"Een brug te ver": sober en treffend document van oorlog" indf£a, Streisand's egotrip commerciële prulfilm Films deze week PJ.Inert VRIJDAG 24 JUNI 1977 FILM PAGINA II AMSTERDAM - "We schamen ons er niet voor commercieel te denken bij het maken van een film. Als er geen geld in het laa tje komt kunnen er geen filins meer worden gemaakt. En als er geen films worden gemaakt kunnen wij het werk waaraan we zo verknocht zijn niet meer doen. We hebben een man als Levine nodig. Iemand die een gok durft te wagen en zijn geld in zo'n enorme produktie steekt". Aan het woord is Richard Al ten borough op de persconferen tie die woensdag werd gegeven voor de officiële Europese pre mière van de film "Een brug te ver" in Amsterdam. Over die première is nogal wat te doen geweest, want produ cent Leviné sch\jht twee jaar ge leden in Deventer, waar een groot deel van de opnamen zijn gemaakt, beloofd te hebben dat de première daar zou worden gehouden. Desgevraagd deelde de nukkige Levine mee, dat dat een leugen was. Hij zou nooit zoiets hebben beloofd. Ook Amsterdam kwam voor de wereldpremière niet in aanmerking, maar Deventer al helemaal niet. "Je denkt toch niet dat ik mijn film op een scherm zo groot als e$n postzegel in première ga brengen?'. Enfin de politie en de brand weer en alle andere "gewone" Deventenaren die hun steentje aan deze enorme produktie hebben bijgedragen kregen dan toch de primeur, zij het dan op postzegelformaat. Want de avond vóór de officiële première in Amsterdam mochten zij in hun eigen bioscoop naar de film komen kijken. En zelfs de ko ningin mocht daar niet bij zijn. Wel zou deze bij de officiële première in Amsterdam zijn. En ook dat schijnt weer moeilijk heden opgeleverd te hebben. Want nu kon de pers de film niet eerst zien vóór het koninklijk oog hem had aanschouwd en zo zat ieder op die bewuste pers conferentie eigenlijk een beetje in het wilde weg te praten en te vragenLater bleek de koningin niet te kunnen en was alleen prins Bernhard aanwezig. Het accent kwam daarom sterk te liggen op de kosten van de produktie. Daar werd meneer Levine nogal boos over en er kwamen dan ook niet veel meer kreten uit zijn mond als Dat gaat je geen donder aan, dat is een verdomde leugen" en meer van dat moois, voor een enke ling reden genoeg om na deze onhebbelijkheden de zaal vroeg tijdig te verlaten Later draaide Levine genoeg bij om te zeggen dat het maken van films louter een kwestie is van instinct. En dat hij met het in stinct waarmee hij al zijn films heeft geproduceerd ook deze aandurfde. Een miljoenenpro- duktie waarop hij zegt trots te zijn. En met hem Richard At- tenborough en acteurs als Elliot Gould en Anthony Hopkins. Deze laatste toonde zich nogal boos. omdat de pers in Neder land zich veel te negatief opstelt ten aanzien van "Een brug te ver". "Jullie verdienen zo'n film niet eens. Jullie zitten steeds maar te katten. Dat er zoveel "dure" acteurs aan meewerk ten dat de hele produktie zoveel geld heeft gekost". Maar was het niet meneer Le vine zelf die met veel bombarie deze film aankondigde als "de duurste oorlogsfilm aller tijden?". - f V S|. Terug in Leiden CAMERA - "Little Big Man", een door de Indianen opge voede blanke jongen die met hen de strijd aanbindt tegen het Amerikaanse leger. Prachtige rol van een nog jonge Dustin Hoffman en regie van Arthur Penn. Blijvers LIDO 1 - "Silver Streak Ex presse", nog een weekje lachen met Gene Wilder en Jill Clay- burgh. Geslaagde komedie ho- wel hier en daar een beetje traag. LIDO 2 - "Casanova", regisseur Federico Fellini maakte met frisse tegenzin een film over deze vrouwenversierder, en brengt op fraaie wijze zijn haat voor de leegheid van deze man in beeld. LIDO 3 - "Rocky", ondanks de clichés een uiterst, ontroerende film over een derderangs bok ser die om de wereldtitel mag vechten. STUDIO - "Het debuut", Nouchka van Brakel toont met haar eerste film één van de ta lentvolste regisseurs van dit moment te zijn. Ook Marina de Graaf en Gerard Cox helpen mee "Het debuut" tot één van de beste Nederlandse speel films te maken. Kindermatinee CAMERA - "Laurel en Hardy, stad op stelten". REX - "Peter en de vliegende autobus". LIDO 3 - "Merlijn de tovenaar". Nachtfilms CAMERA - "Women in love" REX - "Ginger, haar lichaam is haar wapen". REX "Sexslavinnen", dames ge vraagd voor in hoofdzaak hori zontale werkzaamheden. HAAGSE BIOSCOPEN Apollo 1 - "Fun with Dick