'Foxtrot': een nieuwe' musical van Annie C/ RADIO \pmgmmmaj ...en gisteren I Veronica duikt in de geschiedenis piraten TVmorgën\ ran a tgegejjcht PREMIERE OP 20 OKTOBER IN AMSTERDAMSE CARRE' ITTTTT DINSDAG 2 AUGUSTUS 1977 HILVERSUM - Onder de titel The day the music died" zal Veronica op 17 augustus een ruim twee uur durend televisieprogramma wijden aan de geschiedenis van de piratenzenders. Daarbij zal niet alleen in documentaire ge deelten een terugblik worden geworpen op het ontstaan en de historie van de zeezenders maar zal ook een aantal artiesten op treden, die hun carrière mede konden opbouwen dankzij de "piraten". Onder hen zijn de Vo- lendamse Cats, Earth and Fire, Marianne Faith full, André Bras- seur The Fortunes, George McCrae en Dave Berry. Speciaal voor hun optreden zal vlak naast de pier in Scheveningen in zee een podium worden ge bouwd, waarbij het vroegere zendschip "Norderney", dat in particuliere handen is overge gaan en thans in Zaandam eén opknapbeurt krijgt, als achter gronddecor fungeren. Ook zullen gesprekken worden gehouden met omroepers en disc-jockeys uit die jaren: onder meer met Lex Harding van Veronica,, Alfred Lagarde en Tony Berk van Noordzee, Rodger Day van Radio London en Robbie Dale, die zo wel bij Veronica, Noordzee als Caroline heeft gewerkt. Dan zullen ook hun ervaringen van een op 13 en 14 augustus in Lon den te houden "piratenconven- tie" voor de leden van de "Free Radio Association" ter sprake komen. Een bijzondere bijdrage komt voorts van het in de Middel landse Zee koersende "vredes- schip" van de Israëliër Abe Na than. De geschiedenis van de piraten zenders stamt uit de zomer van 1958 toen een Liechtensteins be drijf, geïnspireerd door de com merciële radiostations in de Ver enigde Staten, voor de kust van Denemarken de zender "Radio Mercur" installeerde. Het succes was zo groot dat spoedig een tweede zender, "Radio Syd", in het leven werd geroepen. Toen daarna voor de Zweedse kust ook nog "Radio Nord" ver scheen, werd het de regeringen van de Scandinavische landen te gortig. Nadat in alle betrokken landen een nieuwe wet was aan vaard, werd in juli 1962 een eind gemaakt aan deze illegale radios tations. Intussen had het Deense voorbeeld navolging gekregen. Op initiatief van de gebroeders Verwey kwam in 1959 "Veronica" van de grond, enkele jaren later gevolgd door een groot aantal zendschepen voor de kust van Engeland. De meeste van deze stations waren allang weer verdwenen, mede door het ingrijpen van de Engelse regering, toen Veronica nog vo lop in de lucht was. Pas op 31 au gustus 1973 kwam ook voor deze piratenzender, die inmiddels een roerig bestaan achter de rug had - met onder meer een stranding van het zendschip "Norderney" op 2 april van dat jaar op het Zuidhollandse strand - het einde. Toen de kamer de "Veronica- wetjes" aanvaardde was het afge lopen met de uitzendingen. Dat was volgens de makers van het Veronica-programma "the day the music died". Annie, Harry, Paddy en John zijn weer gezamen lijk in de slag. Hetgeen betekent: Nederland krijgt toch weer eens een musical van geheel ei gen bodem. een betere tekst kan produceren dan alle voorgaande. Vroeger werd ik net zoals alle anderen echt ziek van slechte kritieken. Dat heb ik niet meer. Dat ik weer een musical heb geschreven komt waarschijn lijk omdat ik het zo heerlijk vind om weer met een team te werken". NEDERLAND 1 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 19.04 19.10 19.55 20.45 21.35 21.50 23.30 Journaal (NOS) Muziek en charme, tekenfilmpje (TROS) Het mysterie van Atlantis (TROS) Pepper (TROS) Carte Blanche (2): Opkomst en ondergang van dokter van de Moosdijk (TROS) Journaal (NOS) Eleanor en Franklin, tv-film (2) (TROS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Gemini Man, science-fiction (AVRO) 21.15 - Alle hens aan dek, amusementsprogramma (AVRO) 22.15 - Televizier Magazine (AVRO) 22.55 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 17.15 Joum. 17.20 Reportage, dinsdag 2 augustus na 18 uur 18.05 Tsje chische kinderfilm. 