Beets maakt van de nood een deugd "Aan de Grevelingen zou niet meer geknoeid moeten worden Geen baarden en snorren bij politie Winterswijk Aijmjiiimujji- Uniek zoutwatermeer in Europa VRIJDAG 20 JANUARI 1978' Geen dominee? Dan doen we het zelf BEETS (NH) - De IKON is in het tussen Hoorn en Pur- merend gelegen dorpje Beets neergestreken voor de uit zending van een vijftal televisievespers op zondagmid dag. Het bijzondere van deze korte diensten is dat ze niet geleid worden door een predikant maar door leden van een voorbereidingsgroep. Ook de liturgie van de kerk krijgt haar doe-het-zelvers. Beets zit ai een tijdje zonder domi nee, en het is zeer de vraag of daarin spoedig kan worden voor zien. De hervormde gemeente, al thans haar meelevende kern, is er maar piepklein, en hetzelfde geldt voor de omliggende dor pen. In januari 1972 sloten deze acht kerkdorpen zich aaneen om sa men financieel nét sterk genoeg te zijn voor de instandhouding van één predikantsplaats plus pastorie. Het zijn de dorpen Beets, Oudendijk, Etersheim, Warder, Schardam, Kwadijk, Middelie en Oosthuizen. Satanskerk Het kerkje van Etersheim werd verkocht. Daarover ontstond nogal wat deining omdat de man die er uiteindelijk serieuze inte resse voor had, een wel heel vreemde vogel bleek te zijn die zich de titel "voorganger van de kerk van Satan" aanmat. Niet dat de sekteleider probeert de Eters- heimers tot zijn zwarte religie te bekeren, maar zij beleven er toch ook geen genoegen aan, omdat ze de goede naam van hun dorp, ook al heeft dit langzamerhand de omvang van een gehucht aange nomen, graag onbesmet willen bewaren. De kerken van Warder en Schardam gingen eveneens voor de hervormde eredienst op slot. Zij zijn verkocht aan res pectievelijk een bedrijf en een particulier. Het zeventiende- eeuwse meubilair uit Warder kreeg een plaats in een museum. Afbraak trof het kerkje van Midde lie. Het historische orgel ging in dertijd naar de hervormde kapel aan de Hoofdstraat in Noord wijk aan Zee. Er bleven dus vier kerkgebouwen over. Enkele daarvan behoren tot de top-veertig van de Noordhol landse monumentenlijst. Bij de samenvoeging verloren de acht minigemeenten alle hun eigen naam en werd de nieuwe ge meente "Zeevang" geboren. Vastgelopen Van die combinatie nu is de predi kantsplaats al enige tijd vacant. Het zal niet zo eenvoudig zijn, een man of vrouw te vinden die daar wil gaan werken, want de ker- keraad heeft het "preekrooster" zo opgezet dat hij (of zij) elke zon dag op twee plaatsen dienst moet doen. En dat wordt tegenwoordig in de pastorale wereld een steeds moeilijker hindernis. Het be- roepingswerk is al een keer op dit punt vastgelopen. Nu zit met name het dorp Beets, waar een fraai gerestaureerde kerk staat, met een verdieping in het koorgedeelte voor gemeente raadsvergaderingen, niet bij de pakken neer. Er is daar een groep meelevende mensen die ervan uitgaan dat een kerk nog niet dicht hoeft als er geen dominee meer is en dat een gemeente onder zulke omstan digheden niet hoeft uiteen te vallen in losse individuen die el kaar niets meer te vertellen heb ben. Samen bidden en zingen en uit de bijbel lezen kun je overal en altijd. Daar heb je, als het erop aan komt, geen beroepsvoorgan ger voor nodig. En het komt erop aan in Beets. Geen preek Om kort te gaan: men besloot om ter vervanging van de kerkdienst zelf een morgengebed te gaan houden. Dat is een getijde- of ge bedsdienst met een liturgie zon der preek of sacrement (doop of avondmaal). De eenvoudige orde van dienst vermeldt alleen het zingen van psalmen en liederen, bijbellezingen, een korte over denking door een lid van de voorbereidingsgroep en gebeden en voorbeden. De dienst duurt maar een half uur. Toen ds. P. Oskamp (Purmerend), die van zijn bevindingen in het blad "Hervormd Nederland" ver slag deed, in december zo'n mor gengebed bijwoonde, waren er ruim dertig, overwegend jonge mensen. Hij vond de presentatie nog wat stroef, maar toch echt. Ongekunsteld en eerlijk. Een kniesoor die over die aanvanke lijke houterigheid zou vallen, want hier leert een handjevol herderloze mensen, die