Egyptische bevolking vertaalt vrede als „welvaart" de weektladei Een goede wens EISEVBERS DONDERDAG 22 DECEMBER 1977 CAIRO (SP) - „Dertig jaar heb ik met het conflict geleefd. Van dag tot dag heb ik het beschreven. Ik wilde aanvankelijk niet met Sadat mee naar Jeruzalem. Hoe kon hij dat doen, gaan naar die mensen die ik zo haat? Ik besefte niet hoe kort de afstand tussen Cairo en Tel Aviv is. Toen wij boven Israël kwamen, werd het doodstil in het vliegtuig. Alleen een vrouwelijke journalist huilde zachtjes. Toen ik haar vroeg of of ze zo blij was of zo verdrietig, zei ze al leen: „Ik weet het niet" Door Michael Stein „Maar ik was alleen kwaad. Ik wilde niemand in dat land een hand geven. Je weet niet wal hun vlag voor mij betekent: zoiets als een piratenvlag in vroegere eeuwen, de markering van al wat duivels is. Ze waren zo enthousiast daarginds in Is raël. Maar ik was alleen woedend. Ze wilden me de hand schudden. Maar ik wilde niet. Ze wilden me interviewen. Maar ik kon geen woord uit brengen. Ze wilden me hun kibboetsen laten zien en hun mooie wegen. Maar voor mij was dat allemaal zionisme. Wat ik verafschuw. En bij alles wat ze me zo trots toonden, dacht ik slechts: „Dat was Arabisch en jullie hebben het gestolen". „En toen Sadat met niets uit Is raël terugkeerde, dacht ik: „Het is met hem gedaan". Maar het volk was razend van geestdrift en Sadat is nog nooit zo popu lair geweest als nu. Ik dacht mijn volk zo goed te kennen. Maar ik was fout. En misschien is alles wat ik denk, wel fout. Misschien is Sadat ons tien of honderd jaar vooruit en kan ik hem gewoon niet bijbenen". Hij is een oudere, zeer ervaren journalist, die alle politieke ver anderingen in zijn land heeft overleefd. Maar omdat hij een beleefd man is en een Egyp tenaar volgt hij gedwee maar sceptisch de nieuwe voorge schreven koers. Profeten Die koers werd al vertolkt bij de terugkeer van Sadat, toen in de moskee van Ismailia gepreekt werd: „Wij geloven in God en in wat is geopenbaard aan Abra ham, Ismael, Izaak, Jakob en in de boeken die door de Heer aan de profeten Mozes en Jezus werden gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen de een en de ander onder hen en wij onderwerpen ons aan Godes wil. Wij moeten vrede sluiten. Want ook de profeet Moham med heeft dat gedaan met de joden uit de oase van Khaiber". Dat thema kom je voortdurend weer tegen. De joden, die Mo hammed niet als de profeet wil den beschouwen en die hem zelfs belachelijk maakten. Met diezelfde joden sloot de profeet vrede. Moet Sadat dan beter zijn dan de profeet? Sinds Sadat zijn overrom pelende reis naar Jeruzalem maakte, is in Egypte het ver schil tussen joden en Israëliërs weggevallen. Ondanks alle an tisemitische campagnes, die zowel onder Nasser als onder Sadat werden gevoerd is het begrip „jood" veel minder ne gatief dan het begrip „Israë liër". Want met name na de juni-oorlog van 1967 legde men er grote nadruk op dat joden alleen een godsdienstige club mensen vormen, die op zichzelf geen landuitbreiding willen, zolang ze maar geen zionisten zijn. En dus gebruiken de Egyp- tenaren het woord Joden" meer dan voorheen om Israël aan het volk te verkopen. Maar het hoeft al niet meer Toen de Israëlische delegatie zaterdagavond na afloop van de sabbath de grote synagoge van Cairo bezocht, waren er zeker duizend mensen op de been. Ze riepen: „Welkom, welkom aan onze gasten". Ze riepen: „Kom hier en zie het, Arafat, kom hier en zie het, Assad, kom hier en zie het, Gadaffi". Ze wierpen bloemen naar Ben Elissar, die lachte en zijn handen in een overwinningsteken naar boven bracht. Dankbaar En toch is er een duidelijk ver- Israëliërs te gast in Egypte. Ze kregen bloemen toegeworpen van ee enthousiaste menigte. Toch is er een verschil met het enthousiasme i Israël toen Sadat daar was, schil in het enthousiasme van de Israëlische bevolking tijdens Sadats bezoek aan Jeruzalem en van de Egyptische