-enaaro Buitenlanders houden kerken spiegel voor Overvloedige goedheid Balkers likken hun wonden VECHTEN TEGEN DOOIE BOEL KERKDIENSTEN ZATERDAG 29 OKTOBER 1977 "De kerk van Nederland moet zich niet in. de eerste plaats bekomme ren om haar eigen heil of dat van de enkeling. Zij moet zich bewust wor den van haar plaats en taak in de gehele samen leving. Daarvoor is een diepgaande analyse van de maatschappij nodig". De negen buitenlandse christe nen die de afgelopen maand in ons land waren, om inhoud te geven aan het project "Zending in Nederland", schrijven dat in het verslag van hun indrukken en bevindingen. Raak Uit alles blij kt, dat de negen, die zowel in stedelijke als in agrari sche gebieden hebben rond gereisd, hun ogen goed de kost hebben gegeven, al liet op sommige plaatsen de organisa tie wel te wensen over. Ze von den het programma wat vol en ook te veel afgestemd op het in formatieve aspect. Hun belang stelling was meer gericht op wat er achter de feiten zit en op het denken van de mensen over de missionaire taak van de kérk. En daarvoor waren de bezoeken soms te kort en te oppervlakkig. Niettemin schroomden de gas ten niet de Nederlandse kerk de spiegel voor te houden. Dat is hier en daar nogal "hard" aan gekomen. Het is best mogelijk, dat sommigen hét kerkelijke In het idyllische Balk, centrumdorp In Gaasterland, heeft een groepje buitenlandse christenen heel wat losgemaakt Het maakte deel uit van een gezelschap van negen mensen die enige weken door het land zwier ven om Nederlandse kerken vragen te stellen. leven zoals het hier reilt en zeilt in die spiegel nauwelijks heb ben herkend. Je moet ook af stand kunnen nemen om het, al is het maar een beetje, te zien met de ogen van een ander. De kerknieuwsredacteur van de Leeuwarder Courant begon zijn verslag van het bezoek van een delegatie buitenlanders aan het in Gaasterland gelegen Balk met de zin: "De kerken van Balk likken hun wonden". Balk was gekozen omdat daar de voornaamste kerken van Friesland te vinden -zijn: her vormd, gereformeerd, doopsgezind en rooms-katho- liek. Het verblijf van de drie buiten landers gedurende een lang weekeind heeft onder de Bal kers zoveel losgemaakt dat zij het er niet bij laten zitten. De kerken zelf gaan er wgt mee doen en ook de plaatselijke raad van kerken. Met als het even kan, een uitstraling naar regio en provincie. "De vragen die de- gasten zo vrijmoedig stelden schreeuwen om een antwoord,' niet alleen in Balk, maar ook elders", schrijft 'de LC-redacteur. Het viel ieder een in Balk op, hoe raak die vragen waren. Zonder veel om haal kwamen ze meteen waar Ze zijn wilden. Sommige gemeen teleden schrokken daarvan, anderen vonden dat juist erg goed. Toen de negen verkenners hun excursieprogramma hadden afgewerkt, legden zij hun erva ringen voor aan een gezelschap van 150 Nederlanders. De kri tiek die de 150, doorknéed in kerkelijke tekortkomingen, te horen kregen, was hun uiter aard niet vreemd, maar, zoals één van hen na het in Drieber gen gehouden beraad zei, "als je het allemaal op een rijtje hoort van een vreemde, dan is dat wel een koude douche". Systeem Een van de dingen die de wak kere gasten waren opgevallen, is onze verregaande "verzui ling". Kranten, radio, televisie, politiek, vakbeweging?nhog veel meer, het is al verzuiling wat de klok slaat. En er is een grote angst, dit systeem los.te. laten. Men weet namelijk niet, wat ervoor in de plaats móét komen. Tegenover onze materiële pres taties werden de negen gecon fronteerd met gevoelens van eenzaamheid en onzekerheid en een