Amerikaanse reclame op het idool gericht Uitputtende biografie over filmmaker Bunuel Evro heeft plezier in Films deze week WIE O WIE? Door Francisco Aranda HMpyfy Ueverhet°nsis- BBBKaHHOBB u itzendbu reau m HAAGSE BIOSCOPEN VRIJDAG 1 JULI 1977 FILM PACJINA 15 HOLLYWOOD (Reuter) - John Wayne zou graag zien dat alle Ame rikanen het hoofdpijntablet ge bruiken dat hij altijd gebruikt. Lord Olivier, de Britse toneelspe ler, hanteert een bepaald merk ca mera en dat zouden eigenlijk alle Amerikanen moeten hanteren. David Niven steekt immer het zelfde soort travellers' cheques op zak en het doet hem verdriet dat niet alle Amerikanen te zien doen. Als een van deze of een andere be roemdheid op de Amerikaanse te levisie verschijnt om een bepaald produkt aan te prijzen, dan is hij er waarschijnlijk voor gewonnen door ex-televisiekomiek Marty Ingels. "Amerika is op het idool gericht", zegt Ingels. "Wij aanbidden film sterren en als er een tegen je zou zeggen ga de straat op in een wit gewaad en met een peen in je neus, dan ga je de straat op in een wit gewaad en met een peen in je neus". Twintig jaar geleden vonden film sterren het nog beneden hun waar digheid om in reclamespots op de televisie te verschijnen. Het veranderde toen een van de eerbiedwaardigste, Edward G. Ro binson, besloot mee te doen aan een advertentie over koffie. "Geweldig en waardig als hij was", zegt Ingels, hij had het geld nodig (Robinson Speelde niet meer)". De 40-jarige Ingels is een vlot' van de tongriem gesneden komiek uit Brooklyn, die aan de jacht op ac teurs voor televisiecommercials begon toen hij hersteld was van een zenuwinzinking. Die had hij gekre gen nadat een van zijn televisies hows vijf jaar geleden de mist was ingegaan. Een vriend vroeg hem op straat tus sen neus en lippen door of hij niet een acteur kon strikken voor het lanceren van een platenalbum van oude sentimentele songs. Ingels had binnen een paar uur "Latin Lover" Rossano Brazzi bij de jaspanden. De vriend was dermate onder de indruk dat hij Ingels om meer ac teurs vroeg. Ingels maakte er al gauw zijn werk van en had binnen de kortste tijd veertig bereidwillige sterren achter de hand. Omdat hij erop stond de sterren persoonlijk te benaderen, had hij hun agenten al gauw tot vijand. "De meeste sterren zijn omgeven door tussenpersonen die dé bood schap niet eens doorgeven. Ze zijn in staat een bod van 25.000 dollar op hun ster af te wijzen omdat er niet genoeg commissieloon voor hen overblijft", aldus Ingels. Hoe pakt hij een ster bij de klad den? "Als het niet door de deur kan, dan door het venster en als het niet door het venster gaat, dat' door de schoorsteen", zegt hij. In feite is de telefoon Ingels' ge reedschap. In Beverly Hills en Hollywood ko men de telefopnnummers van ac teurs en actrices doorgaans niet in de gids voor, wat betekent dat In gels er op een andere manier aan moet komen. "Ze staan altijd wel bij iemand op een klapper en heel wat van die lui hebben verplichtin gen aan mij", zegt Ingels. Ingels heeft de telefonische over reding tot een kunst gemaakt. "Als ik mijn zin heb gekregen, voel ik me gelukkig en tevreden". Tot zijn grootste overwinning re kent hij altijd nog het "engageren van Orson Welles voor èen recla mespot over cognac. Met moet weten dat geen acteur zo moeilijk te benaderen en zo slecht aanspreekbaar is als Orson Welles. Ingels heeft er dagen over gedaan om achter zijn telefoonnummer te komen. Eerst kreeg hij dat van zijn managèr, maar hij was er niet te vreden mee. Hij herinnerde zich dat Welles kort tevoren was opgetre den in een show met Dean Martin. Hij belde Martin op en die beloofde hem dat hij contact met Welles zou zoeken en hem zou vragen Ingels op te bellen. Dat deed Welles een paar minuten later en Ingels' over redingskunst werkte. Drie dagen later kreeg hij een tele gram van de manager - die kenne lijk niet wist dat alles al in kannen en kruiken