Op VARA-tv: Goed van
toegelicht
r/ÖBlyoAggramma I
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1977
LEIDEN 'Van de lange tenen in het
Leidse muzieklevei\ had ik op dat
moment geen weet .Mijn erva ringen
op het gebied van de muziek strek
ten zich namelijk tot het einde van
de jaren zestig niet verder uit dan
Den Haag. Ik kwam bij het LD in
een periode dat de krant zelf druk
bezig was om van karakter re ver
anderen,
De muziekkritieken waren toi au n
toe nogal vriendelijk van toon en bij
de lezers heel vertrouwd. Ze werden
opeens minder bloemrijk en meer
direct van stijl. Het is achteraf ge
zien dus helemaal niet zo verwon
derlijk dat mijn recensies in die tijd
zoveel weerstand hebben opgeroe
pen
Deze woorden vormen Ron Harms'
eigen verklaring voor de opwining
die zijn komst als muziekrecensent
bij het LD destijds in Leidse mu-
ziekkringen heeft veroorzaakt.
De muziekkritieken in deze krant
waren echter wel eens zo scherp dat
sommigen zich afvroegen of Harms
daarmee de aandacht op zichzelf
wilde vestigen. Een veel gehoorde
bewering was ook, dat Harms in
zijn recensies al zijn 'frustraties'
van zich afschreef.
Ron Harms: 'Ik wilde de aandacht
beslist niet op mijn persoon, maar
uitsluitend op mijn mening vesti
gen. En achter mijn mening heb ik
altijd gestaan. Sommigen hadden
daar duidelijk moeite mee. Wat die
frustraties betreft, je hoort wel eens
de stelling dat een muziekcriticus
een mislukte musicus is. Onzin na
tuurlijk want je kunt deze bewering
met even veel recht omdraaien. Als
je in de concertzaal zit dan zie je
daar op dat podium een beroemde
dirigent of een beroemde solist. En
ik geloof dat iedereen wel eens, als
een soort onbereikbaar ideaal, de
plaats van die beroemdheid in zou
willen nemen. Ben je dan gefrus-
teerd" Nee toch? Het is naar mijn
mening zelfs de taak van een criti
cus om zich te verplaatsen in de
persoon van de musicus, om zich af
te vragen waarom hij het zus doet
en niet zo. Je zit als criticus dus ei
genlijk iemand te ontleden door je
zelf in zijn plaats te steleln*.
Ironie
Harms' recensies waren vaak met
zonder ironie geschreven/Wilde hij
doelbewust ironisch zijn ten koste
van anderen soms, en hield hij bij
voorbaat rekening met reacties9
Ron Harms heeft het antwoord
kant en klaar bij de hand. 'Ik zocht
tijdens het schrijven van mijn kri
tieken nooit bewust naar bepaalde
effecten en ik hield zeker geen re
kening met eventuele reacties. Ge
voel voor ironie is gewoon een ka
raktertrek van mij en op schrift
dreigt die ironie wel eens als sar
casme over te komen. Dat laatste
Door
Pieter C. Rosier
probeerde ik overigens wel steeds
te vermijden. Ironie is een verzach
ting van de waarheid, maar bij het
publiek blijken mijn bedoelingen
vaak verkeerd te zijn overgekomen.
Dat heeft me vooral in het begin
sterk verbaasd'.
Er zijn mensen die het vaak met
Harms' oordeel eens waren, maar
die vonden dat hij het nogal 'lomp'
uit de doeken deed. Nu leken de
muziekkritieken de laatste tijd wat
minder 'provocerend' en wat meer
'objectief te zijn. Die indruk is vol
gens Ron Harms niet geheel juist.
'De inhoud van mijn recensies is al
tijd gelijk gebleven, alleen het ver
pakkingsmateriaal is wat mooier
geworden. Ik heb in zoverre uit een
en ander lering getrokken, dat ik
later beter wist wat wel en wat niet
geschreven kon worden. En ik heb
er steeds meer voor gewaakt dat
men me niet zou misverstaan. Aan
de andere kant is het zo, dat de lezer
ook gewend is geraakt aan de straf
fere stijl van de dagbladjournalis
tiek. Dat er de laatste tijd wat min
der reacties op mijn muziekkritie
ken kwamen heeft in feite dus twee
oorzaken'.
