TMWFülL
Geslaagde Don Quichotte
"PARADIJSEILAND"
Vervelende Queer Show
w
MAANDAG 17 OKTOBER 1977
VARIA
Hoe noem je zoiets: een duel? Nee,
dat klinkt te edel, dat doet te veel
aan degens of pistolen met secon
danten denken. Het leek meer op
haarplukkenal werden de haren
ongemoeid gelaten dus misschien
zou je beter van handtastelijk
heden kunnen spreken. Of toch
een handgemeenvoor een heer en
een dame, te weten Hans Knoop
en Meta Menten?
U hebt er in de krant van zater
dag al, in het kort, iets over kun
nen lezen: vrijdagmiddag om
kwart voor zes, na afloop van de
18e zitting van het proces tegen
Pieter Menten, vloog Meta Men
ten, even buiten de zaal, Hans
Knoop van Accent naar de strot,
of beter gezegd: naar diens strop
das, nadat deze, goed verstaan
baar voor Meta Menten, had op
gemerkt dat hij wel hoopte dat de
zaal grondig ontsmet zou worden.
Die ochtend namelijk had Menten
gemeld dat zijn vrouw, door alle
emoties, voor de vierde keer tbc
gekregen had (hij stelde het voor
alsof tbc opeens, bij het bukken,in
je rug schietnet ais spit),dus toen
Meta Menten desondanks 's mid
dags op de zitting verscheen bete
kende dat voor de andere aanwe
zigen enerzijds een hele opluch
ting (de tbc was blijkbaar weer
weggetrokkenmaar anderzijds
een extra risicofactor, want
niemand wil graag de tering
krijgen, zelfs niet van de vrouw
van Pieter Menten.
De opmerking viel niet goed bij
Meta, zoals u zult begrijpen, en
als een getergde leeuwin met
bontmuts op en paarlen oorbellen
in het oor greep zij Hans Knoop
bij diens das, waarbij haar bont
jasvan haar schouders gleedOp
dat moment beloofde ik mijzelf
nooit meer een das om te doen. De
beide kemphanen bevonden zich
intussen in een patstelling: Meta
hield Hans bij diens stropdas
vast, Hans verweerde zich door
Meta bij de armen vast te grijpen,
ik moest onweerstaanbaar aan
die tango denken die in "Soldaat
van Oranje" door Rutger Hauer
en zijn voormalige studievriend,
de SS'er, in een atmosfeer vol zin
derende spanning wordt gedanst.
Een dans-op-de-plaats tussen
twee aartsvijanden, onder het
oog van het weg drentelende pu
bliek, de nog aanwezige journa
listen en de vrouw van Hans
Knoop.
Gelukkig kwam meteen een van
de parketwachten in actie. Dat
was al hun tweede actie, want
■voordat de zitting die ochtend be
gon, werd ik op de journalis-
tentribune als enige eruit gepikt
om aan te tonen dat-ik niet over
een fototoestel beschikte. Ik
haalde mijn zakken leeg en ver
telde naar waarheid dat mijn
vrouw altijd alle foto's neemt,
waarna ik verder met rust gela-
ten werd. Toen er op beide dan
spartners aandrang werd uit
geoefend elkaar los te latensiste
Meta Menten eerst nog: U bent
een vieze vent", waarop Hans
Knoop antwoordde: "Dat weet ik,
en daar zult U nog heel veel van
horen". Meta eiste vervolgens dat
Hans eerst haar bontjas voor
haar zou oprapen voordat zij zijn
das zou los laten, maar Knoop,
die ook zijn trots heeft, verdomde
dat, waarna Meta Menten zijn
stropdas (symbool voor de strop
die Hans Knoop met zoveel ge
duld voor haar man had ge
knoopt) losliet en zich haar jas
door een der omstanders liet aan
reiken.
Kwinkslagen
Dit handgemeen had in zoverre al
een voorloper in de rechtszaal ge
had, dat Meta Mentendie zich op
de eerste rij van de journalis
tentafels, zo dicht mogelijk bij
Pieter Menten, had geïnstalleerd,
demonstratief opstond toen Hans
Knoop door de verdediger mr.