gemis aan levenszin, on der meer tot uitdrukking ko mend in alcoholisme en ge-, bruik van drugs. De kerk speelt onvoldoende )in op de samenlevingsproblemen. "Zij geeft geen antwoord' pp vragen 'die gesteld worden, maar op vragen die niét gesteld worden". Te veel is zij bezig op het persoonlijke vlak, voor het persoonlijk heil. Waarom is er zo weinig dialoog in de kerk? Wie vormen in feite de kerk? Bisschoppén, priesters, ambtsdragers? Wat betekent het priesterschap van all? gelovigen? "Bij het begin van de werktijd hang ik mijn geloof aan de spijker bij de deur, en aan het eind trek ik het weer aan", had iemand hun' ge zegd. Is dat niet een illustratié- bij een algemeen verschijnsel?. De bezoekers, afkomstig uit verschillende werelddelen '.en culturen, wilden de profetische) functie van de' kerk een sterk accent geven. Ze moet strijden1 tegen de consumptiëmaat- schappij en hdar idolen. Dat is helemaal niet zo eenvoudig, omdat de kerken zelf zo "geves tigd" zijn, en zelfs "rijk". Ook een grotere samenwerking tussen de kerken, zowel lande-. lijk als plaatselijk, kreeg vöór- rang ii\ het bezoekverslag. Antwoord Als de buitenlanders spreken over de noodzaak voor de.kerk van een "voortdurende her vorming", zou dat voor de pro testantse kerken kunnen béte-, kenen dat zij de politieke en-re volutionaire inhoud van het calvinis/ne gaan herontdekken, terwijl de rooms-katholieken de lijn van vrijheid en vernièuwing moeten doortrekken dié het tweede Vatikaans concilie is begonnen. De kerken zouden zich samen opnieuw moeten bezinnen op de bijbel en het functioneren daarvan in kerk en samerjlë-; ving. Belangrijker dan een ver taling van de bijbel in de om gangstaal is voor hén een verta ling van de bijbel door de kerk naar de mensen toe, zodat de kerk weer een zinvollebood schap heeft als antwoord op concrete problemen. Bij alle onderwerpen is een steeds terugkerende vraag, waarom de kerken zo traag reageren als ?e met nieuwe waarden worden gecon fronteerd en waarom de kerk op grond van het geloof geen ini tiatieven kan nemen. "Losgemaakt" Hoe men ook over dit reisver slag denkt - het lijkt soms nogal ongenuanceerd en snijdt ook zaken aan die niet "typisch Ne derlands" genoemd kunnen worden-) aan zelfonderzoek zullen de kerken die deze men sen uitnodigden, na dit bezoek niet kunnen ontkomen. Dat geldt zowel voor de afzon derlijke kerken als vo?r de ra den van kerken op alle niveaus. Wij zijn zelf langzamerhand zo vertrouwd geraakt met onze problemen en tekorten, dat de pogingen om ze aan te -pakken dreigen te verzanden in twijfel en vermoeidheid. De. '-'oude kerken" maken pas op de plaats en zij voelen zich daar behaag lijk bij. Een confrontatie als dit bezoek kan dan zicjit geven op nieuwe perspectieven. Al moet men wel bedenken dat de kerk niet te scheiden is van de cultuur waarin zij leeft. En' de westerse cultuur wordt in. dit tijds gewricht nu eenmaal geken merkt door diepliggende crisis- gevoelens. Veel van wat deze mensen heb ben waargenomen en gehoord is, vanuit onze eigen geschiede nis, tradities en mentaliteit, al leszins verklaarbaar. Iemand zonder deze achtergrond heeft gemakkelijk praten. Maar voor een kerk die vooruit wil zien - en wat is "volgen" anders? -kan dat toch nooit het beslissende zijn. "Er is heel wat losgemaakt",' concludeerde een 'Balkse do- Dat is nu preciés, wat er gebeu ren moet, wil de kerk bij de mensen blijven. Losgemaakt en vrij, mee op weg. Maar dan moet ze de gevolgen wel aandurven. S. J. DE GROOT De in 1968 opgerichte stichting Oude Groninger Kerken, die model stond voor soortgelijke stichtingen in Friesland, Gro ningen, de beide Hollanden en Zeeland, heeft het 25ste object in eigendom overgenomen. Dat aantal zal binnenkort nog' stijgen tot 30. Het doel van de stichting is, be langstelling te wekken voor de historische kertcen in de pro vincie, en deze van kerkbestu ren over te nemen als die niet meer in staat zijn ze te onder houden. De stichting telt onge veer 5000 donateurs, die er met hun jaarcontributie van mini maal 15.