Newyorkers slachtoffer Zuidmolukse gemeenschap op z'n kop De stad New York kampt met enorme woningproblemen. Vijftienduizend wooneenheden gaan per jaar voor de be volking verloren door vandalisme, brandstichting of spe culatieve leegstand. De slechte woning situatie staat in heel nauw verband met de algemene soda le, economische enfinandële problemen waar de stad mee te maken heeft. Talloze particuliere organisaties proberen hier en daar, met wis selend succes, verbeteringen aan te brengenEr zou echter enorme hulp van de overheden van de stad en de staat New York en van de federale regering in Washington nodig zijn om de woningproblemen grondig aan te kunnen pakken. Zolang dit soort overheidsingrijpen op grote schaal in de Verenigde Staten onpopulair is blijft het echter rommelen in de marge voor de stadsverbeteraars. Een bekend verschijnsel in New York is de toeloop van arme immigranten en de massale uittocht van groepen met middeninkomens naar de voor steden. Na de eerste wereldoorlog was er de toeloop van zwarten uit het zuiden van de Verenigde Staten en de Westindische eilanden. Na de tweede wereldoorlog gingen honderdduizenden Puertoricanen zich in de stad vestigen. Deze bevolkingsgroepen gingen niet verspreid over de stad wonen,maar in bepaalde wijken, waar de huren het laagst waren. De zwarten kwamen voor een groot gedeelte in East-Harlem terecht, de Puertoricanen in de South-Bronx. Specialisten in de stedeplanning zien als oorzaken van het snelle verwal van deze wijken dat de nieuwe bewoners niet in staat waren de steeds hogere huren op te brengen, die nodig waren voor het dure onderhoud van de woningen. ZATERDAG 11 FEBRUARI 1978 De laatste jaren is als oorzaak van het verval daarbij gekomen de enorme jeugdwerkloosheid (bij sommige groepen tot zestig pro cent), gecombineerd met georga niseerde misdaad en handel in verdovende middelen. Paniek In New York ontstaat een pa niekstemming in een wijk zodra een of meer zwarte of Puertori- caanse gezinnen zich in een blanke wijk komen vestigen. Binnen enkele maanden worden vele huizen verkocht en daalt de waarde van het onroerend goed enorm. De huiseigenaren hebben niet langer zin om geld te stoppen in het onderhoud van hun eigen dom. Op deze manier trekt zo'n wijk weer zeer snel mensen met lage inkomens aan, waardoor het proces van verval versneld wordt. Ip New York betekent een opeen hoping van lage inkomens bijna per definitie: jeugdwerkloosheid, misdaad en handel in verdo vende middelen. En de laagste inkomens zijn nog altijd voorna melijk te vinden onder de zwar ten en de Puertoricanen. De Amerikaanse samenleving is er niet in geslaagd deze mensen op te nemen en hen voldoende werk en inkomen te verschaffen. Als er al werk is moeten deze groepen het vuile en harde werk doen, te gen geringe beloning en met on volledige sociale zorg. Ook speculatie leidt vaak tot verlies van de zo broodnodige goedkope woonruin\i.e. De 96ste straat bij voorbeeld vormt de grens tussen de rijke Upper East Side en het straatarme East-Harlem. Omdat de Upper East Side zich nog steeds uitbreidt kopen speculan ten de aangrenzende woonblok ken in East Harlem op en laten die verkrotten, zodat zij er in de toekomst dure appartementen kunnen bouwen. Jeugdbendes Een bekend verschijnsel in New York zijn jeugdbendes, die sys tematisch de bewoners van huizenblokken terroriseren zo dat deze mensen in paniek ver trekken, waarna hun woningen leeggeplunderd en vernield wor den. In een serieus televisieprog ramma werd gezegd dat deze jeugdbendes misschien wel ge stimuleerd werden door specu lanten, die het goed uit zou ko men als bepaalde grond voor nieuwbouw beschikbaar kwam. De laatste jaren zijn vele projekten in New York op gang gekomen, die bedoeld zijn om het woning bestand in de stad te verbeteren. Veelal worden zij opgezet door particulieren, die zich aaneens luiten tot een coöperatie. Ook de kerken spelen een actieve rol. Men probeert de projekten