FILOSOFIE VAN EEN GENERAAL Verbanning Biermann werkt nog steeds door Abortus provocatus en het geweten... DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1977 De verbanning van de Oos- tduitse dichter-zanger Wolf Biermann eind vorig jaar en het daartegen ook in zijn land hier en daar gerezen protest werkt nog steeds door. Nog in het afgelopen weekeinde heeft de Oostduitse regering vijf dissidenten uitgewezen: een hoogleraar, een arts, een schrijver en twee musici. De musici waren vorig jaar no vember al opgepakt omdat zij tegen de uitwijzing van Bier mann hadden geprotesteerd. Tegen de overige drie had de Oostduitse regering andere bezwaren van dissidente aard naar voren gebracht. Het einde van deze al dan niet vrijwillige exodus van Oostduitse intel lectuelen is nog niet in zicht, zoals uit bijgaand artikel blijkt. Zet de namen van de kunstenaars die Oost- Duitsland het laatste jaar hebben verlaten ach ter elkaar en er ontstaat een „Who is who" van de Oostduitse literatuur. Sinds jaar en dag ont vluchten kunstenaars en intellectuelen het re gime dat geen kritiek duldt, maar in het begin van de jaren '70 leek in Oost-Duitsland de stemming wat milder te worden. Rolf Biermann. Sind november '76, toen er een massaal protest kwam tegen de verbanning van dichter-zanger Wolf Biermann, is het hek van de dam. Biermann blijft in het wes ten het communisme propage ren, maar hij bedoelt daarmee een ander systeem dan in het oos ten wordt gehanteerd. Hij wil te rug naar Oost-Duitsland tegen de tijd dat het regime ongeveer beantwoordt aan zijn ideaal. De dichters, zangers en schrijvers die geprotesteerd hebben tegen zijn verbanning worden sinds dien geboycot en geintimideerd. Biermann's collega Manfred Krug, een van de populairste zangers en filmacteurs in Oost-Duitsland, trok in april naar het westen. Dat is voor een groot aantal kunste naars het sein geweest om even- "Het is duidelijk, dat het eerste en voornaamste doel van elke oorlog is: mensen te docj^n." Deze uitspraak heeft U zelf van generaal Haig, opperbe velhebber van de NATO, kunnen vernemen tijdens een t.v.-uitzending. Dit is zijn filo sofie. Na heel veel jaren alsmaar in deze geest opgevoed te zijn is hij, ik mag aannemen: dank zij zijn wilskracht en intelli gentie en karakter, opge klommen tot generaal. Altijd ging het in zijn interessante loopbaan om het antwoord op de vraag: hoe kan ik het beste, 't meest doeltreffend en op de meest cleane manier mijn piedémensen doden? Die medemensen konden vroeger ook nog Duitsers zijn, Korea- nen en Vietnamezen, maar op 't ogenblik bestaat er voor deze dappere krijgsman nog maar één soort en dat zijn de Russen. Zo'n man heeft veel zorgen aan zijn hoofd. Zijn Engelse collega in 't vak de admiraal Sir Peter Hill- Norton, voorzitter van het mi litaire NATO-comité zei on langs in Brussel; "De Sovjet-Unie besteedt 12 pro cent van haar bruto nationaal inkomen aan militaire doe leinden, terwijl Amerika er siechts 5,9 proc. aan uitgeeft, Engeland 4,9. Duitsland 3,7 en Frankrijk 3,1 procent." Een ernstige waarschuwing was wel op haar plaats. Maar er is nog hoop. Haig poneerde zijn fraaie stel ling in een betoog waarin hij zijn persoonlijke voorkeur uitsprak voor de neutronen bom, de bom zoals bekend, die alleen op 't doden van mensen gericht is en huizen, gebouwen, fabrieken en ka zernes ontziet, 'n Schone bom derhalve, percies correspon derend met het levensdoel van onze generaal. De secretaris-generaal van de NATO, onze eigen zeer be minde Luns heeft er. ook al zijn voorkeur voor uitgespro ken. Een brutale Nieuws poortbezoeker reageerde met Spuit elf geeft ook mod der. Maar dat is niet aardig. Zijne excellentie heeft 't toch al druk genoeg nu hij dezer dagen H.K.H Prinses en Prins Claus mag ontvangen en rondleiden in zijn hoofdkwar tier. Bovendien zei Luns tot ons dat hij van alle afschrik wekkende wapenen de neu tronenbom het minst erg vond. Dat klinkt al anders. Luns lijkt me geen vechtjas, zoals Haig. Door Piet Wesseling sen. Derhalve wie dat 't beste kan is de winnaar, is de sterk ste, heeft gelijk. Geweld blijkt dus toch een argument te zijn, jazeker het is 