"Blijf steun verlenen aan het anti-racismefonds" Pinkstervuur buiten maar ook binnen de kerk Haal alvast de zomer binnen, ABN Bank Wantrouwen in Derde Wereld mamm Oegstgeester kerkeraad in bezwaarschrift: EILAND 2 yOENSDAG 28 DECEMBER 1977 OEGSTGEEST - De kerkeraad van de Gerefor meerde Kerk in Oegstgeest vindt dat de gere formeerde synode haar houding inzake het programma van de Wereldraad van Kerken tot bestrijding van het racisme moet herzien In een bezwaarschrift aan de synode vraagt de ker keraad, de opschorting van de steun aan het anti-racismefonds ongedaan te maken. "Er kan en mag geen misverstand bestaan over onze steun aan de onderdrukte zwarte bevolking en de zwarte kerken waarmee wij in relatie staan", zo meent de kerkeraad. gedachteloos wordt overgeno men. Hij wijst erop, dat het anti- racismefonds uitdrukkelijk geen geld voor geweld ter beschikking stelt. Het geld is bestemd voor humanitaire doeleinden, zoals het verschaffen van jurirdische bijstand aan mensen die in Zuid-Afrika openlijk de apart heidspolitiek alkeuren en op grond daarvan worden vervolgd, steun aan de familieleden van vervolgden (om te kunnen voor zien in de eerste levensbehoef ten), projecten van opvoedkun dige aard en activiteiten op so ciaal-medisch terrein ten be hoeve van de slachtoffers van het Als in een land als Zuid-Afrika alleen de blanken (ongeveer 20 procent van de totale bevolking) in het parlement vertegenwoor digd zijn; Men zonder opgaaf van redenen en zonder gerechtelijk vonnis een half jaar of langer in arrest kan worden gehouden: men als zwarte onderdaan alleen met een officiële toestemming (van blanke autoriteiten) op reis kan gaan; men als zwarte gedwongen wordt tot een bepaalde woonplaats, volgens de heer sende vestigingswetten, waarbij de gezinsleden langdurig van el kaar gescheiden worden; een op liefde gebaseerd en buiten de republiek van Zuid-Afrika kerkelijk en burgerlijk tussen blank en zwart gesloten huwelijk als onwettig concubinaat wordt beschouwd; als van juni 1976 af in Soweto en op verscheidene andere plaatsen het opkomende verzet van vooral jongeren bloedig wordt neerge slagen; wat hebben wij dan anders te doen dan een kerkelijke actie die dit weerstaat te steunen? Hard aangekomen In mei vorig jaar besloot de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland de aanbeveling ten gunste van het Wereldraad-fonds tot bestrijding van het racisme op te schorten. De Oegstgeester kerkeraad uitte daarover in een schrijven van september 1976 al zijn teleurstelling. De verdere ontwikkeling deed hem beslui ten, deze teleurstelling om te zet ten in een officieel bezwaar schrift. De kerkeraad constateert, dat de synode weliswaar blijft staan achter de algemene doelstelling van het Wereldraad-fonds, maar dat de opschorting van de aanbe velingen tot steun toch hard zijn aangekomen. De indruk is ge wekt, dat de synode gezwicht is voor de druk van de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid- Afrika. De niet-blanke Zuidaf- rikaanse kerken, waarmee de Ge reformeerde Kerken in relatie staan, voelen zich duidelijk in de steek relaten. De Oegstgeester kerkeraad acht een krachtig protest op zijn plaats tegen een misleidende leuze als "Geen kerkgeld voor geweld", die door een bepaalde actie wordt gevoerd en door niet goed geïnformeerde gemeenteleden Verdraaiing Als men, aldus de kerkeraad, het feit dat de betrokken commissie van de Wereldraad geen oordeel wil uitspreken over bepaalde groeperingen in Zuidelijk Afrika die de onderdrukking willen te gengaan met geweld van wape nen, wil verklaren als het aanzet ten tot geweld, dan is dat een ver draaiing van