BE SPREKE WEZEL Organist Lefebvre: improvisatietalent „Joe Baker": feilloze acteerprestatie Residentie-orkest pnt nit inspiratie Rankschoon musiceren (Ps/rf P)he MAANDAG 13 FEBRUARI 1978 Niet zonder schroom kom ik even terug op de rubriek die ik schreef als "opmaat" voor het uur "markant" op de televi sie, waarin Annie Romein- Verschoor over haar leven en werken vertelde. U weet dat zij een paar dagen later overleed, maar wat u niet weet, is dat zij, kijkend naar dat programma, dat al een jaar eerder was opgenomen, door een beroerte getroffen werd. Je ontkomt dan niet aan de gedachte dat zij mis schien nog geleefd had als dat programma niet was uitge zonden, hoewel het juist een heel mooi en interessant prog ramma was, waarover ik de zelfde avond nog schreef dat het zonde was dat ze maa r een uur over haar leven had kun nen vertellen. Ik schreef: "Het klinkt wat pessimistisch natuurlijk, maar de ge dachte: nu kan het nog, nu leeft ze nog en is ze vitaal ge noeg om haar herinnering en op te halen, dringt zich on willekeurig op. De televisie is een zo haastig medium, dat een vol uur gewijd aan een mevrouw, die maar door en kele honderdduizenden men sen gekend wordt, al als een hele grote verdienste wordt aangemerkt, maar dat ene volle uur aan het gehele leven gewijd van een vrouw die midden in de branding heeft gestaan van een van de inte ressantste tijdperken uit de Nederlandse en wereld geschiedenis. is nog altijd vijf minuten minder dat voor het minivoewbal wordt uitge trokken. En dat komt elke week minivoetbal met ver traagde beelden". derdveertig jaar heen ver taald worden in de voldoe ning, althans voor haar ach tergebleven kinderen en kleinkinderen, dat Annie Romein-Verschoor "niet on opgemerkt" en zelfs in hoge mate opgemerkt, is overleden. Dank zij dat televisieprog ramma, dat haar dood ver moedelijk versneld heeft. Ferry Opgemerkt Nu kan het nog toen ik dat, meteen na de uitzending, schreef wist ik niet dat het al niet meer kan. Was dat nu een extra tragische dood, of voor iemand die toch al ziek was juist een mooie doodFeit is dat er nooit zulke lange en vaak doorwrochte artikelen in de kranten en weekbladen over haar leven zouden zijn verschenen, als ze niet enkele dagen daarvoor zo'n indruk had gemaakt op de televisie. Nu is haar meer dan anders recht gedaan, en dat is toch ook wat waard voor iemand die mee geholpen heeft in Ne derland historie te maken. Keesje, het diakenhuis mannetje, bewaarde twaalf guldens op zijn hart, in een le ren zakkie, omdat hij fas- soendelijk begraven wilde worden: "Vier gulden voor het linnen, en dan twee gulden voor de mensen die me zouden afleggen,en tien stuivers voor een draagplaats aan twaalf dragers". Hij wou begraven worden van zijn eigen geld.en als u mij niet gelooft dan kijkt u het maar na in de "Camera Obscura". Andere tijden, andere zeden, andere rangen, andere stan den. Keesjes voldoening dat hij "fassoendelijk" begraven zou worden, kan over hon- In de rubriek die ik op de dag van de uitzending schreef, vertelde ik de anekdote over prof. dr. Jan Romein, de echt genoot van Annie Romein, die met Alex Wins naar de bioscoop zou gaan, even iets anders ging aantrekken, erg lang wegbleef, en toen na on derzoek in zijn pyama in bed bleek te liggen: bezig met "iets anders aan te trekken", meende hij dat het kennelijk bedtijd was, trok meer uit dan nodig was, deed zijn pyama aan en legde zich te ruste, ter wijl Alex Wins beneden met zijn jas aan stond te wachten om naar de film te gaan. Aardig verhaal, bovendien waar gebeurd, waardoor het dubbel zo aardig is. Maar Ilse Dubbelboer-Wessel uit Baarn kwam het verhaal erg bekend voor, en na