Win de Ford Fiesta. VARA vergeefs 'op zoek' naar achtergronden De Bee Gees zijn blijvertjes Ledenwinst voor alle omroepen ...en gisteren i toegelicht \programma\ DINSDAG 3 JANUARI 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 In 1967 brak een nieuwe popgroep door naai de top van de hitparades in de Verenigde Staten en Europa: de Bee Gees. Drie uit Australië afkomstige broertjes, die een nieuwe stijl in de toenmalige popmuziek introduceerden. Rustig voortkabbelende rockballades, met het strijkwerk van grote orkesten op de achtergrond. In Europa sloeg deze „teenybopper muziek" slechts matig aan, maar in Amerika wer den de Bee Geês vrijwel direct tot nieuwe idolen in de popwereld verklaard. Maarin 1967 was de popmuziek een exp ressievorm die met de dag een ander ge zicht aannam. Nu eens ging het in de rich ting van ingewikkelde, voluit instrumen tale stukken, dan weer was er de neiging naar eenvoudige, dikwijls sullige deun tjes. In zekere zin was het aan het einde van de jaren zestig zelfs gevaarlijk om aan de top van de hitlijst te staan. De koningen van maandag, werden op dinsdag afgezet en waren op woensdag alweer vergeten. Daarom leek het erop dat de drie broer tjes, Barry, Robin en Maurice Gibb, het zelfde lot ten deel zou vallen als de meeste andere populaire groépen uit 1967, 1968, zoals The Union Gap, The Box Tops, Ohio Express, The 1910 Fruitgum Company, enzovoort, die na een hevige maar korte periode van populariteit in de vergetel heid verdwenen. De Bee Gees „weigerden" zich echter uit de hoogste regionen van de popwereld te la ten verwijderen. Tien jaar - en heel wat veranderingen - later, staan de Bee Gees weer op hetzelfde punt als waar ze begon nen zijn: aan de top. Hun nieuwste single, „How deep is your love", is een van de grootste hits van de laatste weken. Barry Gibb: „En dan te bedenken dat de meeste van onze vroegere popcoljega's allang weer een „alledaagse" baan heb ben. Zelfs de groep „Three Dog Night" is onlangs uiteen gevallen en dat betekent dat wij nu het enige poptrio ter wereld zijn dat tophits maakt". Stroperig De Bee Gees zonken niet weg onder het ge wicht van de langzame, stroperige stijl die hun eerste hits („I've got a message to you" en „I started a joke") kenmerkte. Zij wisten met deze stijl zelfs nieuwe succes sen te halen, zoals „Lonely days", „Run to me" en „How can you mend a broken heart?" En toen deze stijl hun eindelijk toch tot last scheen te worden, legden de Bee Gees het moeilijkste examen in hun popcarrière af, ze bezworen interne span ningen en ruzies over problemen van ar tistieke aard en presteerden zich plotse ling als een formatie met een nieuwe klank. Toen de tijd dat eiste, voegden ze wat „funk" en frisheid aan hun geluid toe, zoals al in 1975 gedemonstreerd werd met hun hit „Jive talkin". Barry Gibb heeft inmiddels veel werk ver richt aan de nieuwe langspeelplaat van zijn jongste broer (die niet tot het Bee Gees-trio behoort) Andy. Bovendien speelt Barry ook een rol in de Film „Ser geant Pepper's Lonely Hearts Club Band", waarvoor momenteel opnamen gemaakt worden. Ook de andere Bee Gees proberen als acteurs aan de slag te komen. Het liefst in Films die niets met pop muziek te maken hebben. Toch zegt Barry Gibb: „Je besteedt echter teveel energie bij het maken van Films en je vergeet je eigen muziek. Dat is te gek het moet niet gebeuren. Ons hele leven hebben we besteed aan wat we nu zijn. We willen echt nog verder gaan als Bee Gees. De muziek is en blijft voor ons het belan grijkste." Documentaires over maatschappelijke situaties Nederland 1 14.00 - Winter op Rottnest Eiland, natuurFilm (TROS) 14.50 - Pinokkio, tv-musical (TROS) 18.30 - Voorlichtingsprogramma: doe het zelf (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Henkie's Droomboom (EO) 19.10 - EO-kinderkrant (EO) 19.30 - Het kleine huis, tv-serie (EO) 20.20 - EO-extra (EO) 20.22 - EO-metterdaad (EO) 20.35 - Hoe zouden wij dan leven, documentaire serie (EO) 21.05 - Ars Musica. Celloconcert (EO) 21.24 - Tenslotte (EO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Oten hoe zit het nou met Sien? (NOS) 22.30 - The Signalman (De seinwachter) TV-spel (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) Nederland 2 18.45 - Paspoort: informatie voor Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Charlie's Angels, politieserie (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Hitboulevard (TROS) 21.30 - De verpleegsters, tv-serie (TROS) 22.20 - Aktua-tv (TROS) 23.10 - Journaal (NOS) TV WOENSDAG 15.30 - Het Rendille volk van Noord-Kenya. Documentaire jeugdFilm (TROS) 16.25 - Ren je rot (TROS) 17.00 - De Mickey Mouse Club (TROS) DUITSE TV DINSDAG 3 JANUARI DUITSLAND I (Region, progr. NDR: 18.00 Abenteuer der Landstrasse, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Abenteuer der Landstrasse, tv-serie. 