Hans Küng, een geplaagde Hypotheekrente 81% «jimaiiiiium Boekje over homofilie naar kerken Strenge richtlijnen afvalwater gevraa gd postgiro en rijkspostspaarbank Eerlijk is eerlijk VRIJDAG 9 PECEMBER 1977 Hoogst ongelukkig blijven de Westduitse bisschoppen met de moderne vertaling van het chris telijk geloof door hun eigen theoloog de Zwitser Hans Küng, professor aan de universiteit van Tübingen. Er is nu bijna driejaar over diens „beruchte" boek "Christen zijn" gediscussieerd, en dat vonden de bisschoppen genoeg om er met een „voorlopig slotwoord" nog eens duidelijk het hunne over te zeggen. Hun oordeel is niet minder negatief geworden, al waarderen zij de po sitieve inspanningen van de schrijver, die in dit boek een schets geeft van het huidige christendom en de uitdagingen vanuit het humanisme en de voornaamste wereldgodsdien sten. Het wezenlijke van het ka tholieke geloof is, naar het oor deel van de bisschoppen, zo on toereikend weergegeven, dat al leen een rectificatie dit kan goedmaken. Briefwisseling De bisschoppen hebben zeer uit gebreid met de man in kwestie gecorrespondeerd, ook al omdat zij tegenover de gelovigen niet de indruk wilden wekken, het met hem eens te zijn. Zij zijn dat be slist niet Küng doet, volgens de bisschoppen, om te beginnen de goddelijkheid en het verlos singswerk van Jezus tekort Zij willen niet oordelen over wat de professor zelf wel of niet gelooft, maar zich alleen afzetten tegen zijn boek, omdat hij dit heeft ge presenteerd als een „kleine op somming" van het christelijke geloof, en sommigen het zien als een soort leerboek voor het rooms-katholieke geloof. Küng weigert ook maar iets aan de inhoud te veranderen. Wel deelde hij de bisschoppen mee, de hele problematiek nog eens grondig te hebben overwogen ten dienste van zijn nieuwe boek, dat in feb ruari 1978 op de markt komt en dat een antwoord van de mo derne tijd op de vraag naar God bedoelt te zijn. Zelfkritiek Teleurstelling is er ook aan de kant van Küng. Hij verwijt de West duitse kerkleiders gebrek aan zelfkritiek. "De mensen", zegt hij, "verwachten in de moeilijke situatie van kerk en maat schappij van hun bisschoppen geen veroordelingen, maar op bouwende antwoorden op de vragen waar ze mee zitten". Hfj neemt het ze ook kwalijk, dat zij persoonlijke brieven van hem, gericht aan de bisschoppen conferentie, hebben gepu bliceerd, en dat nog wel in een „tendentieus verband". "Wanneer laten ze me eindelijk in rust werken", verzucht de ge plaagde theoloog. Overigens heeft Küng niet te kla gen. Zijn boek, waarin, naar zijn zeggen, twintig jaar theologisch werk zit, heeft negen maanden lang gestaan op de lijst van de tien best verkochte boeken in het Westduitse weekblad "Der Spiegel". Binnen achttien maanden na verschijning waren er alleen in West-Duitsland al 160.000 exemplaren verkocht, en het boek haalde negen buiten landse vertalingen, waaronder Nederlands, Wie de kerstromantiek met een late of nachtelijke kerkdienst toch nog een kerkelijk stempel wil geven, hoeft niet te reke nen op de zegen van de Has seltse (binnen afzienbare tijd Benthuizer) hervormde pre dikant drs. K. Exalto. Hij heeft een paar "zeer christelijke re denen" gevonden om over deze massale opleving van re ligieus gevoel zijn afkeuring uit te gieten. Ten eerste maakt zo'n nacht dienst, naar hij zegt te weten, de gewone dienst op de morgen van de eerste kerstdag, waar pas de echte kerstprediking ge