De „vakantie van Johannes de Fretès en de toekomst van de RMS ZATERDAG 3 DECEMBER 1977 EXTRA PAGINA 23 Ir. Manusama: verrast De „vakantie" van Johannes de Fretes zou wel eens grote ge volgen kunnen hebben voor de toekomst van de Zuidmo- lukkers in Nederland. In het diepste geheim voert deze ex-ambassadeur van Indone sië, nu gepensioneerd, een reeks van gesprekken met kopstukken van de RMS en jongeren. Het kan niet anders of de heer De Fretes, zelf Molukker, moet uit Djakarta de zeker heid hebben meegenomen, dat deze serie gesprekken de goedkeuring heeft van zijn regering. En dat zou inderdaad beteke nen, dat er heel voorzichtig - „Ik ben gewoon op vakantie en bezoek wat vrienden" - openingen worden afgetast in de Indonesisch-Zuidmolukse verhoudingen. De ex-ambassadeur in Nepal en attache in Londen en Ceylon, ooit consul in Hong Kong - „Noem me een trouble shooter" (Wat zo veel wil zeg gen, dat hij door Soeharto en de zijnen wordt gezien als een bekwaam „puinruimer") - heeft een te lange politieke carrière achter de rug, om niet te weten wat voor consequen ties zijn gesprekken zouden kunnen hebben. Er waren al zwakke signalen, dat de Indonesische regering iets meer speelruimte wilde creeren om tot heroriëntatie in de verhouding met de Zuidmolukkers te komen. Het „ongevraagd" bulletin van de Indonesische ambas sadeur in Den Haag Soetopo Yoewono bijvoorbeeld waarin werd gesteld, dat dr. Chris Soumokil NIET onder verantwoordelijkheid van Soeharto, maar van Soekarno werd doodgeschoten. Een poging om een van de vele punten van woedde en irrita tie bij de Zuidmolukkers weg te vijlen? Je zou het wel den ken. Het heeft Soetopo Yoewono ze ker niet behaagd, dat Johan nes de Fretes na zijn komst naar Nederland te kennen gaf een gesprek met ir. Manu sama tè willen voeren. Maar de heer De Fretes staat bij velen bekend als een moedig man. Hij is een vriend van Soebandrio, de ex-minister van Buitenlandse Zaken, die voor zijn vermeend aandeel in de communistische coupe van 30 september '65 nog al tijd gevangen zit. De Fretes houdt die vriendschap en zijn geloof in de onschuld van Soebandrio voor niemand verborgen. Die moedige stel- lingname en zijn herhaalde gezegde, dat hij in zijn hart een Molukker is, hebben hem het vertrouwen van Zuidmolukse gesprek spartners opgeleverd. Baas Ondanks het negatief advies van de Indonesische ambas sadeur hebben Johannes de Fretes en Johannes Alvares Manusama met elkaar ge sproken. En, naar in zeer kleine Zuidmolukse kring met tevredenheid, maar ook verbazing is gehoord, niet zonder succes. De Fretes zelf, diplomaat, wil daarover niet te veel zeggen, maar geeft toe dat de heren aan het einde van het gesprek elkaar de hand hebben ge schud. Niet voor het afscheid, maar omdat beider ideeen pa rallel liepen. Ir. J. A. Manusama, verrast door deze wetenschap, ant woordde even diplomatiek- voorzichtig op vragen over deze ontmoeting. Hij bena drukte verschillen in opstel ling, maar gaf uiteindelijk toe, dat het verblijf en de door De Fretes uit Djakarta meege brachte visie, „mogelijk heden inhouden". Waarover ging dit gesprek tus sen de twee, ten huize van Manusama Johannes de Fretes zelf geeft de lijnen aan en benadrukt steevast, dat het om zijn inzichten gaat. De si tuatie is immers te broos; hij is slechts verkenner. De twee hebben gesproken over de mogelijkheid, dat de Het wapen van de RMS Johannes de Fretès Zuidmolukkers zouden kun nen bijdragen aan de op- bouwpolitiek in Indonesië. Of te wel: gezag in Djakarta er kennen en steunen, maar daar tegenover zou dan „Het meer baas in eigen huis" komen te staan, een zekere autono mie voor de provincies. Vragen Johannes de Fretes: „Er is al een proces op gang