Onderscheid
Meer dan eens was er het verwijt
dat Harms geen onderscheid
maakte tussen amateuristische
kunstbeoefening en professionele
uitvoeringen. Welke maatstaven
hanteerde hij bij het beoordelen
van een uitvoering door amateurs?
Heeft hij niet meer naar fouten ge
luisterd dan naar muziek?
Ron Harms duidelijk formulerend:
'De maatstaven, die ik bij het
beoordelen van amateuruitvoerin
gen en van professionele concerter
aanleg, vallen voor een deel samen
Het verschil is dat je bij amateurs
rekening moet houden met de mate
van scholing en met de pretenties
die ze hebben. Naast het technische
aspect is er ook de muzikale inhoud
van een uitvoering die de aandacht
vraagt. Wat de technische kant be
treft, een goede recensent moet
kunnen horen welke prestaties
voor een bepaald gezelschap
maximaal haalbaar zijn. Dat is in
i norm voor zijn beoor-
LEIDEN - Ron Harms is geen vaste muziekrecensent van het Leidsch Dagblad
meer. Wegens drukke werkzaamheden heeft hij deze functie neer moeten leg
gen. Vorig jaar al wilde Harms er een punt achter zetten, maar op verzoek van de
redactie bleef hij tot het begin van het nieuwe muziekseizoen de pen hanteren.
Niet tot ieders genoegen overigens, want Harms was juist om die pen bij meni
geen gevreesd. Vooral in de eerste jaren na zijn aanstelling als muziekmedewer
ker gleden de boze brieven soms bij tientallen tegelijk bij de krant in de bus.
Brieven zowel van muziekbeoefenaren, die zich beledigd voelden, als van con-
cerbezoekers, die Harms meenden te moeten corrigeren. Heel wat kritiek op
Harms' kritiek dus. Maar Ron Harms achtte het in strijd met zijn taakopvatting
om zich daardoor te laten beïnvloeden. Harms bleef de concertzaal trouw bezoe
ken en zijn recensies met even grote regelmaat schrijven. Hij heeft de Leidse
muziekkritiek, die tot 1970 in het algemeen nogal vriendelijk van karakter was,
een ander gezicht gegeven. Zonder omhaal van woorden gaf Harms zijn mening
weer, kort en krachtig, recht voor z'n raap. Harms is in de afgelopen zeven jaar
een te veel besproken figuur in het Leidse muziekleven geweest, dat zijn ver
dwijning uit deze kolommen onopgemerkt kan blijven. Daarom laten we Ron
Harms zelf nog één keer in dit interview aan het woord.
Rode kater Tiberius kijkt kritisch toe hoe Ron Harms zijn mening aan het papier toevertrouwt.
delirtg, dat hij een dergelijke
maximale prestatie met een tien
zou kunnen honoreren. Wanneer
men als musicus onder dat maxi
mum werkt worden de cijfers lager
en moet je je als criticus afvragen
waar het nu precies onvoldoende
wordt.
Nu is het overigens zo, dat ik altijd
de dirigent, mits bij een beroeps
kracht is, verantwoordelij stel
wanneer een amateurvereniging
naar mijn overtuiging een tech
nisch onvoldoende prestatie Revert.
Wat de muzikale inhoud van een
uitvoering betreft, behoort het tot
de taak van de criticus om op te
letten of men met overtuiging en
enthousiasme musiceert, of men
onzeker is of dat men een bepaalde
mate van onverschilligheid aan de
dag legt. En dat laatste is helaas
vaak het geval bij beroepsmusici.
Het is overigens niet waar dat ik
meer naar fouten luister dan naar
de muziek. Juist de muzikaliteit
van de uitvoering
doorslaggevend'.
Essentie
Aan welke maatstaven moet naar
Harms' mening een muziekrecens
ent voldoen? Sommigen zijn van
oordeel dat hij een muziekuitvoe
ring in de concertzaal teveel verge
leek met die op de grammofoon
plaat. Ron Harms: 'Je moet als re
censent de Nederlandse taal goed
beheersen en de essentie van een
bepaalde uitvoering kernachtig
kunnnen weergeven. Verder dien
je een behoorlijke kennis te hebben
van muziek, zowel theoretisch als
praktisch, en over voldoende reper
toirekennis te beschikken. Het bij
houden van vakliteratuur is hierbij
onontbeerlijk. Wat dat repertoire
betreft, persoonlijke voorkeuren
mogen uiteraard geen enkele rol bij
de beoordeling spelen'. En over de
grammofoonplaten: 'Ik heb veel
palten gerecenseerd, maar die re
censies waren vaak vernietigender
dan die van de concerten. Stren
gere maatstaven dus, omdat je met
een plaat nu eenmaal langer dan
één avond moet doen. Je zou overi
gens wensen dat een bepaalde uit
voering in de concertzaal meteen
op de plaat kon worden gezet, on
danks de technische foutjes. Ik
draaide vrijwel nooit een grammo
foonplaat vóór de concertuitvoe
ring, tenzij het om een werk ging
dat ik niet zo erg goed kende. Inte
gendeel, ik luisterde er vaak na het
concert pas naar. Ik heb trouwens
van vele composities meer dan één
plaatopname.
