"Andere
mensen
zijn
mijn
instrument'
...en gisteren i
toegelicht
C/ffiÖH. jgmgramma l
RADIO-INTERVIEWER TONY VAN VERRE:
00^3-
NOS-radio zendt
Engelse proms uit
DINSDAG 12 JULI 1977
RADIO - TV KUNST
PAGINA 5
Tony van Verre maakt al tien jaar boeiende en
vooral heel menselijke interviews voor de
VARA-radio. Toch zegt de naam Van Verre de
luisteraar niet veel en zijn stem zullen velen
helemaal nog nooit gehoord hebben. Tonv
van Verre monteert zijn interviews namelijk
altijd zodanig, dat zijn vragen en opmerkin
gen van de band verdwijnen en er de sugge
stie ontstaat dat zijn "cliënt" (zoals hij het
noemt) thuis, in z'n allergemakkelijkste stoel
onbekommerd een monoloog houdt tot en
kele uiterst vertrouwde vrienden.
Zo komt nu al zeven zondagmorgens Simon
Carmiggelt een half uurtje de huiskamer bin
nen. resultaat van Van Verre's ontmoetingen
met dit "schrijvend persoon". Zo luisterden -
ook op zondagmorgen - gemiddeld twee mil
joen mensen naar de ontboezemingen van
bekende Nederlanders over Godfried Bo-
mans, Wim Sonneveld en Tom Manders.
Programma's die de VARA zeer vele posi
tieve reacties opleverden. Alleen wordt er
zelden "de complimenten" aan de heer Van
Verre" gedaan. Tonv van Verre heeft met die
achtergrond willen leven toen hij pas begon
en heeft er later mee leren leven. Ook al omdat
deze nu 40-jarige Middelburger na talloze ac
tiviteiten als tekstschrijver, liedjeszanger,
produktieleider, acteur en regisseur, voor
zichzelf ontdekte dat uitspraken en verhalen
die hij bij anderen haalde, vaak veel beter wa
ren dan dat hij zelf kon bedenken.
Het idee dat op de radio "stille" Tony 1
Verre inderdaad geen goede prater zou zijn,
dat hij in een gesprek moeilijk uit zijn woor
den zou kunnen komen, wordt door Van
Verre zelf volkomen weggevaagd. Op z'n ge
mak thuis, met een glas wijn in de hand, ver
oordeelt hij zijn ondervrager vriendelijk tot
het spreken van slechts enkele voegwoorden,
of - als het meezit - hier en daar een tussen
zinnetje. Het gevolg is bijgaand de eerste afle
vering van: "Het verhaal van een luisterend
persoon".
Door Frans H appel
"Ik heb eens een interview gemaakt met een ge
strande alcoholist. Die man kwam bij me binnen,
met ogen zwemmend van de drank. Ik drink niet
meer!, zei hij opgetogen, daarbij een walm van
alcoholica verspreidend. Ik drink niet meer! Ik
laat de drank al een hele tijd staan. Geen jenever
meer, geen bier, wijn, sherry, whisky, cognac, gin,
of noem maar op. Terwijl hij al die soorten drank
opvallend nauwgezet opnoemde,
hem bijna zichtbaar uit de mond"
van twintig in het café stond, kwa
men er mensen naar me toe. Geeft,
een voor mij onbekende in het cafe
een rondje, dan zal die zich meestal
ook naar mij toe omdraaien en zeg
gen: Geef die jongen daar ook wat.
Om vervolgens met mij een gesp
rek te beginnen. Een soort univer
sele gemoedelijkheid Dacht ik
niet. Ik ben helemaal niet zo ge
moedelijk. Ik bezit wel een op
rechte nieuwsgierigheid. Dat
speelt, dacht ik, mee. Negentig pro
cent van de mensen die ik ontmoet
interesseren me. De resterende tien
procent interesseert me totaal niet,
laat ik links liggen. Misschien is het
ook een bepaalde integriteit die bij
voor mij vreemde mensen de ge
dachte doet opkomen: bij die man
kan ik mijn problemen wel neer
leggen".
