Excuses aan alle mensen die we moesten teleurstellen! Gevangen Ier weigert eten Beter "klimaat' voor kinderen in ziekenhuis BUITENOM BINNENDOOR Den Haag vandaag in kleur ZATERDAG 29 OKTOBER 1977 BINNENLAND AMSTERDAM - De 38-jarige Ier Patrick Callagher, die sinds begin juni gevangen zit in het Am sterdamse huis van bewaring, is elf dagen in hongerstaking. De Ier probeert zo een mogelijke uitleve ring te voorkomen. De danig ver zwakte Callagher is gisteren over gebracht naar het penitentiair ziekenhuis in Scheveningen. De Ierse Republiek heeft om uitle vering van Callagher gevraagd in verband met een roofoverval in Dublin. De Ier zelf beweert, dat po litieke motieven aan het verzoek om uitlevering ten grondslag lig gen. Callagher is IR A-lid, zegt hij. De Amsterdamse rechtbank achtte enige tijd geleden uitlevering van Callagher toelaatbaar. De Ier is daarop in beroep gegaan bij de Hoge Raad in Den Haag, die nog geen uitspraak heeft gedaan. Na de uitspraak van de Hoge Raad is de uiteindeliike beslissine over de uitlevering aan de minister tJustitie. 'Callagher kwam na zijn bankover val met een vals paspoort ons land binnen. In Amsterdam werkte hy geruime tijd bij de stadsreiniging. Hij liep tegen de lamp, toen hij bij toeval door de Amsterdamse politie werd gearresteerd voor het bezit van een alarmpistool. ARNHEM - De oud-directeur van de Arnhemse toneelschool Ben Groenier is op 71-jarige leeftijd overleden. De crematie heeft giste ren in stilte plaats gehad. Als acteur maakt Groenier een carrière die hem na de Tweede Wereldoorlog bij het Amsterdams Toneelgezel schap en de Toneelvereniging bracht. Hij was sedert de oprichting in 1956 directeur van de toneel school, wat hij bleef tot hij in 1970 met pensioen ging. Penning voor prof. Snellen LEIDEN - Prof. dr. H. A. Snellen cm Einthovënpënnïng. Dit gebeurde tijdens een herdenking in het laboratorium voor fysiologie, van de dood van Willem Einthoven (50 jaar geleden). Einthoven was een Nederlands fysioloog 1860-1927) en hoogleraar aan de Leidse universiteit van 1886 af. Hij kreeg in 1924 de Nobelprijs voor zijn uitvinding van de snaargalvanometer waarmee zeer geringe electrische spanningsverschillen in een orgaan kunnen worden aangegeven. Prof. Snellen is hoogleraar inwendige geneeskunde met cardiologie als bijzondere opdracht. Sinds 1971 is hij met emeritaat. De herdenking was onderdeel van een door de Boerhaavecommissie voor Voortgezet Onderwijs georganiseerd symposium met als thema "Ontwik kelingen in de electro-cardiografie 1927-1977". Elektrocardiografie behelst het onderzoek naar de werking van het hart door middel van een zg. elektrocardiogram. Aktiestromen van het hart worden met behulp van op het lichaam bevestigde elektroden geregistreerd en zichtbaar gemaakt, waaruit vervolgens bepaalde conclusies getrokken kunnen worden. Op de foto naast prof. Snellen, die links staat, de rector magnificus, prof. ROTTERDAM - In Rotterdam is vandaag de landelijke vereniging 'Kind en ziekenhuis' opgericht, die zich ten doel stelt, 'het behartigen van het welzijn van het kind voor, tijdens en na een ziekenhuisop name'. De vereniging komt voort uit een werkgroep die vorig jaar is ge vormd na de publikatie van het proefschrift 'Kinderkliniek' van mevrouw dr. W.J.C. Boelen-van der Loo. Ze gaat onder meer be staande plaatselijke en regionale groepen die zich bezighouden met de opvang van kinderen in zieken huizen steunen, en nieuwe stimule ren. Daartoe zal ze een landelijk in formatie- en dienstverleningscen trum opzetten. De vereniging be staat zowel uit ouders als uit wer kers in de gezondheidszorg. Maatregelen die ze wil bevorderen zijn onder andere een zo groot mo gelijke verruiming van de be zoektijden, het scheppen van mo gelijkheden voor ouders om in het ziekenhuis te overnachten, een goede communicatie tussen ouders en werkers in het ziekenhuis en aandacht voor de speciale behoef ten van kinderen in de opleiding van medici en verpleegkundige. Tijdgebrek Mevrouw Boelen, lid