radioclub voor jongens van de grote weg Ongelooflijk wat er anno 1977 nog voor misstanden voorkomen "Je moet bij chauffeurs niet aankomen met halfgare muziek" Iedere woensdagochtend, als gewone mensen slapen: DINSDAG 20 SEPTEMBER 1977 TRUCK Truck-presentator Wim Bloemendaal wordt door zijn trouwe luisteraars op handen gedragen Woensdagmorgen kwart voor vijf. Op het parkeerterrein van het NOS-studiocomplex aan de rand van Hilversum is het levenloos stil. Behalve de portier in zijn hok is er niemand te zien. Er is ook niets te horen, totdat er - inde verte nog - het gegrom klinkt van een vracht- Door Frans Happel wagen. Dat gegrom komt dichter bij, steeds dichterbij. En tenslotte draait een forse truck met oplegger met een ruime zwier het NOS- terrein op. Twee machtige toeten op de claxon, dan stopt het gegrom en er stapt een man Uit de cabine die compleet aan de beschrijving in het Handboek Chauffeur voldoet. Een duidelijk eigenzinnig type, middelgroot, breed in de schouders en met een stap van niemand- houdt-me-tegen. In de ene borstzak een zonnebril, in de andere - als een pochet - het blauwe shagpakje van De Weduwe. De Nederlandse zomerhit "Anto nio" fluitend, loopt hij naar het zo genaamde muziekpaviljoen van Hilversum III, passeert de portier aldaar met een joviaal „Mógge, maatje", tapt een bekertje auto- maatkoffie, stapt in de lift en vraagt -als wij hetzelfde doen: "Zo .ook op weg naar MIJN programma?" Hij keurt ons snel. "Jullie rijden ze ker op een drietonner^e?", vraagt hij met volle ironie in zijn stem. We zeggen bedeesd dat we nooit meer hebben gepresteerd dan een pers onenwagen en dan nog geeneens een grote. ''Nou", zegt hij toegeef lijk, "ik vraag wel effe of jullie er toch bij mogen zijn". De chauffeur komt uit Haarlem. En met het VARA-radioprogramma "Truck" dat iedere woensdagmor gen van vijf tot zeven wordt uitge zonden heeft hij in feite niets meer te maken dan dat het ZIJN pro gramma is en dat hij het interessant vindt de uitzending bij te wonen. "Truck", het programma voor de jongens van de grote weg, het pro gramma dat volgende maand het vierjarig bestaan viert en dat in de loop der tijd een weliswaar niet zo grote, maar o zo selecte fanatieke luisterkring heeft opgebouwd. Zo is er het ware verhaal van de chauf feur die continu ritten naar verre buitenlanden maakt, maar die "Truck" niet kan missen geen week. Dus laat hij immer voor zijn vrouw de opdracht achter om 's woensdagmorgens om vijf uur op te staan, de radio aan te zetten en de bandrecorder in te schakelen. Zo dat vader op zondagmorgen, met de geitesokken op tafel, toch ZIJN programma kan horen. Vijf voor vijf. In de Hilversum- studio treffen we samensteller- presentator Wim Bloemendaal. Een lange, breedgeschouderde der tiger, in een zwart race-jack met kleurige strepen. Hij zegt nog niet veel, heeft nog wat slaap in zijn ogen. De "pips" van vijf uur, het nieuws. En dan: "Goedemorgen, dit is de VARA op Hilversum III met het programma Truck". En meteen daarop swingt er een kwiek rock-and-roll nummer de aether in. "Je moet bij chauffeurs niet aan komen met allerlei subtiele, half gare muziek", zegt Bloemendaal tegen de omstanders. "Die jongens zijn nu ook net wakker en als ze al rijden zitten ze in de cabine met nogal wat motorlawaai, nou daar kom je met het mooie stemmetje van een zangeresje nooit bovenuit. Dus, rang, een beetje vuurwerk, vinden ze fijn". Werkgevers "Truck" is een programma dat door het merendeel van de in totaal on geveer