de doelstellingen van hetanti-racisme-programma. Zij die zich in Zuid-Afrika verzet ten tegen het apartheidsbeleid voeren een rechtsstrijd. Juist het huidige systeem is gebaseerd op geweld. En dat drukt van dag tot dag zwaar op de zwarte bevol king. Ds. J. Th. Heemskerk en mevrouw N. H. Robijns-Trimp, die het be zwaarschrift 'namens de ker keraad algemene zaken hebben opgesteld, doen ook een appèl op het identiteitsbesef van de sy node als zij vragen waar de gere formeerden eigenlijk staan en wie zij zijn, wanneer zij dit prog ramma ter verdediging van de meest elementaire rechten van de mens niet van harte steunen. "De gereformeerden zijn steeds vaderlandslievende mensen ge weest, die voorop gingen in (ge wapend) verzet tegen ons volk overheersende machten. Is er Als in Zuid-Afrika het opkomende verzet van vooral jongeren wordt neergeslagen, wat heeft de kerk dan anders te doen dan een kerkelijke actie die dit weerstaat te steunen? Dat vraagt de gereformeerder kerkeraad van Oegstgeest aan zijn synode in een bezwaarschrift betreffende het anti-racismefonds van de Wereld raad van Kerken. ooit bezwaar gemaakt vanuit de kerk tegen de geallieerde wa pendroppings in de laatste We reldoorlog? En tegen het gebruik dat de gereformeerde verzets mensen van die wapens maak ten? In het verzet waren de gere formeerden ver boven hun lan delijke percentage vertegen woordigd." Geen breuk De Oegstgeester kerkeraad be treurt het ten slotte, dat de Ne derduits Gereformeerde KeFk in Zuid-Afrika niet bereid is geble ken haar ondersteuning van het apartheidsbeleid op te geven. "Gesprekken met haar verte genwoordigers lijken zinloos". Toch wil de kerkeraad niet pleiten voor het afbreken van de dialoog met deze kerk. "Er kan en mag echter geen misverstand bestaan over onze steun aan de onder drukte zwarte bevolking en de zwarte kerken waarmee wij evenzeer in relatie staan. Deze steun kan alleen concreet inhoud krijgen door een aanbeveling voor het speciale fonds van de Wereldraad". De gereformeerde synode heeft de opschorting van de aanbeveling nog steeds niet ingetrokken. Deze zaak komt in de lopende zit tingsperiode van de synode op nieuw aan de orde. Volgende maand gaat een synodale delega tie naar Zuid-Afrika om met mensen uit verschillende kerken over het rassenprobleem en de houding van de kerk daartegen over te spreken. Professor dr. F. Haarsma, hoogle raar in de pastorale theologie aan de Nijmeegse universiteit, ziet in ons land het gevaar op doemen van een buiten- en zelfs anti-kerkelijke theologie. "Er is met name onder de studenten een tendens te bespeuren om het contact met de wereld zo hoog in het vaandel te schrijven, dat zij aan de kerk voorbijzien". Prof. Haarsma schrijft dat in het laatste nummer van "Tijdschrift voor theologie". De rooms-katholieke theoloog ont kent niet, dat in deze tendens een gezonde reactie zit op binnenker kelijke gezichtsvernauwing Maar dit moet op de duur toch leiden tot een nieuw schisma, nu niet tussen theologie en wereld maar tussen theologie en kerk. Men tracht deze theologische hou ding veelal te baseren op de komst van het "koninkrijk Gods", door Jezus beloofd aan de wereld, en niet alleen aan de kerk. Natuur lijk moet de komst van dat rijk in de wereld worden voorbereid, maar daaruit volgt niet, dat men in de trits wereld - kerk - rijk Gods de middelste straffeloos kan schrappen. Draagster De kerk blijft in al haar schamel heid draagster van het evangelie, de ruimte waarin Jezus' geest werkzaam is. "Er bestaat", aldus Haarsma, "een buitenkerkelijk christendom, maar het beslaat alleen en kan alleen bestaan in relatie tot de kerk waartegen