't enige waarde volle argument. En wij maar denken dat het ge weld helemaal geen argu ment is en de kinderen maar leren dat vechten verkeerd is, en wij maar ijveren voor mensenrechten en proteste ren tegen politieke gevange nen en folterpraktijken. Lo pen we dan zo achter? Volgens de zeer beroemde Amerikaanse professor Mil ton Friedman, de Nobel prijswinnaar van 1976, pro fessor in de economie aan de universiteit van Chicago zijn onze ideeën belachelijk. Hij zegt: "De mens bestaat alleen terwille van zichzelf en hij moet zich daarom ontworste len aan het altruïstische den ken dat slechts schuldgevoe lens geeft." Daar gaan we dan met dé Boodschap, de enig werkelijke en essentiële Boodschap van het christen dom: "Niemand leeft voor zichzelf' en "Je zult alleen maar gelukkig zijn als je leeft voor de ander." Deze Nobel-prijswinnaar heeft een sterk groeiende aanhang. Zijn beste leerlingen bezetten steeds meer belangrijke plaatsen op politiek en eco nomisch terrein. Buiten Amerika is hij o.a. de grote adviseur van de Chileense re gering en ook Begin in Israël heeft om zijn adviezen ge- [r. Theo Potma, milieu- inspecteur op het ministerie van volksgezondheid en mi lieuhygiëne zei n.a.v. de uit spraak van Haig, dat hij het een logische uitspraak vond voor een generaal. Als je de oorlog nu eenmaal als een vaststaand gegeven accep teert dan moet die generaal het wel zoeken in het perfect doden van mensen, vond hij. Maar wie mag een oorlog als een vaststaand gegeven be schouwen? Het meest onze delijke ideaal dat een men.s zich kan voorstellen, wie hij ook is, is 't doden van mede mensen. Oorlog moet altijd voorkomen kunnen worden. Er kan altijd gepraat worden en overlegd. Er moeten altijd bemiddelaars gevonden wor den. Als in elk enigszins be- Generaal Haig schaafd land de doodstraf af geschaft is, dan is elke oorlog zeker tegen elke vorm van menselijke beschaving. Maar een jongen die dienst plicht weigert omdat hij niet wil leren hoe hij medemensen dood moet schieten krijgt ook in dit land nog grote moei lijkheden en ig.het beste ge val altijd nog een "bedenke lijke," aantekening in zijn dossier. In januari '78^ gaat het Interna tionaal Bureau voor het Ka tholiek Onderwijs zijn tiende Algemene Vergadering hou den in Bogota. Het onder werp zal zijn: "De opvoeding tot vrede, rechtvaardigheid en tot nieuwe internationale relaties". In de algemene inleiding die al gepubliceerd is door "Het Schoolbestuur", maandblad van het Centraal Bureau voor het Katholiek Onderwijs, staat onder no. 41: "Hoe jon geren opvoeden tot vrede?" "De opvoeding tot vrede dient te geschieden in een verbreed perspectief dat de uitdaging waarvoor de hui dige wereld zich geplaatst ziet, omvat." 't Gaat erom dat jonge mensen leren een inner lijke omvorming te aanvaar den die hen richt tot de ander en dat ze zich voorbereiden tot een sociale en politieke in zet, in de brede zin van het woord. Nederlandse dienstplichtige Zo internationale poging geeft moed. Hopelijk zal de nieuwe jeugd 't winnen via geloofsovertuiging en moed van de Chicago-boys en krijgen generaals als Haig nooit de kans om hun be kwaamheden te bewijzen. Door Joop Koopman eens Oost-Duitsland de rug toe te keren. Krug's commentaar op de toe komst van Oost-Duitsland was, toen hij in West-Berlijn arriveer de: „De laatste man die dit land verlaat moét het licht uitdoen..." Wolf Biermann zingt: „Men zegt: je kunt niet middenin de stroom de paarden verwisselen. Goed. Maar de oude zijn al verdronken. Jy zegt: het toegeven van onze fou ten baat de vijand. Goed. Maar wie heeft baat bij onze leugens? Velen zeggen: op den duur komt het socialisme toch, dat is on vermijdelijk. Goed. Maar wie drukt het door?" Biermann blijft in het westen Oost-Duitsland „het betere Duitsland" noemen, maar hij haat de technocratie, de bureau cratie en het egoisme van partij bonzen. Eën collega die nog in Oost-Berlijn woont en daarom zyn identiteit niet prijsgeeft, zegt nu: „Ik blijf twijfelen aan het nut van myn verblijf hier, want wie iets wil zeggen en niet gehoord wordt kan net zo goed zwijgen en ik ben geen zwijger, dus ik moet het er gens anders