Van Heyningen als getuige naar
voren' werd geroepen. Zij kwam,
even demonstratief, pas weer in
de rechtszaal terug toen het ver
hoor van Hans Knoop voorbij
was. Toen zij de zaal verliet, keek.
Menten haar even verontrust na,
zoals hij in het begin, bij haar
binnenkomst, even een vragende
blik naar haar geworpen had, die
ik interpreteerde als: gaat het
goed met je?
Menten heeft het tijdens de zitting
meestal te druk (drukker in ieder
geval dan zijn advocaat) om veel
oog te hebben voor zijn ex-echt
genote zoals mr. Habermehl haar
een keer noemde), maar af en toe
na een "kwinkslag" of "rake op
merking" zijnerzijds, ging hij
vervolgens zittenzette zijn bril af
en grijnsde opzij kijkend in haar
richting, waarop zij altijd te
ruglachte. "Het is zo waardeloos,
dat stuk, dat ik het niet meer kan
terugvinden" (grinnikend opzij-
kijken). "Van de 633 schilderijen
die Rembrandt in zijn leven ge
schilderd heeft, hangen er 2200
alleen al in Amerika"idem dito).
"Ik ken iemand die vroeger of
ficier was en nu advocaat. Toen
hij nog officier was, was elk
nieuw bedrog een zaak, nu hij
advocaat is, is elke zaak bedrog"
'enig gelach, Menten gaat tevre
den zitten, zet bril af, kijkt grin
nikend naar Meta, krijgt lach te
rug, verdiept zich weer in zijn
papieren na zijn bril te hebben
opgezet).
NICO SCHEEPMAKER
LEIDEN - Op de vrije zaterdag
avond toch maar even de Leidse
Schouwburg binnengestapt. In een
theaterseizoen dat bol staat van het
lichtere komediewerk heeft een
voorstelling in het kader van het
Mickery Circuit misschien wel een
aangename verrassing te bieden.
Maar nee hoor! Zelden zo'n verve
lende vertoning gezien. Voor die
verveling zorgde The Playhouse of
the Ridiculous, waarvan de leden
helemaal uit New York waren ko
men overvliegen. Ze vertoonden
hun kunsten in „The sixty minute
queer show". Over de betekenis
van het woordje queer verschafte
het programma gelukkig wat in
formatie. Een van de vele vertalin
gen die men er aan kan geven is
vreemd in de betekenis van afwij
kend van het gebruikelijke. Queer
kan ook uitgelegd worden als suc
ces bedervend. Deze laatste bete
kenis van het vreemde woord is nog
het meest van toepassing op de
voorstelling van Playhouse. „The
sixty minute queer show" bleek uit
een aantal scènes te bestaan,
waarin het afwijkende kennelijk
moest worden aangetoond. Geen
weerspiegeling dus van het „ge
wone" leven. Maar wat is gewoon?
Het is ongetwijfeld waar dat het le
ven van velen voor een belangrijk
deel door erotiek wordt beheerst.
Maar een uur lang naar een podium
te moeten turen, waarop volwassen
mensen op onvolwassen manier
„vieze" woordjes staan uit te bra
ken en naar lichaansdelen grijpen,
waarvan de populaire benaming, in
het Nederlands althans, uit drie let
ters bestaat, is wel wat erg veel ge
vraagd. De.hele voorstelling bleek
te zijn gegoten in de vorm van een
toneelrepetitie met een regisseur
die de verschillende scènes af
breekt juist op een moment dat ze
een beetje op gang beginnen te ko
men. Waarschijnlijk als symbool
van de gevestigde orde staat in het
stuk als geheel een koning centraal.
En die moet uiteraard kapot ge
maakt. Daar is men op het toneel al
meer dan tien jaar mee bezig even
als het doorbreken van taboes
trouwens. Nog steeds staan de ac
teurs elkaar op het podium van het
„moderne" toneel te overschreeu
wen, zonder enige nuancering,
zonder enig gevoel voor subtiliteit,
zonder het vermogen tot de kern
van de dingen door te dringen. Zijn
we zo langzamerhand niet aan een
toneelver i ing toe?
