De documentaire
die een "echte
speelfilm" werd
The Last
remake of
Beau Geste:
talent van
Feldman is
te beperkt
Films
deze week
ABBA-film in Nederland
Stad zonder bios
heeft eindelijk
vier bioscoopzalen
Onderscheidingen voor
Allen's Annie Hall
VRIJDAG 23 DECEMBER 1977
FILM
PAGINA 19
Blijvers
LUXOR - "Twee door het dolle
heen", de nieuwste film van
Bud Spencer en Terence Hill,
waarin het tweetal ditmaal als
politie agenten optreedt. Deze
film, die al een paar maandjes
op de markt is, was vorige week
in Leiden te zien en blijft dus
nog. Liefhebbers van dit genre
kunnen hun hart erbij ophalen.
CAMERA - "Soldaat van
Oranje", een doorzettertje deze
film over de oorlogsjaren zoals
die werden beleefd door een
groepje Leidse studenten.
LI DO 1 - "The spy who loved
me", de nieuwste James Bond.
Veel spektakel, moet het feit dat
er niet zoveel humor in zit ver
doezelen.
LIDO 2 - "De reddertjes", de
nieuwste uit de studio's van
Wait Disney.
LIDO 3 - "Rembrandt", een
kijkspel van Jos Stelling.
TRIANON - "Orca, de
reuzenwalvis, die niet van
wijken weet.
Alphen
EURO 1 en 2 - "The spy who
loved me".
EURO 3 - "Twee door het dolle
EURO 4 - "Herbie gaat naar
Monte Carlo".
Kindermatinee
LIDO 3 - "Pink Panter teken-
filmfestival".
REX - "Dunderklumpen".
Nachtfilms
CAMERA - "Bonnie and
Clyde".
REX
"Bloot en blond in Beieren" -
"Smakelijke'" sex met een
Beiers tintje. De Lederhosen
zullen wel weer op de proppen
komen om vervolgens snel van
het lijf te worden gerukt.
Haagse
bioscopen
APOLLO 1 - "Abba - de film",
dag. 2,4.15,7.15 en 9.30 uur, vrij.
ook 24 uur, a.l.
APOLLO 2 - "De reddertjes",
dag. 1.30, 3.30, 6.45 en 9 uur, a.l.
ASTA - "Star wars", dag. 2.30, 7
en 9.30 uur, kerstdagen 1.30,4, 7
en 9.30 uur, a.l.
BIJOU - "Nous irons tous au
paradis", dag. 2,7.30 en 9.45 uur,
kerstdagen ook 4.45 uur, vrij.
ook 15.00 uur, 16 jaar.
CALYPSO - "The last remake
of Beau Geste", dag. 2.15, 7.15
en 9.30 uur, kerstdagen 1.45,
4.15, 7.15 en 9.30 uur. a.l.
CAMERA - „Jabberwocky",
dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, kerst
dagen ook 4.30 uur, 12 jaar.
CINEAC - "The Pink Panther
strikes again", dag. 7 en 9.30
uur, a.l.
CORSO - "Soldaat van Oranje",
dag. 2.30 en 8.30 uur, 12 jaar.
DU MIDI - "Twee door 't dolle
heen", do., di. en woe. 8.15 uur,
vrij. 7 en 9.30 uur. zat. 7 uur,
kerstdagen 4, 7 en 9.30 uur, 12
jaar.
EURO - "Soldaat van Oranje",
dag. 2 en 8 uur, zat., kerstdagen
en woe. 4 en 8 uur, 12 jaar.
METROPOLE 1 - "Orca, the
killer whale", dag. 2,6.45 en 9.30
uur, kerstdagen 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur, 12 jaar.
METROPOLE 2 - "The spy who
loved me", dag. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur, 12 jaar.
METROPOLE 3 - "Annie Hall",
dag. 3.30, 6.45 en 9.30 uur. 16
jaar. „Tom en Jerry", dag. 1.15
uur, a.l.
METROPOLE 4 - "Provi
dence", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
kerstdagen 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur, 16 jaar.
METROPOLE 5 - "Remb
randt", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
kerstdagen 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur, a.l.
ODEON 1 - "De reddertjes",
dag. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.30 uur,
a.l.
ODEON 2 - "Wordt u al gehol
pen"?, dag. 2, 4.30, 6.45 en 9.15
uur, a.l.
ODEON 3 - "De keerzijde van
middernacht", dag. 8 uur, 16
jaar. "De fluit met de 6 smur
fen", dag. 1, 3 en 5 uur, a.l.
ODEON 4 - "Les vacances de M
Hulot", dag. 2.15, 4.45, 7.15 en
9.45 uur. a.l.
