VAN DE SO WJET-ELITE Dirk Ketting ZATERDAG 28 MEI 1977 MnPfjH PAGINA 2 3 Er is heel wat zelfverzekerdheid voor nodig om in deze tijd van detente en wederzijdse toenaderin gspogingen tussen oost en west tot de volgende conclusie te komen over de Kremlin-politiek: „Brezjnews taktiek is wellicht iets anders, maar zijn strategie is dezelfde als die van de tsaren: technologie aan het westen onttrekken, zonder de kritische geesteshouding of de levensstijl waardoor deze technologie tot stand kon komen over te nemen. tot nu toe is er geen aanwijs baar reden om aan te nemen dat de aloude patro nen van het Russische leven fundamenteel ge wijzigd zullen worden". jeugd, de partij, Siberie of het consumentengedrag, telkens overheerst bij de Russen die aan het woord komen in dit boek (en dat zijn er honderden) het cy nisme ten aanzien van de idealen van de in oorsprong revolutiona ire Sowjet-maatschappij. Onder Chroesjtsjow, zo laat Smith veel van zijn gesprekspartners verzekeren, was er nog sprake van een zekere Liberalisatie, een sfeer van eensgezind constructi visme, hoop, verwachtingen. Met de komst van Bre^jnew en de zijnen is het laatste restje idea lisme afgestorven. „Wanneer je Chroesjtsjow hoorde verklaren „Wij bewegen ons Toch schrijft Hedrick Smith, die driejaar in Moskou heeft gewerkt als chef de bureau voor The New York Times, dit voor het Kremlin vernietigende oordeel ijskoud op. Het staat te lezen op bladzijde 477 van de Nederlandse vertaling van zijn boek „The Russians", waarvoor Smith de Pulitzerprij- s ontving. Cynisme In de twintig hoofdstukken waarin hij de diverse aspecten van de Sowjet-s^menleving heeft on dergebracht, levert Smith een sluitend bewijs voor de juistheid van zijn eindconclusie. Of het nu over de industrie gaat, over de Hedrick Smith was van 1971 tot 1974 chef van het Moskouse bureau van de New York Times. Men kan er van verzekerd zijn dat de Russen gepoogd hebben een zo belangrijke jour nalist van een toon aangevende krant in die drie jaar geen moment uit het oog te verliezen. Ongetwijfeld, heeft men ook alles in het werk gesteld om hem te sluizen door die kanalen die men geschikt en wenselijk achtte. Omdat je als buiten lander een visum moet hebben om buiten Moskou te kunnen manoeuvreren, kunnen de Russische controle-organen goed zicht houden op de ge dragingen van iedere vreem deling. Vindingrijk Ondanks die niet geringe han dicaps schreef Hedrick Smith, teruggekeerd in Amerika, een boek boordevol met juist dié informatie' over de Sowjet- Unie die de Russische autori teiten verre van hem hadden willen houden. Het boek "De Russen" is geen boek over de hogere politiek, over de com munistische partijstructuur, maar een boek. over de mensen in dat immense rijk en hun leefwijze. Smith heeft met dat boek (500 dikbedrukte pagina's) een schitterend stuk journalistiek afgeleverd. Handig en vin dingrijk sprokkelde hij zijn kennis bijeen. Bij de al hier boven genoemde handicaps die hij moest overwinnen kwam nog een zeer belangrij ke: als buitenlander woon je geïsoleerd, "goed beschermd" in MoskouDat betekent datje zeer moeilijk contact kunt krijgen met de bevolking. "Besmette" zone "De meeste Russen zouden het niet in hun hoofd gekregen hebben om zich in de buurt van onze "besmette" zone te wagen. Er was een groep van speciaal geteste vertalers, dienstmeisjes, reparateurs en "De geprivilegieerde klasse vormt een vrij grote groep binnen de Sowjet- maatschappij - ruim een mil joen mensen en wanneer je hun familieléden daarbij op telt waarschijnlijk talrijke miljoenen.Het juiste aantal is niet te achterhalen omdat de Russen het bestaan ervan niet toegeven". Privileges "Over het algemeen geniet de Sowjet-élite haar geprivile gieerde leven privé temidden van haar eigen publiek. De buitenwereld komt er zo min mogelijk van te weten. Zij wonen in exclusieve ghetto's (Smith noemt er een paar), brengen hun vrije tijd door in hun eigen schuilplaatsen bui ten de stad of in clubs die in rang selecteren". "De Sowjet-élite die vertrouwe lijk met elkaar omgaat in af gelegen datsja (buitenhuis)- nederzetting en rond Moskou en in andere uitgelezen kolo nies in het land, heeft zich meer privileges toegeëigend dan betere kledij, voedsel, huisvesting en medische ver zorging dan de rest van de be volking. Hoger plan Hun leven speelt zich eenvoudig op een hoger plan af dan dat van de massa. De auto's met chauffeur van de topmensen duiden al op het feit dat zij een leven leiden dat het ge wone volk onbekend is, of zij nu binnen of buiten Rusland willen reizen, hun hartstocht