was - met de medede ling dat Welles onder geen beding zijn medewerking aan een adver tentie zou verlenen. Ingels strekt zijn activiteiten niet uit over Europese sterren en bij de Amerikaanse stoot hij ook wel eens zijn neus. Zo heeft hij Charlton Heston en James Stewart nooit voor een spot kunnen krijgen. "En Charlie Bronson wacht op iets dat hem ligt. Hoe vind je dat", zegt hij. Clint Eastwood hangt niet zonder meer op, maar dat is voorlopig alles. "Maar van hem denk je dat ie twin tig miljoen dollar op de bank heeft staat en waarom zou ie dan aan een commercial meewerken? Raquel Welch wacht op iets naar haar pro portie". Ingels, verloofd met Shirley Jones, ex-vrouw van de onlangs in zijn huis verbrande acteur Jack Cassidy en stiefmoeder van het kort daarna getrouwde pop-idool David Cassi dy, zegt dat hij genoeg geld heeft verdiend om met pensioen te kun nen gaan. Maar Ingels is een veel te dynami- "Slap Shot"; Hoofdrollen: Paul Newman, Strother Martin, Mi chael Ontkean en Jennifer War ren; regie: George Roy Hill; thea ter: Lido 1; leeftijd; 18 jaar. Het kan toch geen toeval zijn dat er zulke duidelijke parallellen zijn te trekken tussen Sidney Lumet's "Network" en "Slap Shot" van Ge orge Roy Hill. Eerste overeenkomst is natuurlijk dat in beide films een satire wordt gegeven op een be paald aspect van de Amerikaanse samenleving en daardoor weer op de samenleving zelf die, die aspec ten de ruimte gunnen. Is dat in "Network" een grimmige kijk op de terreur die de kijkcijfers op het televisiewezen uitoefenen, in "Slap Shot" wordt - zoals de titel al aan geeft - het toenemende geweld in het professionele ijshockey aan de kaak gesteld. Nog opvallender dan dat is echter dat in alle twee de films dezelfde misslagen worden gemaakt, die het kijken niet tot een optimaal genoe gen verheffen. De relatie tussen Max Schumacher (William Holden) en Diana" Christenson (Faye Duna- way) gaf in "Network," een onno dige specificering van het zichtbare "gat" tussen twee generaties tv- makers. Maar ook in "Slap Shot" is de verhouding tussen ijshockeys peler/coach Reggie Dunlop (Paul Newman) en zijn ex-vrouw Fran- cine (Jennifer Warren) overbodig en geeft ten overvloede een toch al duidelijk accent aan de moraal van "Slap Shot". Het zijn dat soort din getjes die je het gevoel geven dat in Nederland zo'n satire - ontbloot van al die poespas - rechtlijniger, scherper en beter zou worden ge maakt. Aan de andere kant dient te worden toegegeven dat onze sati rici eigenlijk niet veel verder ko men dan het op de hak nemen van bepaaalde voorbijgaande trends binnen de Nederlandse maat schappij. Dit alles moet niet de ind ruk wekken dat "SLAP Shot" niet leuk zou zijn, integendeel, dat is het beslist wel. Weliswaar niet zo door dacht als "Network", maar vlot gemaakt en met oog voor grappige subtiele details. Let bijvoorbeeld eens op de kleren die Paul Newman als Reggie Dunlop draagt, Ameri- kaanser kan het niet. Dunlop is coach van de Charlestown Chiefs, Streisand's egotrip commerciële prulfilm. Ja, daar ben ik dan, mijn naam? Brenda Duyverman. Hier spreek ik even over m'n veront waardiging over die stomme titel. Wie heeft 't recht in handen geno men deze stomme titel neer te pen nen (of te drukken in de krant). Wie, o wie? Dat staat er nog niet eens onder. Te bang om aangevallen te worden? Uit dit hele stuk dat jij ge schreven hebt, heb ik opgemaakt dat jij Barbara Streisand wel erg moet haten, zoals: de hysterische verschijning. Hoe bedoel je dat? Als Barbara zingt, geeft ze zich he lemaal en ze heeft, laat ik je dat wel even vertellen, een fantastische stem. Wat een opmerking zeg. Die zogerjaamde hysterische verschij ning slaat nergens op," want dit schijnt haar manier te wezen om te zingen. Nou ze doet het uitstekend. Wat een mogelijkheden kan ze uit die fantastische stem halen. En trouwens, zo hysterisch is ze in de film helemaal niet, en of ze dat bui ten