enig nadenken herinnerde zij zich waar ze het eerder gelezen had: in het boek "Bib-interviews 73-77". In een interview met dr. Ferry Hoogendijk (kennelijk een verstrooide professor avant le titre) vertelt deze: "Ik moest es met mijn vrouw naar een diner. Inplaats van mijn smoking aan te doen, haal ik de sprei van het bed, ga erin. Na een tijdje komt m'n vrouw in avondjurk: god, Ferry ben je ziek? Verrek, zeg ik - ik had m'n tanden netjes gepoetst, pyama aan - is het 7 uur ik dacht dat ik naar bed moest" Zou het concert in de Har- tebrugkerk gistermiddag eindelijk eens het begin kun nen zijn van een gunstiger ontwikkeling in het al zo lang durende streven tot restaura tie van het orgel? Bij het con cert dat onder auspiciën stond van de stichting Insti- tut Frangais des Pays Bas, en dat werd gegeven door twee Franse kunstenaars, trom pettist Guy Touvron en or ganist Philippe Lefebvre, wa ren acht ambassadeurs aan wezig. Merkwaardig eigenlijk. De lan delijke pers uitte zich una niem in lovende bewoordin gen, toen men 'Ave Yoe Eard The One About Joey Baker' recenseerde. Zaterdagavond stonden de twee Engelse ac teurs Mel Smith en Bob Goody in het LAK-theater in Leiden met deze voorstelling. Over het toneelspel en de in terpretatie van de rollen kan nauwelijks een afbrekend woord vallen. Maar is het nu niemand van die landelijke toneelrecensenten opgevallen, dat 'Joey Baker' een opvallend grote gelij kenis vertoont met de door Bob Fosse enige jaren gele den geregistreerde film 'Lenny Bruce', waarin hoofd rollen werden gespeeld door Dustin Hoffman als de aan drugs verslaafde Lenny en Valerie Perrine als zijn vriendin/minnares/vrouw Honey Bruce. In de interpretatie van Smith/Goody is alleen drugs vervangen door alcohol, maar de desastreuze gevolgen zijn vrijwel identiek. Ook Baker maakt een identiteitscrisis door en vervreemdt zijn thea teragent (Ben Murphy) en zijn publiek van zich. Ook Baker voert uitzichtloze, boeme- rang-achtige gesprekken met zijn manager, een collega, z'n moeder en een meisje, dat hij in een bioscoop verkracht. Wanneer we dus een opmer king moeten maken over de oorspronkelijkheid van het gegeven, dient hier onmidde- lijk gesignaleerd, dat Lenny Bruce alle dramatische gege vens voor Joey Baker kan hebben aangedragen "kan". Want men dient altijd nog met de vrijwel theoretische mo gelijkheid rekening te hou den, dat Smith Goody deze Film niet kennen. Wat zij speltechnisch met het leven van Baker doen grenst aan het ongelofelijke. Het zijn twee rasacteurs, die elkaar vrijwel geen centimeter ruimte geven en blijk geven het verbale gedeelte volledig te beheersen. Hierdoor ont staat een nadrukkelijk accent op de mimiek en de ge- voelingsuitingen rond het ge sproken woord. Een weg getrokken stoel, het zich slin gerend voorbewegen door rijen op het toneel opgestelde lege flessen, waarin ooit de sterke drank heeft gezeten, die Joey Baker tot zich geno men heeft. Dit toneelspel is in z'n meest eenvoudige vorm terug te brengen tot de pro blematiek, waarvoor elke al- kolist zich geplaatst ziet. Dat het in dit geval een succesvol entertainer is, die zijn carrière door de drank naar de ver doemenis helpt, werkt zeer suggestief. De consequenties lijken veel dramatischer en "een weg terug" lijkt nauw elijks te bestaan. Resume rend: een feilloze acteerp restatie rond een kennelijk uitgehold, leeggespeeld ge geven. Bert Koekebakker Het Residentie-orkest bracht zaterdagavond in de Stads gehoorzaal een concert ten gehore met werken van Con- radus, Mozart en Brüchner. Zelden hebben wij Ferdinand Leither zo geïnspireerd ge hoord met een zo bezield spelend Residentie-orkest. Het was de dirigent