Tom Magee kreeg geweerloop in z'n mond Belfast geregeerd door para militaire organisaties Zaterdag 9 juli 1977 Het was in een paar minuten gebeurd. Met een taxi hadden ze de man tot voor de kerk van Ballymurphy in het westen van Belfast gebracht. Vervolgens waren een aantal kinde ren van deze katholieke wijk opgetrommeld, om getuige te zijn van het vonnis. Als afschrikwekkend voorbeeld voor hunzelf en hun ouders. De man werd van achteren door beide knieën geschoten, zodat zijn knieschijven wegvlo gen, en in die staat hadden ze hem laten liggen. Voor de rest van zijn leven invalide. Hij had geen kik gegeven, deelden de kinderen later mee. Het betrof hier een executie van een lid van de meest radicale vleugel van het IRA: de provisio nals. Gebeurtenissen als bovenstaande vormen momenteel het hoofdbestanddeel van de gewelddadigheden in Belfast. Het zijn niet meer primair de gevechten tussen katholieken en protestanten die de laatste tijd het straatbeeld beheer sen, maar het meeste geweld komt voort uit repressailles van de para-militaire organisaties tegen hun eigen mensen. De IRA houdt de katholieke wijken als Ballymuprhy, An- dersonstwon, Ardoyne en de Divis Flats onder controle, terwijl de protestantse para-militaire organisaties, de UDA en de zeer radicale UVF de protestantse wijken als Shan- kill, Sandy Row en delen van het havengebied beheersen. De wil van deze organisaties is wet in voornoemde gebie den, en degeen die uit de pas marcheert wordt het slachtof fer van een bepaalde strafsanctie. Een situatie als deze heeft alleen maar kunnen ontstaan door een strikte scheiding van de twee geloofsgroepen. In wijken waar, voor de moeilijkheden in 1969 begonnen, zo wel katholieken als protestanten woonden, groeide de ter reur dermate, dat öf de katholieken, óf de protestanten de wijk verlieten. De kinderen van Belfast vervul len eenbelangrijke rol voor de para-militaire organisaties. Als er iets ongewoons in de wijk gebeurd zijn zij vaak de eersten die het zien en die het doorgeven Tom Mangee, die vele tientallen ja ren als enige protestant in Ander- sonstown woonde, kreeg op een avond bezoek van de provisionele vleugel van het IRA. Zijn twee zoons moesten plat op de grond gaan liggen hijzelf kreeg de loop van een geweer in zijn mond gesto ken. Als hij de volgende dag niet uit Andersonstown verdwenen zou zijn, dan zou zijn hele gezin zonder .meer worden doodgeschoten, werd er gezegd. De volgende dag woonde Tom Magee inderdaad in een pro testantse wijk in het ten oosten van Belfast gelegen vissersplaatsje Bangor. Hoewel hij meer katho lieke dan protestantse vrienden had en bij geen enkele protestantse organisatie betrokken was, moest hij verdwijnen uit de wijk. En uit eraard werd deze zelfde methode toegepast door de UVF tegen kat holieken in overwegend protes tantse wijken. Strategie De strategie om de eigen buurt vrij te maken van mensen met een an der geloof, werd in de beginjaren wel eens doorkruist door het ge meentebestuur van Belfast. Tot grote woede van de UDA en UVF werd op radicaal protestantse Shankill een groep flats voor katho lieken neergezet. Het zijn deze flats die zeer vaak het toneel zijn ge weest van gevechten en ongere geldheden. Kinderen die in deze flats wonen en die via de Stichting Hulp Noord-Ierland een vakantie in Nederland doorbrachten, bleken vaak het meest nerveus van de ge hele groep Je zijn. Een winkelcen trum in deze wijk is geheel dicht gemetseld, nadat het diverse malen in brand was gestoken. Om de zaak enigszins in de hand te houden, be zette het Britse leger enkele flats op de bovenste verdieping, metselde ramen dicht