gekomen, dat in die richting wijst. Na tuurlijk zijn in de gesprekken, die ik nu al heb gevoerd de v- ragen naar voren gekomen. Wie garandeert die tweede stap, als wij eenmaal besloten heb ben daarmee te helpen? Hoe zit het met de economie van de Molukken, de ver pachtingen aan buitenlandse concerns, de leegloop naar Djakarta? Hoe zal het zijn: een Molukse? Of een Ja vaanse goeverneur? Het enige antwoord is: ver trouwen. Duidelijk moet zijn, dat in Indonesië, ook op de Molukken, niet wordt ge dacht aan een aparte eenheid, 0 die Zuid-Molukken heet. Als het zal gaan om een vorm van autonomie, dan moeten we spreken over de Molukken als geheel. Eenheid in verschei denheid, maar wie slechts denkt aan een RMS, over ziet het geheel niet. De 35.000 Zuidmolukkers in Nederland leven met een toe komst zonder vertrouwen - een ziekte die de wereld be heerst - en dat is verschrikke lijk, frustrerend en de feite lijke oorsprong van vele on doordachte stappen, tot de meest extremistische toe. De RMS wordt gebruikt als kapstok voor dat gevoel van onbehagen, zoals Hassan di Tiro het Vrije Atjeh gebruikt, als kapstok. Wie in het donker blijft praten over een RMS begrijpt niets van de loop der geschiedenis, niets van de huidige ontwikkelingen, niets van de wordingsge schiedenis van de derde we reld. Wat ik in mijn gesprekken met Zuidmolukkers hier doe, is wijzen op een toekomst met vertrouwen, met geloof in een onafhankelijk Indonesië, waarbinnen autonomie kan groeien voor de afzonderlijke eenheden. Ik heb daarvoor begrip gevonden". Studenten De man uit Djakarta heeft in middels (in het geheim) ge sproken met J.A. Manusama, met studenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam, met jongeren uit Assen en Bovensmilde, met de mis- siegroep van Walanitan (dus ook de heer Tahapary, de man, die onder meer de in lichtingendienst van Manu sama runt). Op 6 december zal er in Driebergen een ontmoeting zijn tussen J. de Fretes en een vijftiental kopstukken, onder wie Mantau, dr. De Lima, Ruud Metekohy en mr. Siatau. Een ontmoeting dus, die een jaar geleden volko men ondenkbaar zou zijn. Manusama verschijnt overi gens niet op die bijeenkomst. Dat er met grote omzichtigheid wordt gehandeld blijkt uit de weigering van dit Zuidmo lukse gezelschap ook Mo lukse ambtenaren van de In donesische ambassade aan wezig te laten zijn. De am bassade had daarom ge vraagd, maar de kloof is nog te breed voor een dergelijk gesprek. Op 10 december ontmoet de heer De Fretes wederom een groot gezelschap in Assen, deels jongeren. Oorspronke lijk zou hij op 10 december weer vertrekken, maar z'n agenda hier groeit met de dag. Dat de handelswijze van De Fretes wordt „gedoogd", het geen wijst op mogelijk veran derende betrekkingen tussen Indonesië en de Zuidmoluk kers, vertelt een op zich onbe tekenend voorval. Don derdag sprak hij voor studen ten in Amsterdam, van wie sommigen tot de linkse jon geren mogen worden gere kend. Oorspronkelijk wees De Fretes een uitnodiging af, vertelde de studenten, dat zij maar kontakt moeten zoeken met de ambassade. Uiteinde lijk wees Yoewono, de ani- bassadeur, De Fretes aan om zelf de lezing en de discussie te verzorgen. Kennelijk van mening, dat het in de huidige omstandigheden geen kwaad zou kunnen om op ver schillende niveaus een- dialoog op gang te brengen. Er zijn meer tekenen, die wijzen op ontspanning en het ge wicht van de „toevallige be zoeker" De Fretes. („Ik geloof niet in toevalligheden, de loop der geschiedenis staat vast", vertelde hij ons en kele malen). Nous Soulisa en Theo Tenu- jongeren uit Bovensmilde, die zonder meer gerekend kunnen worden tot de felste jongeren en van wie Nous een grote invloed heeft op de