Belazerd
Sommige mensen gedroegen zich
in de concertzaal uitgesproken
vijandig tegenover Harms. Hoe
heeft hij dat ervaren9
Ron Harms: 'Ik heb een heel brede
rug. Ik beschouw iemand die mij
met open vizier om mijn mening
bestrijd niet als een vijand. Maar ik
heb wel een grote hekel aan men
sen, die mij in de pauze heel vrien
delijk een kopje koffie aant eden
en mij achter mijn rug om kriti
seren. Dan voel ik me belazerd?
Aan welke concerten bewaart
Harms de beste herinneringen?
Wat de grote symfonie-orkesten be
treft had het er alle schijn van dat
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest zijn voorkeur had.
Ron Harms wil eigenlijk alleen
maar een vergelijking trekken tus
sen het Rotterdamse orkest en het
Residentie-Orkest omdat de andere
grote orkesten te sporadisch naar
Leiden komen.
'Mijn indruk is dat het Rotterdams
Philharmonisch Orkest het meest
constant van kwaliteit is gebleven.
Het Residentie-Orkest heeft vaak
uitschieters gehad, zowel naar bo
ven als naar beneden. Nu is het wel
zo dat het vaste dirigentschap van
het RO de laatste jaren nogal wat
problemen heeft opgeleverd. Wat
de beste herinneringen aangaat, ik
zal nooit de uitvoering vergeten van
Berlioz' Symphonie Fantastique
onder leiding van de Rus Rozjdes-
twenski.
De manier van dirigeren van dat
kleine, met z'n vingers knippende
mannetje heeft een zeer diepe ind
ruk op me gemaakt. Ik ben er
overigens, niet ten onrechte, een
beetje trots op dat ik van het begin
af aan in mijn recensies de aan
dacht heb mogen vestigen op het
talent van Rudolf Jansen als piano
begeleider. Ik heb hem wel eens de
Nederlandse Gerald Moore ge
noemd en zijn mogelijkheden vaak
in mijn beschouwingen betrok
ken'.
Treurig
Wat vindt Harms in het algemeen
van het concertleven in Leiden?
'Treurig! Wat de amteurverenigin-
gen betreft, die vormen teveel een
kneuterige dorpsfamilie met al hun
onderlinge ruzies. En van teveel be
roepsgezelschappen moet ik helaas
zeggen dat ze Leiden maar als een
bijzaak beschouwen. Voor beide
groepen geldt echter dat ze te
weinig financiéle armslag hebben.
Die treurigheid wordt dus vooral
veroorzaakt door het beleid dat de
gemeente Leiden met betrekking
tot het muziekleven voert.
De Stadsgehoorzaal is niet meer te
betalen en de Culturele Raad be
steedt het overheidsgeld vaak lie
ver aan het organiseren van muzie
kuitvoeringen op avonden dat er in
Leiden al belangrijke concerten
zijn. Ik kan me verder niet aan de
indruk onttrekken dat deze instan
tie bij het geven van adviezen haar
persoonlijke voorkeur doet gelden.
Wat er moet gebeuren? Er moet een
instantie komen, die het hele con
certleven in Leiden gaat coördine
ren. Om te voorkomen dat er teveel
concerten op één avond worden
gegeven en om te verhinderen dat
er binnen één seizoen één werk ver
schillende malen wordt uitgevoerd.
Dat laatste kan namelijk wel voor
vaklieden interessant zijn, maar
niet zozeer voor het brede publiek.
Het enige lichaam dat nog wat
coördineert is K&O, welke stich
ting zo langzamerhand is gaan
functioneren als concertbureau. Ik
zou er voor willen pleiten dat K&O
zich splitste in enerzijds een volk
suniversiteit met een educatieve
functie en anderzijds een onafhan
kelijk concertbureau, gesubsi
dieerd door de gemeente binnen de
Leidse regio, maar met een eigen
organisatie.