behoudens enkele kleine schutterspoortjes, en het kan nu zo de hele wijk onder con trole houden. De binnenplaatsen van de flats liggen bezaaid met puin, gebroken glas en autowrak ken en op de muren staan IRA op schriften. Ironisch genoeg, staan temidden van deze bende ook nog bordjes die het aan kinderen ver biedt balspelen op straat te houden. Terwijl het juist een verademing zou zijn om in deze angstaanjage nde omgeving wat jongens gewoon een balletje te zien trappen. Straf De reden waarom men in Belfast door een para-militaire organisatie gestraft kan worden, kunnen zeer verschillend zijn. Mensen met vrienden van een ander geloof lo pen een kans, zij die het Britse leger op de één of andere wijze behulp zaam zijn geweest lopen een zeer grote kans, en zij die informatie hebben laten uitlekken kunnen ze ker zijn van een executie. Ook de genen die meewerken aan een be weging als de Peace Movement of andere vredelievende instellingen kunnen het slachtoffer van intimi datie worden. Daarnaast worden "gewone" misdaden bestraft door de organisaties. In het verleden zijn jongens die een meisje hadden ver kracht door het IRA vastgebonden aan brievenbussen en overgoten met pek en veren. Het is voor zowel de katholieke of protestantse organisaties niet moeilijk om uit te vinden of iemand zich aan wangedrag heeft schuldig gemaakt. De gemeenschapszin in de verschillende wijken is zeer groot en iedereen weet alles van el kaar. Ondanks het geweld en de terreur staan de meeste voordeuren in de woonwijken van Belfast overdag open. Men loopt gewoon bij elkaar aan en ieder huis staat open voor ieder ander uit de wijk. Aldus is het doen en laten van de mensen zeer makkelijk door de para-militaire organisaties te con troleren. Vreemdelingen die een bepaald deel van de stad binnen komen, worden echter met de grootst mogelijke argwaan bena derd. Het is gebruikelijk dat bij de toegangswegen naar de verschil lende wijken jongeren van een jaar of twintig staan, die haarfijn regi streren wie er in- en uit de wijk gaan, komt er een vreemdeling binnen dan wordt dit bliksemsnel doorgegeven aan vertegenwoordi gers van de para-militaire organisa ties binnen de wijk en de kans is zeer groot dat de vreemdeling wordt gevolgd. Op een middag werd ik zelf door een tweetal jon gens van een jaar of zestien door geheel Ballymurphy gevolgd en het was opvallend dat ze mij precies volgden tot aan de grens van hun eigen wijk. Toen ik de eveneens katholieke Falls Road opliep, was hun werkterrein kennelijk over schreden, want toen keerden ze te rug naar Ballymurphy. De rol die vaak nog zeer jonge kin deren binnen de UVF, UDA en de IRA vervullen, mag beslist niet worden onderschat. De kinderen zijn vaak de gehele dag op straat. Een logisch gevolg van de veel te kleine huizen en de nauwelijks uit voerbare controle op het school verzuim. Tot diep in de nacht lopen de kinderen over straat en zien alles dat niet normaal is. Een zeer on werkelijke ervaring was het toen ik mij tesamen met enkele genodig den van de Stichting Hulp Noord- Ierland om één uur 's nachts in Bal lymurphy bevond. De straten wa ren pikdonker, omdat het Britse le ger er alle straatlantaarns heeft uit geschakeld, aldus kan niemand de Engelse para-troopers zien, terwijl ze zelf door infrarood kijkers wel alles kunnen waarnemen. Uit het duister doemden plots een vijftal militairen op die onze bus zorgvul dig in de gaten hielden. Daarna holden ze over de straat een steegje in en korte tijd later weerklonk het gegil van een vrouw. Op het ogen blik dat de militairen de straat over- holden, begonnen een aantal meis jes van een jaar of veertien