- mede voor zorgen dat zij haar werk kan voortzet ten. Een zwaan als windwijzer op de toren van het Groningse Zuidwolde. De werkwijze is dat het in moeilijkheden gekomen kerk bestuur het initiatief tot over dracht van de kerk moet ne men. Gaat de stichting op het. verzoek in, dan moet het kerk bestuur zijn eigendommen ver kopen. Een deel van de op brengst gaat naar de stichting. Wat overblijft mag de ker kelijke gemeente gebruiken om te kunnen voortbestaan. Het gebouw krijgt, na restauratie, in de regel een algemene bestem ming. De statuten houden de moge lijkheid van teruggave open, mocht de kerk ter plaatse weer tot bloei komen, maar dat ziet het stichtingsbestuur eerlijk gezegd niet gauw gebeuren. Van de 25 kerken en torens die de stichting in eigendom heeft, zijn er nu 10 volledig gerestau reerd. Daar waren vele miljoe nen mee gemoeid. Het rijk be taald 50 procent, ae gemeente 30, de provincie 10 en de rest moet van de stichting komen. Drs. J.J. Hangelbroek, voorzit ter van de stichting, meent, dat het een dooie boel in de provin cie zou worden als al die kerkjes een bouwval werden en op den duur verdwenen. 'Daarom blijft de wakkere stichting vechten voor hun behoud.' Maj. Bosshardt morgen gast bij hervormden in Zoeterwoude De bekende majoor Bosshardt van het Goodwillcentrum van het Leger des Heils in Amsterdam gaat morgenochtend om 10 uur met de plaatselijke predikant Schoch voor in de dienst van de hervormde ge meente te Zoeterwoude. Een groep Zoeterwoudse hervormden was onlangs getuige van het werk van de majoor en haar mensen in de hoofdstedelijke binnenstad, en toen werd afgesproken dat zij een tegenbezoek zou brengen. Na de dienst is het mogelijk haar te ont moeten in het bij de kerk gelegen 'Ons Huis'. De Zoeterwoudse diakonie heeft het Leger des Heils gevraagd waarvoor de collecte in het kader van het Werelddiakonaat zou kunnen dienen. Het is het kin dertehuis van het Leger des Heils in Suriname geworden. Koor, combo en liturgiegroep van het interkerkelijke Pe trajeugdkoor te Leiden verlenen morgen om 10 uur medewerking aan een jongerenmis in de kerk in Woubrugge. Pater J. van Sasse vah IJsselt preekt over 'Geloven is geen privézaak'. Dinsdagavond om 8 uur wordt in het Evangeliecentrum Zijlsingel 2 in Leiden de Kleurenfilm 'Vredes- kind' vertoond. 'Een waar verhaal over een jong echtpaar dat in een onherbergzaam regenwoud gaat wonen onder een bevolking die nog helemaal in het stenen tijdperk leeft'. Op verzoek van de plaatselijke zendingswerkgroep zal de ker- keraad van de gereformeerde kerk in Oegstgeest een bezwaarschrift, sturen naar de algemene synode - van de .peref. Kerken, waarin hij erop aandringt-, het besluit terug te nemen om het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken niet meer aan te bevelen. De werkgroep Kairos heeft naar aanleiding van de recente ontwik kelingen in Zuid-Afrika opgeroe pen tot steun aan de Zuidaf- rikaanse bevrijdingsbeweging African National Congress. Kairos meent, dat de regering Vorster door het buiten de wet stellen van een aantal organisaties een eind