schiedt, kapot Wie van 12 tot half 2 in de kerk heeft gezeten en misschien pas om 4 uur naar bed is gegaan, zal moeilijk om 10 uur 's morgens weer present willen zijn. Een tweede bezwaar van drs. Exalto is, dat men voor deze ene keer met koren en medita- toren heerlijk oecumenisch bijeen is ("hier en daar draaft ook de pastoor al op") en dat na de dienst ieder weer in zijn ei- of nog minder dan dat Dan is er inderdaad geen schijn, maar werkelijkheid. Maar wélk een werkelijkheid? Een, waarbij het hart van elke werkelijk re formatorische christen niet an- "Zeer christelijke redenen tegen de kerstnachtdiensten gen hokje kruipt. „Schijn der wezen", schrijft hij ir blad "De Waarheidsvriend1 "Of toch niet? Immers, er i« genwoordig wel degelijk eenheid, ook al behoort mer verschillende kerken. Men één in het midden-orthodoxe, i het te- tot ders kan dan gruwen". Vernisje Tenslotte moet ds. Exalto niets hebben van de "romantische vroomheid" van de kerstnacht. "Het kerstgebeuren is waarlijk zo romantisch niet Het spreekt van zonden en schuld en red ding uit dat alles door de zel fovergave van de Zoon des Va ders. Zo'n boodschap kan het daglicht velen. Kan ook alleen maar in het daglicht recht aar den. Ze roept op tot waarach tige verootmoediging voor God en tot een waar geloof'. Volgens drs. Exalto horen nacht vieringen bij "Rome", dat het schemerachtige, de wijding en het mystieke bemint "Er komt een religieus vernisje over het natuurlijke, onherboren hart en leven, dat geen stand houdt in het heilig oordeel Gods. Het was de Reformatie dan ook bloedige ernst om hiermee te breken. Ze zette het licht weer op de kandelaar en haalde kerst uit de nacht". Drs. Exalto wil de dag liever niet inruilen voor de nacht "Dat zou tien stappen achteruit zijn". Slikken of stikken. Drie En gelse sociologen zeggen in een artikel in het blad "The Month", niet tè geloven, dat de liturgische veranderingen en bijvoorbeeld de kwestie van de geboorteregeling oorzaak zijn van het ingrijpende verval in geloofsbeleving onder de En gelse rooms-katholieken. Het ligt veel dieper. Blijkens hun onderzoek hebben ex-katholieken zich vooral geërgerd aan het "slik- of stik- godsdienstonderwijs op de scholen. Eén antwoord was volgens de sociologen zeer ka rakteristiek voor hun bevin dingen: "Ik zou waarschijnlijk nu nog wel naar de kerk gaan, als ze er vroeger niet zo over gedramd hadden". De kerk moet tegemoetkomen aan de noden der gewone men sen, menen de sociologen. De Raad van Kerken in Nederland besloot in zijn vergadering van woensdag, het boekje "Eens mens hoeft niet alleen te blijven een evangelische visie op homo filie" de leden-kerken aan te bie den als een bijdrage aan de be zinning op hun pastorale beleid ten deze. Verscheidene leden uitten de wens, dat de raad het niet bij een "lako- nieke aanbieding" van deze stu die laat maar duidelijk maakt waarom hij het nu zo belangrijk vindt, dit boekje in de kerken voor te leggen. Wegens tijds gebrek kwam men niet toe aan het voldoende formuleren van deze motieven. De raad zal zich er m zijn vergadenng van januan dan ook opnieuw mee bezighou den. Ook de kerken, aldus het voor woord in dit boekje kunnen niet meer heen om het feit dat onge veer 5 procent van hun leden ho mofiel is. Toch blijkt in de prak tijk de aanvaarding van dit gege ven op moeilijkheden te stuiten. Het boekje is gemaakt door een pastorale werkgroep van het Na tionaal centrum voor geestelijke