18.55 Journ. (Re gion. progr.: NDR: 19.00 Julia von Mo- gador, tv-serie. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55 Aktual. 20.59 Progr.overz. WDR: 19.00 Region, nws. 19.05 Vrijheidsliederen. 19.15 Adrian, der Tulpendieb, tv-serie. 20.15 Aktual. 20.45 Culinair progr.). 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Amusementsprogr. 22.00 Die Waffen schweigen, Franse film. 23.35 Journ., kommentaar en weer- DUITSLAND II 17.30 Progr. voor ouderen. ïö.uu Joum. 18.10 Dokum. serie. 18.35 Aktual. en muz. 19.20 Kimba der weisse Lowe, tekenfilmserie. 19.45 Die Wombels, poppenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Hier kein Ausgang - nur Ubergang, tv-film. 22.00 Joum. 22.15 Aktuele informatie. 23.00 Reportage. 23.45 Journ. DUITSLAND III 20.45 Regionaal nws. WDR en NDR gezamenlijk programma 21.00 Journ. en weerber. 21.15 For syte Saga. 22.05 Dokumentaire serie. 22.50 Interview. 23.35 Informatief progr. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.55 Beertje Paddington. 19.00 Tiener klanken. 19.40 Meded. 19.45 Joum. 20.15 Laurel en Hardy. 20.45 Dokum. 21.40 Vertel nu eens eerlijk, tv-spel. 22.30 Net 2 18.55-20.15 - Zie Net 1. 20.15 Reportage. 21.05 Al wat de hemel toestaat, Amen-, kaanse speelfilm. Nederland I 15.30 - De film van Ome Wil lem VARA) 16.05 - Taarten (VARA) 16.15 - Pipo en de Waterlan ders (VAARA) 16.45 - Chapi Chapo (VARA) 16.50 - Addams Family (VARA) 17.15 - Een wereld vol trucs (VARA) Het "fundament" voor "Foxtrot": v.l.n.r. Paddy Stone, Gerrie van der Klei, Willem Nijholt, Ronnie Bierman, Annie Schmidt, Harry Bannink, Georgette Hagendoorn, Frans Kokshoorn en Trudy Labij. John de Crane, theaterproducent, investeerde vierhonderdduizend gulden en contracteerde onder anderen negen acteurs, tien dan seressen, zeven musici en zes technici. Vooral dankzij die vier ton en on danks de afwijzing van het ministe rie van CRM op een aanvraag voor subsidie, kan straks (op 20 oktober) in het Amsterdamse theater. Carre voor de eerste maal het doek ge haald worden voor de musical „Foxtrot". Eind 197o zei De Crane in een inter view met deze krant: „In feite vra gen „Heerlijk duurt het langst", „Wat een planeet" en „En nu naar bed" om een opvolger. Ik zou het dan ook geweldig vinden om met Annie (M.G. Schmidt) en Harry (Bannink) weer iets te gaan doen. Aan die twee zal het niet liggen, maar ik zie het voorlopig niet zitten. Op z'n vroegst misschien in het sei zoen 1977ij 1978 en zelfs die termijn lijkt me niet haalbaar". Nu of nooit Het is er toch van gekomen. Omdat: „Nu of nooit, zei Annie opeens te gen me", aldus De Crane. „Tsja...en waarom reageer je dan met: nou vooruit dan maar, nu! Misschien omdat ik al tijden liep te dubben. Zal ik nou wel, zal ik nou niet... Toen: nu of nooit, zei Annie. En dat gaf de doorslag". Annie M. G. Schmidt: „Ik geloof niet dat ik het zo gezegd heb. Vol gens mij zei ik: nou...vooruit...de laatste dan. Tenslotte word ik ook een dagje ouder, ik ben nu 66, en de ambitie die ik vroeger had heb ik niet meer zo. Het kan me eigenlijk niet zoveel meer schelen of ik nog gemoet kon worden gekomen, want „we hebben geen geld", aldus CRM. Een geweldige tegenvaller". Annie Schmidt: „Ik snap er niets van. Een compleet Nederlandse voorstelling. In ieder geval heel wat anders dan inderdaad „Gipsy", tenslotte maar een bewerking van een Amerikaans geval". Natuurlijk gaat John de Crane er van uit dat „Foxtrot" mooier, beter, flitsender en spiritueler wordt dan de vorige door hem geproduceerde musicals. Hoewel, in dat interview