Braziliaans voetbal: teren op een glorieus velleden k ZATERDAG 14 JANUARI 1978 EXTRA PAGINA 17 lrv/Cmv A RIO DE JANEIRO - Zo verdampt in Rio een jeugddroom, abrupt en van het kaliber als zou plotseling blijken dat kapitein Nemo niet per onderzeeër de wereld zeeën doorkliefde maar het gezag voerde over een gammele tjalk tus sen Hoorn en Enkhui zen. De illusie wordt al verstoord op de Copa- cabana, die veelbeju- belde gouden zand vlakte, bakermat van het Braziliaanse voetbal, waar de jeugdige talentjes vol gens de overlevering hun balvaardigheid plegen te demonstreren in de hoop eens uit de schaduw van de Pele's, de Tostao's en de Jairzinho's te treden, om tenslotte nog meer roem te vergaren dan deze helden. Nou, die idylle is dan duidelijk verleden tijd. Het zand is smerig, de palmen ruisen niet in een zwoele zeewind maar in de uitlaat gassen van de langsrazende verkeersstroom, de verfom faaide hotels leiden hun riole ringssysteem slechts dertig meter de vale zee in. En de enige jongetjes die tussen de roodverbrande toeristen rondscharrelen zijn de schoenpoetsertjes, brutaal al? de beul, vijf cruzeiros maar Sir, ze opereren met z'n drieën beginnen tegelijk te poetsen bij. drie klanten, eindigen tegelijk: dat is dan vijf dollar Sir. Vijf cruzeiros toch? Nee, vijf dollar, de poetsdozen worden omge draaid, alsjeblieft, daar staat het, zwart op wit: „shoeshine five dollars". Door Pim Stoel Rivelino (met snor), de enige echte vedette die is overgebleven. Tweede van links is Paolo Cesar. Ook die deelt in de malaise. Deze keer lukt het niet, on danks de bedreigingen, de scheldpartijen, maar vaak trekken verontruste toeristen de beurs, uit angst om aan stoot te geven in deze bont gekleurde wereld. Waar te midden van alle tumult en gekrakeel donkere schoon heden gul invitaties verstrek ken tot het beoefenen van de Nokki Nokki (tonight Sir???) en de begeleidende knipogen doen vermoeden dat het hier niet een variant op de zo po pulaire sambapas betreft. Volvreten Goed, geen voetbal meer op de Copacabana, maar wel toch, naar men mag aannemen, in het Maracana-stadion, die enorme trog waar 200.000 liefhebbers van het spel zich tegelijkertijd kunnen volvre ten. Botafogo uit Rio speelt die avond zowaar tegen Ala- goano, vroeg erheen dus, want de taxi-rit door de enorme verkeerschaos vergt veel tijd, en bij het stadion zal het wel helemaal mis zijn. Het had best wat later gekund. Het Maracana-stadion is, zo blijkt deze dag, een van de weinige rustpunten in het zweterig en stampvolle Rio, een tempel zonder gelovigen. Leegte op de tribunes. Krap 9000 belangstellenden ver drinken in de enorme ruimte. Tweeëntwintig spelers. Min stens 22 radioreporters. Langs de Lijn blijkt hier echt Langs de Lijn, compleet met zendapparatuur, een navel streng belemmert de meesten tot het nemen van meer dan dertig passen richting mid dencirkel, maar er zijn ook „draadloze" gelukkigen d.e niet alleen de opkomende helden interviewen maar ook de op de stip staande arbiter. Als leek vraag je je dan af wat er überhaupt te vragen valt voor het begin van de match, of in de rust bij een 0-0 stand, maar de Brazilianen hebben er duidelijk geen moeite mee, de lippen bewegen onophoude lijk. Vooral international Paolo Cesar is het mikpunt. En ene Neto, die tijdens de wedstrijd eerst het geel en daarna het rood krijgt uitge reikt. Dag Neto. Aan de kant wordt hij opgevangen door de aangelijnden en de draadlo zen, en via de grimmig aan de oren geklemde transistorra dio's op de tribune verneemt men live zijn relaas. Hij zei: scheidsrechter die bal was uit. De scheidsrechter: dat bepaal Hij: wat maak je De scheidsrechter: alsjeblieft, rood. Althans, woorden van gelijke strekking, want het gaat al lemaal in het Portugees, maar gevoegelijk kan worden aan genomen dat hier net