het zich afzet. Niet alle pinkstervuur is binnen de muren van de kerk gevallen. Het is echter ook niet alleen daarbuiten terechtgeko- Een theologie die aan het concrete leven van de kerk voorbijloopt, kan, volgens Haarsma, geen bij drage leveren tot een pastoraat, "waarin plaats is voor volks katholicisme en randkerkelijken, voor socio-culturele katholieken en vier-wielen-christenen" Concert In Leiderdorp. Voor het orgelfonds van de Scheppings- kerk en de Dorpskerk in Leiderdorp geven Erika en Kees Ploeger, viool, en Ineke Roeterink-Vonders, piano, vrijdagavond, 30 de cember, om kwart over 8 in de Dorpskerk een concert. Zij spelen werken van Corelli (sonate in a-dur), Groneman (sonate in e-moll). Hay dn (sonate V in g-dur), Boccherini (sonate a tre in c-moll) en Handel (sonate in bes-dur). Verwaarlozing Jeugdbeleid. In zijn jaarverslag over de laatste twee jaren merkt de Nederlandse Zendingsraad, waarbij elf niet-katholieke zen dingsorganisaties en het Nederlands Bijbelgenootschap zijn aan gesloten, op, dat er bij de kerken nog veel te weinig sprake is van een gericht jeugdbeleid. Men richt zich te veel op de generaties boven de 35 jaar. De onderlinge belangstelling tussen de kerken en het onderwijs is gering. Dat resulteert m een verwaarlozing door de kerk van de jeugd in de onderwijssituatie, zo meent de Zen dingsraad. Er wordt veel werk verzet door instanties als het Chr. Pedagogisch Studiecentrum, de Unie School en Evangelie, het prot.-chfjStelijk onderwijs en de NCRV, maar het werk is veeleisend en een ge coördineerde aanpak ontbreekt nog. Bovendien is, zo meent de Ned. Zendingsraad, de opvoeding van kinderen niet alleen een taak van het onderwijs, maar wel degelijk ook een verantwoor delijkheid van de kerkelijke gemeenschap. De Zendingsraad herinnert er nog aan, dat de grootste drie kerken in ons land rapporten hebben gemaakt over de verhouding kerk en jeugd. Die vragen vooral om meer aandacht binnen de kerkelijke gemeente voor de jeugd. Maar een werkelijk grotere inzet van de kerken op dit gebied hebben ze niet bewerkt. De inspanning is op het oude peil gebleven, terwijl de urgentie juist groter is geworden. Vakantie Vakantiegidsen. Binnenkort komt de nieuwe vakantiegids van Youth for Christ uit. De kampen zijn bedoeld voor jongeren van 15 tot 25 jaar. Men kan de gids aanvragen via postbus 73 in Drieber gen. Van 20 januari tot 4 februari houdt Youth for Christ een wintersport- kamp in Frankrijk, „zonder commerciële skitoestanden". Jonge ren van 17 tot 25 jaar kunnen de folder „IJskoud op vakantie" aanvragen. De zomergidsen van het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk en van het Chr. Jongeren-Verbond zijn al verschenen. Het aanbod van beide organisaties is zeer uitgebreid en gevarieerd. Wie de folder van het LCGJ of van het CJV wil hebben, moet schrijven naar postbus 99 in Driebergen, afdeling kampwerk. Beroepingswerk. Hervormde Kerk - beroepen te Veenendaal, Dordrecht en Ridderkerk G. C. Kunz Werkendam; bedankt voor Oude tonge J. D. van Roest Ederveen, voor Putten A. J. Timmer Lunteren, voor Harderwijk C. den Boer Wageningen. Mosje Dayan. Als Mosje Dayan, de Israëlische minister van buitenlandse zaken, op 9 en 10 januari Italië bezoekt - op uitnodi ging van zijn Italiaanse ambtgenoot Forlani - zal ook paus Paulus hem in privé-audiëntie ontvangen. Geen voorganger Homofiele voorgangers. De bisschoppenconferentie van de Lut herse Kerk in Noorwegen vindt het „buitengewoon moeilijk" om theologen die hun homofiele gerichtheid niet kunnen verbergen tot voorganger te wijden. De reden is, dat homofiele relaties „zo sterk indruisen tegen de regels