and Jane", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00,4.15,7.00en 9.15 uur, a.l. Apollo 2-"Car Wash", dag. 2.00, 7.30 en 9 45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. Asta - "Een brug te ver", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 jaar. Bijou - "De onverbetelijke avonturier", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur. zo. ook 4.15 uur, a.l. Calypso- "Jaws", dag. 2.15,7.00 en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. CAMERA - "Foxtrot", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. CINEAC - "Magnum force dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 utir, zat., zo. en woe. 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Corso - "Pikant gevrij in de Al penwei", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 18 jaar: Du Midi - "Papillon", dag. 8.15 uur, zo. 4 en 8.15 uur, 14 jaar. Euro - "The sound of music"., dag. 1.45 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur, a.l. Metropole 1 - "The slipper and the rose", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, a.l. Metropole 2 - "A star is bom", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. Metropole 3 - "Het debuut", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 18 jaar. Metropole 4 - "Rocky", dag. 2.15, '6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.15, 7.15 en 9.45 uur, 14 jaar. Metropole 5 - "Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4 15, 7.15 en 9.45 uur 14 jaar. Odeon 1 - "Een brug te ver", dag. 1.30 en 8 uur, 14 jaar. üdeon 2 - "De killer van Central High", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. Odeon 3 - "Cross of iron", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, 18 jaar Odeon 4 - "De vrouw die twee keer leefde", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur .zo. ook 4.45 uur, 18 jaar. Olympia - "Pas opof we slaan d'r op", dag. 2. en 8 uur, 14 jaar. Passage - "Live and let die", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur, 14 jaar. Royal '70 - "Doriana, het por nomeisje", do., zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur, 18 jaar. Royal - "I drink your blood and eat your skin", do. en vrij. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 7 en 9.30 uur, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. 8 uur, 18 jaar. Studio 2000 - "Silver Streak Expresse", dag. 7.00 en 9.30 uur, do., vrij zo., ma. en dL, ook 2 uur, 14 jaar. De Uitkijk - "Un éléphant ca trompe énormement", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. op festival DEN HAAG (ANP) - De Nederlan der Paul Driessen heeft met zijn te kenfilmpje "David" het internatio nale festival voor de animatiefilm in het Franse Annec.y gewonnen. Een tweede prijs was er voor de Nederlander Co Hoedeman, die al jaren in Canada woont en werkt. Hij kreeg de hoogste lof voor zijn pop- penfilm "zandkasteel". Voor het festival waren meer dan 500 filmp jes ingestuurd. Bijna zestig werden toegelaten tot de competitie. Titel: "A star is bom"; regie: Frank Pierson; hoofdrollen: Bar bara Streisand en Kris Kristof- ferson; theater: Luxor; 14 jaar. De hysterische verschijning van Barbara Streisand leent zich uiter mate voor het suikerzoete gegeven van deze film. Daarin wordt een aankomend zangeresje de kans ge boden een grote carrière te maken. En vanaf dat moment kan me vrouw Streisand helemaal zichzelf spelen. Dat Kris Kristofferson ook een rol heeft is nauwelijks meer te •merken. Streisand beleeft één grote egotrip, waarbij Kristofferson er maar zo'n beetje bijhangt. Natuurlijk is "A star is bom" een uiterst commerciële film. Met een scenario, dat gebaseerd is op een oud thema. Al in 1931 maakte Ge orge Cukor "What price Holly wood?". In 1937 werd de herhaling hiervan onder de titel "A star is bom" gemaakt door David O. Selz- nick met Frederic March en Janet Gaynor in de hoofdrollen. En in 1953 gebruikte Cukor dezelfde titel en dezelfde succesformule, ditmaal met Judy Garland en James Mason. Nu in de jaren zeventig was Bar bara Streisand de geijkte persoon om de geschiedenis te herhalen. Kris Kristofferson werd erbij ge sleept, omdat het verhaal nu een maal een begin moest hebben. Hij is dan de grote popster, die verliefd wordt op het eigenwijze zangeresje. Hij geeft haar een kans, er ontstaat een verhouding en de rollen wor den natuurlijk omgedraaid. Kris tofferson zakt steeds verder weg in vergetelheid, terwijl