zeer luid een kinderliedje te zingen. Ver moedelijk als teken dat de militai ren eraan kwamen. Het is een na uwelijks denkbare situatie dat kin deren van een dergelijke leeftijd in zo'n lugubere en gevaarlijke omge ving zo laat op straat zijn. Maar zoals gezegd: ze vervullen een be langrijke rol voor de para-militaire organisaties. Ontspannen Waarschijnlijk door de volkomen wijze waarop de katholieken en protestanten heden ten dage in Bel fast gescheiden van elkaar leven en de strikte manier waarop de UDA, UVF en de IRA de zaak in de hand houden, maakt Belfast in vergelij king met twee jaar geleden een ont spannen indruk. In het winkelcen trum zijn, mede dankzij de strenge veiligheidsmaatregelen, al een tijd geen bommen meer ontploft, en doordat het geheel is afgesloten voor auto's is er een soort wandel promenade ontstaan, die zelfs het predicaat gezellig kan dragen. Doch werkelijk bijzonder is het, dat het ook in de woonwijken uiter mate rustig is. Natuurlijk blijven er excessen. Een vrouw uit de katho lieke Divis flat vertelde hoe een groep protestantse jongeren de katholieke kerk was binnengeko men en een aantal biddende ouden van dagen hadden meegesleept voor hun "biecht". Toen ze ergens in een oud huis "gebiecht" hadden, werden ze gestraft voor hun zon den. Niet, zoals gebruikelijk in de kerk door het bidden van rozen kransjes, maar door zwaar lijflijk geweld. In zijn algemeenheid heerst er ech ter rust in Belfast. Hetgeen mis schien wel het duidelijkst wordt ge ïllustreerd in Short Strand, waar katholieken en protestanten zon der scheiding door barricades en dergelijke, naast elkaar wonen. In het verleden was de wijk het tafe reel van zeer ernstige ongere geldheden. Maar de IRA aan de ene zijde en de UDA aan de andere kant, besloten het voorlopig rustig te houden. Woningbouw - Er zijn dan ook momenteel beslist wel zaken waar beide partijen be lang bij hebben. Voor west-Belfast is een groot reconstructieplan op gesteld. Door dit deel zouden een drietal autosnelwegen moeten ko men, welke een snelle verbinding tussen de haven en het achterland tot stand zoyden moeten brengen. Deze wegen zouden dwars door de katholieke en protestantse wijken komen te lopen. Het is daarom zo, dat het gemeentebestuur al jaren niets meer heeft gedaan aan de daar aanwezige huizen. De*rijen arbeid ershuisjes zijn op vreselijke wijze verkrot. Schade die tijdens ernstige gewelddadigheden in het begin van de zeventiger jaren werd aange richt is nooit hersteld en vooral de Shankill en de Divis kampen ern stig met de gevolgen hiervan. In feite is het oude deel van de Shan kill een soort spookstad geworden. Straat na straat treft men er dicht gemetselde kapotgebrande huizen aan. Hoewel hier en daar nog men sen wonen, is er nergens meer menselijke aanwezigheid te be speuren. Er is geen ander geluid te horen dan het naargeestige gekras van de kraaien. Het beeld van de krotten, afgewisseld met gebom bardeerde café's op sommige straathoeken is van een onbeschrij- lijke troosteloosheid. Geld en mo gelijkheden om de kinderen in deze wijk op te vangen zijn er nauwe lijks. Jeugdleider Duncan van het Shan kill Comunity Centre liet mij eerst zijn uit hout opgetrokken zeer schamele jeugdhonk zien en nam mij daarna mee door de buurt. De tocht voerde langs enkele gloed nieuwe kerken. Er is genoeg geld, honderdduizenden ponden, om kerken in deze rotstad te bouwen, maar er is geen geld voor de jeugd beschikbaar, zo stelde hij nijdig vast. In de nabijgelegen Divis buurt is het beeld niet anders en de wat ver der naar het zuiden gelegen Falls Road kampt met dezelfde proble men. Het gemeentebestuur