bevolking nu. In Israel heerste een gevóel van bevrijding, hetzelfde gevoel als in november 1947 toen de Verenigde Naties instemden met een joodse staat en als in juni 1967 toen de overwinning tegen alle verwachtingen in zo gigantisch groot bleek te zijn. Driemaal in een generatie tijd koesterde men de verwachting eindelijk een normaal volk te kunnen zijn in vrede. Een ver bitterde anti-Sadat-Nasserist zei: „De president heeft gratis het ghetto Israël opengesteld. Terecht zijn de joden hem daar zeer dankbaar-voor". Maar in Egypte is die vreugde over de vrede, waarvan men nu zo zeker lijkt, veel duidelijker gericht op de directe noden. Zoals een communist op merkte: „De reactie van het volk is in feite dezelfde als tij dens de broodopstand van af gelopen januari. Opnieuw zegt men „nee" tegen de problemen die steeds on verdragelij ker worden: dat men niet fatsoen lijk kan wonen, dat men zich niet behoorlijk kan kleden, dat men niet op een normale ma nier naar zijn werk kan gaan, dat niets klopt en dat het leven van maand tot maand moei lijker wordt. Het volk vertaalt Sadats aankondiging „ik breng jullie vrede" in „ik breng jullie welvaart". En dat is iets waar dit volk al jaren lang naar snakt". Een journalist legde het zo uit: „We zagen dat Israel van jaar tot jaar verder vooruitging en die vooruitgang demonstreerde door ons iedere tien jaar een klap voor onze kop te geven. En dus zijn we gaan denken: „Waarom zouden we die voor uitgang van Israël niet op een andere manier kunnen gebrui ken, bijvoorbeeld ten voor dele van onszelf?" Antisemiet Die veranderde houding ten aanzien van Israel wordt nu het best gedemonstreerd door diegenen, die tot voor kort blijk gaven van het meest virulente antisemitisme. Anis Mansoer, de hoofdredacteur van het weekblad Oktober, schreef enige jaren geleden dat Marx, Freud en Einstein hun ontdek kingen alleen maar deden om nog eens een keer hun joodse meerderwaardigheidscomple- xen duidelijk naar voren te brengen. Nu vindt hij de joden erg slim en dus is hij voor eco nomische samenwerking. Het is maar gelukkig voor hem dat een serie van dertien verhalen Sadat. In tegenstelling tot wat „kenners" vermoeden werd zijn vredespoging door zijn Egyptische landgenoten laaiend enthousiast begroet. Sadat is nog nooit zo populair geweest over de Talmoed, uit het Frans vertaald en al eerder in Egypte in boekvorm op de markt ge bracht, op 21 augustus was af gelopen, ruimschoots vóór Sa dat naar Jeruzalem toog. In die serie werd onder meer in geu ren en kleuren beschreven hoe een syrische priester samen met zijn knecht werd vermoord door Joodse samenzweerders". „Van zijn bloed bakten zij brood, volgens een oude joodse gewoonte. Een misdadige ge woonte die zij praktiseren in Syrië, Egypte en in alle andere landen waar zij leven".Deze zelfde Anis Mansoer, onder wiens verantwoordelijkheid dergelijke verhalen week in week uit werden gepubliceerd, verlucht met de meest ang staanjagende illustraties uit de nazi-boeken, zegt nu desge vraagd: "DieTalmoed-ver'nalen waren bedoeld om een aantal stereotypen te staven. His is onderdeel van de oorlogvoe ring. De Israëliërs hebben ook dat soort propaganda gemaakt. Na de oorlog ben ik bereid sorry te zeggen". En als je hem vraagt „Wat gaat u uw lezers nu over het zio nisme vertellen, dat tot dusver volgens u toch een logisch uit vloeisel van die verdoemelijke Talmoed was?", antwoordt hij: „Het zionisme is een acade misch probleem. Daarin zijn de leken niet geïnterresseerd Die hebben alleen belangstelling voor huizen, scholen, sociale problemen. Het zijn onze ste reotypen en niet die van- het volk". Vergiftigd Ook de adjunct-hoofdredacteur van het prestige-blad Al Ach- ram Rad' Ed Attar, pleit voor vrede met Israel en de joden. Zijn motto is: „Als de profeet destijds al vrede kon sluiten met de joden en de atheïsten waarom zou Sadat het dan niet mogen?" Nog slechts heel kort geleden