Streisands ster rijst. Het is duidelijk dat Strei sand bij het maken van deze film' een enorme vinger in de pap heeft gehad. Dat het derhalve niet best boterde tussen de twee sterren is dan ook best te begrijpen. Eerlijk heidshalve moet worden gezegd, dat van dit laatste in de film niets te merken valt. Maar dat is dan ook het enig goede dat van dit commer ciële prulprodukt kan worden ge zegd. Streisand: vinger in de pap 'Een brug te ver"; regie: Richard Attenborough; rolverdeling (onder anderen): Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery, Peter Faber, Elliot Gould, Gene Hackman, Anthony Hopkins, Hardy Kruger, Laurence Olivier, Ryan O'Neal, Robert Redford, Maximilian Scheli Liv Ullmann; Trianon; 14 jaar. €i®(fxs)l}$®®|p) Onze ijdelheid werd natuurlijk wel gestreeld toen we zagen dat Trianon een recensie over de film "Blindgagers" uit deze krant in de etalage had gehan gen. Bij wijze van reclame voor die film natuurlijk. Alleen vinden we het niet aar dig, dat mijnheer Trianon de kop boven het artikeltje had veranderd. Het woordje „goed kope" was namelijk wegge streept. Daardoor kwam er te staan „goede film". Maar het was nou juist van onze kant bedoeld als een compli ment aan de makers, dat zij met weinig geld een „goede en toch goedkope" film hadden ge maakt. Zou mijnheer Trianon die kop nou echt niet begrepen heb ben? De slag om Arnhem. Veel Neder landers zullen zich deze afschu welijke strijd herinneren. Een strijd die is ingegaan als de groot ste fout uit de Tweede Wereldoor log. Cornelius Ryan schreef er een boek over "Een brug te ver". ANNEMIEK RUYGROK Succes voor Nederlanders gemaakt enorme verwachtingen gewekt. En men wordt zeker niet teleurgesteld. Het is het betere genre oorlogsfilm. Niet meer, maar beslist ook niet minder). Met veel gevoel voor detail heeft Attenborough deze strijd ver filmd. Op een manier, die mis schien wel uniek is in de filmwe reld. Want, hij is ervan uitgegaan, dat zo natuurgetrouw mogelijk moest worden nagebootst wat er bij zo'n oorlog gebeurt. En daar bij heeft hij zich verplaatst in de manier waarop oorlogscorres pondenten in bijvoorbeeld Korea en Vietnam hun werk moesten doen en wat voor resultaten dit opleverde. Hij zette dan ook een stuk of vijf camera's neer, regisseerde een gevechtstafereel en liet dit door die camera's registreren zoals het op ze afkwam. Dit levert bijzon der angstaanjagende oorlogstafe relen op die eens te meer be wijzen hoe huiveringwekkend zo'n afschuwelijke oorlog wel is. Een tweede punt waar de regisseur een goed oog voor heeft gehad is de menselijke kant van de oorlog. De angst bij jonge jongens om te sterven, de woede bij doorgewin terde vechtersbazen om de mach teloosheid, het angstig toezien en meebeleven van de bevolking. Attenborourgh toont aan, dat de kopstukken de oorlog bepalen. Wanneer het fout gaat zijn zü niet de dupe, maar de soldaten die in de strijd worden gegooid. Als zodanig kan "Een brug te ver" worden opgevat als protest tegen de zinloosheid van de oorlog. En daarmee is deze film van veel meer nut dan zoveel oorlogs films, waarin geweld juist wordt verheerlijkt. Nog twee opmerkingen: het detail- lisme van Attenborough heeft niet kunnen verhinderen dat bij een opname van de brug heden daagse auto's erover heen rijden. Heel vaag, maar toch duidelijk zichtbaar. Ten tweede is het ge brekkige Nederlands van Liv Ullman hinderlijk om te horen. Daar had best een Nederlandse actrice die rol mogen vervullen. Vooral omdat het gebrabbel lachwekkend wordt. En dat is zonde in zo'n serieuze film over een ernstig onderwerp als de oor log. Maar verder maakt Attenborough op sobere wijze gebruik van zijn zware spelersmateriaal. Er wor den geen helden gemaakt, maar mensen getoond. Niemand krygt de kans de ster uit te hangen. Hoewel Attenborough zelf over de kopstukken uit deze slag zei: "Het waren geen gewone men sen, die de strijd aanvoerden. Ze hadden iets sterachtigs over zich. Daarom moest ik ook grote ac teurs als Redford en Caan ge bruiken. Met amateurs was dit nooit gelukt". Al met al is er op deze manier echt een bijzondere film gemaakt, die best verdient om door iedereen te worden gezien. Vooral voor de genen, die de oorlog niet aan den lijve hebben ondervonden kan dit bijdragen tot een beter begrip en het besef dat geweld nooit mag worden gebruikt. Voor welk doel dan ook.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11