van eind '75 zei hij ook: „Met „En nu naar bed" heb ik naar Hollandse begrippen een hoogtepunt bereikt. Technisch, qua uitvoering, kan ik geen stap vooruit, alleen nog maar terug. Terwijl ik voor mezelf het gevoel heb dat ik pas twintig pro cent van mijn producers kunnen heb kunnen gebruiken. Geen geld, een continu gebrek aan goed mate riaal, aan goede dansers, die ook zingen kunnen, aan goede zangers die ook dansen kunnen, ga maar door. Uitermate, uitermate frustre rend". Mensen die De Crane goed kenn- nen zeggen simpel: „Ach, hij heeft 't niet kunnen laten". Daar komt het precies op neer, al had De Crane wel gerekend op een garantiesub sidie van CRM. Hij: „Als je nou na gaat dat Beppie Nooy's Volksto neel ook subsidie heeft gekregen voor iets dermate schandelijks als „Gipsy", dan hadden wij toch zeker ook in aanmerking mogen komen. Maar nee hoor. Twee weken gele den kreeg ik een briefje, waarin met vier zinnen werd geschreven, dat er helaas niet aan onze aanvraag te- luchtige manier behandeld wor den. Aan het slot van „Foxtrot" dansen alle spelers op een vulkaan. De vulkaan die aan het eind van de jaren dertig op uitbarsten stond tot een oorlog, misschien dezelfde vulkaan die nu weer aan het rom melen is en wie weet komt er- weer een uitbarsting". Cabaret De kern van het verhaal horende, is er toch het een en ander dat doet denken een de film „Cabaret". Ook die benauwende, smoezelige sfeer van de jaren dertig, ook een moei- lijke liefde als spil voor het ver- de buitenstaander natuurlijk haal. Bezetting De repetities voor „Foxtrot" zijn inmiddels begonnen. Gisteren kwamen Paddy Stone, Harry Ban nink en Annie Schmidt voor het eerst bijeen met vrijwel de gehele groep medewerkers. En dan is het „Dat weet ik niet hoor. Ik ben al geweldig blij dat ik weer aan het werk kan. Omdat ik was gecontrac teerd voor een toneelstuk in Rot terdam dat niet doorging, heb ik dit seizoen vier maanden zonder werk gelopen. En toevallig belde de tele- visieook niet en dan ontdek je plot seling met schrik dat je niets an ders te doen hebt dan niksen". „Foxtrot" staat voorlopig gepland op een speelduur van circa zes maanden (tot en met mei '78). In diverse steden heeft De Crane een gemeentelijke garantiesubsidie gekregen elders weet hij zich fina ncieel verzekerd door uitkopen. vooral een inventariseren namen die straks het publiek moe ten gaan trekken. Het koppel "ie"w j°°r SchmidtijBannink mag dan erg derdaad, ik veel „goodwill" hebben vergaard, onwillekeurig Connv Stuart bij. Wie wel? O.a. Willem Nijholt, Gerrie van der Klei (een twee „Sissies"), Georgette Hage ndoorn, Trudi Labij, Ronnie Bier man en Frans Kokshoorn. Annie Schmidt reageert onmiddel lijk. Onze gedachte is duidelijk niet haar: „Cabaret"... ja f Puinhoop r dat e John de Crane: „Ik vind het een prima bezetting en ik geloof niet dat het veel zal uitmaken nu Conny Stuart er niet bij kan zijn". Het verhaal van „Foxtrot" speelt kort voor de Tweede Wereldoorlog. De jaren dertig: crisis, werkeloos heid, oorlogsdreiging. In cjie sfeer gaat een meisje van het platteland naar de grote stad en wordt daar verliefd op een homofiele jongen. Met name in de in totaal zestien - liedjes zullen verbindingen met het heden worden gelegd. De werke loosheid ligt voor de hand. Maar ook: „Abortus bijvoorbeeld", zegt Annie Schmidt, „naar mijn mening kan zo'n onderwerp best eens - in het kader van een musical - op een overeenkomsten deze keer~niet zouden zijn met „Foxtrot". Maar, ik -,1^ heb mijn tekst nog eens zeer goed ,-jg doorgelezen en geconcludeerd dat de atmosfeer van „Foxtrot" toch- totaal anders is". Als we Willem Nijholt het tref woord „Cabaret" geven, zegt hij: „Daar heb ik helemaal niet aan ge dacht. Maar, nu je dat balletje op gooit. Ja, nou je het zegt, er zijn misschien