Grandioze 'Orpheus' Trijfel DE SPREKENDE EZEL ëw Vrouwencabaret: weinig diepte Reger-trio: verrassend MAANDAG 23 JANUARI 1978 VARIA Eigenlijk is het veel leuker achter de schermen van televisieprog ramma's dan er voor thuis. Vrijdagavond was ik in Fras- cati waar Sonja's Goed Nieuws Show werd opgenomen, en za terdagavond was ik in Soete- rijn waar Mies Bouwmans programma Netwerk werd uit gezonden. Het was Sonja's tiende show, en Frascati was voor het eerst helemaal vol. Zaterdagavond kon ik Sonja (ze zat tussen het publiek bij Net werk) vertellen hoe het kwam dat haar eerste negen shows ge handicapt waren door enkele rijen lege stoelen, hoewel aan de kassa steeds bezworen was dat alle vijftig toegangskaartjes al vroeg in de week uitverkocht plachten te zijn. Kwamen er dan steeds mensen niet opda gen, ondanks de rijksdaalder die zij hadden betaald? Het lag zoals zo vaak, veel simpeler. Na de negende show is iemand eens de stoelen in de zaal gaan tel len, en die ontdekte toen dat er veel meer stoelen waren dan er kaartjes werden gedrukt. De kaartjes waren wel steeds uit verkocht, maar de plaatsen niet. Zo simpel is soms de oplos sing van een onoplosbaar raadsel. De Goed Nieuws show wordt niet "live" uitgezonden, zoals Net werk, maar tussen 6 en 7 uur opgenomen. Dat bood de gele genheid om schaakgrootmees ter Viktor Kortsjnoi.die pas om kwart over zes uit Wijk aan Zee kon vertrekken, na afloop van de andere opnamen nog even apart te nemen, waarna dit onderdeel in het begin van de show zou worden gemonteerd. Johnny Meyer stond al op het podium klaar om een nummer op zijn accordeon weg te geven, toen de floormanager ons vroeg even een hartelijk applaus te Door Nico Scheepmaker H acteren voor Kortsjnoi. Dat de den we. Johnny Meyer stond er gefeteerd bijen hoewel het uit gelegd was zou het me niet ver bazen als sommige mensen in de zaal gedficht hebben: nounou, grootmeester schaken, en hij kan blijkbaar nog har- spelen ook. KoekjeslucKt Na afloop van de Goed Nieuws Show kwam de nieuwe staats secretaris mevrouw Smit-Kroes nog even achter de coulissen. Zij had iets heel treffends in het programma gezegd. Uit plichtsbesef of schuldbewust zijn had ze eens op een zondag koekjes staan bakken in de keuken, waarop haar man ge zegd had dat ze toch gewoon koekjes had kunnen kopen. Ze had toen geantwoord (een ci- taat, waard om in de citaten omnibus te worden opgeno men): "elk gezin heeft recht op koekjeslucht Kortsjnoi had verteld dat hyp nose de enige verklaarbare oor zaak van zijn vier verliespar- tijen achtereen tegen Spasski kon zijn, en mevrouw Smit- Kroes vertelde ons toen dat dit niet geheel ondenkbaar was. Haar partij (de VVD) had ook wel eens geprobeerd hypnose toe te passen op een spreker van een tegenpartij in de Tweede Kamer, en diens betoog was toen inderdaad wat onsamen hangend geworden. Alleen kon toen natuurlijk nooit bewezen worden dat het betoog zonder die hypnose wel samenhangend was gebleven. Vonhoff Ik heb Hans Wiegel na afloop van Netwerk helemaal vergelen te vragen wie het slachtoffer van die hypnose geweest was, maar hij heeft me wel verteld dat At Barendsma, de populaire ser veerster van het restaurantje van de Tweede Kamer, die ook na afloop niet op haar mondje bleek te zijn gevallen (Hans en Pien werden hartelijk door haar gekust), een keer schertsend tegen het kamerlid Van Dijk die een arm mist ge zegd had: "Pas op hoor, anders hak ik je andere arm er ook nog af'. Haar verhaal over VVD- kamerlid Henk Vonhoff, nu burgemeester van Utrecht, dat hij aan het vermageren was en daarom van de boerenkool met worst alleen twee halve worsten opat en de boerenkool liet