de film ook is, daar weet jij ook geen moer van. Je bent nog nooit bij haar geweest. Of wel? Nee na tuurlijk niet. Hoe kan ik het ook ADVERTENTIE een ijshockeyploeg spelend in een onderafdeling in Noord-Oost Ame rika en zelfs daar nog voortdurend het onderspit delvend. Om aan die reeks nederlagen een eind te ma ken, besluit Dunlop het roer radi caal om te gooien. De beuk moet er in. Drie door manager Joe Mcgrath aangekochte broertjes komen daarbij goed van pas. Wat dat drie tal - Jeff, Steve en Jack Hanson, drie sprekend op Freek de Jonge (Neerlands Hoop) gelijkende heren - op het ijs uitvreet is zo smerig en onnavolgbaar dat het één van de meest komische scènes van de laat ste jaren oplevert. BART JUNGMAN Woonwinkel Leeuwin Haarlemmerstraat 113 Leiden. Tel. 071-122074. Wat Kris betreft, je ziet hem de hele film door. En jij durft te beweren dat hij in feite maar een bijrol heeft? Hoe kom je erbij? Hij (Kris) maakt Barbara groot in de film en waarom niet. Hij speelt zelfs een zeer grote rol: een popster die daalt door te veel drinken en verdovende midde len. Maar twee grote andere gaven a. zijn liefde,"b. hij maakt een ander zeer groot. Dus dat slaat ook weer nergens op. En dan ook nog: in de film valt daar niets van te merken, 'het enige goede in de film. Stom persoon dat je bent. Wat dacht je van de opname van het live- optreden steeds weer Het publiek dat voor Barbara en Kris gekomen En dan als laatste het commerciële prulprodukt. Slaat nergens op. O,o,o, wat moet jij nog veel leren. (Ik trouwens ook). Voorlopig heeft "mevrouw" Streisand het weer klaar gespeeld. Een geweldige film die in Amerika één van de bestsel lers is geweest. Geweldig gewoon. Jij spreekt alleen maar haat uit. Maar je vergeet te schrijven: een goede stem, een grote persoonlijk heid, goede muziek (een zeer be langrijk deel in de film). De l.p. stond wekenlang nr. één in Ame rika en Engeland. Maar ja, het geeft niet, of toch wel? Hieruit blijkt dat je een waardeloze journalist(e) bent, want je laat je persoonlijke mening over Barbara blijken. Mis schien heb je de lef om terug te schrijven. Misschien is dat het enige dat aan je deugt. Nou ja, ik hoop snel een brief van je te ont vangen. Brenda Duyverman Mors weg 201 Leiden Om technische redenen is mijn naam vorige week onder de recensie weggevallen. Er had Annemiek Ruygrok moeten staan. Overigens valt er over smaak niet te twisten, red. "Luis Bunuel"; auteur: Francisco Aranda; uitgeverij: Meulenhof: 39,50 Dat Luis Bunuel zijn eigen opmer kelijke plaats in de filmgeschiede nis inneemt, zal geen filmliefheb ber zijn ontgaan. De Spaanse film criticus en vriend van Bunuel, Francisco Aranda, onderstreept dat nog eens in zijn biografie over de grote filmregisseur. Een uitputtend werk, vol gegevens over de meester. Waaruit blijkt, mede dankzij de publikatie van een aantal van zijn gedichten, hoe veel zijdig deze kunstenaar is. Aranda schtst op uitstekende wijze de artistieke sfeer van het wereldje waarvan Bunuel aan de oorsprong van zijn carrière deel uitmaakte. Vrienden als Lorca, Dali, Diego en Alberti hebben een onuitwisbaar stempel op Bunuels latere werken gedrukt. Ook zijn ontmoeting met de surrealisten, een groep waar hij in 1932 weer uitstapte, heeftonmis- kenbare indruk op Bunuel achter gelaten. In die periode zei Bunuel over zichzelf: "Om surrealist te zijn moetje van goede familie komen". daarmeen doelend op de manier waarop hij zich tegen zijn bourgeois-milieu afzette. Het is Aranda misschien te ver wijten, dat hij wat al te subjectief is in zhn beschrijvingen over Bunuel. Anderzijds is van een goede vriend moeilijk anders te verwachten. Bo vendien relativeert hij zijn laftui- tingên enigszins door ook andere critici aan het woord te laten, die vooral in de beginperiode niet zo over Bunuel te spreken waren. Voor filmliefhebbers blijft deze biografie, waarin ook citaten zijn opgenomen uit Bunuels nog