van de natuur en van de maat schappij". Wel leggen de Lutherse bisschoppen er de nadruk op, dat de mens die de seksueel anders geaarde naaste als minderwaardig be schouwt, de door God gegeven menselijke waardigheid schendt. De homofiel heeft een plaats en een functie in het leven van kerk en maatschappij. De bisschoppen wensen heel nadrukkelijk onderscheid te maken tussen homofiel-zijn en homofiel-doen. Dat laatste wensen zij zon der meer niet te „legaliseren". De Noorse Lutherse Kefk is staatskerk. Bijna 95 procent van de bevolking behoort daartoe. Gezegd. Prof. dr. Gerard Rothuizen te Kampen, voorheen gere formeerd studentenpredikant in Leiden, in „Hervormd Neder land": „De Evangelische Omroep ziet kans, mij regelmatig te ver tederen en tot razernij te brengen". ADVERTENTIE DEN HAAG (SP) - In Nederland is men er nog niet uit. De nieuwe westerse strategie voor hulp aan de Derde Wereid, waar ons land zich achter heeft geschaard, stuit in de ontwikkelingslanden op groot wantrouwen. Moet die op de basisbehoeften van de bevol king in de armste landen gerichte strategie ongewijzigd worden doorgezet. Of is er een vorm aan te geven die het wantrouwen wegneemt? Volgens een voorlopige analyse van Nederlandse deskundigen die het verloop van de algemene vergadering van de Verenigde Naties en aanverwante congres sen volgen, zijn er twee barrières in de groep van 77 ontwik kelingslanden. Ten eerste vreest men daar dat het westen door zich op basis-behoeften te richten (kleinschalige landbouw en han del en nijverheid) de aandacht wil afleiden van pogingen om tot een nieuwe economische wereldorde te komen. Die laatste optie is fundamenteel grootschalig, met een zwaar accent op de industrie. Tweede barrière: een basis-be- hoeftenstrategie zou inmenging in binnenlandse aangelegenhe den kunnen betekenen. De Nederlandse permanente ver tegenwoordiger bij de Verenigde Naties, dr. J. Kaufmann, heeft de basis-behoeftenstrategie een "es sentieel onderdeel van de nieuwe internationale economische we reldorde" genoemd. Die benade ring heeft ook niets opgelost. Hoe het nu verder moet weet niemand. Besloten werd daarom dat een mi nisteriële assemblee de over schakeling naar een nieuwe ont wikkelingsstrategie in 1980 op nieuw zal aansnijden. Of er dan spijkers met koppen zullen wor den geslagen is echter nog maar de vraag. De "groep van 77" wilde in een resolutie al nauwkeurig vastleggen welke onderwerpen in de voorbereidende fase aan de orde zullen komen. Vooral de grote westerse landen verzetten zich daar echter tegen, met het motief dat over verschillende kwesties al in andere organen wordt vergaderd. Als compromis kwam uit de bus dat een speciale commissie de onderwerpen zal schiften en de voortgang van de voorbereiding van de assemblee zal bewaken. Het overleg in de algemene verga dering over andere zaken ging evenmin erg vlot en soms werd zelfs een stapje terug gedaan. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de discussie over een grondstoffen- regeling en een gemeenschappe lijk fonds daarvoor. De Ver enigde Staten toonden zich ver der bar weinig geïnteresseerd in een regeling van de schulden van de ontwikkelingslanden, zodat ook dat bleef steken. Het nogal negatieve beeld van de algemene vergadering, in Ne derlandse ogen, wordt ook ver oorzaakt door het feit dat een re solutie werd aangenomen over vrije toegang van alle staten tot nucleaire technologie en uitrus ting. Tevergeefs heeft Nederland, zij-aan-zij met Amerika, Canada en Australië, geprobeerd de Joegoslavische resolutie van ta fel te krijgen. In het Leidsch Dagblad/Alphens Dagblad van zaterdag 24 decem ber schrijft