in de kerk nooit anders dan een beroepsfi guur op de hoge kansel hebben gezien, dan toch maar zijn eigen boontjes te doppen. Bovendien lieten, naar het oordeel van ds Oskamp, de eigengemaakte tek sten voor de gebeden en de medi tatie zich best horen. De vakken met banken en stoelen zijn vervangen door een grote kring en de preekstoel wordt ook niet meer gebruikt. Broeder schap en gelijkheid gaan hier sa men. Wie in de dienst voorgaan, zijn opgenomen in de kring. Serieus nemen Nu heeft Beets wel geluk gehad. Een Amsterdamse cantorij zoch namelijk voor haar liturgische repertoire een nieuw werkter rein, om ook eens anderen dan de gemeente van de Thomaskerk in Amsterdam-Zuid van haar mu- In een bepaald opzicht is de kerk van Beets (Noordholland) uniek in ons land. Bij de restauratie werd in het koorgedeelte op halve hoogte een vloer gelegd, waardoor een stijlvolle ruimte ontstond, en daar houdt de kleine gemeenteraad zijn vergaderingen. zikale kennis te laten profiteren En ze vond dat in Beets. Daar was Hemmo Vroom, secreta ris voor onderwijs en jeugdwerk van de Nederlandse Zen dingsraad in Amsterdam, een van de initiatiefnemers van het mor gengebed. Een njan, op wie het leven en werken in de oecumeni sche kloostergemeenschap Taizé (Frankrijk) een diepeindruk heeft gemaakt. Hij wil niets liever dan dat ook in ons land "plaatsen van hoop" ontstaan, waar de geest van Taizé, in dienst aan elkaar, gestalte krijgt. Dat is misschien mogelijk in Beets. Daarom probeert hij allerlei men sen bij dit morgengebed te be trekken. Mensen die warm lopen voor het milieu en de beweging "Nieuwe levensstijl", werkers in de welzijnssector en de Wereld winkels, leden van actiegroepen, Vroom wil ze allemaal vanuit de geest van het evangelie serieus nemen, in de hoop dat zij ook se rieus naar het evangelie willen luisteren. Muziek: probleem De kerkeraad van de gemeente Zeevang heeft positief op dit ex periment gereageerd. Wat nog niet wil zeggen dat het morgen gebed bij de bevolking van de dorpen al ingang heeft gevonden. Maar wat niet is kan komen. Het is voorlopig een zaak van vol houden. In plaatsen waar de godsdienstige meelevendheid stukken groter is dan in het on kerkse Noordholland, worden nieuwe dingen ook niet altijd met enthousiasme begroet. Kerkle den kijken nu eenmaal graag de kat uit de boom. Ze weten in Beets heel gped, dat zonder ge loof in de zin van zo'n onderne ming en zonder geduld elk ini tiatief voortijdig moet stranden. Intussen kan niet ontkend worden, dat een morgengebed als in Beets ^lleen kan verder gaan als de be volking zelf, hoe gering in aantal ook, erop reageert. Win Klop penburg zal zich met zijn cantorij ééns uit dit dorp terugtrekken. En dat zou wel eens een breek punt kunnen worden. Immers, er zijn altijd wel mensen te vinden die teksten willen schrijven voor gebeden, en een meditatie is ook geen punt, maar voor de muzi kale vormgeving is men op kun dige enkelingen aangewezen. Hemmo Vroom probeert naar stig, hiervoor een oplossing te vinden. Gave eenvoud Wie al een vesper uit Beets op zijn scherm zag, zal getroffen zijn door de gave eenvoud waarmee deze groep het gemeentegebed' vorm en inhoud geeft. Het is natuurlijk prettig als men als gemeente kan terugvallen op een beroepsman. Hij is ook nodig, want zijn taak omvat nog wel meer dan het voorgaan in kerk diensten. Maar als hij er nou niét is, dan hoeft dat nog geen reden te zijn gemeenteleven te laten ver zanden. Het kan juist een prikkel zijn om zelf aan de slag te gaan en zo van de nood een deugd te ma ken. En het is toch een deugd als sluimerend talent in staat blij kt te zijn om in een moeilijke situatie kleine kernen van kerkelijk leven gaande te houden. Wie hier een ontwikkeling naar vrijbuiterij in ziet, moet wel be denken dat er nog andere legi tieme vormen van samenkomst zijn dan de traditionele kerk dienst. De protestantse praktijk is daar echter weinig op inge steld. Een dienst moet "af" zijn. Hij staat of valt met de preek en wat daaromheen zit is min of meer bijzaak. Inspiratie Bij de IKON hoopt men, dat de vespers uit Beets gemeenten die