\£VRAgaat verfilmde 'Kronkels' uitzenden :(|y) vandaag toegelicht EERSTE AFLEVERING OP 18 NOVEMBER Gevolgen van tv-onthouding Zeldzaam mooi spel in Hedda Gabler' WOENSDAG 2 NOVEMBER 1977 PAGINA 5 Simon Carmiggelt. Een echte Carmiggelt: „De herfst keek door het raam van de kroeg naar binnen, als een verlepte vrouw die haar man zoekt. Maar in het stille, oude lokaal, waar iets was blijven hangen van de tachtigers met hun smalle broeken en hun soepele knoopschoenen, leverde de namiddag schemer al- leen mijn rug en de brede tors van de kastelein op. In ons loom, doch niet onbehaaglijk zwijgen, trad een man met een dophoed binnen, die zijn aktentas voorzichtig op de grond plaatste, of er een dwergje in zat, dat zich anders zou bezeren." Fragment uit kroeglopen"Probeer dat nou eens te vertalen in een film. Het lijkt bijna onmogelijk, maar toch is het gebeurd. Op vrijdag 18 november, direct.na het nieuwe programma van Sonja Barend, begint onder de titel „Mo menten van Carmiggelt" een serie van twaalf verfilmde „Kronkels", waarvan elke week een aflevering wordt uitgezonden. De VARA kocht de serie van Hollandia Filmprodukties in Amsterdam, na dat zij twee proeffilrripjes had ge zien die bewezen dat het kon. Daarmee komt wel een einde aan het voorlezen uit eigen werk, dat Carmiggelt jarenlang met succes heeft gedaan. Een afscheid dat ve len triest zal stemmen, want het is nauwelijks voorstelbaar dat iemand de televisie uitschakelde na de ingeblazen weemoed van- de herkenningstune. Heeft ooit een Nederlandse schrijver zoveel populariteit geno ten als de meester van de mini-no velle, wiens humor de laatste jaren zo doortrokken is van pes simisme? Regisseur Otto Jongerius, samen met Mathijs van Heijningen en Rene Solleveld de makers van de filmpjes, noteerde die populariteit als een opvallende ervaring toen hij op zoek ging naar lokaties. „Nergens ben ik iemand tegenge komen die nooit van hem had ge hoord of niet iets van hem gelezen had. Iedereen is ook bereid iets te doen zodra de naam Carmiggelt valt. Ook de acteurs die ik voor die filmpjes heb aangetrokken. Elke aflevering duurt niet langer dan drie, vier minuten. In andere om standigheden zijn acteurs voor zulk klein werk niet zo gauw te vinden. Maar voor dit wel. Behalve Ko van Dijk, die niet mee wilde doen, zei den de anderen onmiddellijk ja. Ja, vreemd he, van Ko van Dijk. Ik had hem graag ingeschakeld. Als mo tief gaf ie op dat hij niet te veel op de televisie wilde verschijnen. Maar ik zie hem nooit op de buis". „In de serie komen drie kroegverhaaltjes voor. Om de juiste lokatie te vinden zijn we tweehonderd kroegen afge sjouwd. Toen we er eenmaal drie hadden gevonden, waren de kas teleins onmiddellijk bereid mee te werken. Het speet hen alleen dat Carmiggelt zelf niet kwam. Car miggelt 1 is in Amsterdam zo'n beetje een volksheld hè". Sfeer Otto Jongerius, die het intensieve kroeglopen om professionele rede nen verklaart als een noodzaak om de juiste ambiance te vinden maar ook het licht dat doorstraalt in alle Kronkels, sloeg het aanbod af van de VARA de verhaaltjes in de tele visiestudio op te nemen. „Het is na tuurlijk veel goedkoper, televisie, maar zeker voor dit projekt waar het zo op de sfeer aankomt is fil men od lokatie beter." Over ue aanleiding tot het projekt zegt hij: „De fotograaf Arnoud Overbeeke heeft er de stoot toe ge geven. Hij kent Carmiggelt goed en had hem gevraagd of hij het niet leuk zou vinden wanneer sommige van zijn Kronkels werden verfilmd. Hij dacht niet dat Carmiggelt zou toehappen maar die deed dat wel, Door Paul van Beckum op voorwaarde dat hij betrokken zou worden bij de keuze van zijn Kronkels. Over de twee proeffilmpjes was hij bijzonder tev reden. De acteurs stemden in hun rol overeen met de typetjes die hij in zijn hoofd had. We zijn toen be