heeft gemaakt aan de mogelijkheden om de apartheid binnen Zuid-Afrika op legale wijze te bestrijden. Er is een nieuwe situatie ontstaan. De kerken moeten zich, aldus Kairos, opnieuw rekenschap geven van hun verhouding tot de bevrijdings beweging. Inmiddels hebben de diakonale in stanties van de Herv. Kerk en de GerefV Kerken hun girorekening voor steun aan het ANC openge steld. De afgetreden voorzitter van de Unie van Baptistengemeenten, de heer S.H. van der Werf te Sneek, is benoemd tot ridder in de orde van Qranje-Nassau, wegens zijn vele bestuurlijke activiteiten. Beroepingswerk: Hervormde Kerk - aangenomen naar Benthui zen K. Exalto Hasselt. Ten tijde van de evangelist Jo hannes aanbaden sommigen de God van de wijn, Dionysos Uit de kring van de vereerders van deze god stamt het ver haal dat er eens op de voor avond van zijn jaarlijkse feest drie lege kruiken in zijn tempel werden geplaatst en dat die kruiken op de ochtend van het feest met wijn gevuld bleken te zijn. Dat verhaal lijkt ietwat op het verhhal van de bruilóft te Kana. Als we horen dat er in de oudheid verhalen werdèii verteld die lijken op de ver halen in de bijbel, dan moeten we ons best doen te ontdekken waar de overeenkomst en waar het verschil tussen de verhalen ligt. De overeenkomst tussen het ver haal van de bruiloft te Kana en het verhaal over de won derbaarlijke vulling van de kruiken in de tempel van Dio nysos ligt in de overvloed. De hoeveelheid water die in het verhaal van de bruiloft te Kana in wijn wordt veran derd is 500 a 700 liter, dat mag op een bruiloftsfeest bepaald wel overvloedig worden ge- noemd. Hiermee wil ook de evangelist het geloof tot uit drukking brengen, dat God een Bron van overstromende goedheid is. Het verschil tussen de twee ver halen is niet minder belang rijk. Het feest ter ere van Dio nysos werd eens per jaar ge houden; naar de roes die je daar kon beleven leefde je bij wijze van spreken een heel jaar toe zoals vroeger in LeC den mensen een jaar lang naar 3 oktober toeleefden), en uit die roes ontwaakte je met een kater. Het verhaal dat Johannes ver telt speelt op een bruiloft, en op een bruiloftsfeest kun je wel iedere dag gast zijn (als je kennissenkring groot genoeg is!). Wat iedere dag kan ge beuren, dat is iets gewoons en eenvoudigs. De evangelist wil hiermee suggereren: Gods overvloedige goedheid blijkt in het gewone en het een voudige. Gods overvloedige goedheid openbaart zich daar waar mensen spontaan blij met en om elkaar zijn. Mensen zijn blij met en om elkaar als ze voor elkaar een speciaal gezicht krijgen en meer wor den dan een stukje grauwe Van Augustinus is de diepzin nige gedachte, dat Gods schepping werk uit twee fazen bestaat. De eerste faze is dat God het leven schept, maar dat leven is op zichzelf niet meer dan een grauwe massa. In de tweede faze moet al het geschapen leven nog zijn spe ciale vorm ontvangen, en dat gebeurt op het moment waarop al het geschapene antwoord geeft op de roepstem van God, en zich toewendt naar God De eerste faze is het leven, de tweede faze is het leven in vreugde met elkaar. Abstrakt uitgedrukt: Wij men- sen vinden onze identiteit pas in de relatie met God. Misschien kunnen die twee fa zen nog wel met een derde worden aangevuld. De eerste is dat we er gewoon zijn; de tweede is dat we elkaar aan kijken en zo voor elkaar een gelaat krijgen en de vreugde van het samenleven ervaren; de derde faze is dat we ont dekken dat dit tóch niet het laatste is. Want wij mensen stellen elkaar toch ook doorlo pend teleur en komen niet tot een