Volksgezondheid en een werk groep van de Raad van Kerken. Het bevat studies van 11 auteurs uit verschillende kerken: pas tores, een socioloog, een arts, een psychiater, een catecheet en theologen. De schrijvers gaan uit van het standpunt, dat het onderscheid tussen homofiele geaardheid en praktijk ongefundeerd, on houdbaar en onmenselijk is. "Omdat je aan je geaardheid niets kunt doen, zullen we je m ons midden dulden. Als je je maar verre houdt van homofiele prak tijken". Dat krijgen deze mensen vaak te horen. Zo'n houding wijzen de auteurs ondubbelzin nig af. Vragen Toch waren de meningen m de Raad van Kerken over het boekje niet gelijk. Zo vroeg kapitein Verpoorte van het Leger des Heils waar de strijd is gebleven die de mens dient te voeren om een verkeerde ge richtheid te overwinnen. Dr. Fiolet secretaris van de raad, betreurde het, dat de studie on voldoende bewijzen geeft voor haar stellingen. Ds. Spilt, voorzitter van de her vormde synode, vroeg zich met anderen af, of de studie zich wel met recht als een 'evangelische visie" kan aandienen. De van zelfsprekendheid waarmee het boekje groen licht aan homofiele handelingen geeft, achtte hij voor HANS KÜNG wil met rust gelaten worden De Evangelische Omroep maakt geen gebruik van het aanbod van het Humanistisch Verbond om in tien minuten zendtijd van dit verbond de "eenzijdige, onvol ledige en misleidende voorstel ling van het humanistisch den ken, zoals de EO die in een uit zending heeft gegeven", te cor rigeren. Het verbond had bezwaar aangete kend bij het bestuur van de EO tegen een aflevering in de serie "Hoe zullen wij dan leven?" van de Amerikaan dr. Francis Schaef- fer. In deze aflevering werden de humanisten "een afbrekende macht" genoemd, "die het leven in gevaar brengt, tot pessimisme leidt en in wanhoop eindigt". Het HV schrijft de EO, dat het fun damentele verschil tussen deze omroep en het HV nog geen ar gument is om eikaars denkbeel den misleidend en zelfs beledi gend weer te geven. Als de EO geen eigen zendtijd wil gebrui ken voor correctie van deze beeldvorming, kan de omroep tien minuten van het HV krijgen. De EO heeft daaraan geen behoefte. Wel heeft hij laten weten, een de bat over de verhouding tussen christendom en humanisme niet uit de weg te zullen gaan en ook bereid te zijn een uitzending daaraan te wijden. Maar eerst moet de bewuste serie afgelopen zijn. Beroepen menigeen moeilijk te verteren. Dr.v.d.Heuvel, algemeen secretaris van de Hervormde kerk, zag het boekje als een goed middel om het gesprek over dit onderwerp te openen in die kringen waar het tot nu toe taboe is. Volgens hem heeft het geschrift nu al bewezen, over pastorale kwaliteiten te be schikken. "Dit boekje is geschreven als een blijde boodschap voor de homo fiele mens", verklaarde pastor Vriend, lid van de werkgroep. Hij deelde mee, dat Nederland naar schatting 600.000 homofielen kent, van wie er 400.000 "pas toraal zoek" zijn. Ongeveer 90.000 zijn er getrouwd. Geref.Gemeenten: bedankt voor Amsterdam A.Hofman Scheve- ningen, voor 's Graveppolder A.Hoogerland Krabbendijke, voor Westzaan B.Reinders Har- dinxveld. Beroepingswerk: Hervormde Kerk - beroepen te Bleskensgraaf C. den Boer Wageningen, te Eindhoven J. Boneschansker Grouw, te Scheveningen J.Quak Vianen, te Klaaswaal A. Talsma Sprang, te Doesburg H.Hoogen- kamp Veere; aangenomen naar Sexbierum J. R. Smit Harlingen, naar de Krim H. Kooistra Sint Jahannesga, naar