tachtigduizend Neder landse beroepschauffeurs in hoge mate geapprecieerd wordt. Een deel van hun werkgevers zijn voor alsnog het meest verheugd over het feit dat "Truck" zo vroeg in de mor gen wordt uitgezonden in plaats van rond koffietijd. Want dan zou er nog meer geluisterd worden en daar "Truck" een VARA- programma is worden de goede werkgevers niet genoemd omdat het normaal is dat ze goed voor hun mensen zijn en gaan de werkgevers die, om welke reden ook, als slecht in de catalogus zijn gekomen door de mangel. „Truck" is niet zomaar een pro gramma met een leuke babbel en verzoekplaten („van Betsy voor Frans die met de ZV 98-90 interna tionaal rijdt het nummer Sixteen Tons het is tevens uitgegroeid tot een soort Ombudsman voor chauffeurs. „Logisch", zegt Wim Bloemendaal, „als je ontdekt hoe veel er zo nu en dan nog wordt aan- gerotzooid met chauffeurs". Hij hoeft het bewijs zelf niet te leve ren. Tijdens de uitzending wordt „Truck" gebeld door een chauffeur uit Arnhem, die vertelt dat hij enige tijd geleden met een vrachtcombi natie een ongeluk heeft gekregen. Hij raakte van de weg af toen hij achter het stuur een sjekkie zat te bouwen. Dom van de chauffeur. Dat neemt volgens „Truck" niet weg, dat de baas van de chauffeur het recht niet heeft om nu al maan den lang van de ziektewet uitkering een knap bedrag in te houden als zijnde een aflossing op de schadepost die ontstond aan wagen en lading. De treurige bij komstigheid: wagen en lading wa ren onverzekerd. Ontzetting Bloemendaal in de microfoon: „Heeft uw baas nog meer van die onverzekerde wagens rijden?" Aan de andere kant wordt gezegd dat dat best eens zou kunnen. Muziek. Bloemendaal draait zich van de mi crofoon af en zegt - met ongeloof en enige ontzetting in zijn stem - „lust je dan nog peulen?" Maar nog voor „Truck" die woens dagmorgen ten einde is, is er een oplossing. Een ergens in Nederland stand-by zittende functionaris van de Federatie Vervoersbonden, vindt pijlsnel uit dat volgens artikel 52 van de Ziektewet een werkne mer zijn ziektegeld zonder tussen komst van zijn baas kan ontvangen en daarmee is dit zaakje dan ook- weer geregeld. Vier jaar geleden was Wim Bloe mendaal redakteur van de VARA Gids. Met vrachtwagens had hij niets te maken. Wel hield hij er toen al de hobby op na om eindeloos te sleutelen aan oude auto's. Toen de beslissing viel dat Hilversum III ook 's nachts in de lucht zou blijven was Bloemendaal het die de VARA-programmaraad voort stuwde om een programma te be ginnen speciaal voor vrachtwage nchauffeurs. De voor de hand liggende vraag: waarom wel een programma voor chauffeurs en niet voor bakkers, ambtenaren, bouwvakkers, enzo voort? Bloemendaal: „Het idee kwam ge voelsmatig bij me op. Die jongens op die grote wagens zitten bijna al tijd alleen, hoog in de cabine, met de hele dag de kwaakdoos - de ra dio dus - aan. Voorts hebben ze zo hun eigen jargon, hun eigen speci fieke problemen en .dat vind ik heel belangrijk .tussen de chauf feur en zijn wagen, dat immense stuk gereedschap bestaat een sterke emotionele band. Er belde eens een chauffeur tijdens de uitzending op, die riep: „He Wil lem! Jij houdt van auto's, he?!". Waarom denkt u dat?, vroeg ik. Hij: „Nou Willem, jongen, dat hoor ik!" Door de mand Wim Bloemendaal begreep al snel dat hij er wekelijks niet was met even dat programma presenteren en dan hup naar huis en wat anders gaan doen. Hij ontdekte voor zich zelf dat hij dan de rol van de pseudo-geïnteresseerde zou moe ten spelen en