niet gepubliceerde, autobiografie, de aanschaf dubbel en dwars waard. Een loffelijk streven van de uitge verij overigens. Want in de serie "Grote cineasten" waaronder deze publikatie valt, zullen nog meer biografieèn verschijnen. Voorlopig staan die over Fellini en Ingmar Bergman op het programma. Pu- blikaties waar men, gezien de kwa liteit van de hier beschrevene, naar uit kan zien. ANNEMIEK RUYGROK «a u bevalt, hoe TMrmr Daarom zoeken we net zo lang tot u de baan heeft die u zoekt. EVRO maakt er werk van 40 vestigingen: adÊT&tf:::7J7. A Leiden, Kort Rapenburg 12a, /M 071 - 14.23.47jM Terug in Leiden CAMERA - "Once upon a time in the West", zo langzamerhand een western die je niet één keer, maar minstens twee keer moet hebben gezien. STUDIO - "Samen uit samen thuis", een begrip voor liefheb bers van Louis de Funes. Blijvers LUXOR - "A star is bom" met Barbra Streisand en Kris Kris- tofferson. LIDO II - "Silver Streak Ex presse", Gene Wilder beleeft een ongewone treinreis. LIDO III - "Rocky", Silvester Stallone speelt letterlijk en fi guurlijk de rol van zijn leven. TRIANON - "Een brug te ver", een haast documentaire oor logsfilm, waarin het accent wordt gelegd op de mens. Re gisseur Richard Attenborough heeft knap werk geleverd met deze monsterproduktie. Kindermatinee CAMERA - "Winnetou in de dodenvallei". LIDO III - "Tom en Jerry- festival". REX - "Peter en de vliegende autobus". Nachtfilm CAMERA - "Spellbound" (Al fred Hitchcock). REX - "Maagd in Zweden". Rex "Tour de sex de France" - Een actuele film. Maar met al die bergen is een "tour de sex" mo gelijk nog inspannender dan dezelfde ronde op de fiets. APOLLO 1: "Mary Poppins", dag. 2.00 en 8.00 uur. a.l. APOLLO 2: "Car wash", dag. 2.30, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. ASTA: "Een brug te ver", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. BIJOU: "Jaws", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. CALYPSO: "Dial M for mur der", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CAMERA: "The slipper and the rose", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00,6.45 en 9.30 uur. a.l. CINEAC: "Magnum force", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. CORSO: "Live and let die", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. DU MIDI: "Papilion", dag. 8.15 uur, zo. ook 4.00 uur. 14 jaar. EURO: "The sound of music", dag. 1.45 en 7.45 uur, za„ zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. a.l. METROPOLE 1: "Slap shot", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 METROPOLE 2: "A star is bom", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 3: "het debuut", dag. 2.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. METROPOLE 4: "Rocky", dag. 2.15, 6.45 en 9.15 zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 14 jaar. METROPOLE 5: "Bugsy Malo- ne", dag. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. a.l. ODEON 1: "Een brug te ver", dag. 1.30 en 8.00 uur. 14 jaar. ODEON 2: "De killer van Cen tral High", dag. 2.00,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. ODEON 3: "The twist", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar. ODEON 4: "De vrouw die twee keer leefde", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 18jaar. OLYMPIA: "Pas op... of we slaan d'r op", dag. 2.00 en 8.00 PASSAGE: "Cannonball", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: "Oh, wat een heer lijke stoeipoesen", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, zo. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, za. ook 4.30 uur. 18 jaar. ROYAL: "Bruce Lee, twee vuisten als een orkaan", do. t/m zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur, za. en zo. ook 4.30 uur. 14 laar. STUDIO 2000:" "Mary Pop pins", dag. 2.00 en 7.30 uur. a.l. DE UITKIJK: "Fun with Dichk and Jane", dag. 2.00,7.00 en 9.30 Paul Newman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15