OLYMPIA - "Jaws", dag. 2 en 8
uur, 12 jaar.
PASSAGE - "The spy who lo
ved me", dag. 1.15,4,6.45 en 9.30
uur, 12 jaar.
ROYAL '70 - "Wilde Em-
manuelle", do., vrij, zat. en
kerstdagen 2, 7 en 9.30 uur, di.
en woe. 2 uur, zat. en ma. ook
4.30 uur, 16 jaar.
•ROYAL "Flitsend Shao-Lin
geweld", do., vrij., zat. en kerst
dagen 2. 7 en 9.30 uur, zat. en
kerstdagen ook 4.30 uur, di. en
woe. 2 en 8 uur, 12 jaar.
STUDIO 2000: 8 "De redder
tjes". dag. 1.30.3.45,7 30 en 9.30
uur, zo 1 30.7.30en9.30uur.a 1.
DE UITKIJK - De ene zingt,
de ander niet", dag. 2, 7 en 9.30
Speelfilm uit
het Groningse
GRONINGEN (ANP) - Na twee
jaar is het zover: de eerste Gro
ninger speelfilm is gereed en zal
28 december in "de Oosterpoort"
in première gaan. De film "Ont
binding" kwam tot stand als
samenwerkingsproject van het
filmproduktieteam "008" en het
cultureel centrum. De film is
gemaakt door en met zo'n 300
amateurs.
De film is bedoelt de bioscoopbe
zoekers een stuk Groninger ge
schiedenis voor te houden: Ge
beurtenissen in de Landstreek
het Faan ten noordwesten van
de stad in de jaren 1731-1732.
Toen werden twintig mannen op
beschuldiging van homofilie le
vend verbrand na te zijn gefol
terd. De tegenwoordige tijd is in
de rolprent aanwezig als een di
ner van notabelen, waarbij als
men een goed glas wijn op heeft,
het woord flikker valt zonder te
beseffen dat daarmee wordt
geoordeeld en veroordeeld.
Bé Siekman leidde de produktie
van de film, die is geregisseerd
door Arnold Veenhoff. De film is
er gekomen dankzij de mede
werking van o.a. gemeente Gro
ningen, provinciale staten,
Menkemaborg, het museum in
Groningen, de bevolking, de to
neelvereniging en het
openluchtmuseum in Schoo
noord, de toneelvereniging van
Zuidlaren de operettevereni
ging van Paterswolde, leerlin
gen van Ubbo Emmius en de
bakkersvakschool en het an-
Filmprijzen
voor Sluizer
DEN HAAG (ANP) - De hoofdprijs
van het Birmingham Educatio-
nalfilm Festival dat in Alabama
in de Verenigde Staten is gehou
den, is toegekend aan „Het Vlot",
een film van de Nederlander
George Sluizer. Kort voordien
was de eerste prijs van het Co
lumbus film festival in Amerika,
de „Chris Plaque Award", aan
dezelfde film toegekend.
Ziektekostenverzekering??
Weet U het niet meer met al
die verschillende ziekte
kostenverzekeringen?
Wij wel!
Als U het ook wilt weten,
vraag het ons dan gerust.
Lid nva '"u*
Leiden, 071-134052,
Hoge Rijndijk 264
)Van één onzer verslaggevers)
ALPEHEN AAN DEN RIJN -
Sinds gisteren is Alphen aan den
Rijn opgehouden te bestaan als
de grootste gemeente in ons land
zonder bioscoop. Gisteren gin
gen er tegelijk vier bioscoopza
len, elk met een capaciteit van
ongeveer honderd mensen open.
Normaal gesproken zou er volop
reden zijn, om die opening fees
telijk te vieren. Maar Jogchem's
Theaters uit Amersfoort, de ex
ploitant van de Euro Cinema's
één tot en met vier, besloot daar'
in Alphen voorlopig van af te
zien. De reden: de bioscoopzalen,
die liggen op de eerste verdie
ping, zijn alleen maar via een trap
bereikbaar. Gehandicapten in
Alphen (die al toen de plannen
via onze krant uitlekten bij het
gemeentebestuur aandrongen
om toch vooral in de gaten te
houden, dat die bioscoop ook
voor hen toegankelijk zou wor
den) richtten de actiegroep "Toe
gang bioscoop ook voor gehan
dicapten" op, toen enkele weken
geleden duidelijk werd, dat die
bioscoop in weerwil van de
dacht" die dat gegeven
krijgen niet voorzien was van
lift.
