"Ze willen me in
een hokje stoppen"
"Audrey
Rose":
moralisme
waarde
honden
geen brood
van lusten
Films
deze week
WILLEKE VAN AMMELROOY:
'Komedie' gaat ten onder
aan overdosis flauwe sex
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1977
FILM
pagina 11
'De Mantel der Liefde', een film van regisseur Adriaan Dit-
voorst zal in februari van het volgend jaar in de Neder
landse bioscopen te zien zijn. Op zichzelf is dat niet zo
bijzonder, ware het niet, dat Ditvoorst zijn film heeft ge
maakt rond het thema van de Tien Geboden. Zijn benade
ring is zo controversieel, dat het project driemaal werd
geweigerd door het produktiefonds. Eenmaal voor de
scenario-aanvrage en tweemaal als film.
Daardoor bleef het script een jaar
lang op de plank liggen. Dit
voorst leek aanvankelijk dezelfde
tegenwerking te ondervinden als
de regisseur, die het pijnlijke
voornemen had kenbaar ge
maakt het liefdesleven van Jezus
te willen verfilmen. Uiteindelijk
kwam de financiële garantie toch
af en kon Ditvoorst met een rela
tief laag budget gaan draaien. De
film gaat twee uur duren en han
delt over de Tien Geboden, zoals
Mozes die zich destijds voor
stelde. Ze zouden een leidraad
moeten zijn voor het dagelijks
bestaan van de mensheid, maar
de praktijk wees, zo we allen we
ten, wel anders uit. Volgens Ad
riaan Ditvoorst is Christus, de
grote protagonist uit het Nieuwe
Testament,één van de eersten
geweest, die de ideeële gedach
ten van Mozes door zijn levens
wandel bestreed.Daarom is de
regisseur begonnen met een con
frontatie tussen Mozes en Chris
tus. Later introduceert Ditvoorst
Mozes als filmproducent en
Christus als regisseur. Voor de rol
van Mozes is Hans Boskamp aan
getrokken,terwijl de rol van
Christus door Joost Prinsen ge
speeld zal worden. Het staat nu al
vast dat deze film veel tegenstrij
dige reacties bij het publiek zal
oproepen. De film is sterk-frag-
mentarisch opgenomen: voor elk
gebod is een andere lokatie ge-
Door
Bert Koekebakker
zocht en zijn andere acteurs en
actrices aangetrokken. Volgens
Ditvoorst is door de compilatie
van fragmenten een ware black
comedy ontstaan, waaronder hij
verstaat een moeilijk defi
nieerbaar soort humor, geba
seerd op dood, liefde, neurose,
sexen perversie. Jules Croiset zal
in de film een pastoor spelen,
Henk Molenberg een bisschop,
Frans Vorstman een belas
tingambtenaar, Julien Schoe-
naerts een kardinaal en Mimi
Kok een bakkersvrouw. Verder
spelen mee Wim van der Grijn,
Marjan Berk, Ronny Bierman,
Siem Vroom, Rijk de Gooyer,
Sylvia de Leur en Ellen Röhr-
man. Een sterk controversieële
rol zal ook worden gespeeld door
Willeke van Ammelrooy, die in
'De Mantel der Liefde' de rol zal
spelen van de maagd Maria. Ge
zien haar vorige rollen op het
witte doek lijkt dit zo in tegen
spraak met het beeld, dat het
bioscoop-publiek van haar
heeft.dat het zinvol leek met
Willeke over haar interpretatie'
van de Maria-rol *te praten.
Velen kennen Willeke van Am
melrooy van haar rollen in films
als 'Mira' 'Frank en Eva', 'Da
kota', 'Een woord van Liefde' en
Help de Dokter Verzuipt'. Onbe
doeld groeide Willeke in Neder
land uit tot een sexsymbool. En
nu opeens de rol van Maria in 'De
Mantel der Liefde'. Het lijkt op de
Stones, die kamermuziek gaan
spelen of op Wolkers, die een
streekroman gaat schrijven.