razend snel door de mand zou vallen. „Je moet erg goed weten waar je het over hebt. Natuurlijk kun je je prima laten informeren, maar daarmee haal je het niet. Zo rij ik eens in de zes weken mee met een chauffeur. Ik ga naar de Duitse grens als daar problemen zijn, ik kom vaak in cafes waar vrachtrij ders te vinden zijn, in feite ben ik de hele week min of meer met ze bezig. Ik ben ervan overtuigd dat een pro gramma als „Truck" alleen dan een trouwe luistérkring kan houden als de samensteller van dat pro gramma -zoveel mogelijk contact houdt met de basis, met de mensen waarvoor dat programma gemaakt wordt. Dat zou trouwens iedereen van Hilversum III eens wat meer moeten beseffen". Terug naar de studio, naar de di recte uitzending. Een blije verte genwoordiger van de Voedings bonden NVV (in de voor vakbonds functionarissen langzamerhand bekende outfit van een vrijetijd- spak, maar toch met een stropdas) vertelt over het wel en wee van de, melkrijders in Nederland. Bloemendaal: „We hebben vaak het verwijt gehoord dat dit pro gramma alleen maar voor de inter nationale chauffeurs zou zijn. Nu blijkt weer eens dat dit niet zo is". Muziek, Elvis. Bloemendaal: „Elvis Presley, die in tegenstelling tot vele andere pro gramma's bij ons altijd al gedraaid werd". En tegen ons: „Iedere week weer probeer ik Truck zo gevarieerd mo gelijk te houden". Gedichten Klopt. Want we hebben - helemaal in de sfeer van het chauffeurswezen gekomen - enigszins bevreemd op gekeken toen enkele minuten eer der een tamelijk schuchtere, dun- gebrilde heer de studioruimte be trad met onder zijn arm twee dikke boekdelen met „The complete poems of D. H. Lawrence" ge klemd. Eenmaal gezeten en blijk baar nog niet aan de beurt voor het programma, verzonk hij onmiddel lijk in Lawrence's gedichten, hal- deel twee. De bijzittende chauffeur uit Haar lem bekijkt deze nieuwe vreemde- Rnglangdurig. Het onbegrip straalt van zijn gezicht af. Dat duurt totdat in de uitzending blijkt dat de ge- dichtenmeneer een Engelse cellist van het Radio Kamerorkest is die gedurende een toernee door Amerika met dat orkest een zieke truckchauffeur verving omdat hij toevallig het groot rijbewijs bezat. En diezelfde cellist vond dat grote auto's rijden zo leuk, dat hij er nog vier maanden mee doorging, zo maar, voor de leut, voor hij in Ne derland de cello weer ter hand nam. En met de mededeling dat deze zelfde cellist ook medewerking ver leende aan platen van popformaties als „The Who", „Deep Purple" en „Buffalo Springfield" is hij zonder meer een geramd onderwerp voor „Truck". vestigen. „Om redenen van ver keersveiligheid", heette het. Wim Bloemendaal: „Ik heb de di rectie van Philips gevraagd of dat verbod niet ingetrokken kon wor den. Dat kon niet. Toen heb ik ge zegd: als jullie kinderachtig willen wezen, ben ik het ook, dan draai ik geen platen van Philips (Phonogram-label - red.) meer". En Bloemendaal doet dat - hardnekkig - nog steeds niet. „Truck" is meer dan alleen een ra dioprogramma. Dat hebben ook de vrouwen van de truckchauffeurs ontdekt. Bloemendaal: „We zijn begonnen, bijeenkomsten met een hapje eten, een drankje en een bee tje muziek te organiseren, speciaal voor chauffeurs met hun vrouwen. Dat idee is geboren nadat we in twee achtereenvolgende uitzen dingen een maatschappelijk wer ker ontvingen, die een scriptie had gemaakt over problemen in chauf feursgezinnen. Uit die scriptie bleek dat de chauffeursvrouw ei genlijk is gedegradeerd tot een ver edelde baby-sit. Want als