volledig vertrouwen in el kaar, omdat we zo veel ver schillende gezichten voor el kaar kunnen hebben en we niet weten wat het eigenlijke gezicht is. Daarom vragen we verder naar de uiteindelijke Bron van dat samen.leven in vreugde, naar degene die zorgt dat er over vloedig aanwezig blijft waarover we ons in elkaar kunnen verheugen: de levende God die in zijn overvloedige goedheid het gewone leven met elkaar tot een feest wil maken. E. P. MEIJERING LEIDEN-Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. v. Achterberg, 11.45 oec. studentend., Marekerk 10 ds. Meijers, 5 ds. De Jong, Maranathakerk 10 dr. Vlijm, Merenwijk 10 pastor' Van Well, Bethlehemkerk 10 ds. De Jong, Bevrijdingskerk 9 en 10.30 ds. Bovenberg en ds. Wagenvoorde, Vredeskerk 10 ds. Steenstra, Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Ziekenhuis 10 ds. Brederveld, Diac. huis 10.30 ds. Hemmes, met cantorij, jeugdkapel, G. Herder O. Vest, 10.30 dhr. Los, psych. ziekenhuis Endegeest 9 prot. dienst, 10 rk dienst, Geref. Kerk Zuiderkerk 10 en 5 ds. Edelman O.geest en ds. Sijtsma, Pe- trakerk 10 ds. Hortensius, 5 dr. Vlijm, O. Vest 10 ds. v. Drie Delft, 5 ds. Bovenberg, Mar. kerk, L. Morsweg 10 dr. Vlijm, 5 ds. Damsma Rijnsburg, Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Bovenberg, 5 ds. Hortensius, Groenhoven 10 ds. Damsma, De Mirt 10 mevr. Owèl, Mierennest 10 dhr. Huigen, Merenwijk 10 pastor v. Well, Dolerende Noodgem. Groot Leiden (Pieters- kerkstr. 1), 9 dhr. Visser Den Haag, 7.30 ds. v.d. Hagen Poortugaal, Geref. Kerk Vrijg. (Herengr. 70) 10 en 5 ds. Gootjes, Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9) 10 en 3 ds. Tijmes Amersfoort, 4 nov. 7.30 ds. v.d. Boomgaard A'dam (dankuur), Ge ref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Hak kenberg, 2 nov. 2.30 en 7.30 ds. Boog aard, dankdag, Geref. Gem. in Ned. (Be- thl. kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht) 10.15 ds. Happee, Remstr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr. 1) 10.30 ds. Kuipers, Baptistengem. (O. Rijn 3)10 ds. v. Mame ren, Evang. Chr. gemeenschap (Middel stegracht 3) 10 dhr. Dikkes, Zendings werk Middernachtsroep (Zoeterw. sin gel 21) 5 nam. dr. Sprey, Evang. centrum Zijlsingel 2,10 dhr. Zijlstra, di. 1 nov. 8 filmavond, Pinkstergem. (O. Rijn 3) 3 dhr. Eikerbout, Leger des Heils (Hooi gracht) 10 en 7.30, Nw. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8, Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30, Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6) 10.15, Soefie-beweging 11 voorm. in zaal Pieterskerk, G. A. Le- verland over "Lichaam en ziel", Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel) 10, Vrij Kath. Kerk (Vreewykstr.) 10.30, RK Kerken Merenwijk zat. 7, zo. 10, Haag- weg zat. 7, zo. 9,10.45 12 en 6.30, Steen schuur zat. 10 en 7, zo. 8.30,10,11.30,6 en 7, Lammenschansweg zat. 7, zo. 9,10.30, 12 en 6, Haarl. str. zat. 7, zo. 9.30, 10.45, 12.15 en 6. Rijndijk 281 zat. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerlaan zat. 7, zo. 9.30 en 11 Herensingel zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 ds. Go- verts, 7 ds. Heule te Leiden, jeugdd. AARLANDERVEEN - Herv. Gem. 10 ds. Pannekoek Leiden, 7 ds. Wolthaus in geref. kerk, Geref. Kerk' 10 dhr.. Te- nyenhuis, 7 zie Herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Kok Eemdyk, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30 en 1.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventsk. 10 ds. Bogers, 5 ds. Jansen Gouda jeugdd., Kruisk. 