K en O, als concertbureau zo goed
op dreef wordt financieel gekort
wiekt onder het voorwendsel dat
concerten alleen voor de happy few
bestemd zijn. Een schandelijke
zaak! Een gevolg van die beknot
ting is ook, dat er in Leiden nauwe
lijks meer concerten van heden
daagse muziek kunnen worden ge
geven. En bovendien is het voor
K&O te kostbaar geworden om de
allergrootsten onder de solisten
naar deze stad te halen. Het ergste
vind ik echter, dat de Leidse jeugd
niet meer in aanraking komt met de
muziekcultuur, doordat de scholie
renconcerten zijn komen te verval
len. En de jeugd heeft recht op het
beste! Culturele verarming dus'.
Bach
De laatste vraag aan Ron Harms be
treft zijn muzikale voorkeur.
De scheidende muziekcriticus
daarover: 'Bach, Beethoven en
Brahms doen het bij het grote pu
bliek erg goed. Van die drie geef ik
het meeste om Bach. Verder kan ik,
om dan ng maar één naam te noe
men, bijzonder genieten van
Bruckner. Wat het genre betreft
heb ik een grote liefde voor d'e lied
kunst met Aafje Heynis, Jaap Die-
leman en Ruud van der Meec als
Nederlandse favorieten en met Die
trich Fischer-Dieskau als één van
de buitenlandse zangers. Welke
platen met me meegaan naar dat
ene ombewoonde eiland? Dat zijn
die plante, waaraan persoonlijke
herinneringen verbonden zijn en
die houd ik voor mezelf....'
HILVERSUM - Een actueel-
informatief magazine „Vara-Visie"
zal met ingang van het komende
winterseizoen vanaf 1 oktober een
terugkerend programma
onderdeel worden van de VARA-
televisie-uitzendingen. In dit ma
gazine zullen „Achter het Nieuws"
en de „Ombudsman" redactioneel
samenwerken, zal „Koning Klant"
.(dat apart wel blijft bestaa) actuele
consumentenproblemen ter sprake
kunnen brengen en zal ook aan
dacht worden besteed aan actuele
sportonderwerpen. Op zaterdag
avond zal de tweede helft van
„Vara-Visie" zelfs geheel aan sport
zijn gewijd. Het magazine zal met
grote frequentie op het scherm
komen: eike vrijdagavond, eens per
maand op zaterdagavond en eens
per maand op maandag. Op een
aantal woensdagen.zal VARA-Visie
een special uitbrengen.
De uitzendingen zullen gemiddeld
drie kwartier duren en worden ge
presenteerd door Koos Postema en
W.L. Brugsma.
Nieuw bij de VARA is ook een
'Goed Nieuws Show' van Sonja Ba
rend op de vrijdagavond. Zij wil in
dit programma duidelijk maken
dat er aan elke zaak minstens twee
tegengestelde kanten zitten. Het is
overigens de bedoeling dat Sonja's
show een 'luchtig, warm en amuse
rend' programma wordt.
Vanaf februari zal de VARA eens
per maand op zaterdag een groot
opgezette feestelijke show brengen
met een reconstructie van momen
ten uit de showbusiness. In fe
bruari wordt dat een uitzending
met hoogtepunten van amusement
uit Parijs, Londen, Berlijn en Am
sterdam. In maart staat men stil bij
de show in films, in april is de beurt
aan big bands als die van Jack Hil
ton, Duke Ellington, Cab Calloway
en de Ramblers, in de laatste uit
zending in mei komen musicals op
de buis.
Nieuw is voorts het verfilmen van
een aantal Kronkels van Simon
Carmiggelt met Guus Hermus,
Ward de Ravet, Joan Remmelts,
Hetty Blok en Ank van der Moer in
de hoofdrollen.
In het laatste kwartaal van dit jaar
brengt de VARA op haar zaterdag
avond onder meer een integrale
uitvoering in de Newyorkse Metro
politan Opera van 'Rigoletto' en een
show rond Carol Burnett.
Als series brengt de VARA
komende seizoen een reeks i
afleveringen van de 'Onedin Line',
dertien afleveringen van 'De avon
turen van de brave soldaat
Schweijck' en opnieuw 'McCloud'
en 'Jim Rockford'.