staan, kon bevestigd worden door mijn vrouw, die Vonhoff als geschiedenisleraar heeft ge had. Als straf nam hij vaak het pakje boterhammen voor tus sen de middag af en at die op,of hij stuurde je er op uit om vier kroketten voor hem te halen. Ook vroeg hij zomaar eens wat iedereen op zijn brood had, en dan confisqueerde hij de boter hammen met het lekkerste be leg. LEIDEN -Het overkomt je een enkele keer, dat het leven, te vaak voortsnellend van een ranzig pakje boter via een hinderlijke steriele nieuwsle zer naar een altijd te vroeg aflopende wekker iets uiter mate boeiends te bieden heeft. Dat was bijvoorbeeld zaterdagavond het geval in het tot de nok gevulde LAK- theater, waar de toneelgroep 'BAAL' Leiden 'aandeed' met 'Orpheus', van Lodewijk de Boer (teksten) en Louis An- driessen (muziek). Als je zoiets ziet wordt je doodstil en gebruik je elk moment om de LEIDEN - "Het enige recht dat een vrouw heeft is het aan recht" was één van de vele gevatte opmerkingen van Na- tascha Emanuels in haar Holland-Festivalproduktie "Een traan voor elke roos". In krachtige bijna gespierde taal beleed Natascha Emanuels en haar vier paranymphen het feminisme. Ambiance was er Tijdrovende Broodsporen LEIDEN - De waanzin ten top. Als er ooit sprake is van een eufemisme dan is het wel het gebruik van het woord "vaag" om de volstrekte onduide lijkheid van "Broodsporen", in het afgelopen weekeinde door het Beeldend Theater in het LAK opgevoerd, aan te geven. Het is Ben Hurkmans zelf, die dat op onduidelijk heid duidende woord, in de programmatoelichting ge bruikt. Je kunt je afvragen waar tegenwoordig de grens op het toneel wordt getrok ken. Experimenteel theater levert een constant voor hoedegevecht met conserva tieve toeschouwers, schouw burgdirecteuren en toneelre censenten. Dat theater moet er zijn. Akkoord. Maar ook dit genre kan, door een te absurdistisch gegeven zijn geloofwaardigheid als "wegbereider" volledig ver liezen. Daarvan was in dit ge val absoluut sprake. Het ge- bodene tartte werkelijk elk voorstellingsvermogen. Het was ééntonig, langdradig, misvormd, ongeëvenaard slecht theater maken, dat een volstrekte anti-reclame bete kent voor het theater als al ternatief voor televisie, bioscoop en bingo-avond. Op het in matig getal aanwezige publiek werd onbeschaamd "tijdroof gepleegd. BERT KOEKEBAKKER genoeg: een uitverkochte schouwburgzaal, met een willig oor, duidelijke teksten en uitstekende pianobegelei ding van Fred Hekket. Toch bleek dat niet genoeg. Een gevoel van leegte bleef het hele programma aanwezig. De oorzaak moet waar schijnlijk gezocht worden in de statische presentatie waardoor er weinig vaart in zat. Een vergelijking met een schoolcabaret is overdreven maar de eenzijdigheid die dit soort cabaret vaak zo typeert, het op de hak nemen van lera ren, deed daar toch wat aan denken. Ondanks die eenzij digheid en lome presentatie was er een groot aantal hoog tepunten. Kernachtig en van een kritisch hoog niveau wa ren voor de pauze het openingsnummer "Blaf fende honden", "Wie ben ik dat ik dit mag doen" en vooral "Kindjes van Van Agt". Na de pauze waren er minder top pers. De liedjes over Ulrike Meinhof en Claudia Caputi, het Italiaanse meisje dat ver kracht werd en tegen Ro meinse gewoonte in deze mishandeling aangaf bij de politie, waren de meest duidelijke voorbeelden van het oppervlakkig aanroeren van onderwerpen met hun eventuele martelaren. Een staande ovatie viel het Vrouwencabaret niettemin ten deel of is dat misschien al traditie? LOUIS CORNELISSE LEIDEN - Omdat het to neelstuk 'Blootgewoon' van de groep 'Kind' van de Delftse Komedie bij eerder opvoe ringen