zeggen". Hij wil ech ter zijn gezin meenemen naar het westen, ofschoon de autoriteiten hem liever kwijt dan rijk zijn, wordt hij in dat opzicht tegenge werkt. Sarah Kirsch, een van de belang rijkste poëtische talenten in het Duitse taalgebied, werd in ja nuari geschrapt als lid van de Communistische Partij. Ze heeft geen excuses aangeboden voor wat ze in de ogen van de partij fout gedaan moet hebben en dus werd ze drie maanden later ver wijderd uit de vakbond. En nu zijn de autoriteiten haar buiten gewoon behulpzaam geweest in haar pogingen Oost-Duitsland te verlaten. „Het lijkt erop dat men hier blij zal zijn als ik van het to neel verdwenen ben", zo zegt ze, „voor het grootste deel van de Oostduitsers ben ik toch mond dood zodra ik de grens over- En ze heeft inderdaad permissie gekregen naar West-Duitsland te emigreren. Een andere dichteres die het Biermann-protest heeft getekend heeft sindsdien voort durend anonieme brieven en te lefoontjes gehad van obscene in houd, bovendien wordt ze steeds Sarah Kirsch. lastig gevallen door de veilig heidspolitie. Haar nieuwste bun del is in grote oplaag uitgegeven, maar in de boekwinkels is het niet terug te vinden en de pers zwijgt erover. De bekende schrijver Jurek Becker (zijn roman „Jacob the liar" werd verfilmd) heeft wat Oost- Duitsland betreft zijn vonnis ge tekend door een interview af te geven met het West- Duitse blad „Der Spiegel". Becker: „Boeken publiceren bete kent hier vaak een tekst afgeven en nooit meer terugzien. Als een boek onwelgevallig is, zie je het niet terug in de boekhandel, geen krant schrijft erover en het wordt niet herdrukt. Er zitten nog steeds achttien kunstenaars, die het Biermann-protest hebben ge tekend, gevangen. Gerulf Pan- nach en Jurgen Fuchs zijn in middels uitgewezen en in West- Berlijn gearriveerd. Allebei zijn ze eind vorig jaar gearresteerd en is het nog steeds niet duidelijk wanneer hun proces begint. Na het Partijcongres in '71, toen par tijleider Erich Honecker had ge zegd dat er „geen taboes meer zullen zijn wat de kunst betreft" werd er gedacht dat er inderdaad een greintje vrijheid zou komen. Becker: „Het leek een culturele herleving te worden: in die tijd werden er buitengewone dingen gemaakt". Ook hij denkt eraan om westwaarts te trekken, on danks zijn twijfels aan de accep tatie van het Westerse publiek. „Maar", zegt hij, „als je huis in brand staat moet je vluch ten, ook als het buiten regent". Evenals filmregisseur Egon Gunt- her heeft hij de consequenties nog niet getrokken. Gunther is praktisch werkloos doordat hij zijn lidmaatschap van de vak bond heeft opgezegd. Becker zegt dat hij nog niet van plan is Oost-Duitsland te verlaten, maar hij voegt er wel aan toe: „Als ik hier m'n kop moet houden, kan ik dat net zo goed in de Bahama's doen". Biermann zingt: „Afgunstig beluis ter ik verhalen van jullie lijden, van het geluk van de strijd achter prikkeldraad en toch ben ik zelf NIET gelukkig: ontevreden ben ik over de nieuwe orde. Maar jul lie staan er teleurgesteld bij, ver wonderd, verwond, bitter over zoveel ondank halen jullie ver ward een hand door je dunne haar". En hij richt drie woorden tot de par tij: „Draag jij een bloedrood kalf mee in je hart, mijn zuster, datje mij niet toelaat binnen jouw erf? Ach broeder, neem dat mes toch weg van myn borst! Want ik bloed al zo lang van treurnis leeg. Neem, moeder, toch je haat weg van mijn zwakke schouders! Jouw liefde is voor mij al zwaar- genoeg te dragen". Naast alles wat al geschreven is over de houding van Van Agt c.s. inzake abortus en de verbazing daarover, moge nog de aandacht gevestigd worden op de diepere achtergrond van dit verschil van opvatting: de botsing tussen de Nederlandse en de R.K. recht sorde. R.K. gedoopten hebben een dubbel staatsburgerschap: van hun na tionale Staat en van de supra nationale Staat, die R.K. Kerk heet. Naar R.K. leer is deze Kerk door Christus zelf gesticht als een juridische organisatie; van Christus heeft zij haar grondwet ontvangen, zoals Paulus VI me moreerde in zijn toespraak op zondag 30 januari 1977. Mitsdien wordt deze Kerk geacht een in stelling van goddelijk recht