Willeke: "Waarzin natuurlijk. In
Nederland bestaat de tendens je
in een hokje te stoppen, waar je je
hele verdere leven niet meer uit-
mag. Ik weiger daar catagorisch
aan mee te werken. Ik neem de
rollen aan, die me liggen en die ik
wat script betreft aantrekkelijk
vind. Als ik bovendien vermoed,
dat ik goed met de regisseur kan
samenwerken dan zal ik tegen
zo'n rol beslist 'ja' zeggen
In die andere films zat toevallig
relatief veel bloot. Dat zat wél in
die film en dat was niét omdat
Willeke van Ammelrooy zo nodig
bloot in een film moest. Daar
moeten de mensen eens vanaf.
Die gedachtenfout maken ze re-
gelmating. Bovendien heeft Ad
riaan me het script als eerste ge
geven. Hij zei me, dat ik maar een
rol uit moest zoeken, omdat ik
veel rollen kon neerzetten. Ik heb
toen voor de rol van Maria geko
zen. Gek, dat het publiek rollen in
de film en rollen op het toneel
scheidt. Op de toneelschool heb
ik al talloze malen de rol van Ma
ria gespeeld en heb daar nooit
enig probleem mee gehad. Nu is
men zelfs naar Van Agt gestapt,
omdat ik nooit de rol van Maria
zou mogen spelen en Joost nooit
de rol van Christus. Dat zou
godslastering zijn. Ik vind dat een
soort vooroordeel dat nergens op
slaat. Die mensen moeten eerst
de film maar eens gaan zien en
daarna gefundeerd kritiek leve
ren. Maar niet vooraf, omdat ze de
combinatie 'Van Ammelrooy-
Maria' hebben gehoord. Boven
dien heeft de regisseur er iets heel
moois van gemaakt"Jouw in
terpretatie is ook erg belangrijk.
Willeke: "Ja, want wie kent Maria?
Niemand toch. Ik heb daarom
van Maria gemaakt wat ik van
haar ken, afgestemd op de
beeldjes in de kerk. Ik kon met
die rol alle. kanten op. Ik heb dat
Mariabeeld even in de film tot le
ven gebracht en daar is eigenlijk
alles mee gezegd.'
Er zouden ook religieuze bezwaren
bestaan.Willeke:"Je (bedoelt te
gen mijn Maria-interpretatie? Ja
dat is me bekend. Ik ben vroeger
niet katholiek opgevoed, maar
zat altijd wel thuis als enige aan
tafel te bidden. Mijn vriendin
netjes, die wel katholiek waren,
werden in de kerk aangenomen,
maar dat was er voor mij natuur-
lijk niet bij. Toen heb ik me ver
kleed met een paar gordijnen om
me heen en paardebloemen in
m'n haar. Op diejnanier wilde ik
ook door de kerk aangenomen
worden. Maar ik werd geweigerd.
Ik herinner me nog wel, dat dat in
mijn jeugd grote indruk op me
heeft gemaakt. Ik geloof, dat ik
als kind, dat hele kerkelijke ge
doe al zag als een soort toneel
spel, grenzend aan magie.
Daarom was het voor mij niet
moeilijk me helemaal in mijn Ma
ria-rol m te leven.
Je hebt nu met Adriaan Ditvoorst
als regisseur gewerkt. Hoe was
die ervaring en met welke regis
seurs werk je het liefst?Wil
leke:'Ik heb erg prettig met Ad
riaan samengewerkt. Hij is een
hele rustige jongen, die z'n vak
goed verstaat. Andere regisseurs.
ja, ik heb een te gekke tijd bij
Scorpio-Films gehad, alleen
vond ik het eindresultaat sterk
tegenvallen. Misschien komt dat
omdat ik zeer kritisch ben. Ik heb
pas gedraaid met Harrij Kümel.
Die is heel moeilijk om mee te
werken. In België wordt hij 'de
tiran' genoemd. Meer in zijn rela
tie tot de technici dan voor ac
teurs en actrices. Maar het resul
taat is fantastisch. Dat vind ik ook
van deze film' De Mantel der
Liefde'. De mensen moeten ge
woon maar gaan kijken. En dan
niet bevooroordeeld. Niet den
ken aan 'Myra' of 'Frank en Eva'.