10 ds. Hane- maayer, Opst. k. 10 ds. Heijmans Bos koop, 6.30 ds. Hanemaayer, Nabij 10 jeugdkapel, G. H. Kerk 9 ds. Hoogendijk, De Bron 10.30 ds. Hoogendijk, 5 ds. Ver- ploeg, 6.30 ds. Oost zangdienst, Drieh. 7 ds. De Ruiter, Ashram college, 9.30 ds. De Ruiter, Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sionsk. 9.30 ds. Droogers, 6.30 ds. Ver- ploeg, Geref. Kerk Mar. kerk 10 ds. Vree, 6.30 ds. v. Harmeien, Salv. kerk 10 ds. v. ds. Verheul, 10 ds. v.d. Ree, 6.30 zang, Geref. Kerk Vrijg. 8.45 en 6.30, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 9.30 en 4.30 dhr. in 't Hout, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Hamstra, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, Baptistengem. 10 en 6.30 ds. Koekoek, Noord (Sportlaan) 10 ds. Visser, Volle Evang. Gem. (school Preludeweg) 10 dhr. v. Leeuwen, Leger des Heils 10 en 6.30, Com. de Vlamingstr., Moluks Prot. Kerk 9.30 ds. Molle Den Bosch, Moluks Evang. Kerk 11 ds. Sitanala, RK Kerken Bon. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Piuskerk zat. 7, zo. 9,10.30 en 11.45, De Bron zat 7, zo. 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Van Dyk Woudenberg, 6 ds. De Jong Moerkapelle, 2 nov. 7.30 ds. Van Kooten Delft, dankuur, Geref. Gem. 9.30 leesd., 7 ds. Hakkenberg Lisse, woe. 9.30, 3 en 7 ds. Honkoop R.dam, dankdag. BODEGRAVEN - Geref. Kerk 10 ds. v. Wijngaarden Mijdrecht, 6.45 ds. Rang Nieuw-Vennep. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Heijmans, 6.30 ds. Lindenburg Ter Aar, De Stek 9.30 ds. Stelwagen, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Omta, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. De Graaf Ede, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (Concordia) 9.30, Verg. v. Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerken kerk zat. 7, zo. 8.45,10 en 11.30, Ontmoeting zat. 5.30, zo. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Geertsema, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Versluys, RK Kerk Het Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15, Bern. zo. 10, dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 ds. v. Bruggen, 7 ds. Rothfusz, Geref. Kerk 10 en 5 ds. Poywels, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 prof. dr. Floor, RK Kerk Mart. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30 en 12.45, Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 ds. Hon- nef, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 10 ds. Carstens, RK Kerk-zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10 en 6 ds. Teygeler, Ontm. kerk 10 en 6.30 ds. Gebraad, Geref. Kerk 9.30 ds. De Bruin Den Haag, 5 ds. Van Veen Am stelveen, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N.K. 10 ds. Vink, 6 ds. Catsburg, O.K. 10 ds. Vroegindewey, 6 ds. Bouman Heerde, Ichtusk. 10 ds. Hovius, 5 ds. Boer, Pniëlk. 9.30 ds. v.d. Velden Mijdrecht, 6 ds. Vroegindewey, Gr. v. P. school 10 ds. Arkeraats, Hoekst. 10 dovend., Overduin 2 ds. Baas, Geref. Kerk Vr. Kerk 10 ds. Vrolijk, 5 ds. De Vries, Tr. kerk 10 ds. Snoey, 5 ds. Vrolijk, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 dienst, 3.30 ds. Hoff, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 en 7 ds. Waagmees- ter, Chr. Geref. kerk 10 en 5 ds. v.d. Ent, woe. 2 nov. 3 en 7.45 ds. v.d. Ent, dank dag, Geref. Gem. 10 en 5, Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en5 ds. v.d. Berg Gouda, Volle Evang. Gem. (Voorstr. 