In al die jaren maakte hij zelden een
interview voor radio, waarvan hij
later dacht Jammer, mislukt. "Na
tuurlijk was de ene uitzending be
ter dan de andere, maar echt moe
ten concluderen 't was het niet
Een paar keer maar en die inter
views kan ik me ook precies herin
neren. Met Heinz Polzer, Drs. P
bijvoorbeeld Had ik nooit moeten
doen. Heinz is een man van plastic
die zichzelf opgeblazen heeft. Niet
authentiek, begrijp je?
dat veel
verder ging dan een interview.
Omdat de maii namelijk wel volle
dig authentiek wasEn ik kan pra
ten met iedereen die authentiek is.
Toevallig krijgt nu de serie met
Carmiggelt veel respons, maar met
evenveel liefde maak ik een pro
gramma met mijn melkboer. Ten
minste. als de man echt de gave
heeftom zichzelf te zijn en te blijven
Is dat zo, dan bezweer ik je dat ik je
een zondagmorgen ademloos naar
mijn melkboer kan laten luisteren
Iedereen wil ook met hem praten.
"Ik weet niet hoe dat komt. Het is
een factor X Al toen ik als jongetje
ADVERTENTIE
«•"..«IS"
.et**6"
eet*
«s £raXV8 ^.tttacüeS'
va'VinjW' AtMe\e
4enfolï>at4ÏVsw®
lub-
"Jaren lang heb ik zelf teksten ge
schreven, met eigen teksten ge
werkt. Tsja waarom begin je met
schrijvenWaarschijnlijk om-
datje zelf niet weet waar je staat in
het leven, wie je bent. Je schrijft en
je schrijft maar en omdat je het
gaandeweg beter gaat doen, denk je
dat de kwaliteit steeds minder
wordt - ja, gek he? - en ik kwam er
na verloop van tijd achter dat wat ik
bij anderen haalde veel beter was
dan wat ik zelf kon doen. Jezelf niet
laten horen op radio .woorden
van andere mensen gebrui
ken .die andere mensen als in
strument gebruiken.enerzijds
geeft dat wel eens frustratie. Ik had
een tekst geschreven voor Wim
Sonneveld. Zit je in de zaal en ja
hoordaar komt jouw tekst, met
jouw grappen. Sonneveld had er
succes mee. de mensen lachten har
telijk. En dan hoor je een mevrouw
tijdens de pauze zeggen: wat knap
hè, van zo'n Sonneveld, dat zo'n
man dat allemaal elke avond maar
weer verzint. Dan krijg je de nei
ging om je vinger op te steken. Joe-
hoe, hierzo, ik heb die tekst ge
schreven. Maar anderzijds heb ik
voor wat betreft radio gekozen voor
het procédé dat ik nu al jaren han
teer. Dus moet ik er niet over zeu-
voor de radio, had ik het idee dat ik
waarschijnlijk helemaal niet zo
goed kon formuleren en ik besloot
om mijn eigen stem in de uitzen
ding achterwege te laten. Dat is
misschien makkelijker, ik kom er
beter af, ik loop minder risico, die
redenatie. Het is nu een soort han
delsmerk van me geworden, vooral
sinds vijftig procent van alle Hol
landers met een bandrecorder ach
ter de andere vijftig procent aan
holt. Voor een radioman heb ik -
dat kan ik zonder overdrijving zeg
gen - alles bereikt wat ik kon berei
ken. Toch gaat het de laatste twee
jaar nog beter dan goed. Moet je je
voorstellen! Datje bij je baas komt
en zegt: ik wil een serie program
ma's maken over drie mensen,
maar ze zijn wel alledrie dood! Het
werd een succes. De luisteraars
reageerden positief, ik denk vooral
omdat ze over Bomans, Sonneveld
en Manders mededelingen hoorden
die nog niet eerder waren gedaan.
Maar ook - en dat vind ik minstens
zo belangrijk - reageerden degenen
die aan de programma's hadden
meegewerkt goed, soms zelfs en
thousiast. Met veel mensen waar
mee ik een vraaggesprek gehad heb
is er een blijvende relatie gebleven.
Da's leuk, daar heb je tenslotte je
best voor gedaan. Ik wil mensen
niet doorprikken in een program
ma. Dat is zinloos, dat is mijn vak
ook niet. Ik vind dat je je cliënt best
een beetje mag beschermen, dan
bescherm je jezelf ook".