Zich afvragen: Wat brengt dat
mens er van terecht. Doet ze het
goed, kan ik me in die interpreta
tie vinden? Dat is belangrijk. Niet
of ik in vroegere films een hoer of
een overspelige echtgenote heb
gespeeld."
'Audrey Rosé', regie Sam Wise,
hoofdrollen: Anthony Hopkins
en Susan Swift, Studio theater,
16 jaar.
'We zijn op aarde om God te dienen
en om later in het hiernamaals
gelukking te zijn', klonk uit de
monden van veertig kinderen
met wie ik samen de eerste van de
lagere school bezocht, als ant
woord op een vraag van de in
bruine pij gehulde, rondbuikige
en bebaarde pater voor ons. Een
wijsheid die we hadden opge
daan uit het bruine boekje, met
de slappe kaft en het kruis op de
voorkant.
Die pater en dat boekje hadden on
gelijk. We gaan helemaal niet
dood. We sterven wel, maar onze
ziel blijft voortleven, niet in de
hemel, maar in het lichaam van
een nieuw geborene. Die wijs
heid deed ik gistermiddag op bij
het zien van 'Audrey Rosé', het
nieuwste 'leerstuk' uit de stal van
United Artists, de produktie-
maatschappij, waar de amuse
mentscrisis voor de zoveelste
keer genadeloos van zich heeft
"Audrey Rose"
doen spreken.
In het kader van het doorbreken
van taboes, is het na alle films
over door de duivel bezeten on-
schuldigen tijd voor nieuw licht
op het verschijnsel reïncarnatie.
Vader, moeder en dochtertje vor
men een gelukkig gezinnetje,
waar in volstrekte harmonie met
volle teugen wordt genoten van
de geneugten die het leven de be
ter gesitueerden zo rijkelijk te
bieden heeft. Alleen, er is één
jaarlijks terugkerende schaduw
over die vreugde: begin October
als de dag nadert waarop de ver
jaardag van het elfjarige meisje
gevierd moet worden, wordt het
meiske in haar dromen geplaagd
door steeds dezelfde nachtmer
rie. Het kind rent dan uit bed, dolt
de slaapkamer rond, slaat met
haar handen tegen het raam,
roept om haar vader, maar
reageert niet als deze haar bij haar
naam noemt.
Ze 'groeit er wel overheen, ver
moedt iedereen, totdat een mys
terieuze figuur na al een aantal
weken het gezin in het oog te
hebben gehouden, in een gesprek
met de ouders duidelijk maakt
dat het meisje Yvy de reïncarna
tie is van zijn elf jaar gele.den bij
een auto-ongeluk omgekomen
dochtertje Audrey Rose. Die auto
sloeg over de kop, raakte in brand
en Audrey Rose heeft tevergeefs
met haar handen tegen het auto
raampje gebonsd en om haar va
der geroepen. Vader is de onge
lovige Thomas, moeder raakt on
der de indruk van het verhaal van
Audrey's vader, die in India in
armoede levend, de 'zin van het
bestaan' heeft ontdekt en zeker
weet datje rustig dood kunt gaan,
omdat je ziel een paar uur later
toch weer in een andere gedaante
terugkomt.
Veel meer dan dat het allemaal van
een moralisme is waar de honden
geen brood van lusten, hoeft over
zo'n anti-film niet geschreven te
worden.
TON VAN BRUSSEL
'The seven men army' (Het leger
van zeven man). In de hoodrol-
len: honderden elkaar heftig be
strijdende Chinezen en Japan
ners uit wier lijven lustig besse
nsap (van een erg slecht merk)
lekt. Theater: Luxor. Leeftijd 16
jaar.
Regisseur Chang Cheh moet 'The
seven men army' hebben ge
maakt toen hij kampte met een
alngdurige kater, anders zou ik
de flauwekul niet kunnenverkla-
ren die hij met dit produkt heeft
afgeleverd. Het is werkelijk on
gehoord. De mond zwiept open
van «verbijstering.
Volgens de gegevens clie de films
begeleiden speelt het verhaal
Seven men Army
absurde film
zich af in de jaren dertig dis de
Japanners China binnenvallen.