in gelijke omstandigheden ver keren zullen inspireren tot meer zelfwerkzaamheid. Bij de uitge verij Boekencentrum in Den Haag zijn boekjes verschenen over het morgen- en avondgebed. Alternatieven zijn er en de handlei dingen dus ook. De "domineeskerk", waarvan zo langzamerhand ieder wel vindt dat we eraf moeten, wordt pas werkelijk verleden tijd als kerk mensen zelf de hand aan de ploeg slaan. S. J. DE GROOT ZUID-AFRIKA - Tijdens een ontmoeting van de delegatie van de Gereformeerde Ker ken in Nederland met de Zuidafrikaanse Raad van Kerken heeft dominee C. Mak, leider van de delegatie en voorzitter van de generale synode van de Geref. Kerken, voorgesteld om met name over de kwestie van de ras senverhoudingen als Zuidaf rikaanse en Nederlandse ra den van kerken een overleg te openen. De zuidafrikaanse Raad van Kerken, waarvan de blanke Nederduits Gereformeerde Kerk geen lid is, heeft dit aanbod positief ontvangen en in welwillende overweging genomen. Mocht de Zuidaf rikaanse raad definitief ak koord gaan, dan is het denk baar dat een delegatie uit Zuid-Afrika en uit Nederland van de raden van kerken el kaar ergens zullen gaan ont moeten, waar, dat zal nader moeten worden bepaald. Twee leden van de Nederlandse delegatie, ds. Mak en dr. Weijland, kregen het verzoek zondag voor te gaan in dien sten van de zwarte Neder- duits Gereformeerde Kerk in Johannesburg. De afgelopen zondag hebben vier delega tieleden in niet-blanke en twee in blanke kerken een dienst geleid. Internationaal contact. Het hoofdkwartier van de Lut herse Wereldfederatie in Ge- nève maakte bekend, dat lut herse en orthodoxe leiders hun contacten op internatio naal niveau dit jaar gaan in tensiveren. Een lutherse de legatie zal in maart een be zoek brengen aan de ort hodoxe patriarch van Kon- stantinopel, Demetrius. Dat is bedoeld als voorbereiding op "leerstellig overleg". Dit wordt de derde officiële ontmoeting tussen lutherse vertegenwoodigers en het hoofd van de orthodoxe kerk. De eerste lutherse delegatie werd in 1967 ontvangen en twee jaar later brachten ort hodoxen een tegenbezoek aan Genève. Naastenliefde Voorbeeld. De christelijke actie "Mens-milieu" in West-Duitsland vindt dat de kerkelijke autoriteiten aan alle kerken de opdracht moe ten geven zich intensief bezig te houden met de milieupro blematiek. Tegelijkertijd moeten de kerken een goed voorbeeld geven door zuini ger te zijn met energie en het herwinnen van papier en glas uit afval te ondersteunen. De milieucrisis is ook een crisis van de christelyk-westerse moraal, aldus de groep. "Naastenliefde mag zich niet langer beperken tot de men sen, maac moet in verband gebracht worden met de ge hele schepping". Vredesberaad. Het Inter kerkelijk Vredesberaad (IKV) heeft de uitdrukkelijke steun gekregen van acht kerkelijke hoogleraren in ons land voor zijn campagne "Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Neder land. De meesten van deze groep hoogleraren zijn ad viseur van hun synode. Ze behoren tot de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Remonstrantse en de Doopsgezinde Broeder schap. Openbaar debat E O-congres. De Evangeli sche Omroep houdt op 11 maart in Amsterdam een congres waarop de filosoof- theoloog dr. Francis SchaeL fer, maker van de tv-serie "Hoe zouden wy dan leven?" die de EO sinds november op het scherm brengt, nader zal ingaan op vragen. Met name de manier waarop het humanisme in deze serie wordt afgeschilderd heeft nogal wrevel gewekt. Huma nisten worden voorgesteld als een afbrekende kracht, die het leven in gevaar brengt, tot pessimisme leidt eh in wan hoop eindigt. Op protesten uit humanistische kring reageerde de eo met een verwijzing naar het komende openbare debat. "An dersdenkenden" zijn dan ook welkom op dit congres, dat gehouden wordt in de aula van de Vrije Universiteit aan de Boelelaan in Am- sterdam-Buitenveldert. Emeritaat. De bisschop van Rotterdam, dr. A.J. Simonis, heeft eervol ontslag wegens emeritaat verleend aan P.A. van den Bosch als pastoor van de Sint Jeroen-parochie in Noord wijk. Beroepingswerk. Her vormde Kerk - beroepen te Oldehove (Gr.) kandidaat D. van Veen Groningen; be dankt voor Alblasserdam G. van Asselt Vollenhove •C<* Overleg op Malta NEW YORK (Reuter) - De Ameri kaanse ambassadeur bij de Ver enigde Naties, Andrew Young, sluit zich volgende week aan bij de Britse minister van Buiten landse Zaken David Owen, voor overleg op Malta met Rhodesi- sche guerrillaleiders. Young vliegt volgens een VN- woordvoerder maandag naar Londen, om daar met Owen te spreken alvorens beiden naar Malta reizen om er te spreken met Joshua Nkomo en Robert Moegabe. Het gesprek op Malta begint op 26 januari. Amerika en Engeland hebben een plan voor vreedzame overdracht van het blanke minderheidsbe wind in Jhodesië aan een zwart meerderheidsbewind, maar premier Ian Smith van Rhodesië streeft een interne overgang na met zwarte leiders die in het land zelf wonen. ATLANTIC CITY - Na de stor men van de afgelopen tijd zijn op liet strand van het Amerikaanse Atlantic City miljoenen schelpdie ren aangespoeld. Men worstelt nu letterlijk met het probleem hoe men ie langzamerhand kwalijk riekende massa moet verwijderen MIDDELBURG (ANP) - Het zeeg ras is in het Grevelingenmeer de laatste jaren vervijfvoudigd en beslaat nu circa 3000 hectare, wat een zeer gunstige ontwikkeling is voor flora en fauna, aldus de con clusie van dr. P. H. Nienhuis, we tenschappelijk leider van de Grevelingen-werkgroep. Deze is ingesteld door het Delta-instituut voor hydro-biologisch onder zoek, gevestigd in Ierseke. In een artikel in het tijdschrift "Nieuws over natuur, landschap en mi lieu", schrijft dr. Nienhuis: "Het Grevelingenmeer, tussen Schouwen-Duiveland en Goeree Overflakkee, is een voor Neder landse begrippen bijzonder groot en schoon meer, gevuld met zout water. Het is nog erg jong, in 1971 ontstaan. Toen werd de dam in de mond van de Grevelinge, die in het kader van de Deltawerken gebouwd was. gesloten. Niemand kon voorspellen hoe het Grevelingenmeer zich na de afsluiting zou ontwikkelen. Er hebben zich in de korte geschie denis van het meer dan ook al verschillende biologische veran deringen voorgedaan. Eén daar van is de explosieve groei van het zeegras. Dit zeegras bestaat uit een halve meter tot anderhalve meter lange grasachtige planten, die met hun wortels vastzitten in de bodem. In het voorjaar begint het zeegras te groeien, in augus tus bereikt het zijn maximale ontwikkeling en tegen de winter sterft het weer af'. Voor de afsluiting groeide ook al zeegras in de Grevelingen, maar toen waren de hoeveelheden niet opvallend groter dan normaal. In minder dan vijf jaar tijd is de jaaropbrengst zeker vijf keer zo groot geworden. Uit het onder zoek van het Delta instituut is be rekend, dat in de zomer van 1973 een oppervlakte van 1590 hectare door zeegras bedekt was. In de zomer van 1975 was dit al 2766 hectare. In 1977 is het volgens dr. Nienhuis toegenomen tot circa 35.000 ton. En nog staat de ont wikkeling niet stil. Zeegras groeit in rustig, zout water, dat onge veer vier meter diep is. Er zijn nog open plaatsen in het Grevelin genmeer die aan de voorwaarden voldoen. Het is niet onwaar schijnlijk dat het zeegras binnen enkele jaren ook deze plekken zal bedekken. De laatste jaren heeft men zich over de hele wereld verdiept in de betekenis van zeegrasbegroeiingen De rol die deze planten spelen is lange tijd onderschat geweest. We zijn er, aldus dr. Nienhuis, inmiddels achtergekomen dat zeegras een paar erg belangrijke functies ver vult in een zoutwatermeer. In de eerste plaats zijn er allerlei dieren die zich voeden met zeeg ras: de vogels zijn daarvan de meest opvallende. Het menu van de knobbelzwanen, rotganzen, meerkoeten, smienten en wilde eenden bestaat voor een belang rijk deel uit zeegras. Wij zijn te recht trots op het grote aantal rotganzen die in het najaar van boven de poolcirkel, waar het broedgebied is, naar het delta ge bied komen om te overwinteren, aldus dr. Nienhuis. Eén van de. belangrijkste redenen waarom er zoveel rotganzen op het Greve lingenmeer voorkomen (en deze zijn ook de laatste jaren in be langrijke mate toegenomen) is de aanwezigheid van het zeegras