gonnen met de volgende tien. Be halve ikzelf had ook Carmiggelt een voorselectie van vijftig Kronkels uit zijn totale oeuvre gemaakt". Otto Jongerius, regisseur van de serie Momenten van Carmiggelt'. Perfect Opnieuw de vraag: Hoe vertaal je zulke verhaaltjes in een film? Otto Jongerius haalt de script erbij. De Kronkels blijken in stukjes ge knipt. De sfeerbeschrijvingen voor regisseur en cameraman, de dialo gen voor de acteurs. Je moet wel een geroutineerde toneelspeler zijn om het mannetje of vrouwtje on middellijk te treffen zowel in uit beelding als in tekst. Jongerius: „Nergens heb ik een woord toegevoegd of weggelaten. Carmiggelt schrijft zijn dialogen zo perfect voor een filmer, hij is beslist de beste in Nederland. Als hij alle verfilmde Kronkels goed vindt, wil ik hem het voorstel doen het scena rio te schrijven voor een complete film. Ik weet dat ie het niet zal doen, Haanstra heeft het hem ook al eens gevraagd, rhaar hij voelt er niets voor. Toch blijf ik hopen. Mis schien als ie het resultaat ziet van ons werk. Ja, en wat die sfeerbe schrijvingen betreft, dat doet de camera. Geen eenvoudige zaak na tuurlijk, maar ik geloof dat het aar dig gelukt is. In het begih dacht ik: Het gaat te lang duren, het wordt traag en saai. Naderhand bleken de stille momenten en die traagheid juist een bepaalde spanning op te roepen die deze filmpjes nodig hebben. Belangrijk is ook de aan kleding en het licht zoals ik al zei". Trein Jongerius moest wel kleur gebrui ken omdat televisie geen zwart-wit meer accepteert, maar was dat toch niet mooier geweest? Leent Car miggelt zich eigenlijk- wel voor kleur? Lichte aarzeling bij Jongerius. „Ja, inderdaad, als je die verhaaltjes leest denk je in zwart-wit. Maar het is toch wel mooi geworden dacht ik". Behalve in kroegjes werd er ook gefilmd in een winkeltje, bij een bankje op de hei, in een zaaltje, een boerderij, bij een bushalte en twee keer in een trein. „Die treinopnamen waren knap in gewikkeld", zegt Jongerius. „Het wisselende licht en de steeds wis selende achtergrond, daar moest je rekening mee houden bij. de mon tage. Je kunt niet zo monteren dat je de ene seconde een weiland ziet en de volgende een station. Het zaaltje hadden we nodig voor het verhaaltje over die voordrachts kunstenaar. Een ontzettend dikke man moet zo hoesten dat hij op zijn „duivels krakend schoeisel" de zaal uitvlucht. Als hij even later terug keert zakt hij door zijn stoel". Acteurs Niet minder dan vijfendertig ac teurs werden voor de twaalf filmp jes gecontracteerd, onder wie KRO s babbelaar Kees Schilpe- roort in een schitterende rol van een man die in de trein voortdurend pech heeft, Chris Baay, Lou Geels, Guus Hermus, Wim Wama, Bram Biesterveld, Georgette Hagedoorn, Joan Remmelts, Riek Schagen, Hetty Blok, Jan Lemaire (93 jaar), Ank van der Moer, Fien Berghegge en John Bluming, De kasteleins, zo monumentaal van gewicht in de verhalen van Carmiggelt, worden gespeeld door Floor Koen, Ben Hulsman en Jan Hundling. Elke aflevering wordt ingeleid met een herkenningsmuziekje van twintig seconden. DETROIT - Vijfhonderd dollar (ongeveer 1200 gulden) om een maand lang zonder televisie te leven. Dat aanbod deed het kleine Amerikaanse dagblad Detroit Free Press zijn lezers. Zo de methode al enige op voedkunde moest ontberen, de overeenkomst had genoeg aanlokkelijks. En toch waren slechts 27 van de 120 gezinnen, die warden benaderd, bereid zich aan het experiment te on derwerpen. Na een "kuur" van een maand kon men bij de vijf als proefkonijnen geselecteerde gezinnen constateren dat de onthouding niet zonder geva ren was: een ontwenningscrisis vertaalde zteh na de zesde dag in een algeheel stilzwijgen die het bestaan van één van de echtparen in gevaar bracht, terwijl nicotinevergiftiging de gezondheid van twee andere personen