Zijn werk is minder eenvoudig dan
het lijkt.
"De buitenstaander heeft vaak het
idee dat ik de bandrecorder maar
aan hoef te zetten en dat de onder
vraagde vervolgens vlekkeloos een
aardige tekst inspreekt. Komt er
een brief bij de VARA. Daar staat
in: Tonv van Verre maakt reuze
leuke programma's, maar hij heeft
natuurlijk wel altijd goede praters.
En kom je in Hilversum het soort
jongens tegen die met een koffertje
vol platen van de ene naar de an
dere omroep hollen om die platen
gedraaid te krijgen, dan krijg je
opmerkingen als: Zo Van Verre, jij
hebt een programma met Carmig
gelt, he, dus heb je een makkelijk
zomertje
Hij is dagen, soms weken bezig met
zijn "onderwerp".
"Degene waar ik naar toe ga is al
tijd. de meest interessante, de
meest boeiende die er op dat mo
ment bestaat. Voor ik met het in
terview begin klooi ik me op en die
situatie blijft soms heel lang be
staan. Drie weken nadat ik een -
naar mijn idee - heel indringend
gesprek met Ko van Dijk had, zei
mijn vrouw: Wordt het nu geen tijd
dat je weer eens gewoon gaat pra
ten? Ik hoor nog steeds de stem van
Ko van Dijk".
1,1
Deze concerten op 22 en 29 juli en 5
augustus worden vanuit de Royal
Albert Hall gepresenteerd door
Wito Stoel. Tijdens de pauzes
wordt het programma „Een klein
tje kuituur" uitgezonden.
Op 22 juli wordt het openingscon
cert gegeven door het BBC Symp
hony Orchestra onder leiding van
Andrew Davis. Op het Engelse pro
gramma staan werken van Britten,
Tippett. Vaughan Williams en Wal
ton („Belshazzar's Feast"). Ric-
cardo Muti dirigeert op 29 juli het
New Philharmonia Orchestra in
werken van Mozart (symfonie nr. 31
klarinetconcert) en Sjostako-
witsj (vijfde symfonie).
RadioVisie isde naam van een
radioblad voor de Benelux
dat éénmaal in de zes weken zal
verschijnen. Het blad wordt uitge
geven door een Belgisch/Neder
landse stichting van dezelfde naam.
Op 5 augustus staat Hans Vonk
voor het Royal Philharmonic Or
chestra, het orkest waarvan hij
„permanent guest-conductor" is.
Hij dirigeert de Serenata Notturna
van Mozart, het vijfde pianoconcert
van Beethoven (solist Jean Bernard
Pommier) en „Le sacre du prin-
temps" van Stravinsky.
TENNIS OP TV
De AVRO-televisie zal vier repor
tages wijden aan de open Neder
landse tenniskampioenschappen
op het Hilversumse banencomplex
"Het Melkhuisje". Commentator is
Willem Duys. Vanavond op Ned. 2.
(22.40) een samenvatting van de
eerste partijen. Vrijdag 15 juli (Ned.
2,17.00) een verslag van de kwartfi
nales, zaterdag 16 juli (Ned. 2,17.00)
de halve finales en zondag 17 juli
(Ned. 2 16.30) komen de finales in
beeld.
Nog maar eens een zonnig.zomers plaatje uit het verre Santo Domingo
Daar worden zoals bekend eind deze week de Miss-Universeverkiezingen
gehouden Hoe bruiner hoe mooier schijnen sommige deelneemsters te den
ken. Dus laat de hoogblonde Miss Finland zich met zonnebrandolie insme
ren door onze eigen Ineke Berends uit Amsterdam.
ADVERTENTIE
NEDERLAND I
18.45 - Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Black Beauty (NCRV)
19.30 - Mens en dier aan de Zuidpool (NCRV)
19.55 - Mensen en machten: conflict in Korea, film (NCRV)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Kojak (NCRV)
22 40 - Kerkepad (NCRV)
23.05 - Journaal (NOS)
23.10 - Tour de France (NOS)
NEDERLAND II
18.30 - Tour de France (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Gemini man, science-fiction serie (AVRO)
22.00 - Televizier Magazine (AVRO)
22.40 - Sortpanorama: internationale tenniskampioens
chappen van Nederland (AVRO)
23.40 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
Dinsdag 12 juli
Duitse TV
Duitsland I
17.00 Journaal 17.05 De gespleten natie.
17.50 Een week vol zaterdagen. 18.40
Sport. 18.55 Journaal (reg. programma
NDR: 19.00 Sherif zonder colt of blaam.