uit zijn hart gegrepen, dit programma. Leitner heeft zich steeds doen kennen als een man die bij voorkeur werkte - en dit geldt zeker voor het Residentie-or kest - aan een grotere disci pline en aan meer homogeni teit binnen de strijkers- en blazersgroepen. Zijn aanpak was streng en zakelijk, en hij leek vaak afkerig van een naar zijn smaak teveel aan gevoel. Hiermee schiep hij afstand. Maar nu gaf hij blijk van een gemotiveerde emotie, die een groot uitstralingseffect had op de overdracht naar orkest en publiek. Dit gold in de eerste plaats Brüchner's Ze vende. Het orkest heeft een imposante bezetting aan koperblazers, die hier, alsmede in de "Can- zona" van Cornelis Conradus gelegenheid kregen zich te la ten horen. Miriam Fried was de jongste soliste in Mozart's vioolcon cert in G gr. t. K.V.216. Fer dinand Leitner hield zijn tempo bij het eerste Allegro wat getrokken, maar de so liste gaf met haar verruk kelijke cantilenen antwoord op het waarom. Haar samen gaan met het orkest was van een grote perfectie, haar mu zikaliteit onbetwist van hoog niveau. Bij de aanvang van het concert gebeurde er iets, dat in het buitenland wél, maar hier (nog) niet gebruikelijk is. "Bij de "Canzona" van Cornelis Conradus kwam het orkest als een geheel het podium op, waarschijnlijk omdat zij in deze kleine bezetting zichzelf als solisten zagen. Zij kregen een applaus, en er was meteen stilte in de zaal. Het daarop volgende applaus gold de di rigent. Het is misschien een kleinigheid, maar het had stijl! Herhaling zou in het vervolg het overdenken waard zijn. BEP RIJNDERS Daarmee is het prachtige oude orgel in een zeer brede be langstelling komen te staan. Er is provisorisch al wat aan geknutseld. Te weinig, maar genoeg om vast te stellen dat het hier om een heel bijzonder orgel gaat. En dat was ook de mening van organist Philippe Lefebvre, een in Frankrijk toonaangevende kunstenaar. In een Frans programma, inte ressant van samenstelling liet hij horen, wat het Harte brug- kerkorgel al te bieden heeft, en wat hijzelf te bieden had. Met een fraai registergebruik putte hij al het mogelijke uit dit orgel. Hij zou geen prijs winnaar zijn van vele (inter nationale) improvisatie-con coursen, als hij zijn veelzij digheid ook nu niet had ge toond met improvisatie op drie gegeven thema's: een van organist Johan Schmitz, een van Marius Monnikendam en een lied uit Valerius Ge- denckklanck, die hij samen voegde tot een Preludium, een (heel knappe) Fuga en een Toccata. Prachtig ook klonk in deze kerk het instrument van Guy Touvron, een trompettist met grote naam in Frankrijk, en eveneens prijswinnaar van diverse grote concoursen. Hij ontwikkelde een mooie toon. Het was een boeiend concert van deze twee kunstenaars, die ook van de zijde van de Leidse ingezetenen meer aandacht verdiend hadden. BEP RIJNDERS FRED BASSET /Als hetkirP 11 tenminste at!? jAfcjEt. HBT «Eer „MET EFFECT OP «ET ASAjCe^fc. LICHAAM I/aai LAA^poe/Ai UCiC,EA1D Al/ert POEAJ U sroo&r AMfU. LAWinHX. De avonturen van Jommeke OEGSTGEEST - In de Groene Kerk speelde voor K. en O. het Nederl. Strijkers En semble, een voortzetting van het Residentie Strijkorkest, m.m.v. Judit Jaimes (dezelfde van een recital verleden jaar) en van Tjitte Weber op twee vleugels. Het programma vermeldde Elgar, Vivaldi, Mozart, Wolff en Bach. Elgar verloste Engeland van het minderwaardigheids complex, dat men daar na Handel en Stanley niet meer componeren kon. Dit door brak hij met de bij alle kame rorkesten gunstig onthaalde Serenade, die niets nieuws invoert, maar a.h.w herschre ven romantische ontboeze mingen doet met een hoogte punt in het Adagio. Daar kon het orkest