'Ik heb mijn hart aan Nederland verloren... PAGINA ZATERDAG 24 DECEMBER 1977 ROTTERDAM - Nooit meer zal Josie Lagrazon terugkeren naar haar geboorteland, de Filippijnen. Of misschien nog één keer om dit besluit zelf aan haar vader, moeder en ze ven zusjes en twee broerties te vertellen. Dan komt ze weer naar het moderne, le vendige westen van Europa. Want aan ons kleine landje' heeft het anderhalve meter hoge danseresje voorgoed haar hart verloren. Josie, tweeëntwintig jaar en leidster van de Filippijnse dansgroep 'Azië Diamond', die uitsluitend optreedt in nachtclubs, heeft haar toe komst goed overdacht. Nauwelijks vijftien jaar was Josie toen ze met een ouder zusje resoluut besloot om naar Vietnam te gaan. Om haar middelbare schoolop leiding bekommerde zij zich op dat moment niet meen ze wist precies wat ze wilde. En wat haar ouders ook probeer den om Josie tot andere ge dachten te brengen, het had geen zin. Het avontuur lokte meer dan de studieboeken. Dansdebuut Josie maakte haar dansdebuut in een optreden voor Ameri kaanse soldaten, die waien gelegerd in Danang. 'Daar heb ik wel geleerd zelfstandig te leven', vertelt een slaperige Josie, gehuld in een och tendjas en daar omheen nog een deken geslagen om de kou 'buiten' te houden. Juist die nacht was het extra laat geworden, omdat de auto ku ren vertoonde. Het danseresje heeft praktisch niet stilgestaan bij het oor logsgeweld dat in Vietnam woede. 'We hebben er ook niet zoveel van gemerkt', zegt ze en onderdrukt een geeuw. 'Ik was toen nog maar vijftien jaar. Dan zie je het gevaar niet zo. Het was een leuke tijd, dat wel'. Precies een jaar duurde het avontuur in Vietnam. Toen ging ze terug naar huis waar ze met open armen werd ont vangen door heel de familie. Maar in de Filippijnen kon ze haar draai toch niet zo best vinden. Ze verdiende hier wat, danste van tijd tot tijd en assisteerde, als dat nodig was, haar vader in de bakkerswin kel. Daar groeide Josie op. Haar ouders wisten toen niet beter of hun dochter had het wel naar de zin. Daarom kwam de klap des te harder aan toen ze vertelde het land te zullen verlaten om voort aan op eigen benen te staan. Vakantie 'Nee, nee, nee, ze gingen zeker niet op hun knieën iiggen om te vragen of ik toch asjeblieft niet weg wilde gaan. Ja, mijn vader en moeder stonden wel raar te kijken. Dit hadden ze. denk ik niet verwacht. Ze wis ten wèl dat ik als danseres mijn boterham wilde gaan verdienen. Ik moest beloven', mompelt Josie en onderdrukt een tweede geeuw, 'dat ik nog eens naar huis zou komen. Dat heb ik ook gedaan. Op een keer, wanneer weet ik niet, ga ik naar huis', vertelt ze vastberaden. "Zodra mijn contract is afgelopen, ga ik naar de Filippijnen met va kantie. Dat staat wel vast". En zo vertrok Josie naar Europa, het avontuur tege moet. Via Conty-produc- tions, een theaterbureau in Landsmeer met een vestiging op de Filippijnen, werden de contacten gelegd. 'Voor de dansende Filippino's', beweert Josie, 'is er in eigen land niet zoveel emplooi. Oh ja, er valt wel wat te doen. Maar in Europa kunnen we heel wat meer verdienen dan bij ons. Daarom ook willen de meeste danseresjes weg van de Filippijnen. Natuurlijk, d'r zijn er maar genoeg die dit uitsluitend om het avontuur doen. De meesten, zoals ik, doen het toch echt om te dan- Contract Jozie houdt, ook al zou ze zich hier voor altijd vestigen, van haar vaderland. 'Begrijpelijk hè?', vraagt ze met een lief stemmetje. 'Je moet me goed begrijpen', stelt ze, 'hier ligt mijn werk, mijn toekomst. Dus moet ik hier toch blijven? Tja, als ik met een Europeaan trouw, ga ik hier gewoon wo nen. Dat is toch logisch, of niet soms', klinkt het laconiek uit haar mond. De Filippijnse danseresjes ver binden zich contractueel voor drie jaar aan het theater- bureau. Ze kunnen daarna opnieuw tekenen, maar mo gen, als ze daar prijs op stel len, eerst drie maanden met vakantie naar huis. Conty be taalt de overtocht. Zo is dat bepaald in het contract. Zodra de meisjes terugkomen kunnen ze weer aan de slag. Het gebeurt vaak dat de Filip pino's niet eens naar huis gaan. Ze raken bevriend, trouwen en zien hun geboor teland nooit meer terug. Het enige contact dat er dan nog is, gebeurt via de brief want een telefoontje van een paar minuten kost handenvol geld De meisjes hebben er geen be hoefte aan om weg te lopen het dansen te laten voor v het is. Dan plegen ze con tractbreuk en moeten ze zei voor de schade opdraaien Voor hen is dat een niet ge ring bedrag dat ze op tafe moeten leggen: vijfent wintighonderd gulden. Dus laten ze het wel uit hun hoofd om de benen te nemen. i spyt heel andere toer Tegen mij hoeven ze helemaal riiet vriendelijk te zijn. Ik ben hier naar toegekomen om te wer ken. En niet om als maar vriendelijke mensen te ont moeten Josie steunt haar ouders finan cieel. Trouw stuurt ze iedere maand een deel van haar zuur verdiende centjes op. Ze is wat zwijgzaam als dit onder werp ter sprake komt 'Ik heb niet zoveel geld voor mezelf nodig om te leven', beweert ze. 