bedreigde. Er waren echter ook positieve resultaten. Alle proefpersonen verklaarden meer te hebben gelezen, vaker naar de bioscoop te zijn geweest, frekwenter ouders of vrienden te hebben ontmoet. Het merendeel van de vaders erkende dat ze hun kin deren beter hadden leren ken nen en vier echtparen gaven toe dat de ervaring een stuk toena dering tussen hen had bewerk stelligd. ■k Miss Engeland (midden) wordt op deze foto omringd door schoon heden uit andere landen, die al in Londen zijn aangekomen voor de Miss-worldverkiezingen op 17 no vember. V.l.n.r. de mooisten van Zwitserland (voorgrond). Be rmuda, Duitsland, Nieuw Zeeland, en Cyprus. ADVERTENTIE bijna 1 miljoen aan prijzen Voor 1,50 kunt u reeds meedoen met deze nationale puzzelactie t.b.v. de stichting Buitenlandse Vakanties voor Gehandicapten en een van de prachtige prijzen winnen, waaronder de Singer type 161. 'n Lichtgewicht machine met vrije arm en vele extra's. Winkelwaarde 599.-. En bent u geen prijswinnaar dan heeft u nog geen pech want er is al een electrische Singer zig-zag machine voor 399.-. t.b.v. Buitenlandse vakanties voor gehandicapten LEIDEN - Van Hendrik Ibsen, de toneelschrijver die in 1906 stierf, was me vroeger alleen het grapje bekend van de jon geman, die op de dansvloer vroeg: "Ken je Ibsen"? Waarop zij, wellicht meer verstand heb bend van to-maten dan van to neel, antwoordde: "Nee. hoe mót dat"? Later werd duidelijk, dat Hendrik Ibsen één van de groot ste toneelschrijvers is, die men in jaren heeft gekend diepdoor- voelde wiens geesteskinderen toneelgezelschappen ook heden ten dage nog dankbaar gebruik maken. Hij is een zeer produktieve to neelschrijver geweest en het pleit voor hemdat zijn stukken, ruim zeventig jaar later, nog steeds opgevoerd worden en een dankbaar publiek vinden. De Haagse Comedie heeft met "Hedda Gabler" beslist alle eer ingelegd, die nagestreefd werd, toen men besloot het stuk op het repertoire te nemen. Anne-Wil Blankers als Hedda Tesman,de vrouw van Jörgen Tesman, een doctor in de cultuurgeschiede- nis(Basten Batenburg) waséén van de actrices, die bijzonder geloofwaardig overkwam. Haar spel is van een echtheid, gevoed door diepdoor voelde emotie, die men tegenwoordig slechts sporadisch op het toneel tegenkomt. Hedda en Jörgen Tesman hebben samen,op insti gatie van Hedda een villa ge kocht waarin Hedda zich echter gruwelijk verveelt. "Alle ka mers ruiken naar lavendel en gedroogde rozen, het is een lucht, die aan dood en verdor ring doet denken", zegt Hedda op een gegeven ogenblik tegen rechter Brack (Wim de Haas). Er blijkt een constant levend, echter nauwelijks de opper vlakte bereikend, span ningsveld te bestaan tussen Hedda en Jörgen Tesman, met wie Hedda schijnbaar niet uit emotionele overwegingen is ge trouwd. Voorts heeft Ibsen nog een relatie tussen Hedda Tes- man-Gabber en Ejlert Lövborg geïntroduceerd, een vroegere studiegenoot van haar echt genoot. die haast publiekelijk haar liefde voor zijn stu dievriend in twijfel trekt. "Zit er geen kiertje in de deur, waardoor we met elkaar kun nen praten", vraagt rechter Brack zich af, wanneer Hedda hem vertelt, dat zij zich moest verkleden en daarom de dialoog tussen hen niet gaande kon houden. Heeft Ibsen hiermee be doeld dat er ook een diepe gene genheid tussen Brack en Hedda Tesman kon ontluiken? Ibsen suggereert in het stuk veel, waardoor regelmatig een mys terieuze sfeer ontstaat. Marjon Brandsma als Thea Elvsted had in "Hedda Gabler" een verras send goede bijrol. BERT KOEKEBAKKER ADVERTENTIE hervormd nederland Koop deze week HN: tafel- Carlos Hugo en Irene terug In Spanje De Horeca en manleren Eén jaar na de giframp In Se- veso: Nederland heeft de les nog niet geleerd. Het riskante leven In Tsjecho-Slowakije Prof. Heerlng over de ont goocheling van de jeugd. Hervormd