werd bestempeld als 'liederlijk', 'onfatsoenlijk' en 'mensonterend' en een lawine van ingezonden brieven in Delftse dagbladen ten ge volge had, leek het de moeite waard gisteren aanwezig te zijn in het LAK-theater, waar de toneelgroep het in principe voor kinderen tussen acht en vijftien jaar en hun ouders bedoelde toneelspel op voerde. Door middel van drie-letter-woorden wil de groep de seksualiteit behan delen, gegoten in een ter minologie, die voor kinderen begrijpbaar is. Onderwerpen 'Blootgewoon': omstreden voorlichting als homofilie, kinderen krijgen, vrijen en masturbatie komen ter sprake op melo dieën van liedjes als "Drie maal drie is negen", 'Schuitje varen' en 'Kort Jakje'. Op de melodie van 'Daar komen de schutters, daar komen ze aan' (waarbij het woord 'schutters' is vervangen door 'zaadjes') wordt de coitus toegelicht. Bezwaar werd destijds ge maakt tegen het feit, dat de (amateur-)acteurs en actrices hun symbolieken verduide lijken door zich vrij frequent ten overstaan van een- zaal met (zeer) jeugdigen van al hun kleren te ontdoen. De groepsleden vinden dit echter van essentieel belang om de kinderen het verschil tussen 'een jongen, en 'een meisje' te laten zien. Overeenkomst tussen beide seksen wordt veelheid aan visuele en audi tieve indrukken op je in te la ten werken. Wat 'BAAL' brengt is in lijnrechte tegen stelling tot de betekenis, welke tegenwoordig aan dit woord wordt gegeven. 'Baal' is boeiend, overmeesterend, hautain en schokkend'. 'Baal' is de volledige ontmanteling van het klassieke mythologi sche gegeven. Tactvol, inci denteel gewaagd heeft Lode wijk de Boer een verbaal ge geven aan de groep overge dragen, dat op gespannen voet leeft met de oorspron kelijke mythe. Hierdoor wordt Hans Dagelet echter als een wondermooie Orpheus in de gelegenheid gesteld uit te groeien tot de centrale figuur in dit gegeven. Dagelet speelt in 'Orpheus' een 'heldenrol' in dubbele betekenis. De tegen strijdige gevoelens, die hij heeft ontwikkeld t.o.v. resp. Euridice (Elja Pelgrom), die hij als zijn bezit ervaart en zijn moeder Calliope (Els Inge borg Smits), voor wie hy een serviele devotie heeft ont wikkeld, brengt hij met zo veel doorleefde spanningen op het toneel, dat hij Orpheus, meer nog dan De Boer en An- driessen hst bedoeld hebben, tot het middelpunt van de handeling maakt. Dat 'Baal' slechts eenmaal in hst LAK te zien is, is jammer. Doorleef- der, boeiender toneel is nauwelijks denkbaar. Een grandioze voorstelling. Bert Koekebakker &NP&VJK IK PECH. IK HEB wfeU EEN &IÖAAR. MAAR GEEM VUUR. SJOU..AVT. HEB IK WEER.. PAF.. GELUK! 15 DAT NIET" VRESELIJK JA, VOORAU VOOR PlE BOER/ FRED BASSET KOK HE «AAW "SÜ19 l/N LOOPJE JAL JE GOED COENI De avonturen van Jommeke Zo, en (fom er nu eem 't Is heel erg.Jomrneke mee voorde drsLBLd. Ik ben schatrijk Wat is er gebeurd 5chatrijkAan uw gezicht te z/en zou je dat niet zeggen Je ziet er nogaJ óeJabberd uit Zwijg, Jommekeik bert baren geworden in J AtHie T -( AtUië Ja, en daar heb ik ook nog eert kasteel geërfd dog nooit ran gehoord. L Waar ligt dat ergens, T Ati/ië ~2 1 Zei ik dat LEIDEN - Nederland heeft een groot potentieel aan kamer- muziek-ensembles, waarvan het Reger-Trio op sublieme wijze zondagochtend in de Foyer de bevestiging heeft geleverd tijdens het koffie concert van K. en O. De eerste en meest indringende indruk is de uitgebalanceerde klankeenheid in dit trio vun fluitist Lucius Voorhorst met de twee andere instrumen talisten, Dusan Karpisek (viool) en John Sekreve (al tviool). Daarnaast is hun stijl- bewuste, levendige vertol king zo subtiel van beweging dat zij dwingen tot een gecon centreerde