19.30 Klaas Vaak. 19 55 Nordschau ma
gazine. 20.26 Shernf zonder colt of
blaam 20.59 Progr overzicht. WDR:
19 00 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen
19 05 Intermezzo. 19.15 Een huis voor
ons 20115 Hier und heute 20.45 Tip.
21 00 Journaal. 21.15 An hellen Tagen.
liederen. 22.00 Bruidsschat, film. 23.50
Journaal.
Duitsland II
18.00 Journaal 18.10 Beelden van on/e
aarde 18.35 Kimba.de witte leeuw 19 45
De Wombels 20 00 Journaal. 20.30 Uit
braak. 22.00 Journaal. 22.15 Kennzeic-
hen D. 23.00 Aspecten. 3.45 Tour de
France. 23.55 Journaal.
Duitsland III
Gezamenlijk progr. NDR WDR: 20 45
Nws. 21.45 De Onedin-lijn. 22.05 Dia
mantzoekers in Indianenland. 22.50
Filmportret van Raymond Chandler.
23.35 Voedingsleer. 00.05 Nws.
BELGISCHE TV
19.45 Nws. 20.15 Laurel en Hardy. 20.45
De Middellandse Zee. 21.40 Uit de we
reld van Guy de Maupassant. 22.20 Nws.
2-1.05 Stella Dallas, film.
TV-WOENSDAG
NEDERLAND I
15.30 - Scapa (TROS)
15.45 - De kleine kolonel, film
(TROS)
dagmorgen ademloos naar mijn melkboer laten luisterentenminsteals
Het is weer bijna opruimings-
tijd en de VARA dacht dus dat
het geschikte moment was aan
gebroken om zes jaar na datum
dan toch maar Hugo Claus be
werking van Seneca's "Oedi
pus" alsnog aan de 625 beel
dlijnen toe te vertrouwen. Een
winkeldochter met kwaliteiten,
zoals heel oude toneelliefheb
bers het ons tot gisteravond nog
in het oor konden mummelen,
zoals zij dat van het inmiddels
ter ziele gegane Nieuw Rotter
dams Toneel ervoeren. Op de
planken, binnen de magie van
het theater.
Dat de gewaardeerde Herman
Fortuin - die anders dan veel
collega's van de oudere genera
tie niet was ingedut - dit expe
riment wel aandurfde voor een
groter publiek, maar dat een
machtiger hand of hanepoot
twijfelde, laat zich echter ook
wel begrijpen.
Lepelend in een kopje koffie
kijk je allicht met koele ogen
naar de trekkebekkende leden
van het koor met het gevoel
dat-is-ver-van-mijn-bed net zo
zeer als naar de bezwaarlijke
familieverhouding, waar nog
geen Nederlandse strafrechter
mee te maken heeft gehad.
Het gaat om de grote kloof tus
sen theater en beeldscherm.
Het theater bezit een eigen wer
kelijkheid, waarin men door de
creatieve daad van het zelf gaan
kijken al groeien kan. Ook al is
die bereidheid van deel te wil
len worden van het dramatisch
gebeuren er voor het scherm
evenzeer, dan nog blijft er een
groot onderscheid. Lodewijk de
Boer bood in zijn waardeerbare
theaterregie voortdurend een
totaal shot, waarbij de blik van
de toeschouwer hoogstens
werd geleid. Televisie vraagt
met zijn voortdurende uitsnede
van dit totaal echter een andere
aanpak die hoe dan ook een
demping van de theatrale ex
pressie verlangt of althans een
ander gerichte stylering dan
John van de Rest nu bezigde.