Aan dramatische produkties ko
men deze winter onder meer een
nieuwe serie afleveringen van
„Klaverweide" en acht delen van
een nieuwe reeks „Dubbelleven".
Daarin gaat het om mensen, die,
door de omstandigheden gedwon
gen, naast hun normale leven nog
een heel ander bestaan leiden. Een
van de uitgangspunten bij de de
opzet van „Dubbelleven" was
jonge schrijvers te stimuleren.
NEDERLAND I
18 45 - Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - All in the family, tv-serie (VPRO)
19.30 - Dat van die wat was dat ook al weer toen: dat had wel wat:
keuze uit 3 jaar tv van het Simplisties Verbond (VPRO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Stunde Null, speelfilm (VPRO)
23.40 - Den Haag vandaag (NOS)
23.5l5 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - Toeristische tips (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Cijfers Letters (KRO)
19.25 - De wondere wereld onder water,
(KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - De terugkeer var de Wrekers, misdaadserie (KRO)
21.15 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO)
22.05 - Brandpunt (KRO)
22.30 - Europese Danskampioenschappen 1977, Latin American
voor Professionals, vanuit Leiden (KRO)
23.45 *- Journaal (NOS)
onderwaterfilms
DUITSE TV
DUITSLAND I
17.00 Journ
17.05 Filmreportage. 17.50 Informa
tief progr.
18.15 Kinderprogr. 18.40 Meded. en
reportages. 18.55 Journ. (Region
progr. NDR: 19.00 Informatief progr.
19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje.
19.55 Nordschau-Magazin. 20.26 Wie
das Leben so spielt, tv-serie. 20.59
Progr.overz. WDR: 19.00 Region,
nws. 19.05 Progr.inform., aansl.: Te
kenfilm. 19.10 Unmoglicher Auf-
trag, tv-serie. 20.15 Aktual. 20.45 In
form. progr.). 21.00 Journ. en weer-
ber. 21.15 Economisch magaz. 22.00
Einsatz in Manhattan, misdaadserie.
22.45 Filmreportage. 23.30 Journl,
i weerber.
DUITSLAND II
17.35 Gullivers Reisen,
einer zuviel, tv-serie. 20.00 Journ.
20.30 Der Mann mit dem Zylinder,
blijspel. 22.00 Journ. 22.15 Discus
sie. 23.15 Zivilisierte Tropen, tv-film.
0.35 Journ.
Duitsland 3 NDR en WDR
21.00 Journ. en weerber. 21.15 Fami
liekroniek. 22.05 Belle de jour -
speelfilm. 23.45 Dokum. serie. 0.30
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
Net 1 donderdag 1 sep-
18.55 Kinderserie.
19.10 Informatief progr. 19.35 Kijk
uit. 19.40 Meded. 19.45 Joum. 20.15
Showprogr. 20.40 Panorama. 21.10
Filmmagaz. 21.50 Informatief progr.
22.10 Joum.
Net 2
Van 18.55 tot 20.15:
Zie Net 1. 20.15 Dokum. serie. 21.05
Galaconcert. 22.35 Zomerage-
"Dat van die wat was dat ook al weer toen: Dat had wel wat!" Een
nogal merkwaardige titel voor een televisieprogramma, maar het
verduidelijkt al veel als het gaat om een uitzending van het Simplis
tisch Verbond met de bekende lijsttrekkers Koot en Bie. Van 1930-
21.35 op Nederland I: een terugblik op drie jaar simplisme, oftewel
een programma onder de noemer "The best of...", om maar eens een
simpel Engels begrip te gebruiken. Zo zien we Koot en Bie terug in
hun oude jaarsprogramma van 1975, de „neven" (met name de rege
lneef) komen weer in beeld en de meest spectaculaire klappen met de
matteklpper zullen ten tweede male worden uitgedeeld.
Op Nederland II vanaf 2230 een rechtstreeks beeldverslag uit de
Stadsgehoorzaal in Leiden van de Europese Kampioenschappen
Latijns-Amerikaans dansen voor professionals. Met deelnemers uit
Engeland, Duitsland, Noorwegen,Oostenrijk,Zwitserland, België en
Nederland (het paar Henny Vieberink en Marian Veldkamp-
Vieberink, broer en zuster dies). In de intermezzi het VIDA
formation-team en het jazzballet Shaft. Muziek van het orkest José
Marcello. Presentatie: Hans van Willigenburg.