goedgekeurd te laten krijgen door de overheid, om zodoende financiële steun te kunnen ver- Het verval van de South-Bronx heeft zich de laatste jaren in noordelijke richting uitgebreid en heeft de grenzen van de Ne- wyorkse dierentuin bereikt, die in het centrum van de Bronx ligt. In dit gebied bij de dierentuin woonde vijfjaar geleden nog een blanke bevolking met inkomens in de middengroepen. Op het ogenblik staat ongeveer de helft van het gebied leeg en dat bete kent het verlies van vijfduizend wooneenheden. Op sommige plaatsen in de wijk kun je om je Door Pieter Maessen heen kijken en zie je alleen maar zwartgeblakerde en vervallen huizen zonder ramen of deuren. Het lijkt wel een gebom bardeerde stad. Reconstructie Intussen zijn in dit gebied ver schillende verbeteringsprojek- ten op gang gekomen. Eind vorig jaar was de reconstructie van 750 woningen ver gevorderd en wa ren er plannen voor nog eens 1750 woningen. De initiatiefnemers van de wederopbouw zijn echter helemaal niet zeker of zij in de toekomst voldoende overheids steun zullen krijgen. Van de stad New York hoeft men niet veel te verwachten want die staat al en kele jaren op de rand van bank roet. Men heeft daarentegen zijn hoop gevestigd op president Carter. Toen Carter in september in New York bij de Verenigde Naties was heeft hij op een ochtend volsla gen onverwacht een bezoek ge bracht aan de South-Bronx. Men weet dat de president grote be langstelling heeft voor de pro blematiek van de arme Amerika nen en men hoopt dat hij dat ook in daden om zal zetten door de schatkist te openen. Studenten in de stedeplanning van het Newyorkse Hunter College Toer organiseren regelmatig bus tochten voor belangstellenden door verschillende probleem gebieden van de stad. Tijdens zo'n tocht wordt de omvang van het woningprobleem goed duidelijk. Hele wijken zijn ver krot of afgebrand. De tocht gaat langs verschillende ver- nieuwingsprojekten en doet ook een nieuwbouwwijk voor zes tigduizend mensen aan. De overheersende indruk die men overhoudt is er desondanks toch een van verval. De vele projekten en projektjes komen vaak niet verder dan de experimentele fase. Voor toepassing van suc cesvolle ideeën in het groot ont breekt meestal het geld en de po litieke wil. Eigen zweet Eén van de herstelprojekten in de South-Bronx heet "Sweat Equity" en het projekt vraagt van aspirant bewoners dat ze met hun eigen zweet een bijdrage leveren aan hun toekomstige woning. Iedere nieuwe bewoner moet zeshonderd uur arbeidstijd aan het projekt besteden, maar des ondanks blijft overheidssubsidie PAGINA 21 nodig. De leiders van het projekt hebben echter grote moeite om medewerking en erkenning te krijgen van de ambtenaren van stadsontwikkeling. Door de bij drage van de bewoners zelf en van de overheid hoopt men de huur te kunnen beperken tot vee rtig dollar (ongeveer honderd gulden) per kamer. De studente, die als gids optrad tij dens de bustoer, was over*dit "zweet bijdrage"-projekt wel tev reden. Zij hoopte dat door de be trokkenheid van de mensen bij hun eigen woning ook het onder houd minder problemen op zou leveren. In het algemeen was zij echter erg somber over de toe komst van de Bronx: "De privé- belangen hebben de meeste macht in New York. Zij willen de Bronx als woongebied zien ver dwijnen, zodat de grond gebruikt kan worden voor industrie". Chelsea Anders dan in de South-Bronx is in de wijk Chelsea verbetering min of meer vanzelf op gang geko men. Speculanten in onroerend goed hebben er dure nieuwe wo ningen gebouwd en er zijn win kels, boetiekjes en restaurants gekomen. Van de oorspron kelijke bewoners van de wijk zit iets meer dan tien procent onder de officiële armoedegrens. Deze huurders kunnen vanwege de huurbescherming in hun wonin gen met lage huren blijven zitten. Speculanten proberen hen uit hun huizen te krijgen en men krijgt zelfs geld aangeboden als men wil vertrekken. Maar de huurders willen en kunnen niet weg. Een