zo min als in de high society van het wereldvoetbal (zie het log boek van de FC Barcelona) toegegeven zal worden dat de arbiter in de hitte van de strijd voor een „hoerenjong" is uit gemaakt. Abominabel Botafogo vindt in de aderlating zowaar de kracht om de te genstander alsnog naar een 3-1 nederlaag te spelen, het spelpeil is abominabel en de avond somber, vooral voor de twee in smetteloos wit gesto ken aan de rand van het veld hunkerende kaasdragers, die de gewonden van het veld plegen te halen met hun brancard. Er liggen er veel te kronkelen, de arbiter meent terecht dat het aanstellerij betreft, maar het maakt de dragers wel brodeloos. Na afloop blijkt de privacy van de kleedkamer betrekkelijk. Een onbeschrijflijke chaos. Krijsende radioreporters. Een spiernaakt in zijn privé- badkuip staande Paolo Cesar die bedachtzaam langs zijn geslacht wrijft, terwijl hij de wereld vertelt hoe grandioos hij die derde goal heeft ge maakt. Later, in vloeiend Frans, gevolg van zijn jaar bij Olympique Marseille, wil hij best nog even de afgang van Brazilië tegen Oranje in '74 belichten, twee keer kreeg hij toen de kans te scoren, maar helaas hij faalde, anders, ja anders was het vermoedelijk alle maal heel anders gegaan, een ook al universele verklaring. Hij komt terug in het nationale team. belooft hij, zijn afwe zigheid de laatste maanden is het gevolg van een blessure. Maar een Braziliaanse ra dioreporter schudt het hoofd. Paolo kan niet tegen kritiek, hij speelt slecht, dat wordt ge zegd en geschreven en plot seling ventileert hij openhar tig een uitgesproken mening over de zijns inziens onbe kwame pers. Daarop wordt hij zo gezegd de vernieling in geschreven en nu kan hij de WK wel op de blote buik schrijven. Mislukt Dat was dus de eerste mislukte voetbalavond in het Mekka van deze sport. Pech? Eerder een teken aan de wand! De volgende avond moet uitsluitsel brengen. Dan speelt, opnieuw in het Mara cana-stadion, Fluminense uit Rio tegen Botafogo uit Sao Paulo. Inzet: een plaats bij de 22 gelukkigen die elkaar het landskampioenschap mogen betwisten. Fluminense moet winnen, Botafogo heeft aan een punt genoeg. Een thriller van de eerste orde dus. Maar helaas... Om kwart voor negen zitten er slechts een paar honderd belangstellen den op de tribunes. Dat is dan een kwartier voor het begin. Ze komen, bezweert een sup poost, er is een populair tv- programma aan de gang, iedereen zal laat zijn. Om ne gen uur zijn er duizend toe schouwers, om kwart over negen toch nog 13.000. En daar blijft het bij. De laatkomers missen niets, omdat ook de spelers van Fluminense naar de tv schijnen te hebben gekeken. Pas twintig minuten na de scheidsrechter verschijnt de ploeg uit Rio in de piste. Drie kwartier lang volgt een de monstratie van techniek, in zicht en klasse, die het Brazi liaanse voetbal wereldfaam hebben geschonken, terwijl, zoals gebruikelijk, op schie ten op het doel de doodstraf lijkt te staan. Rust 0-0. Een ruime rust, 25 mi nuten zeker. Botafogo heeft, zo blijkt, in de kleedkamer een unanieme beslissing ge nomen. Geen voetbal meer nu. gewoon de puntendeling waarmaken. Verdedigen en tijdrekken derhalve. En zo volgt er dan een tweede helft die de neutrale toeschouwer aanvankelijk met afschuw vervult, maar hem later toch de tranen van het lachen op de wangen brengt. Komedianten In de hoofdrol van de door elf komedianten opgevoerde show doelman Aguilera van Botafogo, een entertainer zonder weerga. Hij persoon lijk dirigeert het vallen en op staan. Zijn wil is wet. Naar wie van zijn medespelers hij wijst, die zakt gekwetst ter aarde. Heeft hij zelf de bal, wat heel vaak gebeurt omdat Flumi nense wanhopig aandringt, dan weet hij eigenlijk niet meer wat hij met het leer moet doen. En o wee, als er een doelschop valt. Dan blijkt Aguilera