Nederland, houdt de hoop levend tijdschriftenhand* NEDERLAND I 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van de WD (POL. PARTIJEN) 20.00 - Hoe Yoekong de bergen verzette, documentaire serie (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.05 - Panoramiek (NOS) 22.35 - Studio Sport (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.15 - Duits, les 12 (TELEAC) 18.45 - Toeristische Tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Iemand zoals jij, informatieve serie voor kinderen (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - 5 minuten film van het Nationaal Jeugdfonds(SOCUTERA) 20.30 - Zeg maar oma, filmreportage (NCRV) 21.00 - Schrikbeeld, misdaadfilm (NCRV) 22.20 - Tot besluit (NCRV) 22.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 2 NOVEMBER DUITSLAND I (Region, progr.: NDR: 18.00 Filmreportage. 18.30 Aktual. 18.45 Kleutersene. 18.55 Region, magaz. 19.26 Treffpunkt New York, tv-sene. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Region, nws. J8.05 Progr.-in form. Aansl.: Natuurserie. 18.40 Amus.progr. 19. L5 Aktual. 19.45 Reportage.) 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Aktuele docum. 21.00 Familieserie. 21.45 Amus.magaz. 22.30 Journ., commentaar en weer- ber. 22.40 Sport. 23.40 Journ. DUITSLAND II *8.20 Der Pfarrgockel, tv- spel. 19.00 Journ. 19.30 Kennen Sie die Lindemanns?, tv-serie. 20.15 Aktuee) magaz. 21.00 Journ. 21.15 Dei wilden Zwanziger (The Roa ring Twenties), speelfilm. 22.55 Journ. serie. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Operation gelungen - Patient tot (Tutto a posto e niente in ordine), speelfilm. 21.55 Cultur. magaz. 22.40 Filmreportage. WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus Engels. 19.00 Kleuter- serie. 19.05 Progr. voor Spaanse werknemers. 19.15 Tv-cursus En gels. 19.45 Region, nws. 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Der gla- seme Schlussel (The glass key), speelfilm. 22.05 Cultur. magaz. 22.50 Begegnungen, tv-film. 23.35 Journ BELGISCHE TV WOENSDAG 2 NOVEMBER NET i 18.15Tekenfilmserie. 18.20 Concert. 18.45 Inform, progr. 18.50 Luchtschippers, tv-serie. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Het meisje van de TV, tv-se rie. 20.40 Privé, tv-spel. 21.45 Re portage. 22.15 Journ. NET 2 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Concert. 18.45 Inform, progr. 18 50 Luchtschippers, tv-serie. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Secret Army, tv-serie. 21.04- 22.00 Docum. serie. ■kin de IKON-serie "Iemand zoals jij" vertellen kinderen van een jaar of twaalf, dertien over hun emoties, angsten, verlangens en gevoelens. Na verliefdheid (vanavond, Ned. 2, 19.04 uur) staan de onderwerpen jaloezie, angst, vriendschap (zowel tussen jongens als tussen meisjes) en zelfstandigheid ter discussie. k De gas- en olievelden in Drente, wandkleden in de Groningse Mar tinikerk en het 400-jarig bestaan van het St. Elisabethsziekenhuis in Amersfoort zijn de onderwerpen vanavond.in "Van gewest tot ge west" (Ned. 119.04-19.45). De forse prijsverhogingen voor olie na de energiecrisis hebben dure nieuwe winningsmethodes uit stoom plot seling verder belangrijk gemaakt. Maar als de verschillende overhe den toestemming verlenen kan het Drentse Schocmebeek oliedorp blijven zolang de aardolievoorraad strekt. Zeven wandkleden han gen in de Martinikerk, gemaakt door Annie Vriezen uit Ezinge en voorstellend de zes dagen waarin God de wereld schiep en de zevende dag waarop Hij rustte. De wandkleden zijneen geschenk van de stad Groningen aan de Hervormde gemeente ter plaatse. Het St. Elisabe thsziekenhuis in Amersfoort issinds 1969, toen een modern ziekenhuis aan de rand van de stad werd geopend, verpleeghuis, maar het kan terugzien op een rijke historie. k Panoramiek brengt vanavond op het