verkondigde hij dat Carters directe omgeving ver giftigd werd door een joods- marxistisch komplot, dat door de Arabieren ontmanteld diende te worden. Als je hem nu vraagt hoe het verder moet met de Israëlische Arabieren, ant woordt hij: „De Israëlische Arabieren hebben gekozen om in Israël te wonen. Als ik in Amerika woon, heb ik toch ook niet dezelfde privileges als de Amerikanen?" Andere tijden gaan kortom ge paard met andere geluiden. Is het een wonder dat de ideolo gen en de dogmatici van links en rechts de grootste moeite hebben om de nieuwe politieke realiteiten te aanvaarden? MAGAZINE In Elsevier worden deze week met het Kerstfeest in het vooruitzicht 'vier mensen van goede wil' aan het woord gelaten. Michel van der Plas en Rex Brico vragen aan respectievelijk Dom Helder Ca- mara, Malcolm Muggeridge, Jan de Hartog en Dorothee Sölle wat mensen van goede wil precies zijn. De Braziliaanse bisschop Dom Helder Camara zegt verder ondermeer: 'Er zijn meer mensen van goede wil dan wij denken. Het belangrijkste is dat we die mensen trachten te helpen hun de hedendaagse werkelijkheid te laten zien. Als we dat doen gaan hun ogen open'. Ook in Elsevier de Groninger commissaris van de koningin, mr. Edzo Toxopeus, die toegeeft dat Wiegel hem het minister schap van binnenlandse zaken heeft aangeboden. Maar hij ziet zijn huidige functie als een eindstation. De man die wel 'het klankbord van Wiegel' wordt ge noemd vindt het jammer dat naar buiten is gekomen dat allerlei mensen voor het nieuwe kabinet bedankt hebben. 'Dat drukt op het nieuwe kabinet ten onrechte het stempel van een tweede keus-gezelschap'. Tenslotte in EM Amerika's laatste fenomeen: Billy Carter, de broer van de president van de Ver enigde Staten. Jimmy schaamt zich niet voor zijn omstreden fa milielid: 'Billy is een goed mens en ik ben er trots op dat hij mijn broer is'. Zijn vrouw Rosalynn: 'Billy is één van de beste mensen die ik ken'. De scheidende minister-president Joop den Uyl wordt uitgebreid aan de tand gevoeld in het laatste nummer van Vrij Nederland. De persoonlijkheid van Van Agt ('waar ik verder geen oordeel over geef) heeft volgens Den Uyl tot een aanzienlijke vertraging van de formatie geleid. 'Ik denk dat een formatie met Andriessen als onderhandelaar sneller tot succes had geleid'. Bibeb sprak met secretaris-generaal Mulder van Van Agts vroegere minis- tene:justitie. Mulder toont zich erg verbaasd over de uitlatingen van oud-staatssecretaris Zeeval- king inzake de uitwijzing van oud-CIA agent Philip Agee. 'Ik wil dat helemaal niet. Het laat me koud. De beschikking is onder tekend door Zeevalking. Dat kan ik bewijzen'. De piekharen van Sex Pistols-, leider Johnny Rotten sieren bladzijde 39 van Vrij Nederland. Paradiso vindt Rotten 'een zéér onaangename gelegenheid, met apathisch publiek. Er hangt een geur van voorbije tijden. Het is er ouderwets. Het deprimeert'. Daar kan de muziektempel van weleer (die nota bene tot monument werd verklaard) het mee doen. In de kleurenbijlage weer werk van lezers. Gevraagd werd 'de ge beurtenis uit uw jeugd die de meeste indruk maakte' te be schrijven. De „goede wensen" zijn deze dagen niet van de lucht. Vrolijk, plezie rig prettigzalig KerstfeestMeer dan een miljoen mensen zijn al naar de wintersport vertrokken, maar zij horen er eigenlijk nog bij. Kerstmis moet gevierd wor den. Hoe dan ook. Maar nu word ik wat onrustigVie- ren? Wat dan wel? Is het niet een voudiger om elkaar gewoon smakelijk eten" toe te wensen? Nee, er is zeker méér. Ook bij hen die het concrete feit van ongeveer 2000 jaar geleden nog nauwelijks accepteren of het bewust of onbe wust naar de achtergrond van hun denken hebben verdreven. ,Jlk kan niet ontkennen dat een kerstviering mij altijd wel iets doet", hoor je. En er worden wat vage begrippen uitgewisseld over vrede, en wel vrede voor alle men sen en elkaar terugvinden rond de kerstboom. Ervaringen Enige dagen