Pieter C. Rozier.
De toneelgroep Imperium kan, in
deze krant niet altijd rekenen op
een positieve waardering van haar
artistieke activiteiten. Deze misvat
ting bestaat bij sommige leden van
andere amateurgezelschappen.
Deze gaan voorbij aan bijv. „Stof
nesten" en „De Goede Mens van
Sezuan", die in deze krant vernieti
gend werden weggeschreven. Al
gemeen kan echter wel gesteld
worden, dat de aanpak door de to
neelgroep „Inperium" en de visie
van haar regisseurs vaak zeer ge
loofwaardig overkomen. Dat was
beslist ook zaterdagavond tijdens
de opvoering van „Don Quichotte"
het geval. Rein Edzard, die ik
overigens toch beter vindt acteren
(„De Heldentenor") dan regisseren,
slaagde er niettemin in om van het
gegeven van de dolende ridder een
zeer speelbaar toneelstuk te ma
ken. Edzard heeft tegenwoordig
nauwe relaties met theater „De Ap
pel". Hij is er toch in geslaagd „Don
Quichotte De La Mancha" het
enerverend-chaotische en sub-
liem-subtiele, waardoor toneelin
terpretaties van dit toneelgezel
schap uit Den Haag vaak geken
merkt worden, te onthouden. Hier
door ontstond voor het publiek een
makkelijk volgbaar toneelstuk.
Evenzeer had Edzard met een Van
der Linden-achtige visie kunnen
komen, waardoor een zo historisch
dramatisch gegeven als dat van de
tegen windmolens vechtende Don
Quichotte onvermijdelijk veel van
z'n kracht verloren zou hebben. Nu
ontstond de figuur, waarin Jaap
van Ek (als een prachtige Don Qui
chotte), Wout Pera als een niet
minder geestige Sancho Panza en
Clara Smit als Óonna Dulcinea van
Tobosa zich volledig in hun rollen
uit konden leven. Door leuke bij
rollen van Kees Visser als de auteur
Cervantes, Ans Alting als de huis
houdster en Gerard Jonk als de
„Droom-Don Quichotte" kon dit
stuk moeiteloos naar niveau
groeien. Belangrijk voor het succes
van dit stuk was ook de vaak zeer
mooie aankleding en grime van de
spelers. Het volk (galeiboeven) zag
er zeer periodebepalend (Don Qui
chotte werd in 1605 geschreven!)
uit. Dat men ditmaal vrijwel exact
op tijd begon, de Dripshow-belich-
tingsmoeilijkheden opgelost wa
ren, en de spelers voor een volledig
uitverkochte zaal konden spelen,
waren omstandigheden, die in po
sitieve zin bydroegen tot het succes
van dit toneelstuk. De Ridder van
De Droevige Figuur zal t/m 17 de
cember op vrijdag- en zaterdaga
vonden in het Imperium-theater
blijven.
Bert Koekebakker.
De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Ten
toonstelling Herman Gordijn - schilderi
jen. Geopend van 9 sept" t/m 23 okt., dag.
van 13-17 uur (3 okt.
Öalerie Denise Stephanv Bakkersteeg.
18. Tentoonstelling Hubert van Lith -
bronsplastieken, José Chlsina - tekenin
gen en etsen. Geopend tot 16 nov., vr.,
zat. en zo., van 14-18 uur (andere dagen
"rja tel. afspraak).
GSlerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40.
Tentoonstelling Paul Schro-Biltgen -
olieverfschilderijen. Geopend tot 26
okt., woe. t/m zat. van 12-17 uur, do. ook
van 19-21 uur
Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113,
Wassenaar. Tentoonstelling Poek
Buurman - olieverfschilderijen, Ian La
wrence - zilverwerk. Geopend woe. t/m
za. van 10-16 uur, di van 14-20uur,t/m 29
okt.
binnen Chinese
t/m za van 10-17
van 13-17 uur. to
n". Geopend- ma
lur, zon- en feestdagen
1 15 februari 1978.