manlief thuiskomt, wil hij negen van de tien keer niets anders dan met een pils voor de televisie zitten en hij wil geen gezeur over de kinderen a- an z'n kop hebben. En aan een keertje uitgaan samen met z'n vrouw denkt hij helemaal niet. Dus hebben we die bijeen- Misstanden Bloemendaal: „Dat bedoel ik nou met variatie. Je kunt het ook niet altijd over CAO's en arbeidspro blemen hebben. Hoewel, ik heb het al eerder gezegd, het is anno 1977 ongelooflijk wat er nog voor mis standen voorkomen in het be- roepsgoederenvervoer. We hebben bijvoorbeeld het geval gehad van een chauffeur die in Spanje z'n pols breekt en die toch kans ziet om met een vlerk z'n combinatie terug naar Nederland te rijden. Doodop zet hij dat ding thuis voor de deur neer, belt z'n baas op en krijgt te horen dat hij er als de sodemieter voor moet zorgen dat die combinatie naar de zaak komt. Een ander geval dat me altijd bij zal blijven, is van de chauffeur die in Duitsland een been breekt, vanaf de grens z'n baas belt om te zeggen wat er aan de hand is en naar zijn hoofd geslingerd krijgt: als je nou vérdomme niet snel zorgt dat je hier weer terugkomt met je wagen dan breek ik je andere poot ook nog. Maar, laat ik dit heel duidelijk zeggen: een goede ondernemer wordt door ons natuurlijk niet slecht behandeld. Er was laatst een chauffeur die me vertelde dat alles in zijn bedrijf zo perfect geregeld was. Toen zei ik: vertel dat nog maar eens, maar dan in de uitzen ding. Ja, waarom niet?" Philips Met een ondernemer heeft Bloe mendaal echter een chronische ve te. En daar die ondernemer toeval lig Philips heet, heeft Bloemendaal nu ook niet de kleinste tegenstrever- uitgezocht. Enkele maanden gele den verbood de Philips-directie alle chauffeurs van het concern de stic ker van het programma „Truck" op de voorruit van hun wagen te be komsten gestart. Vorig weekeinde was er een in Schiedam op 17 sep tember proberen we in Hellevoets- luis een feestje te bouwen. Meestal is het dolle pret, we krijgen steeds weer van de chauffeurs en van hun vrouwen, de- reactie dat iedereen zich kostelijk geamuseerd heeft". Altijd wakker Ons voornemen om nu ook eens in chauffeurskringen meningen te verzamelen over het programma „Truck" kan eenvoudig ten uitvoer worden gebracht tijdens een voet baltoernooi voor chauffeurs in Delft. Er zijn zo'n honderdvijftig 'chauffeurs uit heel Nederland bij een, op het oog een aardige door snede van het bestand. Veel vragen hoeven we niet. Op het moment dat Bloemendaal - ook bij dit toernooi weer aanwezig - het voetbalteam dat de meeste VARA-leden telt in Truckshirts hijst, stromen de reac ties op hem en zijn programma binnen, zonder dat er enige aan drang behoeft te worden uitgeoe fend. Die reacties varieren van: „Meestal vind ik het wel aardig wat dat Truck te vertellen heeft", tot „als ik wak ker ben luister ik naar Truck, dus ben ik altijd wakker als ik naar Truck kan luisteren". Een chauffeur, die een beetje ach teraf staat zegt, bijna vertederd: „Een jaar of twee geleden was Wim in Amerika, Toen maakte hij inter views met McCloud, Baretta en Ko- jak. En hij kreeg die jongens zover dat ze allemaal de groeten aan ons deden". Bloemendaal: „Ach ja, ik was nu eenmaal in Amerika en ik zou voor de VARA Gids een reportage over het populaire televisiegebeuren maken. Dan is het een kleine moeite om ook even aan MIJN chauffeurs te denken". Wim Bloemendaal: "Je kunt het niet altijd arbeidsproblemen hebben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11