terug had ik twee heel haaks op elkaar staande erva ringen. De eerste betrof een pu blicatie over Rienk Kamer. Hij is een Nederlandse miljonair (34) uit R'dam. Via een ongelooflijke carrière als sensatie-ster-ver- slaggever van beruchte Duitse bladen is hij een zelfstandig on dernemertje geworden met een eigen beleggingsproject: Ameri can Land Program." Het gaat erom, vindt hij, om de krachten die tegen je werken zó om te draaien dat ze in je voordeel werken. Verdien aan inflatie en verdien aan hoge belastingen. Koop bij hem een goedkoop stuk land. in Amerika en je wordt er schatrijk mee. Er is momenteel wat aan de hand rond deze figuur. Avenue schreef een kritisch artikel, Kamer diende een aanklacht in, hij schijnt het proces te zullen verlie zen). Maar daar gaat het hier niet om. Alleen om het idee: de droom om miljonair te willen worden. Nu, in deze wereld. Ieder zinnig mer\s weet dat er een derde wereld bestaat. Honger, el lende,nood. Terwijl wij in weelde leven en ons deze dagen weer la ten gaan. Het kan niet op. Maar we zijn toch wel zóver dat we te gen ontwikkelingssamenwerking geen bezwaar hebben. Als Pronks opvolger erin slaagt om het prog ram van Pronk vast te houden en op dezelfde lijn te blijven werken zijn we daar blijer om, dan met een eventuele val van het huidige nieuwe kabinet. Dat wij rijke, oververzadigde westerlingen te weinig geven is toch wel, hoop ik, ieders overtuiging. Rienk Kamer was de eerste er- varingsschok. Dat zoiets nog be staat. Dichtbij. De tweede was van heel andere aard. Tijdens een KRO-RKK- uitzending werd ik gecon fronteerd met Ernesto Cardenal. Cardenal is een priester-monnik die als verzetstrijder in Nicara gua vanaf '66 onzegbaar veel goed gedaan heeft in zijn gefol terde en onderdrukte land. Hij heeft zelf de verschrikkingen van het dictatoriale regiem van So- moza ervaren, in gevangenis en folterkamerDe door hem „ver taalde" psalmen werden gezon gen en gezegd door een groep o.l.v. Huub Oosterhuis. Iemand vroeg Oosterhuis of hij iets van zichzelf herkende in Ernesto Cardenal. Oosterhuis negeerde die vraag te recht en gaf in enkele woorden zijn visie weer. Armelui's liedjes Het kwam hierop neer: Van wat in Zuid-Amerika gebeurt hebben wij maar weinig weet. Het raakt ons amper. Maar die totaal ont redderde mensen hebben de psalmen weer ontdektDat waren geen liederen voor een élite, zoals later, toen de psalmen.alleen ge beden of gezongen werden door monikken en zusters in con templatieve kloosters en door priesters als dagelijks gebed. Het waren ,/irmelui's liedjes". De mens die alles kwijt is zoekt God Dat is de kern. Zo zegt Cardenal in zijn psalm 21 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? een karikatuur ben ik, geen mens mikpunt van spot in alle kranten wordt om mij gelachen Tanks rondom mitrailleurs die naar mij wijzen en overal prikkeldraad prikkeldraad onder stroom Ik ben een naam in hun papieren ik kreeg een nummer in mijn huid gefotografeerd achter prikkeldraad als op een röntgen-foto zijn al mijn beenderen te tellen ik ben niemand meer naakt word ik naar de gaskamer gedreven ze verdelen mijn kleren en mijn schoenen ik schreeuw om morfine, niemand hoort me ik schreeuw in mijn dwangbuis ik schreeuw heel de nacht in het asiel voor gestoorden de zaal voor ongeneeslijke zieken het paviljoen voor besmettelijke zieken het gesticht voor de ouden van dagen ik vecht met de dood in de psychiatrische kliniek ik stik onder de zuurstofkap ik schrei op het politiebureau in de rechtszaal de folterkamer het weeshuis ik ben radio-actief besmet iedereen is bang en ontwijkt me Maar eens zal ik mijn broeders over U verhalen ik zal U prijzen op onze bijeenkomst mijn liederen klinken op uit een groot volk de armen gaan aan tafel ons volk viert feest het nieuwe volk dat wordt geboren Twee ervaringen. Ik geef ze U door. Is het niet zo dat wij vooral op da gen als Kerstmis ons ontheemd voelen? Talloze