Of het verhaal op een historische
gebeurtenis steunt, zou ik niet
kunnen zeggen. Maar al zou dat
zo zijn, de werkelijkheid moet
heel anders zijn geweest dan de
absurde taferelen die de heer
Chang ons in Eastmancolor voor
zet. Wat hij ons wil laten geloven
is dat zes Chinese .militairen plus
een jongeman in staat waren een
belangrijk fort vele dagen lang te
Vrouwen praat me er niet van
"Calmos" (Vrouwen praat me er
niet van); regie: Bertrand Blier;
hoofdrollen: Jean Rochefort en
Jean Pierre Marielle; Lido 3; 16
jaar.
Vluchten uit de beslommeringen
van het huwelijk is het hoofd
thema van deze komedie van
Bertrand Blier.
Twee mannen vinden elkaar op
toevallige wijze in dezelfde situa
tie verzeild: ze balen van het hu
welijk en van vrouwen in het bij
zonder. Ze willen niets liever dan
rust en lekker eten. Dat doen ze
dan ook in een klein Frans
plaatsje, waar ze in de plaatselijke
pastoor een goede compagnon
vinden.
Maar helaas weet het zwakke deel
van het menselijk geslacht ze op
te sporen. Ze zullen een week
einde terug moeten om hun ech
telijke plichten te vervullen.
Maar zelfs dat is de heren teveel
en snel wordt de vlucht weer ge-
sen het mannelijk en vrouwelijk
geslacht, waarin de heren het on
derspit delven. Hun straf is, dat ze
zich wezenloos copuleren tot ge
noegen van talloze vrouwen.
Tenslotte zijn hun lichamelijke
krachten dusdanig afgenomen
dat ze tot kaboutergrootte zijn
geslonken. De twee vinden dan
hun einde op een plaats, waar zij
al té véél hebben vertoefd
De opzet van het verhaal is erg aar
dig. Blier had er een leuke kome
die van kunnen maken. Maar he
laas verzandt hij in een te serieuze
aanpak van de hitsige horden
Een complete oorlog breekt uit tus-
Dit heeft tot gevolg datje steeds zit
te wachten tot het nu echt leuk
gaat worden. Maar helaas wordt
dat geduld niet beloond. Waren er
in het begin van de film de uitge
breide vreetpartijen, die al slaap
verwekkend werden op den
duur, verreweg het grootste ge
deelte wordt in beslag genomen
door vluchtige copulatiescènes
maar in zo'n overmaat dat het
voor de helft korter had gekund.
Een langdradig geval dus deze
Franse film, die eigenlijk te bizar
is om nog leuk te kunnen zijn.
Wat Blier er nu eigenlijk mee heeft
willen bereiken wordt in het ge
heel niet duidelijk. In elk geval
wordt de overdosis sexuele ac
tiviteit je op het laatst wel erg
machtig. Massale uitkleedpar-
tijen krijgen als gevolg dat het
"bloot sla dood" zijn effect niet
verliest en het labbekakkerige
gedoe van de heren bij deze
massa-hysterie maakt het er niet
beter op.
Dat er een nog zo voor de hand lig
gend einde komt aan het hele ge
doe is de regisseur nog kwalijker
te nemen.
Alles bij elkaar een overbodige en
uit zijn voegen gerukte produk-
tie, waar je katterig en bepaald
onbevredigd uitkomt. En dat
laatste heeft in elk geval zeker
niet de bedoeling van de regis
seur kunnen zijn.
ANNEMIEK RUYGROK
verdedigen tegen enkele batal
jons Japanners. Bij het geweer-
vechten blijkt iedere Chinees het
met gemak te kunnen klaren te
gen zo'n 25 tegenstanders.
Kanonnen en tanks worden in de
strijd geworpen, het helpt alle
maal niets. De zeven blijven fraai
overeind en spreken elkaar toe in
een taal die je alleen in ontmoedi
gende boeken aantreft. Pas als de
Japanners vliegtuigen inzetten,
gaan de zeven er aan. Maar tot
hun laatste ogenblikken blijven
ze zeer taai. Eén vecht er zelfs
door mete
lijf heen.