in de klankdiepte z'n allerfraaiste melodisch fonkelende timbres tot uiting brengen. Uitstekend gespeeld werden Vivaldi's Concert voor vier ("concertante") violen en or kest en Mozart's Symfonie (vroeger als Divertimento ge rangschikt) K.V. 136 in D. Er bleven wel plekjes voor re touches in over. Overigens geloof ik, dat dit ensemble, na duchtig in groeien, capabel wordt om wereldniveau te benaderen. De eerste man, "Alexandria Lascae die, eigen spel stakend, zo nodig inzet ten met de hand en coda-cli maxen met de geheven stok aangaf, heeft het brandende aanstekende vuur wel in zich. In even vloeiende taal kwam er later nog een serenade, van Ermanno Wolf-Ferrari, on derhoudend, vooral in een bewogen Andante en een leuk Scherzo. Soms is hij breedsprakig. De kroon in deze uitvoering spanden de twee pianisten in Bach's Konzert c moll, BWV 1060, voor twee klavieren en orkest. Vermoedelijk een be werking aan eigen werk dat is verloren gegaan. Doet Bach dat, dan is hij verliefd op dat eigen en komt er een wonder. Om de klavieren vrij zicht en spel te geven zonder het or kest los te laten, schrijft hij voor het hele Adagio pizzicato voor. Iets verrukkelijks, ook omdat de twee vleugels, ach ter het orkest in het smalle koordeel, de klank zo rank schoon verstrooien konden. Alles ging voorbeeldig. Maar ontdekken wie wie was van de twee ging niet, - wie de di recteur van K. en O. of wie de vermaarde Judit. Kees Verhoef LEIDSE BIOSCOPEN LUXOR' "De vreemdeling zonder naam", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zo. 2.15, 4 30. 7 en 9.15 uur. 16 jaar. CAMERA: "De duivel hale je", dag 7 en 9.15 uur. 12 jaar. Kindervoorstelling: "Dik Trom en zijn dorpsgenoten". LI DO 2: "The spy who loved me", dag. 7 en 9.15 uur, do., vrij., ma. en di. ook 2.30 uur. 12 jaar. Kindervoorstelling: "De reddertjes", wo. en za. 2.30, zo. 21.30 en LI DO 3: "De man hield", dag. 7 en 9.15 uur. ma., di. do. en vrij. ook 2.30 uur. 16 jaar. Kin dervoorstelling: "Tekenfümfestival Pink Panther", za. en wo. 2.30 uur. Zo. 2.30 en 4.45 uur. STUDIO: "Providence", dag. 2.30, 7 en FLENSJES MET GEBAKKEN BA NAAN Roer een glad flens jesbeslag van 150 g. gezeefde bloem met een snufte zout, 1 eetl. suiker, 2 kleine eieren en geleidelijk toegevoegd, 4 dl. melk. Laat het beslag 30 min. rusten. Pel 4 bananen en snijd ze schuinsweg in lange plakken. Bak deze plakken in boter tot ze zacht beginnen te worden en te kleu ren. Doe dat vooral boven laag vuur. Vermeng de inhoud van een bekertje zure room met 2 theel. si naasappelrasp en 2 eetl. suiker. Schep dit mengsel over de plakken banaan en laat het geheel nog even boven zeer laag vuur sudderen. Bak ongeveer 8 flensjes, schep er banaan en zure room op en vouw ze dubbel. Be strooi ze met poeder suiker. WINA BORN t/lW 13 februari 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: - In Siam is onlangs een der "le vende godenvan dat land ge storven, namelijk de oudste der witte olifanten. Het dier was in 1770 geboren en werd dus ruim een eeu woud. Het werd evenals zijn collega's door het volk aan gebeden en met de rijkste ge schenken begiftigd. Zelfs bezat het een eigen paleis en het droeg een harnachement, dat schitterde van talloze edel gesteenten. Verscheidene man darijnen waren aan zijn dienst verbonden en voedden het dier met koek en suikerriet. De ko ning van Siam is de eenige, voor wien hij de knie moest bui gen,een beleefdheid, welke door dezen steeds op dezelfde manier werd beantwoord. De begrafe nis van het dier was geheel in stijl, namelijk vorstelijk - De Russische regeering heeft het besluit genomen honderd tor pedo-boten te doen vervaardi gen en daartoe met de twee