Puertoricaanse vrouw zegt "Ik kan wel in een appartement van tweehonderd dollar gaan zit ten, maar dan sta ik na een maand weer op straat omdat ik de huur niet kan betalen. En ik wil ook niet naar de South-Bronx ver trekken, want daar is het nog er ger als hier". De bewoners van Chelsea zijn wel blij met de verbetering van hun wijk, maar ze hebben er weinig aan. "De nieuwe bewoners zijn goed, de wijk is verbeterd en de drughandelaars zijn vertrokken. - En de nieuwe, dure winkels zijn leuk om naar te kijken, maar ik heb het geld niet om er iets te ko pen". Het stadsontwikkelingsbeleid van New York is onsamenhangend en niet flexibel. Er vindt geen echte planning plaats en het be nodigde geld is er niet. De spe culanten en de huisjesmelkers la ten zich niets gelegen liggen aan de miljoenen mensen in de arm ste bevolkingsgroepen. En de particuliere woningcoöperaties staan er praktisch zonder over heidshulp voor. Zo dreigt New York langzaam weg te rotten. Het schot in de rug van Th. O. Ku- huwael, een 62-jarige, geres pecteerd in zeer brede kring, heeft definitief een streep ge haald door het broze optimisme in Zuidmolukse kring. Noes Solissa "Dat was een van de treurigste dingen in mijn leven. Niet alleen omdat oom Theo (honderden jongens kennen Ku huwael als onderwijzer in het voormalige kamp Schattenberg) was neergeschoten. Vooral door de uitlatingen van leiders op die maandag na de gebeurtenis. Die commentaren hebben ontzettend veel Zuidmolukkers droef en kwaad gemaakt. Manusama zegt: "Verschrikkelijk wat er is ge beurd, laf, maarEr mag geen maar zijn. Zuidmolukkers schie ten op Zuidmolukkers; wat een rotzooi! Iedereen, Manusama, Mual, Metekohy, Aponno, iede reen had alleen maar moeten zeggen: "Onvergeeflijk". Maar wat gebeurde er? Bepaalde leiders probeerden toch weer iedereen te sparen. Omdat er macht verzameld wordt op dit moment. Zoals direct na de uit komst van de nota iedereen zo snel commentaar moest geven. Laten horen, dat je er bent". Met deze uitspraak van Noes So lissa is de kern aangedragen van de heftige onrust in de Zuidmo lukse gemeenschap. Recente ontwikkelingen hebben het toch al aangetaste leiderschap, het langzaam van de helling glijden van eeuwenoude verhoudingen tussen jong en oud, helemaal dis cutabel gesteld.. Binnen de ge zinnen, de wijk en binnen de to tale gemeenschap van 34.000 Zuidmolukkers zijn de traditio nele gezagsverhoudingen ver bleekt. In de tweede helft van het vorig jaar kwam er een grote activiteit bij de jongeren. Twee kapingen waren voorbij; er moest worden ge praat. En in de herfst leek het erop, dat uit verschillende hoe ken eindelijk hard verzet zou komen tegen de oudjes, het ge zag. Verwachtingsvol keken de jongeren uit naar het Badan Per- satuancongres in het rebelse As sen. Een enkeling zei iets hardop, ir. Johannes Alvares Manusama deponeerde plannen voor regio nale politieke platforms - badan politik - en de jongeren borgen hun grieven voorlopig weer op. Wéér werd er druk vergaderd, drukker dan ooit tevoren, som migen vestigden hoop op een herleving van de SPP-RMS, de Susunan Pusat Permuda Repu- blik Maluku Selatan, een centrale jongerenorganisatie, De wens: een parapluie boven al die ver schillende jongerenorganisaties, clubjes, en bewegingen. Er was in dat eerste enthousiasme plaats voor velen en vele interpretaties van bijvoorbeeld de RMS-ge- dachte. Zelfs Elias Rinsampessy - tot dan een buitenbeen met zijn Garakan Pattimura, een van de eersten, die het officiële RMS- idee op de belt gooide - overwoog de mogelijkheden van de SPP- RMS. Ook buiten deze organisatie werd er in de wijken gepraat tot men er bij neerviel. Een duidelijke ten dens: bestaande jongerenorgani saties (bijvoorbeeld de Pemuda Masjarakat, de Vrije Zuidmo lukse Jongeren) voldoen niet goed. We horen verder niet ge noeg van de leiders. Manusama voelde dat goed aan. Zijn plannen voor de platforms waarop, via gekozen leden, zou kunnen worden meegepraat over