100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10.30 ds. Hage Voorburg, 7 dhr. Nap Woerden, Geref. Kerk 9 prof. dr. Verkuyl A.dam, 7 zie Herv. kerk *10 mr. Reugebrink, 6.30 ds. Geursen, Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. v. Loenen, 5 ds. Banga Ede, Bap. gem. 10 dhr. Lourens, 5 dhr. De Vries, zat. 7 bid stond, RK Kerk zat. 7, zo. 9,10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Los gemeensch. evang. dienst in Geref. Kerk, 7 dhr. Goedhart Nieuwkoop, Ge ref. Kerk 9.30 ds. Los, 7 ds. Bezemer Ter Aar, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30,9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem. Grote kerk 10 en 7, Pauluskerk 10 ds. De Gelder, Geref. Kerk 10 ds. Popma, 5 dienst, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 ds. Simpelaar, 3 ds. Gootjes, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 10.45 ds. Schuurman, 7 ds. Moggré, Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken, Geref. Gem. 10 en 4, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3, 2 nov. 9.30 en 3 ds. v. Prooyen, RK Ker ken Agatha zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Mariak. zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Engelbew. zat. 7, zo. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Bronsgeest, av.-maal, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Buitenhuis, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. Hamstra Alp hen, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30,9 ijn 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 ds. De Kruyff Rijns.woude, 7 ds. v. Wijk A.dam, in Geref. Kerk, Geref. Kerk 9.30 ds. De Wit Lisse, 7 zie Herv., RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem. 9.30 dhr. Van Berkum A.dam, 7 ds. Goverts, Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Rang, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Bykerk Aalten, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Lal- leman O. Wetering, 7 ds. Nicolai Zeven hoven, Geref. Kerk (Woerdense Verlaat) 10 ds. Hoekstra Maarssen, 7 dhr. v.d. Kraan R.dam, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Voorstr. 10 dr. Jansen, av.-maal, 7 ds. Keuning, S. Mio 9 dr. Jansen, Hoofdstr. 10 ds. Keu ning, 5.30 dr. Jansen, De Rank 10 dhr. Goyert Zeist, 3.30 ds. De Vreugd Bodeg raven, Geref. Kerk Hoofdstr. 10 ds. War- nink, 5 ds. v.d. Klaauw, Vinkenlaan 9.30 ds. v.d. Klaauw, 5 ds. Warnink, RK Ker ken Zee 9,11 en 7, Binnen 8,10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT- Herv. Gem. 10 ds. Kalkman, RK Kerk Jozef zat. 7, zo. 10, 11.30 en 6, Viktor zat. 7, zo. 8,9.30,11 en 6, S. Maria zat. 7.15, zo. 10, S. Bavo zo. 9.30. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Gr. kerk 10.30 ds. Sasse, Pauluskerk 10 ds. Oosten van Kooten, Gem. centr. 10.30 ds. Ter Linden av.-maal 7 ds. Langhamel Wilnis jeugdd., Van Wyckerslooth 4.30 ds. Wa genvoorde, Geref. Kerk 10 ds. Heemskerk, 7 zie Herv., Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 dhr. Tieleman, 4 ds. v.d. Berg, RK Kerk Will, kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Bon. kapel zat. 6.30, zo. 9 en 11, Volle Evang. gem. (gem. centr.) 4 dhr. v.d. Brugge. OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. zie Geref., Geref. Kerk 9.30 dhr. Schoenmaker, gemeensch. dienst, 6.30 dr. Van Oeveren Rijnsburg, RK Kerk zat. 7, zo. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P. Banden, zat. 7, zo. 8,9.30,11 en 12.15, M. Presentatie zat 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem. 9.30 kand. Koerselman Utrecht, 7 ds. De Kruyff, Chr. Geref. Kerk 9.30 diensdt, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem. gr. kerk 9.30 ds. v. Ieperen, 5 ds. Bogerd, Bogert, Be- thelkerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. Wisse Wageningen, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Baayen, Im- manuelkerk 9 en 10.30, ds. Baayen, 5 dr. v. Oeveren, Mar. kerk 9.30 dr. v. Oeveren, 5 ds. Huisman, Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Zomer, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Bijkerk Aalten, Evang. Chr. gem. (aula mavo) 10, RK Gem. schap (aula tuinb. school) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 ds. Bro kerhof, 10.30 ds. De Vree, Leimuiden, 7 ds. Overgaauw Valkenburg, in Geref. Kerk, Geref. Kerk 10 ds. v.d. Berg Om men, 7 zie Herv., Chr. Geref. Kerk 10 en 6 ds. Rebel, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. v. Rossum Voorburg, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 10 ds. Lin denburg, 6.30 ds. Stelwagen Boskoop, Geref. Kerk 10 ds. Bezemer, 6.30 ds. Los Leimuiden, RK Kerk Langeraar zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, dorp 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 ds. De Vos Katwijk, 6.30 ds. Den Tonkelaar Warmond, jeugdd., Geref. Kerk 9.30 ds. Bouma te Noordwijk, 6.30 ds. Damsma Rijnsburg, Geref. Kerk Vrijg. 9.30 ds. Hoff, 2.45 ds. Joosse. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorp 10 ds. Meijering, 7 zie Geref. aula NH 9.30 ds. De Zeeuw, Hulp en Heil 10 ds. Ver- heule, Geref. Kerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. Verheule, jeugdd., Geref. Kerk Vrijg- 10 en 5 ds. v.d. Jagt, RK Kerken M. Gods- kerk zat. 7. zo., 8,10 en 11.30, Laurentius zat. 7, zo. 8.30, 10.30 en 12, aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 dhr. v. Doorn, 6.30 kand. Zoutendijk, Hoekst. 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. Lam, Bethel 9 kand. Zoutendijk, 5 ds. Verboom, Immanuelkerk 10 en 5 ,ds. Hulst, Geref. Kerk Kr. kerk 10 ds. Winter, 5 ds. v.d. Berg, Ontm. kerk 10 ds. v.d. Berg, 5 ds. Winter, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop, Volle Evang. Gem. (Lindengaarde 17a) 9.30, Remstr. Gem. 10 ds. Puinker, RK Kerk Viktor 10, Ontm. kerk 8.30 en 11.45. WARMOND - Herv. Gem. 10 ds. Den Tonkelaar, oogstd., RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk j A.dam, 7 ds. v. Zanten, Kievietkerk 10} ds. Wiersma, Messiaskerk 10 dhr. Taal, Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Meulen, Zuid I 10 en 5 ds. v.d. Kamp, Ned. Prot Bond 10.30 ds. Werner. WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 8.30 ds. Verploeg Alphen, 10.15 ds. Nor- tier Den Haag, 4.30 ds. Van der Sluys A.dam, 7 ds. v. Zanten, Kievietkerk 10 ds. Wiersma, Messiaskerk 10 dhr. Taal, Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Meulen, Zuid 10 en 5 ds. v.d. Kamp, Ned. Prot Bond 10.30 ds. Werner. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30 ds. Blenk, 6.30 ds. Kieviet Gouda, Geref. Kerk 9.30 ds. Hartkamp Hillegom, 6.30 ds. v.d. Heiden ZW A.dam, RK Kerk zat. 7, zo. 10, Ned. Prot Bond: 7 nam. ds. v. d. Wall, Den Haag. ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Nicolai, 7 ds. Lalleman, O. Wetering, herdenking kerkhervorming, in Geref. Kerk, Geref. Kerk 9.30 dhr. Koenes A.dam, 7 zie Herv. RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 r joor Bosshardt (Leger des Heils) A.dam, en ds. Schoch, zat. 7.30 av.-gebed, RK Kerk Chr. D. Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10, Janskerk zat. 7.30, zo. 8.30, Rijndyk Meerburg zat. 7, zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 10 ds. Mostert, 6.30 dhr. Drijver, gez. dienst i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4