jeugd, wilden met een journalist naar Indonesië. De visa werden in eerste instan tie geweigerd, omdat Yoewono dit toch te gortig vond. Het was aan regelrechte voorspraak van De Fretes te danken, dat deze mening werd herzien en de reis mo gelijk werd. Vorige week maandag is het gezelschap vertrokken. In eerste ge sprekken onder andere met generaal Soedarmo van de Zuidmolukse repatrierings- commissie in Djakarte is „in ontspannen sfeer" gesproken over de mogelijkheid van au tonomie van de daerahs (pro- ncies). Oriëntatiereis De serie gesprekken van De Fretes hebben inmiddels ook geleid tot een initiatief, dat nog meer verbazing wekt. Volgend jaar zal een groep van enige tientallen (en mo gelijk nog meer) Zuidmoluk kers naar Indonesië gaan. Doel: oriëntatie, maar op die reis zal zeker ook worden ge sproken over een bij te buigen streven naar onafhankelijk heid. Wat kan de bijdrage van de Zuidmolukkers zijn bij de opbouw van Maluku, laten we zeggen, de Groot Molukken De mogelijkheid is niet uitge sloten, dat er zelfs een dans groep meegaat; een toe komstbeeld, dat nog maar kort geleden bij iedereen op de lachspieren zou heb ben gewerkt. Het belangrijke van de ge sprekken is ook, dat mensen uit de Zuidmolukse samenle ving met uiteenlopende ideeen willen deelnemen. Radicale jongeren, net zo goed als een Mantau of De- Lima. .,Ik ben zelf Molukker, ik ben niet bang en ze moeten me vertrouwen", zegt Johannes de Fretes. „Ik kan geen garan ties geven, vertrouwen dat is al. Duizenden persoonlijke wensen en visies op de toe komst hebben geen kans van leven. Ik zou misschien ook wel eens wat veranderd wil len zien; bijvoorbeeld in de dominerende positie van het leger in Indonesië. De rege ring ziet dat anders en dan is het voor mij oke, het wordt ooit anders, maar Soehar to bepaalt de tijd". De lijnen van security, van in terne veiligheid daar, snijden vaak de lijnen van persoon lijke verlangens. „Wie dat niet wil erkennen, doet Indonesië te kort, in haar ver scheidenheid. Ik weet toch, hoe hier in het blinde wordt gezocht naar contacten. Zon der vertrouwen leven, ver brokkelt". Vietnam Inderdaad is het zo, dat vooral de jongeren in hun drang naar nieuwe wegen, alle uitgesto ken handen vastpakken. Nog altijd houdt Vietnam de deur op een kiertje. Nog geen week geleden hebben we de inhoud gehoord van een tal gesprekken tussen de tactman voor de Vietname zen, de heer Bense uit Lunte ren en Pieter Tuny uit Boven smilde. De laatste ontkent die inhoud niet, maar heeft een aantal problemen, die verdere stappen tegenhouden; bij voorbeeld een gebrek aan fi nancien en de onzekerheid oVer de uitkomst van een vooronderzoek inzake mede plichtigheid aan de treinka ping. Over enige tijd zal de of ficier van justitie moeten be slissen of er al dan niet een rechtzaak komt tegen Tuny, Metekohy en Ririmasse Overigens zijn er stemmen, die zeggen, dat het vooronder zoek zo lang heeft geduurd om justitie de kans te geven hier en daar invallen te doen, want nog altijd wordt met vereende krachten gezocht naar een brein achter de ka ping. Deze zoekactie brengt men dan in verband met de inval bij Owel, de zakenman uit Baarle Hertog, maar dat is niet juist. De werkelijke aanleiding daartoe was de vondst van een tweetal brieven bij de wapenzoekactie begin sep tember in Assen. Die brieven waren gericht aan Owel en volgens een inlichting, die wfj niet bevestigd konden krijgen zou een van de afzen ders mevrouw Soumokil zijn geweest. In die brieven werd gesproken over de levering van wapens en dat heeft ge leid tot de inval bij Owel en het copieren van papieren van Brenda Risamenapatty, zijn secretaresse. Turken Terug naar de contacten. Na de vorige kaping in '75 kwam