19.25 Region, ma gazine. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Progr.inform. Aansl. Die Unterneh- mungen des Herrn Hans, tv-serie. 18.40 Mr. Carlis und seine abenteuerlichen Geschichten, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Amus.progr.) 20.00 Journ. 20.15 Show- progr. 21.00 Aktual. 21.45 Einsatz in Manhattan, politieserie. 22.30 Aktual. 23.00 Clochmerle, tv-serie. 23.55 DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 19.00 Ich will's mir merken, Liebling, komedie. 21.00 Journ. 21.20 Inform, progr. 22.00 Chikago - En gel mit schmutzigen Gesichtern (Angels DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-cursus mathematik. 19.00 Journ. 19.15 Doku- mentaire. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Reportages. 21.00 Momente. 21.15 Mish Mash, trucagefilm. 21.45 Momtor im Kreuzfeuer. 22.30 Wenn die Liebe hin- fallt, tv-serie. ca. 23,00 Journ. en per- BELGISCHE TV DINSDAG 3 JANUARI BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterprogr. 18.05 Ses. 18.30 Docum. 18.50 Korte film. 19.00 Popmuziek. 19.40 Meded. 19.45 Nws. 20.10 Sinatra en zijn vrienden, show- progr. 20.55 Wetensch. progr. 21.45 De schuchtere verliefden. (I Due Timidi), kameropera. 22.40 Journ. Wie herinnert zich nog dat 17 jaar geleden toen de Berlijnse muur werd gebouwd veel mensen dachten dat er een wereldoorlog zou ontstaan. Wat is de situatie nu veran derd. De Berlijners hebben leren leven met de muur. Kort na het begin van de uitzen ding in het kader van het programma "De tijd stond even stil" maakte de Utrechtse hoogleraar Von der Dunk de opmerking dat de muur geen offensieve bedoe ling had en het enige middel voor Oost-Duitsland was om het lek naar het Westen te stoppen. Geen verdediging van de DDR dus, maar wel een goede analyse die net iets te kort duurde. Hierna gaf de linkse commentator Con- standse het Oostduits stand punt weer, naar het heette omdat geen enkele Oost- duitse autoriteit daartoe be reid was geweest, wat toch onwaarschijnlijk lijkt. Con- standse's betoog over de tal rijke spionnen in het wes telijke stadsdeel was trouwens ook weinig bevre digend. Dat gold ook voor het grootste deel van de rest van de documentaire. De beelden uit vroeger jaren werden te weinig toegelicht, gezien van de huidige situatie uit. Jan van Hillo, de maker van de documentaire, deed op zeker moment of hij stomverbaasd was toen een ex-gevangene uit Oost-Duitsland hem ver telde dat hij vrijgekocht was, terwijl wij juist tevoren al van Van Hillo over die mogelijk heid hadden gehoord. Een re giefout dus. Het NOS-programma "Ot... en hoe zit het nou met Sien?" heeft zich al zo'n 2 Va jaar bezig gehouden met de vrouwenemancipatie Vanavond (Ned. 121.50-2230) worden de rollen eens omgedraaid en vragen Trix Betlem, Caroline Euwe, e.a. zich af, hoe het nou met Ot zit. De Engelse acteur Eliott Denholm (55), die debuteerde in de film Sound Barrier" in 1952 speelt vanavond de hoofdrol in het Engelse TV-spel "The Signalman"dat de NOS op het eerste net uitzendt (22 35-23.15). In deze BBC-verfilming van een verhaal van Charles Dickens is hij een seinwachter die aan een reiziger Bernard Lloyd) vertelt dat hij al tweemaal een mysterieuze gedaante heeft gezien naast het rode licht bij de ingang van de tunnel. TROS Aktua schenkt vanavond (Ned. 2, 2220-23.10) aandacht aan het vluchtelingenprobleem. Ard Horvers ging hiervoor naar Argentinië en Marcel Bruyns naar Thailand. DINSDAG 3 JANUARI HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. van de WD. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Prof. Wil- helmina Bladergroen en het Nederl. kind, NOS: 19.15 (S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal Theater. <22.30 Nws. 22.40 Radiojourn.) 