Barneveld (buitengewone wijkgemeente) S. Boonzaayer Gaast-Exmorra (Fr); bedankt voor Nieuwerkerk aan de IJssel J. den Hoed SliedrechL Gereformeerde Kerken: beroepen te Almkerk J. G van Echten Bun schoten, te Zaandam R.v.d.Wal Dedemsvaart, te Moordrecht C. Sijbrandi Montfoort, te Duisburg (Duitsland) L. Prinsen Munneke- zijl; aangenomen naar Nieuwlande F. Dijkstra Tzum, naar Schildwolde J. Koopmans Harkema. Geref.Kerken Vrijg.: bedankt voor Den Bosch J. Geersing Hengelo (Ov) Chr.Geref.Kerken: beroepen te Westzaan C. v d. Weele Huizen; bedankt voor Haarlem Joh. Kruis Den Bosch, voor Schiedam B. de Graaf Utrecht; aangenomen naar Doopsgezinde Broederschap: aan genomen naar Almelo-Borne J.Wieringa Nijmegen. Taizé in Nederland Prior Roger van de oecumeni sche kloostergemeenschap Taizé in Frankrijk zal morgenavond in de veilinghallen van Breda zijn "Brief aan alle generaties" wereldkundig maken. Deze brief is opgesteld in Hong Kong, waar hij met een inter continentaal jongerenteam enige tijd de levensonstandigheden van de straatarme bevolking deelde. De Oecumenische gebedsdienst is het hoogtepunt van een internatio naal ontmoetingsweekend in deze stad, die prior Roger met Pasen van dit jaar daartoe aanwees. Het week einde vormt de afsluiting van zijn tweede reis naar het Verre Oosten. De deelnemers aan het weekend men verwacht er enkele duizenden - worden ondergebracht bij gastge zinnen. Alle kerken van Breda hebben meegewerkt Naast Roger zal in de gebedsdienst, die morgen avond om 7 uur begint, ook bis schop Ernst het woord voeren. Zondag praten ongeveer 100 ge spreksgroepen nog na over de "brief aan alle generaties". Om half 4 zondagmiddag wordt het week end gesloten met een dienst in de Grote Kerk van Breda. Eenheid afgewezen De rk bisschoppen van Enge land en Wales hebben de voorstel len voor hereniging van de belang rijkste kerken en geloofsgemeen schappen in deze delen van Groot-Brittannie afgewezen. Een speciale commissie had voorstellen uitgewerkt om de oecumenische betrekkingen te bevorderen. De bisschoppen willen niet, dat le den van andere kerken onvoor waardelijk tot de rk communie worden toegelaten. Evenmin dat het doopsel volgens een weder zijdse erkende liturgie wordt toe gediend, dat men in de rk kerk ge wijde priesters van andere kerken aanvaardt en dat er een gemeen schappelijke liturgie voor de priesterwijding komt. Men moet zo verzekeren de bis schoppen, hun reactie niet zien als een afwijzing van het streven naar oecumene, maar eerder als een "aansporing om nog harder te wer ken en te bidden voor een eenheid in waarheid en liefde." ADVERTENTIE WIJZIGING HYPOTHEEKRENTE BIJ DE RPS PER 8 DECEMBER 1977. De renteontwikkelingen op de kapitaal markten maakte het de RPS een week geleden mogelijk de rente op nieuwe spaargelden met vaste looptijd (spaardeposito's en beleggings- bewijzen) te verhogen. (6 jaar 8'A%) Door dezelfde ontwikkelingen moet nu ook de rente op nieuwe hypotheken omhoog. Hypotheekrente 8/2% Voor tophypotheken wordt de rente 8%%. De eenmalige afsluitprovisie blijft 1%. Gunstige premie voor de overlijdens- risikoverzekering. 