aandacht. Van de jonge Beethoven de Trio-serenade op. 25 in D gr.t. in de oorspronkelijke bezet ting, een klassiek werk, even als het Trio nr. Ill in d kl.t. van Pleyel, helder en transparant uitgevoerd, met een gerichte aandacht voor de klassieke stijlelementen. Van Anton van der Horst "Thema, variaties en Fuga" op. 76 op "La reine Elisa beth", zelden te horen en ook daarom zeer gewaardeerd, mede met de serenade op. 141a van Reger indruk wekkend gerealiseerd. Het is niet in een paar woorden te vangen wat dit Regeer-Trio aan klankschoonheid heeft ontwikkeld. Het was zeer ver rassend. Een enthousiaste toehoorder-schaar noopte hen tot het geven van een toe gift, een speciaal aan dit trio opgedragen "Giocoso" van Andries de Braai, die evenals vele andere Nederlandse componisten voor het Re ger-Trio heeft gecom poneerd. BEP RIJNDERS vervolgens getoond door zich 'en masse' met de rug naar het publiek te keren. Het grote bezwaar tegen dit, op zichzelf wegverbreidend en direct-il- lustratief toneel, is de mate van bereikbaarheid. Slechts progressief ingestelde ouders, die thuis al genoeg met hun kinderen over sek sualiteit praten, zullen de voorstelling bezoeken. De conservatieve meerderheid zal het af laten weten en daarbij ook hun kinderen de 'mogelijkheid tot kennisne men van' onthouden. Blijft bovendien de grote vraag of beeldspraak en terminologie op straattermen afgestemd moeten zijn. BERT KOEKEBAKKER KAASSALADE 100 g jong belegen kaas, 100 g ham, 2 eetlepels zilveruitjes, 4 augurken, 1 zure appel, olie, kruide- nazijn, zout, peper, paprikapoeder, ker rie, blaadjes sla, 1 ei, 2 tomaten, peterselie. Snijd de kaas en de ham in heel kleine dobbelsteentjes. Hak de uitjes en de augurken zeer fijn en rasp de appel. Roer alle ingrediënten I dooreen. Maak sausje van olie, azijn, zout en de kruiderij en maak hiermee het slaatje Doe de salade op schotel met blaadjes sla en gar neer hem met partjes hard gekookt ei, stukjes tomaat en de fijngehakte peter selie. ?//WJ 23 januari 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: Meer dan driehonderd personen woonden eergisteren het diner bij, dat het Parijsche Aardrijkskundige Genootschap in het hotel du Louvre aanbood aan den bekenden journalist en Afrika-reiziger Henry Stanley. Aan het slot van den maaltijd deelde de voorzitter mede, dat het genootschap besloten had hem de groote gouden medaille uit te reiken. Stanley dankte voor dit huldebetoon en zeide, dat hij zijn succes te danken had aan zijn grooten voorganger Livingstone. Hij stelde voor diens naam te geven aan de machtige rivier, die de wateren in het centrum van Afrika voedt. Een verassing was de komst van den Franschen mi nister van onderwijs Bardoux, die Stanley de insignes van "oj'- ficier d'instruction publique'' overhandigde en hem prees we gens zijn reizendie zulk een be- teekenis hadden voor de weten schap en de menschheid. Stan ley dankte met bewogen stem voor deze onderscheiding In den ouderdom van 90 jaar is de Fransche natuurkundige Antoine Becquerel overleden, die de wetenschap verrijkt heeft met zijn onderzoekingen op het gebied der electriciteit. o.m. door het construeren van een accumulator. Voorts wordt het overlijden gemeld van den Franschen natuur- en schei kundige Henri Regnault op 68- jarigen leeftijd. Vooral op het gebied der proefondervin delijke natuurkunde had hij zich een onvergankelijken naam verworven. Vijftig jaar geleden: De politie ran de Hongaarsche hoofdstad is erin geslaagd een communistische organisatie op het spoor te komen, in verband communistische agitators in een hotel zijn aan gehouden. Nadat zij eerst alles hadden geloochend, hebben