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels. 18.50 Verkenning, sociaal maatschappelijke informatie. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin m muziek. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Le Ville, opera van Puccini. 21.30 Spek takel 1977-1978. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA- 19.02 (S) Poprekon- struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wachten op mid dernacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02 (S) Truck. WOENSDAG 4 JANUARI HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij komen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-och- tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Wat zeg je me nou. 10 30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee. 11.45 (S) Cafe-Chantant. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua II 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S) Spe cialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws.) 16.30(S) Kernpunt. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20 Tekst en uitleg. TROS: 17.30 Nws. 1 .32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM II Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Ac- cordeonorgelmuz. NOS: 9.20 Wat heefl dat kind? Pedagogische rubr. 9.35 Wa- terst. VARA: 9.40 Schoolradio: aktuali- teiten; 10.00 Radioweekblad. (11.00 Nws.) 11.30 De Franse opera (14). 12.00 Elst-Centraal; gesprekken. 13.00 Nws. 13 11 Dingen van de dag. 13 30 Stoomra dio. 16.00 Nws. 16.03 Een handje valium, hoorsp. 16.40 Lichte gram.muz. 17.00 (S) Promenade Orkest; hedendaagse muz. R.V.U. 17.35 De gemeenteraad. (1). 17.55 Meded., SOS- en politieber. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek: verzoekverhalen. 12.03 (S) Drie tussen de middag 14.03 (S) De Theo Stokkingshow. 16.03 (S) Hitmees- HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 8.00 Preludium. 9 00 Nws. 9.02 (S) Onge hoord. 10.00 (S) Orkestpalet. 11.17 (S) Platennws. 12.00 (S) Tafelmuz. 14 00 Nws. 14.02 (S) Verhalen uit de wereld literatuur. 14.30 (S) Laterna Magica. 15.00 (S) In de schaduw van de meesters. 16.00 (S) In kleine bezetting. 16.33-17.00 (S) Muziek van eigen tijd. De VARA-tv liet een programma maken over de discriminatie van homosexuelen in Nederland. Twee homofiele jongemannen uit Deventer verklaarden zich bereid vanuit hun eigen „an ders zijn" het. probleem te benaderen en teken den ook voor de interviews met gelijk gestemden die over dit onderwerp mogelijk zinnige dingen konden zeggen. Een sympathiek gegeven dat zou kunnen bijdragen tot meer be grip voor de homosexueel die ook in Nederland wordt gediscrimineerd en daardoor een gefru streerd bestaan leidt. Het was dus niet de be doeling die kijkers die een aversie hebben tegen homofielen nog meer in het harnas te jagen? „Nee", zegt de VARA, „dat was niet de bedoe ling". Echt niet? Aan het slot van de documentaire komen de jongens nog even in beeld voor een klein apartje met de kijkers. Zij willen het publiek testen op discriminatie van ho mofielen. Hoe? Door een kleine liefdesscene op te voeren waarin de jongens zich in het kussen niet onbetuigd laten. Einde Film. Nou, daar zit je dan. Als man of vrouw heb je de aanblik niet zo gewoon of niet zo prettig gevonden. Dus, welke conclusie moetje dan voor jezelf trekken? „Ik discrimi neer". Door Paul van Beckum Drie bekwame vrouwen zijn ver antwoordelijk voor het resultaat van deze documentaire. Hedda van Gennep, Marjolijn de Vries en Marga Wolthuis. Des te meer mag men zich met verbijstering afvragen wat haar heeft bezield dit korte fragment aan de repor tage toe te voegen. Want die test slaat natuurlijk nergens op. Wie zich wat ongemakkelijk voelt in het bijzijn van twee mannen die elkaar nadrukkelijk zoenen kan toch onmogelijk discriminatie worden verweten. Diezelfde on gemakkelijkheid manifesteert zich soms ook bij het aanschou wen van vrijende hetero's. Maar los daarvan, het is ook onver standig kijkers op een dergelij ke manier te provoceren. Als de VARA van mening is dat er nog zoveel vooroordelen bestaan, dat homofilie bij anderen agres sie oproept, carrières in de weg Theo Korver "op