dr. Han Mulder in zijn rubriek Buitenom-Binnendoor, ondei het kopje "Eiland", dat hij zich zorgen maakt over de eer biediging van bepaalde grond rechten in Nederland. En als één der voorbeelden voert bij, hoogst merkwaardig, de heer Kalma ten tonele, als een onderdaan die in zijn vrijheid van meningsuiting beknot zou zijn. Mulder begaat hier een elementaire denkfout, en wel door een verkeerd uitgangs standpunt in te nemen. Even en kele dingen op een rijtje zetten: Nederland is een beschaafd land. Dat houdt in, dat de bescherming Vakantie'78 Coupon voor meer informatie. Kom even langs bij de ABN en u hebt vandaag nog een zonnig stapeltje voorpret in huis. De ABN heeft een prima uitgemeten reizen- pakket: uit het zomeraanbod van de grote, bekende reisorganisaties. Bij de ABN krijgt u een goed advies en u regelt er meteen uw andere vakantiezaken, zoals vreemd geld, reischeques en Venekeringen. De ABN-reisadviseurs staan voor u klaar! informatie over ABN Vakantiereizen '78. Land van bestemming: Wij reizen bij voorkeur per auto vliegtuig boot trein touringcar camper. In ongefrankeerde envelop zenden aan ABN Bank, afd. O.D. 50, Antwoordnummer 1555, 1000 PA Amsterdam. c IS van persoon en goed overwegend een zaak is van de door ons geko zen regering, welke ons door middel van de politie en het leger beschermt tegen aanvallen van binnenuit en buitenaf. Het is on gebruikelijk, om in Nederland gewapend de deur uit te gaan, omdat het OFFICIEEL niet no dig is. Dat het de laatste jaren ge leidelijk anders is geworden, doet aan het principe (nog) niets af. Goed; wij hebben dus de par ticuliere wapens ingeleverd en de overheid geeft ons in ruil daar voor bescherming. Die be scherming richt zich vooral op het veiligstellen van enkele grondrechten, zoals het recht op leven en het recht op rustig bezit van de vruchten van eigen arbeid. Kortgezegd: wy worden be schermd tegen moord en bero ving. Nu is er een uiterst kleine splintergroep, die ons deze grondrechten betwist, de Rote Armee F(r)aktion. Deze is van mening, dat zij, als particuliere personen, de vrijheid bezitten, uit te maken welke medemens van zijn bezit en eventueel van zijn leven, beroofd mag worden. Dat beroven dient dan ook nog door de R.A.F. zelf te geschieden, en wel op een tijdstip, een plaats en een manier, door de R.A.F. te kie zen. Om tegen dit soort bestiali teiten beschermd te zijn, heeft een wijze overheid in een vér verleden de politie ingesteld, al heette zij toentertijd anders. Kalma is vrijwillig tot dat korps toegetreden en heeft daarin zelfs een hoge rang behaald. Blijkbaar zag hij wel iets aantrekkelijks in de gedachte, om de goedwillende meerderheid te beschermen te gen de agressie van kleine min derheden. Met andere woorden: in het helpen veiligstellen van grondrechten. Het mag dan ook de nodige op schudding verwekken dat dhr. Kalma meedoet aan een demon stratie vóór lieden die deze grondrechten verachten en ge weld aandoen, en tégen de politie die haar best doet in deze prog ressieve tijden nog wat van die grondrechten uit de brand te redden. Wat dus in het geding is, is niet dat dhr. Kalma geen vrijheid van meningsuiting zou bezitten. Die heeft hij zo goed als ieder ander. Het gaat er om dat hij zich open lijk afzet tegen het doel van een organisatie waarvan hy uit vrije keuze deel uitmaakt Men kan dan twee dingen doen: op de juiste plaats, dus by een hogere instantie in diezelfde organisatie, bkend maken dat men het ergens niet mee eens is. Een andere en veel principiélere houding is, ontslag te nemen. H. J. Peeters, Rijnzichtweg 38, Oegstgeest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15