te zijn. Uit haar goddelijk karakter wordt afgeleid, dat de R.K. Kerk over de objectieve waarheid beschikt en de objectieve morele ordening opstelt. Hiernaar moeten alle we reldlijke overheden zich richten. Geen wetten mogen gemaakt worden, die hiermee in strijd zijn. Dat betreft dan door de Kerk te be palen gebieden zoals huwelijk, opvoeding, abortus provocatus. Het Kerkelijk Wetboek straft in canon 2350 met de zwaarste vorm van excommunicatie alwie abor tus provocatus veroorzaakt, de moeder zelf niet uitgezonderd. Geen R.K. mag een wet volgen of begunstigen die rechtstreeks gewilde abortus toelaat. Ook de laatste vier pausen hebben in alle gevallen abortus verboden, zelfs als het zeker is, dat door nalaten daarvan de moeder zal sterven. Alle onderdanen van de paus hebben hieraan te gehoorzamen, ongeacht hun privé opvatting, want de Kerk beheerst de gewe tens. In zijn toespraak op 4 februari 1977 tot de heilige Romeinse Rota (kerkelijke rechtbank) heeft Pau lus VI verklaard, dat er geen plaats is voor een gewetensbe zwaar, dat de kerkelijke gehoor zaamheid opheft. Het is een vaste regel van de R.K. Kerk, dat haar leer toegepast moet worden naar omstandighe den van tijd, plaats en volk. Af wijking van de leer kan geoor loofd zijn "ter vermijding van een groter kwaad", b.v. dat men in een pluriforme maatschappij geen R.K. minister van Justitie meer wil. Kennelijk heeft de kerkelijke over heid geen bezwaar tegen het ontwerp-Van Leeuwen/Garde niers. hoewel het niet klopt met de officiële leer. Verder kan en mag Van Agt als gehoorzaam R.K. onderdaan niet gaan. Maar daarmee komen de gewetens van vele niet-R.K. medeburgers in het gedrang. Dit gevaar bleek reeds bij een voor ontwerp van wet inzake abortus, door prof. mr. A.V.M. Struycken en nog vier Nijmeegse collega's aangeboden aan de Staten- Generaal (Zie Nederlands Juris- Door mr.dr. J. C. de Meyere tenblad 1972, blz 242 e.v.). De rechter kreeg daarin de bevoegd heid in uitzonderingsgevallen de gegrondheid van de zwanger schapsonderbreking te erken nen. Maar daarvan was o.a. uit drukkelijk uitgesloten: "de te verwachten gebreken in de li chamelijke of geestelijke ge zondheidstoestand van het kind". In een onderschrift bij dit vooront werp (blz 250) verklaarde de procureur-generaal bij de Hoge Raad, mr. G.E. Langemeijer, diep geschokt te zijn door die bepa ling. Hij constateerde hier een gewetensdwang, zoals hij die zich nauwelijks erger kon voorstellen. Inderdaad is ook heden nog de zaak van de persoonlijke gewetens vrijheid de kern van de contro versen in deze. De Noordelijke Nederlanden hebben zich tot een afzonderlijke Staat aaneengeslo ten ter wille van de persoonlijke gewetensvrijheid. Wie daaraan raakt, tast het wezen van de Ne derlandse rechtsorde aan. Als de wet de mogelijkheid opent tot straffeloos toepassen van ab ortus, betekent dat geen gewe tensdwang, want niemand wordt verplicht daarvan gebruik te ma ken. Van Agt ...dubbel stüatsburgerschap... Maar het stelt R.K. onderdanen in de gelegenheid de kerkelijke wet te overtreden zonder door de we reldlijke overheid gestraft te worden. Om dit te voorkomen eist de R.K. Kerk op dit gebied, dat het recht van de Staat zich zal richten naar het recht van de kerk, precies zo als in de vijftiger jaren vanuit de Nijmeegse uni versiteit afschaffing werd geëist van het verplicht burgerlijk hu welijk en van het recht van R.K. gedoopten om een geldig burger lijk huwelijk te sluiten, omdat dezen nu straffeloos konden trouwen zonder inmenging van de Kerk. Die actie werd gevoerd in naam van de godsdienstvrijheid, waaron der verstaan werd: vrijheid voor de godsdienst om zich door mid del van de wereldlijke wetgeving te handhaven en te versterken. Van Agt heeft onthuld dat hij in 1976 als minister van Justitie is aangebleven om, door zijn hand tekening te weigeren, te kunnen verhinderen dat het abortus- wetsontwerp van PvdA en WD na aanneming door het Parle ment kracht van wet zou krijgen. Dit is een houding, die in de rechtsorde van de R.K. Kerk past, maar niet in de Nederlandse par lementaire democratie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 13