zoek" Werkspoor- U t recht. r de achtergronden van de sluiting van de afdeling Rollend Materieel Rob staat en in Amerika zelfs kan lei den tot het sluipend gevaar van een heksenjacht, dan is geboden. Serie van vijf De documentaire maakt deel uit van een serie van vijf, waarin steeds andere onderwerpen wor den behandeld. De eerste - over de collectieve bedrijfssluiting van de afdeling Rollend Mate rieel (Rolma) van Werkspoor- Utrecht in 1969 - wordt don derdag uitgezonden van 19.59- 20.49 uur via Nederland II. De re portage over de homoFielen is gepland op donderdag 2 februari van 20.44-21.12 uur via Neder land I. De resterende documen taires worden uitgezonden op 2 maart, 30 maart en 27 april. Voor een goed begrip: De serie heet „Op zoek". De titel is ontleend aan de vorm van de programma's die, althans voor de makers, nieuw is. Zoals in de aflevering over homoFilie hebben ook de andere documentaires een of meer hoofdpersonen die zelf di rect betrokken zijn bij het on derwerp dat in de Film aan de orde wordt gesteld. „De hoofd persoon gaat op zoek naar de ach tergronden van zijn maat schappelijke situatie. Hij doet dat door het houden van vraagge sprekken met allerlei mensen wier ideeen en meningen hem helpen die achtergronden te ver klaren. Soms gaat hij terug in de geschiedenis om de oorzaken van tegenwoordige verschijnselen en ontwikkelingen op te sporen". Aldus de motivatie van de VARA die heel mooi en veelbelovend klinkt, maar die in de praktijk niet het gewenste resultaat ople vert. Hedda van Gennep en de „haren" zeggen dat het verras sende van de formule is dat de interviews gemaakt door een di rect betrokkene, totaal anders van sfeer en inhoud zijn en an dere accenten tonen dan wanneer ze door een journalist waren ge houden. „Die journalist", zo be weren ze, „blijft een buitenstaan der die objectiveert en een zekere mate van autoriteit heeft. De hoofdpersoon uit „Op zoek" is veel meer geengageerd bij het thema - dat immers een stuk van zijn leven uitmaakt - en hij is daarnaast ook beter op de hoogte van belangrijke details. Hij deelt met de geïnterviewden voor bei den belangrijke ervaringen en dat staat borg voor vaak infor matieve gesprekken Onvoldoende Alweer, het klinkt mooi en vooruit strevend, maar hoe weinig er van terecht komt laten de documen taires zien. De programmama kers hadden dat kunnen weten, want journalistiek bedrijven is een vak dat zich niet met instruc tieve gesprekjes vooraf of bege leiding ter plekke laat leren. De programmamakers hebben na tuurlijk de opzet van de prog ramma's bepaald en het lijstje met adressen samengesteld waar de pseudo-journalisten zich voor toelichting moesten wenden. Daarmee inspireer je iemand niet voldoende om met een vak kundig, uitgediept interview te rug te keren. Wat de dames bo vendien beweren met betrekking tot de journalist als objectiver ende buitenstaander, die veel minder geengageerd zou zijn dan de direct betrokkene, is niet juist. Een goed journalist is zodanig be trokken dat hij zelfs meer uit het onderwerp haalt dan de geinter- viewden zelf graag zouden willen en dat hij uit hoofde van zijn be- Lb.v. Mtatefe) vakanties voor gehandicapten De Ford Fiesta is één van de hoofdprijzen. Een auto die alles biedt. Kompakt, maar net zo veilig en betrouwbaar als iedere andere Ford. Standaard afgeleverd met een gelaagde voorruit. Met automatisch oprolbare 3-punts veiligheidsgordels. Daarnaast is de Fiesta erg betrouwbaar. Heeft-ie dank zij z'n voorwielaandrijving een perfekte wegligging. Waar de Fiesta e zuinig mee blijft, zijn benzine verbruik en onderhouds- kosten. De Ford Fiesta is gewoon een ideale gezinsauto. Een geweldige hoofdprijs- De Ford Fiesta is één van de geweldige hoofdprijzen. roep meestal over meer informa tie beschikt dan de oprechte ama teur zou kunnen verzamelen. Dat die amateur in zijn interviews andere accenten zou kunnen to nen dan de vakman is evenmin waar want, nogmaals, de docu mentaires bewijzen dat. De vakman let evenzeer op de kleine details, op emoties en in dividuele achtergronden. Dat is zijn dagelijks werk. Een andere zaak is welk deel van een repor- x tage hem wordt toebedeeld. In geval van bedrijfssluitingen is ook bij de televisie de werkwijze dat de sociaal-economische