als voedselplant. Een belangrijke functie van de zeegrasweiden is verder dat ze levensmogelijk heden bieden aan een groot aan tal andere planten en dieren. Kleine visjes zoals het driedoor- nige stekelbaarsje en het koor- naarvisje vinden voedsel en be schutting tussen het zeegras. Ook vele kleine kreeftachtige dieren zoeken juist de zeegrasvelden op als plaats waar voedsel en be schutting is. Dit kleine grut wordt op zijn beurt weer gegeten door grote aantallen vogels zoals de fuut en allerlei meeuwen. Op vallend is dat maar weinig van de zeegrasopbrengst rechtstreeks gegeten wordt door vogels en de ongewervelde dieren. Het ove rige zeegras raakt los van de bo dem, wordt door wind en stro ming op hopen gedreven en sterft langzaam af. Na verloop van maanden vindt men nog slechts microscopisch kleine stukjes te rug in het water en op de bodem. Deze massa kleine stukjes zeeg ras worden detritus genoemd. Dit detritus is een erg belangrijke voedselbron voor schelpdieren en wormen die ingegraven in de bodem leven. En deze dieren worden op hun beurt weer gege ten door vogels en vissen. Zo helpt het zeegras indirect mee om de voedselvoorraad in het Gre velingenmeer op peil te houden. De ontwikkeling van zeegras in het meer is een volkomen na tuurlijk verschijnsel, aldus het onderzoek van dr. Nienhuis en zijn staf. De Grevelingen is een gezond zoutwatermeer. Er is geen getij, de stroming is heel ge ring. In zo'n biotoop krijgen wa terplanten een grote kans. Met andere woorden: het zeegras hoort bij de Grevelingen. In de dertiger jaren is het zeegras in grote delen van het Noordatlanti- sche gebied door een geheimzin nige ziekte verdwenen. Langs de Noordamerikaanse en Europese kust is het zeegras pas de laatste jaren weer teruggekomen. Be langrijke groeiplaatsen zijn ook de fiorden langs de Deense kust. Opvallend is dat in de Wadden zee, waar vroeger duizenden hec taren zeegras groeiden, nooit her stel van de zeegrasbegroeiing is opgetreden. Pleidooi De afwezigheid van zeegras in de Waddenzee geeft de huidige dichte zeegras begroeiing in het Grevelingenmeer nog een extra betekenis: we kunnen er min of meer uit aflezen hoe het in het begin van deze eeuw geweest moet zijn in de Waddenzee. Naar Nederlandse maatstaven zijn de zeegras weiden in het Grevelin genmeer met planten en dieren die er tussen leven, zeer zeld zaam. De zeegrasvelden zijn een levensgroot pleidooi voor een zout Grevelingenmeer. In de dis cussie over het zout blijven van het Grevelingenmeer of het in de nabije toekomst zoet maken moet als een paal boven water staan dat de milieuwaarden, die nu langs natuurlijke weg zijn ont staan, behouden moeten blijven. Na de enorme ingreep van 1971, toen een getijdenstroom veran derde in een stilstaand zoutwa termeer. wat eigenlijk al uniek is in Europa, zou eigenlijk niet meer aan de Grevelingen geknoeid moeten worden, aldus dr. P. Nienhuis van het Delta-instituut in Ierseke. UTRECHT (ANP) - De Neder- Terwijl de andere politiekorpsen landse Politiebond is het vol strekt oneens met de burgemees ter en de politiechef van Win terswijk die vinden dat een poli tieman geen snor of baard mag dragen. :gel geen bezwaar tegen hebben zijn snorren en baarden bij de Winterswijkse politie nog steeds taboe. En onlangs ver klaarde burgemeester C. de Vries wederom dat geen haar op zijn hoofd er aan denkt de regels te versoepelen. Hij is bang dat het dan snel uit de hand loopt. De bij de FNV aangesloten Neder landse Politiebond ontkent niet dat burgemeesters en korpschefs aanwijzingen mogen geven over het uiterlijk van politiemensen maar een algeheel verbod tot het dragen van baarden en snorren is heel andere koek. "Een derge lijke inbreuk op de persoonlijke vrijheid is zo absurd dat discussie daarover zelfs niet mogelijk moet zijn", vindt de bond. De motivering van de burgemees ter dat baarden en snorren ver boden zijn omdat het snel uit de hand kan lopen spreekt de bond niet aan. "Dat komt overeen met het verbieden van het autoryden om overschrijding van de maximumsnelheid te voorko-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19