Galerie De Poort, Herensteeg 11. Ten
toonstelling Henk van den Ende -
schilderijen. Geopend van 18 okt. t/m 12
nov., di t/m za, van 13-17.30 uur, do. van
19-21 uur.
Galerie Kenosis, Oude Vest 53. Tentoon
stelling Marcus Dèlanjo - oliever
fschilderijen. Geopend ma. m za, van
10-16 uur. van 15 okt. t/m 15 nov.
Ryksmuseum van Oudhedep (Rapen-
Durg 28). Werkd. 10 uiir voortn.-5 uur
nam. zondag 1-5 uur nam.
Galerie JA, Sportfondsenbad, Was- Galerie van der Vlist, Botermarkt 3.
senaar. Tentoonstelling Bob Bruyn - Tentoonstelling Maud Muller Massis -
schilderijen, Katinka Bruyn - beeldjes, wandkleden, Rie Bouters - ikonen en
Hans Eschauzier - tekeningen Marijn schilderijen, Ineke van dijk - brons - en
Eschauzier - droogboeketten. Geopend (Chamotte plastieken. Geopend van 2 okt.
van 20 okt. t/m 6 nov., do. t/m zo. van 't/m 5 nov., di. t/m za. van 10-17 uur, do.
10-17 uur. woe. van 20-22 uur. tot 21 uur.
PANDA EN DE DEUGZIENER
11 - 139 - Toen het schilderij op zijn voet terecht kwam, greep
Jollipop het lichaamsdeel en begon bezeerd op de andere voet te
dansen.
"Er zat vertering in de gedraaide liaan waar dat plaatje aan
hing", verklaarde Hop Hep. "Ik zag het duidelijk".
"Het is wel erg", zei Panda ontdaan. "Kom maar mee naar de
woonkamer - dan krijg je een kopje thee om te bekomen. Dat
maakt Jollipop heel goed klaar. Ik denk niet, datje daar iets van
ondeug aan zal vinden".
Dat vond Hop prettig - en toen Jollipop even later met een om
zwachtelde voel binnen kwam hompelen, keek hij vol verwach
ting naar de thee-uitzet die de bediende bij zich had.
Maar zijn gelaat betrok, toen Panda zijn kopje op pakte. Want
het brak van het oortje af en kletterde op het schoteltje terug.
boogjes MACARONI
WINA BORN
De avonturen van Jommeke
Ma ha, /h za/eei
school voor
hen inrichten.
Over een weeh
praten ze a/s
echte babbe/-
t /s een echte gemahke/i/iïë^
h'oho, wat is Mat? Die
j btoe/n beweegt?) U
f Heme/tje, ik zit gevangen/
Agenda
(pite/
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Twintig Turksche booten heb
ben getracht den Donau over te
steken, ten einde de Russische
werken aan den Bovcea-arm te
vernietigen. Zij werden echter
door een hevig geweervuur te
ruggeslagen, afkomstig van
1000 man, die in loopgraven
verborgen waren. De Turken
hadden 50 man dooden en ge
wonden de Russen drie dooden.
De Turken die naar Radowitz
optrokken hebben echter bij Te-
lisch de Russen aangevallen en
verslagen. Aan Russische zijde
werden 150 man gedood en
voorts wisten de Turken 20.000
//ivo schapen, 500 ossen en 100 paar
den buit te maken.
Vijftig jaar geleden:
- Volgens de „l'Intransigeant"
is er eeen ernstige militaire op
stand uitgebroken onder de Ko
zakken in Koeba, gelegen aan
den Noord-voet van de Kauka-
sus. De opstandelingen weige
ren naar hun regimenten terug
te keeren. De Gepeoe (staatspoli
tie) heeft veel troepen gezonden
om den opstand te onderdruk
ken. Voorts wordt gemeld, dat in
Siberië (Omsk, Jakoetsk en Ir-
koetsk) talrijke terechtstellin
gen werden voorbereid. De sov
jets beweren, dat zij een monar
chistisch complot zouden heb
ben ontdekt, dat door Frai\s-
chen en Engelschen op touw was
gezet. Er zijn tal van arrestaties
verricht.