'The seven
het geld.
s dwars door zijn
RUUD PAAUW "Vrouwen praat
heren duur te staat.
Blijvers
LIDO 1 - "Soldaat van Oranje",
oorlogsfilm.
LIDO 2 - "Airport '77, verdwe
nen in de Bermudadriehoek",
rampenfilm.
TRIANON - "Goodbye Em-
manuelle", sexfilm.
Kindermatine
CAMERA - "Roze panterfes-
tival".
LIDO 3 - "Donald Duck goes
West".
REX - "De avonturen van Pippi
Langkous".
Nachtfilms
CAMERA - "Le corps de mon
ennemi".
REX - Pornosex in Bangkok".
REX
"De nachten van Charley" - Hfj
ligt er wakker van.
Goede films in Am
sterdam
"Licht en donker" van Ingmar
Bergman, Kriterion.
"Le juge Fayard dit "le sheriff'
van Yves Boisset, met Patrick
Dev/aere, Calypsoclub.
APOLLO 1: "Joe Kidd", dag.
2.30,7 en 9.15 uur, zo. ook 4.45
uur. 12 jaar.
APOLLO 2; "The deep", dag. 2,
7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15
uur. 16 jaar.
ASTA: "Le sheriff', dag. 2.30, 7
en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7 en 9.30
uur. 12 jaar.
BIJOU: "Bilitis", dag. 2,7.30 en
9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16
jaar.
CALYPSO: "Bobby Deerfield",
dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo.
1.45,4.15,7 en 9.30 uur. 12 jaar.
CAMERA: "North by north
west", dag. 2.15, 6.45 en 9.30
uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur. 12 jaar.
CINEAC: "The enforcer", dag.
1.30, 4,1 en 9.30 uur. 16 jaar.
CORSO: "Soldaat van Oranje",
dag. 2.30 en 8.30 uur. 16 jaar.
DU MIDI: "Samen uit, samen
thuis", dag. 8.15 uur, vr., za. 7
en 9.30 uur, zo.4,7 en 9.30 uur.
AL.
EURO: "Papillon", dag. 1.45 en
7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45
en 7.45 uur. 12 jaar.
METROPOLE 1: "Providence",
dag. 2. 6.45 en 9.30 uur. zo.
1.15,4,6.45en9.30uur. 16jaar.
METROPOLE 2: "The car",
dag. 2. 6.45 en 9.30 uur, 'zo.
1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16 jaar.
METROPOLE 3: "Goodbye
Emmanuelje", dag. 2, 6.45 en
9.30 uur. zo 1 15,4,6.45 en 9.30
uur. 16 jaar.
METROPOLE 4: "Valentino",
dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16 jaar.
METROPOLE 5: "Verdwenen
in de Bermuda driehoek",
dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 12 jaar.
ODEON 1: "Herbie gaat naar
Monte Carlo", dag. 1.45, 6.45
en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur.
AL.
ODEON 2: "Een paarse taxi",
dag. 2,6.45 en 9.15 uur. 16 jaar.
ODEON 3: "Heavy traffic", dag.
2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook
4.45 uur. 16 jaar.
ODEON 4: "Vrouwen, praat me
er niet van", dag. 2.15, 7.15 en
9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 16
OLYMPIA: "The süng", dag. 2
en 8 uur. 12 jaar.
PASSAGE: „Soldaat van
Oranje", dag. 2 en 8.15 uur, za.
en zo. 1.30,4.45 en 8.15 uur. 16
ROYAL '70: "Porno-rapport",
do., za. en zo. 2, 7 en 9.30 uur,
vr. 2 en 6.45 uur. ma.2 en 8 uur,
di. en woe. 2 uur. 16 jaar.
ROYAL: "Kung-Fu guerilla's",
do., vr., za. en zo. 2, 7 en 9.30
uur, ma. t/m woe. 2 en 8 uur.
12 jaar.
DE UITKIJK: A nous les peti-
tes Anglaises", dag. 2, 7 en
9.30 uur. 16 jaar.
STUDIO 2000: "De carrière van
een kamermeisje", dag. 7 en
9.30 uur, do., vr., ma. en di.
ook 2 uur. 12 jaar.