voor Westerse muziek en films willen bevredigen, een goede scholing of baan voor hun kinderen verwezenlijken of eenvoudigweg gaan dineren. Het systeem heeft twee verschil lende levensstijlen voor de élite en de volksmassa geïnsti tutionaliseerd met enige tus senfasen voor de mensen die aan het opklimmen zijn. En de élite aanvaardt deze voordelen met een arrogante minachting voor de gewone man, die vaak die van de meest arrogante rijke Wester lingen verre overtreft". Gelatenheid "Gelatenheid is de karakteris tieke Sowjet-reactie op de privileges van de toplaag. In de Russische geschiedenis is het lang zo geweest, zeggen de Russen, en dit wordt fatalis tisch geaccepteerd", aldus Hedrick Smith. systeem is zo hecht dat ze je buitensluiten. Een nacht of een avond lang kun je met hen praten en drinken - en dat zeker als ze dat als een toevallige ontmoeting kunnen uitleggen. Maar de volgende ochtend denken ze er nog eens over na en besluiten dat het te riskant is de kennismaking voort te zetten". Niet alleen de buitenlander heeft het daar moeilijk mee, ook de Rus. "Want", zegt Hed rick Smith, "in de Rus zitten twee Ruslanden: het Rusland van de politiecontrole, de Prawda en het andere Rus land: menselijker, impulsie ver, emotioneler" Bureau voor Passen In zijn eenvoud onthutsend is het hoofdstuk van Smith over de geprivilegieerdeklasse, de Sowjet-élite. Smith begint met een markant voorbeeld. Hij wijst op een vaal bruin gebouw aan de Granowskystraatniet ver van het Kremlin. Daar staan door de week mooi opge poetste Wolga sedans half op de stoep geparkeerd, ondanks het geldende parkeerverbod. En geen politieman die daar ingrijpt. Officieel heet het gebouw: "Bu reau voor Passen". In werke lijkheid bevat hqt een aantal winkels. Hier doet, aldus Smithde communistische adel zijn boodschappenHier zijn nooit tekorten ,hier behoej je niet eindeloos in de rij te staan wachten en onbeleefde bediening te accepteren. Hier zijn de heerlijkste delicates sen te koopprodukten die het proletariaat nooit te zien krijgt". Kremlin-rantsoen "Het Sowjet-systeem van privi leges heeft zijn eigen protocol: faciliteiten worden naar rang toegewezen. De bovenste laag, de hoogste leiders van het Po litburo van de communisti sche partij, leden van het machtige Centrale Comité van de partij, kabinetsleden en de kleine uitvoerende macht van de Opperste Sow- jet of parlement krijgen het zg. "Kremlin rantsoenvol doende voedsel om hun gezin nen elke maand voor niets luxueus te laten eten. Daar tegenover besteedt een gezin van vier personen in de stad gemiddeld de helft van het in komen aan voedsel)". Het beroemde, vele duizenden bedden tellende hotel Rossia in Moskou, dat nog: niet zo lang ge leden in het nieuws kwam omdat op een der hoge ver diepingen brand uitbrak. klerken die de UPDK (een ar beidsbureau van de staat) aan vreemdelingen en am bassades toegewezen had. De wachten kenden hen van ge zicht en zij konden ongehin derd passeren. Officiële personen en andere vooraan staande Russen kpnden bij diplomatieke ontvangsten en andere bijzondere gelegenhe den de wachten passeren door hun geschreven uitnodigin gen te tonen. Maar gewone Russen werden aangehouden en ondervraagd. In de drie jaren die ik in Moskou door bracht vond ik bijna niemand bereid die vuurproef te riske ren". Maar ook buiten de "besmette" zone blijft het moeilijk tot de Russen door te dringen. "Je kunt je handen uitsteken, je kunt hier temidden van hen leven zonder te weten hoe ze wérkelijk leven. Het controle Russen voor een krant op straat. Ook hier, zoals de foto toont, grote belangstelling voor de sport en maar weinig voor de politiek Foto's: succes hebben afgelegd en die absoluut geen veranderingen meer wensen. En dus verandert er niets. Dramatisch voorbeeld: het geslaagde landbouwexperi- ment van de agronoom Choe- denko, die bewees dat je met kleine gemotiveerde arbeidseen- heden op kleine stukken land een veel beter resultaat kon bereiken dan met de in de logge staat- splanning opgenomen massale kolchozen. De hoge landbouwfunctionarissen in Moskou juichten dit experi ment echter niet toe omdat ze wel aanvoelden dat hierdoor hun ei gen goedbetaalde baan op de cen trale burelen overbodig dreigde te worden. En dus werd Choe- denko met een voorwendsel voor het gerecht gehaald en veroor deeld tot zes jaar. Hij stierf in de gevangenis, (blz. 205) Verbluffend is de manier, waarop Smith met talloze voorbeelden het materialisme van de na oorlogse generatie en de daarmee gepaard gaande, als vanzelfspre kend geaccepteerde elementen als corruptie