wil de oude buurten volzetten met flats en winkelcentra langs de toekomstige autosnelwegen, terwijl aan de bin nenzijde van de flats lagere huizen zouden moeten komen. Een streven dat op zeer hevig verzet stuit bij zowel de inwoners van de katholieke als de protestantse wijk. Als er al huur werd betaald voor de oude huizen, dan was dit zelden meer dan een halve pond per week, terwijl de nieuwe huizen rond de elf pond per week zouden moeten gaan opbrengen. Dit los van het feit dat de nieuwe flats architectonisch gezien rustig ondingen genoemd mogen worden. De Nederlandse architect Harm Nijenhuis die zich in ons land veel met sociale wo ningbouw bezighoudt, noemdt het geheel een miskleun van de bo venste plank, noemde flats zijn te wijd uit elkaar gebouwd, zien er onooglijk uit en zijn door het ont breken van een lift erg slecht be reikbaar. Daarbij doet zich het feit voor dat het hechte gemeenschaps leven, zoals dat in de oude huizen bloeide, in de flats volledig dood gemaakt wordt. De bewoners van west-Belfast willen duidelijk in de lage huisjes blijven wonen en het is dan ook opvallend dat nieuwe hui zen zoals die in Ardoyne onder su pervisie van de IRA zijn gebouwd, dezelfde bouwstijl vertonen als de oude arbeidershuisjes. Zeer voor zichtig kan gesteld worden dat de protestantse en katholieke organi saties elkaar gevonden hebben om de plannen van de gemeente geen doorgang te doen vinden. In dit ka der is tussen beide groepen diverse malen geheim overleg gevoerd. Sport Een zeker optimisme ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling in Noord-Ierland is overigens niet misplaatst. In het plaatsje Antrim werd het vorige weekeinde een sportfestival gehouden waaraan door ongeveer zeventienhonderd jongeren werd deelgenomen. In het geheel nieuwe sportcomplex kon den diverse sporten als atletiek, zwemmen, voetbal en rugby wor den gespeeld, terwijl er ook voor zieningen waren voor sporten voor invalide kinderen. Op deze dag werd gespeeld door verenigingen van zowel katholieken als protes tanten uit diverse delen van Noord-Ierland. Hoewel de finale van het festival moest worden af gebroken wegens een valse bom melding, was het een aantal jaren geleden nog ondenkbaar dat clubs van verschillend geloof met elkaar een sportieve dag zouden meema ken. Over het algemeen kan in Noord- Ierland een zekere wil worden ge constateerd om althans een begin te maken met normalisatie van de toestand. De regelrechte haat wordt minder en net zoals de con tacten tussen China en Amerika destijds via tafeltenniswedstrijden zijn begonnen, lijkt sport een be langrijk middel om katholieken en protestanten tot elkaar te brengen. In dit kader bezocht het afgelopen weekeinde ook de vroegere Ajax- speler Joop Stoffelen Belfast om de mogelijkheden te onderzoeken van een voetbalwedstrijd tussen Neder landse oud-internationals en Noord-Ierse oud-internationals. Een basis voor het houden van een dergelijke wedstrijd is inderdaad gevonden en ze zal worden gehou den op 4 augustus. Van Hanegem en Jongbloed zijn al bereid gevon den om in het Nederlandse elftal plaats te nemen. Hoofdgedachte van deze wedstrijd is er vooral een sportieve wedstrijd van te maken. Het Nederlandse voetbal staat in Noord-Ierland in bijzonder hoog aanzien. Ook samenwerking met andere takken van sport, zoals hand- en korfbal staat op het pro gramma. Gemengd Een mdeilijk punt in Noord-Ierland was in het verleden vooral de scheiding van de scholen. Hoewel men aan protestantse zijde niet stond te juichen voor het idee van gemengde scholen, waren het vooral de katholieken die hier fel tegen waren. Uit het feit