstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonderd. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter Hol land. 5.02-7.00 iS) Truck WOENSDAG 15 FEBRUARI HILVERSUM I TROS: 07 00 Nws. 07.02 (S) Rustig bijkomen. 07.30 Nws. 07.41 Aktua-ochtendedi- tie. 08,30 Nws. 08.36 Gym. voor de vrouw. 08.45 (S) Kom er maar eens bij. gesprek. 10.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 10.30 Nws. 10.33 tS) Toerja-toernee. reg. progr 11.45 (S) Cafe-Chantant. liedjes en muz. uit de goede oude tijd. 12.26 Meded. 12.30 Nws 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Raadt een lied... of niet. muzik. telefoon- spel. 13.30 (S) Sport na sport, jeugdprogr. 14.00(S) Specialiteiten a ensprogr NOS 14.30 Staatsbez Sun TROS: 15.10 (S) Als dat zou kunnen, verzoekpl. (15.30 Nws). 1630 (S) Kernpunt, gesprekken. OVER HEIDSVOORLICHTING 17 20 Tekst en uitleg, een rubr van het min. van Onderwijs en Wetenschap pen. TROS 17.30 Nws. 17.32 Ak tua-magazine. HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.11 Och tendgym. 7.20 In de Roode Cirkel. Nws.progr. (8.00 Nws.) 8.50 Om budsman 9.00 Accordeonmuz. NOS. 9.20 Wat heeft dat kind' 9.35 Waterst. VARA 9 40 Schoolradio 10.00 Radio week blad. Magaz. voor de vrouw. (1100 Nws.) 11.30 De Franse opera. 12.00 Woudrichem - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Hier spreken a u b hoorsp 16 40 Lichte gr muz. 17.00 (S) Uit het muziekalbum van Paul Godwin R.V.U. 17.85 De gemeente raad NOS: 17.55 Meded.. SOS- en politieber. HILVERSUM III K RO 7 02 (S) Drie op je bo terham. 9 03 (S) Pep op drie 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Hitmees- HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws 9 02 (S) Onder schooltijd 10.00 (S) Orkestpalet. 11.30 (S) Platennws 12 00 (S) Tafel muziek 12 00 <S) Pianowerken uit de romantiek 12 30 (S) Lunchconcert. 13.30 (S) Mid dagsymfonie. 14.00 Nws. 14.02 ver halen uit de wereldliteratuur. 14.30 (S) Laterna Magica. 15 00 (S) In de schaduw van de meesters li- lgis< he romantici. 16 00-17 00 (S) In kleine bezetting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5