- De chef van den staf van pre
sident Calles in Mexico, Alva
rez, heeft medegedeeld, dat de
federale troepenonder aanvoe
ring van generaal Escabor, erin
geslaagd zijn den opstandigen
generaal Gomez te ontdekken,
die aanvankelijk aan den te
genaanval van den president
had kunnen ontsnappenGomez
zou met niet meer dan 35 volge
lingen in de provincie Vera
Cruz verblijven. De federale
troepen zitten hem dicht op de
hielen.
Leidse bioscopen
LUXOR: „The Deep", dag. 2.30, 7.00 en
9.30 uur, zo. 2.00, 4.30 uur enz., 16 jaar
STUDIO: „Cna cuervos", dag. 2.30, 7.00
en 9.00 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jaar.
CAMERA: „My name is nobody", dag.
7.00 en 9.15 uur, 12 jaar.
Kindermatinee: „Dertig jaar kolder", za.
en woe. 2.30 uur.
Nachtvoorstelling: „Intermezzo", vr en
za 11.30 uur, 16 jaar.
LIDO 1: „Soldaat van Oranje", dag. 2.30
en 8.00 uur, 16 jaar.
LIDO 2: „Herbie", dag. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, a.l.
LIDO 3: „Turks Fruit", dag. 7.00 en 9.15
Kindermatinee: „Donald Duck goes
Weat", za., zo. en woe. 2.30 uur. zo. ook
4.45 uur.
Kindermatinee: „Piraten
schateiland", za. en woe. 2.30 uur.
Nachtvoorstelling: „Gejodel in het wilde
land", vr. en za. 11.30 uur, 16 jaar.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren ziekenhui
zen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin
derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur
alleen voor ouders zondag 14.00-15.00
uur voor overige familieleden. Kinderen
beneden 14 jaar hebben geen toegang op
de kinderafdeling.
Sint Ellsabeth-xiekenhuis:
e KLASSE: Volwassenen dagelijks van
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00uur
(alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
2e KLASSE: Volwassenen dagelijks van
11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00
uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow
laatste kwartier van middag- en avond-
15.00-18.30
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15 45 uur.
18 30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15 00 uur
18.30-19.00 uur
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.30 uur.
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor
ouders):
Maandag t/m vrijdag:
18.30-18 45 uur
Zaterdag en zondag
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan de
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19 30 uur; 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling
echtgenoten 19-
J 15-
r ouders 18-18.30 i
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol kun
nen dag en nacht worden gemeld bij het
informatiecentrum Geluidshinder
Schiphol (020-175000).
Breng een flinke pan
water met wat zout
aan de kook, voeg
g elleboogmaca-
i toe en Iaat de el-
leboogjes nèt gaar
koken. Giet af en laat
macaroni afkoe
len. Maak de inhoud
an een blikje tonijn
gelei fijn. Meng e
1 eetl. versgehakte
peterselie door, 4
eetl. olie, 1 eetl. ci
troensap, 1 afgestr.
eetl. tomaten
ketchup, theel. pap-
Sr/hkPiEe&o hebbed 'AI
UEBL BETERE REOk-Z/AJ
MEAiT,EA),ARA)C>LZ>[
rikapoeder, royaal
versgemalen peper
en, als u van echt pi
kant houdt. Tabasco
naar smaak. Klop al
deze ingrediënten
goed door elkaar en
maak hiermee de
macaroni aan. Proef
pas nu of misschen
naar uw smaak nog
wat zout of citroen
sap dient te worden
toegevoegd. Laat de
salade 30 min in de
koelkast staan en
roer dan nog eens
door. Schep de sa
lade op een bedje van
slablaadjes* en gar
neer met plakken
tomaat en eventueel
smalle reepjes
groene paprika.