Die actiegroep kreeg ruimschoots
publiciteit en naar aanleiding
daarvan werd, op initiatief van
het gemeentebestuur, toch nog
bekeken hoe alsnog in het ge
bouw een lift te verwezenlijken
zou zijn. De eigenaar van het ge
bouw (Alphenaar Jelle de
Grauw), Jogchem's Theaters en
het gemeentebestuur (onder
voorbehoud, dat de raad ermee
instemt) willen de lift bekostigen.
Maar de bioscoopexploitant wil
eerst de bezoekcijfers van een
goeie maand afwachten alvorens
hij besluit een aantal van negen
stoelen op te offeren voor een lift.
Hoe gunstiger de explitatie, hoe
groter de kans.
Geen feestgedruis rondom de ope
ning, wél een film in het prog
ramma die er zijn mag, namelijk
de nieuwste James Bond-film
"The spy who loved me".
NEW YORK (AP) - De Ameri
kaanse vereniging van filmcritici
heeft haar jaarlijkse onderschei
dingen uitgereikt. De nieuwste
film van de komiek Woody Allen,
„Annie Hall", kreeg drie vermel
dingen.
„Annie Hall" werd de beste film
van het jaar genoemd en Aliens
tegenspeelster, Diane Keaton,
kreeg de onderscheiding van be
ste actrice. Allen en Marshall
Brickman, de schrijvers van
„Annie Hall", kregen verder een
onderscheiding voor het beste
scenario.
Beste acteur werd Art Carney ge
noemd voor zijn rol in „The late
show". Luis Bunuel werd als be
ste regisseur onderscheiden.
De beste bijrollen werden volgens
de Amerikaanse critici vertolkt
door Ann Wedgeworth in
„Handle with care" en Edward
Fox in ,,A bridge too far".
De onderscheiding voor de mooiste
opnames ging naar Thomas
Mauch voor diens camerawerk in
„Aguirre, Zorn Gottes".
LEIDEN/AMSTERDAM - Ondanks de concurrentie van de nieuwe James Bond "The spy who loved me" en
Marty Feldmans "The last remake of Beau Geste", belooft de ABBA-film, die deze weck in zeventien
bioscopen in première is gegaan, de grote klapper voor de kerstdagen te worden. Anni-Frid Lyngstad,
Benny Anderson, Björn Ulvaeus en Agnetha Faltskog hebben weliswaar op filmgebied nog niets gepres
teerd, maar hun mateloze populariteit staat borg voor volle zalen.
"ABBA-The Movie" zoals de film eenvoudig heet beleefde vorige week vrijdag zijn wereldpremière in
Australië, waar de film werd opgenomen. "ABBA-The movie" was een dag later in Amsterdam voor het
eerst in Europa te zien. In Zweden waar de groep tenslotte vandaan komt is de film pas voor het eerst te zien
op tweede kerstdag.
Het was trouwens helemaal niet de
bedoeling om een echte speelfilm
te maken. Manager Stig An
derson, ook wel het vijfde
ABBA-lid genoemd, vertelt: "We
wilden een documentaire maken
over de wereldtournee van vorig
jaar, zodat we later nog eens kon
den terugzien hoe het was. Maar
je weet hoe het met dat soort din
gen gaat, het idee groeide en we
besloten er een bioscoopfilm van
te maken."
Als regisseur werd Lasse Hallström
gekozen. Geen onbekende van de
groep, want hij had ook al een
paar promotiefilmpjes voor hun
singles geregisseerd. Hij maakte
ook het verhaaltje om de optre
dens van ABBA te verluchtigen.
Een disjockey van een Australisch
radio-station staat daarin cen
traal. Hij krijgt de opdracht om de
leden van ABBA, die een tournee
door Australië maken een
"diepgaand" interview af te ne
men. Ashley heeft echter geen
perskaart en daarom blijven de
deuren die leiden naar ABBA
voor hem gesloten. Zijn die deu
ren dan wèl geopend, dan staat er
een potige body-guard in de weg.
door
Bart Jungman
De rol van disc-jockey Ashley
wordt gespeeld door de Australi
sche acteur Robert Hughes, die in
zijn land wel wordt vergeleken
met de Amerikaanse komiek
Woody Allen. In het begin wisten
de leden van ABBA niet wie hij
was, aldus Hughes. Dat was met
opzet om het zo realistisch moge
lijk te maken. Het was dolle pret.
Ze vroegen zich af wie toch die
idioot was die steeds van die
stomme vragen stelde!
'The last remake of Beau ueste
regie: Marty Feldman, hoofdrol
len: Marty Feldman en Michael
York, theater: Studio, alle leef
tijden.