'Wat ik kan mis sen, stuur ik op. Heus, ik zorg er wel voor dat ik niks tekort kom. Als ik van tijd tot tijd wat kleren kan kopen en ge noeg geld heb om te eten, is dat toch voldoende?' reageert Josie met een trek om haar smalle lippen die nauwelijks tegenspraak duldt. Opleiding Klaar Als een Filippino stopt, nadat aan alle verplichtingen is vol daan, zitten de danseresjes Door Jan Westerlaken beslist niet met de handen in het haar. 'Geen probleem hoor', zegt leidster Josie. 'Op de Filippijnen staat er on middellijk een ander klaar om die opengevallen plaats in te nemen'. Taalproblemen zijn er nauwelijks. De meisjes spreken behoorlijk Engels. Scholen besteden daar veel aandacht aan. 'Natuurlijk', vertelt Josie, die de slaap wat probeert te verban nen door het drinken van een kop zwarte koffie, 'dat kan toch niet anders. Meestal proberen ze dat toch wel te verbergen. Wat me zelf be treft ik ga vaak wandelen als zoiets me treft en kijk naar leuke dingen, of ik lees wat of ga bowling spelen. Als ik me rot voel, zorg ik er wel voor druk bezig te zijn. Af en toe praat ik wel eens met de an dere meisjes over het leven thuis. Het helpt wel als je leuke herinneringen ophaalt. Maar liever ben ik alleen. Arm Land De Filippijnen, dat is wel be kend, is een arme eilan dengroep. Ben je arm, dan be teken je niets, heb je geld, dan kun je er een luxe leventje leiden. 'De meeste zijn arm', zegt Josie klinkt door in haar stc De Europese mentaliteit bevalt haar daarom ook wel. 'Weetje wat me zo opvalt? De mensen hier hebben wat voor elkaar over. Ze helpen je als je werk zoekt. Nee, zoiets doen ze op de Filippijnen niet. Het leven hier komt me allemaal zo vriendelijk over'. Dan op een Maar als ze nu eens is ge trouwd en niet meer werkt, hoe moet dat dan? Kan ze dan nog hetzelfde missen als ze nu haar ouders toestopt? feller dan misschien de be doeling was. 'Kijk, zolang ik mijn ouders nog kan helpen, doe ik dat Of ze het geld hard nodig heb ben?. Nou, nee, dat geloof ik niet. Ze kunnen het in ieder geval wel gebruiken om er de opleiding van mijn broerties en zusjes te betalen'. 's Nachts werken, overdag sla pen, dat is het parool voor de danseresjes. Veel tijd voor andere dingen heb ben ze niet. Dikwijls gebeurt het dat ze een paar uur voor hun optreden tussen de la kens vandaan stappen. Zijn ze eerder op, dan doen ze sa men wat spelletjes of frutse len wat kleren in elkaar. Sla pen en eten doen ze in een particulier huis of in een ho tel. De meisjes koken hun eigen potje. Geen Europees voedsel, dat eten ze maar bij hoge uitzondering. De licht verteerbare Filippijnse spijzen (rijst) hebben veruit de voorkeur. Waar de Filip pino's wonen is meestal wel een keukentje ingericht waar ze kunnen kokkerellen. Aardappelen, groenten en een vette karbonade, een echte Hollandse hap, eten de meisjes alleen gis ze eens worden uitgenodigd voor een etentje. Een gebraden kip en wat stengeltjes patat willen er ook wel in. Maar daar blijft het bij. Leuke tijd Josie en haar zes danseresjes, die hoofdzakelijk in Neder land, Duitsland en Zwitser land optreden, treffen het wel eens dat ze met andere land genoten kunnen praten over hun vaderland. Niet alleen 'Azië Diamond' staat onder contract bij Conty. Zeven an dere groepen uit de Filip pijnen zijn ook door dit thea terbureau gecontracteerd. 'Die mensen schrijven we wel eens een briefje of we telefo neren met elkaar', vertelt Jo sie. 'Soms treden toevallig twee groepen in één stad te gelijk op. Dat is voor ons een leuke tijd en hebben we veel plezier. Nee, over het werk praten we helemaal niet. Al leen maar over thuis en onze familie'. Meestal duurt dat contact niet langer dan een maand. In een volgende nachtclub moeten zij dan present zijn. Met een Volkswagenbusje, afgeladen met koffers op de imperiaal, gaan ze dan op reis. Vaak zo'n duizend kilometer achter al kaar rijden. De meisjes han gen dan maar wat tegen el kaar en proberen in de schommelende auto wat te slapen. Want de avond erop. moe of niet moe, uitgerust of niet. moeten ze het publiek weer vermaken. Nacht in, nacht uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 35