plotseling geen stap Ife- llf* Marinlio: kapot aan clrank en vrouwen. meer te kunnen verzetten, dan volgt er een compleet stilleven, dan doet het tafereel denken aan een in rust verke rend tafelvoetbalspel. Alleen de arbiter beweegt. Hij wenkt. Hij wenkt naar Aguilera. Opperste verba zing. Wat wil de grote Jose Carlos von Mengden van hem, de nederige doelman van Botafogo? Hij wil hem spreken zeker. Aar zelend komt Aguilera uit zijn heiligdom, begeeft zich op weg naar de middencirkel. Weer gebaart de scheids rechter, afwerend nu en hef tig. Nee, nee, niet Aguilera moet komen, maar de bal. Dc bal??? Oh, de bal! Zeg dat dan meteen. Waai- is de bal? De bal ligt klaar om te worden uitgeschoten. Maar, althans volgens Aguilera, niet op de juiste plaats. Mijn hemel wat be weegt hij zich moeizaam, hoe pijnlijk moet het voor hem zijn, zijn gemartelde rug te krommen, hoe zwaar moet hem het optillen en verleggen van het leer vallen. Gaat-ie hem zelf nemen, je kan en mag het eigenlijk niet ver wachten van deze psychisch en fysiek geknakte doelver- dediger. Hij ziet dat zelf ook in. Wenkt zijn rechtsback. Nieuwe rampspoed. Het virus blijkt als wildvuur om zich heen te grijpen. Ook de back raakt plotseling mank, strompelt naderbij. Pas diep in zijn trage aanloop verbijt hij heldhaftig de pijn, versnelt moeiteloos en dirigeert het leer met een enorme schop over het hele veld. Een mi nuut later werkt het nerveuze Fluminense de bal weer zelf over de doellijn bij Botafogo en herhaalt het tafereel zich. Rot fruit Nog slechts zelden in de ge schiedenis van de variété zal een artiest zich zo de haat van het schellinkje op de hals hebben gehaald. Bij gebrek aan rot fruit wordt hij beko geld met flesjes, stenen en wat zoal verder voor het grijpen ligt. En hij krijgt van de zo langzamerhand laai ende Von Mengden eerst het geel en tenslotte het rood. Aguilera kan het niet geloven. Lijkt eerst het idee te hebben dat hij kleurenblind is ge worden. Zakt dan in tranen door de knieën. Ondank is 's werelds loon. Hij eruit, die alleen maar zijn plicht doet. Hij gaat tenslotte, sjokt het veld uit, niet al te snel, uiterst traag eigenlijk, want hij blijft zijn club trouw tot in de kleedkamer. Wie moet hem vervangen? Overleg bij Botafogo, maar duidelijk geen spoedberaad. Wie wil, jij, nee ik niet. Dan nummer 14 maar, die is er het laatst bijgekomen. God, wat gaan die keepershandschoe nen lastig aan. hoe moeilijk is het om een trui over het lijf aan te sjorren. Negen minu ten duurt het oponthoud. Tenslotte staat nummer 14 onder de lat. Fluminense heeft nog exact vijf minuten om die ene goal te maken die het seizoen finan cieel nog enigszins kan red den. Weer rolt de bal over de achterlijn, vlakbij de hoekvlag nu. Doelschop. Maar wat krijgen we nu? In valler-doelman nummer 14 lijkt een aanhanger van de wiedergutmachung. In een vlaag van verstands verbijstering holt hij naar de hoekvlag, haalt persoonlijk de bal op, omspeelt op de te rugtocht in ijltempo vier toe gesnelde radioreporters en fotografen, klemt bijna thuisgekomen het leer even aan de borst om de bal ver volgens met een enorme schop achter zich in de tribu nes te jagen, een heldhaftig gebaar, in aanmerking geno men dat zijn voorganger zo juist het veld heeft moeten ruimen. Geel, beslist de ar biter. Rood, krijst het schellinkje. Tuut, blaast de scheidsrechter, want de 45 minuten zijn om en geen se conde laat hij extra spelen. Werkelijke speeltijd van-deze tweede helft 28 minuten en 41 seconden (ongeveer). Nukken Later, in de kleedkamer zit Francisco Mannho, de blonde linksback van Fluminense, nukkig in zijn badje, de rug naar de verslaggevers ge keerd, terwijl hij de blonde lokken traag heen en weer schudt, nee, hij wil niet pra ten, de heren kunnen wat hem betreft wat, zijn seizoen is toch