de toekomst waren een tege moetkoming en de benoeming van mr. Usman Santi, een jonge Mohammedaanse RMS'er uit Waalwijk tot minister in zijn ka binet, was er ook één. - Naar buiten toe bleef het front ge sloten. Er hing iets in de lucht van een kentering; de jongeren dron gen aan en kregen mondjesmaat antwoord. Verslechterd lente is in de vroegste knop ge storven. "Oom Theo" Kuhuwael, door zijn onderwijzerschap, zijn invloed op onderwijszaken via CRM, zijn bemiddelaarsrol bij de Wijster- trein, een gerespecteerd man, werd in zijn eigen woning neer geschoten. Waarom Kuhuwael? Niemand weet er antwoord op. Misschien omdat hij het initiatief nam voor de reis naar Indonesië. In Assen zeggen jonge Zuidmolukkers: "Welke klootzakken schieten nu op Ku huwael? Misschien hebben ze hem genomen, omdat hij de man uit de reisgroep is met weinig di recte aanhang. Als ze op Ruud Metekohy hadden geschoten was de beer los geweest". Het neerschieten van Th. O. Kuhu wael, de schoten door de voor deur van L. Ch. Mantouw: Wat is er in godsnaam gaande, vragen veel Zuidmolukkers zich af. Bij Mantouw, mede-voorzitter van de overlegcommissie Kobben kwam een brief naar binnen zei len: "Mantauw, hou je alleen be zig met sociale zaken, laat het po litieke probleem van de RMS maar aan een ander over. Dit geld ook voor jouw 4 helpers. Doe je dit niet, dan zal het jouw hoofd kosten. Je vindt drie kogelgaten in je" voordeur. We weten je altijd te vinden, waardan ook!!" Wat is er gebeurd? Temidden van al die gesprekken onder jongeren, waarbij de nieuwe wegen, gesprekken met buitenlandse mogendheden, aan sluiting bij opstandige bewegin gen binnen de Indonesische staatsgrenzen, contacten met be dreigde minderheden, de vierde werel«p ter sprake kwamen, te midden van dat zoeken stond Jo hannes de Fretes plotseling in Nederland. Hij kwam voor familiebezoek, maar wilde wel met mede-Molukkers praten als dat wat aan de verhou dingen kon verbeteren. Verhou dingen tussen de Zuidmolukse gemeenschap hier en de Indone- L. Ch. Mantouw. .schoten door de voordeur Door Thom Olink sische bewindvoerders, bedoelde hij. De oud-ambassadeur praatte dan wel niet namens Jakarta, maar zijn stille gang langs Zuidmolukse vrienden, jongeren en kopstukken werd kennelijk gedoogd. Tekenend voor de si tuatie: bij het graf van de omge komen treinkapers bracht hij, ex-diplomaat uit Jakarta de eregroet. Veranderingen Hoewel sommige Zuidmolukkers en ook de Indonesische am bassade bij monde van de heer Sutopo Youwono het belang van het initiatief van Johannes de Fretes sterk relativeerden, bleek al snel, dat er veranderingen op komst waren. Noes Solissa en Theo Thenu waren net op weg naar Jakarta, Ambon, en andere Zuidmolukse eilanden. Hun reis, waartoe ze na veel wikken en we gen besloten, was mogelijk in het kader van afspraken tussen de joint committees in Jakarta en Den Haag. Maar eenmaal aange komen veranderde het karakter van de reis door de opwinding in Nederland over de gesprekken, die De Fretes voerde. Plotseling werden de twee uit Bovensmxlde symbolen van de dialoog, die op gang moest komen. Symbolen voor de Zuidmolukkers, die openlijk durfden te zeggen: La ten we eerst gaan kijken, niet her formuleren zonder "daar" ge praat te hebben. Nu werd dat Noes en Theo al niet in dank afgenomen. Jonge Zuidmolukkers uit een rebelse omgeving, opgezadeld (Noes) met de rol van woordvoerder voor pisnijdige en kapende jon geren, die jongeren gingen nota bene praten met de aartsvijand. Was de opwining over het al dan niet reizen, praten met Java, het overleg Molukkers-daar, Moluk- kers-hier en Indonesië al groot genoeg, de brand sloeg nog feller uit door de discussies en de ver wachtingen over de nota. Iedereen praatte in de laatste maanden over politiek. Het poli tieke streven, dat wel niet aan de orde zou komen. De Badan Pcr- satuan stelde zich boos op in Des Indes, waar Mual de voornaamste spreker was. Zijn klacht: er was wel wat gezegd door de