voornaamste scheepsbouw- firma's van St. Petersburg een contract gesloten. Zij moeten nauwkeurige namaaksels zijn der torpedo-bootenten vorigen jare door Yarrow Co te Lon den geleverd, welke bij den proeftocht op de Newa een vaart van 22 mijlen hebben be reikt. Vijftig dezer vaartuigen moeten binnen zes maanden opgeleverd worden. Om den meesten spoed te verzekeren zijn de orders voor de machines onder een aantal firma's ver deeld. Er worden maatregelen genomen om de schepen na hun voltooiing per spoortrein van Petersburg naar Odessa te ver voeren. K.LM.-vliegtuigen van de lijn op Londenis Zaterdagochtend bestuurd door den piloot Duimelaar, uit Croydon op Waalhaven aangekomen na den wind in-den rug werd 340 km per uur gevlogen, zijnde de snelste vlucht tot nu toe door een K.LM.-vliegtuig gemaakt. - Een van de grootste Berlijnsche pandhuizen, het "Waren Lom bard und Lagerspeiche^ei G.m.bH." in het centrum van de stad is door de politie geslo ten. Gebleken is, dat op allerlei wijze bedrog is gepleegd. Het passief moet ongeveer een mil- lioen mark bedragen. De eige naar, een zekere Schlevinski, was reeds geruimen tijd in moeilijkhedenHij beweert.dat hijzelf het slachtoffer is van woekeraars. Onder de slach toffers, wier aantal in de hon derden moet loopen, bevindt zich ook de vroegere rijkskan selier Gustav Bauer. 2.30, 4.30, 7 en 9.15 i 16 TRIANON: "Het slangen-ei", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur. zo. 2.30, 4.30, 7 en 9.15 uur. 16 jaar. REX: "Klaar terwijl u wacht", dag. 7 en 9.15 uur, do. vrij. ma. en di. ook 2.30 uur. 16 jaar. Kindervoorstelling: "De fluit met de zes smurfen", wo. en za. 2.30. Nachtvoorstelling: "Heet vrij. en zat. 11.30 uur. ALPHENSE BIOSCOPEN om 12 uur s nachts), zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. EURO 2: "Airport '77". dag. 2, 7 en 9.30 uur. zo. 2, 4.30. 7 en 9 30 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Thunderbold en Lightfoot", za. 12.15 uur. EURO 3: "Samen uit, samen thuis", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur. za. 7.15 en 9.45 uur, zo. 4.45, 7.15 en 9.45 uur, wo. 7.15 en 9.45 uur. a.l. Kindervoorstelling: "Dik Trom weet raad", za. zo. en wo. 2.15 uur. Nachtvoorstelling: "De stalen arm", za. 12.15 uur. EUR04: "Soldaat van Orai\je",dag. 1.30, 6.30, 9 30 uur, zo. 1.30, 6.30 en 9.30 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Julia", za. 12.30 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van-dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhui zen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avond bezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18 30-19.30 uur. Laatste kwar tier van middag- en avondbezoek baby- Kinderafdeling: dag. var\ 15.00-18.30 2e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14 45 uur er. van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18 30-19.30 uur. Babvshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): Maandag tim vrijdag: 18 30-18 45 uur Zaterdag en zondag 14 45-15.00 uur gezoek aan ernstige pattenten- Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks. 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn hijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.3(i- 14.15 en 18 30-19.30 uur; 3e klas 13.3'J- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdelihg 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten /9 20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur al-- leen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphui Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld by het informatiecentrum Geluidshinder fccbiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 17