van het ver enigingsbestuur, zei op de oprich tingsvergadering dat bij kinderen die in een ziekenhuis terecht ko men allerlei emoties een rol kunnen spelen: ze zijn ziek, bang voor het onbekende, ze moeten medische ingrepen en onderzoeken onder gaan en ze worden geconfronteerd met een groot aantal 'vreemde' mensen, terwijl door de dag- en nachtdiensten ook de directe ver zorgers veel wisselen. Door tijd gebrek en vastgeroeste gewoonten komen maatregelen om de kinde ren zich prettig te laten voelen of gerust te stellen volgens dr. Boelen nogal eens in het gedrang. Mr.H.R. Marcelis, medewerker van de nationale ziekenhuisraad, her innerde eraan dat het verschijnen van het proefschrift van Mevrou wen Boelen voor de NZR aanlei ding is geweest de commissie 'ziekenhuisklimaat voor 0 tot 18-ja- rigen' in te stellen. Deze bestaat uit kinderartsen, verpleegkundigen, ziekenhuisdirecteuren, ouders, psychologen, pedagogen, maat schappelijk werkers, en spelleid- sters. De commissie, die in maart van dit jaar is gestart, zal in de loop van 1978 verslag uitbrengen en aanbevelingen doen. De gedachten die binnen de nieuwe vereniging bestaan en die er zullen worden ontwikkeld, zullen worden betrok ken in de discussies van de NZR- commissie, waarvan ook een verte genwoordigster van de vereniging lid is. Geleidelijk De NZR-commissie gaat er bij haar werkzaamheden van uit, dat nade lige effecten van een ziekenhui sopname voor het kind zoveel mo gelijk moeten worden voorkomen of opgevangen. Mr. Marcelis waar schuwde, dat verbeteringen alleen geleidelijk kunnen worden door gevoerd. Bovendien zal een oplos sing gevonden moeten worden voor de financiële concequenties. ROTTERDAM/SCHIEDAM - De ruim 1000 werknemers van de werf Gusto in Schiedam hebben gistermiddag het werk neergelegd om mee te lopen in een demonstratieve optocht, uit protest tegen de plannen om de werf te sluiten. De demonstratie was een initiatief van het comité "Gusto open", dat zich de afge lopen maanden heeft ingezet voor het behpud van de werk gelegenheid bij deze werf. HILVERSUM - Met ingang van 1 november zal de televisiestu dio van de NOS aan het Korte Voorhout in Den Haag over gaan op kleur. Dat betekent, dat in het vervolg "Den Haag van daag", de Haagse uitzendingen van het NOS-journaal, inter views en andere bijdragen voor de actualiteitenrubrieken ook van de andere omroeporganisa ties in kleur te zien zullen zijn. De studio Den Haag, in het voormalige provinciehuis, was de laatste van de NOS-studio's, die nog niet voor kleuruitzen- dingen geschikt was. Dat ge schikt maken voor kleur heeft 2,5 miljoen gulden gekost. Goedkope boter BRUSSEL/DEN HAAG - Rond Kerstmis zullen de consumenten in de EG goedkope boter kunnen ko pen. De Europese commissie heeft besloten, de lidstaten de gelegen heid te bieden in totaal 72.000 ton uit de overschotvoorraden te ver kopen met een prijsreductie van 70 rekeneenheden per honderd kilo, dat is 2,38 gulden per kilo of een kleine zestig cent per pakje. ADVERTENTIE it Maar de tweede druk van 'Feesten in Nederland'verschijnt binnenkort. Het was niet te voorzien dat we in ongeveer twee weken door de hele forse oplaag van ons jubileumboek heen zouden zijn. Dit succes heeft ons overrompeld! Maar geen nood. De tweede druk komt binnenkort van de pers. Wie nü een spaarrekening opent met een minimum inleg van 50,-, krijgt een tegoedbon voor een exemplaar van 'Feesten in Nederland'. Maar denkt u er wel aan: zo lang de voorraad strekt. Bovendien is de aktie op 5 november afgelopen, n De tegoedbon kunt u tot 6 december jspfegJ inwisselen. nederlandschemidoenstandsbank 'Feesten in Nederland'. Gratis jubileumgeschenk voor nieuwe spaarders. De NMB denkt met u mee. Nu al zo'n 50 jaar. Geloof (1) Een predikant uit Leiderdorp stuurt de volgende brief: "Han Mulder schrijft in de rub riek "Buitenom Binnendoor" van 22 oktober jl. n.a.v. de op merking van mr. Bakker Schut dat er voor hem geen onzeker heid over bestaat dat het drietal (Baader, Raspe, Ensslin) is