Visueel in de belichting wel
fraai, maar in de close-up steeds
weer te karikaturaal. Aanvan
kelijk sneed hij in de montage
die gezichten trouwens te
weinig filmisch in hun opeen
volging. Of Oedipus de grootste
thriller aller tijden was"? In deze
tv-versie met Eric Schneider in
de hoofdrol had de konings
zoon eerder snuggerder moeten
PIET RUIVENKAMP
De NOS RADIO ZENDT DRIE VAN DE BEKENDE Sir Henry Wood
Promenade Concerts in Londen rechtstreeks en in stereo uit in de rubriek
,J£uropees Concertpodium" op vrijdagavond via Hilversum II.
k In de actualiteitenrubriek Televizier-Magazine van de AVRO zal
vanavond een reportage worden uitgezonden over de controverse
rond Eurocontrol. Andere onderdelen van het programma zijn bij
dragen over de pyromanie in Alkmaar en de een introductie van de
alternatieve sigaret in Engeland. (Nederland 2 - 22.00).
k Na beëindiging van Gibbsvillebegint de AVRO vanavond met
de nieuwe serie Gemini Man". Ben Murphy speelt hierin speciaal
agent Sam Casey, die dank zij een bijzondere aanleg goud waard
blijkt te zijn in dienst van een .veiligheidsdenktank"die hem de
meest onwaarschijnlijke klussen laat opknappenIn deze eerste afle
vering voert hij de opdracht uit een Russische ruimtecapsule van de
zeebodem te lichten.
AVRO: 18.19 Sandcastles. 18 30 Nws.
18.41 Per saldo. 18.55 Percy Faith en or
kest spelen Beatlesuccessen. 19.15 Ac-
coord. 20.00 Hoogtepunten uit operettes.
21 15 Avonturen van de gezusters Wie-
demeyer. 21.35 Pirn Jacob's platenscala.
22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radiojournaal.
22.55 Dichter bij de muziek. 23.20 Sky-
masters show. 23.55 Nws.
Hilversum II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 Me-
tropole Orkest. 19.00 Bel Canto op de
zomeravond. 19.30 Soms heeft 't licht
een andere kleur. 20 00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 Holland festival 1977.
22.00 Theater 23.00 Met het oog op mor
gen. 23.55 Nws.
Hilv
III
19.02 Popreconstructie. 20 02 Nashville.
21.02 Popdonder 22.55 Mededelingen
23.02 Wachten op middernacht. 00.02
Nacht drie-draai. 02.02 Peter Holland.
05 02 Truck.
Woensdag 18 juli
Hilversum I
7 00 Nws TROS: 7.02 Ontbijt-soos 10 00
Een oude hit in nieuwe snit. 10 30 Nws.
10.33 Pierewaaien. 11.45 Café-chantant.
12.26 Mededelingen. 12.30 Nws. 12.41
Aktua. 13.00 Hoogtepunten uit musicals.
13.30 Sport na sport. 14.00 Specialiteiten
a la carte. 15.00 Als dat zou kunnen. 16.30
Kernpunt. 17.30 Overheidsvoorlichting.
17 30 Nws. 17.32 Aktua-Magazine
Hilversum II
7.00 Nws VARA: 7.11 Ochtendgymna
stiek. 7.20 De cirkel 8.00 Nws. 8.11 Din
gen van de dag 8.30 De cirkel.gesloten.
9.35 Waterstanden. 9.40 Jan Gorissen.
10.00 Z I. maakt radioweekblad. 11.00
Nws. 11.03 Eén van de elf, Haarlem. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag 13.40 Een
middagje stoomradio. 16.00 Nws. 16.03
Paniek op Ganymedes. 16.45 Lichte
grammofoonmuziek. 17 00 Metropole
- siteit.
Hilversum III
Elk heel uur Nieuws. KRO: 7.02 Drie op
je boterham. 9 03 Pep op drie. 11.03 All
you need 12.03 Drie tussen de middag.
14 03 Radio Tour de France.
Hit
i IV
00 NCRV NCRB: 7.02 Het levende
woord. 7.08 Te deum Laudamus. 7.30
Preludium. 9.00 Nws. 9.02 Missen voor
de Bergkerk in Eisenstadt. 10.00 Orkest-
palet. 11.25 Platennieuws. 12 00 Piano-
werken uit de romantiek 12.35 Prome
nade orkest. 13.00 In de schaduw van de
meesters. 14.00 Nws. 14.02 Een uur na
tuur. 15.00 Louise.