opportunisme en vriendjespolitiek illustreert. Wie niet handig is in de Sowjet-Unie of niet toevallig over de juiste re laties beschikt, is veroordeeld tot een kleurloos en sober leven. Spijkerpak De generatie die nu bezig is carrière te maken heeft genoeg van de slogans en de idealen van 1917, en de daarmee kennelijk samen hangende armetierigheid, wil nu eindelijk eens een autootje of een spijkerpak of een stereo- installatie. En omdat men beseft dat daarvoor conformering aan bepaalde leerstellingen van filo sofen als Marx en Lenin noodza kelijk is, leert men de slogans van buiten en declameert ze fanatiek als dat nodig is. Ik hoor het Milovan Djilas, een echte gelovige, nog zeggen met wijsheid en wanhoop in zijn ogen: „Marxisme is een middel geworden, het is geen doel meer". Smith, die in de drie jaar dat hij er zat bergen werk heeft verzet en zijn citaten uit de verste uithoe ken van het Sowjet-rijk heeft bij eengezameld, laat zien dat het in alle lagen van de Russische sa menleving inderdaad zo is: de fagade van het arbeidersparadijs wordt in stand gehouden door de toneelmatige inspanning van het miljoenenleger der radijscom munisten, rood van buiten en- wit van binnen. Wat ze werkelijk denken doet er niet toe, als ze in hun gedrag maar hun geloof in de profeten be lijden en klakkeloos de directie ven van de partijtop (die door haar krankzinnige macht en pri vileges zelf het hoogste Sowjet- ideaal belichaamt) volgen. Slavische ziel Dit geruisloze verdwijnen van ieder revolutionair elan uit een samen leving, die steeds maar weer via zijn leiders de wereld verzekert voorop te lopen als bet om om verwerping van de oude waarden gaat, vormt het hoofdthema van „De Russen". Daarriaast schetst Smith een beeld van de volksaard of, zo men wil, de beroemde Sla vische Ziel. De even onvermijdelijke als on rechtvaardige generalisaties op dit punt vormen naar mijn smaak het zwakste part van dit gewel dige boek, een enkele keer wordt er wel wat al te zeer ingespeeld op de Amerikaanse vooroordelen („Bij het uitspreken van het woord wodka beginnen Russen al te kwijlen en zich wel te voe len", blz. 120). En als hij halverwege bladzijden lang uitweidt over de typisch Russische, slaafse volgzaamheid ten opzichte van machthebbers, die alleen al door het feit dat ze de touwtjes in handen hebben „kri tiekloos bewonderd" worden (blz. 238) ontkracht hij gedeelte lijk zijn eigen betoog over het op portunistische, listige compro mis dat de Sowjetburger sluit tussen de absurdistische ideolo gische fake-overtuiging die het regiem van hem eist en de privé- verlangens die hij door botte ge hoorzaamheid aan die eis kan verwezenlijken. Loepzuiver Maar dit zijn, vergeleken bij de overvloed van originele, loepzui ver waargenomen Sowjet- fenomenen, slechts details. „De Russen" is het boek waar we lang op gewacht hebben: onvoorstel baar rijk aan informatie en ge schreven met begrip voor de Sowjet-mens die uiteindelijk toch hetzelfde wil als wij, name lijk een prettig, voldoening schenkend leven. Alleen, het zit hen niet mee. Hedrick Smith „De Russen: uitg. Elsevier, 39,5 0 werd in een apathie die een totaal verlammingseffect heeft gehad. Er wordt in het huidige Rusland niets gecreëerd. Cultureel heeft het grootste land ter wereld zich volkomen teruggetrokken in een sfeer waarin alleen de boeken die over de positieve gebeurtenissen op de staalpletterij handelen op een grote oplage kunnen reke nen. Initiatieven op economisch gebied worden gewantrouwd door de bureaucraten die blij zijn dat ze hun tocht naar de top door het mijnenveld van de hiërarchie met. Maniertje Hij nam het risico. Ik voelde dat hij geloofde Maar die nieuwe mensen in het Politburo - Pol- janski, Mazoerov, Sjelepin, Gris- jin - je voelt dat zij alleen maar cynisch zijn. Ze willen macht, niets anders dan macht. Je hoort wat ze in hun toespraken zeggen, .je bekijkt hun manier tjes, luistert naar hun stemmen. Alles gaat soepel, uit gewoonte, maar zonder gevoel of overtui ging". (blz. 277). Heel duidelijk laat Smith zien dat met het aan de macht komen van de conservatieve Brezjnew-kliek in 1964 het land teruggeworpen voort naar de overwinning van het communisme", kon je het niet met hem eens zijn, maar je had tenminste het gevoel dat hij het geloofde", zei een vooraan staand uitgever.„Denk je eens in, daar sprak een man die uit de on derste lagen van de maatschappij gekomen was. Hij had een keuze gemaakt en zich bij de Revolutie aangesloten toen het nog niet duidelijk was wie zou winnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 23