ver moord: waarom zegt hij zulke domme dingen? Bij velen onzer begint het geloof waar de verklarende rede het laat afwe ten. Pastoors en dominees heb ben er zelfs hun beroep van ge maakt en dat mag want het is hun métier". De briefschrijver vervolgt dan: "nu gaat het mij niet zozeer over de opmerking van Bakker Schut, al zal Mulder moeten toegeven dat hij ook geen aanwijzingen heeft op grond waarvan de op merking van Bakker "dom" zou zijn. Bovendien zou de genoemde voorzichtigheid van zijn West- duitse collega's op zich best te verklaren kunnen zijn vanuit het klimaat, dat in de Bondsrepu bliek na de RAF-acties is ont staan. Over verklarende rede ge sproken! Maar waar het mij vooral om gaat is Mulders op merking, dat pastoors eh domi nees hun métier hebben gemaakt van het "geloof, dat voor velen onzer begint waar de verklarende rede het laat afweten". "Nu zou ik mij kunnen voorstel len, en doe dat graag dat het mé tier van Mulder hierin bestaat dat hij pas over het métier van ande ren zal schrijven als op zekere hoogte een "insider", eri niet "buitenom". Waarom schrijft Mulder zulke domme dingen"? "Immers het "geloof', waarmee pastoors en dominees (en geluk kig niet alleen zij) zich bezighou den is geheel iets anders dan wat buiten de rede ligt, Als Mulder zich had verdiept in het vak theologie, dan had hij gemerkt dat daarin een groot beroep wordt gedaan op de verklarende rede. Maar dan had hij ook ge merkt dat de Bijbel als ge- loofsnorm ons leert om zelfs kri tisch te zijn ten aanzien van "de verklarende rede". Want zelfs deze "rede" is voor een gelovige en een theologiebeoefenaar geen laatste instantie, maar een gege venheid waar afgoderij mee be dreven kan worden. Ook de rede staat onder kritiek van Gods ra tionaliteit. Daarom is het geloof (dat die naam verdient) in hoge mate rationeel, en niet irratio neel"! Geloof (2) Ik heb deze brief in extenso afge drukt, omdat ik hem erg interes sant vind en veronderstel dat er problemen aan de orde komen die meer mensen bezighouden dan alleen die briefschrijver uit Leiderdorp en mij. Het wezenlijke punt waar de dis cussie om draait, lijkt mij, is het woord "verklarend". Ik begrijp best dat er in de theologie ge dacht wordt, "geredeneerd", dat er - om eens een heel moeilijk woord te gebruiken "cognitieve" elementen spelen in de houding van mensen tegenover God, maar de rede "verklaart" hooguit voor henzelf, niet voor anderen. Er is een psychologische funde ring te leggen, waarop men zaken van religie kan bouwen. Om eens wat te noemen: wij ervaren de wereld niet slechts direct, door middel van onze zintuigen, maar ons wordt ook over die wereld verteld. Komen op deze wijze on tastbare zaken als afwezige grootmoeders, rottende kiezen (als je teveel snoept) én God niet voor het eerst in het "geloofsys teem" van het jonge kind? Voor dat kind maakt het geen verschil., hij gelooft in deze zaken even zeer, als in de dingen die hij zin-- tuigelijk heeft waargenomen. Als; mamma zegt dat tandjes gaan rot ten als het ventje niet na elke maaltijd die tanden poetst, dan is dat synoniem voor hem met het feit dat je tanden gaan slijten, in dien je ze niet steeds weer poetst. Waarom is dat zo? Omdat er voor het jongetje tussen het één en het ander nog een onbewuste stellig ligt, t.w. "Mamma zegt alleen maar dingen die waar zijn". Dat mamma onware dingen zou kun nen zeggen, is een alternatief dat eenvoudig niet te bevatten is. Mamma is een erkende autoriteit "van buiten" (hoe dat sociaal- psychologisch komt laat ik hier even buiten), op wat zij zegt, gaan we even axiomatisch ver trouwend af, als op wat onze zin tuigen waarnemen (autoriteit "van binnen"). Geloof (3) Wat voor het kind in zijn jongste jaren geldt, geldt ook voor vol wassen mensen. Wij allemaal koesteren geloof, "gewettigd" door een autoriteit van buiten. Geloof brengt ordening in de vaak elkaar zo tegensprekende verschijnselen. Het heeft niks met naïviteit, of gebrek aan irh tellect te maken. En evenmin met