er van links-Turkse zijde in Ne derland zacht applaus. Dat was kennelijk aanleiding'ge noeg tot voorzichtige benade ring van deze arbeidersbewe ging. Zeer terloops is er ook over deze mogelijkheid ge sproken in de buitenland vleugel van de SPP-RMS. de overkoepelende organisatie van jongerenbewegingen buiten de Pemuda Masjara- kat (De Vrije Zuidmolukse Jongeren). Zoals te doen gebruikelijk wer ken de verschillende jon gerenorganisaties op eigen houtje. Het schort op alle fronten aan overleg, niet aan de wil tot overleggen. Voor beeld: initiatiefnemers van de SPP-RMS spraken in sep tember in Assen met voor mannen van de Pemuda als Etty Aponno en Otto Matu- lessy. Men vond elkaar op een aantal punten, besloot binnen een maand tot daadwerkelijk overleg te komen. Nu, begin december is er nog niets ge beurd, de verhoudingen zijn te gevoelig (wie nodigt wie uit, wie moet naar wie ko men Velen wachten op de komst van de nota, die na installatie van het nieuwe kabinet zal wor den gepubliceerd. Op de ka merdebatten. Anderen wachten niet meer, zoals de enkelingen van de Zuidmolukse Ondergrondse Linkse Jongerenbeweging, die onlangs de brief met dreigementen publiceerden. Een brief waarin werd verwe zen naar de RAF, een feit, dat te denken geeft, omdat er weliswaar al jaren contacten bestaan tussen individuen binnen de Zuidmolukse sa menleving en resten van de Rode Jeugd en andere ex treem-linkse bewegingen, maar vermenging van belan gen eigenlijk werd niet toe gelaten. Nu jongeren uit Moordrecht, Amsterdam en mogelijk nog wat wijken zwaaien met een oorlogsver klaring, betekent dat niet al leen gemis aan vertrouwen naar Nederlandse kant maar evenzeer gemis aan vertrou wen naar Zuidmolukse kant. De talrijke organisaties - de leiding, Manusama, de Pe muda, de SPP-RMS - zij bieden kennelijk geen alter natief. De ZOLJ bewfjst hoezeer ideeen uiteen gaan lopen. „Kontlikker" Met dit soort uiterste con sequenties, - een teleurge steld leven -, voor ogen, is het licht denkbaar wat reacties kunnen zijn op een mogelijk ombuigen van de verhouding Indonesie-Zuidmolukkers. In een serie gesprekken deze week met Zuidmolukse jon geren over de voorzichtige poging tot toenadering gaf iedereen persoonlijk toe op z'n minst enkele'stappen te rug te moeten doen. Enkele spraken van een herwaarde ring van alle waarden, van nog meer frustraties, van een wereld op haar kop: Het zal pijn doen. Als de weg van Manusama - eerst erkenning dan mis schien toenadering tot Dja karta - en de weg van Johan nes de Fretes (die dus moge lijk ook de weg van Soeharto c.s. is) - zich inzetten op de Molukken voor Indonesië en daarna autonomie -, als die wegen gaan kruisen en er een dialoog groeit, dan zal hier ongetwijfeld een bom bar sten. Voor velen onder jonge ren en ouderen zal die stap onverteerbaar zijn, het woord verraad zal niet van de lucht zijn. Maar nogmaals: het geeft te denken, dat sommige zeer felle jongeren bereid zfjn zich in dat avontuur te begeven. Johannes de Fretes: „Ik weet het, het zal bestaande tegen stellingen binnen de Zuidmolukse gemeenschap hier en daar verdiepen. Tegen mfj zeggen ze nu al „Javaanse kontlikker". Ik ben veel ge wend., ik heb altijd de waar heid gezegd en ben daardoor in moeilijkheden geweest, bekritiseerd door mijn rege ring. Maar wie niet gelooft en deze weg niet ziet, is alleen maar bezig voortdurend doelen te zoeken voor zijn on vrede. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van het his torisch onderzoek en als daarin recht wordt gedaan aan Zuidmolukse stellingen en beweringen, dan moet dit volk met die genoegdoening aan het werk. Dat werk ligt hier niet te wachten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 23