as pecten door specialisten worden uitgediept en toegelicht en dat bijvoorbeeld de menselijke as pecten door iemand anders wor den benaderd. Achtergronden In de reportage over Werkspoor die donderdag op het scherm komt wordt al dit werk nog eens ge daan door de 58-jarige Theo Kor ver, nu werkloos door de sluiting van de gieterij, eens als onder nemingsraadslid nauw betrok ken bij de sluiting van de Rolma. Hij gaat op zoek naar de ware ach tergronden van die sluiting. Bij voorbaat staat al vast dat hem dat niet zal lukken. Want om een zo complexe en politieke uiteen te kunnen rafelen dient men een grondige kennis op tal van gebie den te bezitten. Wat in de over het algemeen nostalgisch uitgevallen reportage wel uit de verf komt, is het falende beleid van de vak bonden en de berusting onder de arbeiders bij het aanvaarden van hun onherroepelijk noodlot. Maar nergens krijgt de kijker meer inzicht in de ware achter gronden van de bedrijfssluiting en welke machinaties daaraan ten grondslag lagen. Tenslotte: Door het inschakelen van niet- vakmensen heeft de eerste repor tage een slaapverwekkende wer king die vijftig minuten lang aanhoudt. In iets mindere mate geldt dat voor de documentaire over discriminatie van homoFie len. Zelfs met voorgekookte vra gen blijven de goede bedoelingen steken in lauwe babbeltjes waar bijvoorbeeld onvoldoende uit komt in hoeverre er in Nederland met betrekking tot homoFielen wordt gediscrimineerd. De reportage laat ook beelden zien van het spontane protest tegen de kruistocht van Anita Bryant tij dens een nachtelijke bijeen komst in Krasnapolsky. Daarin het optreden van een nogal ar rogante Robert Long die de „nichten" in de zaal en daarbui ten lafheid verwijt omdat zij niet voor hun „anders zijn" durven uitkomen en te weinig actie voe ren. Het klinkt wel dapper maar in zijn omstandigheden zijn de problemen minder gecom pliceerd. Het accepteren van ho moFilie in kunstenaarskringen is al lang nauwelijks een punt meer. Maar om toe te geven dat je ho mofiel bent in een omgeving waar het „anders zijn" niet geaccepteerd wordt of sterker nog enorme weerstanden op roept is moeilijker. „Op zoek" lijkt geen gelukkige greep te zijn. HILVERSUM (ANP) - Alle om roepverenigingen hebben in het afgelopen jaar ledenwinst ge boekt, variërend van 538 voor de NCRV tot 40.455 voor de VPRO. Dat blijkt uit de cijfers, die zij gis teren prijs hebben gegeven. De KRO wil de nieuwe ledencijfers bewaren tot de donderdagmor gen te houden per soneelsbijeenkomst. Daar zal de nieuwe voorzitter, oud-staatssec retaris Hendriks, voor het eerst officieel optreden. De KRO wilde echter wel loslaten dat men zeker niet beneden het eindcijfer van 1976 is gekomen. Toen had de KRO 584.494 leden en was daar mee in grootte de derde achter de AVRO en de TROS. Die zijn ook in 1977 de grootste ge bleven. De AVRO bleef koploper met 783.176 leden tegen 782.323 eind 1976. De TROS was nog niet uitgeteld en kon dus gisteren nog geen exact cijfer bekend maken. Het huidige aantal leden wordt door de leiding geschat op 730.000, ruim dertigduizend meer dan een jaar geleden. Na deze twee giganten volgen de KRO met dus minstens 584.494, de VARA met 543.000 (tegen 524.447 eind 1976), de NCRV met 488.704 (488.106), dan de C-om- roepen VPRO met 194.727 (was 154.272) en de Evangelische Om roep met 166.000 (was 148.000). Tenslotte' sluit de adspirant-om- roep Veronica met 220.000 leden genoeg eventueel voor de b-sta- tus. Een jaar geleden nog stond Veronica op 182.000 leden. Al deze gegevens zijn gebaseerd op de eigen tellingen van de om roepverenigingen. Of die getallen ook stand zouden houden bij een officiële CRM-telling, is de vraag. Dat bleek al in juni van het afge lopen jaar, toen door de uitkom sten van de overigens door de di verse omroepverenigingen aan gevochten CRM-telling de VARA beneden de 400.000 leden (de grens voor de a-status) dreigde te komen en de VPRO door een of ficieel cijfer van minder dan hon derdduizend leek te moeten ver dwijnen. De daarna vooral door deze twee omroepen gevoerde campagne om zogenaamde (tien-gulden-leden) te werven, heeft succes gehad. De VPRO heeft er daarvan nu bijna 76.000, de VARA ongeveer 68.000.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5