domheid. Hier vindt ik me mis schien even in hetzelfde kamp als de Leiderdorpse predikant, als ik zeg dat de 18e eeuw van de Rede een wenkend postulaat heeft ge maakt, waarvan we de tweehon derd jaar die daarop volgden niet zo vreselijk veel gemerkt hebben. Ik meen nu (misschien moet ik wel zeggen, ik geloofdat reli gie diezelfde psychologisch noodzakelijke autoriteit "van buiten" is, als die moeder met dat tandenpoetsende jongetje van zoéven. Het geloof, waar de ver klarende rede het laat afweten. Geloof (4) Nu zou ik dit betoogje nog wel verder kunnen uitrekken. Wan neer je goed nadenkt, merkje dat je al snel sprongsgewijze op oer-waarden en oer-geloof komt, die verder niet meer in stukjes te hakken zijn. "Ook de rede staat onder kritiek van Gods rationaliteit", stelt de briefschrijver. Wij komen met deze constatering niet verder, omdat wij in elk geval Gods ra tionaliteit niet kennen, zelfs God niet kennen. Rest het geloof en dus komt ook deze geleerde briefschrijver toch eigenlijk niet verder dan een variant op dat aardige Amerikaanse liedje "Je sus loves me, this I know, for the Bible tells me so". Mathilde (1) Tussen reacties op het overlijden van Mathilde Willink en dat van Adriaan Roland Holst, al weer lang geleden, zit een vreemde pa rallel. Over de gemeenplaatsen bij het verscheiden zelf heb ik het nu even niet. In zeker tien kran ten heb ik gelezen dat Mathilde weliswaar zeer vele kennissen en vrienden om zich heen had, maar daar ze eigenlijk maar bar een zaam was. Destijds las je het zelfde over Roland Holst, vrien den genoeg, maar toch altijd de solitair van de winter aan zee. Het merkwaardigste is nu dat al die vrienden, neven en magen, die blijkbaar het in sombere to nen geschetste isolement in ge nen dele konden doorbreken, de zer dagen wel over elkaar heen buitelen om den volke kond te doen, hoe goed zij het fenomeen gekend hebben. Ik ging met Mathilde zus, ik deed met Mathilde zo. Destijds was dat met de grijze bard uit Bergen aan Zee precies eender het geval. Het is een stuitend soort ijdel- heid. Daarnaast misschien in de verte verwant aan gebeurlijk heden rond het overlijden van minder hooggezetenen. Ook daar het volstrekt onbeschermd zijn van het object van genegenheid. Tante heeft mij vroeger al dat rin getje beloofd. Oom heeft altijd gezegd, als ik er niet meer ben, mag jij die eerste druk van het volledige werk van Dickens heb ben. Bij een Mathilde strijden alle vermeende en niet vermeende erfgenamen om de nagelaten roem. En nogmaals, de succes sierechten worden vervolgens betaald in ontluisterende opris pingen in krantenkolommen of voor een microfoon. Mathilde (2) Mathilde's grootste faam ligt toch wel in de jaren zeventig. Het tur bulente decennium dat eraan vooraf ging en dat vele water dicht geachte schotten binnen onze samenleving als poreus en voos ontmaskerde, vroeg om iets dat enigszins op een restauratie leek: de jaren zeventig dus. De kaarten waren geschud, vooral nogal wat gerenommeerde, azen waren van tafel en door de mand gevallen, maar de wind was toch weer gaan liggen. Bij het licht bleek de vernieuwing in wer kelijkheid een opknapbeurt, de verveling begon haar kopje op te steken. In die sfeer was Mathilde in elk geval een lichtpunt. Haar gedrag provoceerde een paar nog niet gans en al reddeloos verlorenen, gesjokkeerde keukenmeiden staken een kaars op en schreven een krantepagina vol. Hoewel geen feministe (daar had zij veel te veel humor voor), leverde zij door haar niet in de bonte-voor- was passende moraal een grote bijdrage in de verdere emancipa tie van haar sexegenoten. Haar tragiek was dat zij steeds meer geaccepteerd en dus gewo ner werd. Het is meer voorgeko men. Niet lang nadat huisvaders zelf hun platen begonnen aan te schaffen, gingen de Beatles uit een. Niet lang nadat zij was inge lijfd in de Privé- en Story-com- pagnie met al die tevreden Ster- en popklanten, greep Mathilde in de la naar wat ze zocht. HAN MULDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 7