Nadat Gene Wilder vorig jaar
"Sherlock Holmes' "smarther
brother" maakte en Marty Feld
man nu is gekomen met "The last
remake of Beau Geste" valt.er zo
langzamerhand wel te spreken
van de school van Mel Brooks.
Wilder en Feldman die acteerden
in Brooks-producties als "Bla
zing Saddles", "Young Fran
kenstein" en "Silent Movie", re
gisseren nu zelfstandig films die
op z'n zachtst gezegd geïnsp
ireerd zijn op de humor van Mei
Brooks.
Een humor die zich niet
eenvoudig laat beschrijven.
Duidelijk geënt op de mogelijk
heden van de media (televisie en
film), vaak uiterst bizar (zowel
verbaal als visueel), erg rauw en
vol vooroordelen (minderheden
worden niet bepaald gespaard).
Frappant verschijnsel is dat alle
vooroordelen die bestaan over
Amerika en Engeland in verge
lijking met Brooks Engelse te
genhanger Monty Python's
flying circus worden bevestigd.
Zo rauw en grof als de grappen
Mart Feldman speelt niet alleen in deze film,
maar regisseerde hem ook.
van Brooks doorgaans zijn, zo in
getogen maar nog veel gekker is
door de bank genomen de humor
van Monty Python. Marty Feld
man zit daar als Engelsman, die
zijn geluk (en geld) in de Ver
enigde Staten ging zoeken, een
beetje tussenin. Met "Beau Ge
ste" toont hij in elk geval op het
moment meer in de Amerikaanse
hoek te zitten, maar hij toont ook
(en dat is veel belangrijker) dat
zijn talent te beperkt is om een
film te "dragen".
Voor een bijrol
is Feldman met dat volstrekt
unieke smoel geknipt, maar hij
mist de uitstraling van een Gene
Wilder om als hoofdpersoon te
kunnen boeien. Bovendien blijkt
dat - ondanks de aardige vond
sten die in "Beau Geste" zitten -
hij niet de iventiviteit van Brooks
en het team van Monty Python
heeft. Marty Feldman moet in een
paar gevallen zelfs teruggrijpen
op Brooks-grappen (uit "Silent
Movie" nam hij bijvoorbeeld de
grappen met de herkenningste
kens van de filmmaatschappijen
over). Het gevolg is dat "The last
remake of Beau Geste" al vlot
gaat vervelen. Duren de films van
Brooks en Monty Python eigen
lijk al te lang (hun spitse grappen
eisen teveel inspanning om de
aandacht anderhalf uur te kun
nen vasthouden, in "Beau Geste"
zijn de goede grappen te gering in
aantal om de lengte van een film
te rechtvaardigen. Feldman had
van zijn idee beter een televisie
programma kunnen maken. Ook
is hij niet erg gelukkig geweest in
de keuze van zijn acteurs. Mi
chael York mist de nodige zelf
spot (Gene Wilder was geschikter
geweest voor die rol van mooie
jongen), Ann Margaret ontbeert
het raffinement dat haar rol ver
eist en Peter Ustinov is teveel met
zichzelf bezig om ook maar één
moment echt lollig te worden.
Het lijkt me eerlijk gezegd ver
standiger dat Feldman, Brooks
en Wilder de krachten nu weer
eens gaan bundelen. Hun afzon
derlijke talenten staan borg voor
een uitstekende komedie.
BART JUNGMAN
Eén keer ging dat realisme iets te
ver. De leden van ABBA kwamen
uit hun caravan en zoals ge
bruikelijk stormde ik op ze af.
De "gorilla's" die ABBA bewaak
ten wisten niet dat ik journalist
was en hielden me tegen. Regis
seur Lasse Hallström gaf me een
teken om me er door heen te
vechten. Godzijdank kwam er
iemand achter dat ik een acteur
was. Er was weinig van me over
gebleven als dat gevecht was
doorgegaan"
Musical
In "ABBA-The movie" zit ook een
mini musical: het meisje met het
gouden haar dat ook al gedeelte
lijk tijdens het optreden in Ne
derland dit jaar was te zien. Björn
en Benny raakten door het ver
haaltje voor die musical zo
geïnspireerd dat ze splin
ternieuwe nummers maakten.
"Thank you for the music", "I won-
Agnetha en Anni-Frid in actie op een Australisch podium.
der", "I'm a marionette" en "Get horen. Bovendien is nu ook een
on the caroussel" zijn naast de nieuwe elpee van ABBA ver
grote hits in de film te zien en te schenen (uiteraard "ABBA-The
album" getiteld) waarop deze
nummers en hun laatste hit "The
name of the game staan.