eerste net (22.05-2235) de uitgestelde uitzending over "Het eind van de olie". De prognoses bewegen zich,afhankelijk van het produktietempo, interpretatie van getallen en de geschatte reserves, tussen de 25 en 50 jaar. Dan is de koek definitief op. Panoramiek behandelt de kwestie aan de hand van twee contrasterende voorbeelden: Venezuela, waar de OPEC in 1973 werd opgericht, en hét Arabische vorstendom. Aboe Dhabi aan de Perzische Golf. k De NCRV vertoont vanavond op Ned. 2 een Engelse politiefilm, waarvoor het scenario werd geschreven door John Hopkins, bekend van de serie "Z-Cars". De film heet "Schrikbeeld" (oorspronkelijke titel: "A story to frighten the children"en vertelt over een jong meisje dat vermoord wordt ondanks het feit dat zij zeer nadrukkelijk om hulp heeft geroepen. Niemand in haar directe omgeving reageerde. En later verwijten de buurtbewoners dat de politie weer eens gefaald heeft en dat deze moord voorkomen hdd kunnen worden. WOENSDAG 2 NOVEMBEft- HILVERSUM I TROS: 18 00 (S) Vervolg Aktua. P.P.: 18.19 Uitz. van DS'70. TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De ver halen van Virgilius van Tuil, ver volgverhaal. 18.46 (S) Hartje Am sterdam, gevar. progr. IKON: 19.00 Gezamenlijk Hervormde en Gere formeerde kerkdienst. 19.58 Wilde Ganzen TROS: 20.00 (S) Hartje Amsterdam (vervolg). 22.00 (S) Een mondje Frans: muz. en inform uit Frankrijk 22 30 Nws. 22.40 (S) Ak tua 4. 23.00 (S) Kruis en mol: muz.progr. 23.55 Nws. HILVERSUM II start en finish, sportprogr. 19.30 (S) Brassband Magaz. 20.00 Nws. 20.05 VARA-klassiek: Amsterdams Philharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Roberto Benzi. 21.35 (S) Werk in proza en poezie, literair progr. 22.00 Muz. van deze eeuw. NOS: 22.15 Open school. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Akutal.overz. Ra- dio-TV, 23.10 De krant van morgen, 23.20 Den Haag vandaag en om 23.52 Even op adem komen, yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacature bank 18.10 (S) NOS-maal. 19 30 (S) Langs de fijn, sport en muziek. (19.38 Paardekoersen 19.52 Vis- rubnek23 02 (S) NOS-jazz. 0 02(6) Metro's Midnight Music 1 02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk 4 02-7.00 (S) De achter nacht. DONDERDAG 3 NOVEMBER HILVERSUM I NOS: 7.00 Nws. NCRV 7.02 Het levende woord. 7.08 Te deum laudamus 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu 7.55 Vandaag donderdag 8.24 Werk-woord. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Wie weet waar Willem Wever woonf 9.45 Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 In 't zilver. 12.00 De Kilima Hawanans show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen 12.30 Nws 12 41 Hier en nu 12.55 Middagpauze-dienst 13.15 NCRV-globaal. 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. HILVERSUM II NOS: 7.00 Nws. Ochtendgymnastiek AVRO 7 20 Avro-klok. 8.00 Nws. 8.11 Avro's radiojournaal. 8.25 Avro-klok. 8.50 morgenwijding. 9.00 Jolanda loopt weg 9 35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Radio lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.30 Rondom twaalf. 12.15 Avro's sportpanorama. 13 00 Nws. 13.11 Avro's radiojournaal 13.25 Beursplein 5. 13.30 Een middagje Avro 17.00 13 - speciaal. 17.40 De vrye gedachte. 17.55 mededelingen. HILVERSUM III Ieder heel uur nws. TROS: 7.02 Met Pe ter gaat het beter. 9.05 De Hugo van Gelderen show. 11.03 Drie draait op ver zoek. 12.03 Boter, Klaas en pryzen 14.03 Polderpopparade 16.03 Europarade. HILVERSUM IV NOS 7.00 Nws. KRO 7.02 Baderie. 9 00 Nws. 9 02 Aan woorden voorbu 9.10 Solo 10 00 Schuberttiade Hohenems 1977 12 00 Rondom het twaalfjarig be stand (1609-1621) 14.00 Nws 14 02 Spek takel 14.30 Koliage van alledaags en zeldzaam 15 30 Voor God en Goden. 16.00 Bu voorkeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5