zij tenslotte bekend. Dit zal er waarschijnlijk toe leiden.dat in 17 provinciesteden nieuwe ar restaties zullen plaats hebben. Bedoelde organisatie hield zich bezig met het inrichten van communistische cellen, het ver spreiden van communistische propaganda en het ophitsen tot verzet tegen den staat. De leider, die zich achter de na men Joseph Stem en Richard Weisse ver schuilt, moet zich te Weenen be vinden. Voorts wordt gemeld, dat de politie van Tsecho-Slo- wakije een nieuwe spionna- georganisalie heeft ontdekt, geleid door den administrateur van de goederen van graaf An- drassy. De arrestant legde een volledige bekentenis af, op grond waarvan nog andere personen zullen worden aange houden. Leidse bioscopen LUXOR: 'De gebochelde van de Nótre Dame', da. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. 2.15, 4.30 l 12 jai CAMERA: „De tien geboden", da. 20.00 uur, a.l. Kindervoorstelling: „Laurel en Hardy, niets dan pech", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstel ling: „Jonathan Livingstone Seagull", vr. en za. 12.00 uur, 16 jaar. LIDO 1: „The spy who loved me", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 LIDO 2: „March or die", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr.. ma. en di. 2.30 uur. 16 jaar. Kindervoorstelling: „De reddertjes", woe., za. en zo. 2.30 en 4.45 uur. LI DO 3: „De man die van vrouwen hield", da. 7.00 en 9.00 uur, 16 jaar Kin stelling; „Pink Panther, teken filmsfestival", da. 2.30, 2.30 i 4 45 STUDIO: „The last remake of Beau Ge ste". da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.30, 4.30. 7.00 en 9.15 uur, a.l. TRIANON: „Het eiland van dr. Moreau", da. 7.00 en 9.15 uur. 12 jaar. Matinee: „ABBA, then ook 2.30, i 4.30 l REX: „Blue Movie", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook om 2.30 uur. 16 jaar. Kindervoorstelling: „Popeyc". za. en woe. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: „Het Deense sleutelgat", vr. en za. 11.30 uur, 16 jaar. Alphense bioscopen EURO 1: „The spy who loved me", da. 1.45, 6.45.en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. 12 EURO 3: „Twee door het dolle heen", da. 2.15.7.15en 9.45 uur,zo. ook 4 45 uur. a.l. EURO 4: „Soldaat van Oranje", da. 1.30, 6.30 en 9.30 uur, 12 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van. dinsdag 13 00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhui zen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-1430 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kin derafdeling dagelijks van 14.00-1!) 00 uur alleen vuur ouders zondag 14 00-15 00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 Kraamafdeling: dag. van 11,15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Laatste kwar tier van middag- en avondbezoek baby show. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 2c KLASSE: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12 OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babvshow van middag- en avond- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag 14 15-15.00 uur 18 30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ijdag: Maandag llm i 18.30-18 45 Zaterdag en zondag. Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18 30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30: 13.30- 14 15 en 18 3D-19 30 uur. 3e klei 13/30. 14 15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur: Kinderafdeling 15-15.30 uur al leen voor ouders 18-18.30 uur Geluidshinder Sehiphul Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen nag en nacht worden gemeld b(j het miormaUecentru m Geluidshinder bchiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19