raakvlakken". Willem Nijholt (met als directe te genspeelster Gerrie van der Klei) zal ongetwijfeld de dragende figuur van „Foxtrot" gaan worden. Hij: „En...", zegt Annie Schmidt, „...ik denk wel dat het publiek zal ko men. Wat de tekst betreft is „Fox trot" zeker beter dan „Wat een pla neet". Harry en Paddy hebben daar toen nog heel wat van weten te ma ken, maar de story, mijn tekst, leek nergens naar, was pet, qua tekst was „Wat een planeet" een puin hoop. „Foxtrot" heeft gelukkig een goed verhaal, met een skelet en dramatische inhoud. En al krijg je dan twee jaar van tevoren al een een lijst met namen van spelers die over. twee jaar beschikbaar zijn en op wie je je verhaal moet schrijven - eigenlijk een onmogelijke opgave - toch geloof ik dat ik deze keer iets- aardigs gemaakt heb". De VARA wil niet de indruk wekken dat zij in de zomer maanden geen eigen werk in haar tv-programma's wil stop pen. Daarom startte Koos Pos- tema vorig jaar met "Neder lands Elftal", een partijtje keu velen met elf doorsnee Neder landers over actuele onderwer pen. Ieder mens heeft recht op een oordeel maar als tv-kijker zitje niet te wachten op wat me vrouw A te B vindt van de kern reactorcentrale als daarnaast niet meer deskundige informa tie wordt verstrekt. Soms kan de mening van de man in de straat interessant zijn om te we ten hoe hij en velen met hem denken. Maar wanneer hem de rol van opponent in een discus siegroep wordt opgedrongen, zonder dat zijn opvattingen te gen het licht worden gehouden, krijgt hij het gewicht van ie mand die het weet en dat kan voor de algemene opinievor ming gevaarlijk zijn. Als vak man haalt Koos Postema er wel uit wat er onder die elf mensen leeft, maar de antwoorden op zichzelf zijn nauwelijks inte ressant. Het zijn meestal niet meer dan opgevangen Kreten die de kern niet raken en zeker niet bijdragen tot een beger be grip. De eerste aflevering van de tweede serie "Nederlands Elf tal" bewees dat PAUL VAN BECKUM Nico van Vliet A VRO-directeur HILVERSUM - Het algemeen be stuur van de AVRO heeft de 50- jarige Nico van Vliet als opvolger van Tom Nieuwenhuizen, die commissaris voor het radio wezen is geworden, benoemd tot adjunct directeur voor radiozaken. Daar mee is van Vliet teruggekeerd op het nest, dat hij in 1961 verliet. Van Vliet is sinds de Tweede We reldoorlog voortdurend betrokken geweest bij radio, televisie en voor lichting in het algemeen. TUGER BIJT BELMONDO PARIJS - De Franse filmacteur Jean-Paul Belmondo is door een tijger in het oor gebeten tijdens de laatste opnamen van zijn film „Het Dier". Het was de bedoeling dat Bel mondo die bij gevaarlijke scènes nooit wil worden vervangen, de af gerichte tijger zou neerslaan, maar het dier was nerveus en draaide de rollen om waarna hij de acteur beet. De scène moet opnieuw worden opgenomen en Belmondo zal zich ook nu niet laten vervangen. Kent U haar nog, Conny Froboess, het schattige schlagerzangeresje van weleer? Het geadoreerde filmsterretje uit de jaren vijftig en zestig is nu in Duitsland een bekende toneelspeelster. En in die functie brengt ze op het ogenblik een bezoek aan Moskou. UW EIGEN DAGBLAD 00K IN DE VAKANTIE? Dat kan, doch uitsluitend met deze bon Graag 14 dagen voor u vertrekt opzenden naar: Alphens Dagblad, Julianastraat 19, Alphen aan den Rijn. Leidsch Dagblad, Witte Singel 1, Leiden. Plakt u dan wel een postzegel? (55 cent). Hulo tdrtc: S.v.p. In bk>kl«ttert Invullen! r vakje a NIET INVULLEN NIET INVULLEN Opzending is gratis in Nederland en Belgie Overige landen 1 90 per dag. De praktijk heeft geleerd dat ondanks al onze goede zorgen de bezorging in sommige landen te wensen overlaat. Wij kunnen dus helaas geen verantwoording nemen voor het niet tijdig arriveren van kranten op uw va kantieadres. In Televizier Magazine wordt vanavond