In de actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt van
avond een interview uitgezonden met de vrouw van de in Italië tot
levenslang veroordeelde Duitse oorlogsmisdadiger Kappler. Zij
slaagde er onlangs in haar in een ziekenhuis in Rome verpleegde man
te laten ontsnappen.
Voorts besteedt Brandpunt aandacht aan het toenemen van het woes
tijngebied op diverse continenten, waarover thans in Kenia een we
reldconferentie wordt gehouden. Ook zal Brandpunt de politieke
situatie in ons land volgen. (Nederland II 22.05 uur).
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 De kerk vandaag.
18.20 (S) Licht klassiek. 18.30 Nws.
18.41 (S) Licht orkest met solist.
18.53 Boekenrubr. 19.00 (S) Leger
des Heilskwartier. 19.15 (S) De we
reld zingt Gods lof: verz.pl.progr.
20.00 (S) Goed gestemd: liedje-
sprogr. 20.40 Een twee, uit de maat
progr. over onderwijs en opvoeding.
21.00 Bastaardkinderen van de zon.
21.20 (S) Kerkorgelconcert. 21.45 (S)
Spraakmaken. 22.25 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Politiek
weekoverz. 22.50 (S) Nocturne: Am
sterdams Kamerorkest. 23.00 (S)
Rondom het Woord. 23.25 (S) Jazz-
time. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. AVRO: 18.11 Ra-
diojoum. 18.20 Martin Carthy
(gr.pl.). IKON: 18.30 Kleur, informa
tief progr. AVRO: 19.00 AVRO's
Sportpanorama. 19.40 Eigen baas,
informatief progr. 20.05 Brass Band
muz. 21.05 (S) Alert, progr. voor muz.
en maatschappij. 21.30 (S) Klassieke
muz. 22.20 Aspekten, kunstrubriek.
NOS: 23.00 (S) Met het oog op mor
gen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) NOS-maal. TROS. 19 02 (S) Pos
ter 20.02 (S) Soul Show. 22.02 (S)
Sesjun op herhaling. 23.02 (S) Close
up. 0.02 (S) LP-werk. 1.02-7.00 (S) De
nachtwacht.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Lichte muz. met om 7.30
Nws. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Lichte muz. met
om 10.30 Nws. 11.00 (S) Theaterdi-
rekteuren, gisteren en vandaag, ge
sprek. 12.00 (S) Lichte muz. met om
12.22 Wij van het land; 12.26 Meded.
12.30 Nws. 14.00 (S) Lichte muz. met
om 15.30 Nws. 16.00 (S) Muzikaal
spreekuur. 17.00 (S) In de hutsge-
klutste kinderwinkel. 17.30 Nws.
17.32 (S) Echo
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 7.11
Ochtendgym. 7.20 Vandaag, vrijdag.
8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.30 Op de
man af, evangelisch commentaar.
8.35 Te Deum Laudamus. NOS: 9.00
Vijf doden in Godsnaam, dokum.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Wat heeft dat kind?, informa
tief progr. 10.15 Duidelijke taal. 10.30
NOS-Jazz. 11.00 Nws 11.03 Meer
over minder. 12.30 Toerismo. 12.49
OVERHEIDSVOORL.: Uitzending
voordelandb. 13.00 Nws. NOS: 13.30
Vonken onder de as. 13.45 Onder de
Groene Linde. 14.00 Aspekten van
de kamermuz. 15.00 Zoeklicht op
Nederland. 16.30 Kijk op buiten
land VPRO: 17.00 Welingelichte
kringen. 17.45 SYMBIOSE: 17.55
Neded.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospels
ound. 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De
muzikale fruitmand 10.03 (S) Te elf
der ure. TROS: 11.03 (S) Gerard de
Vries draait op verzoek. 12.03 (S) De
Nederlandstalige Top-10. NCRV:
13.30 (S) Pop-contact: Nationale
tip-30. 15.03 Elpee-pop. NOS. 16.03
(S) Nationale Hitparade.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klas
siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeu
wen. 10.00 (S) Vocalise. 12.00 (S)V^n
het Nederlands Concertpodium:
sopraan en piano. EO: 13.00 (S)
Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S)
Klankbord. 14.20 (S) Orgelbespe
ling. 14.45 (S) Woord der waarheid
VPRO: 15.00-17.00 Muziek-op-