secreta rissen-generaal van de betrokken departementen over huisvesting, onderwijs en dergelijke zaken. Maar politiek was buiten schot gebleven in de besprekingen met inspraakorgaan en gemengde commissie. Die persconferentie was zo'n beetje bedoeld als schot voor de boeg en ook leider Manu sama deelde onverdroten zijn ongenoegen mee over de gang van zaken tijdens de voorberei dingen van de nota. Temidden van al die discussies viel ook nog te bespeuren, dat het zo actief begonnen overleg tussen allerlei jongerengroeperingen of gewoon individuen uit ver schillende wijken begon te stok ken. De "dialoog" bleek een flink struikelblok. Langzamerhand werd duidelijk, dat iedereen een verschillende politieke visie had, dat de RMS een soort lappende ken van God mag weten hoeveel interpretaties bleek en nauw elijks iemand met voorstellen kwam over een te volgen weg. Steeds duidelijker werd ook dat het wegebbende gezag van de leiders van het eerste uur vroeg om op vulling en dat iemand als Joop Metekohy, welzijnswerker met grote invloed op de jeugd in be paalde wijken, best bereid was wat macht naar zich toe te trek ken. Maar even duidelijk bleek, dat geen van de leiders in de voor Zuidmolukse begrippen onge kende situatie, waarin automa tisch meeknikken met de oude ren al ver was afgekalfd, zijn nek helemaal durfde uitsteken. Iedereen sprak en spreekt van de vijf M's (Manusama, Metiary, Mantouw. Mual en Metekohy) en hoewel de vijf allen de RMS als schild voor hun opvattingen ge bruiken, zijn de onderlinge ver schillen in denken groot. Man touw en Metekohy besloten met Kuhuwael. Rutumalessy en Ma- nuhutu (de laatste twee zijn men sen van de kerk) op vier februari te vertrekken voor een reis van ruim drie weken naar Indonesië. Manusama sprak schamper van in- doctrinatiereizen en Mual, lange tijd door de situatie dodelijk vermoeid en teruggetrokken, riep datje dat als RMS'er niet kon maken. Mantouw verklaarde wel degelijk als RMS'er te gaan en ook Ruud Metekohy sprak in die toonaard. Toch voelden de vijf wel. dat afreizen grote spanning betekende en dat heel veel Zuidmolukkers het woord land verraad dan wel niet voor in de mond namen, maar toch door hun hoofd lieten gaan. Metekohy, eens doof Vrij Nederland afge schilderd als de nieuwe leider (en reken maar, dat de meeste Zuidmolukse jongeren de pest hebben aan dat soort adverteren) probeerde in een lange reeks ge sprekken zijn besluit toe te lich ten en zich in te dekken. Hoezeer de ideeën over een toe komst nu uiteen zijn gevallen is gebleken na de mededelingen over de reis van Mantouw en de vier. Voor veel Zuidmolukkers was dit besluit ronduit verbijste rend en dat enkelen er niet voor terugschrokken hun opvattingen over landverraad en het terug gelopen respect voor de leiders te koppelen, demonstreerden de daden tegen Mantouw en Kuhu wael. Duidelijk Nederland heeft inmiddels één ding duidelijk gemaakt: In de nota staat reken in jullie streven naar onafhankelijkheid niet op de Nederlandse regering. De weg, die open ligt voert niet langs Den Haag. Nu de discussie en de verwarring groeit over de vraag welke plaatsen dan wél op die weg liggen, reageren gefru streerde jongeren zich af met ge weld. En nu koelt men de woede op ouderen uit eigen volk. Terwijl sommige jongeren praten over mogelijkheden van studeren aan de Pattimura universiteit in Am- bon, beperkt opgezette ontwik kelingsprojecten, praten met Molukse kopstukken op Java en zich als uiterste consequentie voor de toekomst zorgen maken of de Zuidmolukkers van hier daar wel ingepast kunnen wor den, vragen anderen zich verbij sterd af wat er in hemelsnaam aan de hand is. Jarenlang kon je vijand, de onderdrukker, de moordenaars en uitzuigers in Ja karta aanwijzen en nu gaan we met ze praten! De Zuidmolukse samenleving staat op zijn kop. Sommige stukken van de South-Bronx zien er uit alsof er een bombardement heeft plaatsgevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21