dat scho len öf katholiek, öf protestant wa ren volgde, dat de para-militaire or ganisaties via de bij deze scholen behoren jeugdclubs vaak nieuwe leden konden recruteren. Het lid zijn van deze clubs was soms ver plicht. Langzamerhand en voorlo pig nog op zeer bescheiden schaal, beginnen nu gemengde scholen in het noorden hun intrede te doen. Door de genoemde strikte schei ding van katholieken en protestan ten is dit geen makkelijk te verwe zenlijken ideaal, maar er is een eerste begin gemaakt. Afgelopen zaterdag werd in het plaatsje Hol lywood bij Belfast de Steiner school, in gebruik genomen, die zowel door katholieke als protes tantse kinderen bezocht kan wor den. Het betreft voorlopig slechts drie klassen, maar de bijzonder en thousiaste wijze waarop de school werd geopend, voorspelt redelijk veel goeds. Door de toekomstige leerlingen van de school werd op overtuigende wijze een sprookje uitgebeeld. Een nieuwe tak van de Stichting Hulp Noord-Ierland is een werk groep voor vrouwen en het vorige weekeinde werden de eerste con tacten gelegd. In augustus zullen een aantal vrouwen van de Noord- Ierse kinderbescherming, de offi ciële tak van het IRA, de provisio nele tak van het IRA en de protes tantse organisaties.een bespreking in Nederland houden. De respons van met name de vrouwen van de provisionele IRA'was onverwacht groot. Zin het centrum van de "provo's" op de Falls Road, dat slechts bereikbaar is door een van gewapend beton opgetrokken gang met diverse hoeken om té voorko men dat er naar binnen geschoten kan worden, en dat beveiligd is met een aantal tv-camera's, deelden de IRA-vrouwen mee beslist wel iets voor een discussie te voelen. Moei lijker lag dat met de vrouwen van de pas opgerichte Peace Movement onder leiding van Betty Williams. Aanvankelijk wilde deze in korte tijd wereldberoemd geworden or ganisatie niet meedoen aan het overleg, omdat ze niets te maken wil hebben met de para-militaire organisaties. Later werd toch toe gezegd dat er een delegatie ge stuurd zou worden. De Peace Mo vement is overigens in verschil lende wijken het mikpunt van kri tiek geworden. De beweging zou weinig meer doen, de kwaliteit van het door hen uitgegeven blad zou erg achteruit gaan, hoewel de be weging over erg veel geld beschikt. En inderdaad is het erg vreemd dat de Peace Movement er niet in slaagt hun leden uit de verschillende de len van Noord-Ierland in het land zelf bij elkaar te krijgen, maar dat het wel opeens lukt om een confe rentie in een aangenaam deel van Noorwegen te beleggen. Uitlatin gen van een vertegenwoordigster van de beweging dat momenteel bezig is jonge mensen op te leiden tot politicus, doen vermoeden dat de Peace Movement zelf als poli tieke groepering gaat opereren. In vergelijking met twee jaar gele den is er zeker reden voor een ge matigd optimisme over de toestand in Noord-Ierland. Hoe gematigd dat optimisme moet zijn bleek ech ter weer eens duidelijk bij de in spectie van het oude Celtic sport park op de grens van de katholieke en de protestantse wijk. Tussen het struikgewas zat een aantal jongens van de IRA met geweren een Britse patrouille op te wachten. Nieuwe flats in west-Belfast. Zowel door de katholieken als de protestanten wordt er tegen geageerd. Architectonisch gezien zijn deze flats een grote blunder. De Shankill wijk, is evenals de katholieke Divis en Falls Road wijken op gruwelijke wijze verkrot. Omdat voor deze wijken een reconstructieplan geldt, wordt aan de oude huizen niets meer gedaan. Schade die door jarenlange gewelddadigheden ontstond, werd niet gerpareerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 16