zaken, zekerhe den zeg maarzijn ons in voorbije jaren ontnomen of zijn in rook opgegaan. Vele zekerheden die leken iets met „geloven" van doen te hebben of er zelfs wezenlijk deel van uit schenen te maken. Geloven was: God liefhebben om zo in de hemel te komen. Hoe liefheb ben? Met alle geboden, verboden, heilige taboe's. banvloeken en in doctrinaties. Dat conventionele gebouw is voor velen van ons in eengestort. Hier en daar zit men nog wat weemoedig nostalgie te bedrijven of probeert men dorre beenderen weer leven in te blazen. Maar tevergeefs. Wat nu? En dan wordt het Kerstmis: „Wat doe jij met de feestdagen?We kunnen ons overgeven aan de vele uitgestalde genoegens, óf trach ten wat eenzame mensen plezie rig te ontvangen. Wezenlijk gaat het om elke mens en om wat hij denkt. Samen met anderen of al leen, die paar minuten dat we echt alleen zijn, niet beluisterd begluurd noch beloerd. Ruimte Wat is dit leven waard? Waarheen leidt het? Waartoe doen we alles? En gesteld, dat er dan geen pas klaar antwoord meer opduikt, in tegendeel iets als geestelijke nood zich openbaart, armoede, een duister vraagteken, een kreet misschien, zonder zekerheid, dan is er precies ruimte voor God Ruimte voor die liedjes van arme mensen. Ruimte voor het geluid van Ernesto Cardenal, die gelooft omdat alle zekerheden weg zijn en er alleen de roep is om God. Die roep om God werd vlees en bloed in Jezus van Nazareth. PIET WESSELING Haagse Post zet zichzelf deze week in de bloemetjes. Bij het ingaan van de 65ste jaargang (HP haalt aow) intervieuws met de laatste- hoofdredacteur Arend Heerma van Voss en de scheidend direc teur van HP's uitgeverij De Weekbladpers, Harmen Bockma. Verder wordt de geschiedenis van het blad geschilderd ('Hoe de Haagse Post van S F. van Oss veranderde in het 'blaadje voor het burgerrecht', de krant van Hiltermann, het magazine van Brugsma en de HP van nu') en een bijvoegsel in de vorm van de Haagse Post uit de jaren tussen de Tweede Wereldoorlog met daarin hoogtepunten uit het ver leden. Toch niet allemaal zonneschijn in deze HP want Martin Schouten stopt met zijn rubriek Werk. De reden is dat dè redactie een stuk van hem weigerde. Toppunt van openbaarheid: zowel Schouten als de redactieraad leggen uit wie er fout zit. Duitsland-correspon- dent Nico Haasbroek wijdt zijn laatste verhaal aan het verdeelde Duitsland. 'Weetje wel dat als we hun leger bij ons leger voegen dat we dan het sterkste leger van Europa hebben'. Tenslotte ziet Hofland de gebeurtenissen van deze formatie in het licht van de jaren zestig. De HP-columnist gelooft niet dat het échec van de formatie te wijten is aan 'de krachten van de restauratie'. 'Het kan haast niet anders of deze mislukking is een incident dat voortkomt uit de in nerlijke tegenstelling aan de lin kerzijde'. ïwe minister van verkeer en waterstaat Danny (niet te verwar ren met de vrouw van Johan Cruyff) Tuynman mag het deze week in Accent zeggen over de files: 'Ongezond al die onnodig stationair draaiende motoren. Maar files zijn in het verkeer bo venal onveilig en dus moeten ze verdwijnen', en over de auto: 'au tootje pesten zal tot het verleden behoren'. Verder aandacht voor de zangeres Barbara Nielsen. Ze zegt goed te weten dat ze niet het grote pu bliek zal bereiken. 'Ik heb een vermoeden dat de resultaten te genvallen'. 'Bijna honderd jaar buitenbeentje zo luidt de titel van een artikel dat de Anti-Revolutionaire Partij doorlicht. De ARP is, zo meent Accent, altijd een factor geweest, waarbij men met verrassingen rekening moest houden. 'Er is vrijwel geen formatie geweest of de AR heeft zich geroerd, niet zo zeer als partij maar als een bun deling van individuen'. Accent denkt dat het wel goed is dat de ARP als organisatie in het groter geheel van het CDA wordt opge nomen, ook al zal dit voor poli tieke fijnproevers een gemis be tekenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17