stuk. Wat waar is, want Fluminense is niet meer bij de laatste 22, en Mannho krijgt dus niet meer de kans zich in de picture van bondscoach Coutinho te spelen. De volgende dag legt aergm Lcitao, voetbalexport van O Globo het allemaal haarfijn uit Hij moet het bekennen, het Braziliaanse voetbal is stuk, politiek en corruptie verdringen zich als hyena's rond de patiënt, binnen vijf jaar blaast die de laatste adem uit. De oorzaken zijn legio. Het tijdperk-Pele, -Tostao, -Gerson, -Jairzinho is afgesloten, slechts het wonderkind Rivellino is nog niet zo door de tand des tijds aangeknaagd dat hij bij de komende WK niet van de partij zou kunnen zijn. Reinaldo En het ontluiken van nieuwe sterren verloopt uiterst moei zaam, de kleine 21-jarige spits van Atletico Mineiro, Reinaldo, is de enige die wel licht ooit het predikaat won derkind zal verwerven, maar zo ver is het nog niet, Sergio klaagt zijn nood, somberheid is troef nu. De regering wil brood en spelen voor de massa, vandaar dat er 62 clubs zijn, maar vijftig er van horen in wezen niet in de hoogste afdeling thuis. Van daar dat de stadions leeg blijven als er tegen onbenul lige tegenstanders moet wor den aangetreden, de mensen, hier door de veertig procent inflatie jaarlijks toch al niet rijk bedeeld, sparen hun geld voor de schaarse werkelijke toppers. En voor de rest stil len zij hun honger naar voetbal voor de beeldbuis. Protesteren Want drie wedstrijden per week betekent drie wedstrijden per week op de tv, een door de clubs gehaat verschijnsel, maar alleen het immens po pulaire Flamenco durft te protesteren, verbiedt de tv te komen, dwingt tenslotte een legaal verbod af bij de rechter en krijgt gelijk. Maar het voorbeeld deze moor dende concurrentie in de ban te doen vindt geen navolging. Uit angst volgens Sergio. De voetbalbond is zo machtig, wie niet naar de pijpen van de bond danst wordt op toernee gestuurd door Zuid-Amerika, een weinig lucratieve aange legenheid, die in plaats van winst slechts verlies brengt. En verlies lijden de clubs al ge noeg, geen club meer haast die niet een enorme schuldenlast torst. Flumi nense heeft sedert oktober slechts acht spelers betaald, de besten, want ook hier geldt het recht van de sterkste. En een ramp dreigt voor Fla menco, eind deze maand moet de club de spelers ver plicht een dertiende maand salaris betalen, begin januari volgt het verplichte vakantie geld, terwijl de schuldenlast aan de regering - ook door niet-afgelos.te bedragen voor sociale voorzieningen - al ruim drié miljoen dollar be draagt. Genadestoot Daarbij komt dan als genades- toot voor de clubs het we reldkampioenschap. Op 15 februari betrekt coach Coutinho met 22 uitverkore nen het peperdure pas aan gelegde trainingskamp Te- rexpolis, waar het klimaat te vergelijken valt met het Ar gentijnse Mar del Plata, thuishaven voor Brazilië straks. Op 15 februari ook begint de nieuwe competitie in Brazilië Een competitie waarin dus maandenlang alle sterren zullen ontbreken. Wie. zegt Sergio Leitao moedeloos, komt er kijken naar een team zonder sterren? Niemand toch zeker, en hü zal WC1 ge lijk krijgen, vraag maar aan de penningmeester van Ajax hoe het hem vergaan is na de ver koop van Cruijff en NeeS- kens. Brazilië zal best schitteren op de WK, zegt Sergio. Kosten noch moeite worden tenslotte gespaard, in de aanloop alleen al wordt 800.000 dollar opge soupeerd. Maar het eindresul taat zal best eens het faillis sement van het Braziliaanse clubvoetbal kunnen zijn. Ziet hij werkelijk geen licht puntjes meer? Nee, zegt Ser gio droef. Maar even later toont hij trots een foto van zijn pasgeboren zoontje, ge huld in een hansopje in de kleuren van Flamenco. Zodat wat hem betreft er toch nog hoop li)kt zolang er leven is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 17