100% financiering is mogelijk tegen het laagste tarief bij gemeente-garantie. Meer informatie: Vraag de folder "RPS hypotheken" via onderstaande bon bij het postkantoor of bij de Rijkspostspaarbank afd. voorlichting. Van Baerlestraat 27 1071 TIN Amsterdam. Bellen kan ook. Telefoon: (020) 5 89 3i 37 of 0017 (gratis) I Bon voor meer informatie led 55 Stuur mij de folder "RPS hypotheken": Deze bon in een envelop zonder postzegel jbl L-JPT sturen naar: Rijkspostspaarbank, afd. voorlichting, y. Van Baerlestraat 27, 1071 AN Amsterdam. Kandidaat Kamerlid bij zwendel betrokken? ASSEN (SP) - Twee socialistische statenleden in de provincie Drente hebben een beschuldi gende vinger uitgestoken naar drs. S. Martin, de secretaris van de regionale raad voor de ar beidsmarkt in Drente en kan didaat Tweede Kamerlid voor de VVD. De twee statenleden hebben Gede puteerde Staten in hun provincie gevraagd of het waar is dat drs. Martin in zijn functie als ad junct-directeur van het Drents Economisch Technologisch In stituut geld heeft verduisterd. Volgens de twee socialisten is drs. Martin gedwongen per 1 decem ber ontslag te nemen als ad junct-directeur. Zij willen van Gedeputeerde Staten weten waarom hem dat eervol is ver leend. Door Rijn-waterleidingbedrijven LOS ANGELES - Na anderhalf jaar wachten zag de Amerikaanse Elaine Besedin gisteren haar echtgenoot terug en viel prompt flauw. Het tafereel speelde zich af op de luchthaven van de Amerikaanse stad Los Angeles. Elaine trouwde in 1976 in Rusland met de 24-jarige Viktor Besedin tijdens een studieverblijf in dat land. Toen haar verblijfsvergunning niet werd verlengd moest ze noodgedwongen naar de VS terugkeren. Nu is het paar herenigd doordat Viktor toestemming kreeg naar Amerika te emigreren. RIJSWIJK (ANP) - De Rijn-u terleidingbedrijven hebben de milieuministers van de Europese Gemeenschap die op 12 decem ber in Brussel zullen spreken over normen voor de lozing van afvalwater door de papierpul- pindusrie langs de Rijn, gevraagd strenge richtlijnen vast te stellen die kunnen leiden tot spoedige vermindering van deze onge wenste lozingen. De vereniging van Exploitanten van Waterlei dingbedrijven in Nederland (VEWIN) heeft dit gisteren mee gedeeld. In 1976 bestond ongeveer een derde van alle opgeloste organische stoffen in het Rijn-water uit lig- •line-sulfonzuren die via het af valwater van de papierpulpindu strie in de Rijn terecht komen. Dit is gebleken uit metingen van de IAWR (de Internationale Ar- beitsgemeinschaft der Was- serwerke im Rheineinzugs- gebiet, waarin 82 waterleiding bedrijven in Nederland, de Bondsrepubliek, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk sa menwerken). De ligninederivaten beïnvloeden de drinkwaterbereiding aanzien lijk. omdat ze de reinigende wer king van het procédé dat door de waterleidingbedrijven wordt toegepast, verminderen. Een deel van het afvalwater bevat bovendien door het bleekproces van de papierpulpfabricage chloorverbindingen, die met het oog op de gezondheid bijzonder in de gaten moeten worden ge houden. Ligmne-sulfonzuren en chloorlignine, de belangrijkste bestanddelen van het papierpul- pafvalwater, zijn, wat bijzonder belangrijk is, biologisch niet af breekbaar. Huiseigenaar in beroep ROTTERDAM (ANP) - De Rot- terdamse huiseigenaar Fennis heeft beroep aangetekend tegen 143 door de gemeente uitgevaar digde dwangbevelen. De ge meente heeft de dwangbevelen uitgebracht, omdat Fennis wei gert een schuld van een miljoen gulden te betalen. Deze schuld is ontstaan, doordat de gemeente achterstallig onderhoud aan de panden van Fennis heeft laten verrichten. Inmiddels heeft de gemeente op panden - meer dan 1000 woningen - beslag laten leg gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 21