uitgebreid aandacht be steed aan het in West-Duitsland al geruime tijd gehanteerde systeem van strafpuntenop het rijbewijs. Voorts wordt een reportage uitgezonden over spionage-activiteiten door de landen van het Oostblok. ■k De redacteuren van TROS-Aktua mogen beurtelings een stok paardje berijden. De resultaten vormen telkens weer een nieuwe aflevering van een documentaire serie, die als titel "Carte blanche" heeft meegekregen. Vanavond is het de beurt aan Marcel Bruyns. Hij koos voor het levensverhaal van kruidendokter Willem van de Moos dijk. HILVERSUM I AVRO: 18.19 (S) Lichte muz. 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo: zakelijke bespiegelingen. 19.00 Zevende Dagsadventisten. NOS: 19.15 (S) Accoord, kroniek van de ama teuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) Marinierskapel der Koninklijke Marine. 20.30 (S) Hoogtepunten uit ope rettes. 21.15 De avonturen van de gezus ters Wiedemeyer, radiostrip. 21.35 (S) Pirn Jacob's platenscala. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radiojourn. 22.55 (S) Se renade in blue. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Metropole Orkest. 18.50 Verkenning, informatief progr. 19.00 (S) Bel Canto op de zomer avond. 19.30 Soms heeft het licht een an dere kleur, mensen en hun dierbare momenten. 20.00 Nws. 20.05 Overwe ging. 20.15 (S) Holland Festival 1977: Schola Cantorum Stuttgart. 21.45 Thea ter Inferno, monoloog van Strindberg. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenoverz.; 23.10 De krant van morgen; 23.20 Den Haag Vandaag en om 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan, yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VARA 19.02 Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos: lichte en po pulair klassieke muziek <7.30 Nws. 7.41- 8.29 Aktua-ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gymn. voor de huisvrouw). 10.00 (S) Een oude hit in een nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Pierewaaien, licht progr. 11.45 (S) Cafe-chantant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 12.26 Me ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua. 13.00 (S) Ramblers a go go. 13.30 (S) Sport na sport. Jongeren- progr. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte, muzikaal wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekplatenprogr. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt: gesprekken. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20 Mens en samenleving. Uitzending van het Ministerie van C.R.M. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 De cirkel...gesloten, muziekprogr. (8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. Aansl.: VARA's voettocht). 9.35 Waterstanden. 9.40 Accordeonorgelmu- ziek. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 De VARA feliciteert, verzoekpla tenprogr. 12.00 Een van de elf - Den Haag. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. Aansl.: VARA's voettocht. 13.40 Een middagje Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Paniek op Ganymedes, hoorspels erie (10). 16 40 Lichte grammofoonmuz. 17.00 (S) Uit het muziekalbum van Paul Godwin. R.V.U.: 17.35 Spreek je r HILVERSUM in om 7 °2<S) Drie op je boterham. 9 03 (S) Pep op drie. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Popkontakt: de Iheo Stokkink-show. 16.03 (S) Hitmee- sters. HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.C8(S)Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onge hoord. 10.00 (S) Orkestpalet. 